24 Oktober:

Sri Lanka var den havnen vi var lengst i, 7 dager, og de 7 dagene gikk alt for fort. Vi lå i havn i hovedstaden, Colombo. Første dagen var det mye som sto på planen, og som vanlig startet dagen med en lang busstur. Etter vi sto opp og hadde pakket en bag for et par overnattinger gikk turen videre til Dambulla. Første stopp var innom et tempel, "Golden Temple Dambulla", og "Rock Temple". Noe jeg husker spesielt godt som sjokkerte meg litt var alle apene som gikk overalt på veien opp til "Rock Temple", siden de kom så nærme fikk jeg også tatt noen kule bilder.

Da vi kom opp til "Rock Temple" fikk man gå inn om man tok av seg skoene. Utenfor var det en fantastisk utsikt, og inne i tempelet var det en flere statuer av Buddhaer, originale og svært gamle. Etter en stund gikk vi ned igjen til bussen som kjørte oss videre til hotellene vi skulle bo på den første natten. Guttene og jentene ble splittet og bodde på to forskjellige hotell. Etter at vi hadde fått i oss litt å spise var det "JeepTour" som sto på planen. Akkurat da var de fleste veldig slitene, men våknet fort til da vi ble kjørt ut til en stor slette med mange elefanter, og andre dyr. Det var vannbøffler, ørner, fugler og slanger å se, men elefantene var nok det som fanget mest oppmerksomhet. Etter en lang dag kom vi oss tilbake til hotellet, spiste felles middag, snakket med familie og venner der hjemme, og sov vår første natt på lenge i en seng. Det var noen som fikk bo på et rom med 2 andre elever, men 14 av jentene sov på et felles rom. Jeg sov med 2 andre, og det var veldig deilig å ha det så stille rundt meg. Den natten sov jeg skikkelig godt.

25 Oktober:

Etter vi spiste frokost på hotellet, startet dagen med en busstur til "Water Garden" i Sigiriya. Denne gamle festningen brukte water garden for å kjøle ned inne på festningen og dette "kjøleanlegget" fungerer fortsatt den dag i dag. Som du ser på bildet under var det en slangs gigantisk stein hvor vi skulle gå opp til. Vi gikk opp mange trapper helt til vi kom opp til utsiktspunktet helt på toppen. Det var tungt og varmt å gå hele veien opp, men når man først kom opp var det virkelig fantastisk å se utover, og hele festningen ovenifra. På veien opp traff vi på mange ulike dyr, det var slanger og spesielt mye aper.

Da vi kom ned igjen var det tid for lunsj. Stedet vi spiste lunsj var i en hage med mye planter de brukte til å blant annet lage produkter. De hadde en butikk hvor de solgte alt av kremer og oljer, fra oljer som skulle få deg til å sovne, til kremer som skulle fjerne hår permanent. En del av elevene kjøpte endel produkter derifra. Etter en nokså lang busstur fikk vi sett et tradisjonelt show, med dans og sang. Siste på planen var "Temple of the Tooth" i byen, Kandy. Tempelet var stort og veldig vakkert på kvelden. Som vanlig var det streng dresscode, og de som ikke hadde langbukser og noe til å dekke skuldrene måtte stå utenfor og vente. Etter en nokså kort runde rundt i tempelet, avsluttet vi dagen på et hotell hvor vi fikk lov til å bestille pizza. Hotellet var veldig greit, de hadde gode senger og varm dusj, det var deilig å endelig kunne ta en dusj som varte lenger enn i 30 sekunder. Denne natten sov jeg igjen på rom med kun 3 andre, og sov veldig godt. Neste morning trengte vi ikke å stå opp før 08:00, men så vandt jeg er til å alltid stå opp tidlig, så våknet jeg 07:00 av meg selv og var helt opplagt.

