Etter dagene i Malaysia, satte vi kursen mot Phuket i Thailand. Her sov vi tre netter på et stort og moderne hostel i Patong-området, hvor vi fant oss godt til rette. Siden Phuket bare var en "mellomstasjon" før båtturen, nøt vi noen dager uten planer og "must-do's". Her møtte vi mange hyggelige mennesker, blant annet noen norske jenter. Veldig koselig!

Så var det endelig tid for den etterlengtede båtturen rundt Ko Phi Phi-øyene. Vi hadde litt problemer med å finne fram til det oppgitte møtestedet, og det virket som om taxi-sjåføren vår heller ikke hadde peiling på hvor vi befant oss... Lettelsen var stor da vi ENDELIG fant fram! Der møtte vi de vi skulle bo sammen med de neste fire dagene, og av de var det tre amerikanere, to canadiere, to tyskere, en brite, en nederlender og tre dansker. En gjeng med utrolig hyggelige mennesker!

Den første dagen seilte vi til Phang Nga Bay, hvor vi ankret oss ved en av de øde øyene. Dette er i det nordlige området av Phuket. Vi svømte, spiste nydelig middag laget av båtens egne kokk, og fikk se lysende plankton i vannet når det ble mørkt. Vi fikk også skue over den fantastiske stjernehimmelen, mens vi lå på dekk og nøt den fredfulle stillheten.

Neste morgen sto vi opp tidlig for å ta oss inn i en skjult lagune, etterfulgt av en deilig frokost på dekk. Kapteinen satte kurs mot Khao Phing Kan, også kalt James Bond Island. Solskinn, blå himmel og vind i håret. Fantastisk! Vi hadde et kort stopp på James Bond Island, hvor en av de gamle James Bond-filmene ble filmet. Etter noen timer ankret vi båten i et område som visstnok skulle være fint for snorkling. Her fikk vi se store og små fisker i alle regnbuens farger, samt oppleve nærvær med en havslange. I etterkant fant vi ut at denne slangen regnes som verdens mest giftige, noe som kanskje var like greit at vi ikke visste der og da...

Denne dagen var jo også selveste 20-årsdagen til Linnea! I den anledning valgte kapteinen å droppe det planlagte stoppet på selve Railay Beach, hvor vi i utgangspunktet skulle ha egenorganisert middag på land. I stedet ble vi til sjøs, og hadde bursdagsmiddag på båten. Kokken hadde bakt kake, og det ble sunget bursdagssang akkompagnert med gitar. Kvelden ble avsluttet med en fantastisk solnedgang, og vi følte virkelig at livet nesten ikke kunne bli noe bedre akkurat da...

Dagen etter satte vi kurs mot Koh Haa, hvor vannet er kjent for å være krystallklart. Det levde absolutt opp til forventningene, og vi fikk til og med se klovnefisk, aka Nemo! Å snorkle i disse områdene er virkelig som å svømme i et akvarium. De fleste fiskene er ikke redde for mennesker, og er overalt rundt deg. Virkelig en opplevelse!

Været var ikke helt på topp denne dagen, og vi endte opp med relativt store bølger på vei inn til Ko Phi Phi. Så og si alle passasjerene ble virkelig sjøsyke, men Linnea var så heldig at hun sov seg gjennom det hele. Ane derimot, fikk en litt mindre behagelig opplevelse. Uansett hvor forferdelig det var der og da, er det heldigvis nesten bare morsomt å se tilbake på! Fint å få oppleve hvordan det er å være ordentlig sjøsyk også...

Vel framme ved Ko Phi Phi ankret vi båten for natten, og gikk i land dagen etterpå. Denne båtturen har vært helt fantastisk, og er virkelig noe av det fineste vi noensinne har opplevd. Vi har blitt kjent med utrolig mange hyggelige mennesker, og mannskapet på båten gjorde sitt beste for at vi til enhver tid skulle ha det bra. Båtturen bestilte vi gjennom reiseselskapet "Gadventures", og er noe vi kan anbefale til alle som vil oppleve noe liknende!

Til slutt et bilde av Linnea og vår superhyggelige guide på båten, som het First.

