Kommer knappt ihåg när vi var i Abel Tasman men det måste varit två veckor sen😂. Har inte tillgång till så mkt internet numera när vi kör campvan så får bli lite inlägg i efterhand😉.

Hursomhelst så älskade vi Abel Tasman! Det var ett underbart ställe!

Första dagen vi kom dit chillade vi på stranden i little Kaiteriteri. Åt våra medhavda bananpannkakor och bokade båttrip till Aowara beach till dagen därpå.

Självklart fixade Diane så vi kunde få längre promenadtid från Aowara beach till stället vi skulle bli upphämtade på, Medelin beach nånting tror jag den hette..

Här gick vi en hike mellan fem stränder som var upp och ner, upp och ner, berg upp och kulle ner. När vi kom fram med båten till Aowara simmade en stingrocka förbi. Vi pausade halvvägs på Tonga beach där vi intog första doppet på NZ! Kallt men svalkande efter dessa stigar. Fantastiskt fint och nästan öde.

Då vi missat att högvattnet kommit när vi steg nerför ett berg och nästan var framme vid slutdestinationen, så va det bara att hoppa i badkläderna, slänga upp sakerna över huvudet, och vada över vatten för att komma fram😅. Framme vid bark bay som va fem minuter från Medelin, chillade vi i två timmar innan båten kom för upphämtning. Coolt att man åker vattentaxi där som buss hemma, why not liksom😉.

På vägen hem fick vi turen att uppleva hundratals delfiner som simmade upp bredvid oss! Fantastiskt! Och delfinbebis var där också😍. Heaven!

Dagen avslutades med cider/öl och pizza, vilket vi kände oss välförtjänta av😉😋.

Sista dagen hyrde vi kajaker på egen hand och gav oss ut bland sälarna. Där var det sälar som simmade runt vår kajak, fantastiskt. Och sälbebisar😍.

Vi hittade iaf får egna lilla strand att ta paus och lunch vid. Medhavda mackor som vanligt och Dianes plommon. Det satt inte helt fel efter fyra timmars paddling! Tyvärr kan man bara ladda upp en video per inlägg så filmen på sälarna får ev komma nån annan gång.

Efter Abel Tasman styrde vi mot Kaikoura. Vi hade hört att två av tre vägar numera var öppna efter jordbävningen och valsafarina har börjat så smått. Vi fick dock ta en omväg och resan dit tog oss 6! timmar. Skulle tagit typ fyra max. De sju sista milen var inte roliga. Stora delar av vägarna är under uppbyggnad så det var mkt vägarbete. När vi skulle åka tillbaka tog resan sju timmar istället för två! Då den vägen vi skulle tagit till Picton är avstängd och kommer att vara minst ett år framöver.

I Kaikoura bodde vi på ett mysigt B&B med fin utsikt över bergen.

När vi kom fram samma dag tog vi en promenad bland sälarna vid en sälkoloni. Klart och tydligt står det att man ska respektera sälarna och ha minst 10 meters avstånd. Något inte alla verkade förstå! Jag (sandra) fick nog när jag såg några personer stå max en meter ifrån en sovande säl som de tyckte var roligt att irritera då sälen skrek när de försökte röra den. Skrek högt och tydligt om de inte kunde läsa och de genast ska backa ifrån den stackars Sälen, vilket de faktiskt gjorde! Dagens insats var därmed gjord😉. Tycker jag hade passat som sälvakt där faktiskt😉.

Vi körde vidare mot "stan" som var ganska öde faktiskt. Turisterna har fortfarande inte börjat återvända riktigt till Kaikoura. Här i byn Intog vi resans godaste pizza!

Första natten i Kaikoura sov jag dåligt. Vaknade av en "storm" trodde jag. Tills resten av huset informerade mig under frukosten att det varit små jordbävningar under natten. Stoffe sov som en stock dock😉. Han vaknar inte i första taget när han somnat direkt😂. Även andra natten var det små jordbävningar vilket inte berörde Stoffe det heller.

De flesta låg mellan 2-3 på Richterskalan men en var på 4,5. Detta är faktiskt lite obehagligt att det är så mkt rörelse i marken där fortfarande. Vilket även de som bor där tycker.

Dag nr två var det dags för valsafari! Vaknade upp till gråmulen dag med regn😩. Dock upphörde regnet lagom till vår båttur! 👍. Förhoppningen var att se spermwhales, kaskeloter. Tyvärr såg vi ingen men däremot ett stort gäng pilotwhales, pilotvalar. Såå många och så fina😍. De hade inte sett till några sen fyra månader innan jordbävningen så de var varmt välkomna!

Om man inte såg några kaskeloter på valsafarin gav de en ny resa eller 80% av pengarna tillbaka, generöst!

Vi tog en ny valsafari redan samma dag, eftersom vår sälsimning blivit inställd pga av för hårda vindar.

Denna gången fick vi se en kaskelot, i ungefär 30 sek😉😂. Såg ryggen och sen fenan när han dök ner. Hann tyvärr inte med några foton på detta ögonblick.