Etter to dager med fullt kjør var det tid for å dra tilbake til Colombo og båten igjen. Dagen startet med en busstur til byen hvor vi fikk mulighet til å kjøpe inn litt mat til den lange bussturen. På hjemreisen stoppet vi innom en te fabrikk hvor vi fikk se og lærte om produksjonen av te. Jeg husker at det var veldig varmt der, og mye lukter. Vi fikk smake på teen og mulighet for å kjøpe med hjem. Etter besøket på fabrikken var det ca. en 4 timers lang busstur hvor en del av oss var slitene etter lange og innholdsrike dager. Da vi kom frem hadde vi 3 timers shore leave. Resten av dagene hadde vi mye shore leave, dagene gikk mye til å gå rundt i byen, spise god mat, shoppe litt og oppleve Colombo. I Sri Lanka var det mye Tuc Tuc´s, og det var det eneste vi brukte som fremkomstmiddel. Jeg synes field studiesene i Sri Lanka var utrolig bra, og høydepunktet var helt klart Jeeptouren hvor vi fikk se elefanter på nært hold. På shoreleave dagene var vi jo bare i byen i Colombo, der var det ikke så mye å gjøre, men en av dagene leide vi et hotellrom for å være der på dagtid, det var utrolig deilig å bare ligge å slappe av i en seng i flere timer.

Jeg beklager for at dette innlegget kom så sent, men seilaset fra Maldivene til Mauritius har gått så utrolig fort med mye jobbing frem i mot examen, og examen de siste dagene før ankomst i Mauritius. Dagene i Mauritius har også gått alt for fort, og vi drar allerede i morgen ut på havet i 2 uker. Jeg kjenner at jeg ikke er så alt for klar for dette seilaset, men som alltid kommer man fort inn i rutinene igjen etter noen dager i havn.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

• 80 lesere

Asia

I det jeg skriver dette innlegget er det kun 30 minutter til jeg må levere inn telefonen før reisen går videre mot Maldivene. Den siste uken har vi vært i Sri Lanka hvor vi har opplevd utrolig mye kult, innlegget derfra legger jeg ut når jeg kommer frem til Maldivene om 6 dager. Dette innlegget skal handle om hva vi gjorde i Christmas Island. Selvom vi kun var i Christmas Island et par dager var det mye vi fikk se. Christmas Island var en utrolig spesiell øy med kun 2000 innbyggere. Øyen var veldig liten, og de få menneskene som bodde der var veldig hyggelige og imøtekommende. Det føltes litt som å være på besøk hjemme hos noen. Siden oppholdet vårt ikke var så langt hadde vi bare en dag med field studies og en shore leave dag. Dagen med field studies gikk til å besøke en skole, den eneste skolen på øya. Der fikk vi bra internett til å jobbe med eget skolearbeid. Ved skolen fikk vi også sett krabber som øya er veldig kjent for. Vi var heldige, og kom midt i sesong til å mange krabber.

Det jeg husker best fra Christmas Island var kveldene vi badet mens vi ventet på at tenderne skulle hente oss, og kjøre oss tilbake til båten som lå utenfor øyen og ankret. Vannet var helt utrolig klart og fint, virkelig fantastisk å se på, til og med på kvelden. Jeg og noen andre mistet uheldigvis siste dag med shore leave hvor vi da måtte jobbe på båten, mens de andre var i land. Dagen startet med ca. 100 av innbyggerne som kom for å se båten. Da måtte vi elevene, som ikke hadde shore leave, vise dem rundt og svare på spørsmål. Etter dette jobbet vi som vanlig frem til middagstider, og etter det fikk vi noen timer fri før resten av gjengen kom tilbake. Da de kom tilbake fortalte de om det de hadde gjort den dagen. Det var en del som snorklet og sa at det var helt fantastisk. Det var også noen som ble kjørt rundt av en lokal hvor de da fikk oppleve større deler av øyen.

Akkurat nå befinner vi oss i Maldivene. Det er rundt 1200 forskjellige øyer, og vi ligger ankret utenfor hovedstaden "Male". Etter dette innlegget skal jeg poste videoen, of forhåpentligvis mer informasjon fra Sri Lanka.

