För första gången i mitt liv har jag firat thanksgiving. Vi spenderade lite tid på stranden under dagen och sen fick vi låna ett restaurangkök då en av tjejerna i våran lilla familj är manager för denna restaurangen. Eftersom vi var så många på thanksgivning så skulle mitt kök inte räcka till för att laga all den maten. Jag är den enda som har kök och plats för så mycket folk hemma så de var självklart att vi skulle vara hemma hos mig.

Jag fullkomligt älskar att ha folk över på middagar och annat. Så himla mysigt!

Hur som helst så fick vi inte tag på någon kalkon så de fick bli helgrillade kycklingar istället. Massvis med god mat och även den traditionella pumpapajen till efterrätt. Tror vi alla rullade efter denna middagen

Alla höll ett litet tal om vad vi var tacksamma för, och ja vad ska man säga om de? Gud va mycket kärlek jag har för detta gänget. Så många fina hjärtan här. En lyckad första thanksgiving för min del!

Oktober månad. Ja inte nog med att de är lågsäsong och regnar lite titt som tätt så dog ju Thailands kung för ett år sedan. Så därav har oktober detta året varit väldigt speciellt. En sörjmånad, många dagar då allt är stängt och musik och alkohol är inte tillåtet, öppettider är nerkortade och de ena med de andra.

Dagen när kungens begravning var så var stämningen väldigt låg. Butiker stängda och alla klädda i svart på gatorna. Ön har aldrig känts så tyst som denna dagen. Även dagen innan och efter var det väldigt tydligt att thailändarna sörjde. Tung dag helt enkelt. Vi valde att ha en lugn dag på stranden innan regnet drog in och avlutade med middag i min lägenhet.

- Nu är de november och ny tag!

Som sagt så har jag äntligen fått börja dyka igen. Började med att assistera en Open water kurs för min fina vän Drew. Dagen efter kursen gjorde jag två fundives med två av mina vänner och fick se ännu en valhaj! Vart så glad, riktigt bra dag. Dagen efter gjorde vi ytterligare två fundive och gissa vad, ÄNNU EN VALHAJ!!! Vilken start att komma tillbaka till dykningen med massa valhajar hela tiden. Magiskt. Dom har hållt till här på Koh Tao varje dag nu. Gissa om alla är lyckliga!

Vid min favorit dykplats chumpon pinnacle så har de vrit ett så stort stimm med fiskar att jag tappat bort mig haha. Vart omringad av så många så jag var tvungen att kolla på kompassen för att hitta vilken väg jag skulle simma. Ett tag tappade jag inte bara bort själva pinnaclen utan också mina två polare bland all fisk haha. Så sjukt häftigt, och mitt i allt detta så ser jag valjakten komma mot mig, mäktigare än så blir de inte.

Nu när jag väl blivit bra i knät så är de ju lågsäsong och inte mycket kunder. Så blir för de mesta fundives för min del och inte så mycket jobb tyvärr. Därav har jag börjat jobba för Fishbowl beach bar som deras flyering tjej för att få in lite extra pengar. Har även hjälpt en vän i hennes bar några kvällar.

Nu ska jag försöka börja med några nya kurser också inom dykningen, men han som håller i dom kurserna har inte varit på plats, men snart så!

Oktober detta året var extremt konstigt i Thailand, så mycket stod stilla här. Mer om varför i nästa inlägg :)

Har vart här i lite mer än två månader nu sen min lilla visit i Sverige och de har vart fullt upp. Tänkte därför att de va på tiden att uppdatera lite. Bättre sen än aldrig eller hur haha.

Spenderade två dagar i Bangkok när jag kom och som vanligt på mitt favorit hostel The Cube i Silom. Strosade omkring, tog en moppe taxi till Khaosan road för att köpa en buss biljett kvällen efter.
Åt middag och åkta hem tidigt och la mig. Vart så utmattad efter flygresan.

Dagen efter åt jag lunch med Mafan, en tjejkompis från Thailand som bor där, vi gick omkring en stund, gjorde lite shopping av grejer jag behövde ha här hemma i Koh Tao och sen mötte vi upp Cream. En gemensam vän till oss.

