Såhär bor vi i Tobago. Vi hyr ett hus genom airbnb. Det är lite hopplock av möbler och olika mönster och färger på gardiner, mattor och överkast men det är väl lite sånt man får förvänta sig här. Det är iaf vitt på väggarna och det får man vara nöjd med 😊

Här finns totalt 3 sovrum och 3 badrum. Vi har väldigt högt i tak i våra sovrum och på toaletterna, vilket är skönt, och duscharna är för en gångs skull rymliga. Vi har både AC och fläktar i alla sovrummen och i kök och tvrum. Det finns ett sovrum till i huset, men tog inte bild på det. Det ser likadant ut som mitt, med två enkelsängar.

Vi har faktiskt inte invigt poolen ännu, men det gör vi säkert så småningom 😊

Godmorgon där hemma!

Klockan är nu 2.50 här i Tobago och jag håller på att dö av trötthet! Ska sova så fort jag skrivit det här.

Idag var vi på en ny strand, Store bay. Där var väldigt fint! Litet, men fint! Det var lite grundare i vattnet här än på Pigeon point där vi var igår. Alltså, jag kan inte riktigt förstå hur, behagligt det är att ligga och sola här. Det är inte alls stekig sol som det brukar vara runt Medelhavet och hemma nuförtiden, det är precis lagom! Det är inte för kallt och inte för varmt, men ändå tillräckligt varmt för att man ska kunna bada utan att frysa efteråt.

Direkt när vi lagt oss på solstolarna så började en svensk man med fru prata med oss. Likadant var det igår, då fick vi också sällskap av en svensk man ett tag. Båda har varit en bra bit äldre än oss. Vi tycker det är lite konstigt för om man är i Europa på semester så är det aldrig nån svensk som kommer fram och börjar prata. Och särskilt inte om dom är så mycket äldre än oss.

Men det var rättså intressant och kul att prata med dom så kunde man höra sig för lite om olika grejer att se på ön. Hyrbilar, restauranger, utflykter osv.

När vi badade kom det sedan en kanadensisk pensionerad man och började prata med oss. Han hade varit här sen i oktober med sin fru och hälsat på kompisar, och de ska hem i mars! Dessutom var han här i somras också! 😳 Honom fick vi också lite tips av.

Det blev fish and chips till lunch på stranden. Det var inte jättegod fisk, men helt ok.

Vi stannade på stranden tills solen gick ner sen gick vi på jakt efter vodka. Tanken var nämligen att vi skulle ut idag. Vi gick till 2 affärer, men vodkan var slut i båda och vi ville inte ha rom. Vi orkade faktiskt inte leta mer, för det är en ganska tråkig väg att gå på. Så vi gick hem istället och bestämde oss för att vara nyktra.

Men sen blev vi trötta och sega så vi bestämde oss för att stanna hemma istället och spelade kort. Målade också naglarna till imorgon, för då ska vi minsann gå ut!💃

Nu säger jag godnatt!

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Jag hade tänkt skriva en årsresumé för längesen. Men min dator pajade ju och sen jag skaffade den nya så har det helt enkelt inte blivit av. Men här kommer iaf del 1! Bäst att dela upp det så det inte blir så långt inlägg.

Januari

Jag började med att fira in året i Vinslöv hos kusinen med familj. Där bjöds det på god planka.

Jag blev erbjuden jobb och det hela blev en superlång process med arbetsförmedlingen. De var tvungna att ta ett beslut angående detta, men sa tyvärr till slut nej.

Vi firade pappa födelsedag med mat och mycket spel.

Jag och systern bjöd en kompis på världens godaste laxburgare med mangosalsa.

Jag satt ett helt dygn och såg på alla skam avsnitten från säsong 1-3.

Åt middag hos mormor i Norje.

Jag köpte lite ny inredning i form av en lampa från Watt & Veke, och råkade ta isönder glödlampan direkt.

Vi hade en myskväll i våra one pieces hos en kompis som ville att vi skulle ha one pieces i form av olika djur. Vi var tigrar, kaniner och zebror. Allt för en gravid kvinna!

Jag fick äntligen min nya soffa och schäslong som jag väntat på så länge!

Jag skaffade mig en facebooksida till bloggen.

Vi såg Lion på bio. En väldigt bra film! Se den om ni inte sett den.

Februari

Jag städade mina garderober och lyckades rensa ut en hel del kläder. Det behöver göras oftare hos mig.

Min födelsedag firades med en weekend i Stockholm. Den började på fredagen med ett besök på Mall of Scandinavia och en trerätters buffé på vårt hotell. Födelsedagen (lördagen) började med frukostbuffé och på kvällen var vi på Lights Festival. På söndagen blev det lite sightseeing i Stockholm innan vi sen flög hem igen.

