Igår vinkade vi av Agnes som åkte hem till Sverige medans jag och Moa satte oss på planet mot Bali. Blev som vanligt en lång resa då vi hade två flygningar och en mellanlandning på nästan 4h. Allt gick dock överförväntan bra även om det kändes väldigt tomt att bara vara två! I gårkväll checkade vi bara in på hotellet och somnade direkt. Idag ska vi handla lite nödvändigheter och bara ta det lugnt. Sliter mycket mer på en att resa hela dagarna än vad man tror!

Idag började vi dagen med lite shopping innan vi tog oss ut till Victoria Peak. Du tar tåget upp på ett berg där det finns ett shoppingcenter och en massa restauranger. De har även en terrass där man kan se Hong Kong. Var en fantastisk utsikt och vi blev väldigt imponerade över höjden på höghusen som finns här och konstaterade att vi inte skulle klarar av att bo högst upp i nån av dem. Här passade vi även på att ta en lunch på Starbucks innan vi tog tåget ner igen.

Eftersom det är våran sista kväll tillsammans under denna resa lyxade vi till det under middagen och åt på en lite finare restaurang. Här åt vi pasta Carbonara, drack otroligt gott iste och en fantastisk kladdkaka. Efter middagen bestämde jag och Agnes oss för att besöka en av stadens nattmarknader. Som vanligt hade vi lite problem med att hitta så en väldigt hjälpsam man visade oss vägen. Fanns en himla massa att köpa och äta på marknaden men vi nöjde oss med ett sett pinnar vi ska lära oss äta med när vi kommer hem! På tåget tillbaka mot hostlet träffade vi en kanadensisk kille och en norrman som båda direkt såg att vi kom från Sverige då både jag och Agnes hade på våra houdinis vilket, enligt dessa killar, alla svenska tjejer har. Väl tillbaka på hostlet var det bara att packa ihop ryggan igen för imorgon väntar nya äventyr igen!

Man tänker att det borde vara väldigt smidigt att ta sig till något som är så känt som Disneyland men inte här i Hong Kong inte. Vi frågade oss fram på gatan för att hitta rätt men fick oftast svaret att de var väldigt komplicerat att ta sig dit med många byten. Men tillslut kom vi fram!

Var extremt mysigt att promenera omkring inne på området då allt var julpyntat och det spelades julmusik blandat med Disneylåtar. Här blev vi verkligen som småbarn igen och sprang mellan karusellerna. Favoriterna var lätt de två bergochdalbanorna vi åkte!

Det var också en parad under dagen som var helt fantastisk. Så välplanerad och välgjord, de fick verkligen all in, så himla kul! Alla som var med i paraden var utklädda och sjöng och dansade. De hade även byggt olika redskap de åkte omkring på. Tyvärr filmade jag mest under paraden och bilderna jag tog blev inte speciellt bra. Men hade ändå varit otroligt svårt att få med det på bild. Paraden var nog dagens höjdpunkt!

Efter ännu fler karuseller och lite snacks var det dags för en hyllningsmusikal till lejonkungen och ännu en gång hade Disney lyckats riktigt bra! Ville inte att musikalen skulle ta slut. Den innehöll det mesta, sång,  dans, utklädnader, eldkastare och fyrverkerier!

Vid 19 avslutade vi kvällen med att kolla en del av ytterligare en fantastisk parad innan vi satte oss för att vänta på fyrverkerierna över slottet. När vi sedan när vi sedan tog oss ut från området spelades det julmusik i varje hörn och från taken sipprade det ner fakesnö. En väldigt lyckad dag som avslutades i sängen med en relativt ömmande kropp!

Vi tog oss från älskade Malapascua till Cebu där vi spenderade en dag. Sov ut ordentligt, strosade runt, köpte massa gotta för att leta upp en park att ha picknick men det började regna, spenderade nån timma på Starbucks för lite varm choklad. En helt okej dag i Cebu ändå. Tyvärr gillar vi ju inte staden alls även om vi inte spenderat mycket tid där alls. Så otroligt jobbig att gå på gatorna där då uteliggare och tiggare är överallt och barn springer runt på gatorna för att tigga eller samla ihop mat eller pengar. Gör så ont i hjärtat att se hur hemskt människor lever och vi ville bara försöka hjälpa alla.
Idag blev det dock tidig uppslutning. Klockan 02.50 ringde klockan och vi tog oss ut till flygplatsen för frukost och flyget till Hong Kong! Efter att vi ätit ytterligare en frukost när vi landat, hittat bussen in till stan och sedan frågat oss fram på gatorna för att hitta vårt hostel gav vi oss ut på shoppingrunda. Hong kong är nämligen rätt kallt runt 18-20grader, iallafall för oss som är vana vid ca 30grader, så vi behövde shoppa långbyxor och en lite varmare tröja helt enkelt. Helt slut efter en heldag på Hong Kongsgator lär vi sova väldigt gott i natt!

Saknar redan Filippinerna och dessa vackra stränder, tur världens bästa Bali väntar om några dagar!