Kollade på en konstutställning av en fransk konstnär Jean Jullien. Sen tog tjejerna mig till ett litet "tempel" eller vad man ska kalla de i mitten av stan för att visa mig den traditionell Thai dansen som jag aldrig sett förut.

På kvällen satte jag mig på en nattbuss till Koh Tao, kollade soluppgången vid färjan och var framme tidigt på morgonen dagen efter på min lilla ö.

Hann inte mer än att spendera två dagar på Koh Tao inna jag fick åka till sjukhuset i Koh Samui. Ja, standard Linnea att alltid skada sig haha. Hade väldigt tur denna gången.
En vän till mig hade lånat min moppe och inte lämnat in den på service, vilket jag borde gjort själv istället när jag kom tillbaka då frambromsen knappt funkade. Men tänkte ju såklart att de gör jag i morgon.

På kvällen så slutade min andra broms funka när jag körde i en nedförsbacke och skulle stoppa i en korsning. Hela bromsen lossade lixom. (Detta är anledningen till att jag i vanliga fall alltid är bra på att lämna in min moppe på service regelbundet). Hur som helst så körde jag rätt in i en butik på andra sidan gatan och kraschade in i väggen. Så de blev en speedboat tur till Koh Samui för övernattning på Bangkok hospital. En tjejkompis följde med mig och höll mig sällskap.

Klarade mig undan med en hjärnskakning, fin svullen näsa med ett jack. Inget som syns nu, inte ens ett skrapsår. Däremot så skadade jag knät så har inte kunnat dyka sen jag kom hit. Men för några veckor sedan så testade jag och de har gått bra. Så har dykt mycket nu den senaste tiden tills att monsunen drog in. Känns väldigt skönt att vara tillbaka i vattnet igen. Ska berätta mer om de och allt annat jag haft för mig i nästa inlägg.

Tjohej

Nu sitter jag på flygplatsen i Stockholm och äter frukost, dags för att åka tillbaka hem till min lilla ö! Haft 6 mysiga veckor i Sverige med min underbara familj och vänner. Men nu är jag mer än redo att komma tillbaka till värmen, dykningen och min Koh Tao familj.
Next stop Bangkok!

(OBS!! Gammalt inlägg som inte blev publicerat) Började dagen klockan 5.30 i morse, klädde på mig snabbt och tog moppen till en vän som fyller år idag. Hon är Thailändsk och frågade mig härom dagen om jag ville följa med till templet på morgonen. Självklart sa jag ja! Hon hade till och med fixat kläder som jag skulle ha på mig. Vi gjorde oss i ordning tillsammans och mötte resten av Thai tjejerna som också jobbar på Ban’s.

När vi kom dit så började tjejerna lägga upp massa mat dom hade med sig på fina serveringsfat. Det såg ut som de va mat för ett helt fotbollslag haha. Vi tände rökelser, la blommor vid dom olika buddha statyerna och gjorde några olika ritualer.

Efter de så hällde vi heligt vatten i små koppar som spreds ut vid alla växter och träd runt templet. Fick inte riktigt förklarat för mig varför det gjordes men men. Munkarna som bor där välsignade oss med något heligt vatten som dom stänkte över oss efter att vi gett dom maten som vi tog med.

Det var väldigt trevligt att följa med faktiskt och alla var så glada. Roligt att få se lite Thailändsk tradition och religion. Dom uppskattade verkligen att jag och en annan tjej som jobbar som instruktör på Ban’s följde med. Inte för att varken hon eller jag förstod till hundra vad vi gjorde ibland (haha) så var det väldigt trevligt.

Tänkte att jag skulle ta en dag ifrån dykningen och åka till en strand och bara läsa en bok. Men självklart så kom de in en storm. Så ligger i min säng och tänker inte röra mig en meter utanför dörren så länge de öser ner som nu. De är inte menat att jag ska få lite bränna på kroppen haha.

Härom dagen så var jag över till grannön Koh Samui för att gå till ambassaden igen och förlänga mitt visum. Hann inte se så mycket av Samui denna gången då vi hann med båten hem vid lunch. Fick mig en bild på stranden och på Välkommen till Koh Samui skylten haha.

