Australien

Framme på Dingos vid Rainbow beach och första+ andra dagen avklarad här.

Kom hit straxt efter kl 19 igår och med det så blev det inte så mycket mer att göra. Vi checkade in, kollade runt på stället och tog en kvällspromenat till affären för att köpa på oss lite mat, vatten och shampoo som tagit slut.

Idag vaknade vi tidigt, straxt innan halv 7 faktiskt. Riktigt tidigt - men vi kände oss ändå utvilade. Blev bra många timmar sömn inatt.

Klockan 7 var det frukostdags, pancake-breakfast. Yummi! Käkade upp och begav oss sedan neråt ”staden” för att kryssa i att vi var på plats för dagens aktivitet.
Epic Open Ocean Adventure med lång surflektion.
Denna gången var inte Molly sängliggandes iallafall och hon fick äntligen testa på surfandet.
Som vanligt superskoj, men supersvårt!🌊

Det är i princip det vi har gjort de senaste två dagarna. Surflektionen höll nämnligen på till efm och vi var tbx på hostellet ca 16:30. Efter det låg vi vid poolen och avslutade med middag vid baren.

Nu har vi precis packat klart våra små väskor som vi ska ha med oss när vi ska ut till Fraser Island imorgon. Vi ska ut dit o campa, ska bli spännande.

Australien

Dag 1 & 2 i Noosa är nu över och vi har haft två väldigt lugna dagar.

Vi kom till hostellet igår straxt efter kl 17 och därefter fanns det inte så mycket att göra. Vi tog en kvällspromenad, handlade lite och käkade god pizza. Somnade sedan hyffsat tidigt och fick en riktigt bra sömn inatt, både Molly och jag. Skönt att vakna o vara utvilad för en gångs skull 🙈

”Tidigt”, kl 9, upp idag för att för vi kände att vi hade sovit tillräckligt. Bytte om till badkläder och for sedan direkt mot Noosa Beach med bussen. Och nu fanns det inte något mer att säga... He he, skämt åsido. Men hela dagen har vi fantiskt bara spenderat nere vid stranden. Badat, solat, käka lunch+middag och kikat omkring i staden.

Dessa två dagarna har varit en liten mellanlandning mellan alla städer o aktiviteter vi har. Bara kunna ta dagarna som de kommer utan några måsten att göra. Dagar på stränderna med en poddcast i lurarna och svalkande vatten är fantastiskt! Vi NJUTER😍

Australien

Dag 3 och därmed sista heldagen i Byron Bay innan avfärd ännu längre uppåt i landet. En sista dag i fina Byron som blev riktigt lyckad. Paddla kajak med delfiner stod på schemat.

Ingen sovmorgon igår heller, upp kl 07:00 för att förbereda, käka frukost och passa bussen ut till stället där vi skulle paddla ifrån.
Kommer dit och börjar direkt med att smörja in oss... Eftersom vi skulle va ute o paddla 3,5h i strålande sol så behövdes det. Speciellt när Molly bränt näsan och jag pannan redan☀️🙈
Smorde in oss och sedan på med flytvästen och hjälmen vi var tvugna att använda. Superfula blev vi verkligen men säkerheten går faktiskt före.

Fick lite instruktioner och sedan började vi alla paddla ut på havet genom vågorna. Vi var ca 20pers totalt och 10 kajaker med 2 i varje.
Det tog inte alls lång tid innan vi fick syn på de första delfinerna. Vi vart såå glada över att vi åtminstonde fick se en för en annan svensk vi snackade med hade och gjort detta men de såg inga alls.

Paddlade vidare, längre och längre ut. Ju längre ut ju mer delfiner stötte vi på. Tillslut var det massor omkring oss, tillomed under oss och så nära att man kunde ta på dem. Inte bara delfiner faktiskt... Utan stora sköldpaddor oxå. SUPERHÄFTIGT!!

Instruktörerna berättade sedan efteråt att såhär bra har det inte varit på X antal månader så vi var riktigt lyckligt lottade som fick se det just den dagen. Både med delfinerna och sköldpaddorna men även att vågarna var så små. 🐬🐢🌊

Paddlade i land och klara straxt efter klockan 13. Därefter begav vi oss iväg för att köpa lunch och hälsa på banken och lösa vårat ”kortproblem” eftersom Molly vart skimmad på Arlanda. Nytt kort fixades och pengarna flyttades över med hjälp av Erica ( Mollys mor ), skönt att det löste sig rätt så snabbt och smidigt ändå.

