Efter en tidig uppstigning och en båtresa på platt hav med solen skinandes i nacken anlände vi till Gili Trawangan i tisdags. Hade kollat upp ett boende som verkade bra och begav oss sedan till fots dit för att kolla in rummet, samt flytta in. Det blev en rätt slö dag, med lunch vid ett veganskt café (café Pituq), där maten var gudomligt god, efterföljt av poolhäng/en vilopaus på en par timmar för min del i och med sprängande huvudvärk. På kvällen mötte vi sedan upp Bim och Sarah för middag, utbytande av resehistorier och utgång. Hade en riktigt rolig kväll innehållande beerpong, nya människor och en långpromenad. Landade i säng vid 4-tiden och vaknade upp följande dag utan några spår utav bakfylla. Tur var väl det då det vankades boat party med våra nyfunna australiensiska vänner. På grund av felaktig information lyckades vi dock missa båtavgången, men efter en hel del nojs lyckades vi övertala en i personalen att fixa fram en båt åt oss som tog oss som sedan tog oss ut till festen. Det blev en entré man sent kommer glömma. Väl tillbaka i hamn efter en par timmars festande ute till sjöss värkte magarna pga hunger. Besökte en mexikansk restaurang som uppfyllde våra behov mer än väl och efter ett ombyte och en powernap hoppade vi på våra hyrcyklar och cyklade över halva ön för att bege oss till tidigare nämnda vänners villa för att umgås. Hade återigen en trevlig kväll trots sömnbrist och när tröttheten tog över var det bara att börja trampa tillbaka.

Idag har vi på grund av fullbokat boende flyttat till ett annat ställe för en natt. Kastade bara snabbt in väskorna innan vi begav oss till Sunset beach för att försöka ta in de fina omgivningarna med alla gungor i vattnet, samt lapa sol. När himlen dock plötsligt öppnade sig på eftermiddagen var det bara att leta skydd under närmaste tak, och när regnet sedan avtagit begav vi oss åter hemåt. Efter det har vi ätit middag på en italiensk restaurang, besökt Bim och Sarah en sväng och stängt in en ovälkommen kackerlacka i en Pringlesburk. Bidrar man inte till betalningen av rummet så blir det så. Har även bokat flyg samt första boende i Australien och OJ vad roligt det ska bli!

Nu börjar det bli dags att stänga fast ögonlocken för natten och imorgon lutar det eventuellt mot snorkling i jakt på sköldpaddor!

Detta skulle återigen ha publicerats tidigare men som tidigare nämnt är inte tekniken alltid på min sida här borta.

I måndags var planerna att besöka Tegenungan waterfall och rice terrace när vi väl var i Ubud. Istället för att jaga taxi och vara beroende av någon som skulle köra runt på oss så bestämde vi oss för att för en rimlig summa hyra två mopeder från vårt boende. Med hjälmarna på och Lydia som kartläsare begav vi oss sedan ut i vänsterkaostrafiken och lyckades ta oss till båda planerade destinationer utan större problem. Båda sevärdheter var riktigt fina, men i och med att det råder regnperiod såg vattnet i vattenfallet tyvärr inte desto rent ut. Trots det tog vi oss ut i det för ett dopp i vad som kändes som ett hejdundrande sommarregn som piskade mot kroppen. Kanske inte det skönaste man varit med om, men en trots allt en fin upplevelse att vara med om!

Efter matstopp och ca 30 minuters körning kom vi sedan fram till rice terrace, och wow vad fint det var! Klättrade upp bland de olika nivåerna medan solen sakta sänkte sig och när vi kände oss nöjda där brummade vi sedan tillbaka "hem". Blev en lugn kväll som avrundades med båtbiljettköp till Gili T då tisdagens planer var att bege sig vidare från Ubud.