Asia

Den 25 september ankom vi Bali etter et ganske så langt seilas på 12 dager. Det var godt å endelig se land igjen, og etter immigration var fikset og båten var vasket fikk vi gå i land noen timer før vi måtte returnere tilbake til båten før innetid. Første kvelden var nok det viktigste for de fleste å skaffe SIM-kort for å snakke med familie og venner man ikke hadde snakket med på 2 uker. Ellers brukte de fleste tiden på å orientere seg litt i byen og finne ut hva det var å gjøre til shore leave dagene.

27 September:

Første dag med field studies startet tidlig på morningen. Vi ble hentet av jeeps ved båten, og kjørt til Bali´s mest kjente tempel liggende på en utstikker ved kysten. Tempelet er dedikert til Lord Shiva og er til den dag i dag fortsatt brukt for viktige seremonier. Stedet er kjent for sine ofte fargerike solnedganger hvor solen går ned bak tempelet. Det var ca. 2000 mennesker som kom dit hver kveld for å se på solnedgangen. Siden dette var første stopp denne dagen, fikk vi ikke oppleve solnedgangen, men det var veldig fint der på dagtid også. Etter en stund ble vi kjørt videre med jeepsene hele veien opp til “The foothills of mount batukaru” som er 2200 meter høyt oppe og er omringet med regnskog. Der besøke vi et tempel. Det var strengt med regler der og man måtte for eksempel gå med sjal som dekket bena. En veldig spesiell tro de hadde var at en kvinners mensenblod var urent, og demoner ville bli tilkalt om man gikk inn mens man hadde mensen. Derfor var det fakitsk ikke lov til å gå inn om man hadde det. Dette tempelet var visstnok opprettet i det 11 århundre som et sted for å hylle og hedre forfedrene. Senere ble det et hellig sted for de kongelige i Tabanan. I dag er det et veldig respektert sted, hvor det feires Bali´s mest hellige dag, en gang hver syvende måned. Når det nærmet seg lusjtider ble vi kjørt i jeeps opp til “Riceterraces”, her spiste vi en veldig god lunsj som selvfølgelig inkluderte ris, og utsikten fra resturanten var fantastisk. Før vi skulle dra hjemover mot båten igjen dro vi innom en privatbolig som flere familier delte på. Det bodde flere familier, og flere generasjoner av hver familie i et slags lite village. Der hadde de egne rom for sin familie, men kjøkkenet og der de ba var felles.

28 September:

Den 27 september var det en hel shore leave dag uten noe som helst field studies eller annet opplegg. Da dro de fleste til stranden for surfe og bade, noen slapp til og med ut skilpadder. Jeg og noen andre jenter dro til et hotell som lå rett ved en utrolig fin strand, der bestilte vi masse god mat og koste oss skikkelig. Det var veldig deilig å endelig få en dag til å bare slappe av helt uten å ha noe spesielt man må gjøre. Da solen begynte å gå ned dro de fleste inn til byen for å spise og shoppe litt. Noen jenter og meg dro å spiste meksikansk mat for det var noe vi alle hadde savnet veldig. Nedturen var at maten nesten tok 2 timer fra man bestilte den til man fikk den servert, men det var faktisk ganske så verdt det når den først kom. På båten har vi enda ikke hatt noe meksikansk mat, så det var så godt å endelig spise det igjen, selvom ingenting kan erstatte en norsk tacofredag.

