Hallå på er!

Nu är vi i Bangkok och kom hit igår halv 7 på morgonen efter ingen sömn alls under natten så vi va lagom trötta! När vi kom fram till hotellet och möttes av folk som bar våta väskor, fick välkomstdrink och värdens lyx så blev vi iallafall lite piggare! Efter vi mött våra vänner från Dalarna så sov vi i två-tre timmar innan vi begav oss ut på stan för shopping. Shoppingen här är helt amazing! Vi har hittat så mycket fint för så lite pengar.

Vårt vardagsrum och utsikt från det!

På kvällen åkte vi tuktuk till khaosan road och trodde återigen att vi skulle dö då han körde som en galning fram mellan all trafik. Väl framme mötte vi några av våra dalavänners kompisar och satte oss för lite middag och drinks, hur trevligt som helst. Kvällen avslutades dansandes på khaosan road innan vi begav oss tillbaka till hotellet.

Nu är vi tillbaka från shopping vid Siam square och mbk och ska ta en liten nap innan vi tar ett dopp i poolen. Vi gillar Bangkok så mycket och hade utan problem kunnat va här en vecka! Men Sverige väntar och det får bli en annan gång!

Vi hörs imorgon!

Vi kom fram till Kandy vid 4 ungefär. Därifrån tog vi en tuktuk till vårt hotell som låg extremt högt upp. Tror aldrig vi åkt i sådana branta backar, ibland kändes det som att vi bara skulle åka rakt ner i backen. Vårt hotell i Kandy var super fint! Riktigt rymligt och killen i receptionen var så hjälpsam! Vi åkte ner till staden för att hitta något att äta, vilket var svårt att hitta. Antingen är det ett hål i väggen eller lyx restaurang. Men till slut hittade vi ett krypin och beställde nudlar och ris.

Efter det åkte vi hem och Bonusfamiljen fick bli avslutet på vår resdag. Dagen efter väntade ett besök till templet där Buddhas tand ska finnas, många olika byggnader med olika tempel och ganska mycket människor. Dyrt med inträde men trots det värt ett besök, väldigt fint! Där gick vi runt nån timme innan vi begav oss till en botanisk trädgård. Väldigt harmoniskt och fint där! Perfekt ställe om man ska ha picknick eller bara trött på alla ljud och sånt från staden. Påminde lite om central park nästan! Kandy är inte en stad vi lär återvända till i framtiden om det inte är för att ta tåget till mysiga Ella. Kandy va helt okej för att vara en stad, vi har vart med och värre men också om bättre.

Just nu är vi i Pinnewala elephant orphanage! Hit åker man för att få se dom vackra och häftiga elefanterna. De går fritt i den stora parken och även ner till floden där de kan bada några gånger om dagen. Det bästa va helt klart att få se elefanterna bada, vi satt på en restaurang ovanför floden och kollade på de i någon timme, riktigt mysigt. Helt klart värt ett besök hit! Imorgon beger vi oss till Negombo, en stad som ska ha en strand (vi saknar redan stränder!!) den ska tydligen inte va den bästa men det blir nog bra ändå!

Avslutar med lite elefantbilder!

Under vår andra dag i Ella besökte vi en doktor och Nine Arch bridge. Läkarbesöket gällde våra bett vi fått på våra ben och vi behövde en ny starkare salva mot klådan! Besöket gick snabbt och vi behövde inte ens betala (?!!)

Efter besöket tog vi en tuktuk till "Nine Arch bridge" vilket är Sri Lankas mest kända bro. Bron har blivit ett landmärke och en symbol för landet. Vägen dit var väldigt slingrig och brant. Sista biten fick vi gå själva och då gick vi i Djungel. Smala och branta stigar för att lyckas komma fram till bron. Bron är verkligen fin och det är lätt att se varför den är så känd för landet. Vi gick längs bron över till andra sidan och några minuter senare kom ett tåg åkande längs rälsen (vår underbara tajming!!). Det var en häftig byggnad och det är verkligen något att se när en är i Ella. Det är inte särskilt långt dit, ungefär 2km ifrån Adams peak och om en inte vill gå den "vanliga" vägen kan en lätt följa tågspåret som utgår från Ella till bron. Vi gick vägen tillbaka och det var en hel del branta backar. På vägen hem gick vi också förbi ett te plantage med flera kvinnor som stod och vägde dagens plock! Det var verkligen super fint att se och helt otroligt hur de orkar bära allting på huvudet och ryggen!!

