Som jag har berättat förr så är frukost i Turkiet väldigt stort, man går vanligtvis ut runt 11 tiden och sitter länge med en kopp te i handen efter att man har ätit sig mätt.
Jag och M är sämst på att äta långsamt, så fort vi får in maten, frukost som middag, så kastar vi i oss maten men vi försöker ibland att ta vår tid :)
Igår provade vi ett nytt frukostställe i vårt område,Nişantaşı som heter Bazlama Kahvaltı. Ett riktigt populärt ställe på helgerna då vi fick stå i kö i ca 30 min innan vi kom in. Men vi kunde direkt förstå varför!
Med en mysig och lite "hippie" inredning tog vi oss genom flera små rum upp till terrassen. Där satt en äldre dam bland gästerna och bakade bröd, som de hämtade direkt från henne till oss när vi ville ha mer och servicen var är utmärkt då både mor och dotter som äger stället gick runt och såg till att alla gästerna hade det bra.
Frukosten som serverades var typisk från den sydvästra delen av Turkiet, som İzmir och Çeşme. Och de garanterade att man inte skulle gå därifrån utan att vara mätt, vilket var sant!

Så i matkoman tog vi oss till köpcentrumet Cevahir för att shoppa loss! :)

Idag ska jag tillbaka till Sverige då plikten kallar men frukosten blev inte glömd, vi fixade frukost här hemma och åt med balkongdörren öppen, det är fantastiskt att i oktober månad kunna njuta av 20 graders värme :)

I fredags anlände min mamma i Istanbul. Det var hennes allra första gång här och jag såg fram emot att få visa henne denna fantastiska staden och en insyn på mitt liv som jag lever här.

Jag visste att hon inte skulle vara svår att imponera, men samtidigt så har hon, som väldigt många andra, många fördomar om Turkiet pga västerlänsk media.

Så fort vi satte oss i taxin från flygplatsen sa hon, "Det är inte alls som jag trodde". Och så har det fortsatt varje dag.."Det är inte alls många med slöja här", "Kvinnorna här verkar vara så lyckliga", "Par håller händer och visar sin kärlek öppet" osv... Ja, mamma..så är det här, sa jag hela tiden.

Det har varit jobbigt att hela tiden behöva försvara platsen jag har valt att flytta till, men jag säger bara, KOM HIT så får ni bevisat motsatsen till alla era fördomar.

Det har varit kul att se mamma så glad här, enligt henne den bästa semestern på länge.

På lördagen åkte vi till M:s mammas sommarställe, 1 h utanför Istanbul. Det var första gången våra mammor skulle träffas och det gick bättre än förväntat. De både är väldigt pratglada så vi visste att det skulle gå bra men de planerade tom att resa utomlands tillsammans :)

Mamma passade på att ta ett dopp i havet under tiden M grillade massa kött och fisk till middagen som resulterade i matkoma, som vanligt :)

Min favoritdag här är söndagar, speciellt om det är fint väder. Äta stor frukost längs med Bosporen och sen ta en lång promenad. Så i söndags tog vi med mamma till brunchstället Lacivert, som ligger på den asiatiska sidan om Bosporen men vi tog deras båt från Rumeli Hisari på europeiska sidan dit, direkt till restaurangen.

Efter att ha ätit oss mätta och belåtna där så åkte vi tillbaka till europeiska sidan för att ta en lång promenad längs med vattnet. Vi tog oss ända till Ortaköy för att visa mamma den fina moskén där och ta en liten fika.

Mamma tyckte mest det var roligt att titta på alla som fiskade och fotografera deras fångst :)

Ortaköy

M åkte till Dubai, så jag och mamma passade på att äta middag i området där vi bor, Nisantasi (ja, vi har flyttat nu)

och under måndagen uppfyllde vi mammas dröm, vilket var att besöka några kyrkor.

Jag lyckades göra en liten "tour" då vi hann med Taksim, Istiklal Caddesi & Galatatornet samtidigt som vi besökte kyrkor men regnet kom så vi begav oss hemåt sen.

På kvällen gick vi till Cevahir för att gå på bio och se filmen Ben-Hur.

