Bangkok fick sig ett kort besök av mig denna gången. Bussen hamnade i köer så vi kom fram senare än vad som var tänkt. Men vi hann med en sista middag ihop, strosade omkring vid khaosan road, och sen satte vi oss och spelade kort på mitt hotell innan dom skulle till flyget.

De va inte min kväll direkt. Dålig karma eller nått?
Först ett jobbigt hejdå av mina tre stjärnor.
Sen hade jag inget batteriet i mobilen och inte fanns de något uttag på mitt rum?!??!? Skulle duscha innan jag gick och la mig och då var de en kackerlacka som sprang omkring vid mina fötter, hoppade till och då vreds mitt knä ur led igen. Där stod jag i duschen och bölade av smärta och all dålig karma som stöter på mig. Gick ner till receptionen och fick laddat min telefon. Slutade med 45 minuters sömn (och mardrömmar) på rummet innan jag skulle upp för att åka till flyget. Tror de är karman som slår in för jag försöker lämna Thailand haha.

Men tack och lov hade jag den mysigaste taxichauffören som jag pratade med om allt mellan himmel och jord. Vi sjöng karaoke i bilen haha. En fin soluppgång blev de också. Han följde mig med min ryggsäck in på flygplatsen så jag slapp halta omkring med all tyngd på mitt knä. Fantastisk man!

Blev en sen kväll igår. Ville aldrig gå hem och lägga mig. Blev "tvingad" till att stanna kvar för att slippa säga hejdå till alla fina människor. Idag är jag glad att jag valde att gå och lägga mig 5h senare haha. Hade så kul med alla. Fick ett fantastiskt hejdå eller ska jag säga ses senare.

Haft sån magont hela dagen över att jag va tvungen att åka. Ville inte hoppa in i taxin, ville inte hoppa på båten, ville inte hoppa på bussen och jag vill absolut inte hoppa på planet i morgon.

Är framme i Bangkok och ska bara mysa med dom andra tre tills dom åker till flyget senare. Får se vad jag hittar på för mig själv i denna fantastiska stad. Kommer vara så jobbigt att behöva splittas och säga hejdå.

Ännu ett certifikat tagit! Nu har jag klarat av rescue diving efter mycket slit.
Tungt och påfrestande slutprov. Teorin var ju helt klart den lätta biten. Men att leta efter en försvunnen dykare någonstans under ytan när de är skit dålig sikt (som de tyvärr var när vi gjorde provet), ta upp han till ytan helt medvetslös och sen få upp han på stegen till båten och allt som är där i mellan är inte de lättaste.

Man hoppas ju att man aldrig behöver vara med om en riktigt händelse. Men det är samtidigt en befrielse att veta att man kan sköta en nödsituation om de behövs.

Ja hela morgonen och förmiddagen fick vi agera i nödsituationer.

På kvällen firade vi att vi hade klarat provet med en gemensam middag med våra lärare och några dive masters som vart med under våran utbildning. Bästa gruppen! Har fått så många nya fina vänner.

Man känner sig så hemma här på koh tao. Vart man än går så möter man folk som man känner. Folk över lag bryr sig om en så mycket fast man aldrig träffats innan.

Igår så hoppade jag och Daniella hopprep som brann. Mitt knä hoppade ur led haha och alla är så omtänksamma och hjälpsamma, blev väl omhändertagen.

Sitter på stranden nu och bara njuter av min sista dag här på koh Tao. Är så ledsen över att jag ska lämna denna fantastiska plats. Men jag är snart tillbaka ska ni se!

Nu ska vi sätta oss på takterrassen på Ban's och spela kort vid solnedgången

Haft en del molniga dagar men fortfarande varmt. Inte gjort jätte mycket då man suttit inne och haft massa lektioner och inte haft tid att hänga på stranden. Men idag så hade vi strålande sol en längre tid under våra två dyk med livräddningsträning och även massa livräddning på ytan.
Ni kan tänka er hur brännan ser ut idag efter de haha. Att ligga på ytan med full dykarutrustning= våtdräktsbränna. Inte de finaste men skönt med lite färg igen när man tappt allt vid skolbänken.

