Snapchat
Instagram
Blogkeen
Nouw

Det er så fint her og vi koser oss masse. Dagene går og nå er vi allerede inne i den siste helgen vår på tur sammen. Etter en lang bussreise kom vi oss opp igjen til hovedstaden, etter noen solfylte strand-dager i Lagos. Dersom du noen gang skal til Portugal er dette helt klart en av stedene du bør dra til. Ja - kanskje litt mange turister, men det skjuler seg noen urørte steder her også dersom man bare går seg litt vill. Naturen er fin. Alle fjellene, skrentene, utsikten over havet - ja, du skjønner tegninga.

Skal sies at vi hadde et lite uhell når vi prøvde å klatre ned her. Thuva mistet mobilen sin og den delte seg rett og slett i to. I tillegg var det veldig skummelt og bratt - så halvveis i forsøket angret  jeg veldig, men da var det for sent. Heldigvis kom vi oss ned til sandstranden med et par skrubbsår her og der. Å klatre opp var derimot en annen sak. En snill mann i båt kom kjørende forbi og reddet oss fra å bli strandet her nede. Takk til han - og takk for touren vi endte opp med å få i samme slengen også.

Treningssett her og her

I dag tenkte vi å utforske LX district her i området. Hørt masse kult om stedet, og var innom i går kveld for å spise middag. Alle butikkene var stengt, men ble litt windowshopping, som endte med at vi bestemte oss for å ta en tur til. Masse vintage og ting med særpreg - og det liker vi! Satser på å få med et par skatter hjem derifra også 🌹

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

• 377 Lesere

Lyden av bølgene som treffer fjellveggen gir meg ro i kroppen, og tankene klarnes. Litt saltere enn vanlig. Sterker lukt. Varmere vann. Havet stiger hele tiden, og snart er det ikke mer igjen av den lille sandflekken vi oppdaget på vår spontane utflukt. En tur på stranden blant utallige turister er ikke helt min greie, så vi tok beina til fatt, og jaktet noe mer. Hvem skulle tro at den ensomme sandflekken vi glimtet ned den bratte fjellskrenten skulle vise seg å skjule en bortgjemt perle. Et lite paradis. Blått hav, hvit sand, huler og grotter. Følte meg som en liten havfrue der jeg svømte blant fisker og andre sjøkryp. Så her var vi da. Resten av ettermiddagen. I vårt eget selskap. Men etterhvert som vannet steg, forsvant sandflekken litt etter litt også, og vi ble nødt til å forflytte oss lenger og lenger opp mot fjellveggen.

Har du noen gang tenkt på hvor mye verden har å by på? Ukjente steder. Ukjente mennesker. Alle sjelene som finnes der ute, og historiene de har med seg? Med sine egne drømmer. Mål. Tanker. Følelser. For alle opplever hver dag forskjellig - og det finner jeg så interessant. At vi er alle individer i et gigantisk univers, som vi vet alt for lite om. Vi er ingenting - samtidig som vi er alt. For sannheten er at vi har alle en begrenset tid her - og hvordan vi velger å bruke den er opp til oss. Kun oss selv. Og når du først innser at klokken tikker og tiden går, ser du mer verdien i dagene også. Blir oppmerksom.
En oppvåkning.

For det er så viktig å gjøre det man selv vil. Fokusere på å være en god person med en ren sjel. Mennesker kommer, og andre går. Noen blir værende, andre forblir et minne. Opplevelsene er mange, og kunnskapen vokser. For du lærer ting hele tiden, og på veien mot det ukjente finner du deg selv - sakte men sikkert.

Livet er spennende, og det er det ukjente som driver oss. Måten vi kan forme vår egen vei. Uforutsigbare ting skjer så klart hele tiden, men når alt kommer til alt er livet delt opp i kapitler, og vi står omtrent fritt til å skrive boken selv.
​Det er så ufattelig mye fint her i verden som ikke blir satt nok pris på.
G​å ut av komfortsonen din. Besøk det ukjente. Lev litt. For jeg lover; om du åpner opp øynene, føler ting litt dypere og reflekterer mer - så vil du få så uendelig mye tilbake🌙

• 705 Lesere

Frokost. Åh som jeg elsker å sitte på koselige små kafeer om morgenen. Frokost er favorittmåltidet mitt, og jeg setter som regel alltid av litt ekstra tid til å både forberede - og å nyte den. Det er så mye mer å velge mellom når man er i andre land, og menyen blir hakket mer interessant da det meste er nytt når det kommer til smak og utseende. Å dra ut å spise blir noe helt annet enn å ta en matbit på en populær kafé i Oslo. Blir en helt annerledes atmosfære - og jeg elsker det. Mange reiser på tur med mål om å ikke bruke så alt for mye unødvendige penger. Å spise ute til hvert måltid blir fort dyrt, men innimellom er det greit - for mat er tross alt en viktig del av de forskjellige kulturene verden over.

