View tracker

Siiiista dageeeeen! Till frukost åt jag två apelsiner, inte bra att få i sig så lite på morgonen men jag hade inte tid för jag skulle på konfirmation. Men direkt efter så åt jag lunch och då blev det fisk med lite andra grejer och vatten och sedan gick jag ut på en lång promenad och hade magpass efter. Till middag åt jag bara sallad och sedan vattenmelon och jordgubbar till dessert!

Reflektion kring veckans gång då..

Jag kan inte säga klart och tydligt stora skillnader som skett men när jag tänker efter så hittar jag förbättringar.
- jag har känt mer energi. Kan bero på mer sömn såklart men jag tror även att jag i samband med träning och bra mat har kunnat sova bättre och djupare vilket i längden gjort mig piggare på dagen.
- mina magbesvär har minskat. Jag har inte känt svullnad i min mage och jag har inte heller känt mig tung och "för mätt" utan den maten jag ätit har funkat mer för min mage och var snällare och lättare för matsmältningen. Ni såg att så fort jag åt lite fetare mat på Pinchos så kände jag mig direkt tung i magen och lätt illamående resten av kvällen. Jag ska fortsätta att vara vegetarian och jag ska även försöka att testa på att vara vegan.
- min kost har fått mig att må bättre psykiskt och fysiskt.
- mitt sötsug har minskat. Jag känner inte längre alltid att jag måste ha något sött eller något extra efter maten och varje måltid utan jag har känt mig nöjd.
- min hy har blivit bättre. Detta beror nog på att min stress har minskat (kan bero på att jag fått mer sömn och ingen elektronisk skärm innan jag lagt mig) och att jag ätit bättre och druckit mycket vatten!
- jag har jobbat bättre i skolan, beror på mer energi!
- hunnit med mer på en dag och rört mig mer istället för att sitta stilla, detta har också gjort mig gladare och har delvis minskat min ångest och oro.

Detta var en sammanfattad reflektion kring vilka förbättringar jag sett, det finns säkert flera till om man analyserar djupare. Men nu är det slut för denna veckan, BLI VEGETARIANER!!! Hahah nä men seriöst jag skriver detta till mig själv nu för att veta hur bra det är okej???? Okej.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

​God morgon! Jag hade precis gjort världens finaste och godaste frukost och tog massa kort på den med kameran, så märker jag att jag inte haft minneskorten i kameran nu när jag ska blogga, så ingen avbilderna har sparats. På riktigt va arg jag blir!:( Aja, jag mixade iallafall ihop en smoothie med banan, spenat, jordgubbar, mango och yoghurt. Men jag ville göra något jag inte hade testat på förut och det fick bli den "kända" smoothiebowl som är väldigt populärt just nu. Så jag hällde upp smoothien i en skål och la på extra banan, avokado, nötter och frön, fullkorns flingor och frystorkade björnbär. Det var sååå gott och såå mättande så att jag hållit mig ända tills nu (13.52) och är fortfarande inte hungrig. Jag gick förövrigt upp klockan halv 9 och tog då det mest lugnt och sen åt frukost då, nu har jag suttit och bloggat och lyssnat på musik ett tag. Ska snart städa lite och sen ska jag ut på promenad, har även tänkt om och tror jag tar gymmet idag istället för att jag har mer tid idag plus att jag skippade det igår. 

Jag drog sedan till gymmet lite senare och körde ett pass med kondition och gjorde därefter snabba övningar för så gott som hela kroppen. När ja kom hem värmde jag på lite lunch, vegetariska pastaknyten som mamma lagat tidigare i veckan bara för att få i mig något snabbt, till det drack jag bara ett glas vatten. Efter så var jag sugen på något sött och bestämde mig för att göra lite "glass" igen. Mixade bara ner frysta bär och en fryst banan med en skvätt mandelmjölk, resultatet bli jättesött och gott. Tips för dig som vill dra ner på sockret aka jag...

Här är dagens middag, lax som gått i ugnen och till så kokade jag blomkål och gjorde puré utav det, vid sidan hade vi bara sallad och ett glas med vatten! Från lax får jag näringsberikade fetter och ifrån blomkålen och grönsakerna får jag vitaminer. Lite reflektioner kring dagen innan jag avslutar, jag har varit väldigt trött och seg idag och det kände jag även på träningen. Kan det bero på att jag sov under fel timmar inatt? Alltså att jag la mig försent och missade de viktigaste timmarna sömn. En god nyhet, mitt sockersug är inte alls lika stort längre utan faktiskt dämpat att det räcker att jag tar en banan så känner jag mig nöjd, väldigt positivt. Och detta var egentligen inte målet med det hela, men min hy är just nu väldigt bra och jag känner mig lätte och mer vältränad, jag orkar mer! Det var allt för mig, nu är dagen snart slut, sov sött.

