Hei og god onsdag!

Det er tid for en ny dæsj bilder fra Magaluf. På søndagen som var vår dag nr 2 valgte vi å dra til stranden hvor vi betalte for en litt eksklusiv dobbel strandseng. Det måtte jo bare oppleves å ha litt luksus på stranden, og jeg angret ikke. Og vi koste oss noe enormt!

Det ble en varm og kjempefin dag, og det ble mange pauser i sjøen for å avkjøle oss. Vi kjøpte oss også en volley ball som vi spilte utrolig mye med denne dagen. Faktisk så mye at vi hadde vondt i armene noen dager etterpå.

Det ble tatt enormt mange bilder denne dagen. Vi var fast bestemte på å få ordnet oss noen gode blinkskudd til bloggene våre. Badetempen i vannet var utrolig behagelig, så den sjenerte badenymfen aka meg badet usettvanlig mye. Kaldt akkurat i det jeg gikk i for jeg var oppvarmet av solen, men det gikk fort over og tempen ble behagelig. Kunne være i vannet lenge. Sverger, jeg har aldri badet så mye på en sommer på minst 5 år!

Vi tok oss også noe godt i glasset mens vi koset oss på vår luksusplass. Juice, cola og hver sitt glass vin. 6 euro for et fullt vinglass er virkelig ikke så ille. Tilsvarer jo iallfall 2 glass i Norge. Etter å ha nytt drikke, solen og vannet litt til ble det tid for lunsj. Og vi dro til den nermeste plassen hvor jeg bestilte meg bakt potet. Det var et såpass greit lunsjmåltid at jeg spiste det til lunjs hele tre dager.

Etter lunsj ble det så klart mer soling og mer bading. Når vi først hadde betalt for et såpass lukseriøst sted å sole oss på så skulle vi jammen utnytte det til det fulleste. Etterhvert ble vi også så modige at vi bestemte oss for å sole oss toppløse resten av ferien. For why not? Hva er vitsen med dumme skiller? Men, på to dager hadde jeg likevell rukket å få et saftig bikiniskille, haha.

Da vi var fornøyde med utnyttelsen av solsengen ruslet vi tilbake til hotellet for å dusje og ordne oss. Før vi russlet ned til stranden for å finne oss et sted å spise middag. Det var denne kvelden vi oppdaget Tom Browns, som vi endte opp å spise middag på hele fire ganger! Det var to grunner til at vi besluttet oss for å spise der og det var: de hadde glutefri meny og det var masse folk!

Denne kvelden spiste jeg Chilli-on-carne som var utrolig god på smak. Det ble selvfølgelig også noen drinker utpå kvelden, og vi prøvde oss til slutt på en drink som het Fucking Mental. Grønn og god faktisk! Og vi digget navnet.

//Synnøve

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Skrevet i : Hverdagsøyeblikk

Hei og god mandag!

Da er første arbeidsdag etter ferien over, og den har jammen gått fort. Det har i bunn og grunn vært veldig godt. Både at tiden gikk fort og det å komme tilbake til rutiner igjen. Ferietid er godt, det er det ingen tvil om. Men så er den vanlige hverdagen også god. Jeg har hatt en flott ferie og kroppen er fylt opp med mye ny energi.

Jeg er i skrivende stund på vei til Veronica, mitt andre hjem her i Trondheim. Jeg tørr ikke sitte hjemme nå, for da sovner jeg av på sofaen. Og det er litt dumt. Startet på jobb kl 8 idag og det ble en brutal start da jeg ikke fikk sove natt til idag. Så det beste nå er koselig selskap så jeg holder ut noen timer til før jeg skal finne senga.

Prøver så godt jeg kan å få riktig døgnrytme i kroppen!

God kveld!

Da jeg og Veronica våknet på lørdagen for en uke siden var det trygt å si vi var litt i ørska. Vi kom oss nemmlig ikke i seng før klokken var over 3 natten før. Likevel klarte vi å komme oss til frokost kl 9, for vi var veldig bestemte på å komme oss ut og begyne solingen. Hvem er vel ikke det de første og siste dagene av ferien liksom?

