Hejsan!

För er som inte var med på vår skolavslutning så har vi laddat upp vår lilla film på YouTube. Vi har försökt att sammanfatta så mycket som möjligt av vår resa på 15 min. Så samla familjen och njut av afrikakänslan! :-)

Tjena!

Nu har vi varit i Sverige i drygt ett dygn och fått oss lite välbehövlig sömn. Vi har ju varit lite dåliga på att uppdatera bloggen under resan, men vi har faktiskt en anledning. Vi har nämligen bara haft tillgång till internet under tre tillfällen på hela resan! :-D

Istället lägger vi nu ut en liten sammanfattning på hela resan. Så varsågoda, här kommer lite härliga bilder som ni kan njuta av ;-)

Vi åkte från skolans parkering 03.40 mot landvetter där vi gick på planet mot Heathrow i London. Därifrån hoppade vi på planet mot Nairobi som skulle ta 8 timmar att åka. När vi landade i Nairobi var klockan mycket och vi åkte direkt till stället där vi skulle sova första natten.

På tisdagen åt vi frukost innan vi gav oss av igen för att ta oss till Arusha. Det var en fantastiskt fin bussresa genom den afrikanska landsbygden. På kvällen så kom vi fram till vårat boende Habari Maalum.

På onsdagen var vi på Heritage culture center (ett konstmuseeum), Sangha och massai market. Mer om detta kan ni läsa i ett tidigare inlägg :-)

På torsdagen åkte vi till en massajby där vi bl.a. besökte en skola. Här anordnades en fotbollsmatch mellan Sverige och Tanzania.

På fredagen var vi på en helt fantastisk safari i Ngorongoro-kratern.

Lördagen tillbringade vi på barnhemmet med alla fina barn. På kvällen åt vi mat på Arushas bästa BBQ. ;-)

På söndagen åkte vi till en annan massajby där vi besökte en kyrka och medverkade på gudstjänsten.

Nu hoppas vi att du har fått en lite större inblick i vad vi gjorde på våran fantastiska resa. :-)

Nu är vi hemma i Sverige igen efter en helt fantastisk resa! Nu väntar några timmar välbehövlig sömn så bilder och längre texter får vänta tills morgon. Men den som väntar på något gått väntar aldrig för länge!

Under onsdag eftermiddag var vi på "massai market", en marknad där vi fick lära oss att pruta ordentligt.

Under torsdagen åkte vi upp till massajby där vi var typ hela dagen. Vi fick ett varmt välkomnande av Marie-Louise och morgan ha av de andra byborna. Vi besökte en skola som både sjöng och dansade för oss. Vi fick även vara med på en mattelektion där vi inte förstod någonting av deras räknesätt haha! 😂

I fredags ringde väckarklockan 04.45 och resan mot safarin i ngorongorokratern. Det var en fantastisk upplevelse med massa djur och naturupplevelser!

Nu sitter vi på ett café och dricker världens godaste kaffe och det finns dessutom wifi vilket vi inte haft på flera dagar🙂

Jambo! Igår kväll kom vi fram till Habari Maluum där vi ska bo. Vi hade en mysig kväll och vi njöt av den varma kvällsluften.

Imorse fick vi en god frukost med fantastiska avocado. Sedan begav vi oss av för att besöka ett kulturmuseeum med massa dyr konst.

För en timme sedan åkte vi vidare till Shanga, ett ställe där det finns möjlighet för handikapade att få jobb. Nu ska vi strax äta lunch, vi hörs!

Nu har vi efter en lång resa äntligen anlänt till stället vi ska bo på i natt. Vi har haft det jättebra! Men nu måste vi sova, vi hörs imorgon!

Godnatt! 😊

Nu sitter vi i London och väntar på att få boarda flyget till Nairobi där vi kommer att sova inatt. 🙂

Tjenare!

Nu är det faktiskt bara en vecka kvar tills vi åker!! :-D

Bella har varit en sväng på Ullared och köpt massor med grejer medans Pelle och Johannes har varit på torp och köpt smörknivar och en hylsnyckelsats. Detta är grejer som barnhemmet har bett om och vi köpte grejerna för en del av pengarna som kom in i samband med jufesten. (läs "julfest - cashflow" ) Dessutom har vi fått in massor med smycken, ryggsäckar, skor m.m. från privatpersoner som vi ska ta med oss till barnen på barnhemmet och skolan. Allt det här håller vi på att stuva ner i våra resväskor, men det är nog lugnt för det är ganska generösa bagageregler. ;-)

I Lördags var några utav oss och utförde det sista arbetet inför resan. Det ser ni på den högra bilden nedan.

Ha det bäst så hörs vi! :-) <3

Tjeeeenare!

Tro det eller ej, men nu är det bara 15 ynkliga små dagar kvar!!

Det känns som igår när Ulf, lite försiktigt, framförde en eventuell möjlighet att få åka till Tanzania. Men vi skulle vara tvungna att samla in 40 000 kr på ett halvårs tid för att resan ens skulle vara ekonomisk möjlig. Om vi ska vara helt ärliga så trodde nog ingen utav oss att det skulle bli av, men nu står vi här ett drygt halvår senare med 40 000 kr + 20 000 kr för safari + drygt 12 000 kr till barnhemmet och skolan. Det är heeelt sjukt!

Självklart har vi jobbat en hel del, men utan våra sponsorer och Ström Slott AB som gav oss en unik möjlighet att få arbeta en hel vecka som trädgårdsmästare, så skulle nog inte resan bli av.

Nu har alla fått visum till Tanzania, så det ser ut som att vi kommer in i landet! :-P

Ha det fint så hörs vi när vi åker! :-)