Som student er det mye kunnskap og informasjon som må læres. Til tider svikter hukommelsen og man står fast. Forsøk disse tipsene, og se om det kan hjelpe deg på vei:

Fokuser/følg med

Det hender at vi glemmer ting - ting vi skulle ha fått med oss eller lært. I de fleste tilfeller er det ikke slik at vi har mistet minnet av det vi lærte, men heller det at vi ikke lærte det ordentlig til begynne med. Hvis du fokuserer og konsentrerer deg fullstendig om det du forsøker å lære, så vil det være mer sannsynlig at du husker det senere.

Lag assosiasjoner

Assosier det du forsøker å lære med annen informasjon som du allerede har kunnskap om. Å assosiere informasjonen med en eller annen egenskap eller del ved deg selv, vil gjøre det enklere å huske ting.

Et bilde sier mer enn tusen ord

Navn og datoer osv er enklere å huske om du kan koble dem til et bilde. Innsatsen du bruker på å generere et bilde styrker minnet (både ved å tegne et bilde eller visualisere det).

Øvelse gjør mester

Det er en grunn til at man ble drillet i gangetabellen og alfabetet på barneskolen. Hukommelse for fakta styrkes ved gjentakelse eller repetisjon. Det samme gjelder for ferdigheter som å sykle eller sjonglere; det forbedres med øvelse.

Bruk flere sanser!

Istedenfor å lese informasjon stille, les det høyt for deg selv eller andre. På denne måten vil du innkode informasjon både verbalt og visuelt. Forsøk også å skrive ned det du forsøker å lære: dette aktiverer sensoriske systemer og presser deg til å tenke på ordene du skriver.

Reduser overbelastning

Bruk hjelpemidler, slik som post-it-lapper, kalendere osv for å huske avtaler, viktige datoer, bursdager osv. Dette gir rom til å fokusere på å huske ting som du må huske uten hjelpemidler - for eksempel på eksamen.

Tidsreise

Hvis du ikke kommer på noe du burde kunne, forsøk å huske hvor du først hørte om det eller lærte det. Dette kan hjelpe deg på vei.

Få nok søvn

Med mindre søvn, blir vi mindre konsentrerte. Dette gjør det igjen vanskelig å lære ny informasjon, danne minner og huske ting. Søvn er også viktig for å hjelpe hjernen med å organisere og lagre minner.

Lag et rim!

Lag et rim, et dikt, eller enda bedre: en sang om det du skal lære.

Slapp av

Noen ganger gjør det bare vondt verre å forsøke hardt å komme på noe. Slapp av og rett fokus mot noe annet; ofte dukker den manglende informasjonen opp igjen på et senere tidspunkt. Så hvis du ikke husker svaret på en av oppgavene på eksamen, gå videre og hopp tilbake senere - og kanskje du husker det den andre gangen.


Learning and memory - From brain to behavior
Gluck, A., Mercado, E., Myers, C.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments


Det finnes så mange merkelige sosiale regler vi jenter og kvinner må forholde oss til. Og det virker som om det er verdens undergang å bryte dem.

Allerede på barneskolen snek den første regelen seg inn: Du må spørre om lov til å være med noen.

Det var ingen som uttrykte det eksplisitt, og setningen sto aldri skrevet under ordensregel-plakaten som hang i klasserommet - men det var likevel helt uaktuelt å bare "henge seg på" de andre.

Hvis du i det hele tatt turte å spørre om å få leke med andre jenter kunne du få to svar: Ja! eller sikkert..

Nå høres de to svarene veldig like ut, og betyr i utgangspunktet omtrent det samme - men på jentespråket, derimot, har ordet sikkert en helt annen betydning. Ordet sikkert betyr noe i retning av: "Joda, hvis du absolutt måå spørre, så" eller "egentlig ikke, men ok da".

Jeg husker jeg brukte dette, jeg også, en gang. Klassevenninnen som spurte om å få være med meg ble veldig lei seg, naturligvis, og ga beskjed til læreren. Jeg fikk en skjennepreken av læreren, og brukte aldri det ordet igjen.

Nå, i ettertid, er det enkelt å forstå hvorfor det ordet ikke skal brukes, men der og da brukte alle det. Hvorfor? er det store spørsmålet.

Er det fordi vi ble opplært til å være inkluderende med alle - selv de vi ikke ville inkludere? Eller er det fordi vi ikke likte vedkommende, og subtilt ville understreke dette? Eller er det fordi vi ikke visste hva vi egentlig sa?

