Hej alla trevliga följare.

Nu har vi varit hemma ett tag från Tanzania. Det som hänt under denna tid fram till nu är att Oliver som ansökte ett kulturstipendium från Svedala kommun fick reda på varan några dagar efter sin hemkomst att han fått detta stipendium.

Detta kulturstipendium delas ut på Sveriges nationaldag utanför kommunhuset i Svedala.

Det som hände idag den 3 Maj var att Oliver åkte in till kommunhuset i Svedala och presenterade sin resa för några politiker där dom kunde ställa frågor osv. Presentationen innehöll bilder från resans gång.

På bilden ser ni en lite halvglad Oliver som är nöjd efter sin genomförda presentation.

En ny uppdatering med bilder från när Oliver mottager stipendiet kommer i nästa månad.

Hej alla läsare!

Nu var det ett tag sedan vi kom hem från vår resa och bloggen har kommit åt sidan. Vilken den även gjorde under resans tid. Det var mycket som hände och många roliga saker vi hittade så vi alla glömde mer eller mindre bort att uppdatera er. Vi hade såklart tänk att mer information och händelser skulle komma upp här men det finns inte så mycket att göra åt det nu. Därför tänkte vi sammanfatta resan i ett inlägg så ni faktiskt får veta allt.

Ni har redan läst om en del som vi hittat på men det blir bäst att samman fatta hela resan så att inlägget inte blir så rörigt.

Resan startade med att vi flög från Köpenhamn till Dubai där vi sedan hade en väntetid på ca 10 timmar. Vilket inte alls var så jobbigt som vi föreställt oss eftersom det var ett perfekt tillfälle att läsa känna hela gruppen. Efter 10 sömlöst timmar för många va oss gick äntligen flyget till Der es salaam. Sedan tog vi oss med bil till Bagamoyo där vi hade två nätter. Vi hade en hel dag där då vi solade och gick på en guidad tur inne i stan vilket var väldigt intressant.

Dagen efter väntade en väldigt lång bilresa mot Moshi där vi bodde resen av veckorna. Första dagen i Moshi besökte vi skolan och vi alla fick presentera oss. Efteråt var tanken att vi skulle besöka ett vattenfall men tyvärr hade vattnet korkat bort.

Sedan hade vi två härliga pooldagar medan några av gänget var iväg på safari. Dagen efter mycket solande och safir äventyr var det äntligen dags för att göra våra undersökningar kopplat till GA. Vilket gick jätte bra för alla. Sen hade vi en dag där vi fokuserade på att bara plugga vilket var svårt för några då poolen lockade mer.

Vi hade en dag till där vi besökte skolan för att dela ut resten av mennskopparna som inte hade delas under dem andra dageran. Vi har skrivit om i tidigare inlägg. Reasten av dagrar besökte vi Lake chala, Hot springs och en massa roligheter.

För att sammanfatta detta inagget och bloggen ber vi om utsökt för dålig uppraring men det var många saker som hände och många intryck så vi hann inte riktgt med att blogga samtidigt. Vi hade verkligen en fantastiskt resa tillsammans!

Här får ni även lite bilder som är tagna under resan som vi inte visat upp tidigare.

Förlåt för att uppdateringen varit så dålig. Senaste inlägget kom upp några dagar senare tyvärr.. så vad har hänt sen sist? Rebecka & oliver har varit på safari. Linnea & melvin har varit vid poolen. Vi har alla har varit ute och haft världens roligaste karaoke kväll. Idag har alla vi genomfört våra undersökningar vilket är en stor skillnad jämfört med Sverige. Vår ena lärare var idag såg även en elev på skolan bli slagen av en lärare. Också en av dem saker som skiljer sig får vår skolgång i Sverige. Man känner sig så hjälplös när man är där men inte kan göra något. Lite bättre nyheter är att vi idag även delade ut menskoppar till alla tjejer på skolan. Alla blev verkligen så glada. Efteråt kom alla fram och ville ta bilder och flera av dem sa I Love u. Också en konstig känsla att en sån lite sak kan göra så många glada. Menskopparna är det två tjejer från får klass som samlat ihopa. Synd att dem inte var här och kunde se vilket underbart jobb dem gjort. Ikväll hänger vi på hotellet och bara har det mysigt.
Bilderna ni ser är en av poolerna linnea & melvin var vid. Sedan ser ni skolan och en massa glada tjejer som nu har vars en menskopp.

Nu var det ett tag sedan vi uppdatera er. Första dagen här i Moshi var vi & besökte skolan där vi ska göra våra undersökningar. Vi presentera oss snabbt i klasserna & för lärarna. Det är så stor skillnad på hur skolan ser ut här jämför med Sverige. Ska bli kul att se ifall svaren på våra undersökningar också skiljer sig. Senare på dagen åkte vi till ett museum & planen var att besöka ett vattenfall men det hade torkat ut vilket var väldigt synd. På kvällen åkte vi & åt på en resturang där Linnea Melvin & Rebecka testa på att äta get.

Idag ärr oliver & Rebecka på safari. Melvin & linnea besökte ett dagis imorse & nu ligger dem & gottar sig i solen. Bilderna ni ser är på dagiset & eleverna på skolan

​Hej!

På bilden är vi 4 i väntan på flyget från Dubai.

Eftersom att jag är lat & Inter orkar blogga på två ställen är här en länk till min separata blogg http://rebeccasresa.bloggo.nu/Bagamoyo/

Igår kom vi äntligen fram till bagamoyo, vi fick våra rum och sen gick vi och la oss direkt för klockan var mycket och vi var jätte trötta då vi åkt bil i flera timmar. Just nu sitter vi vid stranden och blir bruna. Senare idag ska vi in till stan. Fler bilder kommer senare!

Hej alla läsare!
Nu har vi äntligen landat i Dubai efter 6 timmars flygresa. Nu blir det fin middag innan vi ska roa oss här i 10 timmar.

Tja tja bloggen!

Nu är de min tur att presentera mig inför våran resa till Tanzania. Jag heter Oliver och går sista året på Jensen Gymnasium precis som de andra. Jag kommer inte skriva mitt gymnasiearbete i Tanzania utan jag har valt att göra intervjuer med eleverna i den tanzaniska skolan. Jag kommer ställa frågor för att få reda på hur deras skoldag skiljer sig ifrån min skoldag, bland annat hur de tar sig till skolan. Mina frågor kommer vara öppna och svaren jag får kommer vara långa, detta på grund av att få en så stor blick utav deras skolgång. Detta gör de även lättare för mig att få in svaren och får ett bredare perspektiv.

Mina förhoppningar är att jag skall kunna undersöka kulturen i Tanzania också för att göra en liten jämförelse med den svenska kulturen.

Nu är de inte så många dagar kvar tills vi åker, hoppas ni ser fram emot detta lika mycket som jag. Vi ses snart igen.

Ha de bra

Hejsan mitt namn är Linnéa Ringholm och jag är 18 år. Går sista året på samhällsprogrammet där skriver mitt gymnasiearbete om ungdomars kunskap om sexuella övergrepp. Jag ska göra en jämförelse på ungdomarnas kunskap om ämnet på JENSEN gymnasium och Msiriwa (skolan vi ska besöka i Tanzania). Precis som Melvin så kommer jag genomföra en skrivbordsundersökning. Undersökningen på JENSEN gymnasium är redan klara så nu är all fokus på att förbereda inför undersökningarna till Tanzania. Jag kommer göra en anonym enkät på en klass och en intervju på en lärare.

Hoppas ni tycker det ska bli roligt att följa vår resa och imorgon kommer nästa inlägg upp.