After a long weekend and another long break before I realised I forgot my blog, I thought I could give you an update.

This weekend I have done something I dont do, or have never done before. I went to Malaga Tattoo Convention with my best friend and a tattoo artist from Tsjekkia. To summarize everything, Fun, talking with people, new tattoos, new friends, beer run, stupid friends, beer run and more fun. After finishing 2 long days in Malaga with more alcohol then I have had for 6 months Ive figured out I like these big events.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Likes

Comments

Today I watch this Tv serie from Norway called "oljebarna", basically because I had a quiet time, and i started to get this little feeling about how people are living over there and started to compare their life situation to my own.

I am going to be as direct as even possible: My lifestyle in Spain can be compared to those with high Luxury in Norway, and the funnies part is that I dont earn half the money they need to make to gain the same life style.

If people have the same access to the same life that we have they wouldnt even bother the champaign, the VIP tables, or the "beeing a Scandinavian" at all. I am sick of people coming here on Vacation telling us they are rich. Mostly because I have seen what it is to be poor. I think happiness cant be bought and this is where the dilemma comes in.

I am raised in a small town in Norway where people were not that interested in high fashion and-or money. Maybe a small group were, and as far as I can remember this didnt bother me at all. But when I turend 20 this started to kick in a little more, fashion became important, and how other people were looking at me was everything.

It is so funny, that I, 7 years later am based in Spain and have access to basically live the rich life of a Norwegian compared in lifestyle and I choose not to do it. Drinking is funny once in a while, beeing hangover is on the other hand a nightmare. I rather have a normal life.

I am not lying to myself saying I would never become rich, but the fact that the way people over there live when they have those money can be so free over here made my head boiling.

Do you think you would have been drinking more if you could buy a beer for 5 NOK or a drink for 50? Maybe at first, but after a while you would get pretty tired.

Something to think about!

Likes

Comments

Since I started this blog I start realizing that people are reading from different parts of the world. And, as my English written are slightly better Ive changed language.

I am dreaming about going new places. Since I was little I have had a dream. I wanted to go where I wanted and do what I wanted. The best part is that I am not giving up to be able to get there. The problem is all my no's and dont's. Also I have a bad confidence holding me back. Dream big, go big or go home. After I reached Spain I start realizing I can go wherever I want. During the last years Ive been in Spain, Italy, Norway, England and Turkey.

I really want to go to LA, Miami, New york, Maldives, Thailand or other parts of Asia, Middle east, New Zealand among others. South America I have so many places to go that I dont even know where to start. So I will go to one of the mentioned places in near future. A goal that is pretty reachable.

Everybody goes to Spain, Greek, Italy..

My biggest goal is to become a personal fitness coach, and I have started small and doing nutrition part time. A plan is to be able to do it full time, but as usual my head with all my limitation is stopping me. But nothing stopped me to change country, learn a new language or do all the other small things. Nothing stopped me when my house burned down, when I got robbed at home or at the street the last year. I will for sure do the fighting part and Go big or go home.

Likes

Comments

Jeg sitter å tenker på det uttrykket " du blir hva du spiser". Og det er sånn jeg lever mitt liv. 80% av hva du spiser er hvordan du ser ut. Det høres jo helt sykt ut? er virkelig 80% av den maten jeg spiser hvem jeg er. 20% gjenstår da til bevegelse og trening. I det siste har jeg forstått at styrketrening har mye å si for kroppen. Jeg har alltid vært en kondisjonsfreak. Løping, gåing, sykling, dansing you name it. Framover skal det fokuseres mer på å bygge enn å springe.

Så hvordan ser en vanlig dag ut når det kommer til mine spiservaner? Nå får jeg sikkert en del kritikk, men kjør på.

1. Frokost, består av 1 shake fra Herbalife. 225 kalorier, litt avhengig av om jeg bruker frukt eller ikke. Har jeg en banan er jeg fort oppe i 300 kal.

2. mellommåltid: 1 proteinbar med sjokolade, ca 129 Kal.

3. Lunch: Her bytter jeg mellom å spise salat med tunfisk eller lignende. Eller så tar jeg en shake.

3. Nytt mellommåltid, enten frukt eller en ny bar. Alt avhenger av hva jeg har hjemme eller om jeg har hatt dårlig tid. Her redder proteinbarene meg noe veldig.

4. Middag. Forsøker å spise et måltid som tilsvarer rundt 600 Kal. Det er ikke alltid like mulig, men de fleste dager spiser jeg mye grønnsaker, kjøtt, fisk, salater i alle fasonger og farger eller så er jeg lat å lager meg en shake dersom jeg har spist skikkelig tidligere på dagen.