Vi bokade en weekend i Aarhus.

Jag var och firade min kusins födelsedag.

Jag började titta på serien Riverdale och fastnade ganska snabbt.

Jag gick vidare i rekryteringsprocessen för ett jobb och gjorde lite tester på nätet, men gick tyvärr inte vidare.

Mars

Jag träffade min coach på Arbetslivsresurs för sista gången.

Jag hade en väldigt rolig kväll med syster, kusiner och kusinfru. Där åt vi pizza.

Jag hade tvekat länge, men till slut bestämde jag mig för att gå från wordpress till nouw så jag importerade min gamla blogg. Tyvärr kom inte allt innehåll med. Det första halvåret är borta.

Ibland är jag riktigt klumpig och det råkade jag vara i mars när jag trillade och skrapade upp mitt ben 😂

Vi såg A cure for wellness bio.

Jag gjorde ett namnbyte på bloggen.

Jag såg på serien Singelliv på tv4play. Det var ganska roligt och intressant faktiskt.

Vi firade mormors födelsedag.

Katterna och jag njöt i vårsolen på balkongen.

Vi såg Lego Batman på bio med kusinbarnet. Dan var bra och rolig 😁

Vi såg Johan Glans World tour of the world i arenan här i Kristianstad.

Familjen hade en utflykt vid Pulken och vid havet, en riktig vårdag!

Vi testade street food genom Buzzador.

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Hej och god tidig morgon på er där hemma! Här i Tobago är klockan just nu 23.36.

Jag hade tänkt uppdatera er igår om resan hit och om vårt hus osv, men jag orkade bara inte.

Det kändes som nån slags evighetsresa igår. Vi sov lite, åt och drack lite, försökte fördriva tiden med med både kortspel, film och barnprogram. Men ändå kändes det som en never ending story på det där flygplanet.

När vi landade så tog det sjuuukt lång tid i passkontrollen! Och att få en taxi, och rätt sådan, tog också väldigt lång tid. Det hade blivit mörkt och jag blev nerstucken av en massa mygg. När vi väl fått en taxi så tog det jättelång tid för honom att hitta till vårt hus. Vi åkte runt och runt i kvarteret flera gånger. Det kändes väldigt öde här fast det fanns många hus. Men till slut hittade vi vårt!

Väl inne i huset så var där lite småkryp på golvet som vi inte gillade 😬 Och ännu fler myggor som stack ner mig totalt! Det tog tid att få rätt på alla lampor, AC osv. Det kom ett par skurar och då regnade det in i våra rum vid balkongdörrarna. Jag tyckte det mesta verkade äckligt här och började leta efter hotell att sova på istället 😂

Efter mycket klagande begav vi oss ut i regnet för att köpa vatten och något att äta till frukost. Det var jättevarmt och jättefuktigt. Verkar som att det är torr luft och blåser här på dagen, men att det är väldigt fuktigt och vindstilla på kvällen och natten.

När vi kom hem igen och man fått en liten dusch så kändes det inte så farligt längre, och jag lyckades somna snabbt. Sov som en stock tydligen. Systern hade varit vaken halva natten och hört någon blåsa en massa löv på gatan och sånt 😂

Jag vaknade klockan 7 av fågelkvitter och allt kändes annorlunda i dagsljus! Det är ett bra hus vi bor i! Men jag är alltid lite skeptisk till nästan alla rum/lägenheter när vi är på semester till en början, och sen fattar jag att det inte är så illa som jag tror 😂

Vi tog vi en väldigt lugn morgon idag. Degade lite och åt frukost i lugn och ro.

Vid 12 gick vi ut och kollade in vårt hood och vad som fanns på huvudgatan. Sen gick vi vidare mot stranden och Pigeon point heritage park. Äntligen fick vi se havet! Och vilket fint hav det är! 😍 I parken var det också jättefint! Bara grönska överallt, med en massa palmer! Havet på ena sidan och djungel på den andra. Mitt i allt fanns ett slags vattenfall med en damm och fiskar i.

På ena hållet om stranden höll folk på med en massa vattensporter, och där vi höll till var det bara lugnt och skönt. Svettiga som grisar hoppade vi i vattnet det första vi gjorde och det var så skönt! Sen låg vi och solade några timmar innan parken stängde. Det var väldigt behagligt. Inte för stekigt och en skön bris.

Sen gick vi bara och handlade, lagade mat och tog det lugnt idag. Vi har varit väldigt trötta nu på kvällen. Och nu ska det sovas 😍 Imorgon ska vi till en annan strand 😊

Lite mobilbilder. Fler bilder på huset kommer i ett annat inlägg.

Goddagens!