Åter tillbaka erbjöd de 80% av pengarna tillbaka då detta tydligen inte var tillräckligt länge för att de ska kunna säga man sett en kaskelot. Vi struntade i detta då vi var nöjda och fått två turer till priset av en! Dock två dagar senare så hade de ändå satt in pengar på kontot! Snacka om generöst företag!

Det är ganska svårt att hinna få en chans att se dessa enorma magnifika djur, då de endast är uppe ca 4 min för att hämta luft, innan de dyker ner ungefär 1 km! Minst, för att käka. Där nere är de ungefär 40 min upp till 2 timmar! Och under tiden kan de dessutom hinna simma ganska långt iväg igen. De har massa olika knep för att försöka hitta dessa valar, mikrofon, flygplan/helikoptrar från ovan. Men med tanke på vilket gigantiskt område dessa kan simma runt är det fantastiskt hur de ändå lyckas så många gånger!

Tyvärr får även videon på valarna komma i något annat inlägg.

Från Picton tog vi färjan över till Wellington. Vi gillade Inte Wellington! Blåshåla! Usch o fy rent ut sagt! Mulet, regn och blåst. Visst en solig dag kanske det är fint, men man har hört att det blåser där ofta😕.

Vi var kulturella och gick faktiskt på två museum! Inte mycket mer att göra när man blåser iväg ute. Bilen skulle dessutom hämtas upp först dagen efter. Kolla in mannen på bilden nedan, han såg sjukt verklig ut! Detta är från ett av museet vi var på. Skapat av självaste Peter Jackson, Great War Exhibition.

Numera kör vi runt på Nordön i vår fina gröna juicy campervan. En säng och ett litet kök där bak. Går som på räls 😉🚐.

Den 1 jan kom vi fram till Mount Cook nationalpark, Mount Cook är Nya Zeelands högsta berg på 3724 m. Som högst kan man vandra upp på 1000 meter, vi nöjde oss med ca 800 meter varav trappan var 600 höjdmeter upp. Det motsvarade ca 200 våningar! Anledningen till att vi inte fortsatte var för molnen låg alldeles under oss och vi såg inte ett smack ner på den höjden. Kändes liksom inte lönt att fortsätta 1,5 timme till enkel väg då utsikten var nada. Ni kan se nedan på bilderna.

Däremot kunde man se lite mer längre ner på berget som bilderna nedan visar. Här var vi mellan 200-400 meter upp.

Efter denna vandring som tog 2,5 timme t/r tog vi en till på 3 timmar t/r, Hookey Valley tour. När vi kom frampå slutet av den turen kunde man se lite glaciärerrester flyta runt på sjön.

Efter detta var Stoffe nöjd medan jag tog en liten tur till upp till Tasman Valley där man kunde se Tasman glaciär.

2,2 mil senare och 220 våningar så var jag också nöjd😉. Middagen som intogs på kvällen, tja, nyttig, proteinrik och billig kan man kalla den. Fullkornsris med tonfisk och kokt ägg😂😉. Fortfarande dyrt att äta och leva även på NZ. Eller dyrt och dyrt. Men minst 300kr för middag för två får man lätt räkna. Blir mkt i längden på 10 veckor.

Luncherna, tjaa, i ungefär 7 veckor har vi nu ätit mackor med ost och salami/eller skinka😂. Kommer aldrig mer vilja äta bröd😂😬.

Efter Mount Cook körde vi till Frans Joseph Glaciär. På vägen körde vi bland annat förbi Lake pukaki. Oehört fin sjö med fantastisk färg.

I Haast mötte vi en kille från Sverige som höll på att cykla jorden runt, så coolt!

Vägen från Mount Cook till Frans Joseph va lång! Med stopp tog de oss 6 timmar. Och då är inte vägarna som hemma! Här är det oftast kringel i krok vägar heela tiden ofta med stup utför. Så efter 6 timmar är man trött efter sådana vägbanor.

Dagen efter skulle vi gjort Helikoptertur till glaciären, landat och vandrat på glaciären. Dock blev denna tråkigt nog inställd på grund av för mkt moln uppe på glaciären vilket gör det omöjligt att landa med helikopter. Och helikopter är enda och säkra vägen upp. Istället tog vi en egen promenad nere i dalen och gick så långt fram till glaciären som möjligt. Underbar natur! Som ni kan se på bilderna ligger molnen otroligt lågt här på NZ! Ganska fantastiskt tycker jag!

Efter det körde vi till Greymouth där vi besökte pancake rocks och blowholes. Här hade vi bara en natt för att sova innan vi körde vidare norrut till Abel Tasman.

