Här kommer en lite försenad vlogg. Jag hade tänkt att den skulle komma upp i samband med att vi lämnade George men vårt wi-fi ville inte samarbeta så den kommer upp nu istället. Nu är vi hemma igen och jag har verkligen haft det superbra. Är inte riktigt redo att komma tillbaka till verkligheten än med skola och allt men det är skönt att jag har den här söndagen till att fixa inför veckan. Det kommer komma upp ännu en vlogg från Sydafrika nästa söndag så stay tuned!

Q: Hittade precis din blogg och herregud vilka fina bilder du tar! Tänkte fråga vad det är för resa ni är på? Åker ni en rundresa med något visst bolag, vilket då isåfall? Och vad har resan kostat allt som allt ungefär? Vill så gärna besöka Afrika och detta ser ju ut som värsta drömresan 😊 kram!

A: Tack så jättemycket! Under veckan i George så var vi tillsammans med ett stort gäng som är medlemmar i Round Table. Den veckan var det alltså de som bodde där som ordnade allting, vi var bland annat på Monkeyland, Birds of Eden, Jukani, Bottlierskop Game Drive och Cango Caves. Jag kan rekommendera alla de ställena!

Vi var sammanlagt borta i två veckor och kostnaden per person låg på ungefär 25 000 kr. Då har jag inte räknat in mat utan det som är inräknat är flyg, boende, aktiviteter, hyrbil och vaccin (tog hepatit A och B).

FLYG
Påvägen till Sydafrika flög vi med Ethiopian från Oslo till Kapstaden med mellanlandning i Stockholm och Addis Abeba. Påvägen hem så flög vi nu från Kapstaden till Oslo men denna gång med Emirates med mellanlandning i Dubai.

BOENDE
Vi bodde först två natten på Mandela Rhodes hotell i Kapstaden. Väldigt bra hotell men internet var riktigt dåligt vilket det tyvärr är på de flesta ställen i Sydafrika. Sedan åkte vi till George med flyg där vi bodde på Far Hills, där spenderade vi en vecka. Efter George så hade vi hyrt bil till resten av resan så vi bilade till Knysna, som var en supermysig stad, där vi bodde på ett lägenhetshotell som heter Laguna Grove i tre nätter. Hela resan avslutades på Garden Route Game Drive som var det absolut bästa stället!

MAT
Maten i Sydafrika är väldigt billig jämfört med maten i Sverige. En riktigt bra lunch eller middag får man lätt för runt 100 rand som motsvarar ungefär 70 svenska kronor. Detsamma gäller med drinkar. En drink kostade runt 30-40 rand som motsvarar 21-28 kr.

ATT TÄNKA PÅ
Några saker som kan vara bra att tänka på när man besöker Sydafrika är bland annat att de har vattenbrist. Så även fast vattnet i kranarna går att dricka så kan man hjälpa till genom att istället köpa vatten. Sen ska man även akta sig för att gå ute på kvällarna och nätterna, det är bättre att ta taxi hem då det annars finns risk för att bli rånad. Något annat som också är viktigt att tänka på är att dricksa överallt då personalen inte får så hög lön utan mer eller mindre lever på dricksen. Dricksa därför restauranger, guider, städerskor osv.

Safarituren idag var nog den bästa av alla vi har varit på här! Jag hade inga förväntningar och tyckte att vi hade sett det mesta samt att det var väldigt dimmigt ute. Men vi åkte iväg, såg lite zebror och bufflar. Sen så åkte vi en väldigt lång stund utan att se något innan en plötsligt ropar "cheeta", då hade han fått syn på de små söta geopardungarna som vi även fick se igår men idag då på ännu närmare håll. Efter detta såg vi även en geopard tillsammans med en giraff och en kudu. Alla djuren stod helt stilla och tysta och tittade på geoparden som gick förbi.

Nu har vi precis ätit frukost och ska packa klart väskorna för att ge oss av. Vi hörs hemma i Sverige igen!

Sista dagen idag och det känns väldigt tråkigt att åka hem imorgon, dels för att jag vet att jag har massor att göra när jag kommer hem och för att det har varit så himla härligt här. Dagen har iallafall gått åt till att åka på safaritur och hänga vid poolen. Men även fast det är sista dagen så har vi en hel del saker kvar att göra. En till safaritur både ikväll och imorgon plus kvällens middagsbuffé. Det finns ett djur kvar här som jag gärna hade velat se innan vi åker och det är leoparden. Sen så hade jag även velat få lite bättre bilder på buffeln och geparden så det hoppas jag på tills sen!

Under kvällen igår så var vi ju iväg på en safaritur och vi kom så himla nära djuren. I reserveratet finns massa olika djur och bland dessa två rovdjur vilka är gepard och leopard. Vi hade turen igår att se en gepard på ungefär tio meters håll, helt galet! Idag ska vi på morgonen se lejon som är mitt favoritdjur. De bor tydligen i ett eget reservat här bredvid så det ska bli riktigt spännande!

Efter safarin gick vi direkt till dagens middagsbuffé och så himla god den var! De grillade det kött som man ville ha och jag valde struts och eland. Eland var nog det godaste kött jag någonsin ätit, mums! Har stora förväntningar inför dagens frukostbuffé nu. Bilder kommer iallafall upp på bloggen imorgonbitti från dagens safaritur. Vi har sett riktigt många djur på nära håll idag så det blev en hel del bra bilder!

Vi är på ett helt fantastiskt ställe! Här vi bor nu är helt galet, sängen ligger med en utsikt ut mot vildmarken och vi har ett utomhusbadkar! Jag är helt kär i detta ställe och hade gärna stannat hur länge som helst. Nu ska jag och John hänga på vår balkong ett tag innan det är dags för dagens safari. Vi bor mitt ute i vildmarken bland safarivägarna och just härifrån jag sitter så ser jag två elefanter lite längre bort. Jag tror verkligen att de sista dagarna här i Sydafrika kommer bli helt fantastiska!

Det blev en utflykt till Myoli beach med sol och bad för några. Sen åt vi den supergoda stenugnsbakade pizzan på Pili Pili och jag och John drack varsin mumsig strawberry daquiri. Under eftermiddagen har vi gått runt här i staden och kollat i de små affärerna som finns, vi hittade dock inget speciellt men det var roligt att titta runt! Nu ska vi snart äta middag i lägenheten. Johns familj köpte hem lite smått och gott förut!

En outfit från en av kvällarna här i Knysna. Idag ska vi iväg på någon utflykt under dagen, det lutar åt att vi åker till restaurangen vid stranden där vi tjejer var under ladies day så att killarna också får uppleva det. Detta är även våran sista heldag i Knysna innan vi ska på safari. Det ska bli så himla spännande med två dagar av safariturer, två stycken av dem kommer ske på kvällen och två på morgonen så jag hoppas på att få några bra bilder! Vi hörs ikväll igen om vad det blir för utflykt idag!

Utsikten på detta ställe var helt fantastisk, det är i nationalparken Tsitsikamma som vi besökte idag. Innan så var vi iväg och åkte zip line! Där kunde jag tyvärr inte ta med kameran upp i trädkronorna men jag har filmat lite med min GoPro iallafall, så jag får se hur filmen blev senare. Efter det åkte vi ju som sagt till nationalparken där jag och John avslutade med att klättra i lite berg och hittade en egen strand innan lunchen!

Förresten, vloggen från George kommer komma upp senare i veckan när vi bytt hotell då wi-fi här inte är alls bra tyvärr.