Kuba

2018, du är varmt välkommen med solsken. Efter någon dag med mulet väder. Vi påbörjade dagen och det nya året med träning innan en hel dag på stranden. Hela stranden krullade av snäckor så Kevin satte igång med projektet att skriva Cuba och 2018 på stranden.

Det var en hel del aktiviteter på stranden, Zumba, vattenträning, yoga o.s.v.. Märkt så tydligt att träning är något som verkligen kommit in mer och mer i människors liv, varje morgon var gymmet fullt, lika så många promenerande och löpande på stranden.

Största pluset med denna semester har faktiskt varit sömnen, två gånger under dessa 14 dagar ställde vi klockan och det p.g.a att ett möte var inbokat samt att ett plan inte skulle missas, snacka om att all läsning om sömn och känslan av att alltid vara utvilad har fått mig att tänka om.

Lyssna på länken så förstår ni rubriken!

Allmänt

Tänk dig att slå dig ner här en kall och snöig dag som denna. Jag ville ju ha snö till julen, inte nu.. dock är jag glad för alla barn som får åka pulka och att det är ljust på morgonen igen.

Min morgon började med 45 minuters rörlighet, har bestämt mig för att onsdagar blir min ”vilomorgon” och den största ansträningen jag ska göra blir bodybalace. Att lägga träningen på en rimlig nivå, är även ett av mina löften till mig själv i år.

Känns som om massor av spännande saker är pågång, fick ett väldigt viktigt brev igår.. men mer om det senare. Jobbet kallar!

Kuba

Att fira nyår första gången på över 6 år trodde jag skulle vara en större grej. Dock så vill jag nog fira hemma nästa år. Pyssla, fixa (stressa) inför sista dagen på året och helt enkelt ha en fantastiskt trevlig kväll hemma med vänner och familj.

Men i år blev det en middag på hotellets ”strandrestaurang” Vi tog en av de sena bokningarna i hopp om att hålla oss vakna efter tolvslaget. Och faktiskt så är nog nyårsmiddagen den bästa middagen under hela resan. Massor av plock, chark, varmt, kallt, sushi och tårtor (i mängder). En av två kvällar som jag faktiskt drack alkohol eller ja, försökte.. beställdes ganska fort in en cola istället.

Efter middagen promenerade vi upp till Lobbyn för att se om livebandet hade satt igång men icke och det slutade helt enkelt med att vi somnade innan tolvslaget och jag kunde faktiskt inte ha brytt mig mindre. En otroligt skön, stressfri och noll prestigeladdad kväll. Men nästa år, då vill jag faktiskt ha allt det där, haha.

Godmorgon och hej måndag!! äntligen besökte jag gymmet och känslan efteråt var precis som jag förväntat mig. Underbar!

Har haft sådan tung känsla i kroppen och blivit stressad och nästan irriterad på den årliga ”new year, new me” att jag har totalvägrat träning. Vilket har varit nyttigt för mig då min kropp ännu är i oblanans sen resan, både tidsmässigt alltså psykotiskt men också fysiskt..

Idag är jag även tillabaka på jobbet, ska bli så fruktansvärt skönt och jobba vardagar och ”normala tider”.

Mössa, halsduk, vantar .. PÅ! Hade helt glömt bort hur kall vintern faktiskt är. Burr!!

Kuba

Sista dagarna på 2017 spenderades i Varadero med mestadels sol, men även någon dag med moln. Maten har än inte imponerat på oss, det är mycket friterat, pizza, pasta, korv, hamburgare o.s.v.
Sömnen är bra och vi lägger oss tidigt, sover i stort sätt hela natten och vaknar av oss själva mellan 06-07, morgonpromenader på stranden eller ett lättare träningspass på gymmet. Jag bestämde mig innan semestern att jag skulle försöka hålla i träningen som hemma, då jag visste att alla hotell vi valt hade gym. Men sen får man ju inte glömma semester, funkar det inte så får det helt enkelt vara så.

Tog med mig två böcker ner men hann aldrig påbörja min bok på flyget ner, (vi laddade ner spel som sysselsatte oss i hela 9 timmar) utan jag öppnade boken först på stranden. Sömnrevolutionen är en bok baserad på otroligt viktig och läskig fakta om vad sömnen men framför allt bristen på sömn gör med oss och våra kroppar, det är just denna bok jag vill skriva mer om i ett eget inlägg.

