Första dagen på Big Island blev vi upphämtade av vår nya vän Jun vars soffa vi sover på för tillfället. Han tog oss till en kaffefarm då han och hans vän Jeremy hade gjort en reklaminspelning där under dagen. Vi fick gå på rundtur på farmen sedan prova olika så kallade kaffesorter (varmt vatten med kaffesmak). Senare på dagen ringde de en vän som var kapten på en katmaran i hamnen. Tack vare honom fick vi följa med på en segling helt gratis. Vi åkte med ett företag som heter Konastyle och var ungefär 10 pers totalt på båten. Först kollade vi på valarna i den vackra solnedgången och sedan började det sjukt häftiga, simma med stora vilda rockor.

Det gick till så att man hoppade i vattnet med snorkel och sedan fick man hålla i sig i en surfbräda och flyta med kroppen på vattenytan. När solen gått ned tände de en lampa som belyste planktonen. I sin tur lockade detta fram rockorna som kom rakt emot en för att sedan loopa i sista sekund några millimeter från ansiktet/kroppen. Ett flertal gånger lyckades man känna deras slemmiga fenor. Tydligen hade vi extrem tur som fick se två rockor loopa vid vår bräda i ca 45 minuter i sträck. Jeremy gjorde en video till oss för att sammanfatta vår tur, den finns att titta på längre ned eller på FB.
Efter turen käkade vi middag på restaurang tillsammans med massa locals.

Dagen efter var det dags för nya äventyr och då stod vattenfall på schemat. Akaka falls var det i särklass största och finaste, men rainbow falls som nummer två. Vi besökte även boiling pots och några andra små vattenfall jag inte minns namnet på. Under kvällen fick vi följa med våra vänner in på en reaggefestival där någon känd artist var på plats. Vi kände inte riktigt igen någon musik, men tyckte det var väldigt underhållande att kolla dansgolvet som var fullt med superhippies.

Vi har lyckats göra väldigt mycket på kort tid tack vare våra nya vänner som är så softa att dom visar oss runt. Mer uppdatering kommer snart.

Puss och kram

Hej allesammans!
I lördags tog jag flyget till Maui på Hawaii för att möta upp min vän Malin. En paus från skidåkandet var välbehövligt för min stelopererade fot som inte riktigt vill samarbeta.

På Maui spenderade vi fem nätter och fyra dagar, där vi startade de två första på ett hostel i Wailuku. Den första dagen slappade vi mest och tog oss till Lahaina där vi lapade sol på stranden och åt middag på restaurang.

Dag nummer två hajkade vi till Iao Valley bland bergen, där stötte vi på två locals som visade oss till en avskild ställe där vi kunde bada i den färska vattnet från bergen. Dessa två klättrade runt som apor och tog oss på något som mer liknande en klätterhajk, men tillslut kom vi fram. Efter det skjutsade de hem oss och vi började då planera var vi skulle bo härnäst varpå vi bestämde oss för att testa Couchsurfing. Vi hittade en man som hette Doug med ett jättestort hus i Haiku med utsikt över havet. Där sov vi i varsin soffa i vardagsrummet vi delade med ett tyskt par, en hund och två katter. För att komma till huset behövde vi lifta då stadsbussarna inte tillåter större väskor ombord.

Som två blonda tjejer var det inte allt för svårt att lifta, och vi hade tur som stötte på trevliga människor som tog oss fram till huset. Dagen därpå bestämde vi oss för att hyra en bil de kommande dagarna för att slippa lifta till de mindre lättåtkomliga ställena så som Hana och vulkanen Haleakala. Så vi liftade in till Paia varifrån vi tog oss vidare via buss mot flygplatsen. Någon timme senare satt vi i en liten Nissan som var vår resten av tiden på ön.

Vi började med att ta vägen ut till Hana, en slingrig väg med rätt så kasst underlag. En vacker tur men något överskattad. Vackrare blev det när vi kommit runt berget och fick vackra vyer över havet. Då hade vi lyckats köra den enda vägen bilen inte var försäkrad på utan att märka det, men tur var väl det för vackert var det. Onsdagen gick vi upp vid 5:00 för att ta oss på toppen av Haleakala innan soluppgången. Dagen till ära var det min födelsedag så vi beslutade oss för att äta frukost på toppen när vi tittade på soluppgången. Högt ovanför molnen, 10 000 ft över havet spenderade vi morgonen innan vi tog oss till en lugn strand i Kihei.

Mexikanskt mat med varsin margarita fick avsluta kvällen och vår resa på denna ö. Igår flög vi vidare till The Big Island, men den dagen kräver ett eget inlägg. So stay tuned för det finns mycket att berätta.