När vi kom hem blev det en väl behövd dusch. Så himla skönt att det fanns varm vatten på hotellet! En kan ju stå hur länge som helst under vattnet. Det finns inget bättre än en varm dusch! Efter duschen blev det middag och sedan dags för sängen eftersom vi ska upp tidigt för att hinna med tåget till Kandy.

Tåget till Kandy tar ungefär 6h 30 min. Resan mellan Ella-Kandy anses vara den vackraste tågresan i HELA världen. Vi köpte första klass biljetter. Biljetterna tar slut snabbt för att rutten är populär så boka gärna några dagar innan, vi bokade tre dagar innan. Första klass är helt klart värt eftersom resan är lång och det är mer utrymme och bekvämare säten. Vägen till Kandy är verkligen helt underbar! Det är helt otroligt! Tåget åker lite upphöjt så en har utsikt över hela landskapet! Det är extremt mycket grönska och vi åkte förbi flera höga berg och vackra teplantage. Tips är att gå och ställa sig i dörröppningen på tåget! Tåget åker relativt sakta och en kan luta sig ut och få ännu bättre utsikt över landskapet. Det var verkligen helt otroligt. En kan inte besöka Sri Lanka utan att ta den här resan. Det är värt all tid och pengar.

Sista dagen i Mirissa regnade det men under kvällen kom solen fram och vi såg en fin fin solnedgång! Vi lämnade Mirissa igår vid 11 och åkte bil i fyra timmar till Ella! Vägen hit var extremt slingrig och både jag och Hanna kände av magen flera gånger och var minst sagt lättade när vi fick kliva ur bilen.

Det första vi kände av i Ella är att det är mycket kallar på kvällen. Från 30 grader till 20 grader! Så nu sitter vi här skrivandes i långbyxor och koftor. Ella är en väldigt mysig liten stad med några affärer och restauranger. Staden ligger högt uppe bland de grönskande bergen. Det är en riktigt fin omgivning!

Idag var då alltså vår första heldag i Ella. Vi började med att bestiga "Little Adams peak". Det är en utsiktsplats som ligger ungefär 2km ifrån staden. Platsen har ett religiöst värde och om en är kristen kommer namnet Adam ifrån Adam och Eva medan om en är Hindu handlar det om Guden Shiva. Vandringen till Adams peak var hyfsat lätt till slutet då vi gick upp för extremt branta trappor! Svetten rann!! På vägen ner stannade vi till vid ett art-cafe och fyllde på med vätska.

Efter Adams peak tog vi en tuktuk och åkte iväg mot en teplantage. Vägen dit var väldigt brant och vår förare kämpade upp för den extremt branta och slingriga vägen och vi satt tyst och bad för att motorn inte skulle ge upp. Utsikten på vägen dit var väldigt fin. Men när vi kom fram hade vi som vanligt lite otur och det visade sig att te fabriken hade stängt sin produktion och den var därför inte igång, inte heller fick vi gå ut på te plantagen. Eller rättare sagt det var inte möjligt! Så vi gjorde endast ett kort besök och åkte hem.

Hemma i staden åt vi lunch och gick sedan runt och kollade i diverse butiker. Det var en väldigt mysig och härlig dag! Ser fram emot imorgon! Vi ses då!

Hallå på er!

Senaste dagarna har gått förbi så himla snabbt och vi båda har lite svårt att förstå att om ungefär 2 veckor sitter vi på planet hem. Vi har pratat om hur mycket saker som vi kommer sakna med att resa. Så som att vara helt fri från press och stress, alla underbara strand dagar och upplevelser men framförallt alla roliga (samt väldigt konstiga) människor man möter. Det går dock inte att komma ifrån hur skönt det ska bli att inte behöva snabbt spana av badrum för kackerlackor och kryp innan man går in och framför få sova i en skön säng! Och ost!! Som vi saknar ost haha. Men som sagt, ungefär två veckor av resande har vi kvar så den tiden ska vi verkligen ta vara på.

