Innan vi lämnade bilen i onsdags åkte vi till Waipu Caves där vi tittade på lysmaskar, häftigt! Kul att kunna gå i grottorna på egen hand utan guider och andra turister. Hit åker man själv och går in på egen risk. Becksvart och fuktig var det men vi kom in en bit och lyckades få se dom! 😄dock gick det inte att få till några bilder, det var alldeles för mörkt.

Sen lämnade vi bilen i Auckland och strosade runt i storstan. Kändes lite som Stockholm tyckte vi. Tog nån öl och hittade en väldigt prisvärd thairestaurang för kvällens middag! Wok'n noodle bar. Billigare än ölen😉.

Torsdag tog vi en färja till Devonport, 12 minuter från city. En mysig mindre stadsdel där vi fann lugnet för en stund. Har verkligen känt nu på resan att det är de lugna byarna/städerna jag(vi) gillat. Också där den vackra naturen finns. I Devonport strosade vi runt, matade fåglarna med vår överblivna mat och tog brunch, panncakes och milkshake😋.

Gick till stranden en timme och slappade och njöt av de sista solstrålarna på resan.

Kl tre var det dags att åka till flygplatsen för att åka till Melbourne för en sista natt där innan hemfärden.
Där hade vi bara fram till klockan ett innan vi behövde ta bussen till flygplatsen igen. Känns som vi varit på resande fot i flera dagar när man väl kom hem.

Tog första frullen ute, bagels med färskpressad juice innan vi tog spårvagnen till st Kilda. Åt en halvbra thailunch och sen bar det av, hemåt!

Följt av flygförseningar och banarbete kom vi hem igår vid lunchtid, helt slut! Meen för att bekämpa jetlagen fick vi tvinga oss att vara vakna! Kl kvart över tio stöp man i säng och vaknade kl fem imorse! Får väl se hur det går ikväll! Jobbedags imån, dags för hjärnan att aktivera sig😉.

Vi har haft en fantastisk resa och tack alla som följt oss! Australien och Nya Zeeland är definitivt värt att åka till och jag hoppas verkligen vi får turen att åka dit igen! Så som avslutning säger jag som alla gör i Down under och NZ, see ya! 😄🐬🐊🌴🌏☀️🏄🏽✈️🌇🏔🇳🇿🇦🇺❣

Till sist.. Tror bilden nedan skildrar våra känslor över att vara hemma just nu.. 😂😉

I Ahipara bodde vi på en av våra favvocampingar hittills, Ahipara Holiday park. Denna låg precis vid 90 mile beach i lite lummig grönska. Här fick vi en trevlig svensk man som granne som också körde jucy!👍

Vi körde upp till Nordöns spets Cape Reinga där vi nöjt av underbar utsikt och fint väder. Längre än såhär kommer du inte på NZ utan här möts Stilla havet och Tasmanska havet. På vägen dit stannade vi i Te Paki Stream & Sand dune och åkte sandboard nerför de stora sanddynerna. Kul men jäkligt jobbigt att klättra uppför sanden som var varm och samtidigt rasade ner för varje steg man tog. Fick lite Saharakänsla på den😉. Efter ett par åk var var vi mer än nöjda, och trötta!

På vägen hem stannade vi på Rarawa beach på östsidan, underbar strand! Som vit potatismjöl och hur bred som helst. Det bästa var att det knappt var något folk. Att ha en sådan strand nästan för sig själv är lyx!🙌🏼👌🏼finare än 90 mile beach tyckte vi och inte lika blåsig:)

Dagen därpå åkte vi vidare till Russell som är en av byarna i Bay of Island. Väldigt mysig stad med mysigt promenadstråk längs havet med mysiga restauranger och caféer. Här stötte vi även ihop med ett annat svensk par från Halmstad som vi snabbt träffade i Coromandel tidigare. Världen är liten!

Vår första dag checkade vi in på campingen i Russell och gick och kikade på stranden och byn.
Dag två chillade vi totalt. Låg på Long beach hela dagen, solade och badade i det faktiskt ganska varma vattnet. Efter strosade vi in till byn och köpte hamburgare att grilla på kvällen, mums!

