Header

hallå på er! i söndags var sista dagen för min lilla träningsutmaning. överlag har jag inte märkt några större förändringar, men det är lite lättare med burpees nu. och jag har faktiskt fått lite armuskler. vilket är kul! denna veckan består av lite blandad träning och yoga, och nästa vecka kör jag igång med nivå 2 på samma utmaning jag precis avklarat. det är skönt att vara igång med träningen igen. även om jag har en dålig dag tvingar jag mig till att träna, och jag blir så stolt över mig själv. lite töntigt kanske men det är så det är.

fick en glad överraskning igår när jag ställde mig på vågen också! jag verkar vara på väg av tröskeln jag stått på så länge. det är verkligen på tiden, och det taggar mig bara mer när det gäller min träning och kost. lite resultat är ju alltid bra för motivationen. jag har planer på att skriva ihop ett lite mer djupgående inlägg om min träning, kost, motivation, och anledning till att leva hälsosammare. så det kommer framöver!

ikväll sover jag hos Frida, och nu tittar vi på hockey - såklart. det har blivit lite av en vana för oss att titta på hockey vilket är askul!

Likes

Comments

1. Ta av dig din mask

våga vara ledsen. ljug inte för människorna i din närvaro utan säg hur du mår. det är okej att inte vara 100% ibland.

2. Lita på din magkänsla

den har oftast rätt. lita på dig själv mer än vad du litar på andra

3. Släpp tankar som inte hjälper dig på något sätt

varför fastna i tankar som inte ger dig något?

4. Bestäm dig för vad som har betydelse och vad som inte har det

behöver du verkligen haka upp dig på om du har fått en ny finne över natten?

5. Ta djupa andetag

ibland behöver man ta en kort stund för sig själv. andning och syre hjälper dig mer än vad du tror.

6. Håll din planering klar och tydlig

om din planering är klumpig och otydlig, hur kan du förvänta dig att din hjärna och din själ ska vara lugn och effektiv?

7. Öva på att vara tacksam

att uppskatta det man har och de människorna man har i sitt liv hjälper dig att inse att oavsett vad som händer, så kommer du klara dig

8. Lär dig att inte ta allt personligt

det är extremt tufft att gå omkring och oroa sig om det skämtet hade en underliggande mening eller inte. fokusera på själva sammanhanget och inse att det inte spelar någon roll oavsett om det var personligt eller inte.

9. Försök att inse att du troligtvis behöver mindre än vad du redan har

du behöver inte leta efter fler saker eller vänner än vad du redan. fler är inte samma sak som bättre.

10. Fyll dina timmar med erfarenheter, inte saker

saker påverkar inte din själ lika mycket som erfarenheter. visdom kommer med tiden, så fastna inte i det som skiner finast

11. Gör ditt bästa och uppskatta det för vad det är

du kan inte göra mer än ditt bästa. uppskatta att du lade ner allt du kunde.

12. Fokusera på det positiva

negativitet sänker dig och lägger ett mörker över dig.

13. Släpp det som inte längre finns hos dig

fastna inte i gårdagen. om en vän eller ett ex har lämnat dig, fokusera på hur du kommer träffa flera vänner och pojk/flickvänner i framtiden.

14. Var ödmjuk och läraktig

att vara ödmjuk och villig till att lära kan öppna fler dörrar än du tror

15. Ta små steg varje dag

det är omöjligt att hoppa en kilometer per dag. lär dig uppskatta att ett steg är nog så länge du fortsätter att gå framåt.

16. Omfamna självdisciplin

kör inte över dig själv. lär dig att följa dina egna regler för att förbättra ditt liv.

17. Öva på att vara tålamod när du väntar på det du suktar efter

stressa inte. om du är envis kommer du nå det du vill, men om du är otålig ökar chansen att du kommer ge upp för att det inte kommer fort nog.

18. Dela med dig av din kärlek

att älska någon annan och påminna dina nära och kära att du älskar dem, ger dig så oerhört mycket tillbaka.

