Dagen efter vattenfallsutflykten var det dags att bege sig ut till sjöss efter att ha sovit en par timmar för lite nätterna innan. Lyckades trots det ta mig upp i tid och efter att ha irrat runt i hamnen en stund, hittade jag på rätt, och en båt tog mig och en drös andra förväntansfulla personer ut till havs och det stora barriärrevet. Väl ute blev jag ihopparad med en tjej som också vid ett tidigare skede hade fått sitt dykcertifikat. Planen var att vi tillsammans skulle få utföra ett dyk på 45-60 minuter, medan resterande entusiastiska personer, utan dykcertifikat, skulle få dyka i grupper om 4 och cirka 20 minuter per grupp. Förväntansfull och överlycklig över att äntligen få dyka igen, och denna gång i stora barriärrevet (!!) begav vi oss ner i vattnet efter en för min del vunnen diskussion om jag verkligen skulle behöva en klocka med djupmätare och tidtagare. Känslorna ändrades dock väldigt snabbt då det visade sig att min dykarkompis kunskaper var extremt bristfälliga, vilket ledde till att vi inom fem minuter fick återvända tillbaka till ytan för ifrågasättande om huruvida hon funnit sitt dykcertifikat i ett flingpaket alternativt mutat PADI. Efter en kort utfrågning angående hennes kunskaper bestämde besättningen att det inte var säkert för oss att dyka ensamma, vilket resulterade i ett dyk på ca 20 min med en instruktör. Minns inte senast jag varit så arg och besviken, då hela dagsutflykten förstördes för min del. Blev erbjuden att dyka en gång till på ett annat ställe, men skulle dock ha behövt betala ytterligare 60 AUD, vilket kändes orättvist och inte alls värt då jag redan betalat en gång för att få dyka, vilket resulterade i att jag fick snorkla med de andra istället. Tråkigt att dagen blev som den blev, men allting kan självklart inte gå som planerat.

Dagen efter den stora besvikelsedagen blev dock en mycket bättre dag. Det var återigen dags att åka på en utflykt med Uncle Brian's, och denna gång var det dags för cave tribulation. Hade ännu en gång tur med personerna som var med på utflykten och hamnade även i bussen med fantastiske guiden cousin Brad.

Dagen tillbringades ute i regnskogen med en par stopp med fantastisk utsikt och sedan möjlighet att simma samt hoppa från regnskogskanten från cirka 4-5 meters höjd. Utflykten avslutades med en båttur i jakt efter att se krokodiler, dock utan någon tur, men det kompenserades med 30 grader och solsken.

Kan utan tvekan varmt rekommendera Uncle Brian's dagsutflykter då det har varit små höjdpunkter på resan, och trots att vädret inte alltid har varit på topp har de varit riktigt roliga.

Här har det varit tyst en par dagar. Orsaken till det var det fullspäckade schemat i Cairns. Hade olika dagsutflykter inplanerade i princip varje dag, vilket resulterade i tidiga mornar med tidig avfärd, och kvällarna tillbringades till stor del på Gilligans med de härliga personerna jag mötte under dagen. Tänkte dela upp de olika utflykterna i separata inlägg i och med mängden bilder jag har från dessa.

Första utflykten var en dagsutflykt till regnskogen och ett antal vattenfall, såsom Josephine falls och Millaa Millaa falls, vilket resulterade i en hel del simmande. Hade även turen att hamna i en buss med den mest underhållande guiden, samt härligaste gänget, vilket snabbt blev gänget jag till största delen umgicks med de flesta kvällarna i Cairns. Som om det inte var nog med de underbara sällskapet och de fantastiska omgivningarna, så var sista stoppet och doppet i en vulkan! Hade en helt otroligt bra dag som avslutades rätt sent in på natten med samma gäng med skratt, prat och dans på tidigare nämnda Gilligans.

Det blev ett och annat åk ner för berget. Att åka tåg gick dock sisådär...

Gjorde som alla andra besökare av Millaa Millaa falls och slängde med håret med vattenfallet i bakgrunden.

Och sist och slutligen en par undervattensbilder från vulkandoppet.

