För alla dive masters som nästan är klara med kursen eller är klara med kursen så har man en examensfest också kallat snorkeltest här.
Man väljer ett tema på examensfesten och vi valde gender bender. Så alla killarna klädde ut sig till tjejer och jag och Naomi som var dom enda tjejerna klädde ut oss till killar.

Sen kör man olika stafettävlingar och blir utskämd inför hur mycket folk som helst haha.

Allt ifrån att snurra runt en kvast med flytväst till skottkärran där man sen skulle fiska upp ett ägg med munnen ur en skål fylld med massa äckliga grejer.
Dricka en hel bucket (också fylld med massa äckliga grejer och alkohol) genom snorkel.
Never have I ever inför publik med enbart frågor som dom vet om att minst en person kommer behöva dricka på. Dom hade ju såklart fiskat efter massa Gossip innan haha. Ja ni kan ju tänka er!
Riktigt galen kväll!

Bjuder på lite roliga bilder från kvällen trotts att man bara vill gömma sig i skäms kudden när man ser dom haha. (Dom flesta bilderna är tagna av Neil Thorp)

Tänkte dela med mig av lite bilder från min dykning och mina undervattensvänner i alla dess former.

Har haft många riktigt bra dyk den senaste tiden. Jag Andreas och Robert har gjort två dyk vid en dykplats som heter Sail Rock men ett annat dykcenter. Denna dykplatser ligger ganska långt bort så de är som en dagsutflykt man får göra.
Alla fiskarna där är dubbla storleken om inte mer än vad dom är här runt Koh Tao. Fick också dyka och snorkla med 3(!!!!) valhajar där. Riktigt häftigt! Nog me text. Här kommer lite bilder från några olika dyk den senaste tiden.

Enjoy

Ölivet rullar på. För ett par dagar sedan så gick jag, Andreas och Fredrik en hike upp till en view point. Stannade där uppe för en vattenmelons shake som var välförtjänt efter en svettig vandring. Tog några coola bilder genom en kikare, och sen vandrade vi vidare

Haft massor av mysiga familjemiddagar, frukostar och dykt en hel del.

I går blev de ännu en hike på nästan 1h till andra sidan ön. Där fanns de en jätte mysig strand och en övergiven gammal resort. Snorklade bland 10 hajar (black tip reef sharks), en massa Barracudor och alla möjliga fiskar som man vanligtvis ser här. 10 av 10. Sen var de bara att svettas ännu 1h för att ta sig tillbaka hem. Åkte ner till stranden, kollade solnedgången och åt middag.

Gatukonst var de ja! Nästan i vartenda litet hörn i stan kan man hitta något form av gatukonst. Antingen någon målning på väggarna eller svart stålkonst som är placerat runt om i stan. Finns totalt 57 olika varianter av stålkonsten.

9 av alla målningar som var just mina favoriter är gjorda av en litauisk konstnär - Ernest Zacharevic. Otroligt begåvad, så vackert och smart.

De gör en glad att dom låter all konst få vara ifred i staden. Dock så försvinner den genom åren med väder o vind. Så får ni chansen, passa på att åka till George Town innan de är försent.

Låter bilderna få tala för sig själva.

Tjo!

George Town -Penang! Vilken cool stad. Kändes som man var tillbaka i Centralamerika. Byggnaderna var verkligen den stilen på många ställen. Så vackert. Gammla byggnader med så mkt färger, dörrarna och alla fönsterluckorna är Havanna stil.

Trevligt folk, god mat, häftig gatukonst (ska skriva ett eget inlägg om de faktiskt), en kanonbra visa run.

Vi hann med väldigt mkt på 2,5 dagar i Penang. Shopping, ett besök på glowing in the dark 3D museum, bio, kollat på gatukonst som sagt, ätit massa mat och då menar jag massvis! Vi passade på att äta grejer som inte finns på Koh Tao så kändes som vi inte gjorde något annat än att äta haha. En kväll spelade vi biljard, kollade lite fotboll och några rundor kortspel.

Blev helt enkelt en mini semester till Malaysia från ölivet. Resan dit och hem är fruktansvärt lång men så värt för upplevelsen och en stämpel i passet som ger mig 2 månader till i Thailand.

Utöver de vanliga så har jag haft ett par kassa dagar faktiskt.
Stämningen på ön har varit lite låg då de är många i våran lilla Koh Tao familj som har lämnat. Flera av mina bästa vänner här har åkt vidare eller hem.
Blivit många turer med moppen till piren för att säga hejdå, mycket tårar men också massa mysiga hejdå-middagar, frukostar och kvällar.
Man blir löjligt nära med folk här när man ser dom varje dag flera gånger om dagen och gör i princip allt med varandra.

