View tracker

En trappa ner från barnavdelningens litteratur på stadsbiblioteket i Borås finns ”Knacka på!”. Det är en verksamhet för barn och föräldrar. Dit kan barn från 0-6 år gå med sina föräldrar och hitta på roliga saker. Det finns olika rum för olika aktiviteter och alla rum har olika färger precis som i boken ”Knacka på!”. Denna verksamheten är väldigt bra för barn att träffa andra barn och även bra för föräldrar att träffa andra föräldrar. Att föräldrarna får hitta på lite kreativa saker med sina barn. Det finns ett rum man kan måla och vara kreativa. Sedan finns det ett rum med böcker där barnen kan sitta med föräldrarna och läsa en bok eller två. Det finns även ett kök så att man kan ha med sig lite mat att värma. Om man känner att man ska stanna där en längre stund och ifall barnen blir hungriga. Det finns även ett lekrum och flera toaletter.


Detta är främst riktat till föräldrar som är hemma med sina barn. Men sen kan även förskolor komma dit på besök. Då får förskolan boka studiebesöket på de dagar som är lagda för studiebesök innan man kommer dit. Ibland ordnas även sagostunder och sångsamlingar på Knacka på!. Det jobbar bibliotekarier och en pedagog där.

Hit skulle jag gärna gå med barn. Att hitta på kreativa saker och ha lässtunder är absolut inte fel. Jag tror att barn också hade uppskattat att komma till ett sånt här ställe. Speciellt med sina föräldrar. Eftersom att skapa är mest något man gör på förskolan utan sina föräldrar. När de får ha med föräldrarna på en sådan här sak. Skulle det vara rena guldet för barnen.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Vilken kul idé var det första jag tänkte när jag såg att vi skulle åka till Göteborg på studiebesök. Detta fick man absolut inte missa. Denna dagen var upplagd så att vi skulle hinna besöka två museum. Först Konsthallen och sen Röhsska museum.

Denna regniga dag började med att vi åkte till Konsthallen. Väl när vi var där fick vi hänga av oss ytterkläder och väskor sedan fick vi sätta oss på varsin stol i entrén i en ring. Där berättade konstpedagogerna om själva utställningen. Det var konstnären Magnus Bärtås som hade en utställning vid namn ”The strangest stranger and other stories”. En utställning om samhället och det som händer runt om oss. Magnus hade gjort sin konst på olika sätt. Han hade filmer, broderitavlor, stearinporträtt.

Vi samlades framför en vägg med flera ansikten av stearin vilket jag inte såg först. När man kom lite närmre så såg man faktiskt vad det var för något. Pedagogen berättade att vi skulle få en uppgift. Vi skulle välja en person av dessa säkert 100 personerna som satt på väggen och skapa en livshistoria. Efter detta skulle vi skapa en vän till denna person. När vi hade valt en person fick vi gå till ett annat rum där vi fick titta i tidningar och hitta vännen till denna person. Sedan skulle vi få hälla smält stearin över denna utrivna bild vi hittade.


Medan detta stelnade så fick vi gå runt och kolla på de andra konstverken som fanns på museet. När bilden väl hade stelnat skulle vi berätta för de andra om vår historia om denna person som vi hade hittat på.

Jag tycker att detta besök var ganska roligt. Att vi fick testa på en sån här sak och detta är absolut någonting man kan arbeta med barnen i förskolan med. Om en pedagog sköter allt med den varma stearinen eftersom att den är väldigt varm.


Efter Konsthallen fick vi lunch innan vi skulle besöka Röhsska museum. Då gick jag och några klasskompisar till Hard Rock Café och åt burgare.