Jeg tror det er en kombinasjon av alle tre, og antakeligvis enda flere faktorer.

Som voksen er det litt enklere. Du kan i større grad velge hvem du vil tilbringe fritiden din med, og hvilke personer du vil vedlikeholde vennskapet med. Men samtidig er det ikke enkelt.

I utdanning- og jobbsammenheng, spesielt, men også i sosiale lag, inntreffer også lignende og merkelige "jentereglene" - støtt og stadig. Enten du liker det, eller ei, møter du på andre jenter eller kvinner som du ikke kommer like godt overens med. Og vet du hva du kommer lengst med? Inkludering, spør du meg.

Inkludering - ikke fordi du må, ikke fordi det skal være en regel i seg selv, men inkludering fordi du nå forstår at det er nettopp det som gir gevinst på lang sikt og fordi det også gagner deg selv. Inkludering - fordi du nå forstår at, til og med den personen du kommer minst overens med, også kan lære deg noe.



  • 23 lesere

Likes

Comments


Jeg tipper du har hørt treningsglade personer utbryte: "Jeg tror at trening fungerer!", eller: "det gir meg noe!"

Det har i hvert fall jeg hørt. Og sagt.

Hvis du tror at trening fungerer, så gjør det muligens det.

Studier viser at placebo-effekten slår seg løs når man tror at trening har positive følger. Hvis du tror at trening vil gjøre at du føler deg bra, så vil det det; det danner en selvoppfyllende profeti.

Et nylig publisert studie av Mothes demonstrerer at deltakerne i studiet fikk flere psykologiske og nevrofysiologiske fordeler av å trene hvis de allerede hadde positive tanker om fordeler av å trene.

Mothes, selv, sier følgende om studiet:

"The results demonstrate that our belief in how much we will benefit from physical activity has a considerable effect on our well-being in the manner of a self-fulfilling prophecy . . . Beliefs and expectations could possibly have long-term consequences, for instance on our motivation to engage in sports. They can be a determining factor on whether we can rouse ourselves to go jogging again next time or decide instead to stay at home on the couch.”

Dette kan muligens være med på å forklare hvorfor dørstokkmilen oppfattes ulikt fra en person til en annen.

Det ble også demonstrert en nevrofysiologisk forskjell blant deltakerne i studiet. Deltakere som hadde flere positive forventinger før studiet begynte, viste seg å være mer avslappet på et nevralt nivå etter fullført trening (ifølge måling av EEG-aktivitet i hjernen), sammenlignet med deltaker som ikke hadde så mange positive forventninger.

Så, har du troen på trening fører til noe bra, så gjør det sannsynligvis det. Og det får deg opp av sofaen, også!


//
"Mind-set matters: Exercice and placebo effect" https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3196007/Langer_ExcersisePlaceboEffect.pdf?sequence=1?viewType=Print&viewClass=Print

"Expectations affect psychological and neurophysiological benefits even after a single bout of exercise"
(http://link.springer.com/article/10.1007/s10865-016-9781-3)

Study: If you believe in exercice, it´ll make you feel good https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201608/study-if-you-believe-in-exercise-itll-make-you-feel-good

Likes

Comments

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on."
- Robert Frost


Du vet det lykkeruset du får når du har det bra - når du føler brikkene i livet forsiktig, men også riktig har blitt satt sammen?

Det mørke sløret som hang over deg gjennom alle de dagene har endelig glidd av. Du stråler igjen, og du legger merke til det selv. Alt det arbeidet, alt det du gjorde, alt det du bygget opp var verdt det. Du har alltid hatt håpet, men denne gangen ser du resultatet av det. Du ser at håp eksisterer for en grunn. Du er kommet sterkere ut av det, og du setter så uendelig pris på hva du har nå. Du smiler og ler og bare flyter med omgivelsene og personene rundt deg. Bekymringene er nærmest helt borte.

Også faller du. Så hardt.

Du faller så hardt at det er vanskelig å reise seg igjen. Du hadde aldri trodd du kunne ha det så vondt. Følelsene av lykke, så sterke, så intense, som blir erstattet med følelser som er like intense, men som lammer deg. Det går så fort og du henger ikke med. Og du lurer på hvordan det er mulig å ha det slik; hvorfor du alltid må kjenne på det vonde for å ha det godt.

