View tracker

Mat, Vikt

Tänkte lägga upp lite nya mål nu, inför de kommande 4 veckorna. Skulle vilja gå ner 2,5kg vilket känns rimligt. Väger runt 60 nu, har haft så mycket annat på gång nu så har inte prioriterat viktminskning så det har stått rätt still, men nu kör vi igång igen!

Dagens mat:
Kvarg med granola och bär
Omelett med sallad
Kvarg
Nutrilett drink
Ca 1000 kcal

Körde ett tyngre pass idag på gymmet och ska ut på en promenad nu. Blir en rätt lugn vecka så jag förväntar mig att hinna med mycket träning.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Mat, Allmänt

Har haft problem med internet hemma, så har inte kunnat blogga nått. Jag hoppas att det ska funka nu denna veckan men vi får väl se. Hur som helst, nu äter jag ju vanlig mat, och så här har jag ätit idag:

Kvarg med granola och frukt
Kycklingwok
Kvarg med frukt
Omelett med sallad

Ska nog köra en dag till helgen med shakes, har ju några kvar. Känns bra att blanda lite, då blir man inte så lätt uttråkad.

Likes

Comments

View tracker

Allmänt, Vikt

Har varit en rörig dag idag, strul på jobbet och jag har inte kunnat hålla mina mattider som planerat. Fuskade till och med idag då jag var tvungen, åt en bar från allevo då det var det enda jag kunde köpa på plats och äta och nått måste jag ju äta. Är dock inget större fusk precis, den motsvarar 2 Shakes så det fick bli middag plus kvällsmål. Har aldrig gillat mörk choklad men sjukt vad god denna var nu efter att inte ätit på 2 veckor! Och så jävla mätt blev jag också haha, blev inte det av bars innan så en positiv förändring! Fick mycket energi av den också, blev ett monsterpass på gymmet med 40min slakt av armar och axlar plus 25 minuter intensiv crosstrainer. Så det kanske var lika bra? Man orkar ju tyvärr inte lika mycket på endast Shakes.

Idag hade jag gått upp till 60,9kg, förmodligen för att jag har mens, brukar väl vara så att man lägger på sig lite vätska så jag struntar i att väga mig i några dagar. Måtten har iallafall minskat! Här är vad som hänt efter 2 veckor;
Vikt: -2,7kg
Midja: -2cm
Höfter: -5cm
Lår: -1cm
Byst: -1cm

Likes

Comments

Allmänt, Mat, Vikt

Nu var 3 veckor på vlcd avklarade. Dock står vikten still just nu, känner mig svullen och vätskefylld i kroppen. Däremot har jag inte märkt av några som helst pms besvär eller mensvärk, brukar försvinna när jag sköter kosten så det är ett plus! Ska väga mig igen nästa vecka då jag borde ha återgått till det "normala".

Det har varit tuffa veckor men mycket positivt har dom medfört. Förutom vikten och mått som har minskat har jag fått bättre hy, blivit av med nästan alla magproblem jag tidigare lidit av och känt mig allmänt friskare i kroppen.

Nu då? Jag tänkte faktiskt ändra mitt upplägg lite och inspireras av 5:2 dieten. Kommer alltså att äta vanlig mat 5 dagar i veckan och måltidsersättningar på totalt 500kcal 2 dagar i veckan. Vad ska jag äta på vanliga dagar? Självklart hälsosam och kalorisnål mat.
Grönsaker
Frukt
Kyckling
Tonfisk
Bönor och linser
Kvarg och turkisk yoghurt
Fullkornsris/ quinoa
Olivolja
Bland annat dessa livsmedel, bra proteiner, lite hälsosamma fetter och grövre kolhydratrika livsmedel. Och jag kommer självklart att välja bort typ alkohol, godis, chips, snabbmat, alltså det uppenbart onyttiga.

Det är ju lite olika hur man ser på kolhydrater och hur mycket man bör äta av det. Mår man bättre utan såna livsmedel så kan man självklart ta bort dom! Men jag kommer att äta kolhydrater som ris tex men i mindre mängd då jag mår bättre då. Jag håller dock med om att man inte bör bygga sin kost på kolhydrater utan de bör vara ett tillbehör.

Jag kommer heller inte att äta måltidsbars i nån större utsträckning, endast i nödfall så att säga. Jag har tidigare ätit proteinbars till mellanmål dagligen pga bekvämlighet, och det finns värre val men absolut också bättre val.

Likes

Comments

Allmänt, Mat

​Ny vecka imorgon, och sista veckan på ren vlcd kur! Kommer att ha sista dagen på måndag 25/1 så det blir exakt 3 veckor.  Börjar bli riktigt sugen på mat nu haha men det är bra att jag får lära mig att vänta. Köpte även Nutrilett med vaniljsmak som genast blev nya favoriten, supergod! Så denna sista veckan ska nog gå lika bra som de 2 veckor jag redan klarat av.

