Nu sitter jag på flygplatsen i Stockholm och äter frukost, dags för att åka tillbaka hem till min lilla ö! Haft 6 mysiga veckor i Sverige med min underbara familj och vänner. Men nu är jag mer än redo att komma tillbaka till värmen, dykningen och min Koh Tao familj.
Next stop Bangkok!

(OBS!! Gammalt inlägg som inte blev publicerat) Började dagen klockan 5.30 i morse, klädde på mig snabbt och tog moppen till en vän som fyller år idag. Hon är Thailändsk och frågade mig härom dagen om jag ville följa med till templet på morgonen. Självklart sa jag ja! Hon hade till och med fixat kläder som jag skulle ha på mig. Vi gjorde oss i ordning tillsammans och mötte resten av Thai tjejerna som också jobbar på Ban’s.

När vi kom dit så började tjejerna lägga upp massa mat dom hade med sig på fina serveringsfat. Det såg ut som de va mat för ett helt fotbollslag haha. Vi tände rökelser, la blommor vid dom olika buddha statyerna och gjorde några olika ritualer.

Efter de så hällde vi heligt vatten i små koppar som spreds ut vid alla växter och träd runt templet. Fick inte riktigt förklarat för mig varför det gjordes men men. Munkarna som bor där välsignade oss med något heligt vatten som dom stänkte över oss efter att vi gett dom maten som vi tog med.

Det var väldigt trevligt att följa med faktiskt och alla var så glada. Roligt att få se lite Thailändsk tradition och religion. Dom uppskattade verkligen att jag och en annan tjej som jobbar som instruktör på Ban’s följde med. Inte för att varken hon eller jag förstod till hundra vad vi gjorde ibland (haha) så var det väldigt trevligt.

Tänkte att jag skulle ta en dag ifrån dykningen och åka till en strand och bara läsa en bok. Men självklart så kom de in en storm. Så ligger i min säng och tänker inte röra mig en meter utanför dörren så länge de öser ner som nu. De är inte menat att jag ska få lite bränna på kroppen haha.

Härom dagen så var jag över till grannön Koh Samui för att gå till ambassaden igen och förlänga mitt visum. Hann inte se så mycket av Samui denna gången då vi hann med båten hem vid lunch. Fick mig en bild på stranden och på Välkommen till Koh Samui skylten haha.

Så min sista dag i här i Thailand på 6 veckor. Huh.. ångest haha. MEN, ska bli så mysigt att få komma hem till mina närmsta vänner där hemma och framför allt till min underbara familj.

Vaknade relativt tidigt, kunde inte ställa något alarm då min mobil är trasig haha. Men gick upp ur sängen vid 9 tiden, gjorde mig i ordning och drog ut på stan. Strosade omkring i Silom. Hittade ett mysigt litet cafe, åt min frukost och drack en kaffe. Upptäckte en gata jag aldrig gått på innan som hade marknad tidigt på morgonen. Köpte inget men de va ändå trevligt att kika.

Hade på mig bikini då jag hade bestämt mig för att gå till ett hotell jag vart på tidigare i närheten som har pool. Ett fint hotell med super trevlig personal. Spenderade några timmar där och unnade mig en god lunch och några drinkar medan jag läste klart en hel bok. Poolområdet är jätte mysigt, så mycket växter överallt så man känner sig långt ifrån de hektiska Bangkok. Hotellet är verkligen vackert inuti men hade behövts renoveras på utsidan om du frågar mig haha. (hittade några bilder på google)

En av tjejerna i personalen påpekade att hon tyckte jag var så vacker. Att min kropp och mitt ansikte var så fint plus att min hy va så vacker för jag är så blek HAHA. Ja vad ska man säga. Fick höra precis samma sak förra året i Bangkok efter 4 månade i Asien.

Jag skrattade och sa på Thailändska att hon själv var mycket vacker. Hon vart super imponerad att jag kunde lite Thai. De slutade med att hela personalen stod och pratade om mig och gav mig service till max.

Det är det jag gillar med Thailändare. Dom är så otroligt trevliga och hjälpsamma med allt. Så länge man visar en gnutta tacksamhet eller omtanke så får man 10 gånger så mycket tillbaka.

