Da vi ankom havnen i Fortaleza var det store bølger som gjorde det vanskelig å legge til. Vi prøve å legge til i 4 timer, men det endte bare opp med at deler av båten ble skadet. Senere på kvelden fikk vi til å ankre utenfor, og derfor ble det ingen "shore leave" første dagen. Resten av dagene var det noe fritid og en del "field studies", spesielt for de med realfag.

Den siste dagen dro alle elevene og lærerne til et slags naturreservat som var et reke fiskeri som representerte en av den største inntekt kilden fra fornybare kilder i Brasil. Det var ærlig sagt ganske kjedelig, og det er jeg nok ikke alene om å synes. Før vi dro fikk vi muligheten til å prøve kajakk som gjorde dagen litt mer innholdsrik.

Fortaleza var etter min mening ganske skuffende, men jeg vet at mange andre likte det. Det var mye tull i planleggingen som gjorde at vi ikke fikk dratt på en fotballkamp som vi egentlig skulle, og at vi dro en dag tidligere enn planlagt. Det var heller ikke så mye annet å gjøre der enn å ligge på stranden eller besøke det store kjøpesenteret de har der. Fortaleza i seg selv var veldig fint, men jeg hadde nok ikke dratt tilbake dit igjen.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Afrika

Allerede før jeg dro på denne reisen, gledet jeg meg utrolig mye til å besøke St.Helena. St.Helena er en britisk øy midt ute i Atlanterhavet med i underkant av 4000 innbyggere, og er et av de mest isolerte stedene i verden. Det er ikke særlig med turister der, kun noen få som kommer inn med båt som i dag er den eneste måten å komme til øyen på. Grunnen til dette er fordi det ikke er en velfungerende flyplass enda. Det at det såvidt var turister der gjorde øyen veldig spesiell. Planen var at vi bare skulle ligge å ankre i et par dagen, men endte opp med å være der i 3 dager.

Øyen var ikke særlig stor, men det var fortsatt mye å se. Etter alt på båten var gjort klart til "arrival" ble vi kjørt inn til øyen i tendere. Det første vi alle måtte gjøre var å ta ut penger, for de tok nesten ikke kort noen steder. Denne dagen gikk vi litt rundt og etter en stund satt vi oss ned på en veldig koselig restaurant som het "Ann´s Place" for å spise litt mat. På denne restauranten kunne man kjøpe nett som varte i en time, men det var veldig treigt og ganske dyrt. Det var også en telefonkiosk som noen av elevene brukte til å ringe hjem i et par minutter.

Den andre dagen var det en del som leide en taxi for dagen som kjørte rundt øyen og stoppet innom spesielle steder. Første stopp var innom Napoleons hus som St.Helena er veldig kjent for, jeg fikk dessverre ingen bra bilder av huset, men her ser dere et lite glimt.

Neste stopp var "Diana´s Peak". Da måtte vi gå en og en halv time opp til utsiktspunktet. Naturen var veldig spesiell, og veien opp dit var virkelig fantastisk i seg selv. Da vi kom helt opp til toppen tok vi en liten pause for å se den fantastiske utsikten, før vi returnerte tilbake til taxien som kjørte oss til Ann´s Place. Denne dagen var det også mange av elevene som dykket med hvalhaier noe som var utrolig kult, men litt skummelt. Jeg ble dessverre syk da alle skulle gjøre det, men jeg så de da jeg badet fra båten.

St.Helena var virkelig helt fantastisk, kanskje til og med det fineste stedet jeg har vært. Arkitekturen og alle de spesielle husene i alle slags farger var så unikt og gjorde øyen veldig sjarmerende. Da man kjørte lenger inn på øyen og fikk oppleve Dianas Peak fikk man oppleve en utrolig utsikt og fantastisk natur. Om det blir mulighet for det kommer jeg garantert til å dra tilbake til St.Helena.

