Äntligen blev det en dag på stranden. Tuva och Ella hänger hellre vid poolen eller går i leksaksbutiker, men idag var de redo. Stranden där vi bor är kanon för barn. Det är långgrunt och inte så strömt. Tuva och Ella kom också på att det var roligt att plocka snäckor. Kanske får vi fler dagar på stranden framöver.
Jesper tyckte det var så bra att han inte bränt sig i solen något den här resan... Han har tagit tillbaka det nu...
Snart är det dags att leta upp ett hak att käka middag på.

Idag vaknade ungarna 07:20. De satte sig och ritade och Jesper drog iväg och körde Thaiboxning. Efter frukosten så blev det en stund vid poolen tills Jesper kom tillbaka.
Vi tog en liten promenad till stranden och ungarna badade i havet en stund medans Anna-Maria tog en massage.
Lunchen åt vi på restaurangen precis bredvid vårat boende. De har god mat till bra pris. Alla i familjen käkade och ungarna åt glass till efterrätt för en total kostnad på 79kr.

Sedan blev det poolhäng igen och Jesper tog en massage.
Efter det så blev det en promenad längs gatan i Klong Dao Beach.
Nu ska Anna-Maria ta en löptur längst med stranden och Jesper och ungarna ska käka mackor... Så, egentligen inget spännande alls att rapportera men väldigt härligt.

När man ska vara borta så länge som vi ska så måste man hitta saker att aktivera sig med mer än att bara sola och bada.
Så idag så körde pappa Jesper och Tuva sina första Thaiboxningspass.
Jespers pass började redan kl 8 på morgonen. Det blev ett tufft men roligt pass med mycket att lära och ta in.
För Tuva så började passat kl 14:30. Vi tänkte att hon skulle få komma dit och prova på lite och det trodde nog Tuva också. Tuva fick lära sig fotarbete, slag, sparkar, armbågstekniker och att använda knäna.
Hon fick köra med både handskar och mittsar. Lokalen var jätte varm med bara några fläktar som svalka. Tuvas pass höll på i 1,5 timme med några få vattenpauser på några sekunder. Helt otroligt att hon orkade och ville köra hela passet.

Hennes tränare kommunicerade med henne på thailändska och några få ord på engelska. Men trots detta snappade hon upp snabbt vad hon skulle göra och lärde sig massa saker.  Om det blir någon fortsättning för henne återstår att se. För Jespers del så är det ett nytt pass redan imorgon bitti kl 8.

Även Ella och mamman ska testa någon dag när dom är helt krya. Dom är båda lite krassliga nu, men mer om det i ett annat inlägg.

Efter två nätter på hotellet Cha da Beach resort så har vi äntligen flyttat in i vår "egna" bungalow.

Vi hade en plan att Jesper skulle ta en tur längst stranden och fråga runt om lediga boenden. Så igår gick jag och tjejerna och vilade på hotellrummet och Jesper gick iväg.

Det visade sig vara ganska svårt att hitta ett boende som vi kunde ha under hela vår vistelse här (vi kände ganska snabbt att vi vill ha ett boende att utgå från på Koh Lanta) då mycket är uppbokat under jul/nyår och i Januari.
Men efter ett litet äventyr bak på en MC och guidning av en thailändare bland massa olika bungalowområden (områden som skilde sig väldigt mycket i både prisklass och skick) så hittade han ett ställe som gick hem hos både frun och barnen.
Det är ett helt nybyggt bungalowområde med en pool i mitten av alla hus.
Allt är så fräsch och vi är dom första som bor i vår bungalow. Barnen blev extra glada då huset vi fick var rosa och en av sängarna var en våningssäng (en av 5åringens största önskningar här i livet att få sova i en våningssäng)
Men det är ganska litet och vi kommer leva väldigt tätt inpå varandra under dom här 4a månaderna. Men det är väl härligt?! :)

Det känns skönt att ha hittat ett boende och att vi nu kan börja få en vardag här i Thailand och på Koh Lanta.
Jesper ska börja träna thaiboxning imorgon på ett gym precis där vi bor och sen ska vi kolla in svenska skolan. Tjejerna ska få se hur barnklubben där ser ut och se om dom kanske vill hänga där någon vecka framöver.

Så. Efter en natt i Bangkok på ett helt ok hotell så har vi efter 1,5h inrikesflyg och 2h i taxi äntligen kommit till Koh Lanta. Just nu vilar vi upp oss inför morgondagen då det först blir bad i poolen och havet för att sedan ta upp jakten på ett mer permanent boende. Vi kom fram till ett mulet Koh Lanta men med 30° värme.
Ungarna är taggade men trötta (precis som föräldrarna).