Dag tre åkte vi på båtutflykt bland alla öar, en heldag på havet, dock något för blåsig för min smak. Hade turen att återigen se delfiner! Dock fick vi inte hoppa i och simma då de hade delfinbebis i flocken. Så länge de har barn i flocken är det väldigt restriktiva med att simma med delfinerna. Allt ska vara på deras villkor vilket jag tycker är så rätt! NZ är mån om sina djur och sin natur, love it! 😍 Kaptenen hoppade i havet för att plocka färska musslor till alla som ville ha, vi avböjde båda😜🙄

Dag fyra innan det var dags att åka vidare, idag rättare sagt, åkte vi med en båt till Urupukapuka Island, roliga namn😉. Underbar grön ö med fina stränder och får! Här slappade vi några timmar innan det var dags åka tillbaka och till Russell. Därifrån körde vi till Uretiti beach där vi bor på Uretiti beach doc. Camping. Jättemysig! Ligger precis vid stranden. En av de mysigaste vi bott på. Kostar 13 nzd per person plus att man måste betala för en soppåse att slänga skräp i för 2 nzd. Det finns enklare toa och kall dusch. Kan köpa varmdusch för två dollar, typ 13 kr. Tycker ändå det är charmigt med dessa campingar för ofta bor du så fint i naturen och där är inte lika mycket folk som på de dyrare. De dyraste vi bott på betalade vi 52 dollar, i Taupo.

Stoffe hoppade i plurret direkt medan jag var badkruka😬🙄🏊🏼. Här hade vi velat ha fler nätter men tyvärr, hemresan börjar närma sig och imorgon måste vi lämna tillbaka vår vapendragare jucy i Auckland. På torsdag åker vi därifrån till Melbourne bara för att precis sova över natten innan det bär av hemåt!

Kan inte fatta resan är över! 😭😭😭
Känslan just nu😥. I alla fall Sandras😂.

Vi ses snart hemma allihopa! Hoppas ni har vår nu😉

Bilderna kommer ungefär i den ordning jag skrivit om. Och ja, stränderna är så tomma! Magiskt😍

Så här ser kvällarna ut. Kvällsdopp (ibland), middag i kvällssolen sen läsa bok/lösa korsord i sängen😄😉. Snart har solen gått ner här och då blir det väldigt mörkt och kallt!

Natti natti👋🏼✨🌙

Ps! Videon på valarna från Kaikoura får komma som sista punkten i inlägget!

Hobbiton eller The Shire (Fylke där Frodo och Sam bor) var så mysigt! Är eller har man nån gång varit ett fan av sagan om ringen filmerna måste man åka hit! Fylke var verkligen som en liten mysig by för små människor! Grönsaksland och riktiga fruktträd. Dammar och lilla puben green dragon. Som en liten sagoby.

Två timmars rundvandring med guide är det som erbjuds. Man får inte vandra omkring där själv då de vill bevara byn som den är. Sjukt hur mycket tid och pengar som lagts ner på dessa filmer. Hur Peter Jackson inte var nöjd med färgen på ett träd så människor fick måla bladen för hand! Eller att som det nämns i filmen om plommonträden som blommar, egentligen är äppelträd! Eftersom storleken på plommonträden inte passade Hobbitfolket fick de plantera äppelträd och ta bort alla blad och sätta dit plommonblad istället😂😄.
Eller att dammen som är med i Fylke, att de fick problem med grodor som flyttade dit, så de fick ta dit en grodfångare för att få bort dessa hundratals grodor😂.

Efter denna mysiga tur åkte vi vidare till Hot water beach som ligger i en del av Coromandel. Här bodde vi på campingen i två nätter.

Nere på stranden i hot water beach grävde folk sina egna bubbelpooler i sanden då vattnet där under blir varmt vid ett visst klockslag, klockan 6pm fick vi reda på, något nog inte alla visste eftersom de grävde och grävde men vattnet blev inte varmare😂 klockan var typ 15-16:30 då vi va där.

Dagen efter åkte vi ner till Hahei, underbar strand och by😍. Därifrån åkte vi till cathedral cove och tänkte spendera dagen där, ack så fel vi tänkte. Kom fram, tänkte smörja oss, ingen solkräm! Jahapp.. Stod det skulle ta 1,5 timme att gå tillbaka. Vad skulle vi göra. Tog vattentaxi tillbaka igen till Hahei. Gick till bilen för att hämta solkrämen, ingen solkräm i bilen! Nähe, Stoffe erbjöd sig köra till campingen i Hot water beach. Kom tillbaka 40 min senare, ingen solkräm! Hittade den 5 min senare gömd i bilen. Jaha😐. Spenderade sista timmarna av dagen på Hahei. Njöt av sol och bad☀️. Till vi skulle åka hem igen. Då bestämde sig en geting för att förstöra Sandras dag! (Efter tre dagar försvann äntligen smärtan iaf!)Bestämde vi skulle gå fram och tillbaka till cathedral cove dagen därpå istället! Så sagt och gjort!

