Mat/Recept

Ikväll blev det en himmelsk god tapas som innebär "små plock" av olika maträtter eller ingredienser.

Till kvällens tapas använde jag mig av: Röda vindruvor, Cambozola ost (mögel ost), ramslök dipp, 2 olika sorters kex, krossade svarta oliver, avokado, majs, sallad, taco chips, taco köttfärs och "tortilla slice" (recept nedan).


Ett perfekt tilltugg som man kan äta till tapas, men även bjuda på innan man serverar mat är "tortilla slice" som jag kallar det.
Du behöver:

2 totillas, 1/2-1 packet crudo skinka (man märker hur mycket som får plats), ruccola eller spenat, ost.

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

Lägg en tortilla, som botten, sen skiva ost och placera de jämnt på tortillan. Lägg även på crudo skinkan jämnt fördelat på tortillan och lägg på lite spenat eller ruccola. Ta en till tortilla och lägg ovan på.

Sätt in plåten i ugnen och låt stå i 10-15 minuter.

Skiva i "slicar" och servera ljumna för bästa smak och konsistens.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Mat/Recept

Du behöver:

2 ägg, 1/2 näve baby spenat, 1 skiva av valfritt pålägg (rekommenderar skinka eller kyckling pålägg)

Gör så här:

Blanda äggen med spenaten och pålägget. Stek på spisen tills omeletten fått en fin färg och vik sedan den på mitten. Skär upp en halv avokado för att ha till omeletten.

Näringsinnehåll:

Energi 265 kcal
Kolhydrater 3,7g
Protein 19,7g
Fett 18,2g

Avokado är otroligt näringsrikt och innehåller över 20 olika mineraler och vitaminer som är bra för kroppen. Är även en strålande källa för antioxidanter. Avokado består av kalium som även finns i bananer men dock finns det mer kalium i en avokado än i en banan.
Avokado är skonsamt för magen då den innehåller hög fiberhalt och kan motverka risker för hjärtsjukdomar och förbättra kolesterolet i kroppen.



Likes

Comments

Mat/Recept

Du behöver:

2 ägg, 1 dl havregryn, 1/2 tsk salt, vatten.

Gör så här:

Koka upp 2 ägg på spisen, rekommenderar att låta de koka i 7-8 minuter.

Häll upp 1 dl havregryn i en kastrull och tillsätt 2 dl vatten och 1/2 tsk salt. Låt koka på spisen under omrörning tills gröten blivit kompakt.

Näringsinnehåll:

Energi ca 300 kcal
Kolhydrater 19g
Protein 17g
Fett 14g

Detta var dagens frukost som var en enkel och snabb frukost!
Hoppas ni får en riktigt underbar dag.

Likes

Comments