19. Spendera din tid med positiva, stödjande människor

om du är omringad av människor som inte försöker stödja dig i dina tuffaste tider, hur ska du ta dig igenom det?

20. Lämna drama bakom dig

onödigt att slösa din tid på drama som inte betyder något. forgive and forget.

21. Sov på saken

ta inte beslut i stunden. våga ta ett steg tillbaka och låt känslorna vila ett tag.

Likes

Comments

jag trivs med min utbildning

plugget flyter på

jag kan nu börja jobba som lärarvikarie

vi i utbildningsutskottet planerar aktiviteter för fullt

jag har inte lika svårt för att göra mig av med saker längre

ovve-invigningen närmar sig

jag ska hem över påsk

annie ska komma på besök

jag gör mer på fritiden än ligga i sängen

faddermötet är inplanerat

jag har snart bloggat i en hel månad

min utmaning att träna varje dag i fyra veckor är nu genomförd

jag känner mig mer vuxen för varje dag som går

min första visning som studentambassadör är imorgon

jag har sökt jobb inför sommaren

jag och frida har äntligen bokat biljetter till Les Misérables

min sömnrutin är nästan helt normal

jag följer min plan för mitt sparande

hockey är i princip en del av min vardag

det är snart vår

jag äter bättre

att prata om hur jag mår är lite lättare än vad det har varit tidigare

jag shoppar inte lika mycket längre

min självdisciplin har förbättrats

jag är lyckligare

Likes

Comments

jag frågar dig vem jag är.

en resa kan göra mycket. speciellt om man reser med någon annan. oavsett hur mycket man tror sig veta om sig själv och den andra personen, lär man sig alltid mer under en lång bilresa. att spendera mer än en vecka med någon kan nästan garantera konflikter, tårar, och skratt. men det är det värt, om du gör resan med din bästa vän.

jag frågar dig vem jag är.

att våga visa det mörkaste hos sig själv är svårt. man är rädd att mörkret ska sprida sig och att sättet man blir sedd på förändras för det sämre. när man sedan ställs inför dilemmat att öppna upp sig för sin bästa vän, börjar hjärtat rusa och illamåendet stiger.

jag frågar dig vem jag är.

ibland är det svårt att se på sig själv från olika perspektiv. man har en bild över vem man är. för att utvecklas behöver man lära känna sig själv ur varenda vinkel man kan, och i vissa fall behöver man vända sig till någon annan för rätt svar. som en spegel och en laserstråle kan det hjälpa en nå det svaret man behöver.

jag frågar dig vem jag är.

ibland är svaret det man vill höra. ibland är det inte det. men det är alltid ett svar man behöver. ibland ställer man inte ens frågan, men är man i närheten av rätt person, ger den svaret ändå.

jag frågar dig vem jag är.

det här är bara en liten del av en grej jag skriver på lite fram och tillbaka. en berättelse, en sanning, en lögn - kalla det vad du vill.

Likes

Comments

Contains affiliate links

eventet på H&M imorse var hur kul som helst! det var väldigt mysigt att gå omkring i en väldigt lugn affär innan den faktiskt öppnade. de bjöd på frukost från espresso house, vilket gjorde mig superglad! för min del blev det en ciabatta med tomat och ruccola, och frida fick min kalkon. mums! jag var även på jakt efter en svart tröja då jag känner att jag behöver tvätta nästan två gånger i veckan för att ha en ren tröja. jag hade tur och hittade två snygga tröjor, en keps, och en svart halsduk. så nöjd!

av någon anledning fanns inte den här tröjan online så kan inte länka till den. men jag kan länka till en liknande tröja som ni kan hitta här. enda skillnaden är att tröjan jag köpte är mer fyrkantig, alltså det är inte riktigt några ärmar (finns ingen sömn), utan ärmen går i samma "linje" som kanterna på sidorna.

halsduken ni ser på bilden finns heller inte tillgänglig på H&M's hemsida, men jag hittade en liknande. halsduken ni ser här verkar vara lite tunnare än min, och mer scarf-liknande. min är väldigt tjock och mysig, en riktig vinterhalsduk.