Laddade upp med solkräm och mkt vatten! Promenaden dit tog oss 35! Minuter i rask takt, vadå 1,5 timme😂. Vi njöt av några timmar där, dock lite sämre väder än dagen före men lite sol tittade ändå fram och tempen visade 26 grader. Inte i vattnet dock😨.

När vi kom tillbaka till Hahei vid femtiden fick vi leta camping. Lättare sagt än gjort! Vi tänkte freecampa men stället vi kom fram till först var fullt. Nästa ställe fick endast självhushållande bilar vara på (inkl. Toa vilket vi inte alls har, vi har säng.. En vask och en utrullningsbar butangasspis).

Åkte vidare och hamnade till slut på andra sidan halvön i stan Coromandel city. Eller denna låg lite utanför och vi fick pröjsa lite men det var den värd! Så lugnt och skönt var det där. Fick havsutsikt, finfint och där bjöds det även på en vacker solnedgång över shelly beach Coromandel!

Här sov vi bara innan vi dagen efter körde till Ahipara, 7 timmars bilresa norrut! Vägen genom Auckland var.. Långsam, köade i över en timme i 5 km/h typ!

Men väl värt resan! 😄👍

Resan på Nordön i NZ började egentligen i Taupo. Här sov vi vår första natt i vår älskade juicy campervan och hittade på lite olika äventyr! 😄

Vi checkade in på en top 10 holiday park camping, Lake taupo. Fixade iordning sängen och lagade mat! Efter det tog vi ett dopp i deras uppvärmda pool. Välbehövligt efter en lång bilresa från Wellington.

Dagen efter var det dags för att åka jetboat och water rafting. Såå kul!

Tyvärr har vi inga egna bilder då vi inte fick ha kameran med på någon av dessa turer men har bilderna på USB så dessa får komma i efterhand.

Hela dagen gick åt dessa aktiviteter och vi båda gillade white water raftingen bäst! Stoffe fick även här testa sin höjdrädsla då vi fick hoppa i forsen efter halva turen från en klippa på ca fem meter rakt ner i forsen som dessutom bara var 10 grader i! Jag, Sandra, var mest orolig för kylan😨. Dock fixade vår kapten Jack varm choklad till oss efteråt i gummibåten😉.

Dag två/tre i Taupo gjorde Sandra sitt sista äventyr😉. Skydive stod på schemat kl nio på morgonen. Helt jäkla underbart! Detta var mer härligt än bungyjump och inte lika skräckinjagande, tyckte jag. Men det varade ju så jäkla mkt längre och vilken fantastisk utsikt jag hade! Jag fick äran att hoppa med en kille vid namn Andrew från England som var så chill man kunde vara. Vet inte hur vanligt det är att låta passageraren styra fallskärmen men den äran fick iaf jag ända tills det var dags att landa. Fick prova på att svänga och snurra runt i luften. Hur kul som helst! Jag valde 15 000 feet som motsvarar ca 4500 meter, vilket gjorde att själva fria fallet blev hela en minut innan fallskärmen vecklas ut. Vanligtvis är det 40 sek typ på 12 000 feet vilket verkar vara standardhoppet. Vädret var perfekt och man kunde se kust till kust och mäktiga berget Mount doom (från sagan om ringen, (vulkanen som Frodo ska slänga i ringen i). Berget heter egentligen Ngauruhoe. Såg Även Mount Tongariro som kändes så nära fast ändå så långt borta😂👍😄. Nedan ser man hur vyn såg ut från bilen iaf😉. Bild nedanför den lånad av Google så ni förstår hur det ser ut nära.

Efter hoppet åkte vi vidare mot Rotorua. En stad med varma källor som luktar svavel! Fyy! Vi stoppade på ett ställe mitt ute i skogen som hette Kerosene. Detta var en liten flod där vattnet är naturligt 40 grader. Som en naturlig bubbelpool helt enkelt. Och helt gratis! Finns många där turister betalar pengar men finns lika bra ställen som är gratis. Får ta en liten promenad i skogen bara😊.