Att resa med barn är inga problem men de är ju likadana här som hemma. De bråkar, retas och leker precis som vanligt. Det positiva är alla nya upplevelser de får vara med om vilket gör att det är enklare att bryta när de börjar kivas.

Så härlig att se barnens reaktion när vi kom ner havet för första gången den här resan.

Lite smådumt att jag bokat ett jätte fint hotell de första dagarna... Kanske blir svårt att byta ner sig...

Är det något man har som målbild när man ska ut och resa så är det väl ändå flygplatsölen..

Inatt sov vi hos bästisarna i Stockholm och blev bortskämda med massa god mat och svenskt kaffe för kanske sista gången på några månader...

Nu sitter vi vid gaten efter att ha käkat och tagit en tur på taxfreen. Snart lyfter planet till Bangkok.

Vi ska bo en natt på ett hotell nära flygplatsen i Bangkok innan vi tar flyget till krabi.

Vi har sen två nätter bokade på ett hotell på Koh Lanta, och sen får vi och ödet (?) bestämma vart vi hamnar...

Våra tankar och planer inför resan är egentligen bara att göra precis det vi känner för.

Jag (Anna-Maria) har alltid haft en dröm att få åka till Kina och besöka kinesiska muren. Så till en början planerade vi att börja resan där och sen fortsätta till Vietnam (som också lockat oss båda) för att sen fortsätta till Asien och Bali.
Men vi landade i att Kina får bli om något år när barnen är äldre och uppskattar en vandring på muren.

Vi kände också ganska snabbt att vi inte ville planera för mycket utan ta allt eftersom.
Kanske känner vi att vi inte vill resa runt utan stanna på ett och samma ställe och få en vardag där. Eller så vill vi upptäcka mer och mer och förflytta oss ofta. Der märks, och det känns fantastiskt att vi verkligen kan leva efter att få göra precis det vi känner för.

Vietnam var dock något vi verkligen kände att vi vill besöka, och eftersom vi måste lämna Thailand efter 60 dagar då vårt visum går ut så passar det perfekt att vi reser dit då.

Sen kommer vi tillbaka till Thailand och då kommer Melvin och hans farfar. Farfar stannar i nästan 2 veckor och Melvin blir kvar med oss.

Det enda vi har att anpassa oss till är de 4a sista veckorna då Melvin kommer att gå i svenska skolan på koh lanta, så då måste vi vara där. Annars får vi se vart vi hamnar 😊

Äntligen på väg. Sitter nu på tåget mellan Örebro och Stockholm. Känns spännande, pirrigt och nästan overkligt. Man har i liksom inte haft tid att tänka och reflektera så mycket på resan förrens nu. De sista dagarna har fokus varit på packning och städning av huset som är uthyrt under 4 månader.

Inatt blir det övernattning hos vänner i Stockholm och imorgon går flyget till Bangkok.

Nu börjar det. Det där vi drömt om i så många år och som vi haft fullt fokus på senaste månaderna ska verkligen hända nu!!!

I mars 2017 bokade vi vår första resa till Thailand och två veckor senare lyfte planet mot Phuket och Bangtao.. Barnen fick hänga med Lollo och Bernie och vi körde två veckors charter på Vings Sungwing Hotell. Perfekt att börja med första gången i Thailand.

Som många andra älskar vi att resa och upptäcka världen. Vi har båda rest tidigare, och jag (mamman) som har några backpackerresor i bagaget har länge drömt om att få fortsätta resa, precis som förut, fast samtidigt lite annorlunda :)

Vi har under flera år känt en längtan efter att ta tag i drömmen om en långresa, och efter våra två veckor i Thailand kände vi direkt, det var i Thailand det skulle bli, när det nu skulle bli av...

Dock kom vardagen snabbt igen, och drömmarna glömdes inte bort, men lades på is. Men sen några månader senare, i mitten av Juli när det var dags för semester, och åter igen tid att tänka på dom där drömmarna så togs beslutet, på ungefär 10 minuter, innan något annat viktigare i vardagen dök upp och la drömmarna åt sidan igen...

Dagen efter var ledighet beviljad, grunden till resan planerad och 4,5 månad kvar tills äventyret skulle börja.

Nu var det bara att börja spara, planera och förbereda....