Frokosten på hotellet bar veldig preg av at engelsmennene i lengre tid har vært den største turistgruppen her. Mye fritert mat, egg, bacon og pølser. Slik som jeg husker en god gammeldags engelsk frokost i Wolverhampton. Det var likevel god variasjon og masse fersk frukt.

Etter frokost bar det opp på rommet for å smøre oss inn og gjøre oss klar til å nyte sol og finvær. Vi var begge enige om å holde oss på hotellet etter som vi var litt reduserte etter reising og lite søvn, og det var etter min mening helt greit. Ekstra deilig var det og at bassengområdet ikke overflødde av folk eller barn. Det var en passe mengde med alt, og en veldig rolig atmosfære.

Det var litt overskyet denne dagen, men ikke nok til å blokkere solen. Så vi fikk en rolig start på solingen og svettes oss ikke helt ihjel. Det ble likevel noen turer i bassenget for å kjøle oss ned, og så klart for å knipse noen herlige feriebilder. Deretter ble det en enkel lunsj på hotellet før vi solet og koste oss noen timer til ved bassenget.

Etter en god dose soling ble det etterhvert tid for å russle tilbake på rommet for å dusje bort klor og gjøre oss klare til å spise middag. Først tenkte vi å spise på hotellet, men det fristet dårlig så vi bestemte oss for å utforske området utenfor hotellet og fant etter hvert veien til standen. For en nydelig utsikt fra vår side av standen, og for ett herlig strandområde! Vi gledes oss tvært til å tilbringe neste dag ved solstolene.

Etter middag ble det naturlig med noen drinker mens mørket senket seg over stranden. Vi koste oss med hver vår drink og ved å beskue menneskene som vandret forbi. Det er noe interessant ved å være på et sted hvor så mange kulturer møtes. Hva som er pent og ikke av strandklær og ikke minst hva som er anstendig er veldig subjektiv fra land til land. Det lærte vi fort.

På veien tilbake til hotellet foreslo jeg å ta av oss skoene og russle langs havkanten bare for å nyte stemningen. Vi begge følte at første dag var veldig vellykket og vi gledes oss enormt til hva de neste dagene kom til å bringe!

Hei og god søndag!

Da er siste feriedag her og jeg er jammen ikke helt sikker på hvordan jeg skal tilbringe den. Jeg burde vel strengt tatt gjøre noe fornuftig. Som å vaske klær og pakke ut av kofferten. Jeg er seriøst meget dårlig på å pakke ut... Jeg opplever ofte et vakuum etter slike reiser, og det gir meg ikke noe lyst til å pakke ut. Så er ligger jeg da på sofaen og redigerer bilder fra ferien istedet.

Jeg hadde jo en tanke om å oppdatere bloggen en gang eller to i løpet av ferien i Magaluf, men slik ble det ikke. Jeg vil tørre å påstå at vi rett og slett hadde det for kult. Det var for mye sol å bade i og for mange kule bilder å ta. Det var lite ventetid eller tomromm å fylle rett og slett.

Reisen begynte med ett deilig måltid på Værnes flyplass og hvær vår øl for å skåle for starten av ferien. Det var to innmari spente jenter på vei inn på Evelop flyet. Jet tror det bildet sier alt haha. Litt skuffende ble vi sittende på hver vår side, men vi prøvde så godt vi kunne å gjøre det beste av flyreisen. Da vi landet var det ubehagelig mye turbulens, jeg er ikke rett for å fly, men i turbulens er jeg ikke høy i hatten.

Vi landet til klam varm luft og palmer i mørket, men med mye nerver og spenning i magen. Drit spente var vi på hvor vi skulle, hvordan hotellet ville være og hva de neste dagene skulle bringe. Og selv om klokken var godt over halv to på natten da vi satte oss på bussen med parkettgulv(!), var vi alt for spente til å duppe av.