See ya!

Tillsammans med vår vän Christoffer lämnade vi Sverige igen den 28:e december då planet lyfte till Edmonton via Reykjavik med en total restid på 11 timmar. Väl i Edmonton köpte vi en bil som tog oss till Revelstoke i British Colombia där vi mötte upp våra vänner. Totalt är vi just nu nio personer från Göteborg som delar på två lägenheter. Vi har även haft en del vänner som varit på besök under tiden.

Nyår blev en tidig kväll för oss på grund av jordens jetlag, men vi kämpade på tills resterande begav sig ut på krogen.

Efter ett par dagar i skidbacken var vi möta i bena och taggade inför lavinkursen den 12:e januari. Kursen bestod av en dag i klassrummet och en dag ute på tur i Rogers Pass med vår lärare/guide. Där turade vi upp i ca 3 timmar för att sedan åka puder på vägen ner. Detta var första gången för mig, så det blev rätt många fall på vägen haha.

På grund av min fot har jag inte kunnat åka lika mycket som de andra, men jag gör framsteg. Den sväller ibland vilket är lite oroväckande, men hittills funkar det ändå.

Annars rullar livet på här i Kanada, vi har kommit in i rutinerna och njuter av vinterlandet. Vi har Jakobs pappa och syster på besök just nu så vi njuter av tiden tillsammans med dem. Syskonen Udesen åkte Heli skiing idag så dom är lite trötta.

Vi uppdaterar snart igen, tyvärr har vi snålt med foton att bjuda på. Men det är så vackert här.

Puss och kram

Tjena!

Efter 10 dagar i Revelstoke har vi kommit in i skibum-rutinen. Mer om detta kommer nästa gång, för nu är det något viktigare som är på temat; Cook Islands!

Efter vår månad i Nya Zeeland väntade nästa äventyr och den 7e december satte vi oss på ett plan 4 timmar rakt österut mot en liten ögrupp i Söderhavet.

Vi landade på Rarotonga, huvudön i gruppen med ca 10 000 invånare. Vi hade knappt planerat något, förutom att fortsätta med vår nya hobby, dykning. I Muri beach där vi bodde fanns ett dykcenter och under de första dagarna fick vi dyka 5 dyk varav ett av dem var ett nattdyk, en otroligt fräck upplevelse! Med dessa 5 kursdyk i ryggen kan vi nu även titulera oss som avancerade dykare.

Hostelet vi bodde på huserade många intressanta personligheter, bland annat Oprah Winfreys kameraman. Vår plan från början var att spendera hela vistelsen på Rarotonga, men efter att ha pratat med några av våra nya vänner bestämde vi oss för att dra vidare till en annan ö i ögruppen; Aitutaki.

Aitutaki är så nära paradiset på jorden vi har kommit. Ön ligger i en stor lagun med 30 grader varmt vatten och sol varje dag. I fem dagar bestod vår tillvaro av sol, bad och billig papaya. En dag var vi ute i lagunen på tur, då vi fick se de olika öarna i lagunen och Jonna lyckades spana in en bläckfisk nere på sandbotten. Vi snorklade även med jättefiskar i det grunda vattnet.

Efter dessa två veckor började vår resa hemåt, och det var härligt att återförenas med släkt och vänner för att efter några dagar bege oss iväg till andra sidan Atlanten för puder och höga berg, men mer om detta i nästa inlägg!

Ta hand om er!
Jakob och Jonna

Nu har vi inte skrivit på några dagar pga dåligt med internet och att vi mest har slappat och lapat sol. Vi åkte vidare från Bay of plenty till Martin's Bay lite norrut där vi övernattade intill en strand och spelade sällskapsspel. Efter det tog vi oss vidare till Aroha island i Bay of Islands där vi solade intill stranden där vi bodde. På natten gick vi på kiwijakt utan någon vidare lycka.. Vi hörde den dock skrika på natten (irriterande as fuck).

Efter Aroha island åkte vi vidare och stannade vid El café i Whaitangi som hade riktigt gott latinskt kaffe. Många som känner oss vet att vi är kaffeälskare så vi har testat en rad olika caféer, annars njutit av vårt snabbkaffe som faktiskt är helt ok.

Natten spenderade vi på en udde någonstans utanför Whangarei som hette Utumate Bay vilket var himla trevligt då solen lyste hela dagen lång. Jakob brände sig som han så ofta gör hehe. Har tyvärr inte tillgång till min kamera för tillfället så det blir inte så mycket roliga bilder.

