Europa

Da vi endelig kom i land i Horta, en liten øy i Azorene, var de fleste ganske slitene etter et langt og tøft seilas og var veldig klare for å komme seg av båten. Siden vi kom inn et par dager tidligere måtte vi fortsette med skole selvom vi var i havn og teknisk sett hadde muligheten til å komme oss ut. Det var litt kjipt å ha skole når alt man ville var å komme seg av båte, men vi fikk et par timer shore leave på kvelden. Det var ikke særlig mye å gjøre i området rundt båten og det var heller ikke vanlig med taxi der. Derfor gikk vi mye rundt i nærområdet, dro til matbutikken, bestilte mye pizza flere av dagene, og bare slappet av i parken.

Det var et par dager med field studies. En av dagene besøkte vi et slags mini akvarium med fisker, og et annet museum som handlet om Dabney familien: en familie som hadde mye innvirkning på økonomien av Horta på 1800 tallet. Den andre dagen med field studies dro vi i busser lenger inn i Horta og møtte en som skulle ta oss med opp på fjellet og gå tur rundt en vulkan. Det var veldig kaldt og mye vind da vi kom opp, så vi måtte ha på oss mye klær. Turen tok noen timer, og før vi visste ord av det så vi bussen og kjørte hjemover igjen.

En av dagene dro de fleste på hotell for å slappe av, og en annen dag dro mange over på en annen øy rett ved hvor det var mye muligheter for både å gå lange turer og rideturer i fjellet. Selv dro et par andre jenter og jeg opp til fjellene for å ri på hester, noe som var veldig koselig. Etter rideturen ble vi servert en lunsj med hjemmelaget brød og kjempe god ost.

I Azorene var det mange som bestemte seg for å bli igjen på skipet for å forberede seg til de kommende eksamener, også AP eksamener for de som tok det. Extended Essay hadde også snart innleveringsfrist så en del jobbet også på det denne havnen. Extended Essay er et essay på 4000 ord hvor man skriver om et selvvalgt tema og linke det til flere av stedene vi har besøkt dette året. Målet med dette essayet var å ta mye research i havn, men det endte opp med en del som gjorde det i siste innspurt. Selv hadde jeg et veldig bra opphold i Azorene og følte jeg fikk utnyttet tiden min godt. Snart startet mye av stresset rundt eksamen så jeg ville bruke tiden min godt og ha det gøy før den værste perioden startet.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Arrival i Boston var helt fantastisk med familie som sto og ventet på å ta oss i mot på brygga. Akkurat som i Cape Town var dette nok en mulighet for oss elever å få besøk av familie og venner, og bli skrevet ut av båten for et par dager. Jeg var veldig heldig som både fikk besøk i Cape Town og Boston, som også mange andre fikk. Selvom jeg fikk besøk i Cape Town hadde jeg ikke sett mamma på 8 måneder, så det var utrolig fint å se henne igjen.

I Boston gikk mye av tiden til å slappe av, noe vi ikke får så mye tid til ellers. Selvom det var mye soving og slapping av fikk vi opplevd mye, vi gikk mye nedover gatene for å se og shoppe, samt spise god mat og sette oss i parker og nyte det fantastiske været. Et par venninner fra båten og jeg dro også på en konsert en kveld, som var noe vi ikke hadde hatt muligheten til å gjøre på lenge. Mange fra båten dro til New York med familien sin, men mange var også i Boston. Vi var for det meste rundt omkring i området av hotellet som lå veldig sentralt, men dro også til steder som for eksempel NewBury Street.

Tiden i Boston var skikkelig bra, men gikk selvfølgelig alt for fort. Det å få besøk i Boston ga meg motivasjon til både å klare å jobbe på de siste månedene, og selvsagt klare å komme meg igjennom det som skulle være det værste seilaset over Atlanterhavet og helt til Azorene.

Seilaset over til Azorene gikk overraskende bra, med kun noen få dager hvor det var ordentlig ille. Selvom det var kaldt, vått og mye sjø var det virkelig noe jeg følte vi alle måtte gå igjennom for å få den virkelige “seil opplevelsen”. Det hadde jo vært kjipt å gå et helt år uten å oppleve noen som helst form for storm. Den ene dagen var det så ille at dekket var stengt av, skole var avlyst, og kun de som var på vakt kunne være på dekk om de var klippet inn med sikkerhetssele. De fleste tok utnytte av denne dagen og brukte store deler på å sove. Det var ikke ekkelt med såpass store bølger, men heller gøy. Det føltes litt som en karusell på et vis, hvor man måtte holde seg fast for ikke å falle. Skikkelig kult å oppleve.

