Skrevet i : Hjemmet, Inspirasjon

God fredag dere!

Snart helg for noen tenker jeg. Her er det ikke helg før kl 17 imorgen, men det er helt greit etter en ukes ferie. Jeg sitter akkurat å nyter dagens andre kaffekopp og venter på at fuktighetskremen jeg har dynket hele kroppen i skal tørke/trekke ordentlig inn. Er så klamt og ekkelt å ta på klærne for tidlig.

Jeg sitter så klart å snoker litt på Pinterest og har funnet enda mer inspirasjon til ett grønt og luftig hjem. Det fine med Pinterest er jo at når jeg begynner å pinne noe jeg liker, foreslår Pinterest lignende bilder. Aldri vanskelig å finne mer inspirasjon! Jeg kommer nok aldri til å klare å ta vare på så mange planter da jeg ikke har veldig grønne fingre. Men det gikk opp et lite lys for meg. Det behøver ikke bare være fysiske grønne planter, det kan jo også være bilder. Stilig det og.

Og ja, jeg fikk litt lyst å male vinduskarmene gult!

//Synnøve

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Skrevet i : Hjemmet, Inspirasjon

God Torsdag dere!

Har dere noen gang fått den supre AHA opplevelsen hvor det endelig går opp for dere hvordan dere vil ha det hjemme? Vel, det har iallfall skjedd meg! Jeg har lenge bare gått å kjøpt det jeg liker, det jeg ser jeg vil ha. Det jeg føler en tiltrekning mot. Slik har jeg endt opp med litt av hvert, men samtidig lært mye om hva jeg liker. Det er en periode jeg ikke kunne vært foruten.

Men jeg kan lengre ikke benekte at jeg har litt for mange elementer og farger hjemme. Ført hadde jeg en periode med stål, så kobber, så messing. Jeg har gått litt bort i fra det fargesterke og mer mot naturlige materialer. Jeg har fått en ting for kaktuser og svarte detaljer. Jeg tror det er på tide å renvaske litt.

Og nå har jeg en plan! For jeg har gått den ideen om at stuen min skal bli min egen lille oase i en ellers travel hverdag. Jeg vil roe det ned med mer innslag av natur, men beholde kontrasten med å bruke gule og sorte elementer. Flere grønne planter skal inn så klart! Kobber må dessverre viker for messing, for jeg føler det passer de gule detaljene bedre. På bildet over har jeg laget meg en liten fargecollage jeg skal prøve å holde meg til. Ikke slavisk så kalt, da alle toner og nyanser er lov. Men det er liksom greit å ha en hvis plan.

På bildene under har jeg prøvd å illustrere den følelsen jeg vil ha. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få gjennomført dette, eller hvordan det faktisk ender opp med å se ut. Men, jeg begynner med det som er enkelt og det jeg faktisk har mulighet til å ta meg råd til. Nemlig å spraymale ting som er i feil farge. Ting skal så klart ikke kastes bare på grunn av feil farge, jeg tenker jo på miljøet. ;)

Stay tuned, det blir jo litt spennende å se om jeg får dette til!

Skrevet i : Påske, Tur, Venner

God tirsdags morgen!

Da var det hverdag igjen da. Jeg la meg tidlig i går så jeg kom meg utrolig nok opp k 7 idag. Eller jeg ble liggende å trykke litt på telefonen, men jeg holdt meg våken! Frokosten ble fortært mens jeg redigerte bilder fra turen på første påskedag, og nå sitter jeg her med dagens første kaffekopp og skriver, Stas.

Første påskedag var sekkene fylt opp med termoser med pølse og kaffe og masse godt humør. Og vi rettet nesen mot Geitfjellet. Fra meg tar det cirka en og en halv time å gå til Geitfjellet. Det starter bratt men resten av turen er sånn passe. Det er utrolig fint å denne turen, utfordringen er bare at det er så mange forskjellige ruter å ta. Men jeg syntes vi klarte oss ganske fint.

På toppen av geitfjellet var det ganske surt, og vi kunne se at en snyerling nærmet seg over gråkallen. Jeg er glad vi nådde toppen når vi gjorde for vi rakk akkurat å sitte og nyte kaffe og utsikten. Og etter litt fotografering, så klart, rettet vi nesen hjem igjen. Snøerlingen intraff, men den var hverken tett eller voldsom så det gikk helt fint. Temperaturen holdt seg ganske passe og så lenge vi gikk holdt vi oss gode og varme. Og med så fantastisk turselskap så gikk jo hjemturen relativt fort.