Vi är nu i Abel Tasman, eller vi bor i byn bredvid,Kaiteriteri. Vi bor såå fint! Havsutsikt från rummet. Vi bor hos Diane och Martin Everton som har ett litet B&B. De har tre rum på ovanvåningen på deras gigantiska hus. Egen balkong med havsutsikt och egen toalett precis utanför. Diane är en ängel! Hon fixar allt till oss och hjälper oss med all planering här. Hon fixar gemensam frukost varje morgon som ingår också. Så ska ni någonsin till Abel Tasman, bo på Everton b&b! Hon finns även på Airbnb men jag bokade direkt via hennes hemsida, billigare och slipper airbnb:s avgift. Tror inte alla bilder kommer få plats i detta inlägget från Abel Tasman så detta får komma i nästa😉.

Ha det bra!

Nope, blev inget dopp i sjön för Stoffe, vattnet var något för kallt! 😂 även om det var typ 23 grader ute så var det nog 10 i vattnet! Hyy

Ett kort inlägg med lite fler bilder från Queenstown fick det bli. Nästa gång får ni höra om Mount Cook och Glaciär Franz Joseph!

Hoppas ni alla hade ett lika bra gott nytt år som vi!

God fortsättning på er därhemma! 🍾🎉

Bilderna ovan är faktiskt från Milford sound men fick inte plats i förra inlägget.

Den 29 december ganska sent kom vi fram till Queenstown. Vi hade bokat boende via airbnb och bodde mellan Queenstown och Glenorchy på ett ställe som kallas Little Paradise Lodge. Detta var ett underbart och mycket annorlunda ställe. Allting har byggts av Thomas som kommer från Schweiz ursprungligen. Han och hans fru Christy driver stället där folk får komma och gå runt i deras fantastiska trädgård mot en liten avgift. De hyr ut tre rum där vi delar badrum och kök med alla. Bilderna kan nog tala för sig själva😉

Dagen efter tog vi en ridtur på Mary och Bob i Glenorchy och utforskade lite sagan om ringen natur.

På självaste nyår kastade vi oss ut på The worlds biggest swing (Nevis), ett fritt fall på 70 meter och sedan swing på 300 meter, heelt fantastiskt (Stoffe lite mer skeptisk😉), men något mindre höjdrädd nu kanske😉👍😄.

Efter galenheterna åt vi trerätters på Flame Bar & Grill, Världens största revben! Och avnjöt sedan lite fyrverkerier i hamnen.

Då jag kände för att fira nyår även när ni hade tolvslaget hemma, kastade jag mig utför en bro och gjorde därmed mitt livs första bungyhopp, fantastisk! Som att flyga😂😄. Så klockan tolv på natten hos er, och tolv på nyårsdagen här, firade jag både slutet av 2016 och början av 2017.

Som uppvärmning till bungyjump åkte både jag och Stoffe lite zipline innan. Har dock inga bilder på detta men det var en härlig känsla! Fortsättning följer i nästa inlägg då fler bilder inte fick plats i detta.

Den 26 december landade vi i Dunedin! Hämtade upp hyrbilen och checkade in på vårt motell. Två nätter hade vi här så efter första natten utforskade vi i princip allt det som stod på to do list!

Vi började med att köra till Nya Zeelands enda slott. Som dessutom var rätt litet. Men en fantastisk trädgård och storslagen vy.

Därefter körde vi till Albatross center. I Dunedin är det det enda stället i världen som albatrosser valt att häcka på fastlandet istället för öar, ganska coolt ändå. Och vilken storlek dess fåglar har! Vingbredden kan bli upp till hela 3 meter! Vi tog en guidad tur så vi fick komma upp och se deras näst och där de låg och ruvade medan deras partner flög omkring och letade föda.

På samma ställe fick vi även se vilda sälar och sjölejon. Sjukt söta!
Vi bokade även in en kvällstur för att få se blue penguins komma upp från havet till stranden, men då det blåste upp till storm på kvällen blev denna tur tyvärr inställd😥.

Efter albatross center körde vi vidare till Tunnel beach. Fantastisk tur med vädret, sol men inte sommarvärme direkt då det blåser kalla vindar på Nya Zeeland.

Därefter åkte vi till världens brantaste gata, Baldwin street. Den va jobbig att gå upp kan vi lova!

Då vi hade kök igen fixade vi äntligen bananpannkakor!

Dagen efter körde vi mot Te Anau. Här hade vi bara en natt för att kunna åka till Milford sound dagen efter. Vi tog en hiking i Te Anau som hette Kepler Trekk. Tog oss ungefär 3 timmar t/r. Nedanför på bilden dricker Stoffe av floden då de flesta av floderna i fjordarna här är drickbara. Vattnet smakar till och med bättre än det man köper eller dricker ur kranen😋

I Te Anau bodde vi på YHA hostel, ganska mycket fräschare hostel i NZ än Australien☺️. Dock får man inte så mycket sömn på hostel men annars är det billigt och bra.

Dagen efter åkte vi till Milford Sound, den mest kända av alla fjordar i NZ, och vackraste! Vägen hit klassas som en av världens vackraste.

Vi tog en båttur på fjorden, vilket var väldigt vackert. Vi hade strålande sol men vindarna på båten var iskalla!

6 fantastiska dagar har vi nu haft i storstaden Sydney! Vi gillade Sydney, vissa som gör, andra inte.

