I onsdags hann jag springa och packa innan Matt kom hem från jobbet och vi åkte till Lake havasu, Arizona, med en fullpackad bil. Vi stannade för middag och kom fram senare på kvällen. Vi åkte dit för att fira Thanksgiving med Matts föräldrar och bror med familj.

Så på torsdagen var det själva Thanksgiving dagen. Turkey och en hel del annan mat fanns att äta. Maten är ungefär som en tvist på svensk husmanskost och under Thanksgiving firar man för allt man har och är tacksam över det. Efter maten åt vi pajarna, som i övrigt är sjukt goda!! Pumpkin Pie, Apple Pie och Pecan Pie. Är förvånad över att pumpa rätter inte är mer populära i Sverige...

Efter maten åkte vi till Walmart där Black Friday shoppingen började vid 6. Var inte lika galet där som jag har hört att det är här i Kalifornien, men ändå sjukt mycket folk.

På fredagen åkte vi iväg 5 minuter till öknen för att åka cross, fyrhjuling och Matts föräldrars Ranger, en liten terrängbil som kan klättra kullar och tål underlaget. Var galet kul att köra den!!

Där spenderade vi hela dagen. Vi åkte sedan hem och bytte om och åkte till London Bridge för att signa upp mig och Keno för Polar Bear som var ett sim race från ena sidan av bron till den andra i ISKALLT vatten. Kan väl säga att det bokstavligen var på liv och död. Var sjukt mycket folk som var där för att heja och kolla på. Vinnaren fick äran att tända all julbelysning, som var helt galet mycket! Hörde att de tidigare år har haft 1 miljon lampor. Det var svårt att ta bra bilder där dock...

Efter racet åkte vi till en buffé restaurang med så mycket mat!!! Seafood, grillat, vegetariskt, frukt, efterrätter.... ALLT! Var så gott!

På fredagen spelade vi spel på deras baksida, de har en hemma golf range, häst sko kastning och andra spel. Vi åkte också ut i omgångar med rangern. Runt 5 åkte vi hemåt, sjukt mycket trafik, tog ungefär två timmar längre än planerat och blåste upp till regnstorm.

Och idag, söndag, sista dagen på lovet, har vi dekorerat huset med massa julsaker och jag och Keno har fått göra våra egna snögubbar av plankor för att lägga till i snögubbefamiljen samt fått hänga vår egen pyntning i granen med texten "No matter where you are, you will always have a home in California" <3333

Strax efter 8 började vi åka mot Highway 1 som går längs hela kusten mellan San Fransisco och Los Angeles. Vi åkte längs kusten och Big Sur. Vårt första stopp var Bixby Creek Bridge.

Nästa stopp blev McWay Falls som är ett vattenfall på en strand.

Jag körde även upp drönaren där men polisen sa till innan 1 minut, så vi hoppade in i bilen och åkte vidare så fort som möjligt.

Vi stannade sedan på en annan utsiktspunkt med en bro.

Nästa stopp blev Piedras Blancas där vi stannade för att kolla på Elephant Seals.

Vi åkte sedan vidare längs kusten till Morro Bay där vi stannade för jättegod Fish And Chips till lunch.

Sedan åkte vi till Solvang som är en dansk by. Där gick vi runt och fikade.

Sedan åkte vi hemåt därifrån och stannade vid In-N-Out för middag. Det har varit en otroligt rolig och intressant resa, är galet tacksam för min värdfamilj och otroligt lycklig lottad.

Vi käkade frukost, checkade ut och åkte sedan till Fort Point för att kolla på Golden Gate Bridge.

Sedan åkte vi över bron och till Hawk Hills för att kolla på den därifrån. Sjukt coolt!!

Sedan åkte vi tillbaka över bron och till Palace of Fine art, häftig byggnad!

Sedan åkte vi till Twin Peaks och kollade på staden därifrån.

Därifrån åkte vi vidare till Monterey där vi checkade in på vårt hotell. Vi gick till stranden och barnen badade (!?!?!?).

Imorse åt vi frukost och hoppade sedan i bilen för att åka till San Fransisco. På vägen åkte vi förbi en "Swedish Village" men allt var stängt på grund av att vi var där så tidigt, men det var coolt! Så ifall någon känner för att skicka något svenskt till jul så är det bara skicka på ;)) <3333

Tom Andersson
33888 Golden Crown Way
92399, Yucaipa, CA

Efter drygt 4 timmar kom vi fram och parkerade vid Pier 39. Vi åt sedan mat på Fishermans Warf och gick runt i området.