På vägen hem tog jag en omväg för att se mer av Silom. Gick genom en gata där dom förberedde för kvällsmarknad. Sen gick jag fel och hamnade på någon gata med massor av restauranger som jag eventuellt tänkte pröva ikväll då min nudelbar vart stängd för renovering, buhu.

Hade tänkt gå på bio, helt ensam haha. Men googlade och insåg att de inte var någon film jag ville kolla på. Så får se hur jag avslutar mina sista timmar i Bangkok.

Nu ska jag ta mig en dusch och göra några utlovade FaceTime samtal.

Nästa gång jag gör ett inlägg här blir när jag åker tillbaka eller eventuellt skriver om någon rolig heldags aktivitet som jag missat blogga om från Koh Tao.

Ses snart Sverige!

Nu befinner jag mig i Bangkok. Hade en sista utekväll med alla och sen blev de en del tårar i Koh Tao då jag var tvungen att säga hejdå till massa vänner som dessvärre inte kommer vara kvar när jag kommer tillbaka om 6 veckor. Så många fina vänner som vinkade av mig vid nattfärjan. Så tacksam!

Tog nattfärjan som avgick 23.00. Skönt att åka vid den tiden då man får säng och kan sova sig igenom båtresan. Efter färja, taxi, buss och ytterligare en taxi var jag 18h senare framme på mitt favorit hostel The Cube.

Ägaren som jag känner visste redan om att jag skulle komma och såg till att personalen tog väl hand om mig som vanligt. Gick ut, tog mig en snabb middag bland alla street food ställen som ligger två minuter bort. Tänkte mig en tidig kväll då jag var trött efter resandet.

Men ägaren ville så gärna se mig innan han skulle resa bort i morgon. Lite komiskt då han skall till Koh Tao och tänkte delvis hälsa på mig. Men men, han kom förbi och bjöd på en drink och vi satt och pratade på bakgården. Sen bestämde vi oss för att möta upp Oli och hans tjejkompis från Japan. Oli är en kille från England som jobbar lite extra på The Cube som jag träffade här i Mars.

Vi delade en taxi till Sathon, ett mysigt kvarter som också ligger i Silom som för övrigt är ett av mina favorit områden här i Bangkok. Gud, har glömt av hur stor denna staden är och hur många mysiga kvarter och häftiga gator de finns. Sååå mycket att se! upptäcker verkligen nya saker här varje dag.

Vi landade på en japansk SAKE bar/restaurang, delade på en flaska Plommon vin som är värsta grejen i Japan tydligen. Hade inte en aning om det, kan alldeles för lite om japansk kultur, mat och traditioner. Oftast så ligger plommonen kvar i flaskan. Vi beställde ett som inte skulle vara så sött, då den till och med hette non sugar. Men sött var det vill jag lova! Som ett dessertvin man dricker med is. Men ändå väldigt gott. Tydligen så äter man plommonen i botten vilket vi gjorde. Äter man alla själv så lovar jag dig att du blir full och glad haha. Hittade en bild på google då jag inte har någon mobil att ta bilder med.

Nu ska jag sova, tänkte strosa runt och se om jag kan göra lite shopping i morgon och gå till min kära nudelbar för lite lunch, svänga förbi en tjejkompis pappas hotell för att hämta min resväska jag lämnade där i mars.

Natti Natti

Började dagen igår klockan 5.30, klädde på mig snabbt och tog moppen till en vän som fyllde år. Hon är Thailändsk och frågade mig härom dagen om jag ville följa med till templet på morgonen. Självklart sa jag ja! Hon hade till och med fixat kläder som jag skulle ha på mig. Vi gjorde oss i ordning tillsammans och mötte resten av Thai tjejerna som också jobbar på Ban’s.

Efter de så hällde vi heligt vatten i små koppar som spreds ut vid alla växter och träd runt templet. Fick inte riktigt förklarat för mig varför det gjordes men men. Munkarna som bor där välsignade oss med heligt vatten genom att stänkte det över oss som något tack för maten som vi skänkte bort.