Vi hade tagit oss igenom hotellet utbud, pooler och restauranger på bara någon dag och bestämde oss för att leta efter en affär (köpa tandkräm och något att kunna snacka på mellan lunch och middag). Vilket typ var omöjligt, men efter närmare 40 minuters promenad hittade vi till slut en affär, problemet är inte alltid att saker inte finns utan mer att de 20 hyllor som finns i affärerna fylls av endast 20 varor så utbuden är små och valmöjligheterna i stort sätt obefintliga.
Men det är väldigt mysigt att strosa runt på gatorna i Varadero, såhär ser Cuba ut med andra ord (trodde vi). Det är en hel del övergivna och förfalla hus i Cuba.. och anledningen är enkel men det är något som vi tar upp senare.

En glimt av bilarna i Cuba, det är verkligen som att ta sig tillbaka till 50-talet. Nog för denna gång, mer om Cuba kommer i nästa inlägg.

från hjärtat

Grattis grattis grattis min älskade mamma. Jag vet att du njuter till fullo på semestern i Dubai och därför passar jag på att göra en tillbakb-blick från vår resa där.

Jag är så fruktansvärt tacksam över att ha min mamma och pappa.

Kost

Jag får väll skylla på jetlag eller något eftersom att detta blir min frukost/lunch, men helt ärligt så har jag efter denna semester tappat matlusten endel, sen har tyvärr inte kroppen återhämtat sig helt efter magsjuka m.m. och magen mår väll sällan superbra för mig. Men ännu svårare blir det när man i sort sätt bara fått i sig gluten under en veckas tid, Cubas matkultur är inget och hänga i granen. MEN nu är vi hemma och det ska bli ändring, även min träning eller hela min livsstil kommer att ändras. Lite av mina löften till mig själv helt enkelt, får prata mer om det senare också..

Nu ska jag hugga in på mina bannanpannkakor med en bok i handen, andra boken som jag läser detta år och denna har jag snart läst ut på ynka tre dagar, ganska stort för en dyslektiker (fick för övrigt googla fram stavningen).

Hoppas ni får en fantastisk lördag!!

Kuba

Äntligen kröp jag ner i sängen efter en varm dusch, snacka om att jag inte var redo för denna kyla när vi landade på Svensk mark, då vi lyfte från Varadero 19.05 igår kväll (01.05 Svensk tid) och landade i Sverige strax innan lunch så kan ni kanske förstå att sömnen inte är något jag skryter med idag. MEN nu ska jag faktiskt blunda någon timme innan det bjuda på Tacos hemma hos svärföräldrarna, som jag LÄNGTAT!

Det är en hel del som har hänt, och hunnit med under de senaste två veckor och allt kommer komma sporadiskt i inlägg framöver, men imorgon ska jag försöka få upp första inlägget!

Trevlig fredag vänner.

Kuba

Varje morgon har startats med en promenad på stranden (om vädret tillåtit det).

Så här jobbigt kan det vara i värmen, spillde glass på strandklänningen..

Jag lovade att nästa uppdatering skulle komma från stranden och med bikini på så varsågoda. Nog hade vi förstått att internet var svårt att kunna nå men herregud vad svårt och fy tusan vad skönt. När vi igår efter en vecka utan internet äntligen lyckades få uppkoppling skrek kroppen nej, jag ORKAR inte kolla alla flöden, uppdatera mig o.s.v. Något jag verkligen kommer ta med mig hem och något jag läser om varje dag i min bok (som jag kommer skiva ett eget inlägg om i framtiden).

Nåväl, första dagarna och slutet på 2017. Bjöd tack och lov på sol, bad och riktigt god sömn. Vi somnade tidigt första natten vi kom hit och har liksom fortsatt med det. Har ALDRIG under såhär lång tid inte ställt klockan, första gången vi ställde klockan var faktiskt imorse då vi hade bokat ett möte på morgonen.

Som ni ser på bilderna från sista dagarna under 2017 så har det INTE gått någon nöd på oss, även om vi varit griniga p.g.a tre dagar med dåligt väder och ett hotell vars utbud vi tog oss igenom på tre dagar (sju dagar kvar) så i går bestämde vi oss faktiskt för att ändra om planerna och ta en två timmars lång taxi-resa till Cubas huvudstad Havanna. Till slut hittade vi ett okej hotell för natten och har kämpar med boende de resterande fem dagarna innan vi checkar in på vårt sista hotell innan hemfärd. Jag skulle ljuga om jag sagt att det varit lätt även om det nu (när jag ligger med datorn i knät på hotellrummet) tänker, det där gick ju bra. Fruktansvärt glad över att ha Kevin när tårarna bara inte går att hindra.

