Hejhopp!
När jag vaknade imorse mådde jag lite bättre än de senaste dagarna. Fortfarande förkyld och så, men hade inte lika ont i halsen och ögonen kändes bättre.
Idag bjöds det på strålande väder, asså verkligen, så varmt!! Och soligt. Så idag åkte jag till Coogee beach. Låg på stranden där ett par timmar sen började mina ögon kännas väldigt torra och grusiga. Då åkte jag hem via Bondi Junction, när jag kom till hostlet vilade jag en stund, kollade lite film och sen var det dags för dusch. Klockan 19 bjöds det på gratis pizza nere på side bar så kvällsmaten var ju fixad😛 satt och pratade med en svensk, en belgisk och en tysk tjej, väldigt trevligt! Sen beslutade jag mig för att åka upp till mig, fixa popcorn och kolla film och nu tänkte jag sova. Har lite mer ont i halsen nu och ögonen är grusiga så ska bli skönt att sova.
Vi hörs imorgon och hoppas allt är bra med er!

Denna veckan var jag som sagt på surfcamp måndag - fredag. Det var så himla kul och mysigt. Campet låg på en del av en campingplats och vi bodde i små stugor. Det var så himla fint och mysigt där. Internetet och täckningen var verkligen inte bra, därför har jag inte bloggat. Och hur gick då surfingen? Jo, i måndags och tisdags var stranden stängd för det var typ storm och riktigt stora vågor, dessa dagarna kunde vi inte surfa alltså så vi hade teorilektioner istället och det var faktiskt intressant. Men på onsdagen kunde vi börja surfa. Det var fortfarande relativt stora vågor, men för varje dag så blev vågorna mindre och vädret bättre. Likaså med surfingen, det var väldigt svårt i början men gick bättre och bättre för varje lektion och för varje dag. I fredags var det kanonväder och fina vågor och surfingen gick super! Vi var ganska många personer som deltog på detta campet och det var kul att träffa nya folk, klickade ganska bra med en tysk tjej och fyra svenska tjejer, vi var roomies för veckan och hade askul. Detta var faktiskt det bästa jag någonsin gjort och jag längtar till nästa gång jag kan ställa mig på en surfbräda!

Kom tillbaka till Sydney på fredagskvällen, checkade in på hostlet, gick och käkade med de andra svenska tjejerna från campet och sen hängde jag med dom till deras buss till Byron bay skulle gå.
I lördags vaknade jag upp rejält förkyld och med ögoninflammationish, begav mig ut och mötte upp Daniel och Moa för att käka frukost och sen köpa lite nödvändiga förkylningsgrejer. Det var dock väldigt varmt så vi bestämde oss för att åka ut till Bondi och så hängde vi där några timmar. På kvällen käkade vi på Bettys burgers, godaste burgarna i Sydney där! Sen blev det hem till sängen för min del och idag har jag Daniel, Moa och Daniels roommate varit på Taronga Zoo, gick runt där i 5 timmar säkert. Riktigt stort zoo och med så många fina djur! Såg bland annat kängurur och koalor! 😍
Kvällen blir lugn, filmtittande och vila. Imorgon får jag se lite vad som händer, ska bli otroligt fint väder så blir antagligen stranden även om jag hade tänkt åka till Ikea och äta köttbullar egentligen, men är bättre att göra det en annan dag när det är lite sämre väder.
Så vad det blir får ni veta imorgon ;)