Likes

Comments

View tracker

Heeeej nu på lördag nästa dag, hann nämligen skriva klart inlägget igår så det får bli nu istället, jag tog inte bild på allt jag åt igår för att det kändes så himla samma alltihop. Jag har tagit grejer som funkar för mig den här veckan, alltså samma frukost och sen var det fisklasagne till lunch med sallad och vatten, när jag kom hem från skolan åt jag två mackor och lite ananas och te. Jag tränade därefter ingenting och jag skulle egentligen till gymmet, men eftersom att det hade blivit mer träning i torsdags så tänkte jag ta en vilodag för dels hade jag jätteont i magen och dels så var jag helt slut efter veckan som gått. Jag åkte sedan in till stan för att äta middag på Pinchos, jag åt vegetariska smårätter. Laxsashimi med soyasås, sötpotatispomfritt, calamares, svamprisotto och laxtacos som allt var väldigt gott med fett. Jag är inte van efter den här veckan att äta så fet, tung mat vilket gjorde mig illamående och svullen.:(

detta gjorde också så jag blev väldigt trött och hängig på kvällen och la mig sedan klockan 23.00. Det var hur min dag såg ut så mina reflektioner kring dagen är väl att den inte var den hälsosammaste men jag åt fortfarande inget socker, och inget kött. Imorgon vill jag röra mer på mig och äta mat som är lättare för magen och mer vitaminrikt! bye

Likes

Comments

Torsdagen, längsta dagen i veckan är nu avklarad! Målet om att klara ännu en vecka i skolan är snart slutfört med fredag imorgon, idag så har jag inte tagit kort och kan därför inte dokumentera min lunch, frukost eller mellanmål men frukosten var samma som vanligt, till lunch blev det två potatisbullar och sallad bredvid. Jag drack bara ett glas juice till mellanmål och tog en apelsin. Min middag blev en utav mina favoriträtter, zucchinipasta! Idag så gjorde jag lite annorlunda med vittvin, vitlök och massa örter i men det blev jättegott! Till efterrätt gjorde jag en vegansk glass utan tillsatt socker och jag bara mixade ihop banan, frysta jordgubbar och mango och lite mandelmjölk helt enkelt, perfekt vid sötsug.

​Och ja som jag skrivit, mitt sötsug håller i sig. Jag står emot och försöker hitta nya lösningar på hur jag ska bli nöjd. Men jag är för övrigt mycket nöjd med min kost, jag mår bra av att äta vegetariskt och inte trycka i mig massa sött. Jag har haft mer energi, lättare mage och det känns som att jag lättare för att koncentrera mig i skolan.

Men vidare till träning! På idrottslektionen i skolan sprang vi konditionstest och det gick helt okej under omständigheter, det fick bli min träning idag förutom att jag sedan tog en promenad efter konfirmationen. Eftersom jag då hade konfirmationsträff idag så blir det inte så att jag lägger mig i tid, jag hade helt enkelt inte tid utan hade andra saker att avklara innan läggdags. Men jag har sett förbättringar genom att jag inte alls är lika pigg på kvällen utan är piggare på morgonen istället vilket är positivt. Innan hade jag överskottsenergi på kvällen men efter träning under dagen så håller jag mig pigg när jag ska men när jag ska gå och lägga mig känner jag verkligen att jag kan varva ner på ett annat sätt och faktiskt bli trött. Jag har inte heller haft lika mycket ångestfyllda drömmar som jag ibland brukar ha utan känner mer att jag sovit djupt och gott vilket gör mig mer pigg för en ny dag på morgonen när klockan ringer. Min hälsovecka går framåt, jag är nöjd med resultatet! Godnatt vänner.

Likes

Comments

Onsdaaaag, en av mina favoritdagar i skolan! Dagen blev dock inte helt som planerat till slut, vi kommer till det snart. Först får ni bild på min frukost för dagen! Kan det gissas vad det är? Svar ja, det kan det. :)

Skoldagen flöt sedan på som vanligt, jag börjar känna sockersuget lite smått nu ochkänner efter varje måltid att jag vill få i min något mer, det känd som det är något som saknas helt enkelt, men jag biter ihop. Min lunch bliven vegetarisk thaigryta med quorn i och den var supergod! Till det hade jag sallad, ris och ett glas vatten.

Efter skolan var det egentligen dags för ett kort gympass men med solen rakt på himlen och den fina vårkänslan så bestämde jag mig istället för att ta träningen med mig ut i det fina vädret. Jag tog en powerwalk med inslag av intervaller i lite mer än 30 minuter och sedan hade jag ett magpass hemma på min yogamatta följt av ben/armövningar och till sist stretch och avslappning för kroppen.

Till middag var jag för trött för att laga mat och jag bestämde mig för att beställa sushi, min favoritmat! Vegetariskt och helt okej nyttigt, iallafall lätt för min mage. Med min nya kost så känner jag mig mkt lättare i kroppen och har mer energi, ork och positiv inställning i vardagen! Känns bra både fysiskt och psykiskt!