Etter fine dager til sjøs er det nå godt å ha kommet på land igjen, selv om det enda føles som vi er på en båt. Forhåpentligvis slipper "sjøgangen" taket etterhvert!

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

De siste fem dagene har vi tilbrakt i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur. Tilværelsen har vært klam og varm, med en ekstremt høy luftfuktighet, stekende sol, buldrende tordenvær, og ekstreme mengder med regn. Kuala Lumpur en en stor by, med høye skyskrapere, utallige kjøpesentre, og konstant trafikkork. Menneskene som bor her er for det meste kinesere, indere eller etniske malaysere. Derav har det oppstått områder med navn som Little India og China Town. Byen har noe å by på for hver og enhver, men vi har for det meste brukt tiden på avslapning, cafeturer, shopping og litt sightseeing.

Den første dagen tok vi turen omtrent 10 km utenfor selve bykjernen, hvor vi så på noen naturlig utgravde huler i fjellene. De kalles "Batu Caves", og blir i hinduismen ansett som hellige. Det er 300 trappetrinn opp til hulene, og området er flust av små, ville aper. Morsomt! Deretter tok vi turen til dyrehagen her i Kuala Lumpur. Vi fikk sett løver, tigre, sjiraffer, zebraer og pandaer.

De første to nettene bodde vi på "Container Hotel". Som man ser av navnet, er konseptet containere som er omgjort til hotellrom. Alt er miljøvennlig og minimalistisk. Veldig kult konsept! Vi sov i et betongrør, hvor det ikke var plass til så mye mer enn en liten dobbeltseng.

Selv om vi trivdes godt i containeren, er det ingen hemmelighet at det var veldig deilig å flytte inn i en suite på et av Kuala Lumpurs fineste hotell. Her kunne vi nyte utsikten over hele byen, fra hotellets basseng i 51. etasje. Fantastisk!

Neste destinasjon er Phuket!

Vi har hatt noen fine dager i Chiang Mai, fylt med varme og sol. I motsetning til Beijing, hvor vi ikke så noe særlig til andre turister (utenom de kinesiske), er Chiang Mai stappfull av andre reisende fra hele verden. Vi har brukt mye av tiden vår her på avslapning, med massasjer og timer på solsenga ved bassengkanten.

En av dagene dro vi til en liten fjell-landsby som het Mae Kampong, hvor vi fikk sjansen til å fly i zip-line gjennom den frodige regnskogen. Det var 2,5 timer med konstant adrenalinkick, hvor vi hadde rundt 30 "flyvninger" mellom trehyttene. Vi var heldige og fikk se ville "gibboner", som er et ape-liknende dyr. Guiden vår viste oss også kaffe-planter som vokste ute i regnskogen, og vi fikk se hvordan kaffebønnene så ut før de brennes. Veldig interessant!

Her ser dere kaffeplanten, og den superhyggelige guiden vår, Edgar.

Dagene flyr av gårde, og vi har nå gjort unna en tredjedel av reisen. Vi har møtt utrolig mange hyggelige mennesker, og fått opplevelser vi sent kommer til å glemme. Neste destinasjon er Kuala Lumpur!

Da har vi ankommet reisens andre destinasjon, som er Chiang Mai! Byen er plassert helt nord i Thailand, ikke så langt unna grensen til Myanmar. Klimaet her er veldig varmt, og det begynner å nærme seg den heteste perioden her nå. Byen har omtrent 200 000 innbyggere, og er også en populær turistdestinasjon.

Vi ble hentet på flyplassen av hotellets privatsjåfør. Hotellet vi bor på heter Shewe Wana Boutique Resort and Spa, og er et lite, koselig hotell med tradisjonelt, thailandsk interiør. Vi har altså oppgradert standarden fra hostel i Kina, til et relativt luksuriøst hotell her i Chiang Mai. Siden varmen til tider er nesten helt umulig å ferdes i, kjenner vi at det er godt å ha et sted å bo hvor vi har basseng, og muligheter til å slappe ordentlig av.