Senaste dagarna har vi hängt på stränder, en gång med en orm hängandes i trädet ovanför oss, vi drog därifrån ganska snabbt kan man säga. Dagen efter vaknade vi även upp med bett över hela benen från sandflugor så efter ett besök till Apoteket har vi nu fått både salva och tabletter, dock har inget hjälp än och vi håller på att klia ihjäl oss. Får hoppas på att det börjar bli bättre snart. Vi har även åkt en massa tuktuk och haft ett antal nära-döden-upplevelser varav en av förarna frågade om jag Hanna ville köra istället, ett självklart nej på den frågan haha. Jag har även vart med om män som från ingenstans mitt på gatan tagit tag i mitt hår och varit ganska så obehagliga, på detta ställe kände vi oss inte säkra ute på kvällarna så har fått bli filmkvällar fram tills idag då vi flyttade till Mirissa. Mirissa är en by (går inte direkt att kalla det för stad haha) precis vid havet med några mysiga restauranger och barer vid stranden. Precis som vi gillar det!

Igår tog vi ett break ifrån strandhänget och bestämde oss för att besöka en Buddha staty cirka 30minuter bort. En super härlig dag blev det. Statyn va hur stor som helst och under den låg det som tunnlar/rum som var målade med olika bilder av Buddha. En munk gick med oss genom alla tunnlar och rum och berättade historien om Buddha och hans liv genom målningarna. Så häftigt faktiskt! Och vi va dessutom helt själva där!! Inte en enda människa syntes till förutom munken.

När vi checkat in på vårt nya ställe gick vi direkt ner till stranden och åt lite lunch innan vi la oss på varsin solstol under parasollet och låg där större delen av dagen med varsin podd i öronen. Imorgon är vår sista strand dag på hela resan innan vi beger oss inåt i landet för en av världens vackraste tågresor mellan byn Ella - Kandy. Efter det ska vi åka till en by där det finns massa elefanter och hänga där någon dag på elefantsafari och sen bli det att bege sig till Bangkok för några dagar av shopping. Så ser våra planer ut just nu men det brukar alltid ändra på sig under resans gång.

Nu ska vi ta och gå ut för lite middag och kanske lite barhäng! Puss o kram

Yo yo yo!

Vår dag började med en härlig frukost som bestod av svenskt kaffe, rostat bröd med marmelad och en lite för pepprig omelett. Frukosten på vårt hotell är bra och de är så snälla och frågar varje kväll innan om vad vi vill äta och när vi tänker äta frukost. Underbar familj som driver hotellet eco villa! Vi åt frukost vid tio och sedan frågade vi om priset på en tuktuk till Weligama beach! Weligama är en strand som har bra surf för nybörjare. Stranden har inga rev eller stora stenar och vågorna är hyfsat små och lugna.

Färden dit tog ungefär en kvart. Det finns flera olika surfstånd på stranden så det är bara att välja vilket som passar dig bäst! Vi valde ett stånd som gav surflektioner på en och en halv timme för 2500 rupies. Men vi fick ner priset 2000 per person, rupies alltså. Hela lektionen började med uppvärmning och löpning vilket vi blev lite förvånade över, det är ju strålande sol och 32 grader liksom! Haha! Det gick dock fort och det räknades inte in i vår surftid! Men det blev väldigt varmt där i solen. Sedan fick vi ligga på våra brädor på stranden och öva på att paddla och resa sig. Detta fick vi göra säkert 20 gånger innan vi äntligen fick gå i vattnet! Vår lärare följde med oss i vattnet och hjälpte oss med positioner. De var med oss hela tiden vilket kändes skönt och säkert. Det blev några fall och tog någon stund innan vi fick kläm på det och kunde surfa i land till kanten! Det var extremt roligt!! Kan rekommendera det till alla! Det här är något vi ska pröva igen. Vi var så fokuserade att vi inte ens märkte skrubb sår från brädan eller att ens ben blev till spaghetti efter lektionen. Vi får se hur det blir med träningsvärken imorgon.

