romantiken, recension

En tragisk kärlekshistoria om ett utav tidernas mest kända kärlekspar. Filmen "Romeo + Juliet", (ja detta är det faktiska namnet,) är en modern skildring utav den populära pjäsen skriven av William Shakespeare, där Leonardo DiCaprio och Claire Danes spelar de två Huvud personerna som skildrar den tragiska kärlekshistorian i modern tid.

William Shakespeares originella pjäs är skriven om en tragisk kärlekshistoria mellan två unga arvingar till två väldigt inflytelsefulla "hus" eller familjer om man nu föredrar det. Huset "Montague" och "Capulet" är två väl stadgade adliga familjer i staden "Verona", familjerna har en djupt rotad familjefejd mellan varandra och skulle aldrig låta Romeo och Juliet var tillsammans. Romeo Montague och Juliet Capulet faller för varandra första gången dem träffas, men deras föräldrar godtycker inte om deras kärlek.

Filmen utspelar sig i sent 1900-tal vilket gör filmen till en modernisering av originalet, istället för svärd används pistoler, och bilar istället för hästar. Eftersom tids skildringen mellan när den originella pjäsen och denna film utspelar sig kan man förmoda att man även anpassat manuset så att det är mer modernt, men faktum är att man tagit manuset direkt ifrån originalet. Filmen är nyskapande på ett udda sätt då det är en historia tagen ifrån 1500-talet och satt i ett modernt 1900-tal. Filmen är väldigt väl mottagen utav såväl unga som vuxna. Förmodligen är filmen så väl mottagen utav även den yngre generationen då den utspelar sig i ett då mycket mer modernt samhälle med bilar, pistoler, telefoner med mer. Framför allt är filmen nytänkande då man får se hur Shakespeares världshyllade pjäs skulle se ut i "dagens" samhälle som miljö.

Filmen utebliver inte många scener som finns i originalet förutom dem som inte har en större inverkan på historian. Det finns även scener som har blivit nedkortade så filmen inte skall behöva bli allt för lång.

Filmen var allt som allt, en mycket bra tolkning utav pjäsen med näst intill inga ändringar. Personligen föredrog jag "Romeo + Juliet" över pjäsen "Romeo och Julia" då den var enklare att känna en koppling till eftersom den var satt i en modern värld, istället för sent 1500-tal. Med fantastiska aktörer så som Leonardo Dicaprio blev filmen även ännu mer inflytelse full. Den gamla Engelskan som används i filmen störde mig personligen inte och går att komma undan om man sätter på undertexter. Dock det faktum att dem använde gammalmodig Engelska gjorde filmen bara mer förtrollande då gammal Engelska enligt mig känns finare och även mer romantiskt.

Däremot kan jag se en del negativa aspekter med att kolla på filmen istället för att läsa pjäsen eller se den live då man inte upplever den på det sätt som Shakespeare ville att man skulle uppleva den. Man får heller inte samma bild utav historien är menad att utspela sig eftersom den är i filmen utspelar sig i nutid, något som pjäsen däremot gör.

Sebastian Pehrson

Romantiken, Recension

TE14L