Efter att ha sovit en god nattsömn och ätit oss mätta på tidigare nämnt café, café moonlight Bali, så tog vi våra väskor och delade en taxi med en kille från samma hostel,som också skulle vidare till Ubud. Efter en cirka timmes bilresa och x-antal iskrapningar av bilens underdel i fartgupparna pga låg bil + välfylld bil, anlände vi till vårt hostel. Det är beläget bara en par minuters gång ifrån monkey forest, som vi var snabba med att besöka. Klappade och matade apor och kikade runt i de alldeles ljuvliga omgivningarna innan energinivån gick till botten och det var dags för lunch, följt av ett långt dopp i poolen för att skölja av all svett. Lite fräschare än tidigare tog vi sedan en taxi till Petulu för att se tusentals hägrar flockas på ett och samma ställe vid samma tidpunkt. Detta är alltså någonting som de gör varje dag. Av vilken orsak har jag inte helt klart för mig men var häftigt att uppleva. Tog en längre promenad en bra bit påväg tillbaka innan vi stannade för obligatorisk gelato och även vid en större mataffär som äntligen inkluderat färsk frukt i deras utbud av varor. Som om vi inte blev överlyckliga nog över det, så lyckades vi även pruta ner en taxi till 30 000 IDR (ca. 2,10€) så vi slapp gå ca 40 min i mörkret för att ta oss hem.

Resterande kväll har varit lugn. Har tillbringat timmarna på rummet och lyckades FaceTimea med en saknad Berta och två söta små kissor som även är sååå saknade av mig. Drabbas tidvis av lite tillhörande hemlängtan trots att vi har det helt underbart, så det var skönt med en liten uppdatering hemifrån. Nu börjar klockan närma sig midnatt och morgondagens planer verkar vara fullspäckade så det är dags att släcka ner och ta natt. Har inte orkat gå genom alla 1000 filmer från monkey forest så lär bli ett till inlägg med i princip endast bilder därifrån om någon dag.

Detta skulle alltså ha publicerats i söndags, men pga tekniska problem blev det nu såhär..

Efter att trotsat regnet som öste ner från himlen hamnade vi på en restaurang ca 50-100 meter från hotellet. Hängde upp våra modemedvetna regnkappor och beställde in lunch som hette duga. När magarna var välfyllda begav vi oss återigen tillbaka hotellet där en powernap på ca 3-4h avverkades. Efter det gjorde vi oss redo för kvällen och begav oss ut på stan. Det var ju trots allt fredag och vi tänkte att vi lika gärna kunde kika in både Alley cats och sky garden istället för att ligga inne på hotellet hela kvällen. Blev dock en rätt kort kväll och landade i sängen redan vid 1-tiden innan jag slocknade direkt. Fick sova hela 7-8h innan det var dags att stiga upp, packa väskan och sedan bli upplockad för att åka till stranden för lektion två i surfing. Vågorna var bättre idag än igår, fick lära mig svänga och hade minst lika roligt som på första lektionen. Efter att ha brottats med vågorna en par timmar var kroppen dock helt utmattad. Solen visade sig även idag så lyckades bli lite småbränd i ansiktet samt få en riktigt fin bränna av fästet på benet men det är väl sånt som händer.

Väl tillbaka på hotellet satt både Lydia och Danina och väntade. Fick tag på en taxi inom en halv minut och begav oss vidare till Seminyak där vi checkade in på ett hostel för en natt. Blir med andra ord en väldigt kort visit här, då vi imorgon redan ska bege oss vidare, till Ubud för att klappa på apor och kolla in risfält osv. Väl incheckade begav vi oss direkt till restaurangen som ligger dörr i dörr med vårt hostel, för en väääldigt sen frukost/brunch. Låg ute i varsin fatboyliknande säck ett bra tag och tog det bara lugnt innan jag begav mig tillbaka för att läsa lite bok innan jag återigen slocknade för en lite längre dagsvila.

Ikväll har vi varit ut och ätit mexikanskt såhär passligt på lillajul och avrundade sedan med en alldeles för stor, men så himla god, glass. Den satt riktigt fint kan jag meddela, och nu har jag återigen landat i min säng i vårt dorm och ska ta och krypa ner under täcket och ta natt så fort som jag borstat tänderna och bytt om till pyjamas.