Första dagen kom vi fram på eftermiddagen. Tog färjan till Manly beach och gick strandpromenaden. Fin strand för att ligga nära storstan men inget som slår övriga på östkusten direkt. Färjan dit bjöd på fantastisk utsikt över operahuset och harbour bridge😄.

I Manly såg vi även hur föräldrar följer med sina barn till sin surfträning, precis som i Sverige, fast fotbollsträning typ😉.

Hemfärden från Manly bjöd på en spektakulär solnedgång över Sydney, magnifik faktiskt! 🌇

Dag två spenderade vi på en strand bredvid Manly beach, kommer inte ihåg namnet. Men vi gick dit istället för där fanns inga brännmaneter då strömmen inte gick in i viken. Åt vår billigaste middag i Sydney, fantastisk god thaimat för "endast" 220kr för båda. Och ja, detta är skitbilligt för att vara Sydney. Stället hette Manly thai Gourmet om ni nån gång befinner er i närheten.

Dag tre åkte vi till Blue Mountins utanför Sydney. Passade bra då det var dåligt väder, enligt mig, enligt Stoffe bra väder😉. Dock var det bara 15(! )grader uppe i bergen. Och när vi väl kom upp var det sådan dimma att man inte såg ett skvatt😂. Komiskt då vi skulle åka skyrail, skytrain och nån bergbana till över bergen och se vattenfallet Katoomba. Såg ingenting, bara dimma.

Vi promenerade i regnskogen i en timme och såg en aboriginshow. Efter detta, ja då kom solen och vi fick äntligen se bergen och de "Three sisters" som bergstopparna i blue mountin kallas.

Vi avslutade resan hem med en sväng inom featherdale wildlife park. Fick äntligen se en Tasmansk djävul! Och klappa en Wombat😍. Eller nej vi körde snabbt förbi OS stadion också, jihoo.. 🙄😉.

Dag fyra, fem och sex spenderades på Bondi beach. Alltså liljejulafton, julafton och juldagen! Jag gillade Bondi mer än Manly beach, Stoffe lite si och så med den frågan. Men tyckte vatten var klarare och stranden finare. Visst mkt folk men det var det även på Manly.

Den 23 gick vi the beachwalk som är en strandpromenad från Cogee beach till bondi beach på 8 km. Dagen började mulet men en timme efter vi var framme kom solen☀️😄🌴.

På självaste julafton gav jag mig själv en julklapp. Testa surfa! Och jisses vad roligt! 😄🏄🏽. Ingen dold talang direkt men hann upp en sekund ungefär innan det sa plask😂. Stoffe provade tio min sen gav han upp😉. Efter 1 timme och 45 min var jag helt slut! Och hade svalt en jäkla massa saltvatten😂. Men nu har man iaf testat. Ser ju så lätt ut för de som kan, trodde det skulle vara lite lättare ändå🙄😜.

På julaftonskvällen piffade vi till oss, första gången på över fem veckor fick sminket komma fram och de "finare" kläderna😉. Vi njöt av en god middag på Meat & wine co där vi valde revben av beef och oxfilé på spett😋. När vi skulle gå, då kom regnet och åskan. Vi som skulle gå vidare på drinkar! Istället så slutade därmed julafton för oss😂.

Juldagen, då dog Sydney. Hela staden blev en spökstad! Såå lite folk på gatorna. Alla åkte ut från staden för att fira jul. På Bondi beach var det iaf fullspäckat som vanligt!

Annandag jul var det dags att lämna Sydney och Australien för denna gång. Efter flyg först till Wellington, med byte till Dunedin var vi framme på Nya Zeeland på annandag kväll. Mer om detta kommer i nästa inlägg☺️.

Till sist, om än några dagar för sent, vill vi önska er alla en riktigt god jul😄🎅🏽☃🎄

Vi ber om ursäkt för vår tondövhet😂😂👍

Efter heldagen på djurparken, Austrailian zoo, tillbringade vi två heldagar på stranden i Noosa! Så skönt med beachhäng och bara chilla!

Vi provade på bodyboarding vilket var fantastiskt roligt! Knepigare än man tror då man precis som surfing måste fånga vågen rätt och åka längs den. Kunde vara bra testa innan surfing tänkte vi om det blir nått av det i Sydney. I Byron var tyvärr strömmarna för starka och vågorna var för något mer vana surfare😉.

Vi hade en otroligt mysig lägenhet i Noosa där vi kunde laga egen mat igen och njuta av kvällssolen på bryggan utanför. Bästa boendet hittills! Carinbbean Noosa heter det.

Efter Noosa åkte vi vidare till Byron bay, sista bussresan! Hur glada var vi inte för det da! Som ändå blev lite av en motgång! Framme i Brisbane visar det sig att vår buss till byron därifrån blivit inställd. Som tur var fanns det platser kvar på nästa som gick tre timmar senare. Stoffe erbjöd sig sitta och läsa på Centralstationen medan jag tog mig en tur i Brisbane. Fanns ingenstans att förvara vårt bagage så båda kunde gå:(. Stor stad om man jmf med alla andra vi varit i. Hann knappt få nån uppfattning men av det jag såg, sådär! Inget speciellt i de centrala delarna. Mkt caféer, restauranger, shopping m.m.