Eftersom det var sista dagen i Byron så valde vi att göra det långa promenaden ända upp till Lighthouse för att se på utsikten och solnedgången. Lång väg att vandra, både uppåt och mycket neråt men såå värt det. Det var verkligen superfint där uppe! Avslutade det hela sedan med en god middag ute på Cheeky Monkeys. Ett lyckat avslut på vår vistelse i fantastiska Byron!💕

I talande stund så ligger vi nu på ett nytt hostell, fast uppe i Noosa. Imorse avgick bussen från Byron upp till Brisbane och sedan vidare hit till Noosa där vi ska vara tre dagar. En dag som bestått utav att åka buss bara i princip, tur det, för idag har det varit dåligt väder och regnat.

( Nu kommer det en bildbomb från kajakturen och promenaden till Lighthouse igår )

Australien

Efter en riktigt lyckad utgång första kvällen här i Byron så tog det emot lite att behöva kliva upp ur sängen kl 8 lite bakid dagen efter för att åka iväg till Nimbin.

Detta inlägg blir inte så långt, iallafall inte med text. Detta beror på att det finns inte jättemycket att berätta om det utan ni kommer se vad jag menar sen när ni kommer ner till bilderna.

Klockan slog 8 och vi blev upphämtade av en buss, företaget ”The Grasshoppers”. Plockade upp lite fler folk påvägen och sen började bussturen mot lilla byn Nimbin. En sträcka som gick upp och ner hela tiden mellan alla höjder, på vägar knöggliga som få. I tid tog det ca 1,5h att komma dit.
Väl framme i Nimbin så blev vi avsläppta och bestämde en meetup-point som vi skulle till när vi var ”klara med byn”.

Gick upp för backen och kom in till ”centrum”. Det enda byn bestod av var typ en ”stor” väg med lite hus och affärer på båda sidor. Låter skittråkigt kanske, men det var rätt så coolt att se. Helt annat mot vad det brukar eller hur vi har det hemma lixom!

Nimbin är nämnligen en stad som är känd för att typ de flesta röker på, blir höga och tar droger som bor där. Och ja, det märkte vi. Vi blev frågade x antal gånger om vi ville köpa weed eller marijuana.
Det är så Nimbin är - massvis med droger och det mesta i staden är regnbågsfärgat.

Gick igenom Nimbin fram och tillbaka längs gatan och kollade igenom lite souvenir-shoppar. Därefter ner till meetup-stället för att bada i poolen och käka lunch.
Avsvalkade och mätta begav vi oss sedan vidare hemåt. På vägen hem så gjorde vi två stopp - ett på en marknad och ett annat vid ett litet med högt vattenfall.

Hemma straxt efter klockan 18 och därefter blev det fixa middag och bara slappa på rummet med de andra härliga svenskarna. Fatta att av 8 bäddar så hamnade 7st svenskar på samma rum. Inte så ofta de händer!

Australien

Klockan slår 08:30 och vi glider in med bussen i Byron bay. En bussresa på ca 4,5h men denna var tack o lov varm. Denna buss hade iallafall lite värme på så vi slapp frysa ihjäl och bli sjuka igen.

Straxt efter att vi anlänt till Byron bay så gick vi raka vägen till vårat boende för att droppa av våra stora väskor samt byta om till lite lättare kläder. Långbyxor och tjocktröja är inte det mest optimala i värmen på dagen kan jag säga. Vi hade ju räknat med att bussen skulle vara kall så det var därför vi klädde på oss det.

Incheckningen var inte förns klockan 14 så vi hade 5h tills vi kunde komma tillbaka och komma in på rummet. Vi bestämde oss för stranden! Sola och bada - riktigt skönt! Vår första gång på denna resa faktiskt trots vi varit borta i ca 2veckor nu🙈

Klockan slog 14 och vi begav oss upp från stranden och tillbaka mot boendet. Vi stannade på vägen och käkade lite lunch innan oxå - kyklingwraps!
Checkade in, packade upp lite och kollade läget hur det var på detta hostell. Riktigt bra, trevliga och härliga människor.