Som jag skrev i fredags så drog jag och Emilia till stranden, vi mötte även upp Daniel på vägen dit, det blev Bondi som vi drog till. Vi låg där några timmar och på väg hem stannade vi till i Westfieldgallerian i bondi junction. Sen åkte vi hem till hostlet, gjorde middag och sen väntades en lugn kväll framför oss. Kollade film och bara chillade.
I lördags skulle det enligt prognosen vara regn, åska och blixtrar hela dagen, men oj vad fel det var. Var säkert 30 grader varmt och sol istället. Så efter en lugn förmiddag med lite småfix och förberedelser så drog vi till Bondi beach igen. Låg där ett tag men sen började det att blåsa extremt mycket så då gick vi ock köpte öl, satte oss på gräset och drack vars en sen åkte vi hem. Facetimade med mamma lite snabbt och sen gjorde vi middag. Blev återigen en lugn kväll med filmtittande och lite hallon och jordgubbar till det.
Igår, söndag så åkte vi över till Manly och la oss på shelly beach. Låg på stranden där ett tag men det blåste väldigt mycket så det var rena rama sandstormen, vi flyttade upp oss till gräset istället, låg där ett par timmar och käkade vår sallad vi hade tagit med oss. Tog färjan tillbaka på eftermiddagen och precis när vi ska gå på färjan börjar det att ösregna, snacka om tajming där alltså! När vi kom tillbaka och efter vi hade duschat osv gick vi till en affär här, skulle köpa lite mer duschtvål och småflaskor som jag kunde hälla över schampo och balsam i då ja inte ville släpa på stora förpackningar med lite i. Sen var det dags för kvällsmat och vi gjorde stekt ris, tror vi käkat det till lunch/middag de senaste fyra/fem dagarna, men vad gör det, är ju så gott😋 facetimade med mamma och pappa igen och sen satt jag och Emilia och snackade över en öl. Det var vår sista kväll tillsammans, och det kändes ganska sorgligt faktiskt. Har bara känt henne i 1,5 vecka men känns som mycket längre, vet också att jag har hittat en kompis för livet!
Idag är det måndag och nu har jag precis vinkat av Emilia som skulle åka på ett surfläger upp till Byron. Om ca 3 timmar ska jag åka iväg på mitt surfläger som varar i 5 dagar, och då ska jag vara ca två timmar utanför Sydney. Kommer tillbaka till Sydney på fredagkväll och sen har jag en vecka kvar här innan jag åker tillbaka till min släkt innan jag ska hem! Sjukt att jag har två och en halv vecka kvar i Australien, kommer definitivt åka tillbaka för känner mig verkligen inte klar med detta land.

I måndags skulle jag ju flytta in i lägenhet. När jag skulle sova där på natten så var det så himla varmt. Somnade inte förrän 06 på morgonen och sov till 09 ca. Helt kaos. Tyckte dessutom att lägenheten var jättedålig, kändes väldigt skabbig och jag kände att jag inte kunde bo kvar där alls. Så i tisdags bokade jag på mitt gamla hostel igen, två kompisar hjälpte mig att flytta tillbaka alla saker till hostlet och det känns så himla skönt att vara tillbaka här! Den där lägenheten var det värsta jag varit med om på denna resan haha..
I onsdags mötte jag och en annan svensk tjej upp två andra svenskar och hänge med dom, på eftermiddagen drog vi till Sea life aquarium tillsammans med dom och två andra, så vi blev ett litet gäng. Det var ett fint akvarium med många fina fiskar. Gick och satte oss på en bar i darling harbour och tog en drink, shoppade lite, sem gick jag och Emilia och handlade mat, gick till hostlet och lagade den och oj så gott det blev. Sen skulle vi möta upp de två killarna från Sverige så vi festade med dom, så kvällen blev bra och vi hade skoj.
Igår gick vi upp astidigt för vi skulle åka till blue mountains. Kom dit på morgonen och sen gick vi där till eftermiddagen. Tog två timmar att ta sig både dit och hem, men det var så fint där, så fet var helt klart värt den långa resan dit osv. På kvällen käkade jag och Emilia burgare på Betty Burgers, så himla gott var det!!
Idag har Emilia behövt byta rum nu på morgonen, tråkigt vi inte bor i samma längre men vi bor ju på samma hostel ändå så vi överlever! Senare idag blir det stranden, woop!

Här ekar det lite tomt inne, men jag lever! Tiden går så fort och dagarna rullar på och är fyllda med grejer att göra. Har varit på bondi beach, manly beach, gått coastal walk från coogee till bondi och en massa annat. Träffat ännu fler svenskar som jag hängt en del med.
Idag flyttade jag ut från hostlet som jag bott på från det att jag kom till sydney. Nu hyr jag ett rum i en lägenhet, och det är inte nån bra standard på det rummet eller lägenheten, meeen det ska väl duga för dom 15 nätterna jag kommer sova där. Har också bokat ett 5dagars surfcamp idag, så nästa måndag åker jag iväg på det. Ska bli så kul att äntligen få testa att surfa!!
Sen den 27 januari åker jag tillbaka till mina släktingar och är hos dom till den 1/2 när jag ska åka hem. Ska bli kul att träffa dom igen och där va så mysigt så tror det blir perfekt. Känns lite konstigt att jag ska åka hem om 24 dagar, vill stanna längre, längtar inte hem egentligen men kan ändå känna att det ska bli skönt att komma hem, speciellt att få sova i min egna säng haha.
Men dessa sista veckorna ska jag verkligen ta vara på!