Så min sista dag i här i Thailand på 6 veckor. Huh.. ångest haha. MEN, ska bli så mysigt att få komma hem till mina närmsta vänner där hemma och framför allt till min underbara familj.

Vaknade relativt tidigt, kunde inte ställa något alarm då min mobil är trasig haha. Men gick upp ur sängen vid 9 tiden, gjorde mig i ordning och drog ut på stan. Strosade omkring i Silom. Hittade ett mysigt litet cafe, åt min frukost och drack en kaffe. Upptäckte en gata jag aldrig gått på innan som hade marknad tidigt på morgonen. Köpte inget men de va ändå trevligt att kika.

Hade på mig bikini då jag hade bestämt mig för att gå till ett hotell jag vart på tidigare i närheten som har pool. Ett fint hotell med super trevlig personal. Spenderade några timmar där och unnade mig en god lunch och några drinkar medan jag läste klart en hel bok. Poolområdet är jätte mysigt, så mycket växter överallt så man känner sig långt ifrån de hektiska Bangkok. Hotellet är verkligen vackert inuti men hade behövts renoveras på utsidan om du frågar mig haha. (hittade några bilder på google)

En av tjejerna i personalen påpekade att hon tyckte jag var så vacker. Att min kropp och mitt ansikte var så fint plus att min hy va så vacker för jag är så blek HAHA. Ja vad ska man säga. Fick höra precis samma sak förra året i Bangkok efter 4 månade i Asien.

Jag skrattade och sa på Thailändska att hon själv var mycket vacker. Hon vart super imponerad att jag kunde lite Thai. De slutade med att hela personalen stod och pratade om mig och gav mig service till max.

Det är det jag gillar med Thailändare. Dom är så otroligt trevliga och hjälpsamma med allt. Så länge man visar en gnutta tacksamhet eller omtanke så får man 10 gånger så mycket tillbaka.

På vägen hem tog jag en omväg för att se mer av Silom. Gick genom en gata där dom förberedde för kvällsmarknad. Sen gick jag fel och hamnade på någon gata med massor av restauranger som jag eventuellt tänkte pröva ikväll då min nudelbar vart stängd för renovering, buhu.

Hade tänkt gå på bio, helt ensam haha. Men googlade och insåg att de inte var någon film jag ville kolla på. Så får se hur jag avslutar mina sista timmar i Bangkok.

Nu ska jag ta mig en dusch och göra några utlovade FaceTime samtal.

Nästa gång jag gör ett inlägg här blir när jag åker tillbaka eller eventuellt skriver om någon rolig heldags aktivitet som jag missat blogga om från Koh Tao.

Ses snart Sverige!

Nu befinner jag mig i Bangkok. Hade en sista utekväll med alla och sen blev de en del tårar i Koh Tao då jag var tvungen att säga hejdå till massa vänner som dessvärre inte kommer vara kvar när jag kommer tillbaka om 6 veckor. Så många fina vänner som vinkade av mig vid nattfärjan. Så tacksam!

Tog nattfärjan som avgick 23.00. Skönt att åka vid den tiden då man får säng och kan sova sig igenom båtresan. Efter färja, taxi, buss och ytterligare en taxi var jag 18h senare framme på mitt favorit hostel The Cube.

Ägaren som jag känner visste redan om att jag skulle komma och såg till att personalen tog väl hand om mig som vanligt. Gick ut, tog mig en snabb middag bland alla street food ställen som ligger två minuter bort. Tänkte mig en tidig kväll då jag var trött efter resandet.

Men ägaren ville så gärna se mig innan han skulle resa bort i morgon. Lite komiskt då han skall till Koh Tao och tänkte delvis hälsa på mig. Men men, han kom förbi och bjöd på en drink och vi satt och pratade på bakgården. Sen bestämde vi oss för att möta upp Oli och hans tjejkompis från Japan. Oli är en kille från England som jobbar lite extra på The Cube som jag träffade här i Mars.

