Åå ser ni hur fint det var på vår promenad till parken idag!!

Hej på er!! Inte mycket har hänt sen sist men tänkte att jag ändå kikar in här och säger några ord. Sen sist vi hördes så har vi faktiskt varit iväg och handlat mat för några dagar och igår så åt vi vår första ordentligt lagade mat här. Vi slängde ihop fullkornspasta med tomatsås och sallad,väldigt simpelt och enkelt men det är så det får bli. Idag så har vi promenerat runt här i Surfers och sett lite nytt,vårt mål var parken och när vi väl kom fram så satt vi där en stund och bara tog det lugnt innan vi promenerade tillbaka igen. Var väldigt mycket fåglar i parken som vi var i,blandannat fågeln som ni ser på bilden.
Nu ska vi snart röra oss in mot stan då jag behöver köpa ännu en kräm till mitt ansikte. Jag skrev ju igår att jag bränt mig och blivit svullen så igår gick vi till Apoteket här och då fick jag en salva och en spray för ansiktet. Tyvärr har det inte blivit bättre utan svullnaden har rört sig neråt mellan ögonen vilket ser väldigt kul ut men också obehagligt då det är lite jobbigt att kolla runt med ögonen. Har varit så himla orolig så igår bokade jag en tid med en läkare via KRY så efter det kändes det lite bättre. Så himla bra app verkligen,att man kan nå en läkare från Sverige vart man än befinner sig och nästan när som helst.
Men som sagt så ska vi göra några ärenden på stan och sen ska vi ner till stranden för att kolla på solnedgången,tror vi tar med mat dit och äter där så det blir mysigt!!
På onsdag rör vi oss vidare neråt mot Sydney och på vägen ner dit så ska vi stanna på 1 -2 ställen hade vi tänkt oss så idag måste vi även börja kolla på boende och boka en buss.

Hoppas allting är bra med er där hemma!
Kram

Godmorgon!! Här får ni en del bilder från dom senaste dagarna. Översta bilderna är från Lone Pine som var otroligt mysigt dock var det mer som ett zoo än en fristad för djuren så det blev vi lite besvikna på.

I fredags var vår sista dag i Brisbane och innan vi kunde röra oss vidare så hade vi en del att fixa så vi sprang runt i hela stan kändes det som. Julia och Beata hade ett möte med Kilroy där de skulle få hjälp med att fixa Tax File Number och bankkort. Ett Tax File Number behöver vi när vi senare ska börja jobba för att betala skatt och bankkortet för att få in lönen på såklart. Julia och Beata bokade hela sin resa inkl. försäkring med Kilroy vilket verkligen var supersmart då det fått den här hjälpen från dom så det är verkligen ett tips!! Efter att vi varit hos banken så köpte vi även Hop On Hop Off, ett busskort som vi kan använda i en månad för att ta oss mellan Brisbane och Melbourne. Så när allt det här var färdigt satt vi oss på bussen till Surfers Paradise!! Vi var så otroligt förväntansfulla och taggade! Efter cirka 1,5h blev vi avsläppta av bussen och vi gick vidare till vårt hostel här. Jag tycker faktiskt att vi ändå bor väldigt bra då det är trivsamt och fräscht för att vara ett hostel. Den sista bilden är från när vi kom fram till vårt hostel. Vi delar rum med 5 stycken andra tjejer och det går också bra!
Här i Surfers Paradise ska vi stanna tills onsdag innan vi rör oss vidare.
Men dagarna här i Surfers än så länge då?? Jo det har varit superkul, var verkligen skönt att få komma till ett mindre ställe med mindre trafik & en ordentlig strand. Dessvärre brände jag mig ordentligt i ansiktet igår så nu ligger jag är helt svullen men får verkligen skylla mig själv som endast smörjde in kroppen med solkräm. Vi har även hunnit med lite fest här i Surfers,var dock inte till våra förväntningar men ändå helt ok!!
Idag är prio ett att försöka handla mat för resterande dagar här. Vi gjorde en budget för några dagar sen som vi ska försöka följa och då kan vi verkligen inte äta ute. Vi har aldrig tidigare behövt tänka såhär mycket på pengar på det här sättet och hur vi spenderar så det här kommer vi lära oss otroligt mycket på tror jag. Dock känns det lite jobbigt såhär i början och även jobbigt att stå och laga mat i ett sånt trångt utrymme som det faktiskt är när man delar med flera andra men vi ska försöka,tar väl ett tag tills man vänjer sig med den här livsstilen tror jag...
Hoppas ni har det bra där hemma.
Kram