För att undvika den äckliga lukten körde vi förbi Rotorua mot blue lake. Här luktade det natur igen! Fridfull camping vid en mysig sjö som faktiskt inte var alltför kall att bada i. Stoffe tog ett kvällssim rakt över sjön på ca 700 meter. Jag bangade och gick tillbaka till campingen😉. Hade hellre hoppat fallskärm eller bungyjump igen😉.

Dagen efter var det inget vidare väder. Men vad gör det. Sagt och gjort hyrde vi Mountainbikes och begav oss mot Redwoodforest. Jäklar vad imponerad jag blir på dessa människor som kör mountainbikes! För det är livsfarligt! Så ja vad tror ni hände! Jag har överlevt gigantiska spindlar, stingrockor, maneter, bungyjump, skydive, forsränning m.m, men att detta skulle bli mitt fall hade jag aldrig gissat😂. Föll och voltade med cykelfan rakt ner i en brant backe! Men klarade mig konstigt nog med blåa ben, skrapsår och riktigt mycket jord på kläderna! Tur man hade cykelhjälm!

Vi for vidare ändå men gav upp (ok Sandra gav upp😂) när regnet tilltog och uppförsbacken aldrig tog slut! Pulsen har aldrig varit så hög!

Ska tillägga att vi cyklade förbi en väg där det var 6-gradig slinga (absolut värsta leden man kan ta) finns skala 1-6 varav vi tog max3!. Där det var ett kors med blommor för en kille som avlidit på spåret, så det är en livsfarlig sport!

Dyngsura kom vi tillbaka till stan i Rotorua och längtade efter en varm dusch. Ingen campingplats längre så vad gör man då?! Man åker på spa! 😄😉👍

Polynesian spa åkte vi till och värmde upp oss i mineralpoolerna innan vi körde vidare mot ödemarken! (Hobbiton, fast vi tog in på freecamping nånstans utanför vid en mysig sjö)

På första bilden nedanför ser ni hur det ryker upp från marken. Så kan det se ut lite överallt och de säger de är "volcanos". Alltså små gejsrar under marken som puttrar.

Kvällens finmiddag blev tonfiskssallad!

Campvan, freecamping, mat på burk, disk och tandborstning i sjön=riktig camping!

Kvällen bjöd på en fin solnedgång efter regnskuren! Och då det inte fanns nånstans att diska, då använder man naturens resurser😂😉.

Vädret på NZ skiftar snabbt och det är en sak som gör landet ännu mer magnifikt. Väderprognoser kan man strunta i och man får ta dagen som den kommer. Packa ner olika slags kläder för rätt som det är dyker solen upp och då blir det varmt!

Kommer knappt ihåg när vi var i Abel Tasman men det måste varit två veckor sen😂. Har inte tillgång till så mkt internet numera när vi kör campvan så får bli lite inlägg i efterhand😉.

Hursomhelst så älskade vi Abel Tasman! Det var ett underbart ställe!

Första dagen vi kom dit chillade vi på stranden i little Kaiteriteri. Åt våra medhavda bananpannkakor och bokade båttrip till Aowara beach till dagen därpå.

Självklart fixade Diane så vi kunde få längre promenadtid från Aowara beach till stället vi skulle bli upphämtade på, Medelin beach nånting tror jag den hette..

Här gick vi en hike mellan fem stränder som var upp och ner, upp och ner, berg upp och kulle ner. När vi kom fram med båten till Aowara simmade en stingrocka förbi. Vi pausade halvvägs på Tonga beach där vi intog första doppet på NZ! Kallt men svalkande efter dessa stigar. Fantastiskt fint och nästan öde.

Då vi missat att högvattnet kommit när vi steg nerför ett berg och nästan var framme vid slutdestinationen, så va det bara att hoppa i badkläderna, slänga upp sakerna över huvudet, och vada över vatten för att komma fram😅. Framme vid bark bay som va fem minuter från Medelin, chillade vi i två timmar innan båten kom för upphämtning. Coolt att man åker vattentaxi där som buss hemma, why not liksom😉.

På vägen hem fick vi turen att uppleva hundratals delfiner som simmade upp bredvid oss! Fantastiskt! Och delfinbebis var där också😍. Heaven!