Vi åt lunch/middag vid 3-4 på ett billigt ställe som låg vid sidan om av stranden. Efter det gick vi tillbaka till stranden och la oss i solen igen med podcaster i öronen. Vid sex tiden tog vi en tuktuk hem. Vi har bestämt oss för att ha en liten myskväll eftersom ett nytt avsnitt av SVTs program "bonusfamiljen" kom ut igår. Så vi hoppade av i byn och köpte med oss chips, choklad, nötter och vatten till kvällen. Just nu har vi sett klart avsnittet och dessutom bokat våra hotell i Mirissa och Ella! Imorgon blir det nog ett besök till midigama beach!

Hejdå!

Hej där!

Våra dagar här på sri lanka består mest av sol, bad och upptäcka olika platser! Igår vaknade vi upp efter cirka tre timmars sömn då vi kvällen innan hamnade på en bar och drack lite för många drinkar. Vi tog oss iallafall lite smått bakis till stranden jungle beach vid unawatuna . För att komma ner till stranden är det cirka 10 minuters gång ner genom en djungel, väldig upptrampat och gjort för att man ska kunna gå ner där så det va lätt att komma dit. Där nere väntade en helt okej strand som är hyfsat orörd. Vi låg där under ett träd skuggan i cirka 3 timmar och bara njöt! Under kvällen igår blev det lugnt med middag och sen tidigt i sängen, skönt!

Idag checkade vi ut från sunil garden och tog sen en tuktuk hit till Ahangama där vi är nu. Vi har checkat in på vårt hotell som är väldigt enkelt men super gulliga kvinnor som driver det och bjöd oss på ananasdrinkar och massa tips om området. Sen blev det besök till stranden kabalana som ligger nära Ahangama. Och herregud vilket vackert ställe! Kolla bara på bilderna nedan!

Nästan inget folk alls och helt fantastiskt! Vattnet är inget direkt "bad vatten" då det är starka vågor och väldigt strömt. Så vi har suttit på botten i stort sett när vi behövt svalka av oss idag haha! Vi har även hyrt brädor för surf imorgon vilket ska bli sååååå roligt! Vi stannade enda till solnedgång och gick sedan till en restaurang precis bakom och käka lite middag. Helt underbar dag!

Nu ska vi ta det lugnt på hotellet så vi är utvilade för en dag av surf imorgon! Puss och kram! två bilder från ahangama här nedan

Nu har vi vaknat och ska ut och leta frukost! Valet står mellan ett ställe som heter koha surf café och vårt hotells egen frukost. Vad svaret blir får ni veta imorgon... Haha!

Igår bytte vi hotell! Vi checkade ut från "Sams guesthouse" och in på "Sunil garden" (stort tack till Fanny och Alexander för tipset!). Eftersom det är lågsäsong lyckades vi också få ner priset på ett superior room (ett litet finare rum med mer möbler) till halva priset och till vår budget. Rummet är verkligen super fint och det är sköna sängar! Oturligt nog hade de glömt stänga våra badrums fönster och det märkte vi inte ens förrän i eftermiddags. Med andra ord, vårt rum var fyllt av myggor!! Igår kväll avsatte vi dock 5-10 minuter till att klappa ihjäl alla mygg och det är lite bättre. Vi köpte också ett nytt starkare myggspray och som tur är erbjuder hotellet myggnät också!

Efter att vi checkat in på "Sunil garden" gick vi ut och åt frukost. En sak som vi märkt här är att de gör alldeles för torra omeletter, men vad gör det om hundra år?
Vi tog en tuk tuk till fortet och betalade 500 rupies dit och 400 hem, vilket är mindre än 60kr!! Fortet var gigantiskt, ståtligt och väldigt välbehållet. Innanför fanns det även en liten stad med massor av restauranger och butiker.