Takk til Mikael for bilde

I Namibia hadde vi to dager med field studies og en full shore leave dag. Etter min mening var ikke Namibia den mest spennende havnen vi har besøkt, men vi hadde det fortsatt veldig bra. Namibia er kjent for sin fantastiske ørken hvor det er mulighet for å gjøre ulike aktiviteter som å kjøre ATVer og ake ned sanddynene. En av field studies dagene brukte vi på å besøke en privat skole hvor vi ble kjent med elevene som gikk der. Vi ble fulgt rundt og fikk muligheten til å delta i noen av skolentimene deres. Det var litt vanskelig å følge med siden de snakket Afrikaans, men spennende var det uansett. Skolen i seg selv var veldig stor og fin. På skolen var det krav for alle elever å gå med uniformer, de fleste hadde forskjellige medaljer og “hederknapper” som var festet på uniformen. På denne skolen fikk man nemlig ulike “rewards” i form av knapper man kunne velge å feste på uniformen sin, man kunne til og med få negative knapper om man hadde oppført seg dårlig. Samme kvelden inviterte disse elvene noen fra båten til å bli med ut å spise. Det var gøy å bli kjent med noen lokale ungdommer, og vi hadde det veldig gøy sammen med dem. Klimaet der var generelt veldig varmt og tørt, spesielt ute i ørkenen. I Namibia var jeg litt syk så jeg fikk ikke utforsket så mye av landet, men resten av elevene fikk opplevd mye kult, spesielt ute i ørkenen.

Takk til Marthe Sofie og Ajah for bilder

I Cape Town fikk mage av elevene besøk av familie og ble skrevet ut fra båten for 5 dager. Det var virkelig fantasisk å se familien min igjen, og ikke minst få feire nyttårsaften med dem. Grunnen til at jeg ikke lager et eget innlegg om Cape Town er fordi det var individuelt hva folk gjorde, og det var heller ingen field studies eller annet opplegg med båten. Personlig hadde jeg en veldig bra tid i Cape Town med familien min.

Afrika

Jeg beklager at jeg ikke har oppdatert på lenge, men jeg har hatt en del problemer med å få tak i bra nok internett til å laste opp filmer og bilder. Akkurat nå befinner vi oss i Brasil, men i løpet av de neste dagene kommer jeg til å legge ut innlegg både fra Durban, Namibia og St.Helena. Durban er den havnen vi har vært lengst i og føltes litt som en ferie for oss elever. I motsetning til andre havner så hadde vi ingen "field studies", men dro derimot på safari. De første dagene hadde vi litt "shore leave" før vi kjørte busser inn i “bushen” hvor vi skulle bo de neste dagene. Da vi ankom Base Campen ble vi introdusert for programmet, og for lederne som skulle være med oss de neste dagene. Den aller første dagen ble vi delt inn i grupper og måtte lage gruppenavn og et slags “lagrop” som skulle bli presentert foran alle på kvelden. Etter dette ble vi plassert i telt, 4 og 4, og ble vist litt rundt på campen. Da kvelden nærmet seg spiste vi god middag, og senere fikk vi besøk av noen lokale som kom for å opptre med en tradisjonell afrikansk dans. Det var virkelig en opplevelse og få se på, og flere av elevene ble med på dansen. De første dagene hadde vi “learning optimization” program med rektoren vår Terry som underviste i psykologi. Vi hadde kanskje skole i 4 timer hver dag hvor resten av dagen gikk til gåturer i skogen og mye fritid.

Etter et par dager på basecampen ble vi delt i to grupper hvor halvparten dro til den andre campen på safari, og resten ble igjen på basecampen. Jeg var en av de som ble igjen på basecampen i 3 dager før vi skulle bytte med den andre gruppen. De dagene vi var igjen på base campen gikk vi en del turer, spiste mye god mat, hadde skole, og ikke minst mye fritid. Etter 3 dager var det vår tur til å oppleve safari. Da byttet vi med den andre gruppen.

Den andre campen var lenger inn i bushen og naturen rundt oss var helt fantastisk. Her bodde vi 2 og 2 i hvert telt, og denne campen var ganske mye mindre enn den andre. Dagen startet tidlig med god frokost, lange gåturer, og kjøreturer i jeeps. Vi lærte oss å skyte med gevær og den siste dagen fikk vi muligheten til å skyte på blink. På kjøreturene så vi mange forskjellige dyr inkludert “The big five” som er de største og farligste dyrene i Afrika, nesehorn, elefant, buffalo, løve og leopard.

