JAAAA!! Vi har fått en lägenhet! I Bondi Beach, med havsutsikt, alltså knappt en minut från stranden. DRÖM! Precis som vi önskade! OM vi är LYCKLIGA! Vi är fyra svenska tjejer som ska bo i lägenheten, jag, Josefin, Emma och Ellinore. Det är två tjejer som jag och Josefin lärt känna här i Australien och vi har kommit varandra väldigt nära på så kort tid, så himla roligt! Jag och Jossan skulle egentligen checka ut från vårt hostel imorgon, men vi förlängde med fyra nätter och sedan måste vi hitta annat boende då vi inte flyttar in i lägenheten förens 24 november. Hyran här är väldigt dyr och vi måste skaffa jobb, typ NU! Jag har även skaffat ett australiskt mobilnummer idag, det var på tiden. Jag hade missat att låsa upp min mobil i Sverige och har då väntat ett par dagar på brev från min mobil operatör för att sedan kunna låsa upp min mobil. Så för er som ska skaffa australiskt nummer, glöm inte att låsa upp mobilen innan!

Det har varit ganska molnigt här i flera dagar nu, men, vad gör det när man är i Australien!? Jag har sett att snön tagit över kära Sverige som vanligt, så jag klagar icke. Nu - uppdatering och bilder från de senaste dagarna!

I tisdags besökte jag och Jossan en djurpark här i Sydney. Vi fick se och klappa våra första kängurus, de var urgulliga och så vänliga! Efter djurparken gick vi till Madame Tussauds som är ett vaxmuseum, där finns statyer på flera berömda personer, super häftigt och alla såg så verkliga ut att det nästan var läskigt. Jag tycker det är så himla imponerande att man kan göra sådana verk, så ballt! På kvällen kollade vi lägenheter och dagen efter hittade vi en, JACKPOT!

I onsdags åkte jag, Jossan och Emma till Bondi för att titta på lägenheten och det var kärlek vid första ögonkastet, for real. Otroligt mysig lägenhet med bästa läget! Drar upp persiennerna på morgonen och vips - there's the beach! Efter visningen gick vi runt i Bondi för att kolla in vår blivande ort och sedan åkte vi till vårt hostel. På kvällen gick vi till en bar som heter 3 Wise Monkeys och sedan fortsatte vi festa med gänget på Side Bar. På torsdagen vaknade vi mindre pigga men det hindrade oss inte från att festa även då haha, vi var på Ivy och som varenda torsdag var det FULLSPÄCKAT! Det är gratis inträde på torsdagar så folket passar på. Vi var på den super fancy takterrassen som har en stor pool och hela paketet, så det var riktigt najs. Ikväll är vi trötta efter flera dagars festande, så vi ska bara ta det lugnt och mysa ❤️

Bilder från de senaste dagarna:

Alltså HUR verkligt ser det inte ut!? Sjukt!

❤️

Fina Darling Harbour 💙

Mina sveisar ❤️

Köket i vårt hostel. Vår mat har blivit snodd varannan dag, ska bli så skönt att bo i egen lägenhet!

Love ❤️

Idag när vi skrev på lägenhetskontraktet, SO EXCITIIIIING!!!

Hej älskade människor! ❤️

Jag försöker att blogga och uppdatera er så mycket som möjligt, men de gånger jag hinner blogga är oftast på eftermiddagar när vi kommit hem från att ha varit ute hela dagen, eller på kvällen innan sovdags. Och ja, då är jag sjukt trött och somnar med mobilen i hand haha... Men, jag ska försöka ta mig igenom detta blogginlägg innan jag somnar!

I fredags spenderade vi hela dagen på en strand som heter Coogee. Där träffade vi en australiensare som heter Chuck. Och hur lärde vi känna honom? Ja, han la sig bredvid oss på stranden och ville hänga med oss så det slutade med att vi spenderade hela dagen med honom. Australiensare är super sociala och trevliga, Chuck hade vi aldrig tidigare träffat och vi umgicks och pratade som att vi varit vänner i flera år. Super roligt! På kvällen gick jag och Josefin till en supermarket för att handla mat. De första dagarna slösade vi alldeles för mycket pengar på att äta ute och det är väldigt dyrt här i Sydney så vi måste vara ekonomiska med tanke på att vi ska leva och bo här. Maten vi handlar förvarar vi i kylar som finns på vårt hostel, kylarna är väldigt fulla och man måste trycka in sin mat där det finns plats. Här märker man även påsar man handlat med lappar där det står vems det är för att andra inte ska ta ens mat. Vi kunde dock inte laga någon middag i fredags då vi märkte att de hade stängt köket så vi var tvungna att äta ute ändå. Efter maten gick vi och la oss, så det blev en väldigt lugn fredagskväll.

