I söndags var det kalasdags och vädret visade sig på sin bästa sida, strålande solsken och värme. Min bror fyllde hela 30 år och det ville vi såklart fira tillsammans. Uppklädda och med paket åkte vi till våra föräldrar som ordnat smörgåstårta och massa gott. Barnen hjälpte till att få fram allt och hade så roligt, några vänner och barn var på plats och till helgen skall han firas lite mer av oss och några av sina närmaste vänner, det ser vi fram emot det också.

Lex och morbror var så stiliga i sina skjortor, fina killar och ham älskar att vara med morbror, fick hjälpa till att öppna paket och visa den fina boken med bilder vi gjort. Barnen gjorde kort allihopa på morgonen, kul att få från alla, och en present till såklart.

Försöker krama ut det sista på semestern och fixa här hemma, vill så gärna få ordentlig ordning här så vi trivs lite extra bra.

Så igår fick jag bestämt mig för att göra om framsidan på huset, bygga mur och måla om. Sagt och gjort och med världens bästa hjälpreda i sötaste outfiten 🙈 som han valde själv så kom vi halvägs i alla fall. Nu är det gamla stenläggningen borta och ny mur är inhandlad och lagd på plats, det blir väl alltid större projekt än man tror. Grundarbetet tog mest tid, men det är det värt då det håller bättre och ser snyggare ut. Jorden lyckades jag få på plats med, så nu är det bara lite ny vit färg på väggen bakom och gröna träd som håller både somna och vinter, och lite fler sten utanför grinden. Så härligt att få i ordning, och få en välkomnande entre.

I söndags var vi med barnen, min bror och mina kusiner och barn på bushuset, ett lek och busland som ligger här där vi bor. Det blåste halv storm ute och även om jag och min kusin ville fotat ute, så bestämde vi oss för att ta det nästa gång hon kommer och gjorde något för barnen istället. Vi har gjort massa med barnen på semestern, det vi har kvar är etn tur till Danmark och en djurpark, men vädret har varit för kasst för det.

De lekte och lekte i flera timmar, och ingen av dem, inte minst mini ville gå hem. Så uppskattat med massa tid att springa av sig, leka bland bollarna, studsa upp och ner och inte minst åka kana. Innan har jag inte velat släppa Lex men han är ju 3,5 år och klarar sig ju rätt bra själv, med ett litet vakande öga. Har så svårt att släppa taget men under denna semestern har jag verkligen kunnat släppa taget lite, skönt för både han och mig. Detta lekland är lagom stort för mindre barn, så lätt att se dem hela tiden och perfekt att fika med massa gott. Värt ett besök helt klart.

I går fick jag bilder från min kusin då jag glömt mitt kort i datorn. Hennes hemsida hittar ni HÄR .

Vi har haft underbart besök hela helgen, och det är därför det ekat tomt här inne, så härligt med lite tid att vara tillsammans utan massa måsten. I fredags kom mina kusiner, ganska sent så vi fick tid att bara umgås och igår blev det utflykt, så glada att de kommer hit minst en gång per år, önskar det var oftare vi sågs men min ena kusin bor i Dubai så det blir en lång resa för henne. Men som sagt lycka varje gång vi ses allihopa.

Igår gjorde vi Slottskogen, det är en otroligt fin plats och perfekt för barnen, med djurpark, klappzoo och massa ytor att springa runt på. Naturen är så fin här, vi måste verkligen åka dit oftare, finns så mycket att göra och är det bara fint väder kan man gå här i fler timmar, ta med picknick och leka på Plikta. Vi fick med oss morbror med, till Lex lycka.

Vi passade in så vi hann och gå i parken innan sälmatningen och pingvinmatningen, vilket var jätte uppskattat av alla barnen. Barnen zoo där man får klappa tror jag alla barnen gillade bäst, men även hästarna, älgarna och svanarna. Att det dessutom är gratis tycker jag är så bra, det är ine alla som kan ge 500-1000 kr för ett zoo besök.