Etter at vi ankom hotellet i går kveld, dro vi ut og spiste. Vi fant en kul restaurant langs elven, med live-musikk og en herlig atmosfære. Her spiste vi tradisjonell, Nord-Thailandsk mat, som også var ganske sterk! En av rettene vi bestilte er en lokal klassiker, Kao Soi. Det er nudler, grønnsaker og kylling i en tykk saus laget av kokosmelk og curry, som igjen toppes med friterte, sprø nudler. Smaken var helt fantastisk!

Dagen i dag startet med frokost og nydelig kaffe på hotellet. Klimaet i Chiang Mai er gunstig for dyrking av kaffebønner, så dette er noe de virkelig kan her i området. Vi tok turen inn til gamlebyen, for å se på de historiske templene Chiang Mai er verdenskjent for. Wat Chedi Luang er et gammelt tempel bygd i stein, som delvis ble ødelagt under et jordskjelv på 1500-tallet. Et annet tempel vi besøkte, var Wat Phra Singh, også kalt "The Temple of the Lion Buddha". Her bor det hundrevis av monker, og stammer fra 1400-tallet da Chiang Mai var hovedstaden i Lanna-riket. Tempelet var nydelig utsmykket i gull, med en svær statue av Buddha på innsiden. Vi måtte ta av oss skoene før vi gikk inn, i tillegg til å ta på oss skjørt for å dekke til knærne. Det var også et tempel hvor kvinner ikke fikk lov til å gå inn. Dette var begrunnet med kvinners menstruasjon, som blir ansett som urent.

Templene var virkelig vakre å se på, og det var også områder rundt med mindre templer og statuer. Du kunne høre munkenes bønnerop, og det var mange besøkende som la igjen gaver foran statuene av Buddha.

Ellers har vi idag tilbrakt mye tid på solsenga, og ved bassengkanten. Dette er noe vi trives godt med. Her ser dere til slutt noen av de morsomme figurene hotellet lager i kaffen. Kunstnerisk!

Da var dagene i Kina kommet til sin ende, og vi sitter nå i flyet på vei til neste destinasjon. Da vi først ankom Beijing, var vi preget av jet-lag, kultursjokk og ekstremt mange inntrykk vi skulle ta innover oss. Vi var slitne, og kjente at vi gledet oss til å reise til den neste, og litt roligere, destinasjonen. Men, mye har forandret seg i løpet av de siste dagene. Vi har blitt vant til folkemengdene, blitt godt kjent med t-banesystemet, og hatt fantastiske opplevelser i "The Forbidden City" og på den kinesiske mur. Vi har blitt kjent med utrolig hyggelige mennesker fra hele verden, og hatt lange samtaler om alt og ingenting.

Hostellet vi bodde på, var moderne, koselig og sosialt. Det lå i et rolig område, blant "hutonger". Det er kinesiske smågater, som er flere hundre år gamle. I senere tid er det blitt innlagt strøm, og bygd offentlige toaletter som beboerne bruker (hostellet hadde egne toalett). Vi trivdes med å bo utenfor turistområdene, og heller blant lokalbefolkningen. De ansatte på hostellet var imøtekommende og hjelpsomme, og skapte en følelse av trygghet og ro. Etter lange dager ute i folkemengdene, var det godt å komme hjem til et rolig sted med en avslappet atmosfære, hvor vi også fikk møte andre reisende i de koselige fellesområdene.

Beijing har virkelig vært over all forventning, og vi kunne ikke fått en bedre start på turen. Neste destinasjon er Chiang Mai, en relativt liten by Nord-Thailand. Byen er blant annet kjent for å ha vakre templer, munker, god mat, og ikke minst nydelig kaffe. Rundt Chiang Mai bugner det av frodig natur, så det er også en del turmuligheter. Vi gleder oss!

Det går nå mot slutten av den tredje dagen her i Beijing. Vi begynner nå å bli vant til den kinesiske livsstilen, med blant annet stappfulle t-baner og utallige sikkerhetskontroller. I dag var det så vidt vi fikk kjempet oss gjennom folkemengdene for å gå av på t-banestasjonen, hvor ingen andre enn oss skulle av. Vi har innsett det faktum at denne byen er så stor, at det å komme seg fra A til B, ikke nødvendigvis er så enkelt. Det er uhorvelige mengder mennesker overalt, og trafikken står omtrent hele dagen. Sikkerheten her er veldig høy, med kontroller i alle undergrunner, i tillegg til militære vakter. Noe annet vi har måttet venne oss til, er kinesere som vil ta bilder med oss. Alt man skal oppleve, gitt.