Igår var det tråkigt väder så vi åkte till Istinye Park för att shoppa och äta lunch, sen kom vi hem för att fixa mammas ögonfransar innan vi skulle på middag med M :)

Hagia Sofia

Blå moskén

Idag hann vi med Blå moskén, Hagia Sofia, Grand Bazaar och Spice market. Trötta i benen så nu ligger vi utslagna i soffan! Imorgon åker vi tillbaka till Sverige för att jobba lite sen kommer jag tillbaka nästa vecka!

På återseende! :)

Är tillbaka i Istanbul nu och denna gången för att stanna i 2v!
Har haft fullt upp i Sverige med att ha ett heltidsjobb samt ett extra jobb som fransstylist och försöka ha en fritid på det.
Det har varit mycket, ska inte ljuga om det..Så denna semestern är välbehövd!

Idag är vi på Babylon, en beachclub vid Svartahavskusten. I och med att alla har varit bortresta under bayram så var det ingen trafik på väg hit, det tog bara 30 min!

Hit är alla välkomna, såsom hundar o barn :)
Så här kommer vi att slappa hela dagen!
Skönt att det fortfarande är sommar här i mitten på september :)

I'm baack!
Hahaha asså jag har inte världens roligaste liv när jag är hemma i Malmö, jag jobbar, bygger fransar och när jag väl får tid så umgås jag med mina älskade vänner o familj!
Det är därför jag alltid bloggar så fort jag får chans att lämna Sverige!!

Just nu sitter jag på flygplatsen i Oslo och väntar på att få komma iväg till Pristina, Kosovo för att se på min bästa vän sedan 23 år tillbaka, gifta sig!
Jag har fått äran att vara hans "best woman" så det kommer bli skitkul!

I lördags skulle jag till Istanbul för att sedan idag flyga från Istanbul till Pristina men sen utbröt en statskupp under fredagkvällen i Turkiet, vilket skapade kaos och mitt flyg på lördagsmorgonen blev inställt. Det är så tråkigt med allt dåligt som händer i världen och jag kan inte göra något annat än att hoppas på att det snart blir fred!

Tillbaka till mitt dilemma... I och med att mitt flyg blev inställt till Istanbul så var jag tvungen att hitta nya biljetter till Pristina. Jag letade överallt, men det är inte lätt under semestertider då alla flygen är slutsålda eller att det kostar 5000 kr enkel väg..
Sen kom jag på att vi (Norwegian) flyger dit, fast från Oslo. Både flyget till Oslo och Pristina var fullbokade!
Så jag har fått chansa om att försöka komma med dessa flygen idag och just nu har jag flyget till Pristina kvar, och den går om en timme!
Så för att fördriva tiden har jag druckit lite vin... 119 NOK för ett halvt glas vin asssss.. Sjukt! Haha! Ska förbi taxfree o köpa en hel flaska för samma pris, haha BYE!

Fortsättning följer...

När M hade kommit tillbaka från Istanbul så åkte vi till Yalikavak Marina för att äta på den bästa köttrestaurangen i världen- Nusr.et
Vi var även där förra året, då det var min första gång där.
Yalikavaks marina kallas för "Palmarina" och här hittar du exklusiva klädbutiker, både vanliga och lyxrestauranger samt en utställning av de snyggaste yacht båtarna som har lagt till i hamnen.

Nytt för i år är Zuma, en sushi restaurang som finns runt om i världen, bl a i Istanbul. De hade en "soft opening" i onsdagskväll då vi va där, så vi passade på att ta en drink och se hur det såg ut samt hälsa på M:s kusin som har börjat jobba där.
Zuma har fått det bästa läget i Palmarinan, längst ut! Här har de en infinity pool och beachclub, det är så vackert!!

Sen gick vi till Nusr.et för att äta galet mycket kött, en "biff-nigiri" till förrätt och bara smälte i munnen och sen ett helt lamm kändes det som!
Vi blev såååå mätta, klarade inte ens av att äta upp allt så vi åkte hem för att slänga oss i sängen.