Hej på er!!
Det blev tyvärr ingen uppdatering i Moskva då mellanlandningen där blev väldigt kort. Det var sedan bara att sätta sig på planet igen för 9 timmars flygresa innan vi mellanlandade i Singapore i 3 timmar. Mellanlandningen var väldigt smidig och efter det var det bara att kliva på nästa men sista innan jag skulle va framme i Brisbane! Den resan var i 8 timmar men var nog den värsta jag varit med om,började må väldigt dålig och tiden gick långsamt. Men väl framme sen var det en del kontroller innan man fick komma in Brisbane men när jag gått igenom dom så stod Beata och Julia och väntade på mig, så skönt!!! Äntligen kunde jag andas ut! Från flygplatsen tog vi bussen och runt 20.30 (tiden här i Brisbane) var vi framme på hotellet där vi ska bo tills den 12/1. Jag slängde i mig en lätt middag & sen gick vi ut och promenerade längs floden, så himla fint,som ni kan se på bilderna här ovan!! Den sista bilden är utsikten från vårt rum, också superfint!!!

Idag så har vi bara hunnit äta frukost och promenerat bort till busshållplatsen då vi ska ta oss ut till Lone Pine,en fristad för djuren,ska tydligen vara en blandning mellan ett zoo och att djuren får vara mer fria? Ska bli superkul iallafall!

Vi hörs senare,kram

Min älskade familj

Idag är det dags!! Nu har jag sagt hejdå och kramat om alla mina nära o kära en sista gång.

Igår åkte jag och familjen till Stockholm för att bo över på hotell natten till idag. Klockan 05.00 idag ringde alltså klockan och 30 minuter senare var vi i bilen påväg mot Arlanda. Familjen var kvar med mig ett tag innan vi var tvungna att skiljas åt och säga hejdå. Så himla jobbigt att behöva säga hejdå och att lämna kvar sin trygghet här hemma. Allting har iallafall gått så himla bra än så länge och nu sitter jag och väntar på att få gå på planet. Har sedan två stycken stopp på vägen, en teknisk mellanlandning i Moskva och en mellanlandning i Singapore. Men med min familjs hjälp med alla förberedelser så känner jag på mig att det här kommer gå otroligt bra.

Vi hörs när jag är i Moskva,kram

Okej så den 9 Januari klockan 09.10 sitter jag på planet påväg till AUSTRALIEN!!! på obestämd tid, finns alltså ingen hembiljett bokad.

Detta är något jag verkligen velat så himla länge men som jag inte riktigt faktiskt vågade tro skulle hända. Nästan sen jag började gymnasiet har jag räknat ner dagarna till studenten och för ungefär ett halvår sen var den dagen där. Jag har som sagt alltid velat åka iväg efter studenten för att få se världen men jag blev kvar ett tag på jobbet här hemma tills jag i mitten av november bokade en enkelbiljett till Australien och skaffade mig ett visum för 1 år. Med detta visum får jag alltså vistas där i max 1 år och även jobba. Hela denna resa ska jag göra tillsammans med två underbara tjejer, Beata och Julia! Jag flyger ensam den 9 Januari och så möter dom upp mig på plats i Australien. Är så otroligt taggad och glad för att det äntligen blir av men också så otroligt nervös och pirrig.

Idag har jag fixat dom sista papperna och förhoppningsvis gjort mitt sista besök hos banken här hemma. Nu är det bara incheckningen till flyget kvar och det gör jag 48 timmar innan avgång. Packningen måste jag även börja ordentligt med, men det är så otroligt svårt? Hur packar man ens för obestämd tid?

Denna blogg är verkligen till för mina nära och kära, speciellt min familj men också för mig själv. Jag vill ha så mycket som möjligt att kunna blicka tillbaka på efter denna resa och inte bara kunna kolla tillbaka på bilder utan även kunna läsa om mina dagar där borta.

Vi hörs snart igen, kram på er