Varannan söndag anordnas en klädloppis i centrala Brisbane som kallas för Suitcase Rummage. Det roliga med loppisen är att kläderna som säljs ligger huller om buller i stora resväskor och det krävs lite tålamod för att hitta de riktiga guldklimparna. Man kan hitta allt från tröjor, byxor och jackor till skor och allt säljs från 1 dollar och uppåt (vilket är cirka 7 kronor).

Tycker det här initiativet är så himla bra och det värmer i mitt hjärta att så många vill köpa begagnade kläder istället för nya. I söndags (för en vecka sedan) innan jag började jobbet gick jag dit och köpte mig en tjocktröja för 5 dollar. Hade inte packat ned någon när jag åkte från Sverige och eftersom det börjar bli lite kallare om kvällarna kände jag att det var på tiden att införskaffa mig en.

I fredags var tanken att gå på ett midsommarfirande som andra svenskar dragit ihop här i Brisbane. Oturligt nog hade vi tagit fel på dag och missade firandet...Men för att ändå hitta på något bestämde vi oss för att åka skridskor på en skridskoplan som dem byggt upp på ett torg här i stan. Så efter jobbet mötte jag upp Isabelle för att äta middag och efter det gick vi till skridskoplanen. Vi betalade för 50 minuter och det var verkligen kul att åka! Har inte åkt skridskor på länge och kände mig lite ringrostig i början. Så småningom kom jag in i det och det flöt på riktigt bra!

Det var ett bra tag sedan jag skrev och ja, det har hänt en del sedan sist. Jag kan först berätta att vi flyttat in i en lägenhet som har MAGISK utsikt! Det är så skönt att äntligen ha något eget och veta att man kommer bo här i några månader. Jag och Isabelle har ett eget sovrum och badrum men delar resten av lägenheten med en brasiliansk tjej och en brittisk tjej.

Jag kan även berätta att jag fått jobb på ett fik. Det var andra dagen jag var och lämnade ut mitt cv som jag fick napp och fyra dagar efter började jag jobba. Jag jobbar mestadels kväll och eftersom jag inte är en nattmänniska börjar tröttheten smyga sig på redan vid 21-tiden haha. Då lönen inte är den bästa, den täcker hyran och till viss del maten, kommer jag fortsätta leta annat jobb men ha det här under tiden.

De flesta som jobbar på fiket kommer från Sydkorea och pratar sydkoreanska med varandra. Jag har därför tyckt det varit ganska svårt att komma in i arbetsgruppen eftersom jag inte förstår vad de säger. Jag hoppas därför att det blir annorlunda på mitt nästa jobb :)

Efter många timmars bussresa är vi äntligen framme!

Igår var tanken att kliva upp vid 8, men när larmet ringde var vi fortfarande så trötta att vi somnade om och vaknade vid 11. Igår blev därför en väldigt lugn dag där vi handlade mat och tog en promenad till vattnet.

Idag bestämde vi oss för att hyra cyklar och se oss omkring. Vi betalade för en 24 timmars biljett men trots det var man tvungen att betala en extra avgift om man cyklade mer än 30 minuter. Vi ställde därför mobillarmet på 20 minuter och när 20 minuter hade gått letade vi upp en cykel station för att lämna in de gamla cyklarna och hämta ut två nya. Kanske inte så effektivt, men däremot bra för plånboken!

Jag har även varit och skrivit ut en uppsättning cv:n för att börja lämna ut imorgon. Det finns så himla många ställen att gå till här så planen är att bocka av en gata i taget.

Förutom att Brisbane är betydligt större än Cairns är temperaturen något som skiljer städerna åt. I Cairns kunde vi gå i kortbyxor och sandaler på kvällarna medan vi går i jeans, långtröja och jeansjacka här. Under dagen är det dock väldigt behagligt för oss som är vana vid svensk sommarvärme.

Några bilder från cykelturen idag.

Som jag berättat tidigare var tanken att vi skulle bo och jobba i Cairns under vinterhalvåret för att sedan åka östkusten ner. Eftersom högsäsongen i Cairns inte börjar förrän om några veckor är det få ställen, främst restauranger och caféer, som anställer ny personal för tillfället.

I och med att jobbsituationen ser ut som den gör tog vi i helgen beslutet att åka vidare. När vi åkte bussen från Cairns i söndags var vi fortfarande osäkra på vilken stad vi ville till, men det stod mellan Townsville och Brisbane. Vi "mellanlandade" därför i Townsville, spendera tisdagen där för att sedan ta ett beslut. Då både jag och Isabelle vill komma till en större stad, där det händer mer saker, bestämde vi oss för att fortsätta ner till Brisbane.

