I fredagskväll 25 november landade vi i Cairns efter flyg från ayers rock till Sydney och från Sydney till Cairns. Checkade in på Caravella backpackers. Ett hyggligt hostel som ligger längs esplanaden. Eller som Stoffe sa:"lägsta standarden om man får välja"😉. Efter några dagar har jag (oss tror jag) funnit oss tillrätta☺️. Vi lagar våra egna måltider, gör till och med lunchlådor😉 tvättat har vi också hunnit med emellan alla aktiviteter! Välbehövligt!

I lördags valde vi att tillbringa i Cairns vid lagunen hela dagen för att sedan laga middag i vårt gemensamma kök.

I söndags begav vi oss med en katamaran till Green Island. Helt jäkla magiskt! Vi snorklade i närmre tre timmar i sträck! Fick inte nog av alla underbara fiskar. Allt från en cm till en meter stora. Bestämde oss att vi måste skaffa skydd till telefonen så vi kan ta bilder vid nästa snorkling. Ni måste få se vad vi sett! Såg rockor också, eller jag såg en och Stoffe ett par tre st. Så söta!

Stranden där gick inte klaga på den heller. Paradiset😍☀️.

I måndags åkte vi upp till en liten by i regnskogen som heter Kuranda. Vi åkte dit med ett litet sött gammalt tåg från början av 1900-talet. Sen åkte vi skyrail (linbana) hem. Vilken utsikt! Förstår knappt hur det är möjligt att bygga en tågräls och en skyline på det här sättet, så högt upp, ungefär 300-400 meter upp.

I kuranda träffade vi lite djur och fick mata lite wallabies😍. Såg även en vild kakadua som tyvärr va för svår att få på bild.

Idag, tisdag, har vi åkt med Billy the Tea till Daintree Rainforest och Cape Tribulation. Daintree Rainforest ska vara världens äldsta regnskog. Men jäklar vad den krympt. Hemskt:(

Vi började med att åka kustvägen för att åka på krokodil safari på Daintree river. Och joda, två stora saltvattenkrokodiler såg vi! En hona och en hane. Fick inga bra bilder tyvärr men hanen va gigantisk! 4,5-5 meter stor. Han ville inte komma tillräckligt nära för att fotograferas tyvärr😉

Efter det åkte vi till Alexandra lookout för en underbar vy.

Här fick jag dock uppleva min första riktiga avsky! En gigantisk spindel! Lika stor som en mans hand!

En liknade uppenbarade sig även senare på damtoaletten utanför Cape Tribulation beach! I just den toaletten jag valde! Jag stannade inte där inne länge! Sprang gråtandes därifrån och fick byta toalett med guiden!

Knappt jag vill lägga upp bilden😵

Sen tog vi en regnskogspromenad där vi fick lära oss regnskogens funktion och vad för djur som finns där. En av dom var en fågel som heter Cassowary bird. Gigantisk fågel som kan döda en människa om den känner sig hotad. Det finns bara ca 1500 kvar.

Vi hade turen att få se en pappa med tre små barn😍. Ja ni läste rätt, här är det pappsen som tar över barnuppfostran och barnpassandet från och med äggen kommit. Då lämnar mamman boet och pappan får snällt ta över😊 Så vackra! Tyvärr blev det bara filmen som blev bra och det verkar inte gå att ladda upp videor🙁. Jag testar så får ni prova☺️. Är den första under denna text i så fall☺️.

Efter det fick vi grillat till lunch😋
Och mata fler kängurur och wallabies😍 Kommer ta en med mig hem😍😉

Sen åkte vi till Emerald Creek där vi fick bada och testa exotiska frukter samt deras inhemska te.

Sen blev det en tur till Tribulation beach! Fin, men tyvärr får man ju inte bada längs kusten här uppe då det är säsong på kubmaneter och krokodiler. Inte ens fötterna får man doppa!

Efter det blev det glass från Daintree som de tillverkar själva av det som växer där. Bland annat kokos, mango, plommon och nån slags trädväxt som faktiskt var mkt god!

Det var det mesta som hänt i Cairns dessa dagar! Imorgon ska vi slappa vid lagunen och på torsdag ut och paddla kajak och snorkla på fitzroy Island!

Hörs snart igen! Hoppas julkänslan infunnit sig hos er! Det har den inte här!

Och allt är bakvänt här! Vattnet rinner på fel håll, man kör på fel håll, man öppnar låsen på fel håll (även vänster). Men människorna är fasiken så trevliga!

Kan inte fatta det bara gått fem dagar sen vi kom hit! Sista dagen i Melbourne va det tyvärr halvtaskigt väder. Vi gick från 35 grader till 16 över natten! Vi strosade runt på Queen Victoria Market sista dagen samt Sealife aqvarium. Market va bra medan akvariet imponerade desto mindre. På market fanns det mesta. Men matdelen va absolut bäst! Önskar vi hade ett sådant utbud av färska ekologiska råvaror😋
Och som glutenallergiker, no worries! Älskar hur bra dom är med alternativ till oss som inte kan äta vanligt bröd! Tidigt onsdag morgon bar det av igen, mot Uluru-Ayers Rock!

