Hallå där.

Det var inte igår. Vi är nu på en ö i Thailand utanför Malaysia som heter Koh Lipe, superliten och jättefin ö. Känns skönt att vara tillbaka i Thailand och äta pad thai. Här har vi bara legat på stranden, badat och spaat. Här kommer lite bilder från ön

Hej

Nu är vi på Langkawi. Här är det 30+ grader och strålande sol. Vi kom hit i lördags eftermiddag och då tog vi bara en taxi till "staden" och åt middag. Igår låg vi på stranden hela dagen och den är SÅ FIN!! Extremt varmt i vattnet är det också så det är ett plus.

Imorse så hyrde vi en bil som vi hade idag och ska ha imorgon också. Vi åkte till ett litet äventyrsställe där man kunde åka linbana. Utsikten från högsta punkten var helt magisk och ungefär 700 meter över havet gick vi på en bro och njöt av utsikten, så fint! På eftermiddagen så åkte vi och åt lunch i vår lilla stad och lyxade till det med en glass på donken till efterrätt.

Det är så skönt att ha en bil då man kan åka precis vart man vill och slipper åka taxi överallt. Tillexempel så åkte vi till en annan strand och åt middag, malaysiskt blev det ikväll och vi alla har nog lite olika uppfattningar om det var gott eller inte. På vägen hem så blev vi stoppade av polisen, det var körkortskontroll och då vinkade polisen in oss... Elina var den som körde och hon var ganska så nervös. Allting gick bra och vi fick åka vidare men det var en liten upplevelse.

Puss och kram
Här kommer lite bilder från dagen.

Nu är vi i Kuala Lumpur, Malaysia. Fjärde landet på resan. Vi kom hit igår vid 12.30 efter lite strul på flygplatsen i Saigon. Flygbolaget som vi åkte med krävde att vi skulle ha en utresebiljett från Malaysia även om vi får vara här i 90 dagar utan visa. Vi försökte boka en biljett på telefonen men eftersom internet var så segt så gick det inte, men det löste sig tillslut. Lite småirriterad e var det för när vi skulle in i Malaysia så frågade dom inte ens efter någon biljett ut ur landet.

När vi fått våra väskor och tagit ut pengar så tog vi en taxi till lägenheten som vi har hyrt. Så skönt med eget boende där vi kan sova ut och laga egen mat. Lägenheten är inte superstor men det finns ett litet kök, två sovrum, ett litet vardagsrum och ett badrum och ligger ca 3 km från Twin Towers.

Eftersom vi inte hade ätit någon lunch så tog vi en uber till IKEA här i KL och åt, så gott. Vi alla har tröttnat lite på nudlar och grönsaker så det var gott med lite köttbullar. När vi hade shoppat klart så åkte vi hem och gick ner till närmsta Supermarket och handlade frukost och JESUS vilken bra supermarket. Vi hittade allt möjligt och från märken vi kände igen TILL OCH MED SANTA MARIA TACOMIX!!!!

Vad har vi gjort idag då? Jo shoppat. Vi gick in mot stan vid 13 och så såg vi en sephora och H&M så där fastnade vi i ca 3 timmar, då hade vi inte ens kommit till centrumet vi hade tänkt från början. Det blev en hel del shopping innan vi gick till mataffären och handlade ingredienser till tacos.

Nu har vi ätit och har modevisning för varandra.
Puss och god natt

• Malaysia

Hallå där, det va inte igår!

Nu har vi varit i Vietnam i snart 2 veckor och vi har skrivit typ 2 inlägg, inte bra... men detta ska försöka bli en liten summering av Vietnam.

Vi började i Hanoi den 7e februari och blev kära i staden redan innan vi hade gått ut ur taxin. Vi hade två kalla dagar med shopping och mysiga cafébesök i långbyxor och tjocktröja. På onsdagen gick Ellen, Frida, Sandra och Rebecca till en pizzarestaurang och åt livets mat medan Elina låg hemma på hostelet med magont.

