Oså ett avslutande inlägg såhär cirka 2 veckor försent haha.. Efter Boracay åkte vi till Manila i några dagar innan det bar av hem till SVERIGE (!!!) Våra föräldrar visste ingenting och OJ vad roligt det var att överraska dem hemma i Jönköping! De trodde att vi skulle till Kambodja och inte komma hem förrän några veckor senare.

Så nu checkar vi ut från denna resan och bloggen! Det har varit några grymma månader och ett fantastiskt äventyr. Något vi alltid kommer ha med oss! Tack och hej!

Ja vad ska vi säga om denna dagen..? Vi skulle som sagt på en båttur idag så vi begav oss till stranden imorse för att åka iväg. Iväg kom vi men det blev inte riiktigt som vi tänkt oss. Dels åkte vi inte till de ställena som vi hade trott, plus att det var en avgift för att få komma till flera av ställena och detta hade vi ingen aning om. Därav hade vi inte med oss pengar till detta och kunde tyvärr inte göra allt som vi velat.. Bland annat åkte vi över till Magic Island där man hoppar från klippor vilket vi mest sett framemot. Men det var självklart en avgift där också.. Med de pengar vi hade kunde vi skrapa ihop till en av oss i alla fall och Malin gick iväg och hoppade ett tag. Vi båda tycker det är roligt men Malin tycker det är något roligare och därför gjorde njöt jag, Ellen, på stranden istället.

Trots att det inte blev riktigt som vi tänkt oss så har vi haft en go dag! Nu har vi sett lite mer av Boracay än bara white beach och alla barer haha.. Ikväll ska vi dock tillbaka till barerna, det är sista kvällen som vi kan gå ut och det ska vi ta vara på!

Det är inte många knop som görs här om dagarna nuförtiden men det är så himla skönt det med! Igår blev det bakishäng deluxe hela dagen och sen mötte vi upp killarna från kvällen innan för öl! Eller ja killar och killar män snarare då de är alla över 30 haha men beter sig som 25 och dricker såååååå mycket
Vi tog det lugnt i alla fall, en annan gillar ju inte att festa lika mycket och vaknade upp pigga och fräscha! Bytte ut stranden mot gött poolhäng idag hos aussieguysen vilket var så himla härligt! Ingen sand, sola och samtidigt svalka sig i vattnet. Inte fel det! Ikväll blir det lugnt, vi har precis unnat oss efterrätt och imorgon ska vi iväg på båttur!

Så blev det måndag och dags för utgång igen haha! Det hela började inte så himla bra då strömmen gick tidigt på kvällen och att föra i mörker är ju inte så himla kul. Vi stack istället iväg till Bom Bom Bar och tur var väl det för där hittade vi det härligaste gänget Aussieguys! Sånna där killar som bjuder på sig själva till Max och även en öl eller två haha (är man backpacker uppskattas detta mycket) Tidigt på kvällen går t.ex en av killarna upp på scen och sjunger falskt till I'm yours. Väldigt roande! Därefter dansade vi loss i flera timmar innan det är dags att traska barfota hemåt! En av de roligaste kvällarna på resan helt klart!

När vi kom fram till Boracay i onsdags fick vi inte världens bästa start. På grund av påskhelgen var varenda boende superdyrt och många ställen var fulla. Vi gick runt med våra tunga ryggsäckar och letade och letade efter ett bra boende. Humöret var inte på topp och vi var trötta efter en lång resdag med försenat flyg. Så tillslut tog vi bara något ställe för natten och letade vidare dagen efter istället. Det tog ett tag men tillslut hittade vi ett såå fint bed and breakfast som vi är supernöjda med! Lite dyrt för vår budget egentligen men helt klart värt det.

Oflytet har fortsatt då vi en dag var helt slut på kontanter och inte en enda ATM fungerade. Vi förstod ingenting och blev riktigt oroliga. Inte en chans att man klarar sig här utan kontanter?! Som två yra höns sprang vi runt stressade som bara den. Tillslut hittade vi en ATM där vi kunde ta ut pengar. TACK OCH LOV! Helt klart en av de jobbigaste stunderna under resan haha..

Så ja lite motgångar har vi allt haft här på Boracay. Men annars har vi det riktigt bra! Vi har hängt en hel del på stranden och även hunnit med två roliga utgångar. Äntligen ett ställe med lite liv och rörelse.

Så var nästa stopp på resan Moal Boal med ett enda syfte - cliff jumping! Jag vet knappt hur men vi lyckades i alla fall komma hit efter taxi, färja, taxi, färja och sen en bussresa. Det är skönt att Filippinerna är så hjälpsamma för det är minst sagt krångligt att ta sig runt! Dock är det mindre kul när det står drygt 10 killar på moppar runt en för att "hjälpa till" dvs försöka övertala oss att åka någon random snubbes van till Moal Boal? Tack, men nej tack! Viktigt att tillägga är också att bussen har inga hållplatser utan plockar upp folk som står och vinkar utmed vägen, minst sagt annorlunda!

I alla fall, vi anlände tillslut till Moal Boal och på något som kändes som 3 min hade vi lyckats få boende och en kille som skulle vara vår cliff jumping guide dagen efter. Ibland går det fort!
Så var dagen vi längtat efter här! Vi trycktes in i en mopedtaxi med tre tyska killar och guidens kompis på taket och for iväg!

Det börjar direkt med ett hopp på 6 m och sen flöt det på! Vi klättrade runt bland grottorna, hoppade från olika höjder och fick se makalösa vyer. Så vackert! En helt perfekt dag med bbq lunch och ett avslut med ett hopp på 20 m. SÅ ROLIGT! Rekommenderar alla att åka förbi Moal Boal och göra detta!!

Dags för update om de senaste dagarna. Dagen efter att vi simmat med valhajar åkte vi vidare till den lilla ön Siquijor. Där stannade vi i tre nätter vilket betyder att vi hade två heldagar där. Den ena dagen hängde vi bara på stranden och den andra dagen åkte vi runt och såg lite av ön. Vi stannade dels till vid ett uråldrigt träd där det fanns en damm precis framför där man kunde få fiskpedikyr. Första gången för oss båda och det kittlade rejält på fötterna. Häftigt att man kunde göra det mitt ute i naturen! Vi besökte också ett vattenfall som var såå härligt! Där kunde man simma i turkost vatten och hoppa från olika ställen. Även denna dagen hängde vi lite på stranden. En av de finaste stränderna vi har sett faktiskt!

Och så var det dags att kliva upp alldeles för tidigt för att få snorkla med valhajar! Dagen började med att vi (efter en massa väntan såklart) fick vada ut till båten som låg ca 100m ut. Detta var då inte det lättaste när man går i flip-flops men det gick det med! En härlig båttur på dryga 2 timmar och en kort mopedtaxiresa senare var vi framme i Oslob! Det hela gick förvånansvärt smidigt och helt plötsligt fick vi hoppa i vattnet och se dessa makalösa djur på nära håll. Världens största hajar med andra ord. Helt ofarliga, jäkla stora och såå häftigt. 30 min gick tyvärr alldeles för fort och bara någon timme senare satt man på båten igen. Solen stekte, vinden i håret, vatten som skvätter upp på benen och sen kommer en hel flock med delfiner simmandes runt omkring oss. Så sjukt härligt alltså! En helt perfekt dag verkligen!

Klippte ihop det här från idag lite snabbt nu när jag ändå inte kan somna. Men det blev ju rätt bra??