Dagen därpå blev det häng på hotellets strand och sen tog vi en promenad till Türkbükü för att äta middag.
Vi satte oss på restaurang Miam som vi hade läst lite om på Tripadvisor och stället såg väldigt trevligt ut när vi gick förbi.
Jag beställde in skaldjurspastan och den var bland det godaste jag någonsin har ätit så den fick en stark nr.2 på min lista på skaldjurspasta över hela världen. (Ingen knäcker den i Miami)

Idag bestämde vi oss för att prova beachcluben på Zuma. Bra musik, inte så mycket folk och väldigt bra service. När vi kom dit så fick vi en uppfriskande välkomstdrink, de kom förbi med iskalla små handdukar och följde med en till duschen med en ny handduk efter varje dopp i poolen. Väldigt bra ställe! ;)

Så nu har vi tagit oss tillbaka till vårt hotell för att se matchen mellan Sverige-Italien och M somnade efter 15 min...

HEJA SVERIGE!!

M förstår aldrig varför jag alltid ska börja  småstäda innan housekeeping kommer...
Jag förstår inte heller varför jag gör det. Det måste ligga i mitt undermedvetna. Jag tror det är för att jag tänker att någon ska komma "hem" till vårt hotellrum och då måste det se lite fräscht ut.. Haha!

Idag vaknade jag av att det knackade på dörren, HOUSEKEEPING!!!
Öppnade med ett hårrufs, och svullna ögon, och bara: give me 30 minutes please! Inte för att klä på mig, utan för att fixa lite på rummet, ställa fram vad som är skräp osv. Sen gick jag nöjt ner till frukosten och hängde "Please, clean My Room" på dörren.

Är det fler som jag som också plockar undan lite innan de kommer för att städa ert hotellrum?

...M var tvungen att åka till Istanbul för att gå på ett viktigt möte, antar att det är livet med en affärsman men han kommer ikväll och vill redan förlänga vår semester :)

Jag har iallafall ätit frukost ensam två dagar i rad och igår beställde jag "sucuklu yumurta" som är stekt ägg med korv. De kommer då in med turkisk frukost för 2, utöver mina ägg.. Happ, tänkte jag, det är väl bara att börja äta då..
Så idag till frukosten sa jag bestämt: "Günaydın (godmorgon), I only want an omelette, with everything in it.. Cheese, vegetables etc.."
Jag går in o hämtar lite frukt till min omelett som jag har beställt.
Huxflux kommer de ut o börjar duka upp alla dessa små skålar av allt igen, PLUS min omelett.

Och det är inte lönt att jag avbryter dom med att säga "asså, No İ only wanted an omelette..!"
Så jag börjar småplocka från varje liten skål för att visa uppskattning.
Och nu ligger man här, utslagen och mätt.

Får göra ett nytt försök imorgon men då med Mr. M

Peace!

Merhaba!

Jag vet att jag inte har skrivit på länge men jag har haft så mycket annat att göra!
Jag har ju utbildat mig till fransstylist i Sverige och har fått jätte bra respons i form av massa kunder som har velat göra sina fransar hos mig. Så förutom att jag har jobbat 100% med flygandet så har jag gjort ögonfransfärlängning så fort jag har kommit hem från jobbet eller innan jobb!

Men nuuu är det semester!
Jag åkte till Istanbul i fredags och lördag morgon tog vi flyget till Bodrum. Det tar bara 1 h och det är så fantastiskt att man kan hamna i ett sånt paradis efter så kort tid :)
Som ni kanske minns förra året så var vi också här då men i en annan by som hette Yalıkavak och nu bor vi i Göltürkbükü, på ett FANTASTISKT hotell som heter Kuum hotel & spa.
Jag kan verkligen rekommendera detta stället till par som är ute efter en skön o avslappnande semester.
Rummen är fantastiska, utsikten är fantastisk, personalen är fantastiska - alltså är allt FAB! :)
Hit kommer vi definitivt komma igen.

Så väl framme på hotellet så körde de oss till rummet i en golfbil, sen tog vi oss ner till trädäcket för att sola och slappa. När kvällen kom och solen var på väg ner så hade M bokat bord på hotellets fiskrestaurang.