Väl på Röhsska museum när vi kom dit så var de en konstpedagog som mötte upp oss. Hon berättade hur eftermiddagen skulle vara och hur hon skulle arbeta med oss. Hon berättade att hon skulle prata med oss precis som om vi var där som barn. För att vi inte skulle känna oss helt dumma när hon väl började prata med oss. Vi började på 4.e våningen och där var det en våning med lite äldre saker. Saker som var gjorda av snäckor och hon gav oss ett uppdrag att räkna hur många snäckor vi kunde hitta. Efter detta så fick vi gå runt på Röhsska och sen kom vi till ett rum där vi stannade och skulle göra en aktivitet. Vi fick röra på armar, ben och huvud. Detta var en rolig aktivitet som barnen skulle tycka om. Det var en saga som hon berättade som vi skulle röra oss till. Efter detta så fick vi gå en ”års-runda” eller vad man ska kalla det. Det var hur det såg ut i hem från tidigt 50-tal till idag och när vi stanna på vissa ställen så fick vi vissa övningar vi skulle göra. En övning var att vi fick en känsla vi skulle visa och sen var vi 4 personer som skulle visa detta inför hela gruppen. Dem skulle gissa på vad vi hade för känsla.

Detta besöket tyckte jag var mycket roligt. Jag tror även att barnen hade tyckt om att gå hit också då det finns så mycket att se. Att konstpedagogen gör det till en rolig grej för barnen att komma hit också då man hittar på lite aktiviteter tillsammans med barnen. I slutet visade hon även en skaparverkstad där dem brukar skapa roliga grejer tillsammans med barnen. Precis som att barnen ska ha ett teparty och ska skapa sin egna hatt som de ska ha på tepartyt. Lite som Alice i underlandet.

Likes

Comments

View tracker

Besöket på Textilmuseet börjades med att våran guide Karin samlade oss framför en stor tavla som såg ut som graffiti. Hon berättade om hur de brukar arbeta med studiebesök eller besök över huvudtaget på Textilmuseet. Det brukar vara så på olika museeum att man inte får röra sakerna men här är det tvärtom. Barnen eller personerna som kommer dit på besök ska få utforska på egen hand och prova alla saker som finns där. Detta kan jag tycka är väldigt roligt och barnen hade uppskattat att komma till ett sånt här museum. De får även prova och känna vid de olika material som finns. Det brukar annars vara så att barn "förstör" tycker vissa personer som arbetar på museum. Men här ser de verkligen barn på ett helt annat perspektiv. De tycker att barn ska få testa på allt som finns och att de ska få vara kreativa. På ovanvåningen av Textilmuseet så finns det begagnade kläder. Dessa kan man testa och klä ut sig lite om man tycker sådant är roligt. Jag och en klasskompis tyckte att det var lite roligt så vi passade på att klä ut oss lite.



Andra delen av dagen så fick vi vara i tryckrummet på textilmuseet och testa att trycka med olika redskap. Detta kan du läsa mer under textilworkshop 2.

Likes

Comments

De började med att vi hade en föreläsning med Marie Bendroth Karlsson. Där berättade hon hur viktigt det är att ta in konst i barnens tidiga liv så att de får chansen att utforska det. Då barn har en annan syn på saker och ting än vi vuxna så kan det vara en bra chans att få barnens hjärnor att sätta igång att arbeta lite. De kan tolka saker helt annorlunda än vad vi vuxna kan göra. De ser saker och ting på en annan synvinkel.


Därefter var det rundvandring på Borås Konstmuseum. Vilket var en utställning av Peter Johansson som hette ”Min vän korven”. Denna utställning baserades på hans barndom och uppväxt då Peter blev sexuellt utnyttjad. Man kan säga att denna utställning kryllade av korvar av olika slag. Det var korvar som stack ut ur en mun, korvar som rörde sig, korvar som stack ut från väggar och alla olika sorters falukorvar.

Under tiden man gick inne i Konstmuseet så berättade guiden om de olika konstverken. De hade ju såklart en berättelse bakom varje verk.

Visst att man ska ta barn till olika konstmuseum för att deska få uppleva konsten också. Själv hade jag nog aldrig tagit förskolebarn till just denna utställningen. Just för att det kändes lite obehagligt att se stora korvar som stack ut från munnar etc.