Därefter hände det en jobbig grej... Vi gick ner till affären för att köpa lite vatten och grejer. Kommer till kassan och Molly kan inte betala. Testar om och om igen men det fortsätter att nekas. Vi vet att det fanns pengar på kortet och det har funkat helt utan problem innan. Märkligt! Tog upp mobilen och kollade på hennes bankkonto... Massvis med okända transaktioner och pengarna är borta - kortet har alltså blivit skimmat på över 4000kr. Snabbt spärrade vi kortet och här står Molly utan något sätt att betala saker på. Jag får betala allt nu istället så löser vi upp det senare. Vi sa de att det var tur att hon inte var ensam resande, då hade det blivit jobbigare.

Kommer hem från affären och vad händer då... Jo brandlarmet går såklart. Vadär oddsen och varför har vi så mycket oflyt med saker för?

Dagen gick och klockan slog 20 då vi bestämde oss för att käka middag. Käkade på hostellet och köpte sedan lite vin för att sedan gå ut och festa på kvällen.
Förfest på rummet och uppe på takterassen med massvis med folk som bodde på hostellet. Satte oss ner vid ett bord och började snacka... Efter ett tag kommer frågan ” Where do you guys come from?” och alla svarar såklart Sweden och Norway.
Förfestade med dem och hade sedan en fantastiskt rolig utgång med dem och många fler svenskar och norrmän 💃🏼😃

Australien

Idag är dagen då jag äntligen kommer att få surfa. Såå många gånger man tänkt, önskat och drömt ”Ååh, det vore livet att någon dag få greppa surfbrädan och slänga sig ut bland vågorna och surfa i Australien”.

Natten tills idag har nog varit den bästa, riktigt bra sömn i sköna sängar. Bra grund till en lyckad dag på havet med brädan & vågorna.
Vaknade runt halv 9 och började med frukost som vanligt. Riktigt skönt när frukost, lunch & middag ingår i det vi bokat så man slipper oroa sig över vad man ska äta idag.

Molly mår lite bättre idag men ännu inte helt ok för att surfa. Tyvärr missade hon surflektionen här på Spot X men sånt är livet tyvärr. Bättre att kurera sig och bli frisk än att göra något man egentligen inte har orken till och bli värre. På bättringsvägen iallafall och hoppas det lägger sig helt snart! 🙏🏼

Klockan slog 10 och jag ( Emil ) begav mig iväg till den efterlängtade surfing skolan. Kommer dit, ”checkar in” mig och skriver under lite papper innan vi börjar passa ut våra Wetsuits/Wetshirts. Vi var ett gäng på ca 15pers så vi delade in oss i grupper. Jag och tre tjejer från Sverige plus Peter från Tyskland i en grupp. Supertrevlig och härlig grupp. Så roligt med lite svenskar här nere.

Vår grupp hade guiden Stance, grym surfare som kom här ifrån och förklarade riktigt bra. Han gick igenom lite instruktioner, tecken och info för oss innan vi greppade surfbrädorna och begav oss neråt stranden. Väl på stranden så ”prov-surfade” vi på ett par lossasbrädor de hade. Ut i vattnet och höll på ca 1,5h. Shit så skoj det var! Jäkligt svårt men såå roligt. Detta vill jag göra mera utav. Tur att vi har några fler surflektioner inbokade framöver längre upp i landet 🌊🏄🏼

Käkade riktigt god lunch som var att man fick plocka ihop sina egna wraps - som Subway typ! Stor tumme upp 👍🏼

Efter lunch kände sig Molly sig lite bättre tack o lov. Skönt att hon är påväg tillbaka upp ur sjuksängen.
Vi tog då en liten ”rundvandring”. Eftersom hon legat i sängen sedan vi kom hit i princip så har hon inte sett så mycket mera ännu. Tog en lång strandpromenad, badade och kollade på alla de stora kängrusarna som höll till på golfbanan. Roligt att ha lite promenadsällskap igen.

