personligt, texter

Det var länge sen jag bloggade, men livet kom emellan och jag har inte orkat helt enkelt. Efter studenten har jag inte orkat tänka på något förutom mig själv, jag behövde en paus helt enkelt. Den blev dock inte så långvarig eftersom att vi välkomnade vår valp Gizmo till familjen, han är en Belgisk vallhund - Groenendael och tanken är att han i framtiden ska lära sig att valla kor.

Sen åkte jag till skåne med en del av familjen för att min enda kusin skulle konfirmera sig, och dessutom fyllde hon år några dagar senare. De bor strax utanför Lund, som för övrigt är så mysigt och jag skulle verkligen kunna tänka mig att plugga där. Vi testade massor av olika yoga ställningar en kväll. (som fick mig att inse hur ovig jag är)

Lite mer än en vecka efter vi kom hem från Skåne var det deras tur att komma och hälsa på oss, jag och min kusin Astrid var oskiljaktiga, det gäller att ta vara på tiden när vi inte träffas så många gånger per år! <3 Vi passade på att göra en tripp till Dalarna för att gå i våra släktingars fotsteg.

Jag har förutom allt det här fått ett jobb och är så himla glad över det. Jag kommer berätta mer om allt det här i flera inlägg, så ha det bra tills dess!

Min tågluff 2016, resor

Förra sommaren så åkte jag tillsammans med min syster runt i Europa och tågluffade, det är något som jag verkligen kan rekommendera andra till att göra för jag tror verkligen att det är det bästa sättet att upptäcka Europa på.

Vi åkte från Sverige den fjärde Juli och kom tillbaka hem den sjunde Augusti, alltså var vi borta i ungefär 5 veckor!

Under dessa 5 veckor så hann vi med att besöka 12 ställen i Europa, Berlin, München, Wien, Venedig, Rom, Milano, Gardasjön, Genève, Paris, Amsterdam, Hamburg och Köpenhamn. Sen stannade vi till i Skåne hos vår faster och kusin innan vi åkte tillbaka hem. Jag tänkte skriva flera mer specifika inlägg om de ställen som vi besökte och vad vi gjorde där.

På perrongen i Uppsala precis innan vi satte oss på vårt första tåg och var borta i 34 dagar!

Vi valde att köpa ett interrailkort där vi hade 15 resdagar inom en månad som kostade 3625 kronor, det finns flera olika sorters kort att välja på som går att hitta på interrail.se där ni kan läsa mer om vad som ingår och varför det är så bra att tågluffa. Nedan kan ni läsa om de fördelar och nackdelar som Clara och jag upplevde med att tågluffa.

Fördelar med att tågluffa
  • Möjligheterna, oavsett vilket kort man väljer så kommer det alltid att finnas många möjligheter. Även om man har planerat vart man vill åka så kan man alltid ändra sig under resans gång.
  • Alla människor du kommer träffa på vägen. Vi träffade människor från så många olika länder som var på en backpacker resa precis som oss. De hade besökt ställen som vi skulle till eller så skulle de åka dit vi hade varit så i utbyte av varandra så kunde vi tipsa om så många olika saker.
  • När man beställer sitt interrailkort så får man med en karta, vi använde den för att rita ut vilken väg vi hade åkt igenom Europa och man kan alltid hitta inspiration från den om man inte vet vart man vill åka.
  • Interrailkortet är giltigt i 29 Europeiska länder utöver Sverige, alltså finns det oändliga möjligheter av ställen att besöka under sin resa. Man kan också välja ett kort som är giltigt inom bara ett land om man t.ex. är nyfiken på att utforska bara Österrike eller Italien.
  • Du kan enkelt uppfylla alla dina drömmar med att resa.
  • I appen Rail Planner Eurail/Interrail kan man planera sina tågresor och enkelt se avgångar, om det krävs platsreservation och eventuella byten.
  • Hostelworld är en app som är otroligt bra när det kommer till att hitta billiga vandrarhem, där kan man också läsa recensioner och se vad som ingår på vandrarhemmet.
Nackdelar med att tågluffa
  • Att det krävs platsreservation på vissa tåg, vilket gör att det lätt kan bli oväntade utgifter, men det går att undvika genom att kolla efter de tåg som inte kräver platsreservation.
  • Vi bodde alltid på vandrarhem/hostel och tyvärr så råkade vi ut för en del som var ganska sunkiga men alla är inte det så man behöver inte bli avskräckt, att bo på hostel är inte en hemsk upplevelse, vissa hostel är till och med fräschare än hotell.
  • Oftast när man bor på hostel så delar man rum med andra eftersom att det brukar vara det billigaste alternativet, vill man bo själv så får man kosta på några hundralappar extra. Det dåliga med att dela rum med andra är att det finns de som snarkar.

vardag

Igår kväll var jag och Rickard ute på en powerwalk. Vi gick nästan 6 kilometer på 50 minuter, det var otroligt skönt att få frisk luft samtidigt som solen var på väg att gå ner och vi fick även syn på ungefär 10 stycken rådjur.

personligt, texter

Min torsdag var en väldigt grå sådan, det var nämligen så att farmors systers man Lennart skulle begravas. Han var alltid så glad och ville alltid alla väl men nu finns han inte längre. Det är så obegripligt och nästan omöjligt att förstå det. Det senaste halvåret har jag varit på tre begravningar och en av dom var min farfars. Även om det har gått 6 månader sen vi satt där vid farfars dödsbädd så har jag inte förstått att han är borta, för i mitt huvud så finns han ju fortfarande, jag träffar honom bara inte.