Sista december och sista dagen av 2016 tillbringades först i solen vid poolen vid Bondi Icebergs. Svårt att beskriva hur otroligt vackert det är där. Är verkligen ett favoritställe och kan inte tänka mig ett bättre ställe att tillbringa sista dagen av 2016 på. När klockan sedan började närma sig 15 kändes det dags att börja röra på sig. Plockade upp sushi på vägen in till stan och efter att bussen fått punktering, vilket resulterade i en ny bekantskap på promenaden till Bondi Junction, lyckades vi ta oss till tunnelbanan. Tog en, vad som åtminstone skulle varit en snabb tur till Martins place, för att inhandla det sista inför kvällen. När jag sedan skulle ta tunnelbanan hem till Kings cross gick det dock desto sämre i och med förseningar då ett tåg stannat pga tekniska problem. Då tiden började rinna ut fick jag istället lätt stressat bege mig till fots tillbaka för att göra mig i ordning på ca 30 minuter. Inte det lättaste då hår ska tvättas, naglar ska lackas och så vidare. Tog sedan en Uber tillbaka till Bondi för att möta upp Bim och Sarah igen innan vi begav oss vidare till en rooftop bar för mat och dryck tills tolvslaget närmade sig. Bim och jag bestämde oss i sista minut för att ta en Uber för att se fyrverkerierna från botaniska trädgården, och efter att ha sprungit som dårar i klackar så kom vi till slut fram till ett ställe med helt okej utsikt. Efter det traskade vi med resten av folkmassan in till stan för att sedan trängas i metron med alla andra nyårsfirande. Kom fram till Bondi en tredje gång för dagen, men återvände rätt snabbt till kings cross och ramlade i säng med ömmande fötter strax efter 3.

Första januari är inte desto mer att prata om. Vaknade upp och mådde bra efter att för en gångs skull ha sovit ut ordentligt. Låg sedan i sängen och kollade på skam större delen av dagen, och lyckades först sent mot kvällen ta mig ut för en promenad in till stan innan jag sedan återigen återvände under täcket. Har på känn att denna dag kommer likna gårdagen, då förkylning del två verkar ha kommit på besök, och näsan är täppt och rinner. Ska dock motvilligt säga hejdå till Megan som åker tillbaka till England idag.. Tack och lov är vädret inte på topp för tillfället, så känns inte alldeles för jobbigt att kolla film och serier hela dagen. Är nog bäst också då äventyr på östkusten väntar om en par dagar och föredrar att vara frisk och kry då istället.

Fredagen började med att jag tog mig i kragen i sista stund och gick till Happy travels för att boka in min östkustresa. Efter att ha suttit och planerat allt i princip minsta detalj i någon timme, var allting färdigt och jag begav mig tillbaka till hostellet för att göra mig redo att möta upp Megan och Angelica för catch up och en par drinkar. Hamnade på ett riktigt mysigt ställe och satt där en par timmar och bara pratade om allt vi missat efter att de flyttat till olika ställen. När vi kände oss redo att bege oss vidare då magarna kurrade, gick vi till domino's och beställde varsin pizza. Blev efter det en väldigt tidig kväll då tröttheten tog över.

Åååh vad jag kommer sakna dessa två underbara! ❤️

I torsdags var det Bims födelsedag, vilket självklart skulle firas. Planerna för dagen var att möta upp henne och Sarah i hamnen för att sedan bege oss till Manley beach. Det tog ca 30 minuter med båt för oss att ta oss dit, och väl framme begav vi oss direkt till ett svenskt café som vi planerat att besöka. Toast Skagen, köttbullar, kladdkaka och ålandspannkaka stod på menyn, och allting smakade gudomligt gott! När vi var proppmätta och hade inhandlat lite saknad salmiak/saltlakrits begav vi oss sedan vidare till stranden för att sola samt spela beachvolleyboll, vilket var helt fantastiskt roligt men ack så jobbigt. 38 grader och sol och världens numera sämsta kondition säger väl det mesta. Några desto fler dopp i havet blev det tyvärr inte heller, då de stängde av stranden för allas säkerhet efter att ha bekräftat att de sett två hajar.

Kvällen tillbringades sedan på ett väldigt fullsatt Ivy innan nattmat, nattprat (för min del) med moster på andra sidan jorden och en busstur genom stan. Ramlade efter det i säng efter en rolig kväll.

I onsdags kände jag mig tillräckligt frisk och kry för att ta itu med turistandet. Tog metron till Martin's place och började promenera ner till hamnen och operahuset där jag mötte upp Bim och Sarah för en promenad runt i botaniska trädgården. När vi kände oss färdiga med det blev det att kolla lite på rean i butikerna i stan, där jag hittade en nyårsklänning och resten av kvällen tillbringades med middag med Megan, efterföljt av en tidig läggning.

Julen börjar närma sitt slut och trots att det varit en väldigt annorlunda jul från tidigare år så har jag haft underbart roliga dagar. Till en början kändes det både jobbigt och skönt på samma gång att fira jul hemifrån, men nu såhär i efterhand har det mest känts skönt. Sydney har givit mig ett gott intryck, trots att jag tyvärr inte ännu hunnit upptäcka desto mer i och med fullt upp varje dag. Har däremot hunnit lära känna nya och härliga personer, främst från hostellet jag bor på, och klickat riktigt bra med två tjejer som jag därmed tillbringat majoriteten av de vakna timmarna tillsammans med.