Den första delen av fästningen byggdes 1505 av några portugisiska sjömän som från början satt sitt mål mot Maldiverna men hamnade i Galle pga en storm. Under den tiden kallades fortet, "Det svarta fortet" och den hade tre basstationer och en vallgrav. 1640 tog holländarna över fortet och det utvecklades. Från tre basstationer till 14 och de byggde även vallar mot havet som extra skydd. Under 1700-talet bodde inte mindre än 500 familjer innanför fortets murar. Holland satte sitt avtryck på Galle och det syns väldigt tydligt idag på arkitekturen. 1796 tog britterna över fortet och en del modifieringar gjordes men i princip var fortet i sådant bra skick att större ändringar inte behövdes. Idag finns fortet att hitta på UNESCOS sida över världsarv och har varit där ända sedan 1988. Fortet var som sagt väldigt fint och utsikten mot havet var underbart!

Efter att vi hade strosat runt i staden som verkligen va pittoresk och super mysig så tog vi en tuk tuk hem. Vi hoppade av vid stranden och lade oss till rätta på solstolarna. Jag, Bettina, somnade efter kanske 45 minuter, det var en väldigt skön Nap! Vi märkte sedan att vi båda bränt oss ifrån vår vandring längs fortet.

Efter stranden åt vi något som skulle varit kyckling kebab men det var snarare någon curry gryta. Gott var det iallafall. Vi strosade runt lite och köpte Chips och vatten för vår lilla filmkväll som vi valde att ha! (Man kan ju inte dricka drinkar varje kväll... eller?) Med andra ord igår var en väldigt bra dag och det känns tråkigt att den är över! Men det kommer flera!

Här kommer lite bilder från gårdagen på fortet och i "fort staden"! Vi tänkte försöka fota hotellet och byn senare idag! Vi hörs snart!

Hej på er! Dag 6 här på sri lanka och måste bara säga att vi gillar detta land så mycket än så länge!

Av vad vi upplevt så känns allt väldigt genuint och inte alls så uppbyggt för turismen som det känts på många andra ställena. Maten här är också heeelt annorlunda från tidigare länder vi vart i. Här är det ris och curry som gäller! Enda negativa är väl att det är mycket mycket dyrare med mat här, på en "vanlig" restaurang (alltså inte streetfood) så kostar en rätt cirka 850 rupies vilket är ungefär 50kr. Dubbla priset från Malaysia. På bilden nedan ser ni nudlar, curry och lankesisk mat , inte riktigt säker på vad det va hehe men va väldigt gott! portionerna här är inte direkt små om man säger så!

Vår sista hela dag i hikkaduwa va tanken att vi skulle surfa men såklart så öppnade sig himlen och det spöregnade i stort sett hela dagen (igen) så vi bestämde oss för att bara gå runt i byn hela dagen och kolla runt lite, köpte även en fin klänning! Vi stannade efter några kilometer och köpte goda milkshakes och strosade sedan tillbaka. Härlig dag trots regnet! Morgonen därpå va det dags att bege oss till unawatuna, vårt nästa stopp. Vi hoppade på en tuktuk vilket tog cirka 30min, så himla fint att åka längs kusten här. Helt underbara vyer!

Väl i unawatuna hade vi förbokat ett rum mest för att det är rätt jobbigt att kånka runt på ryggorna (som blivit rätt tunga nu) runtom i stan när man letar boende. Så mycket skönare att kunna ställa in väskorna och sen gå för att leta boende för kommande natt när man sett hur byn ser ut. Iallafall, när vi väl kom fram så visade det sig att det var något strul med vår bokning vilket löste sig ganska bra då vi fick ett mycket finare rum högst upp med fin terass istället haha. Dock så hördes det allt från basketmatch mitt i natten utanför vårt hotell till ylande hundar och trafik så ingen av oss sov bra, men man kan ju inte få allt!

Under dagen så blev vi överlyckliga för att det inte regnade och passade på att lägga oss på stranden i någon timme och lyssna på lite poddar. Stranden här är dock väldigt konstig då den är väldigt bred men i slutet verkligen sluttar rakt ner i vattnet och en meter ut så bottnar man inte. Fint men inte det finaste vi sett, blivit lite bortskämda med fina stränder från Filippinerna skulle jag tro.

Hej! Nu skriver vi ifrån sri lanka!