I lördags mötte jag upp en kompis hemifrån som också är här. Blev att vi gick runt på stan lite och så. På förmiddagen gick jag med den svenska tjejen i mitt rum till Paddington market, det va supermysigt och sen efter det gick vi till chinese garden of friendship. Så mysig trädgård. Sen skulle det förberedas lite inför söndagen och nyårsafton.
Gick upp tidigt på söndagsmorgonen. Gjorde klart våra matlådor och all annan picknick vi skulle ha med oss. Vid 08:00 stack vi från hostlet och sen tog vi oss till botanical gardens. Vi var ett gäng som skulle samlas på mrs maquaries point. Det va ju inte lite folk där kan jag säga. Köade i 6 timmar för att komma in. Och under tiden vi köade hann det ösregna och va strålande sol och jättevarmt. Brände mitt ansikte men nu har det börjat lägga sig. Iaf vi kom in i parken vid 14-15 tiden, hittade en plats, sen käkade vi lite och så satt vi där hela dagen och kvällen. Såg fyrverkerierna över opera huset och harbour bridge. Så fina verkligen! Fyrverkerierna hemma är inget jämfört med dom haha😱 parken stängde 00:30 så då började vi röra oss tillbaka till vårt hostel. Så mycket folk överallt och tog ca 1 timme att gå. När vi kom tillbaka hade jag och två andra tjejer sleepover så vi tog våra madrasser och la dom mitt på golvet haha, så kul!
Igår var det måndag och nyårsdagen, så då var det bara en slappedag, och frukost ute och sen lite senare på eftermiddagen mötte jag upp min kompis hemifrån i Victoria Park. Satt där och snackade skit och chillade, så det var trevligt. Kvällen var så lugn, kollade serier och hängde på mitt rum. Det behövdes verkligen.
Idag är det tisdag och efter frukosten mötte jag upp en svensk tjej som var med och firade nyår och vi gick till powerhouse museum. Efter vi hade gått där mötte vi upp den svenska tjejen från mitt rum och gick på stan.
Ikväll var vi 4 stycken från vårat rum som gick ut och åt, vi åt på en asiatisk restaurang, maten var god men så stark och sällskapet var toppen. Efter kvällsmaten gick jag och min svenska roomie till broadway köpcentrum, handlade lite till frukosten imorgon och även lite shopping inne på K-Mart.
Här kommer några bilder från de senaste dagarna!

I onsdags var det ju min sista dag hos släktingarna. På förmiddagen tog jag det mest lugnt och packade ihop mina grejer. Åt en tidig lunch, duschade och sen åkte vi till Tweed Heads för att gå på ett köpcentrum, åkte sen till en liten restaurang för att äta tidig kvällsmat. Blev fish and chips och det var så gott. Sen gick vi till en pub som låg vid stranden, så fint faktiskt. Där tog vi vars en öl. Sen var det dags att åka mot flygplatsen Coolangatta för min del. Så där parkerade vi bilen och alla följde med in för att se så att jag kom rätt osv. Incheckningen till flyget gick snabbt och smidigt. Sen var det dags för att säga hejdå. Var så konstigt och kändes så tomt att lämna, men såg ju framemot att komma till Sydney såklart! Iaf, säkerhetskontrollen gick bra, flyget gick bra och tog ca 1 timme istället för 1,5. Väl framme i Sydney så gick det snabbt och smidigt att få väskan, behövde inte vänta alls på den faktiskt så det var skönt. Tog en taxi till hostlet, checkade in och gick till rummet. Här ska jag bo i sammanlagt 12 nätter och änsålänge känns det bra.

