God kväll från Kap Verde,

6 dagar har jag hunnit vara på den här vackra ön. Jag har verkligen haft fullt upp då jag just nu är igång med att studera hela vårat utflyktsprogram, vilket är ganska brett. Har varit på 2 örundturer, den ena i jeep den andra i buss.  Har även hunnit med ridning, quad och snorkling + en BBQ kväll på stranden. Fullt upp helt enkelt.

Jag kom hit med väldigt lite förväntningar då jag blivit lite "varnad" om att livet är här väldigt basic för oss som inte bor på stora resorts som de flesta charterturisterna gör. Samtidigt är det aldrig lätt att förbereda sig på att vara borta ett år när du vet att det i princip inte finns något att köpa dit du skall.

Jag gjorde mitt bästa och känner att jag ändå lyckats helt ok. Jag borde kanske köpt med lite mer kläder då det verkligen inte finns något att köpa här. (bortsett från färgglada afrikanska klänningar och turisttoppar) men får hoppas att någon kommer och besöker mig så jag kan  lägga in en beställning ;) Men förutom kläder finns det mesta som man kan tänkas behöva i vardagen. Dock är det mesta väldigt dyrt då allt importeras från andra öar eller länder.

Santa Maria, där jag bor,  ligger på den södra delen av ön Sal.  Här är det mer modernt än andra ställen på ön och här finns flera mysiga restauranger och barer. Har hunnit med att besöka 2 restauranger,  Londres  (suupergod tapas) och Leonardos  (italienska ägare, bra service och god mat). I lördags va jag och några kollegor ute på en drink, då lördagen är "The big day" att gå ut här då många är lediga söndagar  (inklusive mig själv). Vi började med en drink på ocean café,  väldigt fräscht och trevligt. Fortsatte sedan till Bluebar  (tror jag det hette) där en av våra kollegor va DJ. Mycket trevlig kväll och det blir helt säkert fler lördagar ute i vimlet för att lära känna nytt folk. :)

På måndag reser jag till Boa Vista och stannar där i 6 dagar. Boa Vista är den andra "turistön" här i Kap Verde. Där fortsätter jag med hela deras utflyktsprogram så det kommer bli lika busy där. När jag väl är tillbaka från Boa Vista är jag mer eller mindre färdig med min utbildning och kan börja min tjänst på riktigt.  Fortfarande mycket att lära men magkänslan säger att jag verkligen gjorde rätt val som  kom hit, även om det nog som många sagt, tar ett tag att vänja sig vid att leva och bo här.

Nedan kan ni se lite bilder från vad jag haft för mig sen jag kom  hit till Santa Maria.

God kväll från Portugal!

Efter några intensiva dagar i Sverige anlände jag igår kväll till Faro.

Kom till Sverige i tisdags förra veckan,  sökte visum direkt efter att flyget landat. Sen raka spåret till Skövde och hann spendera 3 hela dagar där innan det i lördags igen blev tåget upp till Arlanda.

Men nu är jag i Portugal,  äntligen.  Har verkligen längtat efter att mitt nya äventyr ska dra igång.

Igår när jag kom hämtade min chef upp mig på flygplatsen och därefter åt vi supergod middag nere bland massa fiskrestauranger en bit utanför Faro. Då jag va trött efter resan blev det en tidigt kväll och jag somnade gott "hemma" i lägenheten som jag bor i under min vistelse här.

I morse vaknade jag redan klockan 6 även fast jag inte skulle iväg förrän kl 9, men sånt är livet som morgonpigg.

Dagen har spenderats på office, har hälsat på precis varenda en tror jag, gått igenom mängder av rapporter och en hel del  annat så vid 19 tiden gick ögonen nästan i kors och att försöka analysera en rapport då är bara att glömma. Istället lämnade vi kontoret och åkte in till Faro för att äta middag. Idag blev det middag med min chef,  en från operation avdelningen och även hon som har samma position som jag fast här i Portugal. Mycket god mat och mycket trevligt sällskap!

Dagen har gått väldigt fort,  det känns som jag varit här betydligt längre än en dag. Men det är mycket info som ska in och jag försöker verkligen ta in så mycket som möjligt nu när jag har chansen då min chef sitter här i Portugal och inte med mig på Kap Verde.

Nu ska jag försöka sova och hoppas att elementet värmer lite bättre än föregående natt.

Puss och Kram på er.

Hej,

Om cirka en vecka lämnar jag Turkiet för nya äventyr och utmaningar.  Jag vet att jag inte varit en så flitigt bloggare under min tid här nere.  Men då jag näst ska till en plats som är ganska okänd för många tänkte jag försöka skriva lite oftare. jag har försökt hitta bra info och bloggar från mitt nästa resmål men måste säga att det är väldigt begränsat.

Jag lämnar som sagt Turkiet om cirka en vecka, jag har totalt jobbat 8 säsonger här nere och spenderat många vintrar så det känns självklart lite konstigt att åka härifrån. Samtidigt känner jag inte att jag kommer längre här nere just nu och sökte därför efter lite nya utmaningar.

