Grand Southern Contiki Roadtrip

Vi anlände till The Big Apple sent under eftermiddagen och efter flera veckor tillsammans blev det dags att säga hejdå till vännerna. Även om vi alla skulle spendera flera dagar till i New York så såg allas schema olika ut och det var osäkert om vi skulle kunna mötas.

Eftersom stora delar av dagen spenderats på bussen bestämde jag mig för att promenera kvarteren ner till mitt hotell. Satte sikte på Flat Iron Building som låg precis vid hotellet och gick med väskan i släptåg ner till 37W, 24th street.

Det var knappt att jag han checka in och andas ut innan kompisarna messade och jag snabbt fick göra mig i ordning för en kväll i staden som aldrig sover.

Vi möttes upp på Time Square och trots att jag varit här flera gånger förr så imponeras jag varje gång av allt liv, alla blinkande billboards och mångden människor. Vi tog oss till en pub runt hörnet, åt middag, pratade av oss om resan (för första gången på länge hade vi alla ju spenderat tid för oss själva att reflektera, även om det i mitt fall var ca 2,5h timme) och så blev det lite beerpong innan det var dags att promenera hem längst 6th Avenue. Även om klockan var efter midnatt kunde den lika gärna varit middagstid, gatan var fylld av människor påväg någonstans.

Tog en välförtjänt sovmorgon dag 2 i New York. Tog mig sedan flera kvarter bort till den Instagram kända restaurangen ”Jack’s Wife Freda” för frukost. Har haft restaurangen på min lista under mina senaste besök här i New York så det var extra kul att kunna ticka av. Fick ett hörnbord med utsikt över hela lokalen och njöt av en Cappuccino och deras Rosewater Waffle medans jag kollade på alla spännande människor som var där.

Jag hade inga planer för majoriteten av dagen så jag spenderade timmar med att promenera runt i kvarteren. Det är ju egentligen bakgatorna som speglar riktiga New York, mysiga små caféer, boutiques, gallerier, skolgårdar, basketplaner...

Fram mot eftermiddagen hamnade jag vid Ground Zero.

Himlen öppnade sig och jag tog tunnelbanan upp mot Time Square för att sedan gå längst Fifth Avenue och kolla i butikerna. Shoppade inget för ovanlighetens skull.

På kvällen åkte jag tillbaka till Ground Zero och Westfield Mall där Eataly har en stor saluhall. Tillsammans med Ashleigh, Lucy och Meg åt jag italiensk pasta till middag. Vi plockade sedan med oss varsin gelato och promenerade runt i området. Titta så fint med julbelysningen!

Dag 3 började med att jag googlade ”Best Avocado Sandwich on Manhattan” och promenerade dit. ”The Commons Chelsea” visade sig ligga bara någon gata bort och var ett litet café med bara fyra fem bord. Medans jag njöt av New Yorks bästa avokadomacka kom flera stammisar in för att hämta sin dagliga kaffe och killarna bakom disken skojade med varandra på spanska.

Efter frukosten tog jag tåget över till New Jersey där jag mötte upp Lucy och Meg för lite skattefri shopping och lunch. Han med ett stopp på The Cheesecake Factory också, tog deras klassiker och mums så gott. Blev lite mer shopping innan jag kramade om tjejerna en sista gång och åkte tillbaka till Manhattan igen.

Tog en sväng förbi the Chelsea Markets och promenerade längst The Highline för att få lite extra motion innan det var dags att bege mig tillbaka till hotellet för att byta om och hämta ut mitt bagage.

Jag var inte riktigt redo att lämna USA riktigt än så innan jag beställde min UBER ut till flygplatsen tickade jag av min första och sista hamburgare för den här resan. Granne med hotellet låg Washington Square Park där Shake shack håller hus, ännu en av de restauranger jag velat besöka. Så fick bli en Shake Shack burgare med cheese fries och en cola, blir inte mer Amerikanskt än så.

Efter flera veckors resande blev det slutligen dags att hoppa på flygplanet tillbaka till Sverige.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Sista stoppet innan vi nådde vårt slutgiltiga mål var Philiadelphia. Vi började med ett kort stopp vid den långa trappan som ni kanske känner igen från ”Rocky”. Som riktiga kämpar sprang vi upp och slängde knytnävarna i luften.

Näst på listan för detta korta stopp stod ”philly steak and cheese sandwich” och för att ticka av detta begav vi oss till den stora marknaden. Dagen i ära vimlade det av poliser, nu tänker ni nog oj - vad hade hänt?, men faktum är att det bara var ett stort Poliskonvent rakt över gatan, och dem behöver ju också äta.

Jag och Meg sprang runt i gångarna och hittade tillslut ett ställe som serverade de kända mackorna utan lång kö. Vi fick sällskap vid bordet av ett jättetrevligt äldre par från England, som reste åt motsatt håll till oss. Där satt vi och njöt en stund av dessa otroligt grisiga men ack så goda mackor och delade reseerfarenheter med varandra.