29 September:

Siste dag med field studies ble hele dagen brukt til å besøke en stor village hvor folk bodde, men som var åpent for turister å besøke og gå rundt. Inne i villagen fikk vi se hvordan de levde og om deres eget lille samfunn der inne. Det var en gammel mann som selv bodde der og fortalte om ulike regler, som for eksempel at om en mann fra villagen fant seg en dame utenfor sin egen village, måtte hun flytte inn sammen med han. Han snakket også mye om hvordan han følte rundt turisme, spesielt i hans egen village. Han var opptatt av å opprettholde stedet slik at det aldri blir glemt, og derfor oppfordret han også barna som bodde der til å ikke flytte inn til byene, og heller bo i villagen hele livet. Vi fikk også et innblikk i hva slags ulike jobber folk hadde inne i villagen, det var for eksempel en gammel mann som produserte bomull. Jeg husker godt at jeg ble sjokkert da han fortalte at han selv ikke husket hvor gammel han var, fordi det tydeligvis ikke er vanlig å feire bursdager.

Siste dag var det shore leave dag, akkurat som det var den 27 september. Jeg og noen andre fra båten hadde fått strikes og måtte “serve” de på akkuratt denne dagen. Det har seg sånn at om man får 3 strikes, eller en 2nd degree strike, så mister man en hel shore leave dag. De som hadde shore leave hadde det visst veldig bra og fikk oppleve mye! Jeg ønsket virkelig at jeg fikk vært med på alt det kule de gjorde, men jeg hadde det også bra på båten. I Bali fikk vi et nytt crew, både kapteinen og de andre fra crewet ble byttet ut, med unntak av et par. Det var trist å si hade til det crewet vi hadde blitt kjent med i løpet av de to første månedene, men de kommer jo tilbake til jul fordi det går i rotering. På denne dagen fikk vi som ikke hadde shore leave tid til å bli litt kjent med det nye crewet, og selvom vi måtte jobbe nesten hele dagen, var det hyggelig å få litt tid til å bli kjent med dem før vi startet å seile.

Bali er nok den destinasjonen som i mine øyne har vært den beste hittiil. Det var veldig turistisert akkurat der vi var, men var uansett veldig bra. Fordi det var såpass turistisert og sentralt var det lett å finne gode resturanter, shoppping, sim-kort, taxi og alt annet man skulle måtte trenge. Selve sentrumet lå rett ved stranden noe som var absolutt helt perfekt. Da fikk man både muligheteten til å sole seg, slappe av og bade, og shoppe, spise på resturant og gå på markeder. Alt var på ett sted, som gjorde det veldig simpelt og greit da vi hadde shore leave. Under oppholdet i Bali var vi også veldig heldige med været, som gjorde det fantastisk å være ute, ikke noe regn så langt jeg kan huske. Det eneste som var litt ubehagelig var det at vi alltid måtte passe på lommebøker og mobiler godt, grunnet mye kriminalitet. Alt i alt var Bali helt fantastisk, og er virkelig et sted jeg kommer til å besøke igjen senere i livet. Maten var god, menneske var hyggelige, og været var fantastisk.

Videre skal jeg prøve å skrive litt mer om hva vi gjør på båten, og ikke bare hva vi gjør i havn. Med tanke på at det etter Maldivene nesten bare blir lange seilas, skal jeg filme mye mer på havet og oppdatere dere bedre på hva vi gjør der. Videoen fra Bali kommer ut senere i dag eller i morgen når jeg har bedre internett.

Asia

Turen fra Vietnam til Brunei gikk over 6 dager og 7 september kom vi i land . Forventningene mine til Brunei var ikke særlig høye med tanke på hvor lite jeg egentlig visste om landet, men da vi endelig seilte inn mot havn ble jeg positivt overrasket. Klima var tropisk og alt var veldig sivilisert, spesielt i motsetning til Vietnam. Det er kun ca. 400 000 mennesker boene i Brunei og hovedreligionen er Islam, hvor hele 78 % er muslimer. Brunei er et veldig rikt, velstående land hvor levestandarden er høy. Grunnen til dette er oljen som de baserer økonomien sin på. I dag kommer ca. all inntekt fra produksjonen av olje som det blir produsert tonnevis av hver eneste dag. I løpet av tiden vi var i Brunei, og spesielt under field studiesene, var det mye spor å se fra oljeindustrien. Alt fra store oljeplattformer i vannet , til oljepumper på land. Vi var også innom oljemuseumet som fantes i Brunei. Brunei er ikke et særlig turistrikt land, noe som gjorde det ekstra spennende å ha fått oppleve det.