Nå er det en ganske god stund siden jeg har oppdatert bloggen, og grunnen til det er at vi nettopp har hatt en veldig stressende eksamensperiode med hele 6 fag å øve til. Derfor har jeg ikke klart å prioritere bloggen og har nå endelig satt meg ned for å skrive innlegg fra oppholdet mitt både i USA og Europa.

Da vi kom frem til Baltimore la vi til veldig sentralt hvor det var mange butikker og bygninger å se, og selvsagt en stor mengde med mennesker. Store deler av planen for Baltimore var å kjøre inn til Washington D.C hver dag for å ha field studies der, samt shore leave etter. Da vi var borte for dagen, var båten åpen for befolkningen av Baltimore for å komme ombord og bli vist rundt. Dagen vi kom var også planen å få litt shore leave i Baltimore, men vi elever fikk ikke dra ut som en straff for noe som hadde skjedd på båten litt tidligere. Det var jo litt kjipt at vi ikke fikk shore leave denne kvelden, for da fikk vi ingen mulighet til å se Baltimore noen av de andre dagene.

Washington D.C er nok en av de fineste byene jeg har vært i. Første dagen i Washington dro vi til Den Norske Ambassaden hvor vi ble tatt godt i mot. Det var fint å være på norsk jord og føle seg litt hjemme på et vis. Først gikk vi litt rundt for å se, deretter fikk vi litt informasjon om hva som foregikk på Den Norske Ambassaden og om de forskjellige stillingene. I mens vi fikk denne informasjonen ble vi også servert god mat. Da vi var ferdige her fikk vi shore leave.

Det var et stykke å gå til t-bane stasjonen og for å komme frem gikk vi igjennom et utrolig flott nabolag med store, amerikanske hus. Det var virkelig en opplevelse i seg selv å bare gå rundt. Da vi kom frem tok vi “subwayen” inn til byen og gikk litt rundt omkring og besøkte China Town.

På kvelden møttes alle og dro på kvelds field studies og besøkte blant annet Lincoln Memorial, Jefferson Memorial og Korean War Veterans Memorial. Deretter gikk turen tilbake til båten igjen.

Dagen etter hadde alle elver ulike field studies ut i fra hvilket fag de hadde. Jeg har “Human Geography” så da dro jeg og de andre som har det samme faget til “Newseum”, og de med andre fag som for eksempel “World History” til et annet museum. Newseum er et museum som omhandler historien om Nyheter i USA. Da vi var på Newseum ble vi delt inn i små grupper og fikk oppgaver som hadde en sammenheng med faget. Det var interresant å gå rundt å se og lære, og det var for eksempel en avdeling som het “FBI” hvor det sto masse interessant om ulike kjente FBI saker som har vært opp igjennom. Det var også en avdeling hvor man fikk se og lære mer av musikk historien. Det var kult å se originale gitarer som tilhørte for eksempel Jimi Hendrix og John Lennon. Etter dette fikk vi shore leave hvor vi leide sykler og syklet blant annet til Det Hvite Hus og ellers rundt omkring i Washington. Etter dette dro noen jenter og jeg til Georgetown, det var veldig fint å gå rundt å se, og ende dagen med en god middag. Etter dette måtte vi alle møtes for å ta turen tilbake til båten igjen. Alle var veldig slitne etter de lange og innholdsrike dagene i Washington så det var litt deilig å komme tilbake på båten for å kunne få seg en god natts søvn og lade opp batteriene til neste dag.

Dagen etter var den siste dagen med shore leave før turen gikk videre mot Boston. Denne dagen gikk i mye av det samme som de tidligere dagene. Vi var veldig heldige med været under oppholdet vårt, så det beste var egentlig bare å gå rundt og kose seg. Selvom det var kjipt at vi ikke fikk oppleve Baltimore, så tror jeg alle hadde et fantastisk opphold i Washington. Personlig synes jeg Washington var utrolig flott med alle de høye bygningene og den klassiske arkitekturen. Det var en veldig spesiell by som jeg helt klart kommer til å dra tilbake til en gang i løpet av livet. Washington er en fantastisk by hvor man kan se mange ulike kjente bygninger og statuer, samt besøke flere interresante museumer. Alt i alt hadde jeg et kjempe bra opphold, og det tror jeg alle de andre også hadde.