Jag har hört att man ska kunna se skillnad på kroppen efter 4 veckor. Jag tycker att jag ser lite skillnad redan nu (nästan 3 kilo har ju försvunnit) men vi får väl se i slutet av januari då det gått 4 veckor. Sista veckan kommer jag att äta måltidsersättningar plus en sallad till lunch vilket ska bli otroligt gott, tänk att en sallad av bara grönsaker och tonfisk eller kyckling kan locka så mycket. Skulle vara kul att gå ner ytterligare 1,5-2 kg tills februari. Nu taggar vi sista veckan!


Likes

Comments

Vikt

​Dagens vikt: 60,8kg! Härligt att det fortsätter neråt, totalt har jag tappat 2,7kg på knappt 2 veckor. Midjan har bara minskat drygt 2cm, som vanligt går det segt där, men 5cm har försvunnit från höfter, 3cm från byst och 1cm från låren. Magen och insidan av låren är mina "problemzoner" där jag tappar fett sist, så har det varit tidigare också tyvärr. Men jag känner verkligen hur höfterna har plattat till sig och att de där valkarna bak på nedre rygg har minskat rejält!

Nu är det helg också, ska bli skönt att vila men sen så blir man ju lätt frestad att köpa hem nått gott till kvällen haha. Har varit sugen på allt möjligt nu, godis, chips, ost och kex, vin, öl, glass... Men jag överlevde fredagsmyset igår med en cola zero och en kopp te, så det får göra min lördagskväll också. Brukar dricka nått fruktigt te om jag blir sötsugen på kvällarna och unna mig nån lightläsk på helgerna om jag vill det, och det brukar ta död på suget ett tag i allafall!

Likes

Comments

Vikt

Nu har jag vägt mig inför helgen och vikten landar på 61,3kg vilket är minus 0,9kg sen sist. Nu händer det grejer iallafall, känns bra efter en liten platå. Brukar vara så ibland, man måste bita ihop och fortsätta så kommer resultaten!

Likes

Comments

Allmänt

Nu har jag hållit på i ca 1,5 veckor, och jag tror att jag märker lite resultat. Kläder som var tighta vid jul börjar nästan vara lite lösa nu. Känner det mest vid utsidan av låren och höfterna. Känns lite tungt nu men resultaten får peppa mig, känner mig iallafall bättre i kroppen. Snart helg också, tråkigt för mig som inte ska äta nått extra men så är min nya livsstil.

Likes

Comments

Allmänt

Idag har jag känt mig väldigt hungrig och sugen på allt helt plötsligt, gissar att det beror på att jag sov så dåligt inatt. Har känt mig trött och brukar alltid bli extremt sockersugen när jag sovit dåligt. Vecka 2 på VLCD inleds idag så veckan börjar tufft. Känner mig lite less MEN det är bara 13 dagar kvar så jag får bita ihop. Hann inte väga mig imorse men det behövs inte varje dag, ska väga mig i slutet av veckan istället. Hoppas att det landar på 61kg då för nu har det stått still ett tag.

Vecka 4 så ska jag börja att tillsätta lite mat, kommer då äta 5 shakes om dagen plus en sallad med kyckling eller tonfisk till lunch, det är viktigt att man trappar upp det i en lagom takt efter en kur. Man bör inte gå från att dricka shakes i 3 veckor till att äta en hel pizza, ganska självklart. Dels så förstör det ju själva syftet med kuren, och så blir det nog en rejäl chock för kroppen. Jag hoppas verkligen att jag nöjer mig med mindre portioner efter denna kur för jag överåt lätt förut. Känner mig riktigt nöjd över att jag hållit mig till endast shakes i 7 dagar nu, har inte ens tuggat tuggummi emellan. Ett av mina mål var just att bli av med behovet av att småäta och tugga på nått, suget finns väl kvar till och från men jag har motstått. Ska ta och göra en lista över mina mål sen. 

Likes

Comments

Vikt, Allmänt

​Dag 7 idag, och totalt -1,3kg. Det har gått lite trögt nu dom senaste dagarna men det verkar vara normalt. Viktminskning kan variera från dag till dag och det är ändå ett bra veckoresultat så jag får vara nöjd. Men jag är nog mest nöjd över att jag klarat av en vecka faktiskt! Förut blev det lätt så att jag försökte äta nyttigt i veckorna men skulle unna mig nått på helgen och det spårade ur totalt. Det har inte varit lätt och jag har varit frestad att ge upp, Speciellt svårt har det varit när man är ute och ser allt som lockar en, Men jag har klarat det och jag ska fortsätta 2 veckor till. Sen ska jag börja trappa upp vecka 4 till LCD istället. Jag hoppas att jag kommit under 60kg när vi nått februari, vilket jag borde göra.

Jag har förmodligen gått in i ketos nu iallafall, hungerkänslor har dämpats och jag är inte särskilt trött. Det känns skönt, blev dag 6 för mig men det är ju olika för alla. Efter en vecka har man också vant sig vid att dricka istället för att äta. Det är ganska tråkigt men man får hålla ut. Vecka 2 och 3 kommer bli enklare.

Likes

Comments