Klockan är nu 22:00 och vi käkade middag för någon timma sedan och efter det har vi bara packat ihop alla våra saker och ”degat” inne på rummet. Vi bör sova egentligen för klockan ringer redan kl 03:15. Vår buss till Byron Bay går kl 04:10 😴

Australien

Sensaste inlägget skrevs på bussen påväg hit och som jag sa så var det en 10h lång bussresa. Självaste resan gick toppen däremot att få någon sömn var svårare. Knappt någon sömn och i en buss kall som en kylskåp kom äntligen vi fram till vår destination i Woolgoolga - Spot X Surf Camp, straxt innan kl 05:00.

Vi blev upphämtade av en trevlig kille vid busshållsplatsen eftersom dit vi skulle låg en bra bit ifrån. När vi kommer fram så kör vi en snabbgenomgång så vi kunde få gå och sova snabbt. Gick igenom lite vart receptionen, toaletterna, frukost/lunch/middag och Surf Campen var. Därefter fick vi äntligen komma i sängs!

3h sömn för sedan var det frukostdags. Både Molly och jag vaknade och kände oss inte helt krya idag tyvärr, båda två väldigt ont i halsen och förkylda.
Vi tog oss upp ur sängen, begav oss till frukosten och käkade. Därefter blev det tillbaka rummet och sova. Molly kände sig värre, feber och lite som att hon skulle svimma.
Sov x antal timmar till i hopp om att det skulle bli bättre. För mig ( Emil )blev det bättre, men Molly blev kvarliggandes i sängen större delen av dagen.

Runt lunch gick jag upp och blev då nyfiken på hur allt såg ut och var runt omkring oss, med tanke på att när vi kom inatt var det kolsvart så då såg vi inte så mycket. Tog på mig lite lättare kläder och begav mig ut. En lång härlig strandpromenad på 1,5h, lite badande, lite solande och även mycket härligt att se. Tex en superfin golfbana fullt med kängrusar - häftiga djur!

Klockan slog 7 och dags för middag. Vi käkade ihop och sedan begav jag mig ut på en härlig kvällspromenad längs stranden igen. Supermysigt, med bra musik till oxå!
Nu är klockan straxt efter halv 10, nyligen borstat tänderna och precis lagt oss. Försöka sova länge inatt och hoppas på att Molly snabbt är återställd och bra igen ✊🏼

Dag 3

Hmm, jetlaggen har inte lagt sig ännu och vi vaknade straxt efter klockan 14. Inte mycket att göra åt saken, men vi försöker få bukt på den iallafall. Är det någon gång vi ska vara jetlagged så är det just nu, i början av Australien-vistelsen eftersom vi har 4 ”lediga” dagar i Sydney som inget speciellt var planerat på.
Sovmorgon deluxe betydde att det blev ännu en dag med frukostlunch-kombon.
Var kvar på hostelet, käkade och fastnade framför ”The 100” på tvn och såg något avsnitt. Hade det varit fint väder ute så hade vi nog inte gjort det, men så fick det bli den här gången.

Vi tog oss ut efter en stund - först ner & känna på vattnet och en liten strandpromenad och sedan ner till köpcentrumet. Fylla på med lite mat & dryck i kylen men även lite alkohol. Vi hade nämnligen planerat att gå ut på kvällen & festa lite med en bekant till Molly som bor här i Sydney. Sagt och gjort så begav vi oss in mot city för att möta upp honom och gå ut. När man behöver Facebook Messenger som mest så strular det. Det visade sig att facebook hade haft stora problem med messenger under kvällen.... Suck! Tack vare det kom vi inte i kontakt med honom något mer under kvällen och vi hittade inte honom. Menmen, vi gjorde det bästa utav saken och gick runt till lite olika ställen vi själva. Tråkigt att vi inte lyckades hitta honom men vi hade det roligt ändå 🎉

Dag 4

Wiho, vi har för första gången på över en vecka fått sova bra och vaknat i skaplig tid. Idag vaknade vi kl 9 och inte alls lika trötta längre, SKÖNT!
Vaknade och började göra iordning & packa våra saker för att sedan checka ut från hostelet straxt efter kl 10.
Dagen innan hade vi planerat att vi checkar ut ca kl 10, sedan hänger vi på stranden hela dagen och sedan beger oss inåt till centralen på efm. för att catcha våran buss vid 18:45...
Men så blev det inte riktig tyvärr. Pga regn och massvis med åska så höll vi oss inne på hostelet istället och fördrev tiden där tillsammans med annat folk vid tvn. Blev sen ett uppehåll en stund vid lunch, då snabbade vi oss ner till affärerna igen för att köpa på oss lite färdkost och annat gott.

