Header

Först visste jag inte om jag skulle skriva något. Precis som många andra så har jag också fallit offer för sexuella ofredanden. Det är vardag för oss alla. Alla kvinnor lever i det här. Jag behöver inte ens nämna någon speciell handling. Det är för många. Men i dag blev jag bara så jävla arg. Så arg på män som inte fattar grejen. En kommentar i mitt flöde på FB fick hela mig att börja koka inombords. Skamlös jävla kommentar.

Fick verkligen bekräftat hur viktigt #metoo är. Män förstår inte allvaret. Att säga "men inte jag" "det är en häxjakt på män" är så jäkla respektlöst mot de som upplevt våld eller sexuella trakasserier. Det är att vifta bort problemet som att det är en unik händelse eller rent av påhittat. Just nu fokuserar vi på de miljontals människor som VÅGAR berätta om sina upplevelser, som tidigare hotats, betalats för att tiga eller skämts. Du får fortfarande flörta. Men inte våldta. Så enkelt är det. Verkligen, så enkelt är det. Om DIN typ av flört är att ha sex med någon som inte vill, kyssa någon som säger nej, ta på någon när denna är utan medvetande. Det är inte att flörta. Det är ett sexuellt övergrepp. Och det är vad som nu går under #metoo. Killens kommentar "det är en hetsjakt på oss män" förminskar alla dessa tjejer och killar som äntligen vågar träda fram. Det är oacceptabelt och trist att han inte lärt sig något av #metoo. Att samhället måste just förändras och gå samman för att motverka att fler drabbas. Inte fortsätta på en icke jämställd nivå. En fortsatt sexistisk värld.

Att säga att "det var ju min mamma som sa det", förändrar ju ingenting. Du valde att sprida vidare hennes kommentar istället för att säga ifrån och prata om allvaret. Man kan skämta hur mycket man vill, men just nu är väl ändå hela poängen att vi INTE ska skämta på någon annans bekostnad? Ja, vi tjejer tål skämt, när dem är roliga!

Heja alla starka kvinnor – ni är framtiden!

Tack till alla män som säger ifrån och är ett föredöme för andra. 💕💪🏼 Med inspiration från @pegparnevik

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Efter mitt inlägg om viktnedgång fick jag många hejarop och frågor. Många vill förändra sin hälsa men vet inte hur. Och det förstår jag. Jag visste inte heller i vilken ände jag skulle börja när jag förstod att jag gått upp i vikt. Många gånger smyger sig de där extra kilona på utan att du märker skillnad. Först när du inte kommer i dina kläder börjar det bli jobbigt. Därför tänkte jag berätta lite om hur jag förändrade mitt liv och min hälsa.

Tips

1. Sätt upp ett mål. Jag satte upp ett viktmål som jag skulle klara på sex månader. Det funkade bra som motivation för mig. Då har du en anledning att träna.

2. Börja alltid med en sak i taget. Om du förändrar hela din livsstil över en natt kan jag lova dig att du inte kommer att fortsätta. Gå långsamt fram och ta en sak i taget. För mig var ett första steg att köpa nya träningskläder. Det motiverade mig väldigt mycket.

3. Det första jag gjorde som förändrade mycket var att jag slutade dricka läsk helt och hållet. Visst, ibland blev det någon läsk men på vardagarna förbjöd jag mig själv att dricka det och bytte ut mot kolsyrat vatten eller vanligt vatten. Även om läsken är sockerfri så finns det skadliga ämnen som aldrig går ur kroppen och du kan få problem med blodpropp, diabetes, tidigt åldrande, förslitning på emaljen osv. Framförallt kan lightläsken orsaka depression via det sötningsmedel som finns i läsken. Läs mer om det här.

4. Gå till gymmet! Ja, tyvärr måste du röra på dig för att må bättre. Ta din träning i flera steg och börja lätt. Börja med att ta längre promenader. Övergå sedan till att jogga. När du känner dig redo bör du ta dig till antingen ett utegym eller ett vanligt gym. Fundera över vad som funkar bäst för dig. Är det maskiner, fria vikter, gå på pass med instruktör, anlita en PT eller något annat. Så länge du rör på dig i kombination med styrka är det bra. Jag tittade exempelvis mycket på Youtube-klipp för att få inspo till olika styrkeövningar. Här kan du läsa om hur och vad jag tränar.