I morgon blir de fler dyk och mer livräddning. Vem behöver gå till gymmet ?
Kommer komma hem stark som Hulken haha 😂

Befinner mig just nu i min egna dröm. Livet här känns som de är byggt efter mig. Jag pluggar på för fullt och ändå känner jag mig helt tillfredsställd med de. Har byggt en trygghets zon, hittat en plats där människor vart man går är lyckliga och hela atmosfären ger ett lugn.

Här lever man inte alls samma ytliga liv som hemma. Man blir inte satt i en kategori och vart man än hamnar så finns de folk som är intresserade av just dig och uppskattar bara ett tack eller din trevlighet till max.

Mår världsbäst här på andra sidan jorden. Jag menar hur kan man inte. En stor måltid kostar mig runt 20-30 svenska kronor, folket människorna och alla vänner man skaffar här är helt fantastiskt, jag går i skolan varje dag och läser saker som jag tycker är de mest intressanta jag någonsin gjort, värme och sol varje dag, en miljö som är rena paradiset och en terapi flera gånger i veckan under ytan.

Nej alltså, de går inte ens beskrivs med ord. Har skapat mig ett slags hem här i Asien.

Bortsätt från hur jag mår och känner här så kanske ni vill höra vad jag gör just nu?

Som ni vet har jag certifierat mig i Advanced open water och har nu påbörjat två nya dykkurser, Emergency first response och rescue diver.
Inte nog med att kursen är både livräddande och sjukt intressant, vi går på öns bästa skola och vi har öns absolut bästa lärare (en är samma lärare som tidigare kurs). Han har hand om all säkerhet, är ansvarig och rycker ut i alla olyckor som är både på land och i havet här runt ön. Så trygg känner man sig verkligen (extra notis till min orosfyllda mormor haha).

Efter all livräddning och hjärt-lungräddning- dra upp kroppar ur hav och pool, tunga lyft och en jädra massa bröstkompressioner så har man jädra massa blåmärken och skrapsår på knäna haha. Men vad gör de om man räddar liv.

Så snart har man tagit fler certifikat och är ännu ett steg närmre sin dröm som dive master.

Dags för sängen, ut och dyka i morgon vid 7 och öva baywatch haha.

Godnatt

Jag kan nu äntligen meddela att jag är certifierad advanced open water diver.
Min kick jag hade igår efter dyken var verkligen något utöver de vanliga.

Jo jag gjorde tre dyk igår. Först av allt så gjorde jag ett dyk ner på 28 meter för att få simma omkring vid ett vrak. Sikten var inte jätte bra men de gjorde hela känslan lite mer mystisk på något sätt. Så häftigt! Vi lekte lite och knäckte ett ägg nere på botten. Kul att se hur trycket gör att gulan håller ihop och flyter omkring som en liten boll som vi kastade runt.

Andra dyket gjorde jag något som heter fish Id - man ska försöka komma ihåg hur fiskar, växter, koraller och annat levande ser ut så vi kunde identifiera dom på land i en bok.

Tredje dyket var ett nattdyk. Hur galet är de inte att jag som är så rädd för mörker faktisk varit nere på havets mörka djup.
Vi åkte ut i solnedgången och hoppade i plurret när de va becksvart. Hela jag skakade. Jag och Danni höll händer hela dyket då hon va min "Buddy" som man säger på dykspråk.

Man ser typ ingenting där nere förutom där man lyser med sin ficklampa. Fick se en himla massa coola grejer. Lätt mitt favoritdyk av alla dyk jag gjort.

Vi testade att hålla för alla ficklampor och rörde omkring händerna i vattnet så man såg alla lysande alger, som små fyrverkerier.

När vi kom upp på ytan fick jag världens kick. Skrek typ ut wow hundra gånger haha.

Vi alla firade med en sen middag ihop och en utekväll. Så idag är man inte jätte pigg efter den långa dagen igår.

Ligger på beachen just nu efter en promenad längs med hela stranden. Vill aldrig åka hem.

I morgon ska jag börja nästa kurs. Mer om det senare!

(Tyvärr glömde jag mitt filter till kameran så färgerna under dyken blev inte så bra på bild)

Ciao

Livet under ytan är så speciellt! Finns inget att jämföra med för att beskriva hur det är för er som inte dykt. En sån frihetskänsla, terapi. Man kopplar bort allt som finns ovanför ytan. Livet ovanför ytan finns inte ens när man är där nere. Så mäktigt!