I går var siste dagen vår i Ericeira før vi satte oss på toget i 6 timer med kurs mot Lagos - helt sør i Portugal. Fant en fin liten surfecafé i byen hvor vi satte oss ned for en lunsj. Pannekaker, kaffe og min etterlengtede Acai bowl stod på menyen. Slike «bowls» er det beste jeg kan få. Friskt, tropisk, kaldt og crunchy. Hvis det er én ting jeg ikke har dårlig samvittighet for å bruke noen ekstra kroner på, så er det en slik en. Nam.

Turen til Lagos gikk som smurt. Måtte ta både buss, metro og tog, men syntes det er en sjarm i seg selv å finne frem ved hjelp av public transport. Oppe i nord var det ganske kjølig, men her skinner sola og det brenner på kroppen. Idag venter en skikkelig strand-dag på oss. Piknik og litt utforskning av området hører også med når man ankommer en ny og ukjent plass. Hostellet vi bor på er i tillegg ti ganger bedre enn hva vi endte opp på i Ericeira, så vi booket like gjerne et par netter til her. Tenkte jeg kunne lage et innlegg hvor jeg forklarer litt mer rundt hvordan det er å bo på hostel når man reiser - fordeler, ulemper og kanskje en liten "house tour" fra denne fine, lille plassen!

Ha en fin dag 💛

• 801 Lesere

Det finnes ingenting finere enn å traske langs koselige gater med blomster og farger i alle kriker og kroker. Veldig artsy, og føler helt klart jeg er i mitt rette element. Gradestokken viser godt over 25 grader, og solen skinner. Humøret er på topp, og vi ler og smiler mens vi plukker opp et par portugisiske strofer i ny og ned. Målet er nemlig å lære de mest vanlige ordene og setningene når jeg er på tur. Syntes språk er veldig spennende, og det er viktig å sette seg litt inn i kulturen på den måten også.

- Lisbon, Portugal -

Vi startet dagen med en klassisk "Guided walking tour" med en gruppe andre mennesker fra hostellet. Ikke helt slik vi hadde sett det for oss, så vi snek oss casually unna - og dro på vår egen lille tour. Endte opp i mange fine bakgater, drakk litt kaffe, tok et par bilder og nøyt det faktum at vi faktisk er på tur sammen. Lillesøster og jeg. Tok også den populære "Tram 28" rundt i Lisboa før vi handlet litt middag og dro tilbake til hostellet for en rolig kveld. Ansiktsmasken kom fort på - og skal sies at det ble litt serietitting på oss også.

Nå skal vi sette kursen mot den rolige surfebyen Ericeira, hvor vi forhåpentligvis kan ta med brettet ut for å kjenne på forholdene. Håper været er bra der også, til tross for at jeg har lest at det er en god del vind nær sjøen på denne tiden av året i Portugal. Har en bekjent her, som jeg møtte i Bali - så vi blir å møte opp med han også. Veldig greit å henge med lokale, da de alltid har et par gøyale ting å finne på!

• 1081 Lesere

Nå er vi godt plantet i sofaen med hver vår pc - og med kveldsmaten på bordet her på hostellet. Skal sies at dagen har vært lang, og at det ikke ble så mye søvn i går natt - men vi har kost oss masse. Valgte å kun ha 1 bagasje som resulterte i en ganske fullstappet bag, som Thuva trasket rundt å bar på. Lille backpackeren ❤ Vi lå over på flyplassen i natt, og ble vel heller et par redbull for mye enn det ble søvn, men vi lo og koste oss uansett..

Skal sies at dette var det siste vi så av vår kjære bag, for da vi ankom Lisboa ventet og ventet vi - men ingen ryggsekk dukket opp. Fullt påkledd i sorte bukser, strømpebukse og pelsjakke i 25 grader, kjente jeg at tålmodigheten var fraværende og lunten min kort. Det viste seg at det var et bagasjebånd som var røket i brussel - og var en god del andre som manglet tingene sine også, så køen var lang og ting tok tid. Da vi endelig satte kursen mot hostellet var vi fortsatt påkledd i de norske høstværsklærne og uten bagasjen.

En liten stemningsrapport fra sidelinjen

Vi holdt humøret oppe, og prøvde til og med å filme litt mellom slagene. Tenker nemlig å poste en liten vlog fra turen om ting går etter planen. Endte opp med å svi av litt penger i shopping gaten og på kjøpesenteret her også. I morgen er dagen fullbooket, og gleder meg til å dele fine bilder med dere!

God natt fra oss!