Hej och hå. Väl framme i Kuta så mötte vi upp Danina som redan hade checkat in på hotellet. Vi hade blivit uppgraderade och fick ett riktigt fint rum, och måste säga att det är superskönt med eget rum som omväxling och kan inte heller klaga på de stora sängarna. Har hittills sovit riktigt bra här, tack och lov, och hoppas på en sista bra natt också innan vi beger oss vidare imorgon.

När vi snabbt hade slängt av oss väskorna och fräschat upp oss lite så begav vi oss till en restaurang för middag. I princip allt hade börjat stänga så tyvärr blev det inte den Danina tänkt att vi skulle besöka men det gick bra ändå, eller åtminstone för mig. De andras rätter var väl inte de bästa vi sett precis, men vi begav oss sedan vidare för att äta froyo så alla blev mätta och belåtna innan vi gick tillbaka till hotellet för att sova för natten. Igår besökte vi ett riktigt trevligt café för brunch. Maten var så god och äntligen fick man äta lite surdegsbröd med mosad avokado igen. Lite omväxling till det vita rostbrödet med jordnötssmör och sylt som det bjöds på i Singapore. Medan vi åt öste regnet ner utanför och väderprognosen för resten av dagen såg inte bättre ut, så Danina och jag bestämde oss för att byta om till träningskläder och åka iväg till Seminyak för ett yogapass och OJ vad skönt det var! Efter att ha släpat på ryggsäckarna en par veckor var det välbehövligt för spänningarna i ryggen och att man även blev alldeles lugn i själen kan jag för den delen inte heller klaga på. Resten av kvällen tillbringades på en restaurang som hette Poppie's med en god ratatouille innan det blev tidig läggdags.

Idag tackade jag den tidiga läggningen då klockan ringde lite före 7. Trots att jag gärna legat kvar en par timmar i sängen så var det dags att stiga upp för att hitta något litet till frukost innan vi blev upplockade för att åka till stranden för surflektion. Kom upp redan på första försöket efter en snabb genomgång på stranden och riktigt njöt av att vara i vattnet och uppe på brädan. Synd bara att vågorna inte var de bästa, men var kanske för de bästa ändå i och med första lektionen för min del.

Nu ska vi strax bege oss ut för lunch, bara regnet lugnar sig en smula i och med att det verkligen ÖSER ner från himlen för tillfället. Har tyvärr inte varit så himla aktiv med varken kameran eller mobilkameran för den delen heller så... bjuder på vad jag har och ska bättra mig i fortsättningen igen.

Skulle kunna äta detta varje dag!!

Gårdagen tillbringades runtomkring i Singapore som de turister vi är. Blev besök till bland annat Marina Bay, Gardens by the bay och botaniska trädgården. Skippade Sentosa Island i och med tidsbrist och läste på lite om det och märkte att i princip allting där kostade lite mer än vi hade lust att betala, och att bara ta sig dit var ingenting som ingick i våra metrobiljetter. Tiden rann ändå iväg snabbare än vi velat. Efter att vi tagit en powernap på hostellet och solen gått ner, tänkte vi bege oss upp till ios skybar. När vi kom till hissen märkte vi dock att de stängt redan 17.30. Hur tråkigt det än var och hur besvikna vi blev så begav vi oss ner en par våningar för att hitta något att äta till middag följt av froyo till efterrätt. Strosade sedan runt inne i VS butiken ännu en sväng innan vi begav oss tillbaka "hem". Väntade oss en lugn kväll där vi skulle lägga oss tidigt för att vakna upp utvilade idag meeeen kvällen slutade väl inte riktigt så så att säga. När jag begav mig till badrummet för att borsta tänderna möttes jag av 7 poliser i uniform. En stund senare dök de även upp i vårt dorm där de eskorterade ut en av våra roomies. Var sådär lagom chockade och uppe i varv ett tag efter det, men pratade med resterande roomies som var lika chockade som vi och lugnade ner oss såpass mycket att jag lyckades somna vid 1-2-tiden sedan.