Likes

Comments

Under min VFU så fick jag testa på att göra olika saker. Jag var i en förskoleklass och man kan helt klart säga att det är annorlunda gentemot att vara i förskolan. I förskoleklass var det lite mer skolinriktat med lite strukturerade lektioner och lite fri lek när lärarna kände att det var dags för det. Jag fick vara med på en lektion när barnen gjorde ett svenska-test. Detta för att de skulle veta vilken nivå barnen låg på när det kom till grammatik. Jag kommer själv ihåg när man var yngre och fick egna matematikböcker och gjorde test. Då tyckte alla att det var så kul och vi sa ”nu äntligen har jag börjat i skolan” man kände sig så stor. Det var så kul att se hur de arbetade med sina lektioner och hur de arbetade med matematik. Där fick jag verkligen den där lärarkänslan när jag skulle hjälpa barnen. I förskoleklassen hade de inte direkt något tema när jag kom dit. Utan de funderade på vad de skulle ha. Därefter kom de på att de skulle ha dinosaurietema. Detta tyckte barnen var jättekul och de lånade en himla massa böcker på biblioteket som handlade om dinosaurier som de fick läsa i och hitta lite fakta om. Lärarna hade gjort lite fakta häfte till barnen de kunde arbeta med under SO/NO tiden. Eller när de hade fri lek kunde de välja att sitta med det också. En dag så hade också Tage Tiger skänkt ett meddelande till förskoleklassen. Han hade ett uppdrag åt klassen då de skulle leta efter dinosaurier. Tage Tiger var alltså en lärare som hade klätt ut sig till en tiger och spelat in ett meddelande som de spelade upp för klassen.

Klassen anordnade också en dinosauriekonsert där dem sjöng flera dinosaurielåtar. Detta hade dem för klass 1 och 2.


Barnen fick även två dinosaurieägg en dag dessa skulle ligga i vatten för att sedan kläckas efter en natt. Så när de kom tillbaka dagen efter så hade äggen kläckts och ut kom två leksaksdinosaurier. Det var lite häftigt att se.

Jag gjorde även mina aktiviteter tillsammans med barnen när det var själva förskoleklass tid. Annars skulle det vara för mycket barn och rörigt om jag skulle göra det på fritidstid.

Sedan började även fritids vid halv 1 och då kom barn frånklass 1-2. När det var fritids så var barnen uppdelade i 3 olika grupper med blandade åldrar. Vissa hade pyssel, vissa hade spelaktiviteter och vissa fick varauppe i idrottshallen. Detta varierades varje dag så att alla barn någon gång i veckan fick göra allt. När de hade tema i förskoleklassen anpassades detta även till fritidstiden så att de var dinosaurietema på fritids också. När de hade pyssel fick barnen göra egna dinosarurieland. När de hade haft dessa grupper var det dags för mellanmål och då fick man gå till matsalen och äta detta. Där serverades det flingor och mackor. Därefter var de oftast fri lek och ibland satte man på film på projektorn. Ibland körde barnen även Just Dance som är ett väldigt populärt dans program.

Likes

Comments

Jag kunde tyvärr inte medverka på sista textilworkshopen. Vilket var väldigt synd då jag verkligen gillar textil. Av kurskamraterna fick jag reda på vad de hade fått göra. De började med en föreläsning om lite textilhistoria. Där man fick lite erfarenhet av hur de arbetade med textil förr i tiden när inte alla resurser fanns som finns idag.


Efter föreläsningen så fick dem testa på att väva med vävramar. Detta är jag väldigt bekant med. Jag kommer ihåg när jag var mindre och gick på fritids. Då höll jag jämt på med vävning. Jag tyckte att det var hur roligt som helst att väva och byta färger och jag vävde väldigt många ”mattor”. För att sedan lägga alla i en låda som man hade på fritids. Jag var otroligt duktig på just vävningoch fick hjälpa alla mina kompisar som också ville väva.