5. Sätt träningen på ditt schema. Ta din träning på allvar. Det viktigaste nu är att du fortsätter. Då är det viktigt att du planerar din träning så att den blir av. Börja med 2-3 träningar i veckan och öka när du känner att du är redo. Den bästa träningen är den som blir av.

6. Variera din träning. Gör inte samma träning vecka ut och vecka in. Då kommer du tröttna. Blanda pass med promenader eller joggingturer och variera dina pass. Så fort du tröttnar så byt ut den träningen mot någon annan typ av träning. På så sätt kommer din träning att bli roligare när du får testa nya saker.

7. Öka. Nu har du kommit in i nya rutiner då är det dags att öka. Öka vikter på gymmet, öka antalet träningspass i veckan och börja kontrollera din mat. Jag rekommenderar minst 30 minuters träning fyra- fem gånger i veckan.

8. Maten är viktigast av allt för en stabil och bra hälsa. Vill du gå ner i vikt måste du ändra dina matrutiner. Jag slutade äta snacks och skräpmat på vardagar. Kolhydrater som ris, pasta, potatis och bröd bytte jag ut mot grönsaker och andra alternativ som: glasnudlar, avokado, bönpasta, knäckebröd och grönkål. Men jag tillät mig själv att få äta vad jag ville på helgerna. Så länge jag höll mig till min nya matplan i veckorna. Va inte så hård mot dig själv i början, gå långsamt fram. Det viktigaste är att du fortsätter och inte går tillbaka till gamla vanor.

9. Sluta titta på vågen. Titta på ditt midjemått. För att lättast se resultat bör du ta en förebild för att jämföra. Jag satte ett viktmål som jag skulle klara inom 6 månader. Men jag skulle också rekommendera att du mäter din midja och rumpa. På sex månader hinner mycket hända.

10. Beröm dig själv. Har du kommit så här långt har du lyckats förändra ditt liv.

Likes

Comments

Vanligtvis när hösten kommer går jag in i någon sorts depp. Men inte i år. Jag är så glad att vi får ha sån härlig värme och underbara färger. Och att få slänga på sig fina höstjackan är ju inte fel. Hittade den hos Svea faktiskt.

Jacka från Svea här. Mössa från Acne här. Väska från Lindex här. Örhänge är också från Lindex.

Likes

Comments

Den här helgen har varit fullspäckad från morgon till kväll. Den började i fredags med att Heidi och familjen kom över på Idol-mys och tapas. Älskar tapas!

Meny
Honungsgrillad Sötpotatis och potatis med hot creole-sås
Cevapchiche med aioli
Harricotverts med bacon
Rostade rödbetor med getost
Pullded pork

Efterrätt
Halloncheesecake


Eftersom jag har en spraytan-maskin nu passade vi på att prova den. Mjaaa, haha, färgerna va ju inte riktigt vad vi hoppats på så jag måste beställa nya. Inte helt lätt det där med att få till rätt färg. Men men, roligt va det iaf. Speciellt att få upp pop up-tältet, haha! Inte helt lätt kan jag säga.

Lördag dag började med kalas och fika för H:s syster som fyllde 32 år. Hipp hipp hurra! Sen fick vi skynda hem och förbereda kvällen eftersom mina föräldrar va inbjudna.

Meny
Kycklinggryta med självplockade kantareller
Hasselbackspotatis

Massa prat och så spelade vi bezzervisser. Jätteroligt spel, kan varmt rekommendera. Ah, så såg min helg ut. Hur va din?

Älskar mina nya linneduk!

Likes

Comments

Samtidigt som det känns ganska obekvämt att dela före- och efterbilder, så känns det rätt bra. När jag började träna hade jag som mål att gå ner tio kilo på sex månader. Well, that did'nt happen. Det var otroligt svårt att gå ner i vikt. Men väldigt lätt att gå upp.