Närmsta dagarna kommer vi upptäcka Auckland, tvätta och städa ur vår bil då vårt nya äventyr börjar på måndag. Vi kommer dock fram på söndagen så vi får uppleva dessa två dagar två gånger om. Som ni märkt har vi varit på stora delar av dessa två öar och hunnit sett mycket. Den södra ön var dock lite kall om än förmodligen vackrast av dessa två, medan den norra ön bjudit på vulkanområden, skydive samt mycket stränder och sol. För er som ska åka hit så kostar det mycket ca 1100-1400 enkelväg att åka över med bil mellan dessa två öar, så vi skulle tipsa om att hyra en bil på ena ön och lämna den på den andra. Annars är Lonely Planet boken ett väldigt hett tips, speciellt då man ej har tillgång till internet hela tiden. I NZ har dom så piffigt att vid vissa telefonkiosker kan du surfa 1-2 GB per dag gratis, så vi har använt oss av detta då det behövts.

Vi tänkte skriva lite tips om Australien och Nya Zeeland i ett senare inlägg för de som ska åka hit någon gång.

Vi ses förmodligen när vi startar det nya äventyret, så ha det bra till dess mina vänner!

Från Taupo åkte vi till hobbiton där vi gick på en två timmars lång guidad tur. Denna var över förväntan då man fick stor inblick i Peter Jacksons skapande och hans öga för detaljer. Exempel som att man tog ett äppleträd, tog bort all frukt och alla blad för att sätta på fejkade plommon och plommonblad, allt för att hobbitarna skulle se tillräckligt små ut i filmen. Det finns för tillfället 44 hobbithål byggda, alla med sitt egna byggnadstillstånd vilket är rätt sjukt. I slutet av tuten fick vi varsin alkoholdryck att förtära på Green Dragon baren.

Vidare drog vi till Rotorua för att spendera två nätter. Denna stad är byggd i ett vulkaniskt område med många boiling mud pools (som även luktar hehe). Där började vi ambitiöst nog gräva vår egna hot pool på stranden, men detta var ju kul i 5 min innan vi satte oss i de konstgjorda istället, ca 40 grader varma. Den andra dagen tog vi oss en tur till Wai-o-Tapu som är en park med massa sjukt coola naturliga vulkaniska under, bilder kommer nedan.

Rätt fräckt!

Efter denna tur tog vi en vända i stan där regnet öste ner.. Dock var det ca 22 grader så rätt skönt ändå. Vi fick även i oss lite gratiskäk på en bar och spelade lite kortspel. Precis just nu befinner vi oss i Tauranga som ligger i Bay of Plenty, ett riktigt fint ställe med stränder och restauranger. Vi bor precis vid stranden och har precis druckit kaffe på ett café intill. Nu ska vi njuta av solen (ca 23 grader i skuggan). Vi syns snart igen. Puss och kram

Senast vi skrev befann vi oss i Napier, staden vi lämnade bakom oss för att återvända till Taupo. Denna gång för att sätta oss i ett propellerplan och hoppa fallskärm. Vi var så taggade att vi på plats valde att hoppa 15000 ft istället för 12000 ft som resterande i vår grupp. Vi var lite nervösa med inte alls jämfört med de stackarna som hoppade 12000 ft, trodde definitivt att någon av irländarna skulle kräkas i planet.

Det var det sjukaste vi någonsin gjort och vi kommer definitivt göra det igen. Alla som har chansen borde prova det. Det var helt galet roligt, så mycket blandade känslor samtidigt som man får känna på att känna sig viktlös, vilket var underbart. Vi hoppade alltså tandem med varsin instruktör och hade varsin kameraman som filmade våra hopp. Våra instruktörer var två sköna dudes och min (Jonnas) instruktör är väldigt underhållande i filmen. Förstår att ni alla gärna vill se filmen nu så jag laddar upp två bilder på oss och länkar videon här!

Nästa uppdatering kommer snart så stay tuned dudes and dudettes! XOXO

Tjena gänget!
Christchurch drabbades som känt av jordbävningar mellan 2011-2013 som har förstört större delen av staden som nu håller på att byggas upp. Det var rätt tragiskt att strosa runt på gatorna och se förödelsen, men också
rätt intressant. Vi lämnade Christchurch redan dagen efter och tog oss vidare mot Kaikoura där tanken var att simma med delfiner, detta var dock på tok överprisat så vi chillade istället i de varma poolerna på campingen.