Vi gick sedan mot China Town som är världens största.

Sedan gick vi vidare till Downtown och Financial Districts med alla skyskrapor.

Och därifrån gick vi vidare till Union Square.

Och sedan tog vi en promenad tillbaka, genom China Town och stannade för middag i den Italienska delen innan vi kom till bilen.

Hotellet låg drygt 2 kilometer bort. Det var dubbelbokat så vi fick en två-rums svit!!

Veckan har rullat på med skola och fotboll, råkade även ut för sjukdomar... Men nu är det bra!! I torsdags öppnade In-N-Out restaurangen i Yucaipa så vi åt där! Var galet mycket folk, till och med vakter ute, men svingott!

På fredag fick vi äntligen thanksgivinglov!!! Så skönt med en vecka av. På kvällen gick jag på skolans pjäs, Beauty And The Beast, med Heather och Camille. De var sjukt duktiga för att vara lika gamla som mig!!

Klockan 4 på natten började jag, Keno, Sarah och barnen vår roadtrip. Vi körde drygt 4 timmar till Sequioa National Park. Där började vi med att åka igenom bergen till Giant Forrest och Moro Rock. Man klättrade ut på en sten på 2050 meters höjd, jättecoolt!!

Vi åkte sedan till Tunnel Log där man kunde åka igenom ett träd.

Vi åkte sedan till General Sherman Tree som är världens största träd. 5/10 av världens största träd finns här, sjukt stora!!

Vi avslutade med Crescent Meadow en snabbis innan vi åkte till hotellet, vilade och åt middag.

Förra fredagen åkte vi till Old Spaghetti Farm i Redlands och åt middag.

På lördagen åkte vi iväg för att åka dirtbike. Första gången i mitt liv haha, men kul var det!!

Senare på kvällen grillade vi och gjorde s'mores.

På söndagsförmiddagen kollade vi på Landon och Gavins baseballgame och senare Brycens.

Därifrån hämtade Soph och Nina upp mig och Keno och vi åkte till Downtown Redlands. Vi kollade i affärer, åt mat och åt den GODASTE glassen jag har ätit i hela mitt liv!! De gjorde glassen när man beställde den med ekologiska produkter och med hjälp av flytande kväve!!

Lånade även en hemmastudio från skolan över helgen för att fota till en ny podcast bild.

Veckan har bestått av skola och fotboll som vanligt. I Tisdags var det val här i USA, så jag åkte på fieldtrip med min Government Class och fick se när de räknade rösterna och hur det gick till för San Bernandino County.

I fredags var vi lediga på grund av Veterans Day, så min familj åkte till Oceanside, nära San Diego, och var på stranden hela dagen!

Igår, lördags, så åkte vi iväg för cross och fyrhjuling hela dagen.

I onsdags åkte vi direkt efter skolan till Chino och mötte upp Sarahs bror familj och hennes föräldrar. Vi åt på en god restaurang med grillad färsk fisk. Vi firade Gavins och Mikes (Sarahs pappas) födelsedag en dag i förväg. Sedan åkte vi till Pumpkin Patchen där och hoppade hoppborg, sprang i bollar och gick scary corn maze.

I torsdags var det Gavins födelsedag. Efter skolan åkte vi till Redlands och Big Air för att hoppa i "hopphuset" och spela spel. Vi åt sedan middag i deras restaurang. Även denna dag som det var exakt 3 månader sedan jag lämnade Sverige. Helt sjukt vad tiden går snabbt...

På fredagen var det min bästis Cecilias födelsedag!

På fredagen blev det även en spontanare till Knotts Scary Farm. Jag, Sergio, Arick, Keno och Henrik åkte runt 20.30 och kom hem vid 04.30. Spökhus och bergochdalbanor. Var så kul!!!

Sov sedan tre timmar innan jag gick upp igen för att padda. Glöm ej bort Ung&Tung Podcast i din podcast app varje söndag!

Efter att jag poddat kom Nina och hennes mamma och hämtade upp mig och Keno och vi åkte till Cabazon och Desert Hills Premium Outlets för att shoppa. Köpte några saker, åt mat tillsammans och umgicks. Vi åkte hem till Ninas hus efter 4-5 timmar och va där i ungefär en timme. Hon skulle iväg på Halloween middag med hennes IEC grupp (utbytesstudenter med samma kontaktperson) så hon klädde ut sig till häxa. Vi blev sedan avsläppta och strax efter fick Jag och Keno skjuts till Riverside där vi hade Halloween Party med vår IEC grupp.