Klockan gick och vi packade på oss våra stora ”backpacks” och gick mot bussen. Buss & sedan tåg in till centralen för att där bli upplockade av bussföretaget vi ska resa längs östkusten med.

Nu är klockan 21:12 och vi sitter på bussen påväg upp till Woolgoolga där vi ska vara tre dagar med två dagars Surf Camp ”Spot X”. SPÄNNANDE!
🌊🏄🏼🏄🏼‍♀️

Bussresan tar ca 10h - glad över att jag ( Emil ) gillar både bil/buss/flygresor🚌

Australien

Som rubriken lyder så kunde de första två dagarna i Sydney ha gått bättre. Inte så att något dåligt har hänt men har haft lite otur och allmänt oflyt.
Vi är bla. extremt jetlaggade, min mobil har buggat sönder, varken Molly’s eller mitt Uber konto fungerar, Molly har bränt sig i ansiktet och jag har fått snygg ”kepsbränna” i facet samt att jag blivit lite krasslig. Tror det beror på de extremt bra AC:arna på hostelen, dem som man vanligtvis klagar på att de inte funkar, hehe. Halstabletter och nässpray inköpt nu iallafall!

Dag 1

Flygresan gick som sagt hur bra som helst. Innan tänkte man att ”Shit, vi ska flyga i 14h nästa flight” men det gick faktiskt rätt snabbt. Med bra sällskap, lite spel/filmer och god mat så kändes det inte så mycket längre än Dubai-flighten på ca 7h.

Vi hade räknat ut att vi skulle behöva va uppe x antal timmar av flygningen innan vi fick sova med tanke på tidsskillnaden som blir när vi kommer fram. Vi höll det vi sa, att vi skulle va vakna x antal timmar, däremot höll vi inte det med att sova... Det gick bara inte!
Tack vare detta så blev vi såklart riktigt jetlaggade framme i Sydney med tanke på att klockan var 07:00 i Sydney medans den var 00:00 i Dubai där vi kom ifrån😅

Väl framme på flygplatsen så hämtade vi bagagen och så började vi med att gå till ”Optus” på flygplatsen för att köpa ett Australenskt Sim-kort. 1 månadskort med 15GB (+10GB Netflix) med gratis samtal till Sverige för endast 150kr. Helt klart värt det så slipper man leta Wifi hela tiden.

Kallade in en taxi och körde till Central Stationen i Sydney. Köpte sedan tåg/busskort där och fortsatte resan ut mot Bondi Beach där vårat hostel , The Village, ligger.

Kom hit runt 10 tiden och incheckningen var inte förns kl14. Vi droppade av våra väskor på hostelet och begav oss ner till Bondi Beach för att kolla hur det såg ut. Stoor fantastisk strand verkligen! Sedan tog vi en promenad på gångvägen längs med havskanten en bra bit för att utforska lite och fördriva tiden.

Käkade lunch, köpte på oss lite vatten och bra att ha saker och drog sedan tillbaka till hostelet när klockan var dags. Checkade in och gjorde iordning rummet. Därefter hade vi planerat en kort powernap typ meeeen det blev inte riktigt så. Slutade med att vi sov ca 4-5h. Klockan var 18:30 när vi vaknade så vi tog en promenad längs beachen igen och köpte lite middag för att försöka bli trötta igen. Sagt och gjort så blev vi det... somnade straxt efter kl 20 och därefter vad jag inte vad som hände...
Molly och jag vaknade kl 14:45 dagen därpå... Förstår ni? Nästan 19h sov vi alltså... Aldrig har det hänt förut. Båda två i chock. Inte mycket att göra åt saken utan bara hoppa upp och börja dagen.