På förmiddagen den 10 februari tog Ellen, Sandra och Rebecca flyget ner till Da Lat där de spenderade natten medan Elina och Frida fick en dag extra i Hanoi och tog nattbussen ner till Hoi An. Da Lat var ingen höjdare men en 8kr pho till middag gjorde kvällen bättre.

Nattbussresan gick bra, bussen var en timme sen från början och det tog nog längre tid än vad chauffören hade räknat med för vi var framme ca 3 timmar efter utsatt ankomst.

Hoi An är en SÅÅ fin stad med supermysiga restauranger och butiker i Old Town. Tyvärr hade vi extrem otur med boendet vi hade bokat då vi checkade in och lämnade in våra pass (istället för en deposition) och la in våra väskor på rummet för att gå i stan. När vi sedan kom tillbaka till rummet insåg vi att det var mögel i hela rummet. Detta sa vi till om men personalen kunde inget göra förutom att erbjuda oss ett annat rum, som såg ännu värre ut. Då vi har personer i gänget som är extra känsliga för mögel så bestämde vi oss för att inte sova där.

Vi packade ihop våra saker och gick till repetitionen för att få tillbaka våra pass. De kunde inte ge tillbaka våra pass innan vi hade betlat för första natten på grund av deras avbokningspolicy. Vi vägrade betala och receptionisten ringde då sin chef, som också var ägaren till hotellet. Han förstod knappt engelska och vi försökte förklara för honom att vi inte kunde bo där på grund av allergi och ville ha tillbaka våra pass. Han blev upprörd och vi blev upprörda så vi stod och tjafsade med honom i ca 45 minuter innan vi fick tillbaka passen.

Den kvällen slutade bra, vi gick till ett annat hotell och fick rum där.

Hoi An bjöd på mer än bara mysiga restauranger och en mysig stad. Här ska du nämligen sy upp kläder! Det finns skräddare överallt och massa olika slags skräddare, kläder, skor, väskor, plånböcker, badkläder, allt! Rebecca gick loco på dessa och köpte hur mycket som helst. Den enda som inte köpte något alls var Elina, hon kunde inte bestämma sig. Så om ni ska åka till Hoi An, sy upp kläder!

Natten mellan den 13 och 14 februari spenderade vi på en nattbuss. Hela gänget åkte buss till Mui Ne! Här är det sol och bad som gäller, Vietnams mest solsäkra ställe. Det behövde vi efter en vecka i kylan... Hotellet vi bodde på hette Mui Ne Hills och deras pool var livet. På kvällen den 14 gick vi till en indisk restaurang och åt gott.

I Mui Ne finns det väldigt mycket sanddyner, både vita och röd/orangea. Här kan man se på soluppgång och solnedgång samt åka fyrhjuling och pulka nerför dessa! Vi gjorde en tur den 16 februari och tittade på soluppgången. Klockan ringde 03.30 och då var det bara att borsta tänderna och sätta sig i den lilla jeepen som skulle ta oss till de vita sanddyner.

Tyvärr var det ganska molnigt så det blev ingen såndär WOW-soluppgång men det var fint ändå! När vi åkte till de röda sanddynerna så kunde man köpa en liten madrass som man kunde åka ner med för sanddynerna, men det såg inte alls roligt ut. Inte nog med det så besökte vi även en fiskeby och en häftig liten å man kunde gå i.

Den 18 tog vi en buss från Mui Ne till Saigon där vi nu har sovit en natt och har två nätter kvar! Det var ungefär allt vi har hunnit med på dessa två veckor.

På tisdag åker vi till Kuala Lumpur, Malaysia, det ska bli spännande!

Puss och kram på er

• Vietnam

Heeeeeej allihopa!