Dagen avslutades med cider/öl och pizza, vilket vi kände oss välförtjänta av😉😋.

Sista dagen hyrde vi kajaker på egen hand och gav oss ut bland sälarna. Där var det sälar som simmade runt vår kajak, fantastiskt. Och sälbebisar😍.

Vi hittade iaf får egna lilla strand att ta paus och lunch vid. Medhavda mackor som vanligt och Dianes plommon. Det satt inte helt fel efter fyra timmars paddling! Tyvärr kan man bara ladda upp en video per inlägg så filmen på sälarna får ev komma nån annan gång.

Efter Abel Tasman styrde vi mot Kaikoura. Vi hade hört att två av tre vägar numera var öppna efter jordbävningen och valsafarina har börjat så smått. Vi fick dock ta en omväg och resan dit tog oss 6! timmar. Skulle tagit typ fyra max. De sju sista milen var inte roliga. Stora delar av vägarna är under uppbyggnad så det var mkt vägarbete. När vi skulle åka tillbaka tog resan sju timmar istället för två! Då den vägen vi skulle tagit till Picton är avstängd och kommer att vara minst ett år framöver.

I Kaikoura bodde vi på ett mysigt B&B med fin utsikt över bergen.

När vi kom fram samma dag tog vi en promenad bland sälarna vid en sälkoloni. Klart och tydligt står det att man ska respektera sälarna och ha minst 10 meters avstånd. Något inte alla verkade förstå! Jag (sandra) fick nog när jag såg några personer stå max en meter ifrån en sovande säl som de tyckte var roligt att irritera då sälen skrek när de försökte röra den. Skrek högt och tydligt om de inte kunde läsa och de genast ska backa ifrån den stackars Sälen, vilket de faktiskt gjorde! Dagens insats var därmed gjord😉. Tycker jag hade passat som sälvakt där faktiskt😉.

Vi körde vidare mot "stan" som var ganska öde faktiskt. Turisterna har fortfarande inte börjat återvända riktigt till Kaikoura. Här i byn Intog vi resans godaste pizza!

Första natten i Kaikoura sov jag dåligt. Vaknade av en "storm" trodde jag. Tills resten av huset informerade mig under frukosten att det varit små jordbävningar under natten. Stoffe sov som en stock dock😉. Han vaknar inte i första taget när han somnat direkt😂. Även andra natten var det små jordbävningar vilket inte berörde Stoffe det heller.

De flesta låg mellan 2-3 på Richterskalan men en var på 4,5. Detta är faktiskt lite obehagligt att det är så mkt rörelse i marken där fortfarande. Vilket även de som bor där tycker.

Dag nr två var det dags för valsafari! Vaknade upp till gråmulen dag med regn😩. Dock upphörde regnet lagom till vår båttur! 👍. Förhoppningen var att se spermwhales, kaskeloter. Tyvärr såg vi ingen men däremot ett stort gäng pilotwhales, pilotvalar. Såå många och så fina😍. De hade inte sett till några sen fyra månader innan jordbävningen så de var varmt välkomna!

Om man inte såg några kaskeloter på valsafarin gav de en ny resa eller 80% av pengarna tillbaka, generöst!

Vi tog en ny valsafari redan samma dag, eftersom vår sälsimning blivit inställd pga av för hårda vindar.

Denna gången fick vi se en kaskelot, i ungefär 30 sek😉😂. Såg ryggen och sen fenan när han dök ner. Hann tyvärr inte med några foton på detta ögonblick.

Åter tillbaka erbjöd de 80% av pengarna tillbaka då detta tydligen inte var tillräckligt länge för att de ska kunna säga man sett en kaskelot. Vi struntade i detta då vi var nöjda och fått två turer till priset av en! Dock två dagar senare så hade de ändå satt in pengar på kontot! Snacka om generöst företag!

Det är ganska svårt att hinna få en chans att se dessa enorma magnifika djur, då de endast är uppe ca 4 min för att hämta luft, innan de dyker ner ungefär 1 km! Minst, för att käka. Där nere är de ungefär 40 min upp till 2 timmar! Och under tiden kan de dessutom hinna simma ganska långt iväg igen. De har massa olika knep för att försöka hitta dessa valar, mikrofon, flygplan/helikoptrar från ovan. Men med tanke på vilket gigantiskt område dessa kan simma runt är det fantastiskt hur de ändå lyckas så många gånger!