Väl framme i Byron Bay checkade vi in på ett bed & breakfast, Ruskin House. Mysigt med bara fyra rum och en småbarnsfamilj som driver det. Låg hur bra som helst på Jonson street där allt finns.

Strosade runt, käkade billig thaimat, för att vara Aussie och märkte snabbt det var mkt party party🎉🍾!

Morgonen därpå packade vi ryggsäcken och gick på upptäcktsfärd längs kusten. Gick till Tallow beach som var ungefär 40 minuters promenad, varmt! Stranden var riktigt fin men var endast för surfare. Jag blir så jäkla imponerad av dessa surfare! Kan titta på när de surfar hur länge som helst!

Vi gick vidare till Clarkes beach där vi låg några timmar.
Efter det promenerade vi till Byron bays kända fyr. Ligger riktigt fint, men jädrans jobbig och tuff väg om man väljer den längs kusten! Fick lära oss det fanns en enklare väg, efteråt! Denna tog vi sen även dagen därpå.

Dag två i Byron var det mulet, det skulle regnat och åskat men nope, bara mulet. Det var marknad i stan så precis som alla andra tillbringade vi halva dagen där. Som vanligt gillade vi mat- och dryckesdelen bäst😋☺️. Vi köpte juice gjord på malda sockerrör, lime, passionsfrukt och ingefära. Riktig vitaminshot! Därefter indisk mat (vegansk bland annat) mkt gott. Efterrätt blev rawglass, gjord på banan och jordgubbar med raw chokladsås😋. Nyttig stad btw. Mycket hälsocafeer och butiker med rawfood.

Till dag tre bestämde vi oss för att hyra bil igen. Något mindre bil denna gång,Toyota Yarris😉. Luktade lite bränt i de värsta uppförsbackarna men vi tog oss iaf till Nimbin, Night cap och broken head.

Nimbin var.. 70-tal och Hippiestad! Fick frågan om vi ville köpa marijuana eller kokain ett antal gånger, tydligen lite av en freezone ingömd bland bergen.

Gick snabbt igenom stan (by kanske passar bättre😉). Innan vi körde vidare till night cap, nationalpark 5 mil från Byron bay. Tog dock gaanska lång tid att köra. Vägarna är inget vidare inne i landet och bland bergen.

I nightcap trodde man det skulle vara bra skyltat och liite mer folk.. Men nej, det va vi på parkeringen långt in i skogen och massa fåglar!

Vi började iaf gå mot Minyon falls, tog en varsin tjock pinne, inte som gåstav som Gandalf, nej snarare för att slå framför oss ifall någon orm skulle ligga på stigen och höra oss innan vi trampade på någon😂.

När vi kom fram till en gångbro och utsiktsplatsen var 100 meter fram, kunde jag slappa av, gick före Stoffe och skulle njuta av utsikten! Men kom plötsligt rusande tillbaka till Stoffe för rakt framför låg det ju självklart en svart orm på runt 1,5 meter och slingrade! Jag hade inget annat i huvet än att fly😂. Kalla mig fegis men hellre leva än fånga den på bild😉. Så tyvärr blev det ingen bild men efter att ha googlat och pratat med vår värd, liknar det en black snake. Efter att ha bankat och hoppat på bron kravlade den ner i skogen. Vi hade 100 meter kvar, så klart vi skulle komma till Minyon falls! Vi sprang förbi helt enkelt och hoppades den var långt borta!

Kom fram, och inget vattenfall! Det hade torkat ut på grund av för lite vatten i floden. Borde vi ju fattar när vi gick längs floden egentligen och såg hur lite det var😂.
Men fin utsikt om något! Och högt!

Började vandringen tillbaka, och några andra hade sett ormen i skogen. Jomen, ingen synvilla då iaf😉.

Halvvägs tillbaka började solen titta fram och det blev varmt! Rätt som det är tvärstannar Stoffe, nytt djur på vägen! Först ser vi bara en tjock svans så vi tror det är en ny orm, men nope! En ödla på 50 cm ungefär. Det var en black skink, ofarlig men lite läbbig så den väser åt oss. Den va helt svart och blänkte till och med. Där vågade vi ta en bild iaf!

Just det på väg till nightcap hoppade det fram en grey eastern kangoroo! Satt ett tag och kollade på oss sen hoppade den upp till en äng. Jag tvingade Stoffe att gå ut och ta en bild, jag körde ju och stod illa till i en kurva😉 Där uppe var dom två, så söta😍. Att se dom så i vilt är så otroligt roligt!

Efter vår vandring körde vi till Broken head och vilade en timme på stranden efter dagens fläng. Avslutade dagen med mexikanskt! Godaste maten i Byron!

