Veckan av graduation så var det många olika aktiviteter. Söndagen innan graduation hade min värdsyster och hennes kusin deras graduation party. Vi hade massor av folk över och åt, badade etc.

Sedan var det Bachelorette vilket var när alla seniors blir firade i en ceremoni. Det fanns mat och det var kul att hänga med alla.

Den 27:de var de självaste graduation. Det var häftigt att se även fast jag inte fick delta. Rektorn höll tal, elever höll tal och sedan ropades en efter en upp för att få sitt diplom. Efter alla var färdiga tog vi lite bilder och sedan åt vi middag på TGIF.

Resten av veckan var det olika grad parties. På torsdagen gick jag på Dylan och hans kompisars. Tyvärr tog jag inga bilder eftersom vi bara var där en timme och jag glömde. Sedan på lördagen gick jag på Laurens och sedan Palomas. Det var jättebra. De hade pool, vattenrutschkanor och massor av mat. På söndagen gick jag på Abby och Kaelas grad party. Skulle egentligen gå till en till på söndagen men orkade verkligen inte.

I helgen var jag i Daytona. Vi bodde på ett hotell precis vid stranden vilket var jättehärligt. Lördagen spenderades vid stranden och poolen. På kvällen gick vi och åt på Bubba Gump. Efter det gick vi och åt glass på Coldstone. Jag och min värdsyster gick sedan och kollade på Pitch Perfect 2 som var jättebra. Bion som vi gick till hade även fåtöljer som man kunde luta tillbaka så man låg nästan ner och kollade på filmen. Efter filmen gick vi tillbaka till hotellet och gick och la oss. På söndag åkte vi hem efter frukost. Det blev en kort resa men det var väldigt kul att få se lite av Daytona.

Här är bilder från prom! Jag hade det jättebra. Det var mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara. Jag gjorde mig iordning hos tvillingarna där en tjej kom hem till dem och gjorde hår och smink. Sedan tog vi bilder hos dem. Efter det åkte vi hem till mig och tog mer bilder. Sedan var det middag på en japansk restaurang. Fler bilder togs vid vattnet där alla andra var. Efter det åkte vi till dansen och åt, dansade, tog bilder i en photo booth, spelade black jack (temat var james bond) etc. När dansen slutade kl 11 åkte vi till steak n' shake och åt pommes och drack milkshakes. Planen var sedan att dra ett gäng hem till tvillingarna men jag mådde inte bra. Kände mig sjuk och kunde inte prata alls så det var bara att dra hem. Det var verkligen en kväll att minnas!

Eftersom mitt år snart har nått sitt slut tänkte jag skriva lite tips till nästa års utbytesstudenter.

Prep Course
Jag rekommenderar starkt att åka på en prep course innan sitt utbytessår. Själv åkte jag till New York i en vecka. Det var ett perfekt sätt att komma in i allt och man fick träffa så många andra utbytesstudenter som man kunde prata med. Sedan var det ju också häftigt att besöka New York. Men jag tycker i alla fall att man ska ta en vecka att prata om sitt utbytessår och bli van med att vara i USA.

Sport eller Klubb
Det är också viktigt att gå med i någon sport, klubb eller liknande. Jag tycker att det är ett jättebra sätt att träffa nya människor och ha något att göra efter skolan så man inte bara går hem. Detta är extra viktigt i början av året.

Klasser
Om ditt år inte räknas, vilket de flestas inte gör, tycker jag man ska försöka välja roliga/lätta klasser så att man kan göra mer roliga saker än att plugga hela tiden. Jag tog till exempel hemkunskap och interning (assistent till en lärare).

Förväntningar
Försök att ha så lite förväntningar som möjligt innan du kommer hit. Detta kan vara väldigt svårt men tänk inte att det kommer vara som en high school film eller att det kommer vara perfekt. Det kommer vara många tuffa stunder och allt kommer inte vara som man har föreställt sig. Det kan vara kompisar, värdfamilj, skolan etc.

Facebookgrupp

Jag rekommenderar att gå med i en facebookgrupp för utbytesstudenter under året. Själv så är jag med i Year Abroad 14/15 (nu 15/16). Det är jätteskönt att kunna läsa hur andra har det och man kan fråga om råd. När jag hade det jobbigt skrev jag ett inlägg och mådde mycket bättre när jag kunde prata med andra utbytesstudenter.

Hålla kontakt

Det är svårt att säga hur mycket kontakt man ska ha med alla där hemma. Själv pratar jag med min familjen ungefär en gång varje/varannan vecka och med kompisar lite mer sällan än så. Man får känna av själv hur mycket man vill prata med folk där hemma men en bra regel är att du kontaktar dem när du vill prata. Jag tycker det är viktigt att man fokuserar på att leva här och inte känna som att man halvt är här och halvt i Sverige. Man ska inte heller oroa sig om att man konstant behöver hålla kontakt med sina kompisar. Allt är nytt och det kommer bara kännas jobbigt om man känner press från alla där hemma. Fokusera på ditt utbytesår.

I fredags var det grad nite. Det innebar att alla seniors från skolan åkte till Busch Gardens (tivoli) i Tampa och var där hela kvällen. Parken var stängd för alla andra förutom seniors från olika skolor. Vi kom in runt 18:30 och sedan fick vi vara där till kl 1:00. Jag hade en utav de bästa kvällarna detta år. Det var så kul hela tiden. Jag var med ett jättehärligt gäng så vi hade det jättebra. Vi åkte massa åk, gick runt och dansade/sjöng, åt mat etc. Jag ville inte att kvällen skulle sluta och nu vill jag verkligen tillbaka!