Vi begynte og å bli ganske klare for mat og kveldskos. Veronica sa ganske tidlig på turen "dette blir jo en kjempefin dag", hvorpå jeg svarte "den er jo bare så vidt begynt da". Jeg må nokk si at hun hadde innmari rett. Etter turen mekket vi deilig nachos, ikke akkurat påskemat med vi koste oss. Og det ble etterfulgt av en koselig kveld med vin i glasset og spilling av diverse spill. Blant annet Yatzi og Ryktet Går.

Det gjenstår bare å takke mine fantastiske venner som har sørget for at bypåsken ble så fantastisk som den ble. Vi møttes både onsdag, lørdag og søndag så single meg ble ikke sittende så alt for mye alene. Dessuten hjelper det stort at jeg endelig trives godt i midt egent selskap over tid.

Alt i alt er ikke bypåske så ille! Iallfall ikke når vi er flere i samme situasjonen og går sammen og å gjøre det beste ut av det. Også var vi jo veldig heldig med været igjennom påsken.

// Synnøve

Hei og god mandagskveld!

Jeg må bare være så ærlig å si at den fantastiske gårdagen har sørget for en fantastisk lat dag i dag. Jeg har rett og slett ikke orket å sette meg ved dataen for å redigere bilder fra alt som skjedde i går. Jeg har bare seilt på en rosa sky av gode minner, mens jeg har prøvd å få meg selv til å innse at det er vanlig hverdag imorgen. Jeg har hatt en veldig lat og giddaløs dag med andre ord. Ikke for det, jeg har tatt masse oppvask, skypet med mamma og pappa, tatt meg en lang dusj og bakt kake.

Bildene fra turen får jeg se til å ordne imorgen, vi hadde det så fantastisk! Etter to turer alene var det ganske deilig å ha noen å skravle med. Tulle med. Erte. Flire. Ja, jeg hadde storfint turselskap for å si det sånn!

Det skal bli litt rart at det plutselig er hverdag i morgen. Jeg er jo heldig som starter lett med en kveldsvakt. Likevell kjenner jeg at jeg er ganske trøtt nå, så det blir tidlig kveld og tidlig opp å gjøre noe fornuftig. Kanskje til og med rekke en treningsøkt?

God søndag!

Da sitter jeg her med solkrem i skinnene og trøkker i meg brødskiver med peanøtttsmør. Jeg er ganske turklar og kjenner ansiktet lenger etter solen som er ute. Rart med oss nordmenn hæ? Med en gang det er sol vil vi ut. Jeg er ekstra turklar fordi idag har jeg turfølge. Og det blir ekstra stas! Da slipper jeg å bli så skogredd haha, også er det jo koselig å ha noen å prate med. Ikke minst å dele opplevelsen med.

//synnøve

God påskeaften!

Idag ble det litt påskeshopping i sentrum med to gode venninner. Rart å vandre i byen og ikke minst i sentrum på en lørdag hvor det var så lite folk. Jeg har personlig aldri vært å snoket i butikkene på påskeaften da jeg alltid har jobbet. Litt rart, men har jeg bypåske så har jeg bypåske. Koselig å være sosial og bare snoke litt rundt. Ikke minst deilig å møte venner etter å ha vært alene i to dager. Også har vi handlet mat og spill til morgendagen! For da blir det først tur i marka, så middag her hos meg etterfulgt av en kveld med brettspill og noe godt i glasset. Det gleder jeg meg innmari i.

Men som lovet, endelig. Haha. Her kommer bildene fra turen langs ladestien i går. Jeg angrer ikke ett eneste sekund på at jeg kastet meg rundt og dro. Klokken var rukket å bli seks på ettermiddagen, og jeg hadde nettopp spist middag. Så det fristet jo mildt sagt å bare bli hjemme. Men jeg dro meg selv litt i nakkeskinnet og minnet meg på at dette har jeg hatt så lyst til vært eneste år, så jeg skulle ikke være noe stopper for meg selv. Dermed kastet jeg meg rundt, skiftet klær, pakket sekken og hoppet på bussen mot lade.

Tips: Klikk på små bilder for å se dem større.

Det ble rett og slett mange bilder fra turen da det var så utrolig mange flotte motiver. Og siden solen var på vei ned forandret lyset støtt og stadig seg. Dermed angrer jeg heller ikke på at jeg ikke var på stien før kl 7 på kvelden. Da jeg kom til Leangbukta dannet kveldssol og skyer fantastiske motiver, og her kunne jeg tilbrakt mye lengre tid hadde det ikke vært for at jeg måtte være fornuftig å rekke en buss hjem.