Dag 2

Vi vaknade som sagt riktigt sent så vi började med att käka lunch direkt. När vi var påväg ut så kollade vi ut genom fönstret och såg att det var väldigt grått och tråkigt utomhus. Regnade tillomed. Hade tydligen regnat tillofrån hela morgonen och fortsatte sedan hela kvällen med. Med tanke på det så var det helt rätt dag för oss att sova så länge.

Käkade lunch och begav oss sedan in till city för att kolla lite turistställen man måste se.
Tåg och buss i Sydney, hur enkla och smidiga som helst - stor tumme upp för det!
Stannade på lite olika affärer. Kmart, Target, H&M etc. Köpte saker som strandhandduk, solkräm, solglasögon, flipflops etc.

Klockan tickade på och började bli dags att bege sig hemåt igen. Käkade middag och kollade på Stranger Things på hostelet. Nu ligger vi i våra sängar och bloggar och planerar morgondagen. Hoppas på lite bättre väder så man kan sola & bada lite då iallafall ☀️

Dubai

Godmorgon - Eller ska jag skriva godkväll? Skriver detta inlägg på flyget till Sydney och därmed är det 10h tidsskillnad mot Sverige. Sen får vi se när inlägget kommer upp, beroende på tillgång till internet. Klockan är iaf 06:00 just nu, vi har flugit i 12h nu och landar om ca 1,5h.

Dag 3 i Dubai

Tredje och sista heldagen i Dubai. Som jag skrev i tidigare inlägg så var vi iväg till en turistbyrå under gårdagskvällen i Dubai Mall, där vi kollade lite olika allternativ på aktiviteter att göra sista dagen. Det som föll oss i smaken bäst var just Öken safari. Sagt och gjort så bokade vi det.

Dagen började med frukost på vårat hostell runt kl 10. Därefter packade vi ihop lite inne på rummet och började planera inför avfärd dagen efter. Klockan slog sedan 14:30 och vi blev upphämtade i lobbyn av en turistbil vi skulle åka i. Det var Molly, jag samt fyra turister till i den.
Ca 45minuter bilfärd ut ur staden och sedan var det dags att börja med bilåkandet i öknen. Snabbt, guppigt, varmt och helt precis lagom länge... Riktigt häftigt och roligt var det men både jag & Molly började bli lite illamående där mot slutet.

Stannade till uppe på en hög sandkulle och tog lite bilder, sedan begav vi oss vidare till ”the camp”.
Framme på campen så blev vi välkomna med lite ”snacks” ( något friterat, vet ej exakt vad, men gott var det ) och pitabröd med grönsaker i. Vi gick runt och kollade läget på allt som fanns i campen.
Vi kom fram till kamelerna och i vårt paketet som vi bokat så ingick det att man fick rida på dem. Men efter att ha stått brevid och sett hur dåligt de behandlades med piskor etc. så valde vi hellre av avstå. De var ihopkopplade med varandra och de lät verkligen ledsna, arga och trötta. Några av dem såg man att det verkligen var en pina att resa o lägga sig helatiden med massor med människor på ryggen. Därav valde vi bara att klappa de stackarna!

Tiden gick och buffén öppnade. Vi plockade ihop massor med god mat och satte oss på vår stora kuddar vid de låga borden runt den stora scénen.
Sedan var det middags-underhållning hela kvällen. Bra musik & underhållning, magdans och en man som uppträdde med brinnande stavar, svärd och ringar.

Kl 9 återsamlades vi alla och sedan var det dags för hemfärd. Hemma på hotellet straxt innan kl 10. Duscha och fixa allt det sista innan läggdags. Med tanke på att vi behövde bege oss iväg till flygplatsen kl 06:30 dan efter ( idag) så var det skönt att ha allt klart kvällen innan så det bara var att plocka med allt.

Tågresan till flygplatsen gick smidigt o betydligt mycket mer billigt än att ta taxi. Även incheckningen och gaten gick utan problem, tack o lov. Alltid lika nervös även om jag vet att det ska vara lugnt.

Nu sitter vi som sagt på flyget till Sydney i Australien. Ska bli roligt! Vi har fyra heldagar i Sydney innan vi börjar vår resa uppåt i landet och reser östkusten 😊