Vår guide nämnde också att kakorna på marknaden var extra goda så självklart tog vi ett stopp här innan vi vinkade hejdå efter vårt korta stopp i Philadelphia.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Frukost i form av avokadomacka och tjejsnack fick kickstarta vår sista dag i Washington DC. Mums vad jag saknat avokado.

Efter brunchen tog jag med mig Meg och Lucy in tillbaka till The Mall för att agera turistguide en stund när vi sprang mellan Washington Monumentet, WW2 memorial och Vita Huset.

Vi stod säkert i 10 minuter och kollade på mannen i brunt i bilden ovan, efter några minuter helt stilla började han dansa någon typ av soldans.

Något som jag uppskattat under resans gång är hur patriotiskt USA är, dem värdesätter dem som ställt upp för sitt land. Som detta vackra WW2 monumentet, så otroligt vackert!

På andra sidan monumentet speglas Lincoln monumentet i vattnet.

Närmre Vita Huset än såhär kommer man inte, aldrig i historien har det varit såhär strikt... men å andra sidan finns det ingen president i historien som haft så lågt förtroende.

Efter att ha trängts framför Vita Huset var vi helt slutturistade och hamnade tillslut på Starbucks (classic) innan vi begav oss tillbaka till hotellet för lite guacamole häng. Vill ju passa på att hänga så mycket som möjligt innan vi alla ger oss ut på våra håll i världen igen.

The 4 gal pals (ett extremt cheesy smeknamn på vår lilla tjejkvartett när inte killarna är med) tog oss sedan rakt över gatan för lite Thai mat innan hela gruppen samlades för ett sista hurra, ett tshirt signing party där vi alla fick skriva avskedshälsningar på varandras tröjor. Efter kalaset samlade vi ihop alla kuddar från allas hotellrum och byggde ett gigantiskt kuddfort, som snabbt raserades till ett kuddkrig och pizzaparty. Kändes lite som sista kvällen på ett läger, vilket det på sätt och vis också var.

Mina fina Aussies!

Grand Southern Contiki Roadtrip

Även om det varit skönt att ta en sovmorgon fanns det så mycket på schemat för vår andra dag i Washington. Vi blev avsläppta vid The Mall och försökte genast avgöra vilka av The Smithsonian museum vi ville besöka.

”Air and Space” museumet vann första dragningen och vi spenderade en halvtimme bland alla historiska flygplan innan vi tröttnade och gick vidare. Amelia Areharts flygplan var imponerande att se, men efter en hel dag på Kennedy Space Centre var jag klar ”spacead” för denna resa.

Passade på att ta en sväng förbi Capitol igen för lite bilder i dagsljuset.

Museum nummer två blev Skulptur trädgården. Som jag tyckte var ganska medioker annat än detta vackra träd.

Sist fick det bli en tur till Museumet av Amerikans Historia. Snark så trist det var. Riktig besvikelse. Museerna på bilden nedan är naturhistoriska, dit vi kände att vi inte behövde gå då det var lite same same som de vi har hemma i respektive land samt konst museet.

Efter denna halvdanna museum upplevelsen kände jag att det var dags att satsa på ett säkert kort, så jag hoppade på tunnelbanan bort till The Smithsonian Zoo där jag mötte upp resten av tjejerna för att spana på jättepandor och andiska björnar en stund. Alltid lika roligt att se Australiensarna bli uppspelta av ekorrar, rådjur och sälar, sånt vi har överallt hemma i sverige

Knappt han vi hem och andas innan jag och Ashleigh hoppade på tunnelbanan igen för att bege oss till Verizon Stadium och heja på en av våra svenska ishockeyprinsar Niclas Bäckström när hans Washington Capitols mötte soliga Florida. Hela stadion var klädda i rött och det var häftigt att se ”Backstrom” på nästan allas ryggar. Så nu kan jag också ticka av ”NHL Match” från Bucket listan (som förövrigt måste skrivas om efter denna resa för oj så mycket jag tickat av).

Vi var tvungna att lämna matchen innan den var klar och mötte upp resterande delar av gänget på en Irlänsk bar för en sista hardcore partykväll tillsammans.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Vi anlände under eftermiddagen till huvudstaden i det land vi nu rest runt i i över en månads tid. Istället för att direkt åka och checka in på hotellet begav vi oss ut till Arlingtonkyrkogården.

Ute på Arlington finns över 400 000 gravar. Där vilar män och kvinnor som tjänstgjort i militären under världskrigen, vietnamnkriget, afganistan osv. Blev helt tom när vi såg rader efter rader med vita stenar på finklippta gröna ängar.

Här vilar också John F Kennedy och hans Jackie.

Och de okändas grav, som finns där som gravminne för alla dem som aldrig blev identifierade eller man aldrig hittat.

