Lyckan är total!

Flygbiljetten är bokad till England, den 6 Januari klockan 16.05 lämnar planet Arlanda flygplats och ombord kommer jag att sitta. Nervös och förväntansfull är jag redan nu, packlista ska skrivas och allt det sista ska fixas. Den 31 December gör jag mitt sista pass på Ica och jag firar in det nya året, det år som tar mig ut på äventyr.

Det som en gång var en dröm blir nu verklighet. Jag ska få bo i ett Land med annat språk och vänstertrafik. Som sagt lyckan är total, jag ska göra detta och jag ska klara det!

Det som tar emot är att jag ska vara från familjen och vännerna här i Sverige Men det är tur det finns sociala medier :)

Jag återkommer med fler uppdateringar men just nu fokuserar jag på att läsa alla papper och guider som jag har fått.

40 dagar kvar

Äntligen kan jag ge en uppdatering gällande att åka som aupair. Efter många samtal/intervjuer med olika familjer hittade jag den perfekta. En familj bosatt i Great Missenden i Little Kingshill i England, 45 minuter med tåg från centrala London. Jag pratade med familjen förra lördagen sen pratade jag med systern till mamman i familjen i fredags. Idag pratade vi igen och denna gång bestämde vi att i början av januari åker jag till England och jobbar som deras aupair. Närmare sagt åker jag dit runt den 5 eller 6 januari. Det är om TVÅ månader. Nu börjar allt på allvar. Jag kan inte förstå att jag ska på uppfylla min dröm.

Anyway... Familjen består av mamma M, pappa W, dottern G och sonen M. Dottern är 5 år och det är hon jag kommer ta hand om, sonen är bara 4 månader så han kommer vara med mamman som är mammaledig fram till Juni. Dem verkar bo i en supermysig och trevlig by med en gemenskap på topp.

Jag är supernöjd med mitt val av familj och nedräkningen kan börja. Nu ska jag bara fixa allt där emellan.

Nu kommer uppdateringarna komma lite oftare och snart börjar en ny resa.

Nu kommer ett inlägg om det sista stoppet från Norge resan. OSLO! Norges huvudstad. Vi åkte den längsta streckan på hela resan, Bergen- Oslo. Men vi klarade det, vi kom fram i lagom tid till Scandic Viktoria, ett superfint hotell i centrala Oslo. Vi tänkte att vi skulle fira lite extra med att gå ut den kvällen men så blev det inte för tråkigt nog var det 20-års gräns överallt och ganska så otrevliga vakter. Så istället gick vi och köpte en dricka, något gott och gick tillbaka till hotellet för att kolla på film och bara slappna av. I slutändan var vi ganska glada över att vi gjorde som vi gjorde för vi var sååå trötta.

Dagen efter blev det en fullspäckad dag. Vi började med att äta en rejäl frukost med en helt underbar buffé. Efter det tog vi på oss skorna, checkade ut och gick ut på en liten stadsvandring. Vi gick genom fina parker och bland fina hus. Vi hamnade i ett kulturområde där det egentligen skulle finnas ett fint café men reseguiden hade inte uppdaterats. Stället vi hamnade på kändes som chinatown med mycket färg och lampor hängandes längs väggarna.

Efter en gnutta kultur kom konsten. Vi valde att gå på Munchmuseet där det berömda "Skriet" hänger. Förutom "Skriet" fanns där konst som jag aldrig sett förr. Det var en riktig upplevelse att gå där och alla känslor som bildades av att kolla på de olika konstvärken. Lycka, kärlek och sorg var bara början. Vi kunde gå där i vår tysthet och bara kolla.

När vi hade fått en gnutta kultur och konst valde vi att bege oss mot Sverige, med de vita gaturänderna och de svenska skyltarna man förstod.

Norge är ett vackert land med många berg, fina utsikter, fin kultur och vacker konst. En bilresa jag gärna gör om för oj vilka minnen vi fått. Vi har sett mycket på de många mil vi åkt, om vi räknat rätt så körde vi runt 230 mil innan vi var tillbaka till Örebro där jag spendera en vecka till. En vecka där jag bara kunde ta det lugnt.

Nu har jag återgått till verkligheten och jobbet kallar samt att mitt letande efter en värdfamilj i England har startat.