Tänkte att jag skulle ta en dag ifrån dykningen och åka till en strand och bara läsa en bok. Men självklart så kom de in en storm. Så låg i min säng och rörde mig inte en meter utanför dörren så länge de öser ne som nu. De är inte menat att jag ska få lite bränna på kroppen haha. På kvällen så blev de avskedsmiddag för en kompis på öns bästa restaurang och sen firade vi Aooddys födelsedag. Hon hade tema blomkrans. Fick direkt midsommar feelingen tillbaka haha.

För några dagar sen så var jag över till grannön Koh Samui för att gå till ambassaden igen och förlänga mitt visum. Hann inte se så mycket av Samui denna gången då vi hann med båten hem vid lunch. Fick mig en bild på stranden och på en Välkommen till Koh Samui skylt haha.

Har vart sjuk en vecka med öroninflammation så stannade mest hemma och vilade upp mig.

En vecka av rastlöshet ledde till jag senaste tiden fokuserat 200% på dykningen och träning. Assisterat flera kurser, och dragit på mig löpardojorna och sprungit varje dag. Så skönt!

Erik en polare hemifrån har varit här på besök också om jag glömt nämna det. Riktigt kul att få träffa han igen! Skönt med ett ansikte hemifrån ibland också. Tanken var att vi skulle ge oss av härifrån tillsammans men av olika anledningar så blev jag kvar här på Koh Tao. Ja som alla andra helt enkelt, man fastnar här haha, Hotel California! Hur som helst så är jag superglad över att han kom hit. Hoppas han får en fortsatt bra resa.

Mina senaste elever var en familj, och hela familjen bjöd mig och Drew som var instruktören jag assisterade på middag, som ett tack för kursen. Riktigt kul när ens elever ger en uppskattning för en bra upplevelse och visar tacksamhet för all hjälp man gett dom. Mysig familj!

Kom precis hem från en vän. Amerikan som han är fick han bevisa sina kunskaper i köket genom att laga hamburgare med potatisstomp till middag. Nu ska jag ut på en löprunda innan de är dags för sängen. Ny dag i morgon, nya open water elever, nya möjligheter.

Hej så länge från paradise!

Jag har alltid velat testa olika typer av dykning och dykutrustningar. Häromdagen fick jag frågan om jag ville delta i en kurs för att få testa att dyka med Rebreather, Sidemount och full mask. De var riktigt kul! ska försöka förklara för er på svenska vad allt är.

REBREATHER

En rebreather är en ”återandningsapparat” tror jag det heter på svenska haha.

I vanliga fall andas du in syre genom din tank- in i din regulator och sen andas du ut genom regulatorn. Ut kommer all din koldioxid med bubblorna. Men med en återandningsapparat så kommer inga bubblor ut, utan syret går runt och du har en apparat som rengör gasen från koldioxid. Så luften går helt enkelt runt och den ser till att du alltid har ren syrgas. Man har en liten dator på armen som är kopplad till utrustningen och hjälper en att hålla koll på saker o ting.

Första gången man testar att dyka så är den en konstig känsla att andas genom en regulator, väldigt ovant och skumt att kunna andas i vatten. Men att andas genom en rebreather är ännu mer skumt haha. För dom som jobbar med teknisk dykning så används detta då du kan gå ner på flera hundra meter och stanna mycket längre under ytan. Fick mig en wow känsla vill jag lova. En hel del att hålla koll på hela tiden dock, men de är väl som med "vanlig" dykning... vanesak.

SIDEMOUNT

Testade även att dyka med Sidmount. I vanliga fall när jag dyker har jag en tank på ryggen men detta är när man har en eller fler tankar på sidan. Vi testade med två tankar, en på varje sida. När man dyker så ska man försöka hålla kroppens position i en rak linje i "trim" som vi säger här. Men med tankarna på sidan är de så mycket enklare att ”flyta platt” och hålla kroppen i ”trim”.

Man använder ofta Sidemount när man dyker i tillexempel grottor eller andra trånga utrymmen. Hade jag fått välja hade jag hellre dykt med Sidemount varje gång. Känns som man flyger under ytan, (mer än vanligtvis så att säga haha).

FULL MASK

Vanligtvis dyker man med en vanlig mask, och en regulator. Men i en helmask så sitter regulatorn fast i själva masken. Väldigt bekvämt och de känns som man ser så mycket mer. Det är som att jämföra med att titta ut genom ett litet fönster eller ett stort fönster.