efter eventet gick jag och frida runt lite i affärerna innan vi tog oss in på ica och shoppade loss. som vanligt sved det i våra plånböcker och vi tröstade oss med lunch på subway. jag gjorde en väldigt positiv upptäckt där inne! jag har varit lite tveksam till vad jag kan äta där eftersom jag inte äter kött eller kyckling, och skagenröra är ju gott men är kul med variation. idag såg jag att de hade något som hette veggie delight, och gud vad glad jag blev! den är ju lite billigare eftersom det inte är något kött i, men sen så är det helt enkelt bara grönsaker och ost! supergott! jag tog extra ost och två dressingar för att "kompensera". hade planerat att ta avokado och en dressing men avokadon var slut, så fick ändra lite i planerna. men nu vet jag att jag har möjligheter till att variera min macka på subway genom val av grönsaker, ost, och dressingar! så glad!

ikväll har jag inte gjort så mycket. har varit helt slut efter vi handlade, så har mestadels bläddrat i mina nya böcker och tittat på dr phil. har verkligen fastnat i den serien. jag sätter på avsnitt efter avsnitt och bara har det i bakgrunden, oavsett vad jag gör. ganska mysigt även om jag inte riktigt vet vad jag tycker om serien.

men i alla fall! nu är det dags för mig att planera morgondagen (alltså dagens plugg) och fortsätta ta det lugnt i min nya keps.

Likes

Comments

tidig start på morgonen idag! jag och Frida gick upp kvart i sju idag, vilket var lite tufft eftersom vi var på hockey igår. men vi kom upp och nu sitter vi i bilen på väg till H&M! de har ett event idag där de bjuder på frukost, och så har de lite roliga rabatter. så det ska bli kul! sen ska vi gå lite i några affärer innan vi handlar mat.
ikväll kommer jag nog spendera mestadels i sängen framför någon film och hemtentan som ska in på söndag. vill bara bli klar med den nu.

Likes

Comments

då fortsätter vi med det här! i detta inlägget har jag tänkt att visa er hur jag går tillväga för att planera min månad, mina veckor, och mina dagar. allt är gjort för hand, och det jag använder är en pigma micron i storlek 02, en grå bläckpenna, och en linjal. detta går självklart att göra med vanliga pennor, ett gammalt anteckningsblock, och utan linjal. allt går att göra för hand och i olika stilar.

jag förbereder alltid ett månadsuppslag veckan innan månaden skiftar. denna gången gjorde jag det faktiskt i måndags, men det var lite udda att göra det så tidigt. oftast brukar det ske på en lördag eller söndag men eftersom jag ville dela detta med er fick jag ändra på mig. eftersom sidorna i min anteckningsbok är punkterade, är det väldigt enkelt att dela upp sidorna i olika delar. har man inte det går det självklart bra att mäta eller gissa sig till vad som blir bra. jag börjar med min rubrik som jag skriver i den fonten jag har till alla "återkommande" rubriker, exempelvis månader, veckor, dagar, och liknande. sedan skriver jag upp alla dagarna och deras tillhörande datum längst ut till vänster på sidan, med en grå ruta på söndagarna och vilken vecka det är i grått. jag delar sedan upp det i två kolumner som jag har valt att dela upp i personlig och offentlig. detta hjälper mig då att strukturera upp vad som händer under månaden. under personligt skriver jag saker som besök, födelsedagar, om jag ska iväg, och liknande. i offentligt skriver jag ner saker som har att göra med jobb och andra åtaganden. stjärnorna representerar någon form av deadline inom mitt skolarbete. när jag skriver ner allt under månaden tar jag en titt på min future log som jag nämnde i ett annat inlägg och ser om det är något jag skrivit ner som händer under månaden.

på samma uppslag har jag mina uppgifter och månads-måsten där jag skriver ner allmänna saker jag måste göra under månaden, samt specifika saker jag vill göra. specifika saker är sådant som att jag måste söka jobb och boka en hemresa, medan mina månads-måsten är mer som saker att jag måste städa och betala räkningar.