På söndag var det svalare väder så jag gick ut och sprang 1,35 mil inför Marathon, kändes bra! Dagen i övrigt var ganska lugn. Juline var här över kvällen och Keno lagade tysk Snitzel till middag. Efter middagen gjorde vi våra pumpor, första gången i mitt liv haha. Jag gjorde en med BOO! i munnen (que?).

På måndag var det Halloween och fri utklädsel i skolan med utklädseltävling. Efter skolan målade Sarah mitt ansikte och hår och vi åkte sedan till Lesch huset för att fira Halloween med andra familjer. Deras Chapman Heights område är galet enligt en svensk som mig under halloween. Vi gick trick or treats med alla barn och åt mat. Så annorlunda mot Sverige, många tänder en bonfire utanför sitt hus och sätter upp bord och stolar och delar ut godis, inget knacka på dörr här.

Tisdag och idag har består av vanlig skola med fotbollsträningar.

Nu var det allt länge sedan. Vad blir det... Förr förra veckan bestod av skola, halloween shopping och fotbollsträningar. Träningarna går bra, min coach spelar så annorlunda från vad jag är van vid dock så det är lite svårt, blir mer fokus på vart jag är på plan än mot hur jag spelar.

Matts föräldrar spenderade även en större del av veckan här så på fredagen gick vi ut och åt sushi med dem samt Matts bror med fru och barn.

På lördagen hade vi vårt första halloween party!! Jag var en pizza och Keno ett flygplan. Henrik, utbytesstudenten från Schweiz sov över hos oss. Dagen efter kom William över och vi åkte till Perris och spelade Paintball i ungefar 2,5 timme. Så sjukt varmt men svinkul hahah! Pa vägen hem fick vi punka och däcket sprack mitt på motorvägen...

Förra veckan var det homecoming week, veckan som firar att fotbollssäsongen är igång!! Måndag-onsdag var vanliga skoldagar med fotbollsträningar. På torsdagen 7pm var det ett Rally i skolan där cheerleaders och dansteamet uppträde. De tre nominerade paren for homecoming presenterades och "homecoming king" blev announced. "Homecoming kings" blev eskorterade av sina mammor och "homecoming queens" av lärare. Efter avslöjandet av homecoming king gick alla ut och kollade på en stor bonfire och umgicks.

Fredagen var homecoming game!! Det var hemmamatch mot Citrus Valley. Heather hämtade upp oss och vi stog i studentsection. Eftersom det var homecoming game var det så mycket folk där!! Familj, studenter och andra i Yucaipa. Yucaipa vann och vi åkte till Yoghurtland efteråt.

Lördag, homecoming dagen. Jag och Keno tog det lugnt på dagen, fixade oss och åkte sedan till Heather för att ta bilder. Sedan åkte några av oss vidare till Oak Glen Steakhouse och åt middag. Därifrån åkte vi direkt till skolan där dansen skulle vara. När vi kom dit var kön så lång, men vi hittade kompisar längre fram. Kvällen var jätterolig!! Mycket folk, mycket dans och coolt gjort!! Träffade en hel del människor där och allt kändes jätte amerikanskt. Dansen slutade vid 12 så vi åkte hem till Tyler efteråt och umgicks med några andra. Jacuzzi, bonfire och sov sedan över där.

På söndagen kom Sarahs föräldrar och mor föräldrar över. Planen var att vi skulle kolla på Gavin och Landons baseball game och sedan äta mat för att fira Jackies födelsedag. MEN det regnade och matchen blev inställd... Så istället åkte vi till Time Out och åt mat, en av mina favorit restauranger här. Connelly ringde senare mot kvällen och plockade upp mig, Keno och Nina. Vi åkte och fotade med färg granater (precis som omslaget på Ung&Tung Podcast blinkblink) vilket vi fick coola bilder från. Han släppte sedan av oss på en restaurang där vi mötte upp resten av familjen.

Idag har det regnat och åskat igen, är så bortskämd med 30 grader. Så kul att se amerikaners reaktioner hahah. Om det börjar regna mycket under en lektion börjar folk skrika på varandra och vill så gärna ut. När det åskar skriker folk hahah. Min fotbollsträning blev inställd så vi åkte till Redlands och åt god Thaimat.