Etter noen dager på sjøen fra Dominica kom vi frem til Puerto Rico, og vårt lengste seilas var endelig over. Det lange seilaset gikk mye bedre og fortere enn forventet og var fylt med mange gode minner jeg kommer til å ha for livet. Det var spesielt og tøft å være så lenge borte fra land og kontakt med omverdenen, men også deilig. Tross god stemming på havet var nok de fleste klare for å være i land et par dager. I Puerto Rico hadde vi ingen "field studies" som betydde mye "shore leave" for oss elever. Det var mye å gjøre i Puerto Rico. En av dagene var vi på et stort kjøpesenter de hadde der, en annen dag gikk vi gatelangs i "Old San Juan" hvor vi var omringet av fantastisk arkitektur og bygninger i alle slags farger. I San Juan var det også mange flotte strender hvor flere av dagene ble brukt til å slappe av og sole seg. San Juan var også havnen hvor vår femte spanks lærer forlot skipet og dro hjem. Dagen hun dro tok hun med seg alle spansk klassene på ulike turer rundt i "Old San Juan", det var veldig koselig, og en fin måte å si farvel til en super spank lærer på. Det var synd at hun dro, men hun hadde dessverre en annen jobb å komme hjem til, og dro ikke på grunn av sjøsyke som alle de tidligere spansk lærerne gjorde.

Vår femte spansk lærer, Miss Arias.

Personlig likte jeg Puerto Rico, San Juan veldig godt, og hadde et fantastisk opphold der. Denne havnen kommer helt klart høyt opp på lista over de beste havnene hittil. Alt fra den fargerike arkitekturen, til fantastisk mat og alt i alt veldig god stemning. Etter mer eller mindre en uke i San Juan var alle klare til å seile videre mot Baltimore.

På det lange seilaset over til Puerto Rico ble alle overrasket da vi plutselig så land og fikk vite at vi hadde fått en “surprise port” i Dominica. Selv hadde jeg ingen spesielle forventninger til øyen, men jeg var bestemt på å få mest mulig ut av den ene dagen vi hadde der. Vi ankret et stykke utenfor, og så fort alt av arrival forberedelser var ordnet kjørte det tendere inn til øya. Bare etter noen få minutter med titting rundt kom vi i kontakt med en mann som eide en stor van og tilbydde å kjøre oss rundt øya for å se de fineste stedene. Vi tok selvfølgelig den muligheten, og fikk se og oppleve masse på kort tid. De fleste andre fra båten gjorde noe lignende. På denne dagen fikk vi kjørt rundt hele øya, badet i et fantastisk fossefall midt i jungelen, sett stedet der noen deler av “Pirates of the Caribbean” ble spilt inn, og smakt på litt lokal mat. Mye på en dag! Etter en lang og ganske kald dag(det regnet så og si hele dagen), møttes alle ved havnen og ventet utålmodig på tenderne som skulle hente oss og kjøre tilbake til båten. Alle frøs noe helt sinnsykt og gledet seg til å komme tilbake og ta seg en varm(men ikke så lang) dusj, for så å forberede seg til et par dager til på sjøen. Jeg elsket virkelig Dominica og anbefaler alle å ta seg en tur dit om sjansen treffer. Her ser dere noen av bildene jeg tok gjennom dagen under det korte oppholdet mitt i Dominica.

Da vi ankom havnen i Fortaleza var det store bølger som gjorde det vanskelig å legge til. Vi prøve å legge til i 4 timer, men det endte bare opp med at deler av båten ble skadet. Senere på kvelden fikk vi til å ankre utenfor, og derfor ble det ingen "shore leave" første dagen. Resten av dagene var det noe fritid og en del "field studies", spesielt for de med realfag.

Den siste dagen dro alle elevene og lærerne til et slags naturreservat som var et reke fiskeri som representerte en av den største inntekt kilden fra fornybare kilder i Brasil. Det var ærlig sagt ganske kjedelig, og det er jeg nok ikke alene om å synes. Før vi dro fikk vi muligheten til å prøve kajakk som gjorde dagen litt mer innholdsrik.

Fortaleza var etter min mening ganske skuffende, men jeg vet at mange andre likte det. Det var mye tull i planleggingen som gjorde at vi ikke fikk dratt på en fotballkamp som vi egentlig skulle, og at vi dro en dag tidligere enn planlagt. Det var heller ikke så mye annet å gjøre der enn å ligge på stranden eller besøke det store kjøpesenteret de har der. Fortaleza i seg selv var veldig fint, men jeg hadde nok ikke dratt tilbake dit igjen.