Tyvärr får även videon på valarna komma i något annat inlägg.

Från Picton tog vi färjan över till Wellington. Vi gillade Inte Wellington! Blåshåla! Usch o fy rent ut sagt! Mulet, regn och blåst. Visst en solig dag kanske det är fint, men man har hört att det blåser där ofta😕.

Vi var kulturella och gick faktiskt på två museum! Inte mycket mer att göra när man blåser iväg ute. Bilen skulle dessutom hämtas upp först dagen efter. Kolla in mannen på bilden nedan, han såg sjukt verklig ut! Detta är från ett av museet vi var på. Skapat av självaste Peter Jackson, Great War Exhibition.

Numera kör vi runt på Nordön i vår fina gröna juicy campervan. En säng och ett litet kök där bak. Går som på räls 😉🚐.

Den 1 jan kom vi fram till Mount Cook nationalpark, Mount Cook är Nya Zeelands högsta berg på 3724 m. Som högst kan man vandra upp på 1000 meter, vi nöjde oss med ca 800 meter varav trappan var 600 höjdmeter upp. Det motsvarade ca 200 våningar! Anledningen till att vi inte fortsatte var för molnen låg alldeles under oss och vi såg inte ett smack ner på den höjden. Kändes liksom inte lönt att fortsätta 1,5 timme till enkel väg då utsikten var nada. Ni kan se nedan på bilderna.

Däremot kunde man se lite mer längre ner på berget som bilderna nedan visar. Här var vi mellan 200-400 meter upp.

Efter denna vandring som tog 2,5 timme t/r tog vi en till på 3 timmar t/r, Hookey Valley tour. När vi kom frampå slutet av den turen kunde man se lite glaciärerrester flyta runt på sjön.

Efter detta var Stoffe nöjd medan jag tog en liten tur till upp till Tasman Valley där man kunde se Tasman glaciär.

2,2 mil senare och 220 våningar så var jag också nöjd😉. Middagen som intogs på kvällen, tja, nyttig, proteinrik och billig kan man kalla den. Fullkornsris med tonfisk och kokt ägg😂😉. Fortfarande dyrt att äta och leva även på NZ. Eller dyrt och dyrt. Men minst 300kr för middag för två får man lätt räkna. Blir mkt i längden på 10 veckor.

Luncherna, tjaa, i ungefär 7 veckor har vi nu ätit mackor med ost och salami/eller skinka😂. Kommer aldrig mer vilja äta bröd😂😬.

Efter Mount Cook körde vi till Frans Joseph Glaciär. På vägen körde vi bland annat förbi Lake pukaki. Oehört fin sjö med fantastisk färg.

I Haast mötte vi en kille från Sverige som höll på att cykla jorden runt, så coolt!

Vägen från Mount Cook till Frans Joseph va lång! Med stopp tog de oss 6 timmar. Och då är inte vägarna som hemma! Här är det oftast kringel i krok vägar heela tiden ofta med stup utför. Så efter 6 timmar är man trött efter sådana vägbanor.

Dagen efter skulle vi gjort Helikoptertur till glaciären, landat och vandrat på glaciären. Dock blev denna tråkigt nog inställd på grund av för mkt moln uppe på glaciären vilket gör det omöjligt att landa med helikopter. Och helikopter är enda och säkra vägen upp. Istället tog vi en egen promenad nere i dalen och gick så långt fram till glaciären som möjligt. Underbar natur! Som ni kan se på bilderna ligger molnen otroligt lågt här på NZ! Ganska fantastiskt tycker jag!

Efter det körde vi till Greymouth där vi besökte pancake rocks och blowholes. Här hade vi bara en natt för att sova innan vi körde vidare norrut till Abel Tasman.

Vi är nu i Abel Tasman, eller vi bor i byn bredvid,Kaiteriteri. Vi bor såå fint! Havsutsikt från rummet. Vi bor hos Diane och Martin Everton som har ett litet B&B. De har tre rum på ovanvåningen på deras gigantiska hus. Egen balkong med havsutsikt och egen toalett precis utanför. Diane är en ängel! Hon fixar allt till oss och hjälper oss med all planering här. Hon fixar gemensam frukost varje morgon som ingår också. Så ska ni någonsin till Abel Tasman, bo på Everton b&b! Hon finns även på Airbnb men jag bokade direkt via hennes hemsida, billigare och slipper airbnb:s avgift. Tror inte alla bilder kommer få plats i detta inlägget från Abel Tasman så detta får komma i nästa😉.