därefter kommer mitt kassauppslag. här skriver jag ner alla mina utgifter och inkomster för att få ett bättre grepp på min ekonomi. jag skriver alltid ner mina fasta utgifter och inkomster som inte påverkas innan månaden startar så att jag inte glömmer bort något. i samband med att den nya månaden startar flyttar jag även alla mina pengar från föregående månaden till mitt sparkonto så att allt står tomt vid csn. jag gör också så att jag stryker över allt jag inte kan påverka med en pastellrosa penna. utöver det sätter jag även en rosa prick framför varje utgift som jag lägger på mat eller dricka av något slag, och detta är något jag gör under månadens gång.

nästa uppslag börjar med en habit och mood tracker. här markerar jag vilka vanor jag gör vilken dag, och fyller i en ruta när jag har gjort det. jag får då en bättre översikt på de vanor jag vill ha, vilket sporrar mig lite om jag missar en dag. slös med $ och skräpmat ska självklart försöka vara tomma hela månaden, så om jag skulle göra det blir det tydligare att jag har gjort något jag inte vill. min mood tracker är mitt sätt att dokumentera mitt humör över månaden. tack vare denna har jag märkt att mina helger oftast är de dagar som jag mår sämst. än så länge vet jag inte hur jag ska jobba mot detta, men jag har lite idéer på att jämföra det med vad jag äter, hur jag har tränat, sovit, och druckit under de dagarna.

eftersom en av de vanor jag vill bli bättre på är "housekeeping" har jag därför påbörjat en lista på de saker jag vill göra när jag städar och liknande. standard är det jag ska göra varje vecka, och deluxe är min månadsstädning. listan är inte helt klar, men det här är så långt jag har kommit än så länge.

på mitt veckouppslag tar jag först en titt på vad jag har skrivit i mitt månadsuppslag och ser om det är något som sker under den veckan. jag tar även en titt på mitt schema för att se om jag har några föreläsningar under veckan. sen tar jag en titt på vad jag ska göra i städ-väg och planerar vilken dag som blir bäst att göra allt sådant, vilket oftast brukar bli söndagen.

när det gäller planeringen över mina dagar, gör jag det alltid dagen innan. måndagen planeras på söndagen, tisdagen planeras på måndagen, och så vidare. när det gäller planeringen av dagar använder jag mig av ett ganska enkelt punktsystem. en ring står för händelser, punkter för vanliga saker, och stjärnor för det som ska prioriteras. om jag inte gör det jag har planerat som jag måste göra sätter jag en pil som pekar "framåt" framför punkten som refererar till att jag ska göra det nästa dag. jag kan även sätta en pil som pekar "bakåt" som står för att det jag skulle ha gjort går att flytta till en annan dag under veckan eller månaden. om något ställs in stryks det, och om jag gör det sätter jag ett kryss framför punkterna.

för att få in lite färg i min bujo har jag valt att markera varje rubrik med en pastellturkos penna (är pastellturkos ens en färg?). jag vill hålla min bujo relativt enkel, och därför har jag inte så mycket färg eller dekor på mina sidor. jag har hellre en lite snyggare font på mina rubriker än en cool ram runt rubriken.

det som kommer härefter är exempel på hur det kan se ut från en föregående månad. lägg märke till att det inte ser exakt likadant ut som det gör i mars-planeringen. det är det som jag älskar med bujo! man kan ändra och göra ändringar gång på gång! eftersom det här endast är min tredje månad jag planerar håller jag fortfarande på att hitta det som passar bäst för mig, men jag kan experimentera vid varje nytt uppslag. det funkar inte riktigt i en vanlig kalender.