På tal om tårarna så kommer dem då och då, konstigt med tanke på att jag är på solsemester med min kärlek. Men jag har en hel del i bagaget att jobba med från både 2016 och 2017. 2018 ska bli ett år där jag lyssnar på mig själv och behandlar mig själv som jag behandlar dem jag älskar. (mer om detta kommer också i ett annat inlägg).

Nu efter att jag vunnit min sjunde av tionde yatsy ska jag ta mig ner till hotellets gym för att få ur lite energi ur kroppen.

Hörs senare, kramar från ett molnigt men varmt Cuba.

Kuba

Sovit gott? Njaa, skulle inte tro det va?? Eller alltså jag sover alltid bra i hotellsängar (det är något med lakanen) men i övrigt nej, är det inte alltid så när man har flyg och passa??

Ställde klockan på 04.40 så att jag skulle hinna springa av mig på gymmet utan att känna någon stress, behövs verkligen för mig med myror i brallan när en 12 timmars flygresa väntar (dock med mellanlandning).

Efter att vi landat på Bromma igår tog vi en taxi till Arlanda för att snabbt checka in och sedan äta mat på Kitchen & Table, tyvär mitt sämsta besök hos dem..

Uppklipplingen på Kuba är väldigt oklar men antalen uppdateringar blir nog få.. Instagram och instastory blir första ”prioritering” (enklare att uppdatera) så vill ni följa mig hittat ni mig på tereseelviraInstagram.

Hörs i Kuba!!

Äntligen(!) fick vi till en lunch alla fyra brudar. Mer tidspressad kunde det ju knappast vara då der blev på Lisa och Linnéas lunchrast samt att jag har en hel del och hinna med innan flyger till Stockholm som går ikväll.

Nu är vi åter igen hemma efter en snabb sväng på stan, dags att packa och städs iordning det sista här hemma!!

Igår jobbade jag mitt sista pass för 2017 och även mitt sista pass på Wisby strand (för nu iaf). Började min semester med får timmars sömn efter att ha kommit hem från jobbet strax efter 05.. Känns som jag/vi sovit bort hela dagen men snacka om välbehövligt. Även packningen är i stort sätt klar, saknar bara Kevins anmanas-shorts.

Imorgon åker vi upp till Arlanda och övernattar där. Vårat flyg mot Kuba går vid 9.30 på torsdag och jag är såå jäkla laddad för sol och bad och att få spendera massvis av tid med Kevin!

God Jul älsklingar!!
Julen handlar ju trotts allt om familjen och självklart åkte vi förbi graven med både ljus och blommor. Mormor älskade blommor och hade faktiskt hela 21 stycken i poolrummet. Även grabbarna och Ulrika fick ljus och blommor. Jag saknar mormor varje dag och December är helt klart en månad med större saknad.. Imorgon är det 13 år sedan tsunamin 2004 och jag väntar fortfarande på att grabbarna och deras mamma ska komma hem bruna som pepparkakor...
Men jag har min morfar och Jag är dock så förbannat glad att jag har honom, en ärligare man är svårt att hitta. Hans genuina och härliga skratt kommer jag aldrig få nog av

Det jag vill säga med inlägget är att lev här och nu, strunta i stressen eller om du inte lyckas hitta den där PERFEKTA julklappen. Här kommer två viktiga ordspråk att minnas..

Man firar trotts allt julen med hjärtat och inte med plånboken.
Och det viktigaste är inte vad som ligger under granen, utan vilka som sitter runt den.

Julklappar gör sig bäst när det finns ett syfte, jag måste erkänna att jag tycker det är riktigt mysigt att öppna julklappar me också att se andras förväntningar. Som liten var jag extremt dålig på att visa tacksamhet eller rättare sagt så syntes min besvikenhet rakt igenom.. Lärdom, förvänta dig inget och köp sådant som du verkligen vet att den andra önskar sig allternativt behöver!

Årets första julklapp öppnades av Hugo, tror att jag fick godkänt om vi ser på bild tre och jag hoppas denna kommer komma till användning ett tag framöver.

Julen startades med lilla julafton hos familj nr2. Mycket skattat, ännu mer mat, och massvis av julmusik och några snabba minuter med Bingolotto. Den enda och den viktigaste traditionen i vår familj. God Jul alla vänner!!

Godmorgon och God Jul önskar solen... Jag kan ju inte klaga även om jag hade önskat att vakna upp till ett vinterlandskap. Men man ska ju också vara lite realistisk haha.