Till lite roligare saker som hänt så har jag haft mitt livs coolaste nattdyk häromdagen men Naomi. Har även varit på en modevisning där jag fick VIP plats för Naomi var en av modellerna.

Jag och Andreas plus hans bästa polare hemifrån Sverige tog oss en moppetur runt ön. Vi stannade på en mysig restaurang med utsikt över hela Shark bay för en frukt shakes. Sen åkte vi vidare till lite andra utsiktsplatser osv. Riktigt trevligt då jag inte sett allt för mkt av Koh Tao faktiskt.

Earth day som jag skrev om tidigare var väldigt kul. Kändes bra att vi lyckades samla ihop så mkt skräp (tråkigt med såklart med tanke på hur mkt som bara slängs vid vägarna och i havet.
Jag var tyvärr för sjuk för att vara med och dyka. Men jag hjälpt till på båten istället och var boat master över dagen.

För en vecka sedan flyttade jag äntligen in i mitt nya boende som jag tog över från min fina vän Josh. Han bodde kvar med mig en vecka innan han skulle flyga hem till England igen. Känns redan tomt att bo själv, inte riktigt min grej att bo ensam som ni förstått haha.

Hehe juste, befinner mig just nu i Penang i Malaysia med Naomi och Zak. Blir en kort vistelse på några dagar då vi är här för en visa run. Vi måste alltså korsa gränsen för att förlänga våra Thai visum med ytterligare 2 månader. Skriver mer om Malaysia när jag är tillbaka i Thailand.

Ska försöka bli bättre på att ta med mig min GoPro under dykningen så ni får lite bilder därifrån också. Glömmer den alltid hemma!

De kommer tyvärr vara dåligt med uppdatering här. Men ni får leva med det helt enkelt. Inte lätt att få ihop tiden.

Vad har ni missat för skoj!

Jo för andra gången i mitt liv har jag firat ännu ett Thailändskt nyår, Songkran som de heter. Precis som förra året så var de helt maxat. Det är min absoluta favoritdag, favorittradition och något av de roligaste som existerar skulle jag vilja säga. Man ser aldrig så mycket glada människor som man gör under Songkran oavsett ålder eller nationalitet.

Dom firar med en stor vattenfestival, alltså ett vattenkrig som pågår hela dagen. Här på ön pågår vattenkriget bara 1 dag och inte 3 som de vanligtvis gör. På grund av att man vill spara på vatten. Man orkar inte med 3 dagar oavsett haha.

En av mina vänner som jobbar på Koh Tao pubcrawl gjorde sitt 150 pubcrawl nu i veckan så vi drog ihop ett stort gäng från Ban's familjen och hängde på pubcrawlet. Han sa själv att de var de bästa pubcrawlet av alla dom 150 han jobbat på. De säger en hel del om hur den kvällen var.

Här blir de väldigt många mysiga solnedgångar, men nu i veckan var vi ett gäng som gjorde hemmagjord sangria, hyrde paddle boards och paddlade ut i solnedgången. Såå mysigt!

Förutom skola, dykning, vänner, barjobb och ölivet så har jag dessutom flyttat in hos min andra halva Naomi. Blir under en kort period dock innan mitt nya boende blir ledigt.

Hon bor i Mae Haad, ett området som ligger en bit ifrån Ban's och dom delarna vi håller till mest på. Men vad gör de då jag har köpt mig EN MOPPE!!! Så skönt!

Nu ska jag ta mig en powernap då jag gått och blivit sjuk. Blev inte bättre av att jag hade en 5h lång dyklektion i poolen i morse och ett examensprov efter de.

Hoppas jag blir bättre tills i morgon då vi ska delta i Earth day.
De är en insamling för ett återvinningsprojekt här på Koh Tao där alla dykskolor på ön deltar. Så vi ska helt enkelt städa ön, stränderna, ute till havs och under ytan. Får se om jag klarar av att dyka i morgon eller om jag får håll mig på land.
På kvällen firas de med middag och partaj. Frivilligt såklart då de kostar pengar att delta. Men 9/10 deltar då pengarna går till något bra, och för oss som bor här på ön och vill bevara Koh Tao :)

Peace out

Tråkigt nog så har de inte varit mycket sol och inte heller mycket dykning den senaste veckan.

Som jag berättar tidigare så har jag jobbat på en festival vilket var otroligt kul! Fick se några grymma artister och upplägget vid festivalområdet var riktigt fett!

Åkt på en förkylning som gjort att jag haft svårt att tryckutjämna, därav har jag inte dykt så mycket.

Har varit förbi på Koh Samui, en av grannöarna för att göra ett besök på ambassaden så jag kunde förlänga mitt visum.

