Idag började Alicia och Emmy i Lilla Svenska skolan. Här börjar de skolan kl 9 och går till kl 14 mån-fre, Alicia har lång dag på tisdagar då hon går från kl 9-16. De blir hämtade från vårt boende, Slow Down (dit vi flyttade i lördags), kl 8.45 varje morgon. Härifrån till skolan tar det endast några minuter med buss till skolan. De är många barn som går i skolan som bor på Slow Down.

Varje måndag får föräldrarna åka med till skolan på morgonen. Då startar veckan med att alla elever i skolan samlas i Salan (ett samlingsställe ute under tak där de även kan sitta på raster och spela spel och umgås etc) Veckan startar då med att hissa Thailändska flaggan och sjunga Thailands nationalsång! Då presenteras även de nya elever som börjar på skolan, ev utflykter eller annat kul som ska hända under veckan. Emmys vecka startade med att Förskolan tom trean åkte på utflykt till ett tempel där de bl.a. fick träffa en munk. Hon tyckte utflykten var rolig, de fick fråga munken var sin fråga (alltifrån hur gammal han var till varför munkarna inte har något hår=för att de inte ville lägga tid/pengar på att klippa sig och för att de inte vill behöva bry sig om frisyren☺️) Munkarna har alltid orangea kläder, alla har samma typ av kläder och alltid orange. Sen fick de bl.a. tända var sin rökelse i templet och tänka på tre bra saker var som de skulle göra/tänka på. (Ex vara en bra vän) Lunchen idag bestod av stekt ris med grönsaker och kyckling. De äter Thaimat fyra dagar i veckan och fredagar brukar de få något annat, ex pasta eller hamburgare och så får de efterrätt.

Här kommer lite bilder från skolan osv

Här kommer några bilder från vår lägenhet på Slow Down. Vi bor nu i en etage lägenhet med uteterass. Varje måndag är det marknad här utanför Slow Down och idag var vi och köpte massa färsk frukt som vi gjorde en fruktsallad av. Frukten smakar såå mycket godare här!! Vi köpte mango, ananas, papaya, bananer, melon och passionsfrukt.

Här kommer lite bilder från skolan osv

Idag åkte vi söderut och besökte de tre sydligaste stränderna på Koh Lanta: Bamboo Bay, Klong Jark och Nui Bay. Väldigt vackra, mindre stränder som just nu nästan var folktomma. Vid Nui Bay fanns en hel del apor, en del mindre vänliga som sprang emot oss och försökte ta vår frukt! Här kommer lite bilder från dagen. (Skickar även med en bild på en varan, på begäran 😊)

Idag tog vi en båtutflykt som gick till fyra olika öar. Första ön var Koh Chuek där vi snorklade och såg en del olika färgglada fiskar. 🐠

Sen åkte vi vidare till Koh Mook där vi simmade igenom Emerald Cave, en grotta som var 80 meter lång, i mörker! (Endast upplyst av en ficklampa) Men väl igenom kom vi till en liten sandstrand med bergsväggar runt, där såg vi både olika fåglar och två varaner som gick på stranden. Riktigt häftigt ställe! Efteråt blev vi serverade god thaimat på båten som vi alla åt med god aptit! Nästa stopp var Koh Kradan, där vi snorklade lite mer. Här hittade vi bl.a. Nemo!

Sista stoppet var Koh Ngai där vi lade till i ca en timme för bad. En liten ö med något enstaka hotell. Väldigt vacker!

Då var vi äntligen framme på Koh Lanta! Totalt 26 timmars restid blev det, från det vi åkte hemifrån Grimsås till vi var framme vid huset på Koh Lanta. Det gick faktiskt riktigt bra, trots lite sömn!

Nu njuter vi av sol, pool och havsbad! Vi har 150 m till stranden från vårt hus. Här kommer lite bilder från vår resa hit och lite andra blandade bilder!

​​​​Då är det äntligen dags att ge oss iväg på vårt äventyr! Nu är väskorna packade och allt fixat och klart på våra respektive jobb, klart med våran inneboende i huset när vi är borta och resehandlingar etc ligger klara! Så imorgon kl. 13 går planet från Landvetter. Detta kommer att bli längsta flygresan för Alicia och Emmy, total restid ca 24 h med de olika flygen, mellanlandningar, väntetider, transfer osv innan vi är framme vid vårt första boende på Koh Lanta! (Vi åker via Helsingfors till Bangkok och vidare till Krabi med inrikesflyg). Så det är bara att hoppas på en god natts sömn i natt! ;)

Nästa inlägg kommer förhoppningsvis lite bilder från resan!

Välkomna till vår blogg! Vi som kommer att skriva här är Familjen Björk/Johansson: Robert, Helena, Alicia och Emmy. Vi ska ska åka till Thailand (Koh Lanta) och vara borta i 7 veckor, det kommer bli ett äventyr! Barnen ska gå i Svenska skolan i 5 veckor. Första veckan ska vi semestra, se oss lite omkring på ön och vänja oss vid varmare klimat etc. Då ska vi bo i en villa med egen pool vid Long Beach. Sen kommer vi flytta till Slow Down Resort som ligger närmare skolan (vid Klong Dao stranden) och bo där i 5 veckor. Sista veckan ska vi resa runt lite innan vi åker hemåt.

Här kommer ni kunna följa oss och se/läsa om vad vi hittar på under dagarna! Hoppas ni vill följa med oss på vårt äventyr!