Åkte en berg o dalbana som hette sheikra. Den var så jäkla brant! Dessutom hängde man över den första backen innan den släppte. Var livrädd innan vi åkte iväg så vissa i kön försökte lugna mig och andra bara skrattade. Men det var inte så farligt efter den första backen.

Sedan ville jag åkta en vikingabåt innan vi lämnade men ingen annan ville åka. Tillslut tvingade jag med mig Martin, en killen i gruppen vi hade under kvällen. Martin hade typ inte åkt någonting och var livrädd för det flesta åk men han gick med att åka denna. När vi sätter oss i båten märker vi att det är en bygel över huvudet och på knäna, vilket vi tyckte va skumt eftersom den bara gick fram och tillbaka. Sedan hör Martin en kille säga att det bästa med åket är när den åker upp och ner! Då får han panik och säger till de som jobbar att han måste ut, så vi gick av. Mådde dåligt eftersom jag tvingade honom på det där åket och jag inte visste att den åkte upp och ner.

Men hade i alla fall en superbra kväll!

Nu är det cirka 2 månader tills jag åker hem. Vid tillfället längtar jag att åka hem ganska mycket. Det är inte samma hemlängtan jag hade tidigare då jag kände mig nere men jag är mer taggad att få komma hem. Känner mig lite färdigt med USA och livsstilen här. Jag saknar friheten hemma och att bo i mitt egna hem med min familj. Även fast jag är redo att åka hem försöker jag njuta av den sista tiden här för jag vet att jag kommer sakna allt här när jag väl kommer hem. Jag får fokusera på allt roligt jag kommer göra innan jag åker hem.

Ibland funderar jag på mitt liv här. Nu känns det som detta är mitt liv och jag känner mig bekväm i det. Mitt hem här känns som hemma och jag har vant mig med vardagen. Då undrar jag också om det kommer bli svårt när jag kommer hem till Sverige igen. Kommer vissa saker kännas konstigt och kanske fel? I mitt huvud tror jag att allt kommer kännas som det var innan jag lämnade men det kanske inte blir så.

Detta blev ett ganska djupt inlägg men jag undrar om andra utbytesstudenter kanske har samma tankar

Lördagen spenderades på ett blåsigt men fint Boca Grande. Vi var på stranden och åt sedan lunch.

Har verkligen älskat tennis säsongen och jag är så ledsen att det är slut efter denna vecka. Alla har kommit så nära och jag har blivit mycket bättre på att spela. Kommer sakna alla och att spela.

På fredag innan springbreak lämnade jag tidigt. Jag mådde inte bra på grund av all pollen och min axel gjorde väldigt ont, så tvillingarna tog mig till deras pappas kontor eftersom han är kiropraktor. Det visade sig att min axel var lite ur led så han behövde trycka tillbaka den. Mådde bättre efter det och värktabletter. Senare på kvällen åkte vi till stranden för att kolla på solnedgången men det var så molnigt så det fanns inte så mycket att se.

På lördagen tog vi sovmorgon och tog det lugnt. Sedan kom deras mammas moster över och så åkte vi alla till en ö som heter Boca Grande för att äta lunch och glass. Efter det åkte jag hem och så åt vi på PF Changs (en kinesisk restaurang) till middag.

Hade inga planer på söndagen men Anna frågade om jag ville gå till stranden med henne så jag gjorde det. Vi solade, gick runt och kollade, kollade på solnedgången och rockade rockring i en drum circle.

På tisdag blev det ännu ett besök till stranden. Denna gång åkte jag med min värdmamma, värdsyster och min andra värdsysters son. Vi solade, badade och köpte sedan glass.

Onsdagen var inte så händelserik. Jag och min värdsyster gick och såg Focus på bio.

På torsdag åkte vi till Boca Grande igen. Denna gång var det mina värdsystrar, min värdsysters son, min värdbror och hans flickvän. Solade och badade ett tag innan vi gick och åt lunch och sedan glass. På kvällen lämnade vi för att åka till Georgia och hälsa på min äldsta värdsyster som bor där.

Fredagen var min äldsta värdsysters födelsedag så vi åt frukost och gjorde oss iordning för att åka och äta lunch på en southern restaurang. Åt brunswick stew och en pulled pork sandwich. Efter lunch åkte vi och kollade runt i lite butiker och köpte cupcakes på ett ställe som heter smallcakes. De var tydligen kända för deras cupcakes. På kvällen åt vi middag på en italiensk restaurang och så åt vi jordgubbstårta när vi kom tillbaka. Dagen efter var vi ute på lite ärenden innan vi åt lunch på Zaxby's. Sedan åkte vi förbi ett konditori för att köpa efterrätt eftersom de hade gäster på kvällen. Vi tog det lugnt och kollade på tv tills gästerna kom och så åt vi middag. På söndagen åt vi frukost och sedan åkte vi tillbaka till Florida .

Hade ett bra och händelserikt lov men skulle velat att det var längre

Händer inte så mycket just nu. Vardagen rullar på men nästa vecka får vi spring break! Ska ta det lugnt och hänga på stranden! Här är lite bilder från den senaste tiden.
Alysha, min värdsyster, gjorde fattiga riddare till oss.

Gjorde svenska pannkakor vilket var extremt gott!

Gick på en basebollmatch med Hope och Anna

Vi hade en festival där folk målade bilder på marken runt skola

Gick och såg en track & field meet
(bild6)
Innan tennism
atch
(bild7)
Min valentine's day bestod av en god frukost som jag gjorde och middag med Alysh
a & Blake
(bild8)

Kollade på airband, vilket är när varje årskurs uppträder med dans och mimar till låtar. Skulle själv vara med men hade match innan så visste inte om jag
skulle hinna.

Vi hade en så kallad cold front, så min värdpappa tände