I lördags vaknade vi runt 9. Vi åt frukost och sedan tog vi tåget till en super fin hamn som heter Circular Quay, där ligger även världsberömda Opera House och Harbour Bridge. Det var verkligen en upplevelse och sjukt häftigt att se Australiens mest kända byggnader! Vi satte och på en uteservering och tog ett glas vin, sedan åkte vi vidare till en hamn som heter Darling Harbour, väldigt fancy ställe med många fina båtar. Vi besökte Sydney Aquarium och fick se många olika fiskarter, bland annat hajar. Vi såg även små söta pingviner, hur gulliga som helst! Efter att ha gått hela dagen var vi väldigt trötta så vi åkte till vårt hostel, vilade en stund, åt mat och sedan gick vi ut med Diego och Nick som vi lärt känna här. Diego är från Stockholm och Nick är australiensare. Först hängde vi i en park och sedan gick vi till Side bar och festade med människor från vårt hostel.

Igår åkte jag, Josefin, Nick och Diego till en strand som heter Manly, där hängde vi även med några andra svenskar från vårt hostel. Stranden var väldigt stor och fin, dock var den omringad av träd så det kom skugga väldigt tidigt och man blev tvungen att flytta sig typ var tionde minut. Annars var det sjukt fint, låg nära ett torg med butiker, restauranger och caféer. Väldigt mysigt ställe! Runt sex tiden åkte vi hem, handlade, duschade och la oss.

Idag vaknade jag runt 10 och åt frukost med en svensk tjej som heter Emma. Hon bor i vårt rum sedan två dagar tillbaka, super söt och trevlig tjej! Jag, Josefin, Emma och en annan tjej som är från Sverige och även som vi för första gången ska träffa imorgon, ska försöka hitta en lägenhet att bo i tillsammans! Vi hoppas att vi hittar snabbt för nu börjar det bli ont om tid. Jag och Jossan var även på banken idag och fixade ett australiskt bankkonto, skönt att ha det färdigt iallafall!

Vi har precis kommit hem från Darling Harbour. Vi åt middag på en restaurang och myste hela kvällen. Det här med att vara ekonomiska är varken min eller Jossans grej, då vi båda har en tendens av att slösa och njuta alldeles för mycket haha... Måste ändras! Efter någon timme kom Diego och vi satte oss vid en bar en stund och sedan åkte hem.

Nu ska vi försöka sova, klockan är två på natten här och mina ögon slocknar var tionde sekund. Dock ligger en av de nya tjejerna och snarkar så det har hållit oss vakna ett tag nu, dags att stoppa i öronproppar...

Och givetvis en ytterligare bildbomb från de senaste dagarna! Godnatt och KÄRLEK från andra sidan jordklotet ❤️

Coogee Beach 💙

Opera house 💙

Harbour Bridge med min FANTASTISKA tjej 💙

Diego på Manly beach 💙

Godkväll Sverige och Godmorgon Sydney! ❤️

Nu har vi varit på australisk mark i nästan två dagar och det känns som att vi varit här längre. Självklart inte på ett negativt sätt,
den korta tiden vi varit här har varit helt AMAZING. Men allting är så nytt, nya ställen, nya människor, vääääldigt mycket nya intryck osv... You name it. I samma veva försöker vi även söka jobb och boende, så ja det blir ganska mycket på en gång. Menmen, så är det alltid till en början! Och vi tycker bara att det är spännande!

Nu tänkte jag berätta om dagarna vi varit här!

Igår kom vi fram till vårt hostel som heter Wake Up och ligger i centrala Sydney. Här bor det massor med ungdomar från alla olika delar av världen, så roligt! Jag och Josefin delar rum med fyra andra tjejer, två från Tyskland, en från Holland och en från Kina. Det är helt sjukt hur snabbt man lär känna människor här, tidigare idag gick jag i korridorerna och träffade på en tjej som var från Norge och helt plötsligt hade vi jätte mycket att prata om och sedan la till varandra på Facebook! Det är liksom standard här. Man träffar någon och två minuter senare har man bytt nummer, lägger till varandra på Facebook/Snapchat/Instagram haha. Vårt hostel är även väldigt fräscht och läget är super bra! Kunde inte önskat mig ett bättre boende de första dagarna. Det finns även en bar/nattklubb som heter Side bar och är i samma byggnad som vårt Hostel. Där var vi första kvällen och bara efter en kväll lärde vi känna massa nya människor!