I och med den totala avsaknaden av julkänslor kändes det inte alltför konstigt att tillbringa självaste julafton på poolparty efterföljt av goonpong på hostellet. Och tack vare det fantastiska sällskapet har jag inte heller haft för mycket hemlängtan, trots att jag saknar min fina familj och släkt där hemma. Fick dock facetimea med en stor del av dem där hemma igår, då de samlats för den årliga juldagsmiddagen. Själv tillbringade vi juldagen i solen på Cogee beach med en drös andra människor efterföljt av en myskväll med film i källaren på vårt boende. Var både skönt och välbehövligt med en kväll utan festande och alkohol.

De kommande dagarna innan nyår är att fortsätta att dra ner på festandet, besöka operahuset, bondi beach och icebergs och helt enkelt turista runt här i Sydney. Ska självklart även försöka umgås så mycket som möjligt med fina Angelica, Megan och såklart Bim och Sarah som även befinner sig här i staden. Sedan börjar det även bli dags att ta itu med planerna för vart det bär av näst, då de inte är helt 100 än. Det ska väl dock klarna inom de kommande dagarna och på samma gång ska jag försöka krya på mig från den hemska förkylningen jag verkar ha dragit på mig.

En hel del bilder är tagna av både Bim och Sarah i och med att jag har varit för lat för att orka ladda min goPro, så tackar så mycket för dem!

Efter att ha lämnat Lydia vid hostellet i langkawi påbörjades resandet på egen fot till Australien. Mellanlandade i KL och fick sedan boarda planet till Melbourne efter att ha blivit utfrågad om var jag kom ifrån, vad jag skulle göra i Australien samt vad orsaken var till att jag köpt mina flygbiljetter samma dag, trots att så inte var fallet. De släppte i alla fall med mig fastän de inte förstod varför jag inte pratade finska trots att jag är från Finland, och efter en 8 timmars flygresa landade planet i Melbourne. Tog mig till hostellet efter en taxiresa till fel boende, och mötte upp Bim och Sarah som planerat. Dagen tillbringades ute på stan och sedan blev det en hel del goon innan vi for ut och dansade.

De resterande dagarna här har vi hunnit besöka stranden i St Kilda, var vi bodde, kikat runt lite mer i stan och även träffat upp Leo som vi mötte på Bali. Har i övrigt inte gjort desto mer, utan endast njutit av staden och tidvis värmen. Jag befinner mig för tillfället på flygplatsen i Avalon och väntar på att få gå ombord på planet mot Sydney, där jul och nyår ska tillbringas. Det är dock lite motvilligt jag beger mig dit, fastän jag tror och har på känn att det kommer bli helt fantastiskt roligt, då Melbourne verkligen kändes så hemtrevligt och underbart. Kan dock hända att jag beger mig tillbaka hit i något skede. Tills dess tackar jag för dessa fina dagar jag fått uppleva här och ser framemot nya äventyr, på egen hand.

Var även en sväng till Ikea fjärde advent för att äta köttbullar och dricka julmust för att få lite julkänslor.

Hostellet hade även ett kök samt en stor gemensam matsal som vi lagade alla måltider i. Väldigt skönt som omväxling, samt helt underbart att få äta avokadomackor och yoghurt med färsk frukt som omväxling till allt vitt bröd i Asien.

Bim var lika ledsen som jag över att måsta lämna vårt boende och Melbourne.

Det blev ännu en aktivitetsfylld dag även igår, då vi bestämde oss för att hyra mopeder och bege oss till en höghöjdsbana ute i skogen. Trodde jag skulle vara livrädd pga höjdskräck när jag skulle klättra upp till 18 meters höjd, men var förvånansvärt helt lugn bortsett från adrenalinkicken och hade bara riktigt roligt och njöt utav att få röra på mig. Kan väl inte heller klaga på linbanorna som man åkte mellan träden, då de var himla roliga de med! Efteråt var man dock rätt slut så de timmar av dagen som återstod tillbringades till stor del på rummet. Tog mig även i kragen efter middagen och rensade väskorna på den mesta sanden och all konfetti, samt vek om vartenda plagg innan de fick åka in i rätt påsar igen. Idag, eller närmare bestämt om ca 15 minuter, börjar det äntligen bli dags att bege sig till flygplatsen för att åka vidare, och inte vart som helst, utan till Australien!!! Ser såå mycket fram emot det och längtar tills planet landar i Melbourne.

Efter att ha legat på stranden och inte gjort så mycket mer än läst en bra bok en par dagar, så kände jag att det var dags att röra på sig lite. Detta resulterade i att gårdagen spenderades på en vattenskoter med en tjej från vårt hostel. Vi besökte tillsammans med en guide kanske 5-7 olika öar, och var ute på havet sammanlagt en 5-6h. Det var riktigt underbart och avkopplande, samtidigt som man fick en adrenalinkick av att både köra och åka vattenskotern i de tidvis väldigt stora vågorna.