Ha det bra!

Nope, blev inget dopp i sjön för Stoffe, vattnet var något för kallt! 😂 även om det var typ 23 grader ute så var det nog 10 i vattnet! Hyy

Ett kort inlägg med lite fler bilder från Queenstown fick det bli. Nästa gång får ni höra om Mount Cook och Glaciär Franz Joseph!

Hoppas ni alla hade ett lika bra gott nytt år som vi!

God fortsättning på er därhemma! 🍾🎉

Bilderna ovan är faktiskt från Milford sound men fick inte plats i förra inlägget.

Den 29 december ganska sent kom vi fram till Queenstown. Vi hade bokat boende via airbnb och bodde mellan Queenstown och Glenorchy på ett ställe som kallas Little Paradise Lodge. Detta var ett underbart och mycket annorlunda ställe. Allting har byggts av Thomas som kommer från Schweiz ursprungligen. Han och hans fru Christy driver stället där folk får komma och gå runt i deras fantastiska trädgård mot en liten avgift. De hyr ut tre rum där vi delar badrum och kök med alla. Bilderna kan nog tala för sig själva😉

Dagen efter tog vi en ridtur på Mary och Bob i Glenorchy och utforskade lite sagan om ringen natur.

På självaste nyår kastade vi oss ut på The worlds biggest swing (Nevis), ett fritt fall på 70 meter och sedan swing på 300 meter, heelt fantastiskt (Stoffe lite mer skeptisk😉), men något mindre höjdrädd nu kanske😉👍😄.

Efter galenheterna åt vi trerätters på Flame Bar & Grill, Världens största revben! Och avnjöt sedan lite fyrverkerier i hamnen.

Då jag kände för att fira nyår även när ni hade tolvslaget hemma, kastade jag mig utför en bro och gjorde därmed mitt livs första bungyhopp, fantastisk! Som att flyga😂😄. Så klockan tolv på natten hos er, och tolv på nyårsdagen här, firade jag både slutet av 2016 och början av 2017.

Som uppvärmning till bungyjump åkte både jag och Stoffe lite zipline innan. Har dock inga bilder på detta men det var en härlig känsla! Fortsättning följer i nästa inlägg då fler bilder inte fick plats i detta.

Den 26 december landade vi i Dunedin! Hämtade upp hyrbilen och checkade in på vårt motell. Två nätter hade vi här så efter första natten utforskade vi i princip allt det som stod på to do list!

Vi började med att köra till Nya Zeelands enda slott. Som dessutom var rätt litet. Men en fantastisk trädgård och storslagen vy.

Därefter körde vi till Albatross center. I Dunedin är det det enda stället i världen som albatrosser valt att häcka på fastlandet istället för öar, ganska coolt ändå. Och vilken storlek dess fåglar har! Vingbredden kan bli upp till hela 3 meter! Vi tog en guidad tur så vi fick komma upp och se deras näst och där de låg och ruvade medan deras partner flög omkring och letade föda.

På samma ställe fick vi även se vilda sälar och sjölejon. Sjukt söta!
Vi bokade även in en kvällstur för att få se blue penguins komma upp från havet till stranden, men då det blåste upp till storm på kvällen blev denna tur tyvärr inställd😥.

Efter albatross center körde vi vidare till Tunnel beach. Fantastisk tur med vädret, sol men inte sommarvärme direkt då det blåser kalla vindar på Nya Zeeland.

Därefter åkte vi till världens brantaste gata, Baldwin street. Den va jobbig att gå upp kan vi lova!

Då vi hade kök igen fixade vi äntligen bananpannkakor!

Dagen efter körde vi mot Te Anau. Här hade vi bara en natt för att kunna åka till Milford sound dagen efter. Vi tog en hiking i Te Anau som hette Kepler Trekk. Tog oss ungefär 3 timmar t/r. Nedanför på bilden dricker Stoffe av floden då de flesta av floderna i fjordarna här är drickbara. Vattnet smakar till och med bättre än det man köper eller dricker ur kranen😋

I Te Anau bodde vi på YHA hostel, ganska mycket fräschare hostel i NZ än Australien☺️. Dock får man inte så mycket sömn på hostel men annars är det billigt och bra.