På torsdagen träffade jag en svensk tjej som bor i samma rum som mig. Så vi käkade frukost tillsammans och sen åkte vi med tre andra från samma hostel till en strand som heter Curl Curl. Där va inte många turister och verkligen så fint. Efter det åkte vi tillbaka, handlade mat, och sen lagade vi mat och sen fixade vi oss för vi skulle ha lite krök på kvällen.

Idag (fredag) var jag och den svenska tjejen med två härifrån Sydney på en liten pyttestrand och sen på Manly Beach. Men när det började bli lite molnigt och kallt bestämde vi oss för att åka hem. Slappade på rummet än stund, sen duschade vi innan vi gick ut för att hitta någonstans att äta. Vi blev sugna på pizza och hade fått en restaurangkedja rekommenderad, Crust gourmet pizza tror jag den hette, så vi letade upp den och åt där. Det var verkligen en så god pizza. Så det är ett tips för den som ska åka hit. Sen promenerade vi genom staden hem och det var skönt att få gå lite och så gick vi genom Darling Harbour och det var ju hur fint som helst där. Kom tillbaka till hostlet strax vid 22-tiden. Bytte om till pyjamas och sen var det Netflix som gällde. Nu ska jag sätta i öronproppar och sova. Klockan är mycket nu och det är ju en dag imorgon med!

Idag är det ju annandag jul, eller boxing day som man säger här. Vaknade ganska tidigt idag, facetimeade med min familj och närmsta släkt. Pratat med dom mycket nu den senaste tiden och speciellt nu vid jul. Känns ju såklart lite konstigt att inte ha varit hemma på julen, men samtidigt har det varit kul att få uppleva det i ett annat land. Dessutom så gör det inte så mycket att inte ha varit hemma över julen heller. Är ju verkligen på världens bästa resa just nu så kan verkligen inte klaga. Skönt att slippa all hets som det kan bli hemma och annandagsrean haha😛

Annars idag så packade jag lite på förmiddagen, åker ju till SYDNEY imorgon för att vara där i ca en månad!! Så taggad för det. Sen åkte vi iväg för att gå till Hells hole. För att komma dit så åkte vi bil en bit först, upp på berget och in i skogen typ. Sen fick vi parkera och gå ett x antal kilometer och gå ner 200 meter i höjden. Vi gick i en urskog och där kunde man se rektangulära hål i några få träd. Dessa hålen kommer från när engelsmännen va här för att skövla massa träd. Så i dom hålen hade de sina fötter och sen kunde de såga ner träden. De nersågade träden fick sen åka på floden brunswick river till brunswick heads som ligger vid kusten, där blev de lastade och fraktades iväg med skepp till England. Byn nedanför denna skogen heter Uki, från UK1, och det kommer ifrån att Englands/United Kingstons finaste träslag kom därifrån.

När vi väl va framme vid Hells hole, som är ett stup ner till en dal och där det går massa vattenfall neråt långt uppeifrån. Till slut så rinner vattnet ner till stupet, över kanten och ner till en pool där i klipporna. Det sägs att när folk kom hot till Australien och jagade och dödade aboriginer så jagade de dom inneifrån skogen och mot stulet så att de till slut fick hoppa ner mot sin egen död eller bli dödade på annat sätt. Googlade lite snabbt nu ikväll för att kunna hitta någon relevant fakta angående detta men kunde inte hitta något så om detta är sant eller bara gamla sägner vet jag inte! Ganska sjukt ändå, men kan ändå efter att ha sätt stället tro att det kan ha varit så på riktigt. Iallafall så var det otroligt fint där och helt klart värt den jobbiga vandringen! På vägen tillbaka till bilen började det regna lite, sen stannade vi till i Main arm shop och åt pommes och vi vuxna tog en öl och barnen vars en läsk.
Kvällen har bjudit på god mat, en massa regn/åska/blixtrar, filmmys och svenskt godis.

Nu ligger jag här i sängen, nöjd, mätt och glad. Ska alldeles strax sova så jag kan komma upp i tid imorgon. Flyget till Sydney går inte förrän på kvällen men innan dess ska vi en sväng till Tweed och vill ändå kunna ta till vara på förmiddagen här så gott det går!

Hoppas alla ni där hemma mår bra och har det bra och god fortsättning på er!!