8 September:

Første dagen i Brunei startet med en par timers busstur med stopp innom flere moskeer, samt et slags museum hvor vi lærte mye om Sultan og hvordan oljen har påvirket han og landet. Man fikk et inntrykk av hvordan byen så ut før, i i motsetning til hvordan det ser ut nå. Etter mange stopp innom ulike museumer kjørte vi ut til "vannhusene" i små båter. Der fikk vi se hvordan folk levde på vannet og fikk til og med besøke et privathus hvor vi fikk smake på litt "local snacks" og te. De som bor her ute bor så og si på vannet og husene er bygget på brygger.

Etter en lang dag returnerte vi til båten hvor vi da fikk shore leave. Havnen vi lå ved var ca. 30 minutter unna byen med bil, og i Brunei har de så og si ikke taxier. De har bare 50 taxier i hele landet. Derfor brukte vi mesteparten av tiden vi hadde shore leave på å enten jobbe med skole, eller slappe av på båten. Det var veldig deilig å kunne puste ut litt etter en lang dag med nye opplevelser og mye inntrykk.

9 september:

Andre dag i Brunei var helt klart den beste dagen. Vi startet som vanlig med en busstur, men denne dagen skulle vi mot regnskogen, noe alle hadde gledet seg veldig til. Da vi kom frem satt vi på i små båter som kjørte oss rundt i kanalen og da fikk vi se den fantastiske regnskogen. Etter en times kjøring i småbåtene gikk vi av båten og opp 1200 trappetrinn for å få den aller beste utsikten over regnskogen, noe som var helt utrolig. Regnskogen vi var i er den andre største regnskogen i verden, nr. 2 etter Amazonas. Turen gikk videre innover i regnskogen hvor vi endte opp ved et lite fossefall hvor vi fikk muligheten til å bade. På hjemreisen besøkte vi et hus hvor ca. 70 mennesker bodde sammen. Huset var ganske så stort, men plutselig ikke så stort lengder da vi fikk høre at dette var det en av de største privathuset som fantes i Brunei. Vi ble tatt godt i mot av både store og små i familien og de var veldig generøse og imøtekommende. En av barna i familien snakket bra engelsk, og det var veldig spesielt å høre hvordan de hadde det og lære litt om deres levemåte.

10 SEPTEMBER:

Siste dagen startet igjen med en busstur, og denne dagen skulle vi til et olje museum noe som var veldig relevant med tanke på at oljen har spilt en så ekstremt stor rolle for Brunei i de siste årene. Etter en times tid på museumet kjørte vi bussen videre inn til byen hvor vi kjøpte takeaway som vi tok med oss tilbake til bussen for så å spise på stranden. Siste stopp var innom et rart sted hvor vi fikk se produksjonen av en spesiel tretype bli gjort om til mat. Det var også larver der som man både kunne spise levende, noe en av elevene gjorde, men også stekte larver som flere av elevene smakte på. Etter andre verdenskrig, da store deler av Asia ble okkupert av Japan, måtte befolkningen i Brunei finne andre måter å få mat på. Det er grunnen til at de fant ut alle disse rare tingene å spise. Selvom denne typen av mat ble mest spist rundt den tiden, er det fortsatt folk som spiser det i dag.