Idag vaknade vi rätt sent, runt elva ungefär, det beror främst på att vi igår åkte från colombo hit till hikkaduwa så det blev en rätt lång dag. Vi valde att på morgonen äta lankesisk frukost på hotellet vilket bestod av en främmande soppa som var klargrön, någon linsröra och ägg. Ingen riktig hit men alltid kul att testa! Väl framme vid tågstationen köpte vi biljetter, cirka 9kr var (hur billigt!?) efter detta väntade en tågresa på två timmar ståendes i ett tåg lika fullt som tunnelbanan i Stockholm under rusningstid. Förutom att här finns ingen slags luftkonditionering så tror vi kan ha slagit vårt svettrekord på detta tåg. Efter cirka 1.5timme ståendes i denna värme så fick vi äntligen sittplatser de sista 30 minuterna. Väl sittandes och med lite fläkt från fönstren så kunde vi njuta och se på den helt fantastiska naturen och hur vackert det är längst kusten. En hat kärlek till sri lankas tåg än så länge, vi har några tågresor kvar så vi får se hur det utvecklar sig!

Efter att ha vaknat idag så gick vi iallafall ut för att leta efter frukost runt tolv. De allra flesta ställena verkar ligga vid stranden och vi hittade ett ställe med underbar strand utsikt. I slutet av vår frukost började det ösa ner regn. Därför bestämde vi oss idag för att åka upp till kosagoda och besöka sköldpaddsfarmen som finns där!

Vi tog en tuk tuk dit och fick åka längs den fina kusten till härlig och rogivande musik. Vår förare berättade för oss att det var svenskar som hade gjort musiken och undrade om vi kände igen den, vilket vi verkligen inte gjorde. Men det var ju roligt att han hade någon liten koppling till Sverige! Färden tog ungefär 30-35 minuter. Väl framme var det lite med folk. Vi betalade avgiften som var på 1000 rupis. Vi fick med oss en Guide som visade runt oss på den lilla farmen där vi fick hålla och klappa sköldpaddor. Det vad väldigt mysigt och fint. De har skadade sköldpaddor där, tex de som är blinda eller saknar en fena så att de ska kunna få hjälp innan de släpps ut i de fria. De har även små bebisar som de hjälper ut i vattnet. Tyckte dock att deras inhägnader såg något små ut... gulliga va de iallafall!

På vägen hem sedan stannade vår chaufför vid ett träd, han pekade upp och försökte förklara för oss vad vi skulle se i trädet. I trädet fanns det MASSOR med fladdermöss. De flesta sovandes men vissa flög runt trädet. Det var himla coolt att se! Tror aldrig jag sett så många fladdermöss på ett och samma ställe! Himla häftigt! Vi gjorde även ett till stopp framför en gigantisk Buddha. Buddhan är ett minne ifrån då tsunamin slog till på sri lanka.

När vi kom hem hade regnet slutat och lite sol sken fram då och då mellan molnen. Vi bestämde oss då för att köpa lite cheesecake och brownies för att ha picknick på stranden. Cheesecaken var verkligen bokstavligen cheesecake och smakade verkligen ost haha. När vi väl satt och mumsade fick vi även besök av två hundar! Som satte sig bredvid och fick smaka lite smått av oss, otroligt mycket hundar och katter överallt. Super mysigt!

Efteråt gick vi hemåt. Hemma såg vi ett avsnitt av bonusfamiljen. Kan verkligen rekommendera det! Vi skrattade högt tillsammans. Runt åtta ungefär gick vi ut för att äta. Vi hade sett ett hamburgare ställe där vi sett skyltar skrivna av andra svenskar som rekommenderade stället starkt. Så vi tänkte varför inte? Det var otroligt gott!!! Hemlagat och underbart kött! Kryddigt och starkt men inte sådär att en måste svepa vatten efteråt för att överleva utan alldeles lagom. Perfekt middag. När vi ätit upp funderade vi på att ta en drink men ingen av oss hade direkt sug bestämde vi oss för att ta den kvällen en annan dag och istället köra på en mysfilm kväll.

Så vi har precis sett klart vår film nu när detta inlägg skrivs. Imorgon blir det förhoppningsvis sol och surf men oavsett vad kommer vi ha det roligt iallafall. Vi vet ju aldrig vad som komma skall och det är det roliga!! Eller hur?