Gick upp vid halv 8 igår morse, tog på mig löpardojorna och gick ut på en springtur. Trotts lite sömn efter en kväll med massa galningar, frozen buckets och ett skadat ben. Trampade rätt ner i ett betonghål i marken haha. Smidig som vanligt.

Skrev också in mig på Ban's för att börja med min dive master i morgon. Galet exalterad!!!!

Igår var det Carros sista dag här på Koh Tao. Så vi tog med oss två grabbar (Will och Christian) som vi hängt med en hel del och tog mopparna till en fin strand som ingen av oss varit på innan. Väldigt bra snorkling där. Blir absolut inte sista gången.

Vi åkte tillbaka för att kolla solnedgången och sen blev de mysmiddag ihop all fyra. Drack lite frozen buckets, hade ännu en galen kväll för sista gången med gänget. Vi satt uppe hela natten tills Carro var tvungen att gå hem för att hämta väskan och dra till färjan.

I morse gick jag med Will och Christian för en frukost och lite beach häng innan de var Wills tur att åka till färjan. Alla har verkligen ångest som lämnar denna ön. Ingen vill åka härifrån.

Får ju inte glömma att berätta att jag fått hjälp att hitta mig ett boende som jag flyttat till idag, mitt i smeten, 5 min till dykcentret och 2 min till stranden. Skrev på ett kontrakt på 1 månad till att börja med.

Ikväll ska jag bara hem och kolla på film då jag äntligen tänkte ta och dyka i morgon. Som jag längtat!

Natti

Herregud vad Koh Tao levererar. De välkomnandet jag fick första kvällen var grymt. Värmer att alla var så glada att se mig igen.

I förrgår mötte jag även Carro som jag känner hemifrån som ska vara här ett par dagar.

Vi hade lite strandhäng och sen gick vi till Bans på ett beachparty. Vi åt lite bbq som för övrigt var sjukt gott. En dykinstruktör på bans som jag känner sen tidigare tog med mig på lite paddleboarding då han hörde att jag aldrig testat innan. Stämningen var på topp helt enkel.

Träffat så mycket härligt folk som vanligt här. Så om ni undrar så mår jag bäst!

Igår chillade vi på stranden från klockan 11 tills ännu en magisk solnedgång. Vi åt en sen middag med en kille från mitt hostel och sen blev de dans hela kvällen.

Var uppe med tuppen i morse, tog mig en frukost to go och nu sitter jag på bans och ska vila ögonen i en bok en stund.

Tjo

Började förbereda ett inlägg men kom inte så långt då jag har haft fullt upp sen jag landade i Thai. Så blir en lång uppdatering här nu.

Efter min lilla jakt efter ett par skor (som jag inte hittade) mötte jag upp Mafan, en tjejkompis från Bangkok som jag inte träffat på 8(!!!!) år. Så mysigt!

De va ingen taxi som ville ta mig till hennes universitet med taxameter. Utan isf skulle jag betala typ 4 gånger priset. Dom åker helst inte till de området för det är vid kungens palats (pga hans död och allt). Så slutade med moppe taxi haha.
Nu har man gjord de för första gången och i Bangkok dessutom. Så värt! Billigt, snabbare och dessutom fick jag se staden från ett annat perspektiv och väldigt många mysiga områden dessutom. Rekommenderas om man är ensam.

Jag fick träffa hennes vänner och hon visade mig runt på hennes campus. Sen gick vi ut och åt middag, tog en promenad för att sen dela på en taxi hem.

Dagen efter hoppade jag på ett skytrain med all min "flytt"packning som jag inte ska ha med mig första tiden här i Asien och dumpade av de på en annan tjejkompis hotel. Hon är så gullig som låter mig förvara de där hur länge jag vill och behöver.

Mafan mötte mig där för att gå på lite shopping och lunch.
Hon visade mig runt i en supermarket då jag ville veta vad allt är för något så man vet vad man ska handla när man lagar mat här.
Alltså dom har ju så mycket konstiga och roliga grejer här i Asien. Man kan gå i timmar mellan hyllorna och kolla.