Idag tycker inte jag att de olika förskolorna runt om här i Borås sysslar med så mycket sådant. Jag tycker nästan att det var mer förr när man själv var liten. Jag har knappt sett någon vävram när jag har varit ute på praktik eller när jag jobbat som vikarie runt om på olika förskolor. Detta kan jag tycka är synd då vävning ger en viss avkoppling och jag tror att barnen hade tyckt det var roligt att väva. Byta färg på garnet lite då och då och fundera över de olika färgerna. Vilken man känner för att ta. Att få hjärnan att arbeta lite med detta istället för de ”tekniska” som finns i dagens samhälle kan jag tycka är nyttigt för barnen.


När de hade fått väva så fick de också göra egna handdockor. Antingen av strumpor eller flörtkula som huvud på en pinne och sy lite kläder till dockan. Att göra handdockor eller att arbeta med handdockor ute i praktiken när man arbetar kan vara mycket lärorikt. Man får in både språk och annat om man gör sketcher med handdockor och de flesta barnen tycker att det är riktigt roligt att kolla på. Det blir nästan lite drama över det hela. Jag har sett ställen där dem använder handdockor som verktyg för att stimulera språket och det funkar väldigt bra. Att barnen får se en sådan här sketch lite då och då med handdockor är nyttigt då barnen varvar ner lite. Man kan använda handdockorna till olika sagor eller hitta på en saga. Barnen blir som fastklistrade och vissa barn tycker det till och med är enklare att prata med handdockan än en pedagog. Då de har en hel konversation med handdockan. 

Likes

Comments

Andra besöket på Navet var jag dessvärre inte med på. Jag har fått höra av andra kurskamrater att det handlade om hållbar utveckling. Först hade de en föreläsning om det och sen fick de uppgifter i smågrupper. Där de skulle gissa på olika föremål hur lång tid det tog för de att förbryta. Genom detta fick de lägga ut på en tidslinje hur många år de trodde att de tog.

De fick också kolla på konst för att sedan skapa något eget. Som också skulle vara gjort av skräp material som papper eller plast.

Jag hade gärna velat vara med på detta besök då jag tycker att det är riktigt roligt att vara på Navet. Att få tänka till lite och se vad som kan gynna barn att vara på ett sådant här ställe.

Navet är en riktigt roligt ställe för barn att tänka till. Just att få komma dit och leka och se vad mycket och lärorika saker det faktiskt finns där. Jag kan tycka att det är nyttigt att gå dit med barnen på förskolan minst en gång per termin eller år.


Likes

Comments

Under denna workshopen så började det med en föreläsning om olika tyger och tryck. Hur man kan få fram olika tryck och vad man kan använda för olika material för att trycka med. Vi befann oss inne i Borås Textilmuseum för att testa på att trycka på egen hand med massa olika material. Till detta kunde vi om vi hade velat ta med oss egna t-shirtar eller något annat i tygformat hemifrån. Hade man inte med sig något eget så fixade Berg (1) det som man fick trycka på. Vi fick använda oss av olika material vispar, stämplar, händer, gafflar, tejprullar, toarullar, garn, diskborstar,äggkartonger med mera och självklart fick vi använda oss av textilfärg som inte gick bort. Jag använde mig av färdiga stämplar och garn nystan när jag tryckte. Jag fastnade för de färdiga stämplarna som fanns då det var riktigt snygga mönster på dessa. När jag använde garnet så doppade jag tråden i färg och sedan la jag det lite på tyget och vek ihop tyget på mitten. Jag lämnade lite tråd utanför så att jag sedan när jag hade vikt tyget på mitten kunde dra ut snöret och på så sätt blev det ett snyggt mönster. Man kunde även blanda ihop olika färger om färgen man ville ha inte fanns. Då fick man ta en tallrik att blanda på så att man inte förstörde någonting. Man var även tvungen att ha på sig en skyddsrock så att man inte fick färg på sina egna kläder. Om det hände så skulle det inte gå bort då det var textilfärg.