Bergen var en regnig stad med fina hus och ett fint akvarium. Efter Geiranger var Bergen nästa stopp på vägen. En stad vi skulle spendera två dagar i. En liten fin stad med få parkeringar och regnigt väder, med fina hus och ett mysigt litet akvarium med allt från sälar till krokodiler och allt där emellan.

Hotellet i Bergen var helt okej, vi bodde på P-hotels och fick frukosten till rummet varje morgon. Vi bodde mitt i centrum, vilket vi skulle göra på varje stopp denna resa. Jag var tacksam över det då det regnade en hel del. Då det regnade varje dag i Bergen så valde vi att gå till ett akvarium som låg 15 minuter från hotellet. Akvariet var jättefint, tråkigt med allt regn men vi hade roligt ändå. Vi fick se då de matade en säl, vi fick se krokodiler och vi fick gå in i ett rum med gigantiska fjärilar flygandes omkring oss. Efter akvariet gick vi och kolla på bryggen där de fina husen fanns. Husen som har sneda väggar och man fick en känsla av lustiga huset.

Efter Bergen bar det av till det sista stoppet... OSLO!

Hejsan! ​Innan jag fortsätter med inläggen från Norge resan så kommer en kort uppdatering angående min ansökan om att åka som Au pair nästa år.

Min ansökan är klar! Den är inskickad och har lästs igenom av STS som dessutom har skickat den vidare till Smartaupairs i Storbritannien. Dem har granskat min ansökan och har redan hittat en familj som jag kanske skulle gilla. Den familjen verkar bra och trevliga men jag vill inte ta första bästa utan se vad som finns där ute. Men nu har allvaret börjat och jag kan knappt förstå att jag ska välja en familj att spendera ett år hos.

Den 21 september väntar en intervju med Smartaupairs så att dem får lära känna mig lite bättre. Sen ska jag spela in en video där jag pratar om mig själv så att familjerna kan få en uppfattning om hur jag är som person.

Det var det som har hänt den senaste tiden. Jag är nu hemma från allt resande och så fort jag kom hem kom förkylningen. Men jag kämpar mig igenom och imorgon väntar jobb på både dagis och Ica.

Ska försöka uppdatera med bilder från Norge så snart som möjligt!!

Nästa stop på resan var Åndalsnes och efter det Geiranger. I Åndalsnes fanns det en liten stad där vi kunde ladda om våra krafter för att sedan hitta till Romsdalstrappan. För att ta sig till den trappa som gav oss denna utsikt fick vi ta oss uppför ett fjäll 2 kilometer rakt upp så att vi i slutändan var 537 m.ö.h. En ansträngande aktivitet som krävde att vi vandrade, klättrade samt att vi utmanade oss själva genom ta oss upp ovanför molnen. Men vilken känsla som uppstod när vi nått vårt mål. Svårt att beskriva den stolthet jag kände att jag tagit mig uppför ett berg 537 m.ö.h och att jag klarade detta 1 år efter körtelfebern. Jag är stolt över mig själv.

Efter Åndalsnes körde vi vidare till Geiranger. Vägen dit var hemsk, vi skulle köra trollstigen och vi visste mycket väl att den skulle vara krävande och svår att köra, men det vi fick uppleva var rent sagt läskigt. Vi började åka i ett lite regnigt väder, men när vi väl nådde trollstigen så steg vi snabbt uppåt och antalet meter över havet steg. Vi körde in bland molnen och blev fast där, molnen omringade oss hela vägen till långt efter trollstigen. Det var så molnigt att vi blev tvungna att tuta innan vi kunde körde i alla svängar. När vi närmade oss Geiranger kom nästa utmaning. Den värsta på hela resan. Vi kom till en väg som var värre en den omtalade trollstigen. Inte nog med att den var krånglig att köra, vi körde den då det var becksvart ute. Inga gatulampor och inga vägräcken. Hanna som körde just den vägen gjorde ett utmärkt jobb i svängarna. Jag fick uppgiften att guida genom alla svängarna. När vi nådde staden väntade några svängar uppåt innan vi kom till den fantastiskt fina familjeägd gård i Westerås. Vilket bemötande vi fick, trots att vi kom sent. Jätte trevlig ägare som mötte upp oss på den mörka parkeringen och som ledde oss till den bästa stugan. Med utsikt över Geirangerfjorden och staden somnade vi gott.