Men selv om du ikke husker hvor vondt det var sist gang, så husker du at det ble bedre. Det går kanskje flere måneder, et år, eller kanskje det aldri går over - men du vet at det kommer til å bli bedre. Og du vet at du kan kjempe, du gjør alltid det.

Du kjemper, og du vet at du kommer til å gjøre det igjen.


Likes

Comments


Forutenom en tur til Hollywood, kan resten av oppholdet i LA beskrives som hakuna matata. Her var det kun strandliv, sykkelturer, mat og drikke som stod på agendaen.

Vi bodde på Venice Beach Hostel. Til tross for at hostellet kunne trengt en real oppussing, var vi heldige med privatrommet vi fikk etter natt nummer en. Det var stort og fint! Hostellet ligger rett ved stranden, og er absolutt verdt pengene. Dessuten tror jeg det må være et av verdens mest avbildede hostell, ettersom det alltid kommer med på bilder som blir tatt av Venice-bokstavene.


Det fine med Venice er den svale vinden som gjør at det ikke føles for varmt.

Å vandre langs strandpromenaden er en opplevelse i seg selv. Her sitter det kunstnere og entertainere på rad og rekke. De fleste er mildt sagt gale og ville, men veldig trivelige!


Solnedgangen på Venice Beach er veldig nydelig! Det anbefales å spise kveldsmaten her.


Ta en sykkeltur til Santa Monica Pier. Det er så mye fint å se på veien!


Hver dag befinner det seg mange dyktigere skatere i skateparken. Tidlig om morgenen og sent på kvelden er det færre personer her, så hvis du ikke ønsker publikum er dette tidspunktene for å prøve seg. 

Likes

Comments


Nå, en uke etter hjemkomst, ligger jeg fortsatt i sofaen og hoster. Tror aircondition på flyet tok knekken på meg. Bronkitt-dritt. Heldigvis har jeg flotte minner og kan drømme meg tilbake til varmen.

Det er vanskelig å si hva som var den beste opplevelsen på turen vår. Favorittstedet mitt må imidlertid bli Venice. Stemningen, atmosfæren, menneskene, stranden... Og dette til tross for at den første halve dagen bar preg av lite søvn og flere irritasjonsmomenter.


Vi tok buss fra Vegas til LA, og ankom Greyhound bussterminal kl fire om natten. Det ble minimalt med søvn på turen, men det var likevel verdt å ta buss fremfor fly. Vi bestilte billettene på www.busbud.com. 50 norske kroner hver - det var alt vi betalte! Det var bra standard på bussen og den brukte ca fire timer til LA.

Vi tok en uber til hostellet og sjekket inn på en sovesal i håp om å få noen timer på puten. Da vi endelig hadde lagt oss i sengen var klokken nærmere 06. Jeg slet med å få sove. Det var mange rare lyder der, kan du si. Gutten i sengekøyen over meg både gryntet og prompet i søvne, fyren til venstre så på film, og karen til høyre fikk stadig besøk av en kompis fra en annen sovesal.

Jeg og Mathias så oppgitt på hverandre. Det føltes helt bortkastet å ha betalt for dette.

Det hele toppet seg da gutten fra den andre sovesalen plutselig ble høylydt og forsøkte å vekke kompisen sin som bare ville sove. Det foregikk omtrent slik:
"Eeey, you gotta wake up, dude!"
Han fikk ingen respons.
"Someboyd took my bed! You gotta wake up!"
Fortsatt ingen respons.
"You gotta wake up! This is our last day here. We gotta get totally wasted, man! Wake up!"
Fortsatt ingen respons.
Til slutt satt han seg ned i en stol og begynte å lage rare lyder for å kommunisere hvor fælt han hadde det, type "sukk", "ork", "sukk"...

Vi fikk kanskje to-tre timers søvn, før vi bestemte oss for å gå på stranden. Det var nydelig vær og fantastisk utsikt. Vi var til og med så heldige å få se en gruppe delfiner leke seg i sjøen.

  • 31 lesere

Likes

Comments


Det første jeg sa da jeg ankom Grand Canyon nasjonalpark var "WOW!". Jeg måpte. Det var nesten for fint og stort til å være sant! Bildene klarer ikke å få fram hvor stort og vakkert det er, og det må rett og slett bare oppleves med egne øyne.