En fantastisk månad är över, njutning på topp och massa fina semesterminnen att spara på för livet. En resa till andra sidan jorden tillsammans med mannen och mini, en dröm som gått i uppfyllelse och en fantastisk resa. Men borta bra, hemma bäst, det är så skönt att vara hemma igen och ha ledig hemma tillsammans. Vi har förutom härliga dagar tillsammans med utflykter hela familjen här hemma på olika håll, varit på bio, ute och ätit ich haft en del hemma fix, så skönt att vi i princip har gjort färdigt hallen nu och fått mer klart i badrummet, vi tar små steg fram, skall bli så skönt att en vacker dag bli helt klara.

Nu ser vi fram emot en fortsatt underbar augusti, med ännubättre väder, mer roliga påhitt och utflykter, trevliga besök och middagar i solnedgången. Visst låter det som en lyckad plan för månaden.

Lite nytt från @hm till Lex, ljusa härliga färger som passar både nu och till hösten när förskolan börjar igen. Mjuka och tåliga plagg behövs, en treåring skall kunna leka och njuta av det utan för trånga åtsittande plagg men samtidigt är jag petig och vill att det skall se ordentligt ut. Just nu längtar jag efter alla höstnyheter, gör ni det med? Vilka är era favorit märken? Några tips på något jag inte får missa?

I helgen var vi uppe hos barnens farfar och hälsade på och hjälpte till att måla tak, och barnen och jag passade på att promenera. Vi har en liten som älskar tåg och nedanför backen hos barnens farfar ligger tågrälsen där tåg åker förbi flera gånger i timman. Så till hans lycka gick vi ner ocv tittade när det kom, viljen lycka, vi hade en som hoppade av lycka. Nova passade på att filma också, ocv filmen har han nog sätt 50 gånger redan. Vi såg även ett tåg när vi tog oss till poolen några timmar senare, och stannade såklart ocv tittade. Det gjorde hans dag helt klart.

Igår tog vi med barnen till havet här, middag på restaurangen som ligger i hamnen och dessutom tid för att gå på stranden, plocka snäckor, doppa fötterna och kasta stenar på vatten ytan som Lex älskar. Attans kallt i havet om ni frågar mig, skillnad från badet för en vecka sedan helt klart, men till och med Lex ville vara i vattnet. Här är så himla fint och massa båtar att titta på, stranden med sand, tång och snäckor. Ute på öarna utan för oss är ännu finare, vi skall försöka åka till Hönö, Öckerö eller Knippla, bara det blir lite finare väder.

Dagarna på semestern går så attans fort, och vi försöker njuta så mycket det bara går, samtidigt vill vi få gjort en massa praktiskt och inte låta dagarna bara passera då det är långt till nästa långledighet.

Igår bestämde vi oss helt spontant att åka till barnens farfar och stanna över en natt eller två, riktigt trist väder och inga fasta planer och barnen älskar att åka upp. Eftersom det är en kort resa dit, knapp timma, men ändå kommer man till landet med massa djur,natur och familjen såklart, var det en lagom resa. Vi har lovat att blir det bättre väder så skall de får bada också, träffa kusinerna och umgås med vänner. Egentligen hade jag ingen lust att packa igen, saknar min garderob och bara kunna välja och vraka, men vad gör man inte för barnens skull.

Att vända tillbaka tiden och kroppen efter att varit ute och rest var efter denna resa svårare än jag trodde, vi är alla tre helt slut ännu. Delvis sov vi ju inte själva på resan hem, vilket i och för sig mini gjorde, så vi saknade ju några timmars sömn, eller typ ett helt dygn, och sen sov vi när vi kom hem för att alls bli människa. Vi lämnade USA på deras eftermiddag och kom hem på förmiddagen här, så vi hade behövt sova på vägen hem, ett tips så här i efterhand. Jag som i princip aldrig sover på dagtid, somnade igår på dagen, så i natt kunde vi inte somna och resten av familjens sover ännu och då är klockan över tolv. Tur vi har semester så vi har några dagar att vända om, trots att jag skull kunna sova i flera timmar till just nu så skall jag idag försöka hålla mig vaken och somna tidigt istället. Får så hur det går...

Nån som har några bra tips?