Det blev inte mycket sömn inatt. Jag fick ett gallstensanfall och låg och vände och vred på mig. Men efter jag gått upp och fått lite tabletter så löste det sig 😊

I en rejäl regnstorm promenerade vi bort till flygplatsen och tog flyget till Frankfurt. Jag lyckades sova de sista 20 minuterna 😄 Vi har nu varit i Frankfurt ca 4 timmar.

Nu ska vi lämna och äntligen åka till Tobago! En lååång flygresa på 10 timmar väntar.

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Ja då var man fortfarande vaken och om 3 1/2 timme ska vi gå upp, det ser jag fram emot! 😂

Systern har somnat för längesen och jag har precis sett klart ett nytt avsnitt av Kardashians på datorn.

Det blir nog lurar i öronen och mycket sömn för min del under första sträckan (Köpenhamn-Frankfurt) imorgon! Lika bra det så man kommer fram fortare, känns det som iaf 😄

Det blåser fortfarande en hel del ute hör jag och det verkar som det ska blåsa extra mycket precis när vårt plan lyfter imorgon, kul! 😁🙄😬

Det blev middag här på hotellet ikväll. Vi fick goda små bullar med smör och flingsalt till förrätt och sen åt vi hamburgare och pommes med örtmajonnnäs.

Hamburgaren var väldigt god först, men ju mer man åt desto konstigare smak blev det på köttet. Jag hade velat ha lite mer sallad också på den. Annars var det gott, där var ju både knaprigt bacon och stekt lök på den 😍

Nu ska jag försöka sova så att jag får nån timmes sömn.

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Nu har vi äntligen checkat in på Quality Airport Hotel Dan! Det är ett väldigt rymligt rum vi har, lite kalt bara. Sängen känns skön 😊

Vi valde att åka 2 timmar senare hit än vi tänkt. Fanns ju ingen anledning egentligen att åka hit tidigare. Men det är skönt att vara här nu iaf!

Det är dock sjukt kallt och blåsigt! Hoppas inte det blåser så här mycket imorgon bitti 😬 ✈️

Vi ska snart gå ner till Netto som ligger precis över vägen och sen ska vi äta på restaurangen här på hotellet. Ska bli gott! Jag är hungrig fast vi åt lite bananpannkakor på tåget 😂

Sen ska vi inte göra mer idag. Bara dega i sängarna och glo på tv eller se något datorn. Ska bli så skönt 😍

Hoppas ni har en bra kväll!

Godmorgon!

Jag är verkligen svintrött (somnade jättesent) och känner inte alls för att packa ner det sista i väskan eller ens göra nånting överhuvudtaget.Men det måste jag.

Jag har iaf lite morgonmys nu med katterna innan jag börjar på mina sysslor. Dom vet att jag snart kommer lämna dom 😕

Jag ska diska upp gårdagen, lämna och hämta paket, dammsuga av igen, slänga sopor, ta en dusch, packa ner det sista och mysa lite till med katterna innan det är dags att ta sig till Kastrup för en hotellnatt innan vi sen åker vidare till Tobago.

Det ska faktiskt bli skönt med en kväll och natt av relaxation innan vi flyger iväg! :)

Vad har ni för planer idag?

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Igår var vi och spenderade pengar igen 🙈

Jag köpte nya gympaskor på stadium outlet. Jag ville egentligen ha ett par diskreta, typ svarta, eftersom dom jag har nu är så färgglada. Men sen fick jag syn på ett par turkosa som var jättefina. Och sen fick jag syn på dessa och kunde inte låta bli att köpa dom 😍 Och dom är ju allt annat än diskreta 😂

Jag hittade även en bikiniöverdel. Jag har jättesvårt för att hitta överdelar som sitter ordentligt på mig, så det var bra den dök upp framför mina ögon. Den passar bra till min nya blåa bikiniunderdel.

Jag köpte också ett vitt nagellack på maxi. Tycker det är så fint med vitt!

Sen var vi på Claes Ohlson. Där köpte vi färgpennor och en resedagbok som vi kan skriva och rita en massa dumheter i 🤣 Vi köpte också varsitt överfallslarm.

Follow me on: FacebookInstagramBlogkeen

Jag ville ha lite tips för att motverka jetlag nu när vi ska till Tobago, så jag googlade lite för några veckor sen och hittade rättså mycket direkt. När vi var i Dominikanska republiken för snart 3 år sen så var vi alla lite som zombies emellanåt. Trötta, sega och hade inte alls samma energi. Då hade vi inte läst några tips så den här gången vill jag vara mer förberedd 😊 Jag tänkte jag skulle skriva upp det jag hittat.