På kvelden satt vi rundt bålet og spiste god mat. Akkurat som på båten måtte vi her ha "nightwatch" for å passe på at det ikke skulle komme noen dyr nære campen. Da satt to og to oppe ved bålet en time med lommelykt og holdt vakt. Nightwatchen her var bare egentlig koselig. Vi satt rundt bålet, snakket, spiste litt, og holdt vakt. Det var ingen dyr som gikk inn i campen, men man kunne høre en del lyder og se de på den andre siden av elven.

Da vi kom tilbake til "base campen" fra safarien var det fint å være en stor gjeng igjen. Det var overraskende nok veldig rart å bli splittet og ikke se hverandre på 6 dager, så de to siste dagene hadde alle det kjempe koselig sammen. Da det var på tide å ta turen tilbake til båten igjen var det nesten litt trist å dra, ikke bare fra det fantastiske stedet, men også fra alt vi fikk oppleve sammen som en gjeng. Planen var å dra dagen etter vi kom tilbake, men på grunn av storm og mye hav lå vi i havn et par dager til. En del var nok stresset for at vi ikke skulle rekke å komme frem i tide til Cape Town og foreldrene våre, men det var litt fint å feire jul i havn og ha muligheten til å snakke med de der hjemme. Da vi lå i havn fikk vi en dag med "shore leave". Folk gjorde litt forskjellige ting, mange dro nok til det store kjøpesenteret som var der. Noen jenter og jeg dro på “ice skating” i håp om å få litt julestemning. Det var kjempe gøy og vi koste oss skikkelig. På julaften neste dag dro hele gjengen og gjorde akkurat det samme, en veldig bra start på dagen. Julaften var koselig, men virkelig ikke til å sammenligne med julaften der hjemme. Høydepunktet var nok å snakke med familie, og ikke minst den gode maten vi fikk. Eneste nedturen var at Ajah og jeg hadde nightwatch akkurat denne dagen.

Alt i alt var Durban helt fantastisk, og i min mening den beste havnen vi har vært i hittil. Alt fra opplevelsene til god mat og mye fritid. Jeg vil også si at samholdet på båten ble forsterket etter denne turen. Durban er virkelig en havn jeg vil tilbake til, men det var helt spesielt å oppleve Durban og Safari med denne gjengen.

Afrika

Den 22 November var vi framme i Mauritius og endelig en ny verdensdel, Afrika. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde av forventninger til landet, men jeg gledet meg i hvert fall veldig mye til å se Afrika for aller første gang. Det første jeg la merke til da vi nærmet oss land var de høye, flotte fjellene. Da vi fikk gå i land gjorde folk litt forskjellige ting, men en del dro til shoppingsenteret i nærheten. Noen fra båten og jeg dro først inn til byen for å kjøpe sim kort og gå litt rundt, for så å dra til en strand og spise sen middag.

I Mauritius hadde vi en field studies dag. Da kjørte vi rundt i busser og dro innom litt forskjellige steder. Første stopp var innom en fabrikk der de lagde “ship models”. På denne fabrikken fikk vi først se hvordan de lagde disse skipene for hånd, deretter gikk vi inn i et rom som lignet et museum hvor alle skipene var stilt ut, og vi fikk gå rundt å titte, men ikke ta bilder. Noe som overrasket meg var at de hadde laget modeller av vårt skip, Sørlandet. Det var tre stykker fra båten som kjøpte en Sørlandet modell. Det var litt spesielt å se "hjemmet sitt" i Mauritius på en “ship models” fabrikk. Videre tok vi turen til Trou aux Cerfs, også kjent som Murr´s Volcano, som er en “sovende vulkan” og i følge eksperter kan når som helst bli aktiv igjen innen de neste tusen årene. Det var også en veldig fin utsiktspost der oppe hvor vi fikk se utover den fantastiske byen Curepipe. Etter et kort opphold der gikk turen videre til et tempel i elven “Ganga Talao” som er et tempel dedikert til Shiva og andre guder, her så man statuer av disse gudene og man fikk lov til å gå inn i tempelet. Etter et ganske kort opphold der spiste vi lunsj for så å dra til enda et utsiktspunkt, “Black River Gorges National Park”. Her fikk man se et “waterfall” og veldig fin natur.