De hade utsökt mat och vi njöt av den fina utsikten och det bästa sällskapet.
I matkoman sa jag till M att jag längtade tillbaka till rummet så vi kunde ligga i sängen o titta på tv (jag vet, sjukt tråkig är jag haha). Vi begav oss tillbaka mot rummet, när personalen ber oss gå en annan väg istället, mot trädäcket och vattnet.
"Little do i know" - sätts låten som jag alltid har drömt om att dansa till på mitt bröllop på och M stannar upp. Plötsligt inser jag vad som kommer härnäst- M går ner på ett knä och friar till mig. Det enda jag kunde säga var: ASSÅ JAG PALLAR INTE, och börjar gråta under tiden jag säger Ja!
Resten av händelserna väljer jag att inte dela med mig just på bloggen men jag kan iallafall säga att han kunde inte gjort det bättre!
Vilken överraskning och sååå romantiskt!

Så nu fortsätter vi med att njuta av semestern som nyförlovade, trots att det inte har sjunkit in för mig än :)

Jag vill säga ett stort tack från djupet av mitt hjärta till alla er som har gratulerat oss. Det har verkligen betytt mycket för oss! <3

Måste bara säga att min systemkamera pajade efter första semesterdagen, förhoppningsvis är inte bilderna från förlovningen borta, men snacka om otur! Den vill bara inte starta....

Förlåt!

Jag vet att det var längesen som jag uppdaterade bloggen! Men man kan väl säga att man är lite mer "upptagen" här i Sverige än hemma i Istanbul..

Jag jobbar 100% igen, jobbar 5 dagar, ledig 4. När jag är ledig träffar jag alla vännerna och umgås med syrran och hennes familj.
Jag och M har inte setts sen senaste blogginlägget, nu är vi snart uppe i 3 veckor utan varandra och det känns skittufft. Vi ses igen den 23 maj då jag åker till Istanbul under min ledighet.
Så för att slippa tänka på det för mycket så har jag lyckats underhålla mig rätt bra :)

Förra helgen fyllde min goda vän Jimmy år. Vi var ett gäng som var ute och åt middag på PS Bar & Grill i Köpenhamn. Ett ställe som bjuder på jättegod mat och god "party" stämning.
När vi var mätta och belåtna gick vi till den nya klubben "Arch", tidigare känt som Zen. Där hade vi bord, så det blev gott om dryck och maaaasssa dans! Jag och Jimmy satt inte ner en enda sekund :)
Natten tog inte slut där utan vi gick vidare till "Nevermind" som är en gayklubb och gick inte därifrån förrän
kl 05:30 och det var ljust ute.. *ÅNGEST*!

Dagen efter låg vi och solade på innergården. Men det började med att vi lyckades låsa ut oss, vilket resulterade att "Superwoman Sara" klättrade upp ca 4 m för att hoppa in genom deras balkong för att hämta nycklarna.
Någon dag senare märkte jag några blåmärken bl a på innanlåren eftersom att jag klättrade över balkongräcket som var typ 150cm högt, snyggt!

Sen var det dags för 5 dagars jobb, jobb och jobb men jag hade denna helgen att se fram emot -
Certifieringskurs i fransförlängning! En två dagarskurs där vi gick igenom lite teori men mestadels praktik.
Vi övade först på en docka, men jag skulle faktiskt vilja säga att det var svårare än på en människa eftersom man byggde på hårda lösögonfransar.

Och sen var det dags att bygga fransar på min modell och idag hann jag med att göra två nya set på två olika modeller.

Man är inte alls van vid att pilla så mycket med något, men jag älskar det! Det är jätteroligt!
Nu vill jag bara komma igång med att bli superduktig och snabb och som tur är har jag massa underbara människor som är villiga att ställa upp med att få deras fransar gjorda av mig!

Ni får gärna börja följa min nya Instagram-sida för fransförlängningarna- glam.lashes

Vi startade vår dag med att gå till vårt stammisställe, Pla's thaimassage på Lorensborg! Jag har gått dit i flera år och har aldrig varit missnöjd.
Man betalar 350kr för 1 h helkroppsmassage, och jag måste säga att det nog inte är för blyga personer för det är inte mycket yta på kroppen som de INTE rör vid, hahaha!

Men jag kan iallafall starkt rekommendera detta stället om du har många knutor eller är väldigt spänd, det kanske gör ont ibland när de använder armbågarna men efteråt känns det som om du flyger!