Jag hade nog aldrig trott att det var såhär det skulle sluta när jag skickade in min ansökan i Augusti. Men ibland tar saker o ting oväntade vändningar och snart är jag på väg till Kap Verde där jag fått jobb som Sales Develop Executive för TUİ DS.

Jag kommer börja min resa med en tur till kontoret i Portugal för utbildning innan jag flyger vidare och installerar mig på Kap Verde.

Vi hörs snart igen!

Tchau!

Hallå från ett något kyligt Alanya!

Kom precis in från dagens springtur och det var ingen värme det bjöds på idag inte. 8 grader och en massa vind, tur man blir varm av att springa 😉

Är äntligen tillbaka i Alanya efter mitt Sverigebesök. Har varit härligt att träffa familj och vänner men det är såklart skönt att vara tillbaka här nere.

Landade sent tisdags kväll/natt efter en lång resa. Men glad att vi fick komma in i landet då 3 av oss 4 blev stoppade i passkontrollen och fick sitta i ett litet rum och bli utfrågade... men rutin på det vid det här laget. 😊

Nu blir det snart en sväng upp till saluhallen och lite andra ärenden innan nyårsafton kan börja på riktigt.

Gott nytt år på er!

​Det har varit några tunga dagar här uppe i norr och idag är första dagen då jag faktiskt känner att jag hellre hade varit där än här. Jag har mindre än tre veckor kvar och jag vet att det kommer gå supersnabbt. Jag är glad att jag bor med dom jag bor med här uppe, de gör allt så mkt lättare och jag kommer sakna vårt lilla kollektiv mest av allt här!

Arbetstillståndet har kommit, flygbiljetten trillar snart in och sen är jag redo för avfärd. Ska bli skönt o komma tillbaka till min trygghet och mitt "hem". Är jättespänd på att se vilka alla kollegor bli den här säsongen, oavsett så har jag en känsla av att det kommer bli hur bra som helst.

På tal om något helt annat, i förrgår såg jag för första gången ett riktigt stort norrsken, hela himlen va grön! Så häftig. Tyvärr tog min kamera bara svarta bilder så kan inte visa något alls. Men vackert va det vill jag lova.​

Nu ska jag snart traska upp till jobbet, ha en bra dag!

​Efter att ha känt mig lugn som en filbunke i detta vinterlandskap, där allt har sitt egna tempo, börjar jag nu känna pressen och stressen.

Om 30 dagar vinkar jag hejdå till min kära Arjeplogs familj och om 34 dagar säger jag återigen hej till Nazar familjen! Det svänger snabbt och det är mycket som ska hinnas med.. Måste panik flyga ner till Stockholm på onsdag för att fixa arbetstillstånd, och innan dess måste vissa papper ha hunnit komma hit med posten. Just nu känns det som att jag bor i tomteland någonstans och att posten aaaaaldrig kommer komma fram i tid. I morgon måste den vara här, håll tummarna! När det sen är fixat kommer steg två; hur ska jag kunna hämta ut mitt pass i Skövde när jag fysiskt befinner mig här?! Det får bli ett senare problem.

Nummer tre är ju det där jäkla körkortet, men får helt enkelt bara klara det haha! För har inte tid med en 2a uppkörning. Men ingen ide o stressa upp sig, det får gå som det går. Och det går faktiskt ganska bra, börjar kännas HELT OK att köra bil även om jag fortfarande är ganska rädd haha. Idag tvingades jag dock upp till Silver Lodge som ligger uppe på ett rätt så högt berg och att köra upp dit i detta väglaget är ingen barnlek, så jag är jävligt glad nu i efterhand att det gick bra.

Nu ska jag snart pysa iväg till jobbet, måndag = stort incheck = fullt upp!

Ha en trevlig vecka!

Godkväll!

Kan nästan tro att jag snöat in någonstans här uppe i norr med tanke på min extremt dåliga uppdatering. Men, även om det snöar helt galet mycket är jag inte helt insnöad ännu i alla fall. Jag har bara varit extremt upptagen med jobb och allt annat så har inte hunnit med mycket annat.

Januari är över, lyckades skrapa ihop nästan 230h jobb i januari, vilket ju är ganska bra jobbat. Lite galen sådär tycker nog de flesta att jag är. Men å andra sidan är jag här för att jobba och det har jag verkligen utnyttjat haha! Håller ju även på att ta mitt körkort, kanske är dags för det när man är nästan 26 eller vad tycker ni? :P Kör en halvintensiv kurs vilket betyder att när jag inte jobbar har jag körlektioner alternativt pluggar teori. Ibland undrar jag hur jag ens hinner äta?! Tyvärr hinns även det med, äta alltså, men tyvärr inget gym så det här med att svarva till sig lite är ju bara att glömma for now. I nästa liv kanske?

Jobbet då? Jo, även det rullar på riktigt bra. Händer något hela tiden och våra gäster är för det mesta extremt trevliga. Vi har gäster från hela världen så det är en väldigt internationell miljö och det passar mig utmärkt.