I går hadde vi en fantastisk dag, hvor vi besøkte "The Forbidden City". Dette var tidligere keiserens bolig under Ming - og Quing-dynastiet, og er et majestetisk byggverk bestående av flere mindre palasser og rom. Her fikk vi se kinesisk historie og arkitektur på sitt aller flotteste. Absolutt en opplevelse som virkelig ga oss den ultimate "Kina-følelsen".

Vi tok turen til Wangfujing-gaten for å spise lunsj. På menyen sto det det klassiske måltidet "Peking Duck", som er obligatorisk å spise hvis man er i Beijing. Retten består av tynne, dampede pannekaker, som man fylller med andekjøtt, saus, og grønnsaker. Veldig godt! Vi dro også på noen marked i nærheten, hvor de blant annet serverte grillede insekter på pinne. Skorpionene var fortsatt sprellende etter de var blitt grillet. Digg!

I dag hadde vi en FANTASTISK tur på den kinesiske mur. Sola skinte, og utsikten var formidabel. Vi dro på en guidet tur, sammen med andre reisende fra blant annet USA, Irland, Frankrike og Ålesund(!!). Trappene var bratte, så vi fikk virkelig kjent på melkesyra. Følelsen av å være på den kinesiske mur, og se hvordan den slynger seg over bratte fjelltopper og dype daler, er noe som er vanskelig å beskrive med ord. Dette var en opplevelse vi sent vil glemme. Helt fantastisk! Etter turen spiste vi lunsj med de andre reisende, hvor vi fikk smake på ulike tradisjonelle kinesiske retter. Vanskelig å si hva vi egentlig spiste, men det smakte godt!

I morgen er den siste dagen her i Beijing, før turen går videre til Thailand. Følg med for nye oppdateringer!

Hei, alle bekymrede foreldre, tanter og onkler.

Da er vi vel framme i Kinas metropol, Beijing! Det hele startet med et blidt gjensyn av hverandre på Gardermoen, før vi satte snuta mot første mellomlanding, Helsinki. "Glampackere" som vi er, begynte vi å lure litt på hvorfor vi ikke heller valgte koffert framfor sekk. Dette etter litt starttrøbbel med løse bånd og reimer + en pessimistisk ansatt i Finnair-skranken. Han hadde ikke troa på at bagasjen ville komme helhjertet frem til Beijing, men der tok han jammen meg feil. Alt gikk fint!

Etter en knirkefri flytur til Helsinki, fikk vi smake litt på folkemengdene som ventet oss i Beijing. En haug med mennesker uten et snev av køkultur, og et helt annet normsystem enn det vi har i Norge. Vi fikk nesten hetta av alle kroppsluktene, men henta oss fint inn igjen da vi trådde inn i det gigantiske og supermoderne flyet vi skulle fly til Beijing. Touch-skjerm med filmer, TV-serier, musikk, reiseguide, verdenskart, flykamera, sovepute og teppe.

Dette bildet tok jeg av de fantastiske fjellene i området rundt Beijing. Majestetisk!

Tidsforskjellen mellom Norge og Beijing er 7 timer, hvor Beijing ligger foran i tid. Dette ville for oss si at i det vi landet 8.00 lokal tid i Beijing, var klokka egentlig 01.00 i Norge. Vi forsøkte så godt vi kunne å få noen timers søvn i flyet, men det er vanskelig å sove når klokka egentlig er sju på kvelden, i tillegg til kroppslukt og lyder fra 450 andre mennesker på flyet .