Vi anlände till ayers rock, eller Uluru som byn heter, på onsdag vid 11-tiden. Då utflykterna här var grymt dyra hyrde vi istället en egen bil för att göra våra egna äventyr😄. Och så mycket roligare!

Vi blev uppgraderade från en liten Toyota Corolla till Mitsubishi Suv istället😄👍.
Sen checkade vi in på Outback Pioneer Lodge! Helt okej för att vara ute i ödemarken😉 Då det var alldeles för varmt för att utforska naturen blev det först några timmar vid poolen🏊🏼☀️.

Sen va jag för ivrig för att kunna vänta mer, jag ville till Ayers rock! Kostade extra att ha Stoffe som extra chaufför så han fick sin egna privatchaufför dessa två dagar☺️. Lite kul att köra på vänster sida faktiskt. Vande sig snabbare än man trott!

Ayers Rock va lika mäktig som förväntat! Dock blev det ingen solnedgång som jag hoppats på då molnen dominerade i horisonten båda kvällarna. Dock fick vi uppleva soluppgången😍🌞.

Tyvärr skildrar inte bilderna verkligheten. Men man kan se ändå hur färgen ändrats från soluppgång till dagen då hon (tycker det kändes som en hon😉) är som rödast vid soluppgången och solnedgången. Medan mitt på dagen är hon typ.. Brun😂☺️.

Andra dagen tog vi en tur till andra Klippan, Kata Tjuta.
Här tog vi en rejäl vandring! 7,5 km i svår terräng, och då snackar vi höjdskillnader på 60 våningar, upp och ner. På nått ställe klättrade vi på alla fyra😂. Visst stod rutten va en 4 på en skala på 1-4 men trodde kanske inte det skulle va så pass😳. Tur man valde rätt dojor😉.

Turen skulle ta 4 timmar men vi klarade det på 2,5;). Visst de flesta hade guide så då kanske det tar längre tid då de ska stanna överallt men ändå😄.

Som tur var, så var det faktiskt "bara" halvklart, annars hade nog värmen hindrat oss. För jäklar vad varmt det blev när solen kom fram! När jag säger att det är bra väder menar ju jag sol, Stoffe mulet😉.

På väg tillbaka till resorten (hela stället är en resort bestående av fyra hotell, en camping och en liten town)körde vi inom en kamelfarm. Såg sötaste kamelbebisen och två kängurubarn😍.

På väg mot Cairns nu där vi har 7 dagar! Såå nice att få vara "stilla" ett tag😉☺️. Förresten, Inger! Jag har glömt kolla hur vattnet rinner ner om det är omvänt håll😂 gör det imorgon😉👍

Nu är man äntligen framme! Igårkväll landade vi i Melbourne där vi ska vara i två dagar. Och vi har redan bara en kvar!
Flygresan var lång men allt flöt på väldigt smidigt. Inga som helst problem med att bli insläppta i Aussie;)
Första dagen har varit varm, väldigt varm! 35 grader i skuggan vilket tydligen är ovanligt för Melbourne så här års enligt folk. Så vi såg bara en utväg, stranden😄. St Kilda beach blev det i några timmar och efter det bestämde vi oss för att vara kulturella också. Så vi åkte till den kungliga botaniska trädgården där vi strosade i värmen med andra galna turister. Blev överraskad över hur mysig parken var med dess gigantiska träd!
Så mkt mer har vi inte hunnit med. Jetlagen har gjort sitt också då det endast blev 3 timmars sömn för min del så nu är jag skittrött och klockan är bara 21.15 här.
Imorgon ska det tydligen bli sämre väder:/. Blir nog en runda på Queen Victoria market sen får vi se vad vi hittar på! Hörs snart igen!

Nu är det bara en vecka kvar tills vi sitter där på planet, på väg! Idag började jag packa liiite:) Fick lite panik när mina diabetesgrejer inte fick plats i mitt handbagage. Får rota hemma hos mamma och pappa för att se om de har en något större ryggsäck! På bilden ser ni den "stora" ryggsäcken, stor och stor;) Efter att regnkläderna åkt i var ungefär en tredjedel full! Hur ska detta gå?!? Känner lite panik faktiskt. Hur svårt kan det va att packa egentligen?

Efter en halvtimmes packning var det dags att packa ihop lite annat, katterna! Mina barn! Vi fyllde bilen med alla deras saker och nu är vi på plats hos mamma och pappa där katterna ska bo. Både Elvis och Tofsan har funnit sig till rätta och de har mutats med lite räkor:) Tofsan fann ju sig ganska snabbt ändå i pappas säng:) För att de inte ska känna sig övergivna ska jag bo här idag och imorgon för att vänja dom:)

Första stoppet på resan kommer bli Melbourne där vi ska bo tre nätter. Dock kommer vi fram sent så blir egentligen bara två heldagar innan vi flyger vidare till Ayers Rock.

Hörs nästa gång, och då lär jag vara ett antal mil hemifrån:)