Afrika

Allerede før jeg dro på denne reisen, gledet jeg meg utrolig mye til å besøke St.Helena. St.Helena er en britisk øy midt ute i Atlanterhavet med i underkant av 4000 innbyggere, og er et av de mest isolerte stedene i verden. Det er ikke særlig med turister der, kun noen få som kommer inn med båt som i dag er den eneste måten å komme til øyen på. Grunnen til dette er fordi det ikke er en velfungerende flyplass enda. Det at det såvidt var turister der gjorde øyen veldig spesiell. Planen var at vi bare skulle ligge å ankre i et par dagen, men endte opp med å være der i 3 dager.

Øyen var ikke særlig stor, men det var fortsatt mye å se. Etter alt på båten var gjort klart til "arrival" ble vi kjørt inn til øyen i tendere. Det første vi alle måtte gjøre var å ta ut penger, for de tok nesten ikke kort noen steder. Denne dagen gikk vi litt rundt og etter en stund satt vi oss ned på en veldig koselig restaurant som het "Ann´s Place" for å spise litt mat. På denne restauranten kunne man kjøpe nett som varte i en time, men det var veldig treigt og ganske dyrt. Det var også en telefonkiosk som noen av elevene brukte til å ringe hjem i et par minutter.

Den andre dagen var det en del som leide en taxi for dagen som kjørte rundt øyen og stoppet innom spesielle steder. Første stopp var innom Napoleons hus som St.Helena er veldig kjent for, jeg fikk dessverre ingen bra bilder av huset, men her ser dere et lite glimt.

Neste stopp var "Diana´s Peak". Da måtte vi gå en og en halv time opp til utsiktspunktet. Naturen var veldig spesiell, og veien opp dit var virkelig fantastisk i seg selv. Da vi kom helt opp til toppen tok vi en liten pause for å se den fantastiske utsikten, før vi returnerte tilbake til taxien som kjørte oss til Ann´s Place. Denne dagen var det også mange av elevene som dykket med hvalhaier noe som var utrolig kult, men litt skummelt. Jeg ble dessverre syk da alle skulle gjøre det, men jeg så de da jeg badet fra båten.

St.Helena var virkelig helt fantastisk, kanskje til og med det fineste stedet jeg har vært. Arkitekturen og alle de spesielle husene i alle slags farger var så unikt og gjorde øyen veldig sjarmerende. Da man kjørte lenger inn på øyen og fikk oppleve Dianas Peak fikk man oppleve en utrolig utsikt og fantastisk natur. Om det blir mulighet for det kommer jeg garantert til å dra tilbake til St.Helena.

Takk til Mikael for bilde

I Namibia hadde vi to dager med field studies og en full shore leave dag. Etter min mening var ikke Namibia den mest spennende havnen vi har besøkt, men vi hadde det fortsatt veldig bra. Namibia er kjent for sin fantastiske ørken hvor det er mulighet for å gjøre ulike aktiviteter som å kjøre ATVer og ake ned sanddynene. En av field studies dagene brukte vi på å besøke en privat skole hvor vi ble kjent med elevene som gikk der. Vi ble fulgt rundt og fikk muligheten til å delta i noen av skolentimene deres. Det var litt vanskelig å følge med siden de snakket Afrikaans, men spennende var det uansett. Skolen i seg selv var veldig stor og fin. På skolen var det krav for alle elever å gå med uniformer, de fleste hadde forskjellige medaljer og “hederknapper” som var festet på uniformen. På denne skolen fikk man nemlig ulike “rewards” i form av knapper man kunne velge å feste på uniformen sin, man kunne til og med få negative knapper om man hadde oppført seg dårlig. Samme kvelden inviterte disse elvene noen fra båten til å bli med ut å spise. Det var gøy å bli kjent med noen lokale ungdommer, og vi hadde det veldig gøy sammen med dem. Klimaet der var generelt veldig varmt og tørt, spesielt ute i ørkenen. I Namibia var jeg litt syk så jeg fikk ikke utforsket så mye av landet, men resten av elevene fikk opplevd mye kult, spesielt ute i ørkenen.

Takk til Marthe Sofie og Ajah for bilder

I Cape Town fikk mage av elevene besøk av familie og ble skrevet ut fra båten for 5 dager. Det var virkelig fantasisk å se familien min igjen, og ikke minst få feire nyttårsaften med dem. Grunnen til at jeg ikke lager et eget innlegg om Cape Town er fordi det var individuelt hva folk gjorde, og det var heller ingen field studies eller annet opplegg med båten. Personlig hadde jeg en veldig bra tid i Cape Town med familien min.