Helhetlig så synes jeg Brunei har vært fint, det har vært veldig gøy til tider, men litt kjedelig også, med tanke på at det ikke er så mye å gjøre der. Det var et ekstremt spesielt og annerledes land, spesielt når man lærte om reglene og kulturen der. Det er et diktatur i Brunei, og det er Sultan som har fullmakt i landet. Det er den lengst varende «kongefamilie» styret i verden, som har vært i 1700 år. Hvis man driver en forretning her i Brunei så må man ha bilde av Sultan og dronningen, og Sultan skal henge litt høyere enn dronningen. Det er et veldig muslimsk land, så man må være litt nøye på hva man har på seg, ikke for korte skjørt, og heller ikke noe som viser mye av skuldrene. Rundt i gatene er det veldig tomt, det er organisert og rolig bil trafikk, noe som er en stor motsetning til Vietnam hvor det var et stort kaos i trafikken. Gatene er veldig ryddige, og det er ulovlig å kaste søppel her. Det er også ulovlig å drikke, røyke, uttrykke en politisk mening, kritisere Sultan og praktisere enn annen religion enn Islam i offentligheten. Brunei er et veldig rikt land, og i løpet av 50 år har de blitt rike på grunn av olje pengene. Vi besøkte huset Sultan bodde i, i hans yngre år, og huset han bodde i tidligere var et stort helt vanlig hus, men der han bor nå er et enormt palass. I Brunei betaler de ikke noe skatt, de får pensjon, sykehus, skolegang og hus fra staten. Dette gjør også at ingen vil saksøke staten, fordi staten er en så stor støttespiller for dem. En jeg snakket med, mente at dette er den beste Sultan de noen gang har hatt.

Asia, Videoblogger

Jeg beklager for at denne videoen kommer sent, men grunnen var problemer med internett i Brunei. I dag ankom vi Bali, flere oppdateringer kommer snart!

27. AUGUST - SØNDAG

27. August rundt lunsjtider ankom vi Ho Chi Minh City etter et 9 dagers seilas fra Hong Kong. I starten tok det litt tid med immigration, men etter et par timer fikk vi vår første “shore leave”, og dermed muligheten til å utforske byen. Første kvelden fikk vi gjøre hva vi ville, og de fleste av oss spiste ute og gikk litt rundt på markeder. 23.00 hadde vi “innetid”. De aller fleste la seg rundt den tiden for å være opplagte til neste dag som skulle være den første ordentlige dagen i Vietnam.

28. AUGUST - MANDAG

28. August var første dag med field studies. Vi elever ble fordelt i “watches” og plassert i 2 forskjellige busser med guider som skulle vise oss rundt i Vietnam de neste dagene. Første stopp var “The independence palace”, der guiden viste oss rundt og fortalte litt om historien bak bygget. “The independence palace” spilte visst en viktig rolle mot slutten av krigen fordi det indikerte seieren til Nord Vietnam. Bygget står i dag som et åpent museum for turister.

Neste stopp var "War Remnants Museum" som er et museum om Vietnamkrigen. Der gikk vi på egenhånd rundt for å observere og lære historie fra krigen. Utstillingen vektla mye sterke bilder og historier fra enkeltpersoner som levde under krigen. Det var sterkt, lærerikt og spennende.

Deretter kjørte vi et lite stykke før vi kom frem til et tempel. Inne i tempelet gikk vi blant lokale religiøse, og måtte derfor gå rundt i stillhet for å vise respekt ovenfor både deres religionen og selve tempelet. Under oppholdet fikk vi blant annet tenne røykelse slik som de religiøse også gjorde. Røkelsen hadde en veldig sterk lukt som lagde en helt spesiell stemning i rommet.

På hjemveien stoppet vi innom et stort marked for å gå rundt og handle litt. Det var boder i alle retninger med alt fra klær og sminke, til mat og annet tull. Det var ekstremt mange mennesker på markedet og bodene sto virkelig tett i tett. Selgerne maste i alle retninger og markedet var et stort kaos. Alt i alt var dette en intens, men spennende opplevelse.