Før turen gikk hjemover igjen dro vi innom det berømte turistattraksjonen “Seven Coloured Earths” som er en geologisk formasjon. Det var et relativt lite område med sanddyner av sju forskjellige farger, røde, brune, fiolett, grønn, blå, lilla og gul. Etter en lang dag gikk turen hjemover hvor vi på kvelden fikk litt shore leave. Dagen etter var det en full shore leave dag hvor mange “hiket” i fjellene og noen kjørte zip-line. Uheldigvis fikk jeg og en annen “gangway watch” rundt den tiden og var stuck på skipet. Det var utrolig kjipt, men det så ut som de andre hadde det veldig gøy. Aller siste dag gikk til å handle inn litt ting til seilaset og på kvelden dro en gjeng på stranden og bestilte pizza, det var veldig koselig.

Alt i alt var Mauritius et veldig fint land som tilbød mye ting å gjøre og oppleve. Dessverre fikk ikke jeg opplevd alt jeg ønsket, men jeg fikk fortsatt se mye av landet. Menneskene var relativt hyggelige der, men jeg vil si at menneskene i Asia er mye mer pratsomme og imøtekommende. Noen venner og jeg fant også en skikkelig god resturant som vi også spiste på i Durban, “Mugg and Bean”, så dit anbefaler jeg virkelig å dra om dere skal til Afrika. I Mauritius var det en del som kjøpte inn litt pynt til jul og lastet ned julekalendere som Jul i Svingen og andre tradisjonelle småklipp for å prøve å skape litt julestemning tross omstendighetene. Mauritius er helt klart et land jeg vil tilbake til for å oppleve alt jeg ikke fikk gjort da jeg var der som å “hike”, dykke og kjøre den tredje lengste zip-linen i verden.

Maldivene var nok den destinasjonen jeg hadde gledet meg mest til å besøke, og det levde virkelig opp til forventningene, til tross for litt uflaks med været. Likt som da vi var i Christmas Island måtte vi her også ankre utenfor, og bli fraktet frem og tilbake til havn via tendere. Under oppholdet vårt i Maldivene var det ikke lagt opp til field studies, noe som betydde shore leave hver dag. En av dagene var det mye sjø og dårlig vær, og siden vi var avhengige av båter for å bli fraktet til land, kom bare halvparten av studentene til land, og resten måtte bli igjen på båten. Dette var selvfølgelig veldig kjipt, men vi gjorde det beste ut av situasjonen og lagde blant annet brownies. Denne dagen fikk jeg virkelig tid til å slappe av og snakke mye med de der hjemme. Første dagen skulle vi ut til en sandbank som vi hadde hørt mye bra om, turen skulle ta 20 minutter, og på denne fantastiske sandbanken skulle det bare være oss, og ingen andre mennesker. Det endte opp med en 4 timers lang båttur og en veldig stor skuffelse da vi kom frem til denne sandbanken som var fullt av mennesker og søppel. Da vi først kom fram måtte vi bruke noe ut av tiden der så da snorklet vi litt, men kort tid etter tro vi tilbake til “male”, hovedstaden, og endte dagen med en koselig middag før vi kjørte ut til båten vår igjen. Aller siste dagen dykket jeg og en del andre for aller første gang. Det er nok noe av det kuleste jeg har gjort. Siden det var første gang jeg dykket var jeg ganske nervøs og redd for å få panikk der nede, derfor var det litt vanskelig å slappe av, men det var fortsatt veldig bra. Da vi kom opp igjen badet vi litt og satt oppe på dekket på båten og snakket og hadde det koselig. Denne dagen var virkelig vellykket og de var veldig hyggelige og profesjonelle der. Dagen avsluttet som vanlig med en god middag før vi dro tilbake til båten og gjorde oss klare til avreise morgningen etter. Maldivene var veldig fint og tropisk, akkurat sånn du ser det på bilder. Nå var jo ikke vi akkurat på det fineste stedet, men vi fikk opplevd mye. Maldivene er helt klart et sted jeg vil tilbake til.