Smått nedstämda fick det bli pizza till middag medan vi väntade på att solen gick ner. När mörkret lagt sig gav vi oss ut på en guidad tur av Washington DC, och vi såg allt i sin hast och fick en bra överblick på vad vi ville se mer av under resterande dagar i DC. Och så kunde vi självklart ticka av flera av Washington DCs ”must do’s”.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Raleigh, North Carolina, är en av våra stop jag aldrig hört talas om förut. När vi körde in i Raleigh lärde jag mig att denna stad är hem till Duke University med ett fantastisk universitets sjukhus.

Men för ett gäng ungdomar fanns det annars inte så mycket spännande att göra här en vardagskväll. Vi åt middag på Golden Corral, där vi mötes av en gigantisk buffé med allt ni kunnat tänka er. Mätta och glada rullade vi över gatan till Adventure Landing, där vi spenderade vår sista tid i Raleigh med att krossa utmanarna i Go Cart, minigolf och x antal spelmaskiner.

Hade gärna stannat här en full dag så vi fått chansen att upptäcka staden mer, men men...

Grand Southern Contiki Roadtrip

Som jag nämnt tidigare försöker vi fylla dagarna med så mycket det går och inte bara mala kilometer på vägen. Idag var stoppet Charleston, South Carolina, där vi fick en guidad tur av staden innan vi blev avsläppta vid marknaden för ett längre lunchstopp. Efter ett kort lunchstop på Henry's där jag åt mumsig shriptacos, promenerade vi runt i några timmar och imponerades av den vackra arkitekturen. Tiden flög förbi och strax var det dags att vinka adjö till Charleston. Det blev en kort visit denna gången men kul att ticka av på ”platser jag besökt” listan.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Om jag skulle ranka alla de städer vi besökt under resan ut efter var jag kunnat tänka mig bo, hamnar Savannah högt på listan. Citykärnan precis vid vattnet, gamla vackra byggnader kantar gatorna och staden är fylld av mysiga små parker.

Vårt stop här började faktiskt i en av dessa parker, Chippewa Square, en vacker plats men främst av allt platsen där Forrest Gump satt på sin bänk vid busshållsplatsen och berättade sin livshistoria. Bänken har dem tagit bort (ehh va? Varför?) så fick bli ett improviserat stop.

Vidare promenerade vi i de gamla delarna av staden innan jag och Ash bestämde oss för att det var lunchstop. Vi blev rekommenderade att testa texmexrestaurangen Tequilas Town och blev glatt överraskade av bra priser, hög service och god mat.

Eftermiddagen gick till att strosa i solen längst kajen och River Street. Här fanns allt från gamla ångbåtar, traditionella godisbutiker och den kända statyn på den vinkande flickan.

Helt utmattade efter allt promenerande fick det bli en powernapp innan kvällens äventyr. Blev en enkel middag på en av krogarna nära hotellet och sedan mötte vi upp resterande kamrater för häng på baren ”Tree House” där det bjöds på livemusik och återseende av ett gäng resenärer vi träffade i Amarillo.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Amerikas äldsta stad stod näst på schemat. Vårt besök började med en kort guidad tur av staden, högskolan , lejonbron, det gamla fortet, kyrkogården osv. Samtidigt som vi fick ta del av delar av den långa historia som hinns i staden.

När vi blev avsläppta tog vi oss direkt bort till gamla stan, åt en god thai lunch och spenderade hela eftermiddagen kring St.George street, en mysig gågata i den äldre delen av St Augustine. Fanns mycket att kolla på men regnet hängde i luften så vi fastnade tillslut i popkorn butiken där 100tal sorters popkorn behövdes testas innan vi tillslut gick därifrån med varsin barnpåse, jag valde dem med parmesan och vitlökssmak.

När eftermiddagens upptäckande var slut kunde vi checka in på hotellet och göra oss redo för kvällen. Vi hängde en stund på hotellet innan det blev dags att promenera tillbaka in till gamla stan för middag på Prohibition Kitchen (tack Samantha för bästa tipset). Vi åt alla varsin god burgare (kyckling för mig) och lyssnade på liveartisten som spelade. Där satt vi i timmar innan ett kort stopp på No Name Bar innan en lång natts sömn.

Grand Southern Contiki Roadtrip

Vill egentligen döpa detta inlägg till ”Kennedy Space Centre” för mycket mer än så gick det inte att klämma in under vårt korta stop i Daytona.

Vi blev avsläppta vid klockan ett på Kennedy Space Centre och fick sedan fylla fem hela timmar med kunskap, med start i Raket trädgården där vi fick en trevlig guidad tur och bakgrund till NASA.

Efter den guidade turen hoppade vi på en bus tur som tog oss ut runt hela området, till startplattformarna, hangarerna osv. Vi fick röra en del av månen och se kontrollcentret där de första månresorna styrdes ifrån.

Tillbaka på basen besökte vi Atlantis, rymdskeppet som rest hela 36 gånger upp till rymden. Det var coolt!

Helt rymdtrötta åkte vi till Daytona Beach där vi bodde över natten för att snabbt duscha innan middag på Sloppy Joe’s. Maten var superb och vi avslutade med varsin Cold Stone glass, jag tog hallonsorbet med chokladbitar - mums!