29. AUGUST - TIRSDAG

Andre dag av field studies startet med en 3 timers lang busstur mot “Cao Dai Temple”. Bygget i seg selv var overveldende vakkert på utsiden, og enda flottere på innsiden. Også her var det viktig å vise respekt ovenfor de troende, vi måtte derfor ta av oss sko før vi entret tempelet. Der fikk vi på nært hold oppleve religiøse ritualer som blant annet innebar hellig musikk og høy "gonging". I området rundt var det noe som kunne ligne på en jungel der vi ble underholdt av noen aper før vi fortsatte turen videre mot tunellene.

Neste stopp var tunellene som ble brukt som tilholdssted ved bombing under vietnamkrigen. Området var bevart fra krigen, og vi fikk en omvisning av blant annet de hemmelige inngangene til tunnelene og flere eksempler på feller, brukt på den tiden. Noe av det som gjorde mest inntrykk var da vi selv fikk gå gjennom en av de gamle tunnelene. I tunnelene vi besøkte bodde vietnameserne i skjul for å gjemme seg fra angrep. I disse tunnelene kunne det leve opp til 10.000 mennesker om gangen, og hver familie bodde der mellom 1 til 3 uker om i strekk. Tunnelene var ikke bredere enn 60 cm og var så lave at man måtte krabbe på alle fire. I tunnelene fikk de barn, giftet seg og levde så og si “normale” liv. Jeg synes det var interresant å lære om Krigen fra vietnamesernes hold.

30. AUGUST - ONSDAG

30. August var siste dag med field studies. Først reiste vi 3 timer med buss til Mekong Delta hvor vi så kjørte ut til ulike småøyer i mindre båter. Første øy vi var innom fikk blant annet gå rundt på et lite marked, samt smake på lokal frukt og honning. Det var utrolig fint der og veldig tropisk. Etter en times tid gikk turen videre mot neste øy hvor fire og fire kjørte gjennom kanalen i små båter. Det var en helt spesiell og veldig fin opplevelse, som helt klart ble høydepunktet av dagen.

Når det var tid for lunsj kjørte vi hest og vogn inn til en restaurant som var lokalisert midt inne i jungelen. Etter lunsj tok vi bussen hjemover, med et lite stopp innom et kjøpesenter hvor vi tilbrakte et par timer. Da vi kom tilbake til båten var alle ganske så slitene etter en lang og innholdsrik dag og la seg derfor med en gang. Denne dagen var det også 3 elever som dessverre ble sendt hjem. Det gikk hardt inn på oss alle og gjorde stemningen på båten veldig trist. Selv om det var utrolig kjipt å miste 3 medelever, fikk vi andre en “heads up” og innså hvor utrolig viktig det er å respektere reglene. Jeg håper videre at ingen fler blir sendt hjem.

31. AUGUST - TORSDAG

Siste dagen før avreise hadde vi “shore leave” hele dagen med unntak fra om man hadde “watch” og måtte bli igjen på båten noen ekstra timer. Da dro noen venninner og jeg inn til district 1 i Ho Chi Minh for å få massasje. Til tross for at “field studiesene” var  bra og varierende, var det deilig å kunne slappe av en hel dag uten noe program.

1 september, 07.00 gikk reisen videre mot Brunei.

Generelt var Vietnam et land med lave priser, hvor vi fikk mye for den norske krona. Trafikken var brutal, og det var uendelig mange mopeder i gatene. Man så 3-4 mennesker på hver moped. Noe som var litt frustrende var hvor lite engelsk de snakket der, spesielt taxisjåførene, som ofte førte til at man endte opp et helt annet sted enn dit man egentlig skulle. Vietnam levde virkelig opp til forventningene og jeg ble spesielt positivt overrasket når det kom til skoleopplegget. Vi fikk gjort mye innholdsrikt hver eneste dag, noe jeg og alle de andre elevene er veldig takknemlige for.

Nå har vi nettopp kommet frem til Brunei etter en 6 dagers lang reise på havet, og er klar for 3 nye dager i havn. Vi har mye på planen når det kommer til field studies, noe vi alle gleder oss veldig til . Etter dette innlegget kommer det også en film som viser det vi gjorde på field studiesene i Vietnam.