Efter vi hade varit där så åkte vi tillbaka till stan, Stadium hade 25% rabatt på allt så jag passade på att köpa ett par nya sneaks!

Ikväll blev middagen på Pinchos! Ingen av oss hade varit där förr men vi tyckte de hade ett roligt koncept.
Att man från början laddar ner en app, boka bord därigenom. Sedan komma dit, sätta sig ner och beställa maten och drickan via telefonen för att sedan gå och hämta maten från ett ställe och drickan från ett annat.
Det hade dock inte gått hem i Turkiet då de aldrig hade accepterat tanken av att gå o hämta mat och dryck själva! :)
Maten var jättegod och man blev mätt efter 4-5 st tapas!

Lekte lite med filter på kameran :)

Nu är vi tillbaka på vårt nya hotell för kvällen, men dock inte så nytt utan förmodligen Malmös äldsta, The Mayfair hotel. Och det är verkligen inrett efter det också, blommiga gardiner, mörka trä-/bjälkar och möbler men de skönaste ställbara sängarna! :)
Får se om det spökar här inatt också ;)

Imorgon åker M tillbaka till Istanbul igen...:(
Så med det säger vi tack och godnatt!!

Det är ett yrke jag borde satsa på! Haha!
Jag älskar att prova nya restauranger och deras mat, bedöma servicen (som är viktigast) och ambiansen.

Idag har jag besökt två restauranger, Viblioteca som är en helt nyöppnad tapas bar som ligger på Kanalgatan samt Marcus Samuelssons restaurang här på Malmö live, Kitchen & Table.

Jag mötte upp några vänner inne på Viblioteca, varav en av dom är från Toledo i Spanien så jag var väldigt taggad att höra om vad han tyckte om maten. De beställde in paella, gambas (tigerräkor) i vitlök, patatas bravas mm. Tyvärr var inte något av det någon större hit. Jag hade redan ätit lunch så jag beställde in desserten "churros".
Efterrätten var väldigt god, men tyvärr har jag en så söt tand att allt som innehåller något friterat med choklad, går hem hos mig.

Personalen var trevliga men verkade underbemannade, de tittade inte till en så ofta (ändå var där inte så många gäster) och så tycker jag inte att man ska behöva vänta över 20 minuter på en skål med pommes frites, och vi såg även några som skickade tillbaka maten..
Restaurangen hade annars en trevlig inredning med spanska råvaror och lite souvenirer. De får 5 utav 10 poäng från mig.

Vi kom precis tillbaka till hotellrummet från hotellets restaurang Kitchen & Table.
Jag och M:s restaurang besök är sällan längre än 90 min. Vi försöker verkligen äta långsamt, sippa på vinet o hålla långa diskussioner men istället gör vi allt detta i snabbspolning!
Restaurangen är högst upp i byggnaden, inte så värst stor men har i stort sett 360 graders utsikt över platta Malmö. Tyvärr är 40% av detta, oljehamnen vilket bara är fabriker och lagerlokaler.. Väldigt tråkigt..

Centralstationen

Menyn hade inte jättemånga rätter man hejade över men vi beställde in en "snack" som bestod av bläckfisk och till huvudrätt blev det ryggbiff med pommes och bea.
När de kom in med bläckfisken så tittade vi båda på varandra och tänkte, är det detta som kostar 85 kr?! Jag hade skämts om jag kom ut med en liten tallrik med så lite mat på..

Det smakade mestadels citron men var ändå rätt gott!

När huvudrätten kom in så fick bara jag min mat. Servitören (som inte tog vår beställning) tittade frågande på M och undrade om han hade beställt någon huvudrätt?!
Så där föll omdömet ääääännu mer, borttappad beställning..
Efter ca 5 min fick M in sin ryggbiff som snabbt blev stekt som rå (han skulle ha medium).

Under tiden vi åt kom 3 olika servitörer/servitriser och undrade om vi hade det bra varav hon som tog vår beställning kom på för andra gången att hon hade frågat oss 3 minuter tidigare..
Trots det bästa sällskapet får Kitchen & Table 6 utav 10 poäng..

Kommer dock inte att komma tillbaka till någon av dom för att äta iallafall..