Åkte hem relativt tidigt för att packa väskan och sova då jag dagen efter skulle åka kl 5 på morgonen till Koh Tao.
Tror ni jag kom i säng ? Nej självklart inte.
Ägaren av hotellet som jag känner sen tidigare bjöd in mig med personalen på lite drinkar. Så vi satt i lobbyn i flera timmar och spelade spel och drack drinkar. Träffade även en super trevlig tjej från Japan och en kille från London som båda har flyttat till Bangkok och hänger på The Cube varje dag i stort sätt.

Tyvärr hade jag ju bokat min biljett till Koh Tao redan, annars så skulle jag på onsdag fått komma på Jasons bröllop som är receptionist på The Cube.

Nu är jag framme på Koh Tao, och tänkte leva loppan i ett par dagar, träffa lite folk man känner här och bara njuta av att vara tillbaka på min favoritplats i Thailand.

Vill bara säga att mina texter här på bloggen är inte till för att dömmas hahaha. Orkar inte sitta och korrigera min text för de tar för mycket tid. Så ni får stå ut med dålig Svenska och stavfel till höger och vänster.

Tjohej

Igår tog jag med mig dom två tyska tjejerna på lite sightseeing runt om Si Lom och Sala Daeng (området där jag/vi bor). De är deras första gång i Thailand någonsin så dom va super glada i att ha med mig haha.
Sen drack vi några öl och firade att vi va framme i Thailand.
Självklart ville tjejerna se Khaosan Road (Asiens största samlingsplats/gata för backpackers). Så in i en taxi, och en snabb middag på Rambuttri Road (parallell gata till Khaosan med massa restauranger) för att hinna med lite dans och någon öl innan vi blev för trötta.

Tog mig en sovmorgon idag och gick direkt ut för lunch. Hamnade på Nooddi som är en nudelbar. Ett favoritställe helt klart, alltid god mat!

Har strosat runt i stan och att hitta skor är ju inte de lättaste. Deras 39or är som en 37-38 hemma. När jag provar och förklarar att den är för liten så tycker dom den sitter perfekt. Dom gör allt för att få sålt något.

Mina myggätna ben och mina fina värmeutslag ska hoppa in i duschen och sen gå på ännu en jakt efter en buss och båtbiljett till nästa destination.

Tjo

Framme i Bangkok! Ni som känner mig vet hur klantig jag är, gick ifrån min kabinväska på Landvetter flygplats. Kom på de när jag skulle kliva på planet i Stockholm. Ja då fattar ni hur mycket jag hade i huvudet när jag glömmer en väska.

Annars gick resan bra trotts att flyget var försenat till Stockholm och en förlorad väska.

Soluppgången precis innan landning va helt magisk. Hade ett säte ledigt bredvid mig så fick lite space att sova på.

Nu sitter jag på The Cube, mitt favoritboende i Bangkok som ligger i området Si Lom. Äter frukost på bakgården och pratar med två också nyanlända tjejer från Tyskland medan jag väntar på att få min säng färdig.

Ska gå på jakt efter ett par skor då alla skor jag hade med mig låg i kabinväskan haha.

tjingaling

Tänkte leka lite poet och ge lite inspiration.

Idag kom jag fram till att jag är som en bok. En bok som man vill läsa. Som innehåller lite av allt. En öppen bok. Sällan stängd men de händer de också.

Jag är inte boken som står i hyllan och dammar utan den boken som folk fastnar vid, som man inte kan sluta läsa för den är såpass intressant.
En bok man kan få sig många skratt av, många tårar och spännande stunder.
Men nu är jag inte mer än människa tyvärr så jag kan ju också vara en bok som gör dig besviken och inte passar alla i smaken. Men, jag har bestämt mig för att jag vill vara en bok med ett lyckligt slut.

Så de mina vänner kan vara värt att tänka på. Vem vill inte ha ett långt liv med lycka. Livet kan vara slut idag eller i morgon. Ta vara på varje minut och gå efter dina drömmar! jag är påväg mot en av mina just precis nu i denna stunden.
På planet mot Bangkok för att vara exakt ✌🏽

/poeten Linnea

Då var de snart dags igen! 43 dagar sen bär flyget mig tillbaka till en av mina absoluta favoritstäder- Bangkok.