Likes

Comments

i mitt tredje inlägg i denna lilla "serie" hade jag tänkt att visa mitt upplägg i min bujo. det vill säga vilka sidor som jag har vart, vilken ordning de kommer i, och vilka som återkommer med jämna mellanrum.

det första jag har i min bujo är mitt årsuppslag. här skriver jag ner alla födelsedagar, speciella evenemang, mina tentor, och andra saker. denna refererar jag till när jag ska fylla i mina månadsuppslag. det kändes ganska logiskt att ha året först i min bujo, eftersom det är den bredaste överblicken som jag ville ha i min kalender.

sedan kommer mina nyårslöften och mina mål för 2017, och därefter mina viktmål. för min del kändes det smidigt att ha det precis i början av min bujo så att det alltid är lätt att gå dit och titta på dem. eftersom de är mål som gäller för ett helt år kändes det ännu mer rimligt att ha det i närheten av mitt årsuppslag.

därefter kommer mina utmaningar och wanties. de hamnade här mest för att jag inte visste vart jag annars skulle ha dem. de är inte helt felplacerade tycker jag dock, eftersom att jag på ett sätt går från årsuppslag till mina månadsutmaningar. mina wanties känns lite konstiga dock, men det får vara.

sen kommer mina tomma kladdsidor. vet inte riktigt vad jag ska säga om dem, haha. de finns där i alla fall.

efter det dyker vi in i de återkommande sidorna. och det är mitt månadsuppslag, mina uppgifter och måsten, veckouppslag, och dagplanering. först kommer såklart månadsuppslaget och mina måsten för månaden. själva designen ser lite annorlunda ut nu inför mars, men den dyker upp på samma ställe.

det här uppslaget ser lite annorlunda ut nu i mars. först hade jag mina vanor och mitt humör till vänster, och sedan mina rutiner till höger. nu har jag mina vanor och mitt humör till vänster, och sedan min städning till höger. det är egentligen bara för att jag inte orkar hålla på morgon- och kvällsrutiner, eftersom jag inte gör något speciellt. ni kommer få se vad jag menar med städning i morgondagens inlägg!

det här är också en grej som har ändrats. innan hade jag mitt sparande och min kassabok efter mina vanor och mitt humör, men nu har jag satt det före. detta beror på att jag inte skriver om mitt sparande för varje månad eftersom det är för ett helt år, och för att jag vill ha ett helt uppslag för min kassabok.

därefter kommer mitt veckouppslag och min dagsplanering. det här är nog det jag gör oftast i min bujo. planera kommande veckor och nästa dag. det är också det som jag tycker är roligast. då kan jag se hur produktiv jag var dagen innan, vad jag måste göra nästa dag, och hur mycket jag kan jonglera under en dag. det är ett ganska smidigt sätt att se hur mycket man hinner med och hur mycket man orkar med.

det brukar ofta bli en tom sida mellan sista dagen på ena veckan och nästa veckouppslag, och eftersom jag vägrar att ha en ny vecka på samma uppslag som den förra brukar jag hitta på lite roliga sidor att trycka in. ett exempel är en lista på olika maträtter jag vill testa, några citat, och en lista på saker jag kan göra när jag är uttråkad.

jag brukar även trycka in vissa uppslag mellan nya månader om jag kommer på något kul som tar lite mer plats. exempel på detta är min bucket list, mina idéer på blogginlägg, och mina lektionsidéer.

jag spenderade väldigt lång tid på att planera ut hur jag ville ha upplägget i min bujo, och även om jag var nöjd när jag började har jag gjort ändringar allt eftersom. det beror på att man märker vad man tycker om och vad man använder mest. i mitt fall bytte jag ut en sida mot en annan, och gjorde en sida till ett uppslag. det finns oändligt med möjligheter när det gäller att designa sin bujo, så det är bara att testa sig fram.

imorgon får ni se hur jag går tillväga för att göra det som en bujo faktiskt är till för - planera!

Likes

Comments

jag orkar inte. nu får det vara bra. snön är tillbaka... jag orkar inte! det har ju varit borta så länge nu, och så bara kommer det tillbaka! usch alltså. längtar verkligen tills våren är här på riktigt.
men i alla fall! bara trycka undan allt med snön och fokusera på allt annat. idag ska jag plocka lite hemma innan jag åker till biblioteket och pluggar. jag har bokat grupprum i sex timmar. kommer bli lite tufft men det är bara för mig att stå ut och göra det jag ska. ikväll ska jag på möte med sexmästeriet också vilket ska bli kul! det kommer bli en tuff men produktiv dag.