Men vikten är inte allt. Det finns så mycket mer du tjänar på att träna och ändra på dina matvanor. Du mår bättre, har mer energi och blir fastare. Vågen kanske är oförändrad, men det är INTE min kropp. Den har fått mer stabilitet, rörlighet och muskler. Som ni kanske vet väger ju muskler mer än fett. Så viktnedgången blir ju lite skev då. Tjoho!

Även om det kanske känns som en besvikelse att jag inte gått ner mer än 5 kilo, så tycker jag ändå att resultatet och målgången är helt okej. Jag är väldigt nöjd att jag kommit såhär långt. Den 17 oktober har det gått sex månader sedan jag startade.

Nu gäller det bara att fortsätta. Och jag är så motiverad. 

Bilderna till vänster är sex månader gamla och bilderna till höger är tagna idag. 💪🏼

Likes

Comments

Som jag berättat tidigare så gick jag upp väldigt mycket i vikt när jag började må dåligt. Jag åt skräpmat hela tiden. Orkade inte gå på gym och sket helt i min hälsa kan man väl säga. Jag försökte verkligen, men orken fanns inte där.

Räddningen blev en uppsägning och en flytt. Direkt kom motivationen tillbaka och jag började träna för att det var roligt. Nu kan jag knappt leva utan träningen, haha. Älskar känslan efter ett hårt gympass eller cirkelpass. Beroende på säsong så ser min träning annorlunda ut, men ungefär såhär ser min vecka ut just nu:

Måndag
Tränar CXWORX i 30 min. Ett pass med instruktör som tränar mage, bål och rygg.

Tisdag
Tränar Zumba med instruktör i en timme. Fantastisk kul men också bra kondition/cardio.

Onsdag
Tränar cirkelpass i 30 min. Här varierar övningarna med styrka och kondition i fokus, både med och utan vikter. Simpelt förklarat så är cirkelträning stationer med olika övningar. Rejält svettigt varje gång.

Torsdag
Kör ett till pass med CXWORX 30 minuter.

Fredag
Vila. Men ofta en längre promenad.

Lördag
På lördagar älskar jag att starta dagen med ett tufft gympass. Då tränar ofta jag och min pojkvän tillsammans. Han är duktigare på styrkeövningar plus att vissa övningar är enklare om man är två. OCH det är gött att peppa varandra att ta i hårdare.

Söndag
Vila. Här blir det oftast en längre promenad, men annars bara en riktigt slappedag. Kroppen måste ju få tid att återhämta sig. 

Den bästa träningen är den som blir av. Men jag hoppas att ni som läser får lite motivation eller inspiration att ta er tid att träna denna veckan. Jag lovar, ni kommer få så mycket mer energi och du kommer må så mycket bättre. Så massor av pepp till er som läser! 


Likes

Comments

Sen jag blev sjuk har lugn och ro stått på schemat. Bara ta dagen som den kommer. Ingen stress. Ingen press. Inga måsten.

Något som är som balsam för själen är att gå i skogen. Allt är så lugnt och tyst. Man kan till och med höra vinden vina i trädtopparna.

I skogen finns inga måsten och du kommer så nära väsentliga saker och flyr undan all kommersialism. Här finns inga prylar du "måste ha", inga skyltfönster, inga karriärbarriärer, inga falska människor och ingen ondska. Bara renande lugn.

Jag är en människa som älskar stadens puls, men det är viktigt att ta dig tiden för små stunder av reflektion. Att ta en skogspromenad är en sådan stund för mig. Prova du också.

Likes

Comments

När jag var yngre trodde jag att alla levde i perfekta förhållanden. Många gånger ser det ju ut så. På utsidan. Därför tänkte jag dela med mig av vad jag och min pojkvän bråkar om mest. Kanske kan det hjälpa någon som tror att tvåsamhet är enkelt, perfekt och skavfritt.

Var är mina nycklar?
Jag vet inte hur många gånger jag skyllt på min pojkvän att han tagit mina nycklar. Nästan varje dag frågar jag om mina grejer. Oftast så är det ju jag själv som glömt bort vart jag lagt dom.

Städning
Jag HATAR att diska. Verkligen hatar det. Vem som tar disken är ett ständigt dilemma, haha. Men som tur är så gillar vi olika saker när det kommer till städning. Jag älskar ex att städa toaletten. Då kompenserar vi upp varandra med att den ena gör en sak och den andra en annan. På så sätt kan man undvika bråk om man på förhand diskuterar ihop sig kring vad man "gillar" så gör man alltid den sysslan och slipper en annan. Funkar på oss.