24 Oktober:

Sri Lanka var den havnen vi var lengst i, 7 dager, og de 7 dagene gikk alt for fort. Vi lå i havn i hovedstaden, Colombo. Første dagen var det mye som sto på planen, og som vanlig startet dagen med en lang busstur. Etter vi sto opp og hadde pakket en bag for et par overnattinger gikk turen videre til Dambulla. Første stopp var innom et tempel, "Golden Temple Dambulla", og "Rock Temple". Noe jeg husker spesielt godt som sjokkerte meg litt var alle apene som gikk overalt på veien opp til "Rock Temple", siden de kom så nærme fikk jeg også tatt noen kule bilder.

Da vi kom opp til "Rock Temple" fikk man gå inn om man tok av seg skoene. Utenfor var det en fantastisk utsikt, og inne i tempelet var det en flere statuer av Buddhaer, originale og svært gamle. Etter en stund gikk vi ned igjen til bussen som kjørte oss videre til hotellene vi skulle bo på den første natten. Guttene og jentene ble splittet og bodde på to forskjellige hotell. Etter at vi hadde fått i oss litt å spise var det "JeepTour" som sto på planen. Akkurat da var de fleste veldig slitene, men våknet fort til da vi ble kjørt ut til en stor slette med mange elefanter, og andre dyr. Det var vannbøffler, ørner, fugler og slanger å se, men elefantene var nok det som fanget mest oppmerksomhet. Etter en lang dag kom vi oss tilbake til hotellet, spiste felles middag, snakket med familie og venner der hjemme, og sov vår første natt på lenge i en seng. Det var noen som fikk bo på et rom med 2 andre elever, men 14 av jentene sov på et felles rom. Jeg sov med 2 andre, og det var veldig deilig å ha det så stille rundt meg. Den natten sov jeg skikkelig godt.

25 Oktober:

Etter vi spiste frokost på hotellet, startet dagen med en busstur til "Water Garden" i Sigiriya. Denne gamle festningen brukte water garden for å kjøle ned inne på festningen og dette "kjøleanlegget" fungerer fortsatt den dag i dag. Som du ser på bildet under var det en slangs gigantisk stein hvor vi skulle gå opp til. Vi gikk opp mange trapper helt til vi kom opp til utsiktspunktet helt på toppen. Det var tungt og varmt å gå hele veien opp, men når man først kom opp var det virkelig fantastisk å se utover, og hele festningen ovenifra. På veien opp traff vi på mange ulike dyr, det var slanger og spesielt mye aper.

Da vi kom ned igjen var det tid for lunsj. Stedet vi spiste lunsj var i en hage med mye planter de brukte til å blant annet lage produkter. De hadde en butikk hvor de solgte alt av kremer og oljer, fra oljer som skulle få deg til å sovne, til kremer som skulle fjerne hår permanent. En del av elevene kjøpte endel produkter derifra. Etter en nokså lang busstur fikk vi sett et tradisjonelt show, med dans og sang. Siste på planen var "Temple of the Tooth" i byen, Kandy. Tempelet var stort og veldig vakkert på kvelden. Som vanlig var det streng dresscode, og de som ikke hadde langbukser og noe til å dekke skuldrene måtte stå utenfor og vente. Etter en nokså kort runde rundt i tempelet, avsluttet vi dagen på et hotell hvor vi fikk lov til å bestille pizza. Hotellet var veldig greit, de hadde gode senger og varm dusj, det var deilig å endelig kunne ta en dusj som varte lenger enn i 30 sekunder. Denne natten sov jeg igjen på rom med kun 3 andre, og sov veldig godt. Neste morning trengte vi ikke å stå opp før 08:00, men så vandt jeg er til å alltid stå opp tidlig, så våknet jeg 07:00 av meg selv og var helt opplagt.