Nu är jag redo för lite nya äventyr i livet!
Denna gången åker jag helt själv. Tänkte börja med att spendera några dagar i Bangkok där jag vet att jag kommer får ett varmt välkomnande av några Thailändska vänner som bor där som jag inte träffat sen början av 2010. Blir inte långvarig i Bangkok, men mer än så berättar jag inte ännu.

Tanken är att jag flyttar till Asien men vet inte hur länge, några månader, 1 år, 3 år, 5 år, för evigt haha ja vem vet. Det är de som gör de så spännande. Vilka länder jag ska till och hur min plan ser ut berättar ja mer om efter hand, så är du nyfiken på vart jag ska, och vad jag ska göra på andra sidan jorden så får du helt enkelt fortsätta läsa mina kommande inlägg.

Ciao

Bangkok fick sig ett kort besök av mig denna gången. Bussen hamnade i köer så vi kom fram senare än vad som var tänkt. Men vi hann med en sista middag ihop, strosade omkring vid khaosan road, och sen satte vi oss och spelade kort på mitt hotell innan dom skulle till flyget.

De va inte min kväll direkt. Dålig karma eller nått?
Först ett jobbigt hejdå av mina tre stjärnor.
Sen hade jag inget batteriet i mobilen och inte fanns de något uttag på mitt rum?!??!? Skulle duscha innan jag gick och la mig och då var de en kackerlacka som sprang omkring vid mina fötter, hoppade till och då vreds mitt knä ur led igen. Där stod jag i duschen och bölade av smärta och all dålig karma som stöter på mig. Gick ner till receptionen och fick laddat min telefon. Slutade med 45 minuters sömn (och mardrömmar) på rummet innan jag skulle upp för att åka till flyget. Tror de är karman som slår in för jag försöker lämna Thailand haha.

Men tack och lov hade jag den mysigaste taxichauffören som jag pratade med om allt mellan himmel och jord. Vi sjöng karaoke i bilen haha. En fin soluppgång blev de också. Han följde mig med min ryggsäck in på flygplatsen så jag slapp halta omkring med all tyngd på mitt knä. Fantastisk man!

Blev en sen kväll igår. Ville aldrig gå hem och lägga mig. Blev "tvingad" till att stanna kvar för att slippa säga hejdå till alla fina människor. Idag är jag glad att jag valde att gå och lägga mig 5h senare haha. Hade så kul med alla. Fick ett fantastiskt hejdå eller ska jag säga ses senare.

Haft sån magont hela dagen över att jag va tvungen att åka. Ville inte hoppa in i taxin, ville inte hoppa på båten, ville inte hoppa på bussen och jag vill absolut inte hoppa på planet i morgon.

Är framme i Bangkok och ska bara mysa med dom andra tre tills dom åker till flyget senare. Får se vad jag hittar på för mig själv i denna fantastiska stad. Kommer vara så jobbigt att behöva splittas och säga hejdå.

Ännu ett certifikat tagit! Nu har jag klarat av rescue diving efter mycket slit.
Tungt och påfrestande slutprov. Teorin var ju helt klart den lätta biten. Men att leta efter en försvunnen dykare någonstans under ytan när de är skit dålig sikt (som de tyvärr var när vi gjorde provet), ta upp han till ytan helt medvetslös och sen få upp han på stegen till båten och allt som är där i mellan är inte de lättaste.

Man hoppas ju att man aldrig behöver vara med om en riktigt händelse. Men det är samtidigt en befrielse att veta att man kan sköta en nödsituation om de behövs.

Ja hela morgonen och förmiddagen fick vi agera i nödsituationer.

På kvällen firade vi att vi hade klarat provet med en gemensam middag med våra lärare och några dive masters som vart med under våran utbildning. Bästa gruppen! Har fått så många nya fina vänner.

Man känner sig så hemma här på koh tao. Vart man än går så möter man folk som man känner. Folk över lag bryr sig om en så mycket fast man aldrig träffats innan.

Igår så hoppade jag och Daniella hopprep som brann. Mitt knä hoppade ur led haha och alla är så omtänksamma och hjälpsamma, blev väl omhändertagen.

Sitter på stranden nu och bara njuter av min sista dag här på koh Tao. Är så ledsen över att jag ska lämna denna fantastiska plats. Men jag är snart tillbaka ska ni se!

Nu ska vi sätta oss på takterrassen på Ban's och spela kort vid solnedgången