Nu är vi på väg till Sydney och ska alldeles strax lyfta efter snart en timme försening! Här ska vi ha 6 nätter innan vi åker mot Nya Zeeland!

Just det, ovan ser ni våra husdjur i Byron Bay😉

Nedan kan ni höra fågellivet i night cap, lät som man vore på zoo ungefär😄

Fraser Island var häftigt, annorlunda och roligt!

Två heldagar hade vi på Fraser Island där vi tillsammans med några andra åkte runt i en 4WD buss. Skumpigt som bara den men så kul! Hur ofta åker man runt på fina stränder som vägar liksom.

Tyvärr, säger jag, lyckligtvis säger de andra, var det mulet på vår resa där. Varmt ändå men jag hade ju gärna fortsatt ha strålande sol som vi haft de senaste 2,5 veckorna😉.

När vi kom dit började vi att besöka Lake Mckenzie. Sötvattensjö med underbar strand! Eller ja hela ön är ju bara sand i princip men ändå haha. Otroligt hur regnskog kan växa på sanden sådär! Blir ingen bild på dig Stoffe här, sorry😉 men han lyckades se sur ut på varenda bild där, han skyller på att solen kom fram som blängde honom i ögonen😉

Efter det gick vi på regnskogspromenad och därefter lunchbuffé!😋

Efter lunch fick de som ville följa med och promenera till Wallby Creek. En något ansträngande promenad! Barfota och i tjock, djup sand och uppförsbacke, var vi efter 2,5 km senare framme! Mitt på ön, sanddyner som i en öken i Afrika, dock med regnskog runtom, uppenbarade sig denna söta sjö! Snabbt hoppade vi i för att svalka oss och till vår blandade förtjusning kände vi efter några minuter hur små fiskar nafsade oss på kroppen. Typ sådana fiskar som finns på Thaispa där man får stoppa ner fötterna för att fiskar ska göra dina fötter rena och äta upp döda hudrester. Bara det att dessa kittlades på hela kroppen!😄

Efter nån timme var det bara att ta samma promenad tillbaka, något lättare de sista 2 km denna gång😅👍.

Efter noga övervägande och efter alla spindelchockar så valde vi en fraser tur där vi fick bo på nått lägenhetshotell. Vanligtvis är det nog flest som tältar på fraser men jag är glad vi inte gjorde det! För jisses vad det blåste upp på kvällen och kallt va det!

Dag två inleddes med tur till nått skeppsvrak av ett gammalt lyxfartyg från 1935. Tjaa, ett vrak helt enkelt😉. Körde vidare till Idian heads som är ett andligt ställe för auberginerna och platsen dit man bör ta sig för att få en underbar utsikt över hela fraser.

Därefter åkte vi till Champange pools, inget som jag tyckte imponerade direkt. Några klippor med hål i som fyllts med vatten från havet där man kunde bada. Inte heller på fraser får man ju bada i havet på grund av strömmar och hajar (tjurhaj).

Sista stoppet på resan gjordes vid Eli Creek. Liten flod där man kan flyta med längs. Iskallt vatten! Stoffe fegade men jag va ju tvungen att testa iaf. Ganska mysigt om solen hade tittat fram kan jag tänka mig. Dock kunde floden gått lite snabbare tyckte jag för att kunna klassificeras som en naturlig vattenrutschkana😉.

Just det! Glömde säga det fanns en skeppskatt på båten från Hervey bay till Fraser Island! Katter som bruka avsky vatten och båtar! Han hade sin låda, säng och mat på båten, så charmig! Så jag sysselsatte mig ju på båten iaf😉😂.

Själva staden Hervey bay dit vi mellanlandade en natt före och efter fraser va ju inget att hurra för direkt😉. Mer än att de hade god vedeldad pizza och världens längsta pir typ!

Efter Fraser och Hervey bay åkte vi vidare till Noosa igår där vi är just nu.

Väldigt mysig stad tycker vi🙂. Här har vi lyxat till det med egen lägenhet. De spar vi in på att kunna göra egna måltider. Gött ha ett eget kök att kocka i lite.

Igår direkt efter vi kom begav vi oss direkt till Noosa nationalpark för att vandra lite. Efter fyra timmar i en buss ville vi ut och röra på oss. Perfekt väder för det också då det var halvklart väder med en regnskur på två min. Tyvärr såg vi inga vilda koalor på vår färd. Men riktigt mysig natur och stigar. Och så häftigt att se att surfare! Såå många som surfar! Frågan är om vi kommer våga testa😜.

Efter det storhandlade vi så vi har till våra fyra frukostar, fyra luncher och fyra middagar! Grillad kyckling med stekt potatis blev det till middag nr ett och två. Lyxmiddag om man jämför med tidigare😉.

Idag har vi varit på Steve Irwins Zoo heela dagen. Austrailian zoo. Fin park och inte alls så mkt folk det brukar vara på zoo. Även djurens ytor var större än många andra. Här har vi bland annat fått klappa koalor och kängurus. Alltså koalor måste vara det sötaste djuret i världen! Man ville bara lyfta ner dom från träden och ta med dom hem😍.