Man får dock tryckutjämna på ett helt annat sätt.

I denna typen av mask kan man även prata i. Så har du en riktig high tech sådan så kan du koppla in mikrofoner och prata med dom du dyker med eller med dom som är uppe på båten. Därför används denna masken ofta vid teknisk dykning. Plus att man förlorar mindre värme i denna typen av mask.

Så glad att jag valde Ban’s diving resort från första början med fantastisk personal som har gett mig möjligheten att testa detta. Neil som är en av dom som gjorde de möjligt för oss att testa är även fotograf och var med oss och tog bilder under dagen. Check it out.

tjohej

Här har ni Jasmine som också var med och testade på. Hon var lika exalterad som jag vill jag lova :)

Att försöka blogga här är hopplöst haha. Tiden räcker inte till, framför allt inte nu när telefonen är trasig då jag alltid bloggar från den. Ska försöka lägga över alla bilder på datorn för då kan jag blogga med bilder även från datorn.

De har hänt så mycket roligt här de senaste som jag inte hunnit blogga om. Jag är äntligen certifierad DIVEMASTER, WOHO!!! känns otroligt skönt. Har också gått på en ny kurs och fått testa på lite olika grejer inom dykning, riktigt häftiga grejer. Mer om de senare.

Jag och Robert arrangerade tillsammans med Ban’s och Fishbowl Beach Bar ett stort midsommar event. De blev så lyckat efter 2 veckor av planering och möten. Alla som var med har sagt att dom från och med nu ska fira midsommar varje år. Ska göra ett separat inlägg om detta med massa härliga bilder.

Har åkt på en härlig inflammation i örat igen. Sjukt tråkigt då jag vill dyka, ska snart lämna denna underbara ön för lite ”semester” om man nu får säga så haha. Men oroa er inte jag kommer tillbaka. Ska lämna Thailand en stund för lite nya äventyr.

Tjingaling så länge!

Något jag saknar extremt mycket är att få laga mat. Jag har ju tyvärr inget kök i mitt boende. Men vi är några stycken som gjort en ny tradition att minst en gång i veckan laga middag tillsammans hemma hos Drew. Super mysigt! Min nya favorit tradition här på ön, gå och handla tillsammans, laga mat, äta, umgås och kolla på en serie som vi följer tillsammans.

Sen har jag med ett annat gäng en tradition med söndags bbq på någon ostörd strand. En kille jag känner här har en båt, så då packar vi med oss mat och grejer och åker på söndagsutflykt. Lätt en av dom mysigare kvällarna jag haft här och idag är de ju söndag så ser fram emot ännu en beach bbq framåt eftermiddagen.

Nu ska jag sätta mig med min frukost vid stranden och vila ögonen i en bok.

Något som jag verkligen tycker är så roligt är att hjälpa instruktörerna att assistera dykkurserna.
För ett par dagar sedan hjälpte jag och Robert till att assistera Drew's fyra elever. Ett gäng killar från USA. Riktigt rolig kurs och väldigt duktiga killar.

Dom gjorde sin Open water kurs vilket är första steget inom dykning.
I vanliga fall tar kursen 3 dagar, men killarna hade inte tid att vara på ön så länge då dom skulle resa vidare. Drew knödde ihop schemat så de blev intensivt och långa dagar men de funkade bra.

Just nu hjälper jag till att assistera de kinesiska teamet på Ban's. Vilket är väldigt annorlunda. Kineserna är så mycket mer krävande och allt tar dubbelt så lång tid, av måna anledningar.
Bland annat är många av dom rädda för vatten, en del kan inte simma osv osv. Jag vet ... alla ställer frågan, " varför vill man dyka om man inte kan simma". Jag har ställt mig själv den frågan hundra gånger sen jag kom hit.

Väldigt underhållande att kolla på kineserna när dom gör sin första pool lektion med dykutrustningen haha.

Men hur som helst, dom är otroligt trevliga och generösa när man lär känna dom.
Får dessutom två kvällar med elevmiddag på Koh Taos lyxrestauranger helt gratis, vilket bara är en bonus!