Vi delade en taxi till Sathon, ett mysigt kvarter som också ligger i Silom som för övrigt är ett av mina favorit områden här i Bangkok. Gud, har glömt av hur stor denna staden är och hur många mysiga kvarter och häftiga gator de finns. Sååå mycket att se! upptäcker verkligen nya saker här varje dag.

Vi landade på en japansk SAKE bar/restaurang, delade på en flaska Plommon vin som är värsta grejen i Japan tydligen. Hade inte en aning om det, kan alldeles för lite om japansk kultur, mat och traditioner. Oftast så ligger plommonen kvar i flaskan. Vi beställde ett som inte skulle vara så sött, då den till och med hette non sugar. Men sött var det vill jag lova! Som ett dessertvin man dricker med is. Men ändå väldigt gott. Tydligen så äter man plommonen i botten vilket vi gjorde. Äter man alla själv så lovar jag dig att du blir full och glad haha. Hittade en bild på google då jag inte har någon mobil att ta bilder med.

Nu ska jag sova, tänkte strosa runt och se om jag kan göra lite shopping i morgon och gå till min kära nudelbar för lite lunch, svänga förbi en tjejkompis pappas hotell för att hämta min resväska jag lämnade där i mars.

Natti Natti

Började dagen igår klockan 5.30, klädde på mig snabbt och tog moppen till en vän som fyllde år. Hon är Thailändsk och frågade mig härom dagen om jag ville följa med till templet på morgonen. Självklart sa jag ja! Hon hade till och med fixat kläder som jag skulle ha på mig. Vi gjorde oss i ordning tillsammans och mötte resten av Thai tjejerna som också jobbar på Ban’s.

Efter de så hällde vi heligt vatten i små koppar som spreds ut vid alla växter och träd runt templet. Fick inte riktigt förklarat för mig varför det gjordes men men. Munkarna som bor där välsignade oss med heligt vatten genom att stänkte det över oss som något tack för maten som vi skänkte bort.

Tänkte att jag skulle ta en dag ifrån dykningen och åka till en strand och bara läsa en bok. Men självklart så kom de in en storm. Så låg i min säng och rörde mig inte en meter utanför dörren så länge de öser ne som nu. De är inte menat att jag ska få lite bränna på kroppen haha. På kvällen så blev de avskedsmiddag för en kompis på öns bästa restaurang och sen firade vi Aooddys födelsedag. Hon hade tema blomkrans. Fick direkt midsommar feelingen tillbaka haha.

För några dagar sen så var jag över till grannön Koh Samui för att gå till ambassaden igen och förlänga mitt visum. Hann inte se så mycket av Samui denna gången då vi hann med båten hem vid lunch. Fick mig en bild på stranden och på en Välkommen till Koh Samui skylt haha.

Har vart sjuk en vecka med öroninflammation så stannade mest hemma och vilade upp mig.

En vecka av rastlöshet ledde till jag senaste tiden fokuserat 200% på dykningen och träning. Assisterat flera kurser, och dragit på mig löpardojorna och sprungit varje dag. Så skönt!

Erik en polare hemifrån har varit här på besök också om jag glömt nämna det. Riktigt kul att få träffa han igen! Skönt med ett ansikte hemifrån ibland också. Tanken var att vi skulle ge oss av härifrån tillsammans men av olika anledningar så blev jag kvar här på Koh Tao. Ja som alla andra helt enkelt, man fastnar här haha, Hotel California! Hur som helst så är jag superglad över att han kom hit. Hoppas han får en fortsatt bra resa.

Mina senaste elever var en familj, och hela familjen bjöd mig och Drew som var instruktören jag assisterade på middag, som ett tack för kursen. Riktigt kul när ens elever ger en uppskattning för en bra upplevelse och visar tacksamhet för all hjälp man gett dom. Mysig familj!

Kom precis hem från en vän. Amerikan som han är fick han bevisa sina kunskaper i köket genom att laga hamburgare med potatisstomp till middag. Nu ska jag ut på en löprunda innan de är dags för sängen. Ny dag i morgon, nya open water elever, nya möjligheter.

Hej så länge från paradise!