Nu är vi rejält trötta, vilan har inte riktigt hunnits med. Den tänkte vi ta på stranden heela långa dagen imorgon, ljuvligt☺️☀️.

Hörs snart igen!

Fortfarande ingen julkänsla här trots julmusik på Zoo:et idag, med bland annat låten "let it snow". Kanske för det är 30 grader varmt med strålande sol😉.

Hej igen! Nu var det några dagar sedan vi uppdaterade er om läget! Vi har det super och lever livet! I alla fall upplevelser! När det gäller matlivet försöker vi hålla kostnaderna nere så gott det går för mat och dryck här är dyrt! Så då och då kostar vi på oss middag ute annars är vi duktiga på att fixa ihop nått smarrigt själva😉. Lite småtorra baguetter, yoghurt med banan, pasta med korv eller tonfisk. Typ, rena lyxen😉

Vi har lämnat Cairns bakom oss, en stad vi gillade!👍😄. Näst sista dagen i Cairns åkte vi till Fitzroy Island där vi hade bokat en sea kayaking tour. Hur kul som helst! Vi va ca åtta pers tillsammans som paddlade och snorklade i drygt tre, tre och en halv timme, till/vid Little Fitzroy. Underbar liten ö som vi hade helt för oss själva. Tyvärr fungerade det inte så jättebra att ta bilder med mobilen under vatten trots detta dyra skydd vi köpt. Eftersom fiskarna inte ville modella för mig och va stilla blev bilderna blurriga😜. Ni får lita på oss när vi säger att korallerna och fiskarna är magiska😉. Turen blev ännu bättre när vi fick se söta sköldpaddor längs kajakerna😍🐢. Tillbaka till stora Fitzroy hade vi några timmar på egen hand. Då jag var helt slut landade jag på stranden, oväntat😉. Stoffe fortsatte snorkla och hade turen att se en revhaj på 1-1,5 meter. Häftigt! Om ni undrar vad det är för något vi har på oss så är det inte våtdräkt😉😂. Det är en stingsuit som ska skydda mot Box jellyfish. Vi såg jelly fish men vet inte vad för slags. Hur som helst, man känner sig verkligen hur sexig som helst i dessa stingsuit, eller vad säger ni😉

Sista dagen blev lugn som spenderades vid lagunen i Cairns innan vi tog nattbussen till Airlie beach där vi befinner oss nu. Kanske glömt berätta varför de har laguner istället för att bada i havet🤔. Då det är högsäsong av olika slags jellyfish (maneter) speciellt Box jellyfish, har de byggt upp fina saltvattenpooler för allmänheten bredvid havet där alla kan bada i fritt istället för att riskera bli brända av maneterna i havet. Eller slippa bada med stingsuits. I Cairns var det även p.g.a. av saltvattenkrokodilerna längs kusten. I Airlie finns det också en lagun, dock lite för varm även för min smak. 32 grader är kanske lite väl när det är 33 grader i luften och man vill svalka sig. Men jag klagar inte😉.

Väl framme i Airlie beach efter 10 timmar på buss checkade vi in på det finaste boendet hittills. Colonial Palms motor in. Vi har havsutsikt! Ihhh😄 med tanke på att vi inte ens hade fönster på senaste boendet😂. Här hade vi två nätter innan vi begav oss ut på det som är meningen med att komma till Airlie beach, segling! Segla längs withsundayöarna😍. Vi seglade med silent night dom tidigare använts i tävlingar för segling, ganska häftigt att veta att det är den snabbaste segelbåten i området😉. Under dessa 48 timmar har vi njutit till fullo! Lärt oss om segellivet, bo 14 personer och ha den minsta toan i världen att dela på, sova i sån liten hytt att man inte kan sitta upp i sängen och i 32 grader varm båt heela nätterna😂. Men ändå, upplevelse som man aldrig gjort innan! Vi träffade många härliga människor på resan! Det roligaste var när vi började snacka om vad vi jobbar med. Erik från Holland säger:"you gonna hate me when I tell you what I work with". Det visade sig att vi var kollegor, typ. Skattehandläggare i Holland😉. Och en klok engelsk tjej Lydia svarar: " only the people who dont pay their taxes and dont do the right thing will hate you". Ganska roligt med tanke på att vi i Sverige tänker likadant! Skillnaden är dock att de har 10 veckors semester, 10!

Vi såg underbara solnedgångar, stjärnklar himmel, åt god mat, snorklade på underbara ställen och såklart, besökte en av världens finaste stränder, whitehaven beach! Den var gudomligt fin! Här badade vi med stingrockor och lemonaharks precis bredvid oss intill stranden. Såklart ofarliga så länge man inte försöker fånga en som Stewe Irwin!

Vi kom tillbaka från seglingen idag och det första vi gjorde, duschade! Den bästa duschen i mitt liv! Efter typ 2,5 dag med bara sol och bad utan att duscha, så ja! Att konstant ha sand å saltvatten på kroppen blir lite jobbigt efter ett tag😉.