Detta kan vara roligt att göra på förskolan men då får man vara riktigt uppmärksam. Det är nog något för dem lite större barnen att göra i så fall. Då det är väldigt lätt hänt att man får färg på sina kläder och skor.


Efter vi hade varit på Textilmuseet var det dags för lite brodering på högskolan. Vi fick testa att brodera på vanligt sätt och sen fanns det andra sätt som vykort och tavlor. Jag broderade på det vanliga sättet och jag minns det såväl när man gick på mellanstadiet och högstadiet då man gick i slöjd och fick välja om man ville ha syslöjd eller träslöjd. Jag valde alltid syslöjd och det tyckte jag var roligt. Jag har inga problem som helst med att sy eller brodera ibland. Utan tvärtom att jag kan tycka det är avkopplande.

Jag har även vart på förskolor där dem har haft lite brodering med de äldre barnen. De finns vissa barn som tycker det är kul att syssla med. För dem små barnen kan det vara lite svårt då det är vassa föremål man har att göra med och det krävs även lite fokusering.

I lpfö står det att förskolan ska sträva efter attvarje barn ska få möjlighet att utveckla sin förmåga med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö 98 rev.2010, s.10). Här får barnen verkligen testa på att utveckla sin förmåga av olika material och redskap.


Referenser:

[1]Cathrine Berg. Workshop Textil 2. Högskolan i Borås 2016-02- 18    

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev.utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet:

http:/www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Likes

Comments

Under denna workshop så började Lindahl (1) med några lekar som innebar takt och rytmik. Vilket hon hade gått igenom på förra workshopen. Vi pratade mycket om det och testade lite olika lekar. Där man får ta hjälp av huvudet att tänka och kroppen får röra på sig.


Sedan fick vi testa på att spela instrument som trummor och gitarr. Dessa trummor vi fick testa känner man igen sen man var liten. De användes ofta i idrottshallar när man hade någon aktivitet i idrottshallen. Själv föredrog jag gitarren. Gitarr är något jag alltid har velat lära mig men jag har inte riktigt tålamodet till att lära mig det. Jag har ganska korta fingrar också så jag når inte alla strängar. Vi fick lära oss några enkla ackord och det är nog lättare än vad man tror att spela gitarr om man bara ger sig på att börja spela. Något som jag tycker är synd är att man inte fick mer tid att lära sig spela ett instrument. Det skulle vara nyttigt att kunna i förskolan. Så att man kan sjunga en sång med barnen då man har en gitarr till hjälp också. framförallt blir det mysigare om man har instrument med i förskolan som man kan använda tillsammans med barnen.

​Referenser: 
[1]Karin Lindahl, musik 2, Högskolan i Borås 2016-02-22    

Likes

Comments

​I början av kursen var vi på Drivhuset där vi träffade en kille vid namn Niklas Hagström (1). Han berättade om egna idéer och egna material som ett didaktiskt material. Det handlade lite om hur man går tillväga för att just komma till hur man ska lösa det där problemet. Som jag har massa idéer till men jag har ingen lösning på hur jag ska börja med idén. Han skulle hjälpa oss lite på traven för att komma fram till hur man kan lösa det problemet så fick vi hjälp av en möjlighetskarta.

​​Vi fick göra lite övningar som kunde hjälpa till med att lösa det. När vi gjorde denna karta som bestod av nyttiga delar och de övningar han kom med fick man en del tankar själv. Hur man kan gå tillväga för att just göra ett didaktiskt material. Precis vilket denna workshop skulle hjälpa oss med. 

Referenser:
[1]Niklas Hagström, Idegenerering med fokus på didaktiskt material. Högskolan iBorås 2016-01-27

Likes

Comments