Min julaftonsmorgon började med att öppna en julklapp. Vi som satte STOPP för köpandet. En morgonpromenad till gymmet, mina ben behöver all form av cirkulation idag. Men gårdagens pass gav mig en perfekt julklapp, träningsvärken!!

Nu ska jag få i mig lite frukost innan dagens pussel med julfirande. Puss på er och God jul!

Vi som INTE skulle köpa julklappar... Har känt lite skuld över att mamma behövde ta tag i köpandet idag... Men nästa år blir det max EN julklapp, lottning eller inget alls. Nu i efterhand tycker jag det är mysigt och jag börjar hitta mina egna julruriner, vill absolut baka och laga mer julmat men det kommer med tiden hoppade jag. Även att en fredagskväll slå in paket efter paket har varit så mysigt, bara några kuvert kvar att fixa.

I min familj firar vi inte jul, däremot tar vi tillfället till akt att samla ihop gänget och imorgon blir det ”lilla” julafton med dubbelfamiljen Werkelin-Persson och på självaste julafton blir det såklart Kalle och julmat men inte mer än så, jag rättar mig. Klart vi firar eller ja gör allt som alla andra gör, men för oss är det inget viktigt med det mer än att umgås, om det så är en bort förklaring för att ses så uppskattar jag det. Dock så har december sedan många år tillbaka inte varit en månad jag älskat och längtat efter, den för med sig så otroligt mycket saknad.

Sista dagen för detta år på nya jobbet. Det är konstigt hur man så snabbt kan känna sig hemma på ett ställe. Det har varit en tuff höst med många tunga beslut och med många tunga stenar på bröstet. Men det känns som om jag kan andas klokt igen.

Julen är runt hörnet och jag är så besviken på vädret, jag vill ha en vit jul mer än julklappar...
Juldagen blir mitt sista arbetspass i år, innan en låång semester.. Om mindre än en vecka ligger jag på stranden i en solstol.

Bjuder på kaffe vagnen som kördes ut i början av veckan, en pepparkaka och kaffe under julhandeln gör alla julstressade glada!!

Mötte upp Lisa för en lunch följt av kaffe där André först anslöt sig, sen Linnéa och sist Matilda. Så efter några koppar behöver jag verkligen göra mig av med lite energi.

Det blev en vegetarisk sallad med butternutt pumpa på H10, har ni inte testat så måste ni! Iaf pumpan som såklart finns i matbutikerna. Perfekt att ha till en varm sallad.

Godmorgon öjn, denna tisdag startades med en promenad tillsammans med Lisa. Lika härligt och nyttigt som alltid.

Nu har jag krupit upp i soffan med fukost i magen och en stor kopp lussete i handen, ska ta igen serier som jag inte hunnit se förra veckan innan jag tar tag i julstädningen. Blev ledig idag så det får bli ett ryck hemma innan ännu en sväng på stan, idag ska jag bannemig så hem de sista julklapparna!! Hoppas hopps på lite snö i helgen, hade varit så himla mysigt med en vit jul.

I morse när jag vaknade tänkte jag bara neej..
Fötterna är ännu ömma, huvudet fullsprängt med alla galna uppträdanden och ögonen något trötta efter en helg med full fart och med noll antal sovmorgnar.

Vi kom hem med båten under eftemiddagen igår och jag valde där efter att packa upp och få iordning hemma innan jag gjorde mig själv iordning. Som sagt personalfest med Wisby Strand och givetsvis var det dags för söndagsfinal... i IDOL. 4 bigrag återstod men bara en grupp kan ju vinna.
Alltså wow vad jag skrattade och vilka jäkla kollegor jag har hahah.

GIVETVIS, gick vi ifrån söndagsfinalen som vinnare. Wow vad bra vi gjorde det brudar och vad mycket skratt det bleV!!

Gårdagens klädsel blev svart efter många försök med färg, men jag har börjat inse att svrat funkar jämt och till allt, även om man ibland känner sig ensidig.. Ni ser en skymt av de nya skorna från Calvin Klein, inga klakcar är sköna efter timmar av dans. Men dessa satt så perfekt från början och kändes ändå okej under kvällen.

Efter IDOL styrdes festen vidare mot Surfers, hade nästan listat ut att det var hit vi skulle. Det är ju ändå några julfester som gjorts under åren på Wisby Strand. God mat som alltid, jag smet dock först från festen (inte så ovanligt..) och somnade strax innan tolv. Klockan ringde ju trotts allt strax innan sex!!