Vi har inte glömt bort er, vi lovar! Är nu i staden Hoi an och har bott här i 2 nätter. Det är en jättefin gammal stad med gågator upplysta av lyktor mellan hustaken. Här har vi ätit god mat och promenerat glatt mellan alla 1000 skräddare som ligger längs vägarna. Några av oss har beställt skräddarsydda skor, klänningar och badkläder. Det blir sååå fint och det kostar nästan ingenting... Vädergudarna i Vietnam kan inte riktigt bestämma vilket väder de vill ha. I förrgår öste det ner regn, men igår fick vi skymta lite sol. Idag är det molnigt och det duggar lite smått, men ikväll vankas det nattbuss som tar oss till Mui ne. 18 timmar ska det ta sen är vi äntligen i värmen igen!!!
Vi smuttar vidare på kaffet nu ☕️
Massor av kramar från Ellen och gänget 🌴💕

Hallå där!

Igår (fredag) åkte Sandra, Rebecca och Ellen till Da Nang med flyg och sov där. Elina och Frida valde att åka nattbuss till Hoi An natten mellan fredag och lördag.

Det var en lång resa. Kl 17 skulle en shuffle bus hämta oss och köra oss till den stora bussen men den var ca 1h sen då det var många som skulle med. Kl 19 kom vi iväg med nattbussen mot Hoi An och resan skulle ta ca 15 timmar. Allt gick bra, vi fick kanske inte vår skönhetssömn men men... kl 06.40 hade vi kommit till Hue, där skulle vi byta till en annan buss som skulle komma kl 8.00. Så där satt vi, jag och Frida, på en restaurang och väntade på nästa buss i gryningen någonstans i norra Vietnam.

Bussen kommer strax innan 8 och vi ser då att det är exakt samma buss som vi hade åkt med innan, KUL! Ca sex timmar senare var vi framme i Hoi An vilket var väldigt skönt.

Vi har nu varit i Hoi An i ca 12 timmar och mycket har hänt men det får bli i nästa inlägg

• Vietnam

Nu har vi äntligen kommit till Hanoi, Vietnam. Vårt tredje land på resan! Vid 16 flög vi från Sihankouville till Siem Reap där vi bytte till Hanoi. Mellanlandningen var bara 1h i Siem så det blev lite brådis med att hämta väskorna, gå till andra terminalen och checka in igen, men det gick!

Plan nr 2 var så tomt att vi alla kunde ta en egen rad, extremt lyxigt! Vi fick även mat och dryck på den flighten vilket vi inte alls hade räknat med.

Hanoi verkar vara extremt fint och mysigt, inte lika varmt här som i Thailand eller Kambodja (det är ca 20 grader här) men det är lite skönt när man är i en storstad.

Puss och kram

Hej på er där hemma i kylan!

Nu är vi i en stad som heter Sihanoukville. Vi kom hit igår eftermiddag efter ca 1 vecka på Koh Rong.

Anledningen till varför vi inte har uppdaterat här är för att vi alla fem har legat magsjuka i omgångar. Elina blev magsjuk på båtturen vi var på i tisdags, Rebecca blev sjuk natten till onsdag och var sjuka ca 3 dagar, Frida mådde inte heller bra under den tiden. Natten till i lördags blev både Ellen och Sandra sjuka så de låg inne hela lördagen. Det tar så mycket på krafterna när man är sjuk så typ ingen har orkat vara på stranden, istället hängde vi i hängmattan i receptionen och spelade skip-bo.

Nu är vi i alla fall någorlunda bättre allihopa och vi har sovit en natt på ett jättefint hostel med sköna madrasser, pool och tvål på toaletten. Det enda negativa är att det springer råttor i taket :-) imorgon åker vi vidare mot Vietnam och Hanoi vilket alla är väldigt taggade på!

Bild 1: vegansk lunch vid piren på fastlandet
Bild 2: Rebecca, Elina och Frida i poolen

Hej.

Igår var vi ute på en båttur mellan kl 13-19. Tyvärr har halva gänget åkt på en magsjuka så båtturen var inte riktigt det vi hade tänkt oss. Vi snorklade, fiskade och tittade på solnedgången på Long Beach.

Idag däremot flyttade vi in i en egen bungalow precis vid havet!! Så skönt att ha ett eget rum och eget badrum.