5. Dersom jeg har trent spiser jeg nok en gang noe lite. Det avhenger helt av dagsformen. Har jeg ikke trent, så drikker jeg masse vann, tar en kaffe eller lar være. Dersom jeg spiser mye på kvelden føler jeg meg som en ball i flere dager. Men alle er vi forskjellige, noen tåler det bedre enn andre. Det er også ganske vanskelig med de spanske matvanene. Jeg er norsk, så jeg sliter med å spise frokost kl 10, lunch 3 og middag 10. Det går bare ikke. Spiser frokosten kl 7, lunch kl 12 og middag kl 5-6.

Når spiser du? For meg hjalp det veldig å begynne å skrive ned hva jeg spiste. En periode fant jeg ut av at mengden var helt på vidda, en annen dag fant jeg ut av at jeg hadde for mye fett og you name it. Det viktigste er å ha et variert kosthold. Man skal kunne unne seg noe i blant så man ikke blir helt tullete i knotten eller underernært. Kroppen trenger fett. Det kommer bare ann på hva slags fett man velger.

HUSK å drikke rikelig med veske. Ikke bare fyller det opp, men det gir også bedre hud, renser kroppen og øker forbrenningen.


Håper det var litt interessant ihvertfall.


Likes

Comments

Spørsmålet om restitusjon har dukket opp et par ganger den siste uken, så jeg tenkte skrive litt om hva det vil si og ta seg en pause fra trening når man jevnlig utsetter kroppen for nedbrytelser.

Så hva skjer med kroppen når du trener? Når du har hatt en intensiv økt begynner kroppen å reparere seg selv og bygge opp glykogenlagrene. Når kroppen går tilbake til der du var før treningen begynte fortsetter den fremdeles å bygge litt til. Denne oppbyggingen gjør deg sterkere for hver gang du har en ny økt. Jo hardere du trener jo lengre tid bruker kroppen på bygge seg opp igjen. Dersom du ikke hviler gir dette motsatt effekt og du bryter kroppen ned.

Husk å spise riktig. Når du er ferdig med en treningsøkt er det viktig at du får i deg karbohydrater og proteiner. Til og med den dagen du hviler derpå er det viktig at du fyller på lagrene. Dersom du tror at selv om du sitter rolig på en stol dagen derpå og ikke skal spise, så tar du rimelig feil.

Det neste man skal huske på er at hver treningsøkt ikke kan være like intensiv. Trener du 6 ganger i uken skal hele 3 av disse øktene være rolige økter uten for høy belastning og intensitet. Derfor er det også viktig med ulike grader av intensitet. Hvis du en dag løper, neste dag styrke og avslutter med en rolig jogg, vil du være mye lengre enn dersom du tar heelt av i 2,3 dager.

Søvn er viktig, alkohol gir ingen effekt? Her er det mange myter ute å går. Det jeg tror på er at søvn hjelper en med å hvile, herav er det vitkig for kroppen å få den søvnen den trenger. Det å stå opp for tidlig å rekke å trene vil heller ikke gi den effekten kroppen virkelig trenger. Ta deg en pause, det trengs innimellom. Alkohol? Dersom du har vært på byen en lørdag ville jeg ventet til mandag med å ta en økt. Kroppen har som regel en liten ubalanse, og det tar tid å skille ut giftstoffene man har i kroppen. Dersom du føler deg uthvilt er det bedre å ta seg en gåtur enn å presse en lite uthvilt kropp ut på en joggetur.

Ta deg en pause,

Likes

Comments

For litt over ett år tilbake begynte jeg å ta shakes. Jeg var på den tiden ca 70 kilo og hadde ingen lyst til å gjøre noe som helst. Livet bestod av å spise nøyaktig hva jeg hadde lyst på og drikke coca cola, kaffe med sukker, ice tea you name it.

Når jeg var yngre trente jeg alltid. Jeg gikk på dansing, var med på oppvisninger og løp en del. det skulle bare ta meg ca 10 år til før jeg begytne å gjøre noe med det. Så møtte jeg på Herbalife. Etter å rakst ha gått ned 5 kg var jeg allerede motivert. Men jeg synes det gikk veldig sagte. 80 % er hva du spiser? Det tok ikke lang tid før jeg forstod at selv om jeg tok shakene var det noe som manglet. Jeg spiste fremdeles dårlig og tenkte begynne gjøre noe med det. Vanene måtte endres. Jeg måtte si nei til alkohol og fester, jeg måtte ut av sofaen og jeg måtte bytte brød mot salat.