Imorgon åker vi med nattbussen, 13,5 timmar, till Hervey bay. Där har vi en natt innan nästa äventyr, Fraser Island! Hörs nån gång efter det!

Just det, tomten var på whitehaven beach! 🎅🏽
Bildbomb nedan kommer☺️.

Just det, vårt husdjur på resan😉! Lilla fiskmåsen som följde med i lilla båten och som också fick middag av oss☺️.

I fredagskväll 25 november landade vi i Cairns efter flyg från ayers rock till Sydney och från Sydney till Cairns. Checkade in på Caravella backpackers. Ett hyggligt hostel som ligger längs esplanaden. Eller som Stoffe sa:"lägsta standarden om man får välja"😉. Efter några dagar har jag (oss tror jag) funnit oss tillrätta☺️. Vi lagar våra egna måltider, gör till och med lunchlådor😉 tvättat har vi också hunnit med emellan alla aktiviteter! Välbehövligt!

I lördags valde vi att tillbringa i Cairns vid lagunen hela dagen för att sedan laga middag i vårt gemensamma kök.

I söndags begav vi oss med en katamaran till Green Island. Helt jäkla magiskt! Vi snorklade i närmre tre timmar i sträck! Fick inte nog av alla underbara fiskar. Allt från en cm till en meter stora. Bestämde oss att vi måste skaffa skydd till telefonen så vi kan ta bilder vid nästa snorkling. Ni måste få se vad vi sett! Såg rockor också, eller jag såg en och Stoffe ett par tre st. Så söta!

Stranden där gick inte klaga på den heller. Paradiset😍☀️.

I måndags åkte vi upp till en liten by i regnskogen som heter Kuranda. Vi åkte dit med ett litet sött gammalt tåg från början av 1900-talet. Sen åkte vi skyrail (linbana) hem. Vilken utsikt! Förstår knappt hur det är möjligt att bygga en tågräls och en skyline på det här sättet, så högt upp, ungefär 300-400 meter upp.

I kuranda träffade vi lite djur och fick mata lite wallabies😍. Såg även en vild kakadua som tyvärr va för svår att få på bild.

Idag, tisdag, har vi åkt med Billy the Tea till Daintree Rainforest och Cape Tribulation. Daintree Rainforest ska vara världens äldsta regnskog. Men jäklar vad den krympt. Hemskt:(

Vi började med att åka kustvägen för att åka på krokodil safari på Daintree river. Och joda, två stora saltvattenkrokodiler såg vi! En hona och en hane. Fick inga bra bilder tyvärr men hanen va gigantisk! 4,5-5 meter stor. Han ville inte komma tillräckligt nära för att fotograferas tyvärr😉

Efter det åkte vi till Alexandra lookout för en underbar vy.

Här fick jag dock uppleva min första riktiga avsky! En gigantisk spindel! Lika stor som en mans hand!

En liknade uppenbarade sig även senare på damtoaletten utanför Cape Tribulation beach! I just den toaletten jag valde! Jag stannade inte där inne länge! Sprang gråtandes därifrån och fick byta toalett med guiden!

Knappt jag vill lägga upp bilden😵

Sen tog vi en regnskogspromenad där vi fick lära oss regnskogens funktion och vad för djur som finns där. En av dom var en fågel som heter Cassowary bird. Gigantisk fågel som kan döda en människa om den känner sig hotad. Det finns bara ca 1500 kvar.

Vi hade turen att få se en pappa med tre små barn😍. Ja ni läste rätt, här är det pappsen som tar över barnuppfostran och barnpassandet från och med äggen kommit. Då lämnar mamman boet och pappan får snällt ta över😊 Så vackra! Tyvärr blev det bara filmen som blev bra och det verkar inte gå att ladda upp videor🙁. Jag testar så får ni prova☺️. Är den första under denna text i så fall☺️.

Efter det fick vi grillat till lunch😋
Och mata fler kängurur och wallabies😍 Kommer ta en med mig hem😍😉

Sen åkte vi till Emerald Creek där vi fick bada och testa exotiska frukter samt deras inhemska te.

Sen blev det en tur till Tribulation beach! Fin, men tyvärr får man ju inte bada längs kusten här uppe då det är säsong på kubmaneter och krokodiler. Inte ens fötterna får man doppa!

Efter det blev det glass från Daintree som de tillverkar själva av det som växer där. Bland annat kokos, mango, plommon och nån slags trädväxt som faktiskt var mkt god!

Det var det mesta som hänt i Cairns dessa dagar! Imorgon ska vi slappa vid lagunen och på torsdag ut och paddla kajak och snorkla på fitzroy Island!

Hörs snart igen! Hoppas julkänslan infunnit sig hos er! Det har den inte här!

Och allt är bakvänt här! Vattnet rinner på fel håll, man kör på fel håll, man öppnar låsen på fel håll (även vänster). Men människorna är fasiken så trevliga!