Likes

Comments

när man gör i ordning sin bujo kan man välja att ha speciella sidor i den utöver den vanliga planeringen. jag tänkte därför ta och dela med mig av mina sidor som inte har med planering i sig att göra.

det här uppslaget har jag dedikerat till mina nyårslöften och saker jag vill göra under 2017. det mesta handlar om att jag vill leva ett mer hälsosamt liv och att jag ska möta mina rädslor och osäkerheter under årets gång. sidan på bilden till höger är en sida som jag utvecklar lite allt eftersom, men just nu har jag lite dåligt med idéer. vi får se hur den utvecklas under året, helt enkelt.

det här uppslaget är lite personligt, men varför skulle jag inte kunna dela med mig av det? det här är ändå min blogg, och jag vill att ni ska känna mig. ett av mina mål är då att leva mer hälsosamt, och i det så ingår det även att gå ner i vikt. jag har nästan alltid varit överviktig eftersom jag äter mina känslor och av någon anledning har svårt att tappa vikt. jag har därför gjort en liten karta på min viktplan, mina belöningar, och pengar jag ska spara för varje halvkilo jag tappar. detta är mestadels för motivation så att jag inte ger upp när jag hamnar på en sådan tröskel jag befinner mig på nu.

min lista på challenges är inte sådant man ser på youtube så att säga, utan mer personliga utmaningar. för att ta ett exempel utmanar jag mig just nu med ett träningsprogram på fyra veckor, som jag har nämnt innan. i framtiden ska jag även ha en foto-utmaning, jag ska bara planera när den ska genomföras. sedan har jag även en typ utav önskelista. den är ganska kladdig för tillfället, och jag funderar på att göra en ny lista där jag delar upp det i saker jag vill ha och saker jag behöver ha.

det här uppslaget är extremt tomt, och det är för att det är till för att kladda. jag vet inte varför, men jag har väldigt svårt för att kladda utan att veta vad jag ska kladda. det är ganska konstigt då kladda oftast går ut på att bara kladda utan att tänka. men ändå. funderar på att använda det här uppslaget till mer tankar jag skulle vilja ha nerskrivna.

det här är en annan utmaning jag har! jag sparar pengar varje vecka under ett helt år, och bockar av det allt eftersom jag för över pengar till mitt sparkonto. jag ser nu att jag har glömt att spara denna veckans summa, så det får jag ta och göra på direkten! under skriver jag även ner om jag sparar något utöver den summan som står i planeringen, så exempelvis om jag för över pengar för ett halvkilo eller om jag har pengar över vid csn.

jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här sidan. det är helt enkelt en sida med några av mina favoritcitat som jag funderar på att skriva lite snyggt nånstans. kanske i min bujo eller på ett större papper? vem vet.

gud vad tomt det är här. men här skriver jag i alla fall ner mina idéer på blogginlägg och lektioner. ibland kan jag få en snilleblixt på bra grejer så nu har jag då ett ställe att skriva ner mina idéer. det verkar vara lite för tomt jämfört med idéer jag har i huvudet, så jag får ta och uppdatera dessa sidor så snarast som möjligt!

det här är en ganska kort bucket list än så länge, men jag vill inte trycka in en massa småsaker som jag har på en annan bucket list. här ska det nämligen vara saker som jag definitivt vill ha gjort innan jag dör. lite löjligt att jag vill lära mig åka skridskor, kanske du säger? bajs på dig säger jag då.

i min future log skriver jag upp saker som händer i månader som jag ännu inte gjort uppslag på än. jag stryker sedan över det när jag har fått ner det på rätt månadsuppslag så att jag vet att jag inte missat det. så varje gång en ny månad kommer tittar jag alltid här (och på årsuppslaget) för att se om det är något som redan är inplanerat.

det här är en lista på saker jag kan göra när jag är uttråkad istället för att bara ligga i sängen med telefonen i högsta hugg. det är en lista jag inte riktigt haft tid till att använda än, vilket är.... bra? tror jag?

Likes

Comments