Hvorfor denne urgen for å være i fjæra på langfredag? Det er fordi jeg er oppvokst ved havet. Og fordi familien pleide å dra på hytta til onkel som var ved havet. Da var vi i fjæra og plukket skjell. Fjæra ved hytta til onkel kunne noen ganger bli enormt lang, og noen ganger kunne vi gå helt ut til maribakken! Jeg husker også vi pleide å leke mange forskjellige leker ved å tegne i sanden. Og så brente vi selvfølgelig i bål og koste oss!

Noe bålbrenning eller skjellplukking ble det ikke på meg i år. Det var likevel utrolig deilig å få lukte sjølukt, høre måsene og andre havfugler der de hører til og se lyset forandre seg etter hvert som solen gikk ned. Stemningen som var der var ren meditasjon or sjelen.

Kanskje ikke så verst med bypåske likevell?

God kveld dere!

Jeg er SÅ innmari glad for at jeg faktisk kom meg til Ladestien tidligere i kveld. Til å ha tidenes daffeste gaming dag i går, til å både jogge og gå tur i dag, hæ? Å være i fjæra på langfredag tror jeg ikke jeg har gjort på flere år, men det har vært på planen hvert år. I år ble det. Jeg ha så mange magiske bilder jeg vil dele mer dere men det får vente til imorgen. Etter turen har jeg kost meg med cider og film på tv. Så i kveld får dere nyte dette bildet fra leangbukta. Jeg lover dere, det er helt uredigert. SYKT VAKKERT!

Skrevet i : Singellivet, Soulsearching

God langfredag!

Til frokost i dag har jeg sittet og tenkt på ting jeg vil endre på ved meg selv. Altså ting jeg gjør eller ikke gjør som jeg vil endre på. Enkelte punkter har jeg tenkt på lenge, så jeg tenkte det kanskje ble lettere å gjennomføre om jeg skrev dem ned. Det handler egentlig bare om småting i hverdagen, men rart hvor vanskelig det skal være å endre på det.

#1 Frokost

Jeg må slutte å spise frokost sittende i sofaen. Det er typisk meg å spise all mat i sofakroken når jeg er alene, men nå må jeg sette ned foten til meg selv. Frokosten må bli ved spisebordet fra nå av. Og det av den simple grunnen at det er så innmari lett å duppe av. Ja, det har jeg faktisk gjort X antall ganger. Det er på tide å gjenkjenne mønsteret, og gjøre noe med det.

#2 soverutine

Alt som skal til for å få soverutinene helt messsed up er å være syk noen dager, ha kun kveldsvakter etterpå for så å ta ferie. Jeg har de to siste ukene ikke stått opp tidligere enn kl 10, og det er jo veldig uvanlig for meg å være. Og det er så klart ikke noe lett å gjøre med det i påskeferien. Men uansett, jeg må bare prøve å få lagt meg litt tidligere så ordner det seg nok.

#3 Pusse tennene

Jeg har i lengre tid tenkt at det her høyst på tide å begynne å pusse tennene om morgenen, men jeg klarer aldri å huske det om morgenen. Jeg bør jo huske det idag ettersom jeg skriver om det nå. Men jeg kan vedde på at alt som skal til er en kaffekopp eller ønske om å komme meg ut i sola så har jeg glemt det igjen. Det ligger ikke i morgenrutinene, om jeg har en, så da blir det lett å glemme. Skjerpings!

#4 Tømme søppel

aah, det er nesten litt ekkelt å innrømme... Men jeg er lat når det kommer til å tømme søppel. Altså, ikke restavfallet nei. Sant skal sies at jeg venter til posen er smekkfull. Det er snakk om papp, plast og hermetikk. Det er søppel som jeg ser på som et ork å gå å kaste. Spesielt glass og hermetikk for da må jeg faktisk gå et lite stykke.... Og det er det at jeg har "det er et ork"-mentalitet på det som gjør at jeg venter lengst mulig. Og det er den mentaliteten som gjr hele greia kjipt. For jeg er oppriktig opptatt av å sortere å kaste riktig, jeg tenker på miljøet.

#5 Spare strøm

Dette var jeg litt flinkere til i starten av singellivet. Og det var aldri noe problem å legge av ekstra slik at jeg opparbeidet en hvis sum til nettleien kom. Strømregningen har aldri vært noe stress da jeg betaler den månedlig, men det er den teite nettleiefakturaen som kommer hver tredje mnd som er vanskelig å forberede seg på. Nå er jo Jan/Feb/Mars kalde mnd og man bruker gjerne mer strøm. Og det har jeg ikke tenkt så hardt over får jeg fikk den vakre fakturaen. Så nå må jeg skjerpe meg litt å prøve å spare litt på forbruket.