Fra bilde 1 til 2 Hadde jeg byttet vanene mine og gått ned fra 70 til 57 kg. Milepæl. Så begynte jeg å spise mer og trene. Bilde 3 er tatt 1 år etter jeg begynte på shakes og ca 4 måneders forskjell på kroppen fra 2 og 3. Du blir hva du spiser? ja, det tror jeg på. Per dags dato setter jeg meg små mål. Jeg er fremdeles noe litt for kritisk, men jeg føler det er hva som fungerer for meg. Jeg trener jevnlig og tar fremdeles shaken til frokost, og til lunch dersom jeg har dårlig tid. Til og med til middag kan jeg finne på å lage meg en shake. Hvis du vil vite mer om Herbalife må du bare sende meg en e-post, så skal jeg svare så godt jeg kan med den kunnskapen jeg har.

Herbalife er et veletablert selskap hvor man kan velge om man vil være distrubutør eller ikke. Jeg begynte å selge shakene for ca 8 måneder siden og har hjulpet mange mennesker på rett vei. Det som er viktig for meg er å se at folk får resultater. Enten det er å legge på seg, gå ned i vekt eller bygge muskler.

Fra begynnelsen av har jeg bare tenkt at det å bytte shake mot vanlig mat bare er tull. Helt til jeg begynte å lese om produktene og fant ut av at det suppelerer med mat. Det er næring og det er nøyaktig den næringen kroppen behøver i løpet av dagen. Den første tiden var helt merkelig, som om kroppen ble renset og magen begynt regulere seg selv (say no more). Jeg har fremdeles troen på et sundt kosthold, men denne shaken har hjulpet meg der jeg virkelig stoppet opp. Dessuten kan man bygge business, og hvor flott er ikke det?!


Ønsker alle en flott dag!

kontakt meg på mail: tonje.tverran@hotmail.com ved spørsmål

Likes

Comments

I går feiret jeg til dels San Juan på stranden i lag med gode venner. I Spania er det tradisjon at man skriver ned 3 gode ønsker og 3 ting man ikke ønsker skal skje i løpet av det kommende året. De 3 ønskene man ikke vil skal skje skal man brenne på bålet og hoppe over bålet. De tre ønskene man ønsker skal skje tar man med seg i vannet og rygger baklengs når klokken blir 00.00.

Det samles tusenvis av mennesker på strendene i hele Spania, og i går feiret jeg med vafler et glass vin og vann. Da vi kom til stranden hadde jeg med et par øl som jeg ikke hadde lyst på. Jeg gav de vekk til noen på stranden og tenkte: bedre det enn å kaste det. Selv om denne ølen bare hadde kostet meg 10 kr mer eller mindre.

Dette fikk meg til å tenke på hva ølen koster i Norge, eller et glass vin. Jeg tror jeg aldri hadde gitt fra meg denne ølen hadde jeg vært i Norge. Ikke fordi jeg er gjerrig men fordi prisene er noe helt annet enn de er her.

Jeg kom til å tenke på at mannfolk i Norge til og med går og stjeler drikken til jenter på byen. Noe jeg har fått høre via venner, men selv også opplevde da jeg studerte. Man blir gjerrig. Her gir man bort alkohol som om det skulle vært vann. Muligens er dette fordi alkoholen er billigere enn vann.

God St hans da dere!


Likes

Comments

Jeg har alltid en unnskyldning for noe. Det er for varmt, jeg har mensen, jeg har jobbet for mange timer, jeg er sliten, jeg orker ikke you name it. Det beste man kan gjøre er å faktisk ikke la unnskyldningene stoppe en. Ta på deg treningsklærene uansett vær eller vind. Er du en av de som setter deg rett ned når du kommer hjem, så ikke gjør det.

Det er 1 år siden jeg begynte å trene igjen og tenkte på kroppen. Jeg byttet sukkerdrikke med vann, ingen flere cafe con leche con azugar. Brød ble byttet ut med shakes og selvom jeg kunne unne meg noe innimellom raste kiloene sagte men sikkert. Trening er også essensielt for å gå ned i vekt, selv om 80% er hva du faktisk spiser.

Så i går gikk jeg min daglige 8 km tur. Selv om det var rundt 30 varmegrader tok jeg bare en kald dusj, gikk ut og tok en kald dusj igjen. Middagen i går ble en shake som jeg blandet med cacao, havremelk og 1 banan. På kvelden cheatet jeg med en mini baguette og litt nachos, så da vet dere det.

Likes

Comments