Idag var det (är det, lite beroende på var man är i världen) julafton, tror dock inte någon har missat det men ändå.. och oj alltså, verkligen så annorlunda att fira jul här jämfört med hemma. Tycker faktiskt om julen, att det är en mysig tid att spendera med familj, nära och kära. Så mycket ljus, mat, mysiga dekorationer, Kalle anka osv. MEN här, 35 grader värme, orkar knappt göra något och har spenderat största delen av min julafton i bikini.

Denna dagen har känts precis som vilken dag som helst här. Förutom vissa saker. På morgonen facetimea jag med min fina släkt hemma i Sverige. Mamma, pappa, brorsan, mormor och morfar, morbror och två av mina kusiner. Kul att prata med dom! Sen var det mest bara att ta det lugnt och förbereda lite olika saker. Åt lunch, åkte upp till dammen och badade, brände mig på ryggen då jag låg på en surfingbräda utan rushie och inte hade smörjt in mig med solkräm, DUMT!! Bakade även lite lussekatter då det är min favorit nu till jul och har haft cravings efter det i stort sett sen jag åkte hemifrån.
På eftermiddagen kom det hit en annan familj där mamman också är ifrån Sverige. Vi åt mat och snackade och allt sånt vanligt. Spelade julklappspel för att försvenska (är det ens ett ord? Don’t think so) det hela. Gick även ner till stora vägen då den allmänna brandkåren kör runt med en tomte i brandbilen och delar ut godis, så kul haha! Badade i creeken påväg tillbaka upp till huset. Sen åt vi efterrätt och pepparkakor. Gästerna åkte för en stund sen och nu har jag lagt mig. Är helt slut😅 Har haft en jättebra dag och är så nöjd med den☺️

Annars de senaste dagarna har jag varit i Byron och gått lighthouse walk, åkt ut på landet och köpt en gigantisk vattenmelon, varit på stranden ”Blue beach” i ocean shores. Nu ska jag läsa lite och sen sova, är ju en dag imorgon med!

Igår på eftermiddagen åkte vi till unicorn falls, det är som ett liiiitet vattenfall och typ två små dammar kan man väl säga. Och så va där skog runt om kring, va verkligen fint och ett mysigt ställe. Barnen badade såklart men varken jag eller Elsie gjorde det, vågade inte haha. För att ta sig dit körde vi bil, eller jag körde haha, första biten på vägen var som en vanlig väg, asfalterad osv så inget konstigt med det. Men sista biten, en jävligt lång bit, var på en grusväg. Inget konstigt med det tänker kanske ni då, grusvägar finns ju i Sverige med. Men det va en sjuhelsikes grusväg, har aldrig varit med om en liknande grusväg i Sverige. Smal, slingrande och så sjukt skumpig och ojämn. Det va fan en ansträngning att köra där😂 men vi kom både dit och hem helskinnade så det va ju tur. På hemvägen åkte vi inom wollies och handlade till kvällsmaten och jag lagade kängruburgare, sötpotatispommes, sallad och såklart lite olika dressingar till. Resten av kvällen spenderade jag på altanen för det var för varmt för att va i huset. Pratade även med min lilla mamis på kvällen❤️

Idag har vi bara varit hemma och gjort grejer här. Har badat i creeken, haft vattenballongskrig, spelat spel osv. Har även solat en del på eftermiddagen och under tiden lyssnade jag på Alice och Biancas första avsnitt. Gillade den helt klart så den kommer jag fortsätta lyssna på! Efter kvällsmaten satt jag ute på altanen och kollade serier där. Såg även fladdermössen flyga ut från där dom hänger i mullum för att leta mat. Gillar inte fladdermöss sen jag var på Bali, blev fett rädd för dom då. Var sånna små fladdermöss som flög överallt och fett nära, uuuusch, men dessa här är mycket större (blööö🤢) men att se dom flyga på långt håll går bra och det va faktiskt lite fint nästan. Men nä, fladdermöss är ingen favorit.
Nu tänkte jag försöka sova, vilket jag har försökt med nu i ca två timmar kanske. Kan verkligen inte för det är så sjukt varmt. Har varit typ 35 grader och strålande sol idag, så har blivit riktigt varmt här på ovanvåningen. Men nu börjar det bli svalare så hoppas jag ska kunna somna snart iaf.