Pengar
Här är det jättesvårt att råda någon annan. Men jag tycker att det är viktigt att man alltid har en egen ekonomi. Att börja låna pengar av varandra är ALDRIG bra. Barnfamiljer har ofta en annan situation, men jag tycker att man alltid bör ha en buffert. Och jag tycker att dom pengar du tjänat ska du få göra precis vad du vill med. Sätt hellre upp gemensamma sparmål, på så sätt är det enklare att säga att någon slösar om man sparar till något gemensamt.

FIFA
Mm, hur många flickvänner måste inte stå ut med detta eviga spelandet? Och fotbollsmatcher.

Mobilen
Sluta sitta med mobilen HELA TIDEN! Tror min pojkvän upprepar denna fras minst en gång om dagen, ibland fler. Då brukar jag kontra med hans FIFA, hehe. Men ärligt, det är inte sunt att sitta fastklistrad i mobilen. Försök sätta en gemensam gräns för vad som är okej för er relation.

Jobb
Hur mycket är okej att jobba egentligen? När jag bodde i Sthlm så jobbade jag ibland 60-70 timmar i veckan. Till slut kommer din partner tröttna om du inte prioriterar hen. Men det är också viktigt att partnern förstår dina livsmål och vad som är viktigt. Mår du bra av att jobba mycket så ska du såklart få göra det. Men då kanske konsekvensen blir att din partner lämnar till slut. Eller att du blir utbränd. Försök prata igenom jobbsituationen och försök ha förståelse, kom fram till hur mycket tid ni kräver för att va ihop och kompromissa.

Tidsoptimist
Jag är en fruktansvärd tidsoptimist och har svårt att hålla tider. Det är väldigt frustrerande och leder oftast till ett litet tjafs.

Svartsjuka
Att vara svartsjuk ibland är normalt. Det händer även den bäste. Men låt det inte gå över en gräns. Vi har en väldigt öppen och ärlig relation, men har haft kompisar som haft otur. Så tänkte dela med mig av saker som absolut aldrig är ok:

1. Titta i mobilen utan lov.
2. Spåra personens mobil utan lov. (Ja, det finns en app som gör att man ser vart personen befinner sig med hjälp av telefonen. Och NEJ, ingen av oss har provat).
3. Kommentera någons klädstil med att "det där kan du inte ha på dig då kommer killarna/tjejerna titta".
4. Förbjuda din partner att gå ut med kompisar.
5. Kontrollera din partner


Alla par bråkar och det behöver inte vara något fel med det. Att rensa luften ibland kan många gånger va väldigt skönt. Dessutom rensar det ofta bort allt småtjafs som ligger och gror. Kommentera gärna om ni också bråkar och om vad.



Likes

Comments

Älskar ju rosa så tänkte tipsa om några rosa skönheter som är helt magiska alltså. Gaaah!!

Bild lånad av grymma Andrea Hegard.

Sooo fluffy! Du hittar den här skönheten från Pello Bello här.

Något dyrare variant. Den här från Meotine går loss på 14.000sek. Helt galet! Du hittar den här.

Pälsväst från Missguided. Du hittar den här.

Likes

Comments

Go' kväll på er! Idag va jag uppe med tuppen för ett roligt möte i Malmö. Helt okej att gå upp tidigt då. Trist bara med regn precis hela dagen. 😩

Helgen har varit Supermysig. I fredags åt vi god mat och kollade på Idol med fina H och M. Måste fråga om receptet på grytan. Såå god. Jag passade också på att inviga min röda dress från H&M. Väldigt fin på faktiskt och skön.

I lördags va vi på kalas hos Hampus systers son. Så fint ordnat och Hampus syster och man har så himla fint hus. Nybyggt och superfräscht. Hittade ett jättefint inslagningspapper med små glassstrutar på! Hur fint?!! Chloé hjälpte till att slå in alla paketen, eller ja hon lekte mest. Hoppas ni får en superfin kväll!

Likes

Comments