#6 Ut på tur

Tur i skog og mark er ikke noe som skal være forbeholdt påsken eller ferier, det burde jeg vært flinkere til generelt. Og det er jo innmari lett å si at "dette skal jeg gjøre oftere" etter å ha vært på tur, men det er å følge opp som er vanskelig. Det er rett og slett det at tur taper veldig lett ovenfor trening, da det ikke helt føles som ordentlig trening. Men, det er jo like bra for sjelen!

#7 Re opp sengen

Her må jeg skjerpe meg. Katt eller ei. Soverommet virker ryddig så snart jeg har orket å re opp sengen. Ikke bare det men det er litt fint med mindre katthår også. Jeg har innekatt, bare så det er sagt, så jeg ser ikke problemet med å la dem være i sengen om de vil. Katthår er det over alt uansett, og vi vanker i samme støvet. Men, jeg trenger ikke la det bli mer hår i sengen av de simple grunnene fordeom. Re opp og kast over ett teppe, kattene ligger på sengen og koser seg i solen uansett. Eneste forskjell er; litt mindre katthår på selveste lakenet!

Skrevet i : Påske, Tur, Venner

Hei og god skjærtorsdag!

Det var jo absolutt meningen at jeg skulle dele bilder fra gårdsagens tur IGÅR, jeg sverger. Men da jeg var på utskiksplassen fikk jeg en utrolig koselig telefon fra min beste venninne. Hun overrasket meg totalt med å fortelle at hun og en annen venninne av oss med kjærester kom til meg på kvelden for å lage mat å kose oss. Jeg som var veldig forberedt på å være alene frem til påseaften ble så positivt overasket at dere aner ikke. Jeg elsker at venner ringer å overrasker på den måten!

Tilbake til turen, så tror jeg ikke at jeg egentlig havnet på Våttakammen. Ikke sa GPS'en det, og ikke lignet det ifra hva jeg kan huske fra Topp7 turene. Jeg fulgte stien ganske slavisk og ikke helt komme på å ha sett en annen sti. Men jeg kan love dere at jeg er en total pingle i skog og mark alene, selv midt på lyse dagen. Så jeg var ikke så høy i hatten da skogen innhyllet stien tett og alle fotspor forsvant. Jeg følte meg jo ganske trygg så lenge jeg hadde fotspor fremformeg, for det tydet jo på at det var andre folk i skogen!

På et hvist punkt ble det så stille og trangt at jeg skal helt ærlig innrømme at det var like før jeg snudde. Å gå stien rundt Theisendammen alene er ikke noe problem, for der er det jo folk stort sett hele tiden. Så jeg må si at jeg jammen ta brøt ned en aldri så liten barriere i går, for jeg holdt ut! Jeg er ganske stolt av meg for det! Også ble jeg jo belønnet med sol og fantastisk utsikt over Trondheim.

Joa, ørlite surt var det at jeg ikke havnet på riktig sted. Men jeg trøstet meg med at det helt sikkert ville by seg flere sjanser til å fare i marken i løpet av påsken. Uansett, så tok jeg fram termos med kaffe og kaffekoppen frem. Det var mens jeg satt der å koste meg med kaffe, sol og utsikt at min gode venninne ringte. Eller rettere sagt, facetimet meg!

Siste bildet viser den deilige pizzaen vi fem mekket i går. Jeg ble så overrasket over hvor enkelt det var. Pizza har alltid vært det store marerittet for meg i og med at jeg må ha glutenfri bunn. Jeg har aldri helt klart å knekke koden ved å bake selv. Men, i går brukte vi rett og slett vanlig og glutenfri wraps som bunn. Slik fikk alle sin egen lille pizza. Jeg vet iallefall hva jeg skal bruke fremover når jeg vil ha pizza!

Det smakte så utrolig godt både med pizza og selskap :)

Skrevet i : Påske

God onsdags formiddag

De to første timene av dagen i dag gikk relativt fort. Det har kanskje noe med at jeg dubbet av på sofaen med en varm katt i armkroken. Er da vel lov i påsken det? ;)

Jeg sitter endelig her med kaffekopp nr 2 og lurer på hva jeg skal gjøre først. Gå på tur i solværet eller stikke på trening? Jeg vil veldig gjerne begge deler, og jeg er tidenes mest ubesluttsomme person. Men jeg har jo all tid i verden, føles det ut som, så jeg kan jo benytte meg av finværet først og ta treningen på kvelden.

Så da ble dagens dilemma, Geitfjellet eller Våttakammen?

Kan jo og godt hende det holder å gå til Theisendammen om det er mye snø i marka. Vi får se. Trodde og jeg laddet telefonen mens jeg skrev dette, men neida. Glemt å slå på bryteren på skjøteledningen jeg! Kan ikke gå på tur med så lite strøm.....