Naturen här uppe är helt fantastisk, jag promenerar till och från jobbet nästan varje dag och det är så härligt. Iskall frisk luft och hur vackert som helst!

Säsongen är väldigt kort här uppe och i mars är det redan över. Jag kommer njuta av varje stund tills dess för det är något helt speciellt att vara här!

Vad som händer efter detta tänkte jag hålla hemligt ett tag till men längtar väldigt mycket tills det drar igång också ;)

Ciao!

Nu har jag varit i Arjeplog i två veckor och tiden har gått så himla fort. Om mindre än två veckor går jag på julledighet och åker söder ut och umgås med familjen. Det ser jag verkligen fram emot, hann ju bara vara hemma en vecka efter Turkiet innan jag åkte hit.

De första två veckorna har som sagt gått otroligt fort, jag har hunnit komma in i jobbet och det rullar på. Jag har många härliga kollegor och efter nyår kommer vi bli ännu fler. Känns som det kommer bli en rolig säsong här uppe i Norrland.

Första kvällen när jag kom frågade dom om jag kunde hoppa in i baren på Kraja, ja men varför inte tänkte jag. Det var fullt ös medvetslös hela kvällen men en riktigt bra start. Alla som serverar är turkar som är här och jobbar över vintern bara. Grabbarna är från Kusadasi och känner såklart alla mina Nazar kollegor därifrån, small World! Som sagt, riktigt bra start haha! Men sen dess har jag hållit mig i receptionen uppe på hotell Silverhatten, som är hotellet jag kommer jobba på denna vinter.

Arjeplog är inte direkt stort, men det finns väldigt många hotell här för att vara en så liten plats. På vintern fylls staden av biltestare från olika länder som kommer för att testa bilarna på is och i kyla.

Första veckan var jag ensam är uppe i receptionen men nu har min kollega kommit och vi jobbar i skift, ikväll är det jag som har kvällsskiftet så börjar om några timmar och jobbar till 23 ikväll.

Hotellet ligger uppe på ett berg vilket gör att utsikten är helt magisk vissa dagar. Jag klagar verkligen inte!

Har inte hunnit med så mycket mer än jobb än så länge. Det finns inte heller så mycket att hitta på här, men jag klagar inte. Det finns gym på hotellet så det har jag besökt några gånger. Har även hunnit med att gå på Silvermuseet och tagit några promenader för att lära känna byn. Ja, mer än så finns inte att göra ;)

Äntligen är jag i Sverige! Landade på Kastrup igår vid halv två tiden och efter det var det en lång väg hem. Vi landade till ett mycket grått Köpenhamn och Sverige bjöd inte på mycket bättre väder. Men efter 8 månader med nästan konstant solsken ska jag nog överleva detta också.

På vägen hem gjorde vi ett stopp på Väla, jag va bara tvungen att springa in på Build-A-Bear och vilken tur jag hade!!! Det va underbara Sabrina som jobbade, hon va min assisterande butikschef när jag jobbade, det blev kramkalas för hela slanten och ett par tårar också ;) Hon hade ingen aning om att jag skulle dyka upp så hon fick en chock! Jag ville inte lämna butiken, gick bara runt o njöt, trallade på nallesångerna och kollade på alla fantastiska produkter ;) Jag har aldrig haft ett så fantastiskt jobb, jag har en känsla av att jag kommer återvända till nallarna en vacker dag, dont know where, dont know when... <3

Vaknade tidigt som tusan imorse så har blivit ett par koppar kaffe framför nyhetsmorgon, den bästa starten man kan få på morgonen.

Ikväll blir det familjemys, syster med familj kommer upp kusin är snart på väg och ja, många blir vi. Mysigt!

Ha en trevlig fredag!

Min säsong här nere i Turkiet är snart över och nu kan vi snart börja räkna timmarna som är kvar här nere. Idag lämnade vi alla uniformer i Alanya, imorgon lämnar vi allt material, datorer och telefoner i Antalya och sen är det bara att vänta ut tiden. Office är tomt och vi har absolut inget att göra ... Det känns jättekonstigt att det bara tog slut sådär. På Detur hade vi vintersäsong men här åkte alla gäster bara hem och sen blev det tomt, märkligt. Som jag sagt tidigare så kommer jag inte sakna Side speciellt mycket, men jag kommer sakna det mesta runt omkring. Alla härliga människor, sooooooooooolen, värmen, palmerna, havet och spontaniteten!

Även om vi inte har mycket att göra flyger dagarna förbi, vi hinner med hundra kafferep och äter kanske liiite för mkt kakor och gott, men vi har slitit hårt under högsäsong så kanske förtjänar vi det?

På torsdag landar jag i Danmark och åker direkt hem till Svea, skönt! Stannar hemma cirka en vecka innan nästa äventyr startar, receptionist i Arjeplog blir nästa stopp och jag är supertaggad. Det kommer bli en stor kontrast mot Turkiet, här är jag van med sol och extrem värme och där blir det istället snö och extrem kyla. Tur jag har laddat upp med stickade sockar från bergsbyarna här i Turkiet ;)