• 1529 Lesere

Det som skulle være en liten tur på kafé, ble til en hel formiddag i godt selskap. Det skal sies at jeg var veldig nervøs - for i settinger hvor det kun er to personer, og man ikke kjenner hverandre så godt - kan det gå begge veier. Skulle ikke stresset så fælt - for samtalene fløyt, timene gikk og jeg storkoste meg.

Jeg trenger flere slike mennesker i livet mitt. Spennende sjeler - med mange tanker og meninger. De som grubler og reflekterer over alt og ingenting. Setter seg selv inn i scenarioer og jobber derifra. De som vil skape noe, Bruke tiden sin fornuftig, og leve litt utenfor den lille firkanten så alt for mange er fanget inn i nå om dagen. Å feile er bra - for det lærer man av. Og den dagen du lykkes - ja, da setter man seg et nytt mål å jobbe etter. Det er slike mennesker jeg liker. De som gir meg inspirasjon og driven til å faktisk gjøre noe med livet. Ta steget ut av komfortsonen og bare hoppe i det. Leve litt i nuet - uansett hvor klisje det høres ut.

Jeg har tenkt en del på dette med utdanning. Som sagt er jeg nå inn i mitt 2 friår og jeg møter en del som rister på hodet når jeg sier at det å studere for øyeblikket er veldig fjernt for meg. Grunnen til dette er jo fordi jeg ikke vet hva jeg vil, men etter i går - er jeg faktisk hakket nærmere.

"Men hvis du ikke starter på skole snart - hva skal det bli av deg da?"

Den vanlige ruten i livet fungerer ikke for alle. Noen er ikke skapt for å tilbringe 17 år rett etter hverandre på skolebenken før de starter rett i jobb - uten en pause. For det faktisk slik det er. Vi starter når vi er 6 år, og er ikke ferdig før vi er minst 23. Jeg trenger tid til å finne ut hva jeg vil - og dette er min måte å gjøre det på. Hadde jeg startet på skolen rett etter videregående ville jeg aldri ha fått oppleve det jeg har opplevd frem til nå. Jeg har gjort og sett mer de siste to årene enn jeg har hele livet mitt til sammen. Jeg har matet hjernen min med mye kunnskap, vokst, blitt mer reflektert og oppmerksom. Jeg har lært hvordan å takle det å være alene i vanskelige situasjoner. Jeg har lært å overleve uten å være avhengig av andre. Blitt mer tilpasningsdyktig og møtt utrolig mange mennesker som har satt spor i livet mitt - og som jeg aldri vil glemme.

Så etter kafe turen idag, begynte jeg å tenke, gruble og reflektere over ordene som ble sagt og stemningen som fulgte med. Jeg kom hjem. Satte meg ned for å skrive. Lage en plan. Få orden på ting. For livet er så fint, og vi har så uendelig mange muligheter. Jeg tror kanskje jeg er på vei til å finne min vei.

Så lev i nuet. Nyt hver dag. Lag en plan. Jobb mot målet. Vær et godt menneske, og du vil finne deg selv og det du vil gjøre på veien.

• 1586 Lesere

Idag har det gått i ett fra morgen til kveld - på en god måte. Startet dagen hos min kjære onkel, som var så snill å lot meg overnatte der i går. Stelte i stand en god frokost før jeg tok farvel å satte kursen mot Elixia. Plottet inn SATS på google maps, og tok den første jeg fant. Traskende gatelangs med stor sekk på ryggen mens jeg så forvirret ned på mobilen hvert andre sekund. Hva skulle jeg gjort uten google maps - tidens beste oppfinnelse.

Etter en kjapp løpetur på mølla dro jeg ned til Albert Bistro på Aker brygge for en god lunsj. Denne plassen har jeg fått utrolig sansen for. Stemningen er så fin, og maten er god. Husker ikke sist jeg satte meg på en kafe alene. Ikke helt sikker på om det er sosialt akseptert her i Norge heller, men jeg liker det.

"Jeg dypper den mørke, karamellfylte sjokoladen i cappuccinoen min. Biten smelter på tunga. Bit for bit. Linje for linje. Boken er interessant, men jeg klarer ikke helt å følge med. Leser avsnittet om igjen, men får det ikke med meg denne gangen heller. Morgenbrisen treffer huden min, og jeg tar en ekstra stor slurk av kaffen i håp å kjenne varmen fra innsiden. Så lenge jeg har musikk på ørene kan jeg stenge det meste ute og fokusere på det å bare se. På menneskene. Alle de forskjellige individene som passerer én etter én. Løpende. Gående. Alene. I grupper. De har alle forskjellige tanker, mål, meninger og historier. Jeg er nysgjerrig - og skulle så gjerne ønske jeg kunne vite litt mer om dem. Litt mer om mennesker generelt. Alle jeg møter, ser, hilser på. Hva de tenker. Føler. Mener. "