​Vi bestilte turen på www.lasvegas.com. Det koster en del og det er lurt å bestille før man drar, spesielt hvis det er et spesifikt selskap man vil dra med.

Vi valgte å ta fly til Grand Canyon. Det er det minste flyet jeg har tatt og jeg var nokså nervøs, men det gikk veldig fint. Uheldigvis ble vi plassert rett ved siden av vingene, så utsikten fra vinduet var ikke store greiene. Anbefaler uansett å ta fly eller helikopter i framfor å sitte i buss eller bil 6 timer hver vei. Flyet brukte i underkant av en time hver vei!

Likes

Comments


Etter å ha tilbrakt fem fantastiske dager i San Francisco, dro vi til Las Vegas.

Her bodde vi på Circus Circus, på et gigantisk soverom med to queen size senger! Det var først i denne byen vi oppdaget hvor stort ting var. Hotellet ville jeg heller kalt et kjøpesenter; det var butikker, buffet, restauranter, tivoli og to kasinoer! Jeg hadde forventet at det skulle være stort, men dette var rett og slett enormt!


Hotellet var veldig barnevennlig. Til tross for at det var gøy å prøve ut tivoliet med alle berg- og dalbanene, ville jeg nok kanskje valgt et annet sted å bo. Det ble rett og slett litt for mange kids som løp rundt mellom beina mine. Uansett, hotellet hadde en bra standard og det var det rimeligste alternativet da vi gjorde bestillingen. I Las Vegas er det nokså rimelig å bo på hotell sammenlignet med de andre byene vi besøkte, men en må være oppmerksom på at man må betale en ekstra avgift pr natt når man ankommer hotellet.



I Las Vegas anbefaler jeg å bare vandre rundt og la byen underholde deg! Det er svært mye å se og det er nærmest umulig å rekke over alt.

Utsikten fra Stratosphere Tower er noe ikke alle tar seg tid til å oppleve og se, men det er jeg glad for at vi gjorde. Her kan du ta deg en drink i baren i den høyeste bygningen i Las Vegas. Og hvis du er like tøff som typen min, kan du hoppe i strikk fra toppen av bygningen. 

Anbefaler også å sjekke ut nattklubbene i Vegas! Jeg likte meg veldig godt på Hakkasan Nightclub. 

Likes

Comments


Et must i San Francisco - utenom å se Golden Gate Bridge, besøke fengselsøyen Alcatraz og oppleve stemningen på Fishermans Wharf - er å besøke Golden Gate Park. Til tross for hva navnet på parken tilsier, ligger denne parken et godt stykke unna Golden Gate Bridge. Fra Union Square tar man buss nr 5. Parken ligger på venstre side etter omtrent en halvtimes kjøretur.

Parken er gigantisk - den er til og med større enn Central Park!


I deler av parken var det få eller ingen folk å se, noe som føles uvirkelig når man er i den nest mest folketette byen i USA etter New York!


Vi møtte en britisk dame bosatt i San Francisco som anbefalte oss å gå på The Young Museum, som ligger i parken. Det var ikke museet i seg selv hun anbefalte, men tipset oss om at man kunne ta heisen opp til toppen av bygningen og se utover parken - og at det var gratis. 

Mens vi var i parken gikk vi også innom California Academy of Sciences, noe jeg anbefaler på det sterkeste. Dette var også inkludert i CityPass. Museet hadde regnskog og flere spennende dyrearter.

Likes

Comments


Da vi holdt på å planlegge amerika-turen vår leste jeg at det var anbefalt å bestille billetter til fengselsøyen Alcatraz på forhånd, da disse fort kunne bli utsolgt i turistsesongen. Båtturen til Alcatraz og omvisning på fengselsøyen var noe vi hadde sett fram til. Da jeg skulle bestille billetter - over en måned før avreise - oppdaget jeg til min store fortvilelse at alle billettene var utsolgt. Vi krysset fingrene for at det var mulig å kjøpe noen når vi kom fram, men den gang ei. Damen i billettkiosken kunne meddele at denne turen var utsolgt til og med helt ut august. Det ble med andre ord ingen tur til Alcatraz på oss.

Inkludert i CityPass var imidlertid en båttur. Til tross for at vi ikke fikk besøkt fengselsøyen var båtturen et lite plaster på såret. Utsikten fra båten var helt fantastisk, spesielt for en fotoentusiast som meg!

Likes

Comments