Idag åkte vi till Bondi Beach, det är en väldigt populär och fin strand här i Sydney. Det är även där jag och Josefin försöker hitta lägenhet! Vi solade, badade och åt. Det roligaste idag var när Jossan skulle beställa mat, vi båda var sugna på sallad och jag beställde en vanlig sallad med tomat, salladsblad osv. Jossan ville ha en likadan men med broccoli i, vi missförstod menyn och hon fick i stället en hel tallrik med endast kokt broccoli på haha! Då delade vi istället på min sallad och hennes broccoli, så det blev i princip en väldigt liten och inte så speciellt mättande lunch. Men, man lär sig något nytt varje dag!

Efter vi var på stranden tog vi bussen tillbaka till vårt hostel och vi var så sjukt trötta, så vi somnade och sov i nästan fem timmar haha... Det kan nog bero på jetlagen eller att vi legat under solen hela dagen. När vi vaknade var vi väldigt sega men hade ingen tid att ligga kvar och dega i sängen, eftersom vi skulle möta upp några vänner från Portugal som vi lärde känna på Side bar första kvällen. Så vi fixade oss snabbt och åkte direkt till en nattklubb som heter The Ivy. Klubben är GIGANTISK, minst tre våningar och 4 dansgolv (om inte mer) med olika genres. Sjukt bra stämning och faktiskt en upplevelse att bara se klubben! Det fanns även en pool på takterrassen. På Ivy klär man upp sig lite mer än vad man gör på Side bar då det är en mer exklusiv klubb än Side bar som är mer bar/krog liknande och mindre känsla av nattklubb. Men båda ställena är väldigt roliga och jag tycker det bara är positivt att det finns så mycket olika ställen här så man kan variera! Dock tog det oss nästan 1 timme extra att ta oss hem från klubben då vi gick vilse, men det är vi vana vid nu när vi gått vilse varje gång vi ska till eller från något ställe haha. Men vi klagar inte eftersom vi samtidigt får uppleva Sydney när vi går runt här som två vilsna tjejer!

Klockan är sex på morgonen här så tiden som står på inläggen är svensk tid. Med tanke på att vi sov flera timmar på dagen är vi ganska pigga nu. Dock ska vi försöka sova så vi inte blir alldeles för trötta när vi vaknar om några timmar!

Och självklart en bildbomb från dagarna vi varit här. Enjoy!

Vårt rum. Väldigt litet men det funkar när det enda vi gör är att sova och byta om haha!

Första kvällen i Sydney. Denna gata kallas China Town och är precis som det låter. Man ser många asiater här som jobbar och vi tycker det påminner väldigt mycket om Thailand.

Första frukosten i Sydney!

Bondi 💙

Josefins "mat" hahahaha!

Heeeeeej på er!! ❤️

Första inlägget på bloggen, whopwhoooop! Lite kort för er som er som missat att läsa min bloggpresentation: idag den 1 November 2016 åkte jag, tillsammans med min bästa vän Josefin till Australien på obestämd tid. Tanken med bloggen är att ni ska få läsa om min resa, vardagslivet och känslor. WOW, let's do thiiiis! ;)

Imorse lyfte vårt flyg från Sverige/Arlanda en timme senare än beräknat, det var tydligen någon som hade blivit avvisad från flyget och svimmat för han var så frustrerad, vakter och sjuksköterskor kom och det blev lite kaos. Dock var detta inget jag märkte av då jag redan hunnit somna haha! Så himla skönt, både jag och Jossan var otroligt trötta och sov hela flygresan förutom när vi åt mat!

Just nu sitter vi på flygplatsen i Qatar där vi mellanlandat. Vi har precis ätit mat, vi åt någon form av tapas typ haha så magen min mår bra! Nu väntar vi på flyget som ska ta oss till slutdestination - SYDNEY! Så läskigt men samtidigt sjukt spännande att se vad månaderna framöver har att erbjuda!

På Arlanda imorse! Mina och Jossans föräldrar följde med. Usch vad jobbigt att säga hejdå... Älskar er! ❤️