Jeg tok frem maccen. Gjorde litt pc-arbeid og spiste lunsj. Helt alene. Bare meg, musikken og mitt eget lille hode. Deilig. Noen dager er det viktig å tilbringe tid i eget selskap også. Kvalitetstid. Egg, laks, frukt, makroner og et par espresso shots for mye. Tilfredstilte både syn og smakssanser - helt klart. Etter jeg hadde sittet her et par timer kom Madeleine å holdt meg med selskap mens vi drakk kveldens siste kaffekopp. Etter et par gode og etterlengta samtaler tok vi turen hjem og koste oss videre med både Skal vi danse, Stjernekamp og et par andre serier. Veldig uvant å faktisk sitte i sofaen å se på tv. Det er det ikke ofte jeg tar meg tid til. Veldig hyggelig da - absolutt noe jeg bør bli flinkere til å koble av med.

Oslo er en fin by, og den vokser mer og mer innpå meg. Jeg trives her.
Tror jeg.

• 1721 Lesere

Klærne får du kjøpt på ---> m;

Helt forelsket i denne toppen fra Malene Birger. I det siste har jeg fått øynene opp for dette merket, og finner ting jeg gjerne vil kjøpe med meg hjem til høst garderoben over alt. Den høye halsen gjør toppen både stilfull og classy, som gjør at den egner seg til både hverdag og fest.

Nå er det onsdag - og vi er halvveis i uken allerede. Det blir kaldere og kaldere for hver dag som går, og er vel ikke så altfor lenge til bilen må skrapes på morgenkvisten heller. Jeg - som den frysepinnen jeg er, sliter med å holde varmen i kroppen. Skal så klart sies at jeg hadde jakke sammen med outfiten over, valgte bare å ta den av for bildenes skyld. Kroppen går i konstant frysemodus og jeg må leve i tykke gensere og varme kåper. Får ikke bestemt meg om jeg liker det, eller om jeg vil ha varmen fra solen mot huden i stedet. Nyter i allefall altfor mange glovarme kaffekopper, mens jeg ser bladene falle én etter én fra trærne. Rolig, fint og fredfullt.

Snart er uken over, og fredag er min siste jobbdag på en god stund. En liten pause. Gleder meg.
Ser endelig frem til å leve litt igjen.

• 2016 Lesere

Om én uke kan jeg endelig nyte utsikten fra flyvinduet igjen. Nå har livet gått i ett altfor lenge og til og med autopiloten har sluttet å fungere. Trodde ikke engang det var mulig - men er vel det som skjer når man alltid går på høygir, og ikke får tid til å slappe av ordentlig. Kjenner det kribler i både armer og ben etter å komme meg ut av lille Norge. Dette blir en litt annerledes tur enn tidligere, for denne gangen skal jeg dra med min beste venn - nemlig min kjære lillesøster . Vi har aldri vært på annet enn charterturer med familien sammen, så det å kunne reise fritt for oss selv blir bra. Turen går til Portugal hvor vi ikke har planlagt annet enn at vi lander i Lisboa. Tenkte å ta det derifra. Vet heller ingenting om landet, annet enn at det ligger nært Spania. Har dog erfart at spontane, og lite gjennomtenkte turer ofte blir de beste - så vi får fortsette med den stilen nå også å håpe på det beste.

Vi dro på kafé, booket et par netter på hostel, drakk en god del kaffe og spiste nachos mellom slagene. Skikkelig koselig å tilbringe litt tid sammen, for har ikke blitt så mye av det nå i det siste. Er så glad for at jeg har god kontakt med lillesøster, og stolt av henne er jeg også. Tror vi kommer til å ha det skikkelig bra traskende rundt i små gatene i Portugal med kartet i den ene hånden og den daglige kaffen i den andre.

Surfing, soling, bading, hiking, byturer, masse fine bilder, god mat, arkitektur, kust, spanske strofer og fargerike bygninger står for tur.

Har du noen tips til «Things to do in Portugal» er det bare å skrike ut!

• 2308 Lesere

I samarbeid med Daniel Wellington

Jeg kommer ikke over hvor mye jeg elsker klokkene fra Daniel Wellington. Spesielt de nyeste med sorte urtavler. Føler den gjenspeiler meg og min stil. For det er jo ikke å legge skjul på at svart en min farge, og en slik classy klokke kan piffe opp en hver outfit. Daniel Wellington har nå lansert det jeg tror er min favoritt så langt - nemlig Classic Petite Ashfield . En mesh klokke i både rosegull og sølv. Veldig fin og minimalistisk.

Jeg har fått lov å dele ut en rabattkode til dere, så før du betaler kan du plotte inn
"THERESEHH" - som vil gi deg 15% rabatt på alt fra Daniel Wellingtons nettside:
HER

En fin julegave, eller noe å unne seg selv nå som vi går mot høst og kaldere tider. Frakt og retur er forresten også gratis 🌹