Etter to dager med fullt kjør var det tid for å dra tilbake til Colombo og båten igjen. Dagen startet med en busstur til byen hvor vi fikk mulighet til å kjøpe inn litt mat til den lange bussturen. På hjemreisen stoppet vi innom en te fabrikk hvor vi fikk se og lærte om produksjonen av te. Jeg husker at det var veldig varmt der, og mye lukter. Vi fikk smake på teen og mulighet for å kjøpe med hjem. Etter besøket på fabrikken var det ca. en 4 timers lang busstur hvor en del av oss var slitene etter lange og innholdsrike dager. Da vi kom frem hadde vi 3 timers shore leave. Resten av dagene hadde vi mye shore leave, dagene gikk mye til å gå rundt i byen, spise god mat, shoppe litt og oppleve Colombo. I Sri Lanka var det mye Tuc Tuc´s, og det var det eneste vi brukte som fremkomstmiddel. Jeg synes field studiesene i Sri Lanka var utrolig bra, og høydepunktet var helt klart Jeeptouren hvor vi fikk se elefanter på nært hold. På shoreleave dagene var vi jo bare i byen i Colombo, der var det ikke så mye å gjøre, men en av dagene leide vi et hotellrom for å være der på dagtid, det var utrolig deilig å bare ligge å slappe av i en seng i flere timer.

Jeg beklager for at dette innlegget kom så sent, men seilaset fra Maldivene til Mauritius har gått så utrolig fort med mye jobbing frem i mot examen, og examen de siste dagene før ankomst i Mauritius. Dagene i Mauritius har også gått alt for fort, og vi drar allerede i morgen ut på havet i 2 uker. Jeg kjenner at jeg ikke er så alt for klar for dette seilaset, men som alltid kommer man fort inn i rutinene igjen etter noen dager i havn.

Asia

I det jeg skriver dette innlegget er det kun 30 minutter til jeg må levere inn telefonen før reisen går videre mot Maldivene. Den siste uken har vi vært i Sri Lanka hvor vi har opplevd utrolig mye kult, innlegget derfra legger jeg ut når jeg kommer frem til Maldivene om 6 dager. Dette innlegget skal handle om hva vi gjorde i Christmas Island. Selvom vi kun var i Christmas Island et par dager var det mye vi fikk se. Christmas Island var en utrolig spesiell øy med kun 2000 innbyggere. Øyen var veldig liten, og de få menneskene som bodde der var veldig hyggelige og imøtekommende. Det føltes litt som å være på besøk hjemme hos noen. Siden oppholdet vårt ikke var så langt hadde vi bare en dag med field studies og en shore leave dag. Dagen med field studies gikk til å besøke en skole, den eneste skolen på øya. Der fikk vi bra internett til å jobbe med eget skolearbeid. Ved skolen fikk vi også sett krabber som øya er veldig kjent for. Vi var heldige, og kom midt i sesong til å mange krabber.

Det jeg husker best fra Christmas Island var kveldene vi badet mens vi ventet på at tenderne skulle hente oss, og kjøre oss tilbake til båten som lå utenfor øyen og ankret. Vannet var helt utrolig klart og fint, virkelig fantastisk å se på, til og med på kvelden. Jeg og noen andre mistet uheldigvis siste dag med shore leave hvor vi da måtte jobbe på båten, mens de andre var i land. Dagen startet med ca. 100 av innbyggerne som kom for å se båten. Da måtte vi elevene, som ikke hadde shore leave, vise dem rundt og svare på spørsmål. Etter dette jobbet vi som vanlig frem til middagstider, og etter det fikk vi noen timer fri før resten av gjengen kom tilbake. Da de kom tilbake fortalte de om det de hadde gjort den dagen. Det var en del som snorklet og sa at det var helt fantastisk. Det var også noen som ble kjørt rundt av en lokal hvor de da fikk oppleve større deler av øyen.

Akkurat nå befinner vi oss i Maldivene. Det er rundt 1200 forskjellige øyer, og vi ligger ankret utenfor hovedstaden "Male". Etter dette innlegget skal jeg poste videoen, of forhåpentligvis mer informasjon fra Sri Lanka.