Da vi endelig ankomm hotellet på Magaluf, kunne vi endelig senke skuldrene og slappe av. For... Makan for et lekkert hotel altså! Enkelt, moderne og stilfult rett og slett. Var det noe vi kanskje var litt skuffet over så var det utsikten, men det skulle en solfylt lørdagsmorgen vise oss hvor feil vi egentlig tok. Trøtte, slitene og meget spente la vi oss.

Men så innmari klar for hva uken ville bringe!

Skrevet i : Sommeren 2017, Reise

Hei og god fredags morgen!

Da sitter jeg her med kaffekopp i hånden og reisenerver i systemet. Har en pus på fanget som koser seg skikkelig. Jeg må jo kose litt ekstra med dem når det er en uke til jeg ser dem igjen. Gjett om jeg gleder meg skikkelig til 30 grader og sol. Men før det har jeg litt å gjøre. Blant annet å gå igjennom kofferten, støvsuge og ta oppvask. Og teste hvordan det går å blogge fra telefonen som jeg gjør nå.

Jeg tar jo så klart ikke med meg mac'en til Magaluf, men har likevel lyst å oppdatere litt. Håper designet er riktig nå slik at formatet på innlegget blir som det skal.

Snakkes i Magaluf!

Skrevet i : Festligheter, Sommeren 2017, Familie

Hei og god tordagsmorgen!

Jeg våknet relativt tidlig idag, kl 7 faktisk. Duppet selvfølgelig av til kl 8, men våken og oppe mye tidligere en de andre dagene. De siste dagene har jeg stått opp kl halv 11 liksom. Jeg har vært i total feriemodus. Kanskje det er reisenervene som begynner å slå inn? For hvorfor i alle dager skulle jeg våkne og føle meg så våken etter kun 5,5 timer søvn.

Uansett, det er på tide å avslutte bloggingen om turen i nord. På lørdag 1.Juli hadde min pappa og min gu'datter bursdag. Så først tok jeg turen utover til Storvika til Linn-Eli og Jørgen for å feire Elina. Da jeg kom dit var det full fres med kakespising og gaveåpning. Det var kjempestas å se hvor glad Elina ble for det hun fikk. Og en pakke med Elsa sokker (frost) falt ekstra godt i smak. Det var stas å se alle de tre igjen, vi både snakkes og sees alt for sjeldent. Men jeg og Linn-Eli var enig om å bli flinkere.

Utpå ettermiddagen ble jeg hentet, for da var det tid for å dra hjem og feire at pappa fylte 68år. Og mamma hadde baket brownies, bløtkake og deilig rabarbra pai. Til det ble det en ny god dose kaffe. Selv om noen av mine onkler er bortreist på jobb, ble vi noen stykker og det var stas å se alle sammen igjen.

Lørdagen ble en ganske fin dag, og det var koselig å få vært og feiret både Elina og pappa på dagen deres.

På søndagen hadde gråværet gjort sitt inntog, men vi kom oss likevel ut på en liten rusletur til postkassen ovenfor Selstadvannet. Det ble dessverre tatt lite bilder da det regnet. Friskt og godt var det å komme seg ut, og enda deiligere var det å komme seg inn igjen og bytte til avslappende klær. Og etter middagen ble det to siste slag av Gin Rummy.

På mandagen var det å stå opp, ordne meg og pakke sammen kofferten. Og litt over kl 10 var vi på vei til Bodø igjen. Vi kom på flyplassen i god tid, og det er jo da ekstra typisk at flyet ble over 40 minutter forsinket. Det ble litt mye venting men jeg kom meg tilbake til Trondheim til slutt.

Det er alltid kjempegodt å være hjemme hos mamma og pappa. <3

Skrevet i : Festligheter, Sommeren 2017, Familie

Hei og god onsdagskveld!