Helt fantastiska omgivningarna men tyvärr, som ni ser utifrån bilderna, ville solen inte visa sig igår. Var dock kanske bra i och med hur varmt och fuktigt det var ändå, och att vandra runt i den hettan samt gassande sol skulle ha varit oumbärligt.

Idag var det dags att checka ut och efter det tog vi vår tredje (!!!) runda till VS där jag tillät mig själv shoppa för en lite stor summa pengar. Skulle kunna säga att vi vet hur varje skrubb och vrå ser ut i den butiken nu i alla fall. Efter det begav oss ut till Changi flygplats där vi efter att ha yrat runt på terminal 1, 2 OCH 3 köpte biljetter till Bali för att vid incheckning få veta att vi behövde biljetter från Bali för att kunna checka in. En timme och en burgare senare var vi mätta och belåtna och biljetter från Bali var införskaffade. Incheckning, immigration, säkerhetskontroll och boarding gick smidigt och bra och nu sitter vi på flyget, som för övrigt är gigantiskt, modernt och knappt halvfullt, mot Bali där vi ska möta upp Danina och sedan spendera 2 underbara veckor! Ska bli så sjukt skönt att komma dit och vårt hotell vi ska bo på hade uppgraderat vårt rum av någon anledning så utav det Danina berättat och skickat bild/film på ser heeeelt okej ut så att säga, så ser så himla mycket fram emot det! Ska bli så skönt att stanna på ett och samma ställe lite längre än en par dagar, och ska även se om jag hittar något passligt ställe att lära mig surfa på. Ska väl kanske även passa på att koppla av och njuta av att bo i ett eget rum på ett hotell istället för i ett dorm på ett hostel. NU ska jag dock återgå till filmtittandet ännu en ungefärlig halvtimme innan det är dags för landning. När vi kommer fram ska vi se vad Danina hittat för middagsställe åt oss tre.

Efter att ha väntat ca 1,5-2h kom äntligen minibussen som skulle ta oss till Krabi. Var tack och lov väldigt sköna säten och AC:n blåste på som bara den så var glad över att jag klätt på mig både huvtröja och mjukisbyxor inför färden. Fick en plats bredvid allas ryggsäckar, vilka jag nyttjade som huvudkudde då jag passade på att sova de två timmar som det tog att ta oss till Krabi. När vi väl kom fram bytte vi snabbt till en annan bil/taxi som vi fick ha helt till oss själva och som tog oss till flygplatsen på 15 minuter fastän de sagt att det skulle ta ca 45 minuter. Nöjda var vi över det dock då vi i och med det snabbt hann boka platser på plats på ett flyg till Singapore som skulle avgå 10.20, vilket alltså var ca 50 minuter efter att vi anlänt till Krabis flygplats. Efter att vi lämnat av väskorna och passerat säkerhetskontrollen hann vi bara köpa vatten och snacks innan det var dags för boarding. Lyckades återigen sova hela resan och vaknade upp pigg när vi landade i Singapore. Med hjälp av metron lyckades vi sedan ta oss in till Chinatown där vi hittade ett fräscht och mysigt hostel här vi nu ska tillbringa en par nätter. Sover i ett mixed dorm och sängarna och allt känns himla sköna och bra. Kan vara att vilken säng som helst känns skön efter Koh Phangan eller båtmadrassen, men hursom så trivs jag i alla fall riktigt bra här!

Resterande timmar av gårdagen tittade vi mest runt, dels i chinatown och dels i centrum, där vi sedan fastnade en par timmar i Forever 21 och Victorias secret stora affärer innan benen gav vika. Fick med lite nya underkläder och efter att ha tryckt i oss varsin pizza var det skönt att få komma tillbaka till hostellet och slänga sig i sängen. Första intrycket av Singapore är helt klart bra. Vart man än går så skiner gatorna i princip då det är så rent. Julpyntandet verkar även vara i full gång då vart man än vände sig så kunde man se en julgran med konceptet "more is more", vilket känns riktigt mysigt! Lite svårt att i övrigt känna av några julkänslor i och med hettan, men när jag hörde julmusiken från högtalarna längs huvudgatan så smälte mitt hjärta litegrann.