Vi styrde bilen mot Picton återigen för att ta oss över till Wellington med färjan som tar ca 3,5 timmar. Väl i Wellington letade vi på vår camping och lagade mat i det minst sagt blåsiga vädret (trodde Gbg var blåsigt hehe). Idag har vi turistat i Wellington då vi besöka Nationalmuseumet Te Papa, vilket var en upplevelse. Att se och lära om NZ:s och Maoriernas historia var väldigt kul. Efter det käkade vi resans första lammrätt på Nikau Café intill Art Gallery, vilket var himla gott! Sedan tog vi en promenad till Havannah Coffee Works för att dricka kaffe. Ett riktigt häftigt ställe där man får se när de gör egna kaffebönor, även väldigt gott kaffe (som svensk är man ju rätt kräsen när det kommer till livets dryck). Efter detta lämnade vi huvudstaden och tog oss vidare till kuststaden Napier där vi nu parkerat vår van för att spendera två dagar i solen på stranden. Det har varit ca 25 grader idag och ser ut att fortsätta imorgon. Hoppas ni har det bra, puss och kram

Dra på trissor, vi är redan tillbaka på bloggen!
Vi har tagit oss norr ut från Queenstown förbi Lake Tekapo och vidare till Akoroa där vi befinner oss nu. Vi bodde på en camping precis vid vattnet och njöt av kvällssolen och de 20-23 graderna. Idag är det ca 18 grader och vi har precis tagit en fika på ett jättemysigt franskt café. Snart åker vi vidare mot Christchurch där vi ska spendera några dagar innan vi drar vidare . Vi har gjort ett antal mil hittills (ca 300 hehe) men vi hinner med allt vi vill hinna med vilket är riktigt härligt!

Här kommer en ytterligare fotobomb samt video på när vi åker Luge Cart i QT ca 800 m över staden så det var en rätt vacker view. Lägger upp den före Jakobs bungy i hopp om att någon själ väljer att kolla på den med haha!

Här kommer även filmen och bilder på Jakob när har hoppar! Så glad över att ha gjort det och adrenalinfylld till tusen. Själv så trivdes jag som åskådare och ångar inte mitt val. Enjoy!

Det är bara att klicka på länken/URL:en för att se videon.
Puss och kram.
Ta hand om varandra!

Hej på er!
Fått lite arga meddelanden att vi uppdaterar för lite hehe.. Vi har inte alltid internet och har hunnit med en hel del på 10 dagar här borta.

Från Picton reste vi vidare till Marlborough sounds där vi spenderade natten på en camping vid stranden. Det klarblåa vattnet och de återkommande höga bergen gör det så otroligt vackert och värt besväret med de slingriga vägarna. Nästa stopp blev Kaiteriteri vid stranden för att dagen efter åka båt och gå ett walking track i Abel Tasman Park. Själva promenaden i sig var rätt jobbig och tråkig då det mestadels var skog och få lookouts.. Men båtturen var helt underbar.

Direkt efter detta tog vi oss vidare (men en del turistande däremellan) mot Punakaiki vid en campsite bland bergen. Punakaiki blow Holes och pancake rocks var Ture turists attraktion för följande dag innan bilen rullade vidare mot Franz Josef Glacier. Mellan dessa såg vi bland annat Hokitiki Scenic gorge vilket var rätt vackert med det blåa vattnet. Glaciären fick vi dock aldrig själva stå på då det krävs helikoptertur för att nå dessa numera och vi kände att det var ovärt, så vi åkte till en camping vid en sjö och lagade riktigt smaskiga burgare.

Efter glaciären åkte vi vidare mot Wanaka där vi på vägen såg bland annat Haast Pass, massa vattenfall och Blue Pools. Vattnet i Blue pools var det vackraste, klaraste och mest blå/gröna vi har skådat. Så vi var mycket nöjda när vi nådde Wanaka som absolut inte gjorde någon besviken med sin vackra omgivning. Tanken var att vi skulle göra skydive här men vi ska göra det på andra ön istället.

Efter wanaka rullade bilen vidare mot Queenstown där vi slappade, käkade NZ's mest kända burgare på fergburger samt tog gondolen upp till bergen för att köra Luge Cart (video finns bifogat hehe)

Dagen efter tog vi en avstickare till Milford sounds för att göra en båttur, vilket var idag. Efter det tog vi oss tillbaka till Queenstown där vi nu befinner oss. Imorgon hoppar Jakob Bungy jump och jag kollar på. Sedan är planen att åka vidare till Lake Tekapo för en natt med stjärnhimmeln.

Vi har inte hunnit ladda upp alla bilder men här kommer några!

De senaste dagarna har det känts väldigt jobbigt att vara så långt hemifrån. Mina tankar är med er. Världen är bra orättvis. Ta hand om er! <3