MEELLLAAANMÅÅÅL, sätter in det här på slutet men egentligen skedde detta mellan skolan och träningen hihi
Smoothie - spenat, avokado, jordgubbar, banan, mango, yoghurt så gott så nyttigt så energirikt så mättande
Jordgubbar och vattenmelon
Juice med mynta, apelsin och ananas

Likes

Comments

Tisdagen har gått från dag till kväll och solen står nu inte lika högt på himlen utan istället gått i moln vid horisonten. Jag har precis tagit min sista tugga på middagen (bild nedan) som var så himla god idag, nyttigt men gott och det viktigaste, vegetariskt! :) Salladen bestod av vattenmelon, ruccola, bladspenat, jordgubbar och pinjenötter, hur gott? Till det så hade jag även soyanuggets som ska motsvara chickennuggets men jag tycker faktiskt att dessa vegetariska alternativen är snäppet godare...

Till frukost hade jag det vanliga, avokadotoast med te och jordgubbar till för extra vitaminer ifrån frukten. Lunchen tog jag inte kort på (glömsk) men jag åt iallafall fisk och potatis, med lite sås och sallad :)

Efter skolan åkte jag in till stan men var jättehungrig och hade slut på energi så jag köpte mig en smoothie på jordgubbar, mango och apelsinjuice och till det så köpte jag en raw-boll som är ett alternativ till vanlig kokosboll men det får ju inte jag äta hehe. Bollen var jättegod och innehöll bl.a. dadlar, cashewnötter och kokosolja (bra fetter och mycket energi)!

Sedan så var det dags för min springrunda, jag sprang ute ungefär 3 km och det gick helt okej (konditionen är inte på topp) men det kändes jätteskönt efteråt och jag kände mig lätt och varm i kroppen. Nu kommer jag nog sova gott ikväll, och på tal om det så vill jag försöka lägga mig lite tidigare idag och varva ner minst en timma innan det är läggdags för att jag har varit trött idag, väldigt trött! Förutom nu efter springrundan där jag fick ny energi så har jag känt mig lite hängig och allmänt trött. Kan bero på att jag har ändrat kost osv och att jag måste få i mig mer energi i den maten jag äter och även få i mig mer mellanmål emellan de stora måltiderna.

​Nu ska jag lägga ifrån mig alla skärmar och krypa ner i min säng med en bok och en kopp te (kl. 20.06). Godnatt. 

Likes

Comments

Dag 1 har snart gått mot sitt slut (klarat mig igenom den utan socker, kött osv, stolt) och den började med en frukost på surdegsbröd med mosad avokado och örtsalt på. För extra vitaminer så gjorde jag en smoothie med mandelmjölk, vaniljyoghurt, banan, fryst mango och jordgubbar med lite chiafrön. Bredvid frukosten hade jag också en liten, varm kopp te. Bra start på dagen!

I bamba idag så hade dem ett vegetariskt alternativ vid sidan om förstarätten vilket passade väldigt bra (då jag denna veckan ska vara vegetarian), så jag åt pasta med denna vegetariska sås på, sallad och två glas vatten.

Efter skolan bar det direkt av till gymmet för att utöva ett benpass, med inslag av kondition (körde intervallet i en kvart på bandet och sedan fem minuter på cross trainer) och styrketräning av rumpa och mage. Jag åt en banan och en halv proteinbar efter träningen för extra energi, plus att jag hällde i mig minst en halv liter vatten. Men gymmet gick iallafall helt okej, märker att min kondition på det senaste blivit sämre och sämre så jag ska försöka börja att jobba upp den under veckan.

När jag kom hem ville jag slänga i mig ett snabbt och gott mellanmål, jag skar upp lite vattenmelon och hällde upp lite av en juice som är helt naturlig och inga tillsatser utan bara ren frukt!

Nu var det dags att laga middag, bestämde mig för att göra en vegetarisk "köttfärssås" och ersätta köttfärsen mot quorn som fortfarande innehåller protein och när man tillagat såsen så känner man knappt någon skillnad på vanlig köttfärssås och det vegetariska alternativet. Istället för vanlig pasta så bytte jag ut det mot en extra proteinkälla, bönpasta! Så gott och funkar som vanlig pasta bara att den är proteinrik, vilket jag nu behöver som vegetarian. Till så hade jag bara lite mozzarella och mängder med sallad.

​Nu om en halvtimma 21.00 ska jag lägga mig, så nu måste jag lägga ifrån mig alla datorskärmar och läsa min bok med en kopp te och några jordgubbar vid min sida. Jag tänkte snabbt först att gå igenom hur jag känner mig efter idag, trots att jag inte hållit på med min supervecka så värst lång tid. Jag har alltså inte inte känt så stora förändringar efter idag, vilket är förståeligt efter bara en dag såklart. En liten skillnad jag ändå har märkt är min mage som betett sig bättre idag då den inte varit lika svullen vilket den efter en normal dag brukar vara. Jag har en känslig mage och blir oftast svullen, uppblåst och får ofta ont, men idag har jag inte känt av något av symtomen, jag tror att det beror på att jag inte ätit något onödigt socker och att jag inte ätit kött som kan vara tungt för magen. Hoppas att det fortsätter såhär! Godnatt, dag 1 check. 

Likes

Comments