Den dagen då de väl var soligt tog jag, Serena och Josh (ett par som jag hänger med i stort sett varje dag) mopparna till min favoritstrand för lite eftermiddags bad. Gjorde en photo shoot på Josh haha. Skönt med människor som bjuder på sig själva.

De tråkiga med att resa och bosätta sig på ett ställe såhär är att man blir så nära med folk. Man blir som en liten familj men sen åker folk vidare eller hemåt. Finns redan flertal personer som man saknar extremt mycket.

Igår tog jag och Naomi en promenad i regnet hem till henne, låg i sängen och kollade på den nya Beauty and the beast filmen.
På kvällen så drog två tjejkompisar med mig på middag och pub crawl med deras kanadensiska vänner som kom hit igår på besök.
För er som inte vet vad ett pub crawl är så är de barhoppning, ladyboys show vilket var sjukt kul haha och typ poolparty.

Ni kan ju fatta att jag var lagom trött under dagens lektion haha.

Har varit så frusen dom senaste dagarna då de blivit riktigt kallt nu när de regnat hehe. Får man ens säga att de är kallt när temperaturen ligger på 26-27 grader? Haha

Nu ska jag och min andra halva (Naomi) ut och dyka.

Tjo

Fått klagomål på dålig uppdatering här haha. Jag har helt enkelt haft fullt upp med både dykning, kurser ,plugg, vänner, möten och ja, livet. Men nu har jag satt ihop en lång uppdatering.

Började min dive master samma dag som en tjej från Holland, Naomi. Sen den dagen har vi suttit ihop både under ytan och över. Galen tjej, väldigt lik mig på alla sätt.

Har firat födelsedagar och haft avskedsmiddag för några i min lilla Koh Tao familj. Även firat att några vänner gjort klart sin dive master. Högt tempo här på ön med de ens och andra.

Har hunnit bockat av en del "kurser" och tester som man ska gör under sin dmt (dive master training)

Nu till de bästa (!!!). Under dive master utbildningen så måste man göra något som heter shop and boat duty. Så jag och Naomi var med och var boat masters för en dag.

De innebär att man på en av dykbåtarna hjälper alla som ska dyka med tankar, att alla kommer i och ur vattnet säkert. Man ser också till att alla får den hjälp dom behöver och att alla kommit ombord innan båten åker tillbaka till land osv osv

Vi var vid Chumphon (min favorit dykplats) och så fick vi syn på en valhaj som simmade omkring runt båten. Jag och Naomi som inte skulle dyka den dagen fick dra på oss mask, snorkel, fenor och hoppade i och simmade runt med den. Så sjukt mäktigt! Dream coming true. Så vackra varelser! Tyvärr blev de inga bra bilder och man ser dessvärre inte hur stor den är. Men förhoppningsvis är de inte den sista man ser.

Igår var jag på möte då jag nu i veckan ska jobba på Tao Festival! Ska bli riktigt kul att få ställa sig i baren igen.

Tao festival - International music & underwater festival. Det är en festival som pågår i tre dagar. Med en hel del bra artister. Skönt med lite extra pengar plus att jag får festivalbandet gratis som kostar nästan 800 spänn. Jag och Naomi jobbar dagspassen och kan då se dom bästa artisterna. Ska bli riktigt roligt att få jobba med mina tjejer här på ön.

Nu ska jag ladda inför kvällens nattdyk!

Tjo

Gick upp vid halv 8 igår morse, tog på mig löpardojorna och gick ut på en springtur. Trotts lite sömn efter en kväll med massa galningar, frozen buckets och ett skadat ben. Trampade rätt ner i ett betonghål i marken haha. Smidig som vanligt.

Skrev också in mig på Ban's för att börja med min dive master i morgon. Galet exalterad!!!!

Igår var det Carros sista dag här på Koh Tao. Så vi tog med oss två grabbar (Will och Christian) som vi hängt med en hel del och tog mopparna till en fin strand som ingen av oss varit på innan. Väldigt bra snorkling där. Blir absolut inte sista gången.

Vi åkte tillbaka för att kolla solnedgången och sen blev de mysmiddag ihop all fyra. Drack lite frozen buckets, hade ännu en galen kväll för sista gången med gänget. Vi satt uppe hela natten tills Carro var tvungen att gå hem för att hämta väskan och dra till färjan.

I morse gick jag med Will och Christian för en frukost och lite beach häng innan de var Wills tur att åka till färjan. Alla har verkligen ångest som lämnar denna ön. Ingen vill åka härifrån.

Får ju inte glömma att berätta att jag fått hjälp att hitta mig ett boende som jag flyttat till idag, mitt i smeten, 5 min till dykcentret och 2 min till stranden. Skrev på ett kontrakt på 1 månad till att börja med.

Ikväll ska jag bara hem och kolla på film då jag äntligen tänkte ta och dyka i morgon. Som jag längtat!