Innan du reser

1. Planera smart.
Planera din resa smart för att undvika jetlag. Flyger du västerut (åt USA) är det bäst att anlända sent på kvällen eftersom du då efter en lång resdag kan sova gott och vakna utvilad nästa morgon. Flyger du åt Asien, det vill säga österut, blir det däremot lite svårare med tidsomställningen eftersom du flyger ”mot klockan”. Har du lätt för att sova på flygplan så landar du med fördel på morgonen och kan från första början njuta av semestern. Vet du däremot med dig att du kommer vara sömnlös så välj i stället att flyga så att du landar på kvällen.

2. Var flexibel.
Personer med strikta mat- och sovrutiner kommer att drabbas allra hårdast av jetlag. Så om du är van vid att äta din middag framför Halv åtta hos mig och går och lägger dig prick klockan 11 kan du stöta på problem. Om du är mer flexibel kring ovanstående har du en klar fördel!

3. Var utvilad.
Det må vara frestande att stanna uppe natten innan avresa så att du blir trött och sover på planet, men det är en riskfylld taktik. Enligt sömnforskare är det mycket smartare att se till att kroppen är utvilad då den då har bättre möjlighet att klara den påfrestning det innebär att byta tidszon.

4. Anpassa dig till den nya tidzonen.
Försök anpassa dig till den nya tidszonen innan du reser genom att exempelvis gå i säng en timme tidigare eller senare varje dag. Då vänjer kroppen sakta men säkert sig och påfrestningen av tidsomställningen vid din resa blir mindre.

5. Mellanlanda.
Om möjligt, försök planera in en mellanlandning så att din kropp får mer tid på sig att anpassa sig till sina nya rutiner.

Ombord på flyget

6. Undvik alkohol och koffein.
Det må vara frestande att ta del av utbudet från serveringsvagnarna men alkoholkonsumtion på höga höjder kan leda till uttorkning vilket får dig att må ännu sämre när du väl landar. Om ditt flyg landar på natten bör du även undvika att dricka koffein, cola och energidrycker som påverkar sömnen.

7. Drick massvis med vatten.
Att dricka massor med vatten på långflyget är ett måste. Den torra luften i flygplan leder under längre flygningar till att kroppen torkar ut och jetlagen förvärras.

8. Ställ om klockan.
Det är en god idé att ställa om din klocka efter ankomstdestinationens tid så fort du kliver ombord på planet. På så sätt kommer du lättare i rätt dygnsrytm!

9. Rör på dig.
Vid långa flygturer är det lätt att bli stillasittande i flera timmar i sträck. Se till att röra på dig regelbundet och skäms inte för att göra några yogaövningar i gången. Att få igång blodcirkulation får kroppen att må bättre och risken för jetlag minskar avsevärt.

10. Insomningstabletter.
Brukar du ha svårt för att somna på nattflyg? Då kan det hjälpa med någon sorts insomningstablett. Det finns flera receptfria samt receptbelagda alternativ att köpa på de flesta apotek, men se alltid till att ha koll på potentiella biverkningar genom att rådfråga en apotekare eller din läkare. Vill du undvika ovanstående kan du i stället satsa på en kopp kamomillte under en lång flygning för att underlätta sömnen.

När du landar

11. Utsätt dig för dagljus.
Eftersom dagsljuset har så stor effekt på kroppen, är det också nyckeln till hur man kan lindra jetlagproblemen. Den som vill påskynda omställningen kan se till att få extra mycket solljus vid väl valda tider på dygnet.

12. Anpassa dig till den nya matklockan.
Att äta i linje med den nya tidszonen hjälper kroppen att anpassa sig efter de nya rutinerna. Det är ibland lättare sagt än gjort då det kan kännas konstigt att äta middag när man normalt sett brukar äta frukost men försök att härda ut - det lönar sig snabbt!

13. Motionera.
Träna lite för en dos endorfiner och stretcha ut dina trötta muskler efter den långa flygresan.

14. Undvik tupplurer innan läggdags.
Hur trött du än är ska du försöka stanna uppe till den tid då du normalt brukar gå och lägga dig. Undvik tupplurer oavsett hur bekväm hotellsängen ser ut!

15. Fräscha upp dig.
När du anländer till din destination, ta en dusch eller varför inte ett dopp i poolen eller havet? Att fräscha upp sig efter en lång flygresa kan göra mycket för ditt välbefinnande!

Bilder från Pixabay och tipsen kommer från Skyscanner.

Just nu känns det som att hel del av tipsen är väldigt doable. Jag har inga strikta mat och sovrutiner. Jag går redan och lägger mig väldigt sent. Jag tänkte varken dricka alkohol eller något med koffein i på planet. Dricka massa vatten är ju inte heller så svårt. Dock så hatar jag flygplanstoaletter och vill verkligen inte gå på dom, men det lär man ju få göra om man ska dricka mycket. Ställa om klockan och röra på sig lär inte heller vara några problem. Och när vi anlänt så vi nog kunna uppfylla de sista tipsen också 😊

Har ni några andra tips som kan vara användbara?