Hade glömt bort hur besatt man blir av att få dyka igen och igen och igen när man väl dykt.

Igår gjorde jag och Danni ett fun dive som de heter då vi inte kunde hålla oss tills advanced kursen började idag. Så vi följde helt sonika med på Stephanies och August final dive på deras open water kurs. Men vi gled bara omkring och chillade under ytan. Fick en chans att testa min nya mask och snorkel också, 10 av 10 👌🏽

På kvällen blev de en helkroppsmassage för mig och August. Hade sån huvudvärk och behövde koppla av lite. 1h massage för 73 spänn känns ändå helt okej haha, och de är ändå ganska dyrt jämfört med vad de kostar på vissa andra ställen här i Thailand.

Nu har vi börjat på advanced kursen och i förmiddags hade vi teorin och sen gjorde vi våra första deep dive - ner till 30 meters djup, riktigt bra sikt idag och en himla massa firrar. I morgon väntas fler roliga dyk jag ska berätta om senare, så spännande! Kommer verkligen utmana mig själv för en av mina största rädslor, ni som känner mig kan kanske lista ut vad de är för typ av dyk. Men är super exalterad.

Ska håll er uppdaterade så gott de går på vårt kassa internet.

Tjingaling

Hänge lite vid en av alla våra pooler

Utsikt från klassrummet

Nere på 30m, så häftig känsla

Våra dagar i paradiset har spenderats med strandhäng, mat ännu mera mat haha och medan Stephanie och August gör sin Open Water kurs som jag och Danni redan gjort så har vi suttit vid poolen och kollat på.

Vi var på fotskrubb och massage, tyckte först de var en jätte bra idé tills jag låg där och blev påmind om hur kittlig jag är under fötterna. Vi alla fyra låg på rad och asgarvade. Men de var de värt, tror inte mina fötter varit så lena sen dagen jag lärde mig gå haha.

Idag har jag och Danni gjort våran Scuba Review, alltså en snabb genomgång av allt då vi inte dykt inom 6 månader. Kändes kul att äntligen få ta på sig full mundering och kunna känna friheten att andas under vatten igen.
Lika häftig känsla varje gång. Längtar ännu mer nu tills lördag då vi ska börja advanced kursen.

Annars har jag inte så mkt mer att skriva om just nu förutom att jag skaffat mig en liten ögonsten här på resorten, Coco heter han och är 4 månader 😍

Ciao

Bangkok är precis som jag lämnade de i maj. Lika fantastiskt men något fuktigare.

Herregud dagarna flyger bort här. Har glömt av hur fort tiden går när man lever i sin lilla Asien bubbla, så fort att man inte hinner blogga haha.

Sen vi kom hit har vi hunnit med både de ena och de andra. Middagar, häng vid poolen, massage, fiskspa och strosat runt.

Sista dagen i Bangkok gjorde jag (för tredje gången) Bangkok by bike. 17km på cykel blev de i värmen, svettigt i över 30 grader. Vi stannade till på en floating market, en annan stor marknad och massa andra trevliga små stopp. Lika mysigt som alla andra gånger.

Natten innan vi skulle åka till Ko Tao så var de oväder, satte mig och kollade på alla blixtar som är något större en vad man ser hemma i Sverige.

Halv 5 gick vi upp idag för att ta bussen i 6,5h till färjan som tog oss ut till Ko Tao där vi befinner oss nu. Planen är att dyka och ta fler certifikat. Vi invigde vistelsen här med kortspel och drinkar.

Nu blir de sängen då ögonen går i kors och jag inte vet vad jag kluddar ner här längre.
Ska ju orkar med en jobbig dag på stranden i morgon hehe...

Natti natt.

Nu har jag hunnit packa om och tagit flyget från Sverige igen. Denna gången tillbaka till en av mina favorit städer, Bangkok. Nu reser jag med Daniella, hennes syster och pojkvän(Stephanie och August).

De blev en svettig och lång resa. Satt på ett stillastående plan i London i 2,5h. Vilket betydde att vi skulle missa vårt plan i Hongkong. Väl framme där så sa dom till oss att planet var försenat där också så vi sprang allt vad vi hade genom hela flygplatsen men de visade sig att vi hade gott om tid pga förseningen.

Svettiga helt i onödan men ändå glada så sitter vi här o väntar på att boardingen ska börja.