Nu börjar klockan alldeles strax närma sig 12 och än så länge har vi endast lyckats äta någon av de onyttigaste frukostarna någonsin och ta det lugnt. Lydia har dock lyckats springa genom duschen och tror jag ska försöka åstadkomma det jag med innan vi beger oss ut på äventyr idag. Vart det riktigt bär av återstår ännu att se, men tror det lutar mot Sentosa Island, botaniska trädgården och lite andra sevärdheter.

Har tyvärr endast en par halvtaskiga mobilbilder att bjuda på från igår men ska försöka få över en par bilder från Lydias GoPro som förhoppningsvis lyckades bättre med att fånga omgivningen på bild igår.

De sista två dykningarna gick hur bra som helst. Nervositeten släppte helt och testade på free fall påväg ner istället för att krampaktigt hålla mig till repet för att ta mig till botten. Obeskrivligt häftig känsla och underbart när tekniken kändes bättre och bättre för varje dyk. Skulle helst stannat under ytan ett tag till men när luften i tuben började ta slut var det bara att vända upp igen.

På kvällen när kursen var över och alla papper var färdigt ifyllda firade vi genom att kolla på en film som en kameraman filmat och klippt ihop från våra två sista dyk. Efter det var det dags för middag med gänget och när vi var mätta och belåtna stannade jag en stund med två svenska tjejer från gruppen för att umgås och spela någon omgång beerpong. Landade i sängen redan innan midnatt och vaknade sedan vid 10-tiden då det var dags att packa ihop och göra oss redo för utcheckning.

Gårdagen spenderades sedan på ko nyangyuan med tidigare nämnda Colette och Hanna. Vi tog oss upp till viewpointen för att njuta av utsikten samt knäppa en del bilder innan vi sedan somnade på stranden med vattnet som sköljde upp över fötterna. Riktigt fin dag som sedan avrundades tidigt med middag innan vi hoppade in i en taxi/tuk tuk som tog oss till en nattbåt som vi precis spenderat 8h på. Båten var väl inte den nyaste eller fräschaste i och med att det tydligen var reservfärja för en som någon tidigare tur hade gett upp. Madrasserna vi blev tilldelade var ca 60cm breda och låg precis intill varandra. Tack och lov hamnade jag bredvid Lydia och en Thaitjej som verkade helt ok. Mördade även min första kackerlacka med en närliggande sko innan avgång och sov sedan väldigt lätt sömn trots utmattning.

Nu är klockan 5 på morgonen och vi sitter och väntar på bussen som ska ta oss till Krabi. Därifrån ska vi sedan på ett eller annat vis leta efter ett flygplan som tar oss till Kuala Lumpur eller Singapore. Återstår att se. Tills dess att bussen avgår blir det att försöka få tiden att gå lite snabbare genom att läsa i min bok och sen hoppas jag på att få lite mer sömn på bussen.

Efter en middag på en hur mysig restaurang som helst blev det igår en rätt sen natt i och med dykcertifikatpluggandet. Varvade det dock med en del kak- och chipsätande, med andra ord sånt som hör till när man pluggar eller bara är på resa. Somnade först efter 01 något men tror lilla Lyddis blev uppe en stund till i och med hennes powernap på sisådär 2h på kvällen. Vaknade sedan av larmet imorse och var helt okej utvilad ändå och sedan begav vi oss till klassrummet där vi tillbringat halva förmiddagen, först med lektion och sedan med att skriva final exam. Gick helt bra och var väl lättare än väntat kanske då vi båda fick hela 48 rätt av 50 möjliga. Nöjda och glada över det traskade vi sedan iväg och åt lunch innan vi återigen skulle möta upp gruppen. Denna gång för att ta oss ut till en par öar för att få testa dyka på riktigt. Det blev två dyk, vardera varade ca 45 minuter och vi gick ner på hela 14 meter, trots att planen var att gå 12 meter. Känslan att få hoppa i med utrustningen och börja ta sig ner mot botten för att sedan simma runt bland reven och alla möjliga olika fiskar var alldeles obeskrivligt underbar! Trots att det var en smula nervöst i början och att de berättade att de sett en valhaj 2h tidigare på andra stället vi skulle hoppa i på så släppte det sedan när man väl kom ner en bit i havet. Måste säga att jag nästan blev lite ledsen och besviken över att den hade förflyttat sig vidare innan vi kom dit, för hur coolt skulle det inte ha varit att få simma med en sån??? Allting gick i övrigt helt bra och jag längtar redan till morgondagens sista två dykningar.