Nu är klockan 16 härnere och vi har suttit på bussen i exakt ett dygn. Om jag kommer ihåg rätt är vi framme vid 18-tiden ikväll. Kan inte påstå att nattens sömn var den bästa då det var kallt på bussen plus att jag vänt och vridit på mig en hel del. Ett plus i kanten är att det sitter väldigt få personer på bussen så att man kan ha två säten för sig själv😊

Jag ser väldigt mycket fram emot att komma till Brisbane, leta jobb, skaffa lägenhet och skapa mig en vardag med rutiner. Det är först nu som jag insett att rutiner är ganska så skönt!

Här kommer några bilder från i tisdags, när vi promenerade genom Townsville.

Fick ett litet ryck och började fota mina glasögon. Tycker det är kul att experimentera med kameran och se vad resultatet blir!

I måndags kväll gick vi uppför Castle Hill (berget ovan) och fick sällskap av ett italienskt par som vi träffade under middagen. Cairns är en väldigt platt stad så blev positivt överraskad när jag såg upp och nedförsbackar i Townsville.

Jag har under en längre tid funderat på att volontärarbeta, dels för att ha något att göra under veckorna och dels för att det är något jag vill göra. I förrgår när jag var och lämnade ut mitt cv gick jag förbi en hälsokostbutik, som säljer närproducerad hälsokost, som söker just volontärarbetare. Så jag gick in i butiken och fyllde i en intresseanmälan och blev sedan uppringd av en som person som jobbar där. Vi bestämde att jag ska komma dit på måndag om två veckor för att gå en introduktionskurs och lära mig hur allt fungerar. Har aldrig jobbat i en butik förut men ser fram emot att möta kunder, fylla på varor, lära mig kassan osv. Det blir en utmaning men en rolig och utvecklande sådan!

Jag kan även berätta en otroligt oväntad sak som hände igår kväll när vi åt middag! I brist på sittplatser satte vi oss på ett trädäck ganska nära en grupp killar. Killen som satt närmast påminde väldigt mycket om en gammal klasskompis från högstadiet och jag var ju självklart tvungen att berätta det för Isabelle. Helt plötsligt hör vi att de börjar prata svenska och då drog jag kopplingen att det måste vara han! Alltså, vad är oddsen att man träffar och bor på samma hostel som en gammal klasskompis i Australien?!

Var ute och knäppte några bilder imorse. Tycker det är så himla vackert med de höga bergen som omringar staden.

Hade som tur var med kameran när solen höll på att gå ner häromdagen och såhär fint var det då!😊

Hejhopp!

Det har gått några dagar mellan uppdateringarna, vilket främst beror på att jag haft fullt upp med jobbsökandet. Men jag ska försöka bli bättre på det!

Den senaste veckan har vi gått runt och lämnat ut våra cv:n till restauranger, caféer och hotell. Var riktigt nervös till en början, men som tur var släppte det efter ett tag. Många av restaurangjobben vi sökt kräver att man har en RSA-utbildning som innebär att man får servera alkohol. Utbildningen tar 5-6 timmar så planen är påbörja den idag (klockan är snart 9 på morgonen).

Isabelle kom på den lysande idén att jag ska skriva ner "dagens..." här på bloggen. Så jag kan börjar med att berätta "dagens suprise" som handlar om att vi bor på ett hostell där väldigt många röker på. Blev chockad och förvånad första gången vi såg det men nu lyfter vi inte ens på ögonbrynen. Väldigt tragiskt med tanke på att det inte är bra för kroppen, men samtidigt kanske det är betydligt vanligare här än hemma i Sverige.

Och här kommer "dagens väldigt opassande bild"😉 Men som jag skrev i det tidigare inlägget åkte vi till en krokodilfarm förra lördagen och där fanns även kängurus.

Igår bytte vi till hostel nummer tre och vi har verkigen bytt ner oss gällande boendestandard😉 Det har gått från bäst, bättre till bra. Men det här boendet har sin charm det med och det är bara kul att byta miljö och se något annat i några dagar. Kan försöka ta några fler bilder så ni får se hur vi bor🙂

Jobbsökandet är i full gång men vi har inte fått något napp ännu. Vi kommer ge det två veckor till och om vi inte fått något tills dess kommer vi åka och jobba på en farm iställtet.

Imorse vaknade jag vid 7-tiden för att gå ner till lagunen och köra lite egenkomponerad träning. Och i skrivande stund sitter vi i en buss som kommer ta oss till ett ställe med krokodiler! Ska bli så spännande!!

Såhär ser rummet ut som vi bor i just nu. Första rummet med vanliga sängar, har tidigare sovit i bunkbeds (våningssängar)