Idag har vært en skikkelig slapp dag fra min side. Jeg har hatt vondt i hodet siden jeg sto opp og tett nese siden i går. Jeg er helt fin ellers så det er skikkelig irriterende. Men, jeg har fått vasket klær som jeg skal ha med meg til magaluf i det minste. Og redigert bilder fra slaget i Petanque hjemme hos mamma og pappa!

Petanque er et kulespill, som jeg har forstått at mine foreldre har lært av den franske svigerfamilien. Det er ganske enkelt og likt for alle. Det finnes folk som spiller dette profesjonelt, men hjemme hos mamma og pappa er det jo så klart bare for morro skyld. Spillet går ut på at man har 3 kuler hver, og man kaster etter tur en og en kule. Målet er å komme nærmest "grisen". Hjemme i nord er det en rød trekule. Denne kastes ut og spillet er i gang.

Når alle har kastet sine kuler er runden over, og det er om å gjøre å ha sine kule nærmest. Så kan kan faktisk være så heldig/flink å få alle sine tre kuler nærmest grisen. Da får man 3 poeng den runden. Skal ærlig innrømme at ingen av oss var så flinke eller heldige til å få 3 poeng. En og annen 2-poenger ble det, ellers stort sett bare 1.

Siden ingen av oss er kjempe gode kastere, blir det jo ett artig spill hvor man enten har flaks eller bommer totalt. Noen av oss gullet jo om og om igjen og fikk poeng, mens andre som meg var ekspert på å havne lengst unna. Ekstra gøy ble spillet når noen klarte å treffe grisen så den spratt unna alle kulene som til da var kastet. Dette var lillebroren min flink på å få til, og det ble jammen leven ute på plenen! Selv om vi kanskje ikke er gode, har vi konkurranseinstinkt, haha.

Jeg synes dette var kjempefestlig å gjøre ute på gressletten sammen med familien. Det ble liksom noe annet enn å sitte inne å spille kort. Selv om vi er kjempe glade i Gin Rummy, er det jo litt stas å være ute å gjøre noe også på sene sommerkvelder.

Det er også artig at pappa har anskaffet ordentlige kuler å spille med, og har en aktiv og artig underholding og dra frem når han får gjester. Alle klarer å kaste noen kuler og leve seg inn i spillet. Og med litt "siktevann" blir det jo ekstra gøy! Jeg storkoste meg iallfall!

Skrevet i : Festligheter, Sommeren 2017, Familie, Reise

God tirsdags formiddag!

Da er jeg snart klar for å stikke til Veronica og lage middag. Gråvær i trønderbyen i dag, og da er det ekstra stas å se tilbake på de fine dagene jeg fikk i nordland.

På fredags formiddag som var ble det en liten tur til Ørnes sentrum for å kjøpe inn det vi manglet til grilling osv. Ble en tur til apoteket hvor vi slo av en prat med tante som jobber der. Og etterpå møtte vi ett av mine søskenbarn som jobber på Vinmonopolet, da vi var på jakt etter en flaske hvitvin. Litt stas er det å møte familie når man er på farten og slå av en prat.

Da vi hadde funnet hvitvi, aioli, chilibernaise og annet vi manglet dro jeg og mamma ned på kaia og unnet oss to kuler hver med deilig sorbet-is. Vi satte oss på benkene ved havkanten og koste oss.

Senere på ettermiddagen fyrte pappa opp grillen, tok seg en grillpils og satte i gang med å grille mat til alle sammen. På bildene over ser dere grillmesteren i aksjon. Mamma har lært meg noe nytt når det kommer til grilling, og det er å grille hele løker og hvitløker. Hjelpes så søte og gode de ble! Absolutt noe jeg skal ta med meg videre.

Jeg tok meg selvfølgelig også en grill-øl, eller kan jo kanskje kalle det mens-jeg-venter-øl da jeg stort sett kun observerte, solet meg eller tok bilder. Vi var innmari heldig med været, og det var fortsatt varmt selv om det kom lette skyer foran solen.