Nu är vi tillbaka på rummet och alla tre har i tur och ordning tagit en dusch för att skölja av allt saltvatten efter äventyret idag. Snart tror jag att vi ska bege oss ut på jakt efter middag innan det blir tidig läggning i och med att morgondagens dykning börjar redan 07.15.

Såå himla mysig restaurang precis vid havet!

Dagens lunch hehe. Har hittat en restaurang, Bingo's, som vi kärat ner oss i här på Koh Tao. Superbilliga priser och helt fantastiskt god mat. Lutar mot middag där idag till och med...

Dagarna på Koh Phangan bestod mest utav festande för min del. I måndags var planerna att festa i djungeln, med de tidigare nämna ålänningarna som befann sig på ön, på jungle party. Slutade med att endast jag och Danina for iväg på det, men vi fick dock med oss våra tyska roomies och hade en himla rolig kväll innehållande bland annat lite för många buckets och världens sjukaste taxiresa för att ta oss dit. Lyckas aldrig förstå mig på hur taxichaufförerna riktigt kör här i landet alltså. Kom i alla fall hem rätt sent och sov sedan bort i princip halva den följande dagen.

I tisdags var det äntligen dags för full moon party, aka verkliga anledningen till varför vi befann oss på ön. Hade återigen en riktigt rolig kväll på stranden innan vi stupade i säng efter att vi sett solen stiga upp. En par timmar var det sedan dags att stiga upp för att möta en av de tyngsta dagarna någonsin. Det var dags att bege sig vidare, till Koh Tao. Att sätta sig på en guppande båt, i stekande sol, där alla platser inomhus med ACn var upptagna, samtidigt som man var lite smått bakfull, och efter att endast har sovit en par timmar... Ja, behöver kanske inte säga så mycket mer än så, förutom att första intrycket av Koh Tao är att det verkar vara himla lugnt, fridfullt och ett dykarparadis, vilket är exakt vad vi behöver och ser fram emot just nu.

Har tyvärr endast att tillgå en par mobilbilder från både jungle party och full moon då jag i och med folkmassorna och stjälrisken inte vågade springa runt med min Gopro, som ni kanske förstår.

Direkt när vi kom iland begav gick vi och letade upp Ban's. Vår tyska vän Lara hakade även på oss och vi tre bor nu i ett rum efter att ha påbörjat vår kurs i open water dykning. Den började direkt igår på eftermiddagen med teorilektion en par timmar och idag har vi även testat dyka i en pool, samt lärt oss olika nödvändiga övningar/tricks. Måste erkänna att det var en smula läskigt i början med att till 100% andas genom munnen med en tank på ryggen, men nervositeten började sedan ge med sig. Imorgon är det redan dags för själva testet för licensen och sedan ska vi även ut till Mango Bay (om jag inte minns helt fel) för att förhoppningsvis dyka med någon delfin och alla möjliga olika fiskar och korall. Tyvärr får vi inte ha med våra kameror på själva dykningen imorgon, då det skett för många olyckor med personer som fokuserat för mycket på att få en bra selfie under vattnet osv, men ska försöka att i alla fall få en par bilder i båten då vi är påväg till vår dykdestination. Ser himla mycket fram emot det, men nu först blir det att plugga ordentligt så att vi klarar provet imorgon.

Det är alltså hur planerna för kvällen ser ut, så nu ska jag försöka ta och avrunda detta här för att väcka mina roomies genom att tända lampan då solen redan börjat gå ner.

Bjuder så länge på ännu en bild från tidigare nämnda båtutflykt bland öarna.