Nå er klokken snart fem på ettermiddagen her i Beijing, og vi har vært våkne i over 24 timer. Å være i underskudd av en natts søvn, forsterket det kultursjokket vi fikk da vi ankom Kina og Beijing. Alt blir gjort annerledes, få snakker engelsk, enorme folkemengder, trange t-baner, mangel på fotgjengerfelt, og absolutt alle misforstår oss. Litt overveldende i starten, men nå begynner vi å venne oss til det. Det er fantastisk å kunne få være her og oppleve den kinesiske kulturen, som er så annerledes fra det vi kjenner til. Måten man kommuniserer med andre mennesker, kroppsspråk, utstråling, tradisjoner, matretter, historier, filosofier, og måter å leve livet sitt på. Vi har så utrolig mye å utforske, noe vi gleder oss veldig til! Må bare få litt søvn først. Som dere ser på bilde under er vi slitne, men fornøyde... :-)

Første måltid som ble inntatt i Beijing var "dumplings". Nam!

Den 28. februar braker det løs! Da setter vi snuta mot øst og varmere strøk. Planen er å være på reisefot i omtrent en måned, og vi skal innom totalt fire land. Det vil bli en effektiv reise med mange ulike destinasjoner, og mesteparten av tiden vil vi tilbringe i Sørøst-Asia. Her er en liten oversikt over reiseruta vår.

BEIJING, KINA (1. mars til 5. mars)

Første stopp er selve hovedstaden i Kina, med nesten 20 millioner innbyggere. Her planlegger vi selvfølgelig å tusle litt på den kinesiske mur, samt besøke kjente landemerker som "The Forbidden City" og "The Temple of Heaven". Her skal vi bo på Chinese Box Courtyard Hostel.

CHIANG MAI, THAILAND (5. mars til 10.mars)

Turen går videre til Chiang Mai, som ligger nord i Thailand. Her er det flust av templer, og utenfor bykjernen er det frodig natur og jungel. Her skal vi bo på et koselig, tradisjonelt hotell som heter "Shewe Wana Boutique Resort and Spa".

KUALA LUMPUR, MALAYSIA (10. mars til 15. mars)

Next up er storbyen Kuala Lumpur, med de berømte "Twin Towers". De første to nettene skal vi bo i en container (ja, du leste riktig). Stedet heter "Container Hotel", og er et nytt, moderne og miljøvennlig hotel, og baserer seg på at gjestene sover i containere. Hver container er som et hotellrom, og holder moderne og høy standard. Sjekk ut nettsiden deres her: http://www.containerhotel.my

Etter tre netter i en container, forflytter vi oss til et leilighetshotell oppe i en skyskraper. Her har de et fantastisk infinity-pool, med utsikt over hele byen. Omtrent sånn som dette:

PHUKET/KRABI, THAILAND. Inkludert 4-dagers båttur. (15. mars til 22. mars)

Vi tar turen tilbake til Thailand, denne gangen helt sør. Her tilbringer vi først tre netter i Phuket, hvor vi skal bo på et hostel som heter "Lub D Phuket Patong". Den 18. mars kaster vi loss, og drar på en 4-dagers båttur rundt paradis-øyene utenfor Phuket og Krabi. Vi skal innom James Bond Island, Railay Beach, Koh Haa, snorkle i Monkey Bay, og leve det gode sjømannsliv. Forhåpentligvis er strendene kritthvite og havet turkisblått. Denne båtturen er noe vi virkelig ser fram til! Linnea fyller også 20 år mens vi er på båten, wohoo :-)

Etter at vi har kommet oss på land igjen, skal vi ha en overnatting i Krabi, før vi setter snuten mot Bali.

BALI, INDONESIA (22.mars til 1. april)

Siste stopp er Bali. "Finaste plassen på jord," i følge Camilla Gimse. Denne fantastiske øya skal visst by på alt fra moderne og hippe nabolag, med sunn og miljøvennlig mat, til en avslappende "yoga-atmosfære". De fire første nettene skal vi tilbringe midt på øya, hvor det er mest jungel og risåkre. Her skal vi bo på et superkoselig hotell som er miljøvennlig, har fokus på non-waste, kun vegansk mat, og som visstnok skal gi deg en dyp ro i sjela. Hotellet heter "Swasti Eco Cottages".

De siste seks nettene skal vi tilbringe i Seminyak, som er ved strandlinjen. Her blir det lange dager med paraplydrinker på solsenga....