Våra två sista dagar på Malapascua spenderade vi på stranden för att njuta av de sista säkra soltimmarna. Bad, kortspel, efterrätter, poddar och hängmattehäng har dagarna bestått av. Idag tog vi oss dock till stranden på eftermiddagen för att se solnedgången och ikväll får vi se vad som händer. Imorgon är det resdag igen, denna gång till Cebu City!

Tyvärr så har Malapascua inte bjudit på drömväder de senaste dagarna. Igår regnade det hela dagen så vi spelade kort, kollade Youtube, åt mat, kakor och försökte fördriva tiden. Inte helt enkelt när man befinner sig på en ö där det inte finns så mycket annat att göra än dyka, snorkla, sola och bada. En jobbig natt blev det också. Redan igår på kvällen när vi var ut för middag blåste det otroligt mycket och regnade och blåsten blev bara värre och värre under natten. Både jag och Moa vaknade flera gånger under natten för att det blåste så mycket och man hörde hur saker flög omkring och gick sönder. Alla lokalbor visste tydligen att det var på väg en storm så de hade försökt förbereda genom att ställa båtarna där de skulle vara trygga men under natten har vindarna vänt så flera båtar har ändå gått sönder och små träd och staket har rasat.
Idag är det också molnigt och lite blåsigt men imorgon har dom lovat stor sol igen.

Igår kom vi till Malapascua var vi ska befinna oss nu i nästan en vecka. Idag gav vi oss ut på utflykt. Vi tog nämligen en båt till en ö som heter Kalanggaman Island. På ön finns inga hus och ingen bor det. Det är bara en enda stor sandstrand iprincip. Man får övernatta på ön om man tar med sig eget tält men det kände vi inte för denna gången iallafall.

Här spenderade vi hela dagen i det turkosa  och väldigt klara vatten. Slutat verkligen aldrig förvånas över hur vackert det är här i Fillipinerna. Här har jag lätt hittat de vackraste stränderna och klaraste vattnet. Hade mer än gärna spenderat månader här. Helst ute på denna sandstrand då den utan tvekan är det vackraste stället jag badat på!

Efter våran så lyckade utekväll i Bantayan ville vi testa lyckan igen. Denna gång stod beerpong på schemat. Vi hittade en kille som ville spela med oss så vi kunde vara två på varje lag. Blev många rundor beerpong varvat med dans och chipsköp innan vi tog oss hem till sängen.
Dagen efter åkte vi på en båttur till Virgin Island, ligger bara en 20minuters båttur utanför Bantayan. Tyvärr var vädret molnigt och inte på topp så blev bara en kort utflykt men fint var det där!

Igår tog vi oss till en grotta vi blivit tipsade om att besöka här på ön. Är en grotta med helt klart vatten som man kan simma omkring i. Vi hade turen att få ha grottan för oss själva i flera timmar. Passade därför på att ta en massa bilder och bara njuta! Tyvärr har vädret svikit oss lite de senaste dagarna då de varit molnigt både på morgonen och eftermiddagen. Men 2-3 soltimmar har vi iallafall lyckats skrapa ihop.
Igår var vi också på en restaurang med svensk mat. Agnes och Moa tog köttbullar, pannbiff, mos och lingonsylt. Tyvärr fanns det bara en portion av varje rätt så jag fick äta kyckling men det var himla gott det med. Vi avslutade sedan kvällen på en bar precis över gatan från vart vi bor. Här träffade vi massa nytt folk, fick gratis öl, dansade i regnet och kanske det mest chockerande var att vi sjöng karaoke. En väldigt lyckad kväll med andra ord!

Vi har nu varit här på ön i 4 dagar och har 3 kvar, på måndag tar vi båten till Malapascua. De första dagarna här  spenderade vi på olika stränder. Vi har även träffat en svensk familj som vi var med på stranden en dag. Stränderna här är ännu bättre än dom på Panglao. Turkost vatten, vita stränder och väldigt lite folk, vi stortrivs med andra ord!
Tyvärr har inte allt gått som vi velat här. Vi har nämligen haft problem med att ta ut pengar på ön. Första dagen var automaterna offline så vi åkte tillbaka hem och tänkte göra ett försök dagen efter. Vi gick då in och pratade med de på banken som sa att MasterCard inte fungerar men att när automaten går online funkar alla visa kort. Skönt tänkte vi eftersom jag har visakort och då skulle få ut pengar. Det fick jag då inte utan igår fick vi ta oss in till fastlandet och staden Bogo. Moa kände sig inte riktigt kry så jag och Agnes tog på oss regnponchos och gav oss ut i regnet med uppdrag att få ut så mycket pengar vi kunde med alla våra kort. Efter en färjeresa i 1,5h och en tricycle resa på 30 min var vi framme vid bankomaten. Där fick vi ut pengar och firade det med deras nyöppnade McDonalds innan vi åkte tillbaka igen.
Idag väntar dock roligare äventyr i form av grottor och annat roligt!

Igår blev vi även bjudna på middag av vår granne. Han hade lagat en väldigt god kycklingsoppa som han bjöd på!