Från gården kunde man ta sig vidare upp på berget så att man kom till ett stort vattenfall, storseterfossen. Detta vattenfall var något speciellt, ett vattenfall vi kunde gå bakom. Men innan det väntade mer vandring/klättring så att vi kom till toppen. Vår vandring upp gjorde att vi ännu en gång kom ovanför molnen.

På vägen ner från berget fick vi nöjet att möta några får som var väldigt gosiga. Särskilt den som står vid min sida. Den tryckte sitt huvud mot mitt bröst och var allmänt mysig. Närmre gården såg vi massa getter där bland annat denna sovande get fanns. Haha så söt sovstil han hade.

Tyvärr så har allting ett slut och vi fick bege oss vidare på resan. Vidare till Bergen.

Trondheim fick bli ett stopp med lite historia och lite olika sevärdheter som var häpnadsväckande och underbara. Vi gick och kolla på de färgglada husen längs vattnet, vi gick till en Kristianstens fästning där vi fick oss en historia lektion som hette duga, en väldigt intressant historia. Vi fick även möjligheten att se den fantastiska Nidarosdomen. Wow vad jag önskar att jag kunde få ner känslorna i ord. Det var en fantastisk upplevelse att gå in där och se de fina färgerna på de fönstren som fanns. När vi satt där utanför och kollade på kyrkan så fick vi vara med om hönsjakt, då ett av hönsen rymde. Oj vilket pådrag det blev. Tre stycken försökte fånga hönan men lyckades inte så bra. Det var en tjurig höna.

Nu vidare till nästa stopp... ​Åndalsnes och geiranger

Från Åre till Steinkjer, 13,9 mil med bil. Vårt nästa stopp blev hos mina släktingar. Första bilden är en bild från deras fina och rofyllda trädgård. Lugnet spreds i kroppen och efter en promenad upp på ett hygge/berg så var både jag och Hanna trötta efter en lång dag på vägen och somnade direkt när huvudet las på kudden. Ett stort tack till mina släktingar som lät oss sova över där en natt, tack för att vi fick se er trädgård som var den finaste jag någonsin sett och tack för all hjälp och alla råd vi fick till de andra stoppen.

Nu vidare till nästa stopp... Trondheim.

Vi klev upp 04.00 för att göra oss klar för klockan 05.00 skulle bilen rulla mot Norge. Vi packade in allt i bilen, satte på musik och rullade mot ett förväntansfull resa.

Första stoppet på bilresan var Åre. Staden där Sveriges största vattenfall går att hitta och där man kan ta linbanan till den fina utsikten över Åre. Tyvärr hade vi inte tiden till att gå upp till Åreskutan men detta var lika fin utsikt. I Åre passade vi även på att köpa lite av den gudomliga Årechokladen. Jag köpte choklad med smak av mörk choklad och lime och en med vit choklad och jordgubbssmak.

När vi var i Åre försökte vi även hitta en blomsteraffär så vi kunde köpa en blombukett till dem vi skulle bo hos i Steinkjer, några av mina släktingar.

Men nej vi hittade inge öppen butik så vi fick åka vidare och hoppas på att vi skulle hitta någon butik efter vägen.

Nästa stopp Steinkjer.

Idag är det 13 dagar kvar till jag och Hanna tar bilen till Norge där utsikten över vackra fjordar, vattenfall och städer väntar. Vi börjar vår resa den 22 augusti vid 5:00 på morgonen. Sträckan vi har tänkt att åka är Sundsvall- Åre- Steinkjer- Trondheim- Åndalses- Geiranger- Bergen- Oslo och sedan blir det till Örebro där Hanna bo.r.

I Norge kommer vi bo hos mina släktingar, på en familjeägd gård och på olika hotell. Vi blir borta i en vecka och det kommer bli en del körande men vi båda är väldigt taggade och räknar ner dagarna.

Bilden ovan är tagen från creative commons sida och är en bild från Geirangefjorden, ett av ställena vi ska till och där vi dessutom ska bo. (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Geiranger2.JPG)