Grillmaten smakte utrolig godt! Jeg er veldig glad i grillribbe, haha. Og vi hadde det kjempekoselig der vi satt og gomlet i oss deilig mat. Det er ekstra stas å være hjemme hos mor og far og grille på sommeren.

Det ble snakk om å spille et spill som mamma og pappa hadde lært seg av den franske svigerfamilien senere på kvelden. Vi alle var enige om at maten måtte få synke nedenfor kragebeinet først. Mer om slaget i Petanque får dere i neste blogginnlegg ;)

Skrevet i : Sommeren 2017, Reise, Familie

Hei hei hei!

Jeg har ikke glemt bloggen i ferien nei. Sitter her på Selstad på min fjerde og siste dag av turen og koser meg. Det er første dagen det er skikkelig gråværsdag og etter tre aktive dager kjenner jeg at det er helt greit. Det har skjedd så mye de siste tre dagene at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å sette meg ned å oppdatere her.

Og det er jo stas det, for det er nettopp sånn det skal være! Når jeg er på ferie synes jeg det er stas at jeg ikke har tid til å sette meg ned å kjede meg. Det betyr slettes ikke at det er fullt hesbles med aktiviteter hele dagen lang. Men at jeg koser meg, og er opptatt av å være med folket rundt meg enn å krype ned i en stol og forsvinne for meg selv.

På torsdagen da jeg landet i bodø ble jeg plukket opp av mamma og pappa på flyplassen. Først bar det på City Nord for å shoppe noen nødvendigheter og spise. Før det bar videre hjemover til Selstad. Jeg reiste fra nydelig vær i Trondheim, men jeg var jammen så heldig å finne godvær her også. Lengre nord, så ikke like varmt selfølgelig, men fy fader så nydelig!

Det er noe spesielt nydelig med blått glitrende halv og fjell som er grønne i roten og hvite på toppen. I mot deilig blå himmel og masse sol. Havet vil jeg alltid føle en tilknytning til etter som jeg er oppvokst her. Og det er like godt å komme hjem hver sommer å se dette glittrende blåe gullet, lukte den deilige havlukten og høre bølgene slå mot bergene.

Da vi kom hjem tok jeg og pappa oss en tur ned til havet for å sjekke om lillebror hadde fått noe fisk på de timene han hadde stått der. Så jeg fikk sett, luktet og hørt havet, samt knipset noen bilder av utsikten og av selveste Selstad. Etterpå ble det kaffekos og is i solveggen. Jeg var snar med å finne frem bikinien og dra utnytte av solen. Første gang jeg brukte bikinien i år, og det var i Nordland, hvem skulle trodd det?!

Senere på dagen dro vi og handlet mat til grilling neste dag og til pasta bolognese som jeg disket opp med som en sen middag/kveldsmat. Nå som jeg har noen ordentlige retter jeg kan, synes jeg det er utrolig koselig å diske opp med mat til familien. Og pastaen ble veldig godt mottatt.

Utpå kvelden ble det vin og ett slag med Gin Rummy, kortspillet denne familien er ram på å spille ved alle anledninger som byr seg! Stas!

Skrevet i : Sommeren 2017, Reise

Hei og god torsdags morgen!

Sitter her på Værnes flyplass og sipper kaffe. Jeg er her i godt tid faktisk, selv om jeg ikke kom meg på flybussen så tidlig som planlagt. Planen var egentlig å dra halv åtte, men det ble ikke før kl 8. Jeg gjorde noe lurt ved å planlegge å dra ekstra tidlig, for jeg er jo ekspert på å bli forsinket. Så selv om jeg somlet litt kom jeg meg på flyplassen litt over en time før avgang.

Jeg har jo reist en del det året jeg bodde i england, og på ferier de siste årene. Jeg har lært at det er lurt å planlegge godt tid, spesielt fordi jeg er en somlepave. Også er det litt stas å kunne sitte her på flyplasscaféen, drikke kaffe og blogge før avreise.