Jag kan nästan höra farfar ropa till Lennart "Hej på dig lilla svågern", för Lennart var verkligen liten och precis som farfar så hade de båda ett stort hjärta. Jag beundrar verkligen Lennarts dotter som även är präst att hon orkade med att hålla i hans begravning, att hon kunde vara så stark och sköta det själv när hennes far precis har gått bort. Det hade jag nog aldrig orkat med. Det var en av dom finaste begravningarna jag har varit på.

Och det som fastnar i mitt minne är hur min fina lilla farmor som nästan aldrig gråter nu gråter så mycket att hon hulkar, att hon förmodligen tänker på alla minnen med både Lennart och Åke, min farfar har haft tillsammans medans dom levde. Hur Lennarts dotter håller sig från gråt ända tills kistan blir utburen av Lennarts barn och barnbarn. Hur pappa kramar Lennarts son när vi kommit ut ur kyrkan och de båda gråter i varandras famnar eftersom att de både precis har förlorat sina pappor. Och pappa som säger att nu sitter gubbarna (Åke och Lennart) på ett moln tillsammans någonstans.

Det värsta jag vet är att se andra människor gråta, framförallt personer som jag älskar för jag börjar alltid gråta själv. Resten av dagen var jag helt utmattad för att jag hade gråtit så mycket, när sorgen väl kommer så är den överväldigande.

resor, Öland 2017

Efter att vi hade varit till Långe Jan åt vi lunch och myste framför kaminen!

Sen blev det dags att börja med påskmiddagen.

Självklart tog vi ett påskfoto tillsammans som jag skickade hem till familjen! Resten av kvällen spelade vi Geni och umgicks med varandra!

I Gryningen på Påskdagen gick vi upp och åt en stor brunch tillsammans, eftersom att jag och farmor skulle köra hem under dagen!

Så vi packade ihop våra saker innan vi gav oss iväg hemåt!

När vi åkte över Ölandsbron.

Farmor hade varit så orolig över vädret eftersom att det egentligen skulle snöa, hon som precis hade bytt till sommardäck på bilen. Men det var bra väder nästan hela vägen hem, vägarna var iallafall torra, när vi kom till Stockholm började det snöa men det var inget som fastnade på vägen. Vi började åka från Öland klockan 11 ungefär och var hemma runt 20.00. Jag kan tänka mig hur fint det måste vara på Öland när det är sommar och jag längtar tills vi kan åka hit igen!

resor, Öland 2017

I lördags så åkte vi ner på Ölands södra udde till Långe Jan som är Sveriges högsta fyr. Anders och Susanne brukar spendera en hel del tid där när de är på Öland eftersom att det även finns en fågelstation där.

I väntan på att få gå upp i fyren passade @Astrideleonora på att fota mig!

Min farmor och faster är verkligen så himla fina! Det blåste så himla mycket uppe i fyren så det är nog bättre att besöka den när det är sommar och varmt ute.

Min fina kusin vitamin!

Som vanligt ska det spanas efter fåglar, man måste verkligen ha tålamod när man är med fågelskådare för det går inte att komma undan när dom väl börjar skåda.

På vägen ner till fyren finns Hahns Fiskarstugor som arrenderades av en ålfiskare fram tills 1965. Man åker också förbi Ottenby Kungsladugård, tyvärr stannade vi inte där men det var väldigt fint så nästa gång jag är där så ska jag åka dit!

resor, Öland 2017

Efter att vi hade gått vår långfredagsvandring så åt vi lunch, sen arbetade Farmor, Sussane och Anders i trädgården medans jag och @Astrideleonora ​tog det lugnt inne på soffan. Efter ett tag så lagades det rotfruktsgratäng, biff och bakades blåbärspaj.

Efter maten så satte vi alla oss ner och spelade geni tillsammans! Sen började det att bli dags för Let´s Dance så jag och Sussane gick ut för att städa upp i trädgården först.

vardag, Öland 2017

I fredags så åkte Anders, @Astrideleonora och jag till Ottenby lund för att gå en långfredagsvandring som Anders kallade det, han och hans pappa brukade nämligen alltid göra det när han var liten.

Här klättrade vi upp i kanontornet för att titta efter fåglar!

När vi klättrade ner från kanontornet så började vi gå till stengömslet som syns här ovan på bilden precis ute vid kusten!

Innan vi åkte hem igen så såg vi att det låg både snokar och hjortar som myste i vårsolen!

Contains affiliate links resor, Öland 2017

Efter att jag och Astrid hade handlat så svängde vi ner till Grönhögens hamn, så skönt när det bara är vi som åker bil för då kunde vi stanna var och när vi ville! Sen åkte vi vidare ner till Parboängs badplats!

Här stog jag och blickade mot Långe Jan som är Sveriges högsta fyr, vi ska åka dit någon av dagarna här i påsk! Hur fin är inte min body från Gina Tricot förresten?

På vägen hem så såg vi alla får med deras små lamm och vi var tvungna att stanna för att fota dom! När vi kom hem så åt vi potatis och löksoppa. Sen har vi kikat på Let´s Dance, ätit blåbärspaj och påskgodis!

resor, vardag, Öland 2017

Innan lunch så gav sig Astrid och jag ut på en springtur i Lunden! Vi var borta i 50 minuter och totalt så sprang och gick vi 5.2 kilometer. Det var så otroligt skönt att komma ut och röra på sig eftersom att vi spenderade hela dagen inne igår i pyjamas! Det är grymt fint när gräset börjar bli grönt, jämfört med hemma är det en stor skillnad här! Nu ska vi åka och handla påskgodis och mat!