Dagen efter åkte vi till Milford Sound, den mest kända av alla fjordar i NZ, och vackraste! Vägen hit klassas som en av världens vackraste.

Vi tog en båttur på fjorden, vilket var väldigt vackert. Vi hade strålande sol men vindarna på båten var iskalla!

6 fantastiska dagar har vi nu haft i storstaden Sydney! Vi gillade Sydney, vissa som gör, andra inte.

Första dagen kom vi fram på eftermiddagen. Tog färjan till Manly beach och gick strandpromenaden. Fin strand för att ligga nära storstan men inget som slår övriga på östkusten direkt. Färjan dit bjöd på fantastisk utsikt över operahuset och harbour bridge😄.

I Manly såg vi även hur föräldrar följer med sina barn till sin surfträning, precis som i Sverige, fast fotbollsträning typ😉.

Hemfärden från Manly bjöd på en spektakulär solnedgång över Sydney, magnifik faktiskt! 🌇

Dag två spenderade vi på en strand bredvid Manly beach, kommer inte ihåg namnet. Men vi gick dit istället för där fanns inga brännmaneter då strömmen inte gick in i viken. Åt vår billigaste middag i Sydney, fantastisk god thaimat för "endast" 220kr för båda. Och ja, detta är skitbilligt för att vara Sydney. Stället hette Manly thai Gourmet om ni nån gång befinner er i närheten.

Dag tre åkte vi till Blue Mountins utanför Sydney. Passade bra då det var dåligt väder, enligt mig, enligt Stoffe bra väder😉. Dock var det bara 15(! )grader uppe i bergen. Och när vi väl kom upp var det sådan dimma att man inte såg ett skvatt😂. Komiskt då vi skulle åka skyrail, skytrain och nån bergbana till över bergen och se vattenfallet Katoomba. Såg ingenting, bara dimma.

Vi promenerade i regnskogen i en timme och såg en aboriginshow. Efter detta, ja då kom solen och vi fick äntligen se bergen och de "Three sisters" som bergstopparna i blue mountin kallas.

Vi avslutade resan hem med en sväng inom featherdale wildlife park. Fick äntligen se en Tasmansk djävul! Och klappa en Wombat😍. Eller nej vi körde snabbt förbi OS stadion också, jihoo.. 🙄😉.

Dag fyra, fem och sex spenderades på Bondi beach. Alltså liljejulafton, julafton och juldagen! Jag gillade Bondi mer än Manly beach, Stoffe lite si och så med den frågan. Men tyckte vatten var klarare och stranden finare. Visst mkt folk men det var det även på Manly.

Den 23 gick vi the beachwalk som är en strandpromenad från Cogee beach till bondi beach på 8 km. Dagen började mulet men en timme efter vi var framme kom solen☀️😄🌴.

På självaste julafton gav jag mig själv en julklapp. Testa surfa! Och jisses vad roligt! 😄🏄🏽. Ingen dold talang direkt men hann upp en sekund ungefär innan det sa plask😂. Stoffe provade tio min sen gav han upp😉. Efter 1 timme och 45 min var jag helt slut! Och hade svalt en jäkla massa saltvatten😂. Men nu har man iaf testat. Ser ju så lätt ut för de som kan, trodde det skulle vara lite lättare ändå🙄😜.

På julaftonskvällen piffade vi till oss, första gången på över fem veckor fick sminket komma fram och de "finare" kläderna😉. Vi njöt av en god middag på Meat & wine co där vi valde revben av beef och oxfilé på spett😋. När vi skulle gå, då kom regnet och åskan. Vi som skulle gå vidare på drinkar! Istället så slutade därmed julafton för oss😂.

Juldagen, då dog Sydney. Hela staden blev en spökstad! Såå lite folk på gatorna. Alla åkte ut från staden för att fira jul. På Bondi beach var det iaf fullspäckat som vanligt!

Annandag jul var det dags att lämna Sydney och Australien för denna gång. Efter flyg först till Wellington, med byte till Dunedin var vi framme på Nya Zeeland på annandag kväll. Mer om detta kommer i nästa inlägg☺️.

Till sist, om än några dagar för sent, vill vi önska er alla en riktigt god jul😄🎅🏽☃🎄

Vi ber om ursäkt för vår tondövhet😂😂👍