View tracker

Snart är det dags för årets Oscarsgala och för ett tag sedan släpptes nomineringarna. Liksom förra året (även om det inlägget inte ligger kvar längre pga väldigt lång bloggpaus) har jag i år valt ut 20 nominerade titlar värdiga en recension. Jag har valt titlarna främst baserat på vilka som är nominerade i de stora kategorierna men även de mest uppmärksammade filmerna samt några jag personligen valt att se för att jag var intresserade. Som avslut avslöjar jag vilka jag anser förtjänar vinster i respektive kategori.

12.jpg

the rev1.jpg
The Revenant
(González Iñárritu, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actor in Leading Role (Leonardo DiCaprio), Actor in Supporting Role (Tom Hardy), Directing, Editing, Cinematography, Production Design, Costume Design, Makeup & Hair Styling, Sound Mixing, Sound Editing, Visual Effects
Handling: Hugh Glass överlever en attack mot sin by och lyckas även rädda sina son undan branden. Tillsammans ansluter de sig till ett gäng amerikanska pälssamlare. En dag blir Glass attackerad av en björn och är på väg att mista livet när två andra pälssamlare, Fitzgerald och Bridger, får order om att stanna kvar med Glass tills han dör och ge honom en ordentlig begravning. Istället för att lyda order så mördar Fitzgerald Glass’s son och lämnar även Glass för döden. Nu börjar Glass till resa mot hämnd.
Min åsikt: Väldigt mycket fokus på att göra en ‘snygg’ film snarare än en popkulturell film, cineaster lär älska den men vi vanliga fnissar istället åt allt bedrövligt som är Glass’s otur. Det är nämligen en film om en snubbe med jäkla massa otur, tydligt bild av hatet mot ursprungsamerikaner (som får för lite fokus). Den är snygg, Leo är skitbra men Hardy är helt jävla suverän. Det är tack vare de enastående skådespelarinsatserna överlag som filmen är värd sitt höga betyg. SPOILER: bäst är ändå våldtäktsoffret som får skära kuken av sin förövare.
Betyg: 3½ av 5

10.jpg

mad max1.jpg
Mad Max: Fury Road (Miller, 2015)
Nomineringar: Best Film, Directing, Cinematography, Editing, Production Design, Costume Design, Makeup & Hair Styling, Sound Mixing, Sound Editing, Visual Effects
Handling: En kvinna vid namn Furiosa gör uppror mot en tyrannisk härskare i ett postapokalyptiskt Australien medan hon söker efter sitt hemland. Till sin hjälp har hon ett gäng fruar till den tyranniske härskaren, en galen dyrkare och vandraren ”Mad” Max.
Min åsikt: Jag _älskar_ Mad Max: Fury Road. Charlize Theron gör ett fenomenalt jobb som Furiosa, Tom Hardy är enastående trots bristen på dialog som Mad Max. Jag gillar den feministiska tonen, systerskapet och det underliggande budskapet. Det finns inga fel med denna film.
Betyg: 5 av 5.

7.jpg

themartian1
The Martian
(Scott, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actor in Leading Role (Matt Damon), Adapted Screenplay, Production Design, Sound Mixing, Sound Editing, Visual Effects
Handling: Mark Watney är en del av ett astronautteam placerade på Mars. Efter en storm antas Watney vara död och hans team lämnar Mars utan honom – saken är bara den att han lever. Han är nu placerad ensam på Mars utan kommunikationsmöjligheter till Jorden och med nödvändigheter som snart kommer ta slut och han kommer dö på riktigt. Nu gäller det att tänka smart och överleva. 
Min åsikt: Förutsägbar och stereotyp Hollywood-film med mycket ”feel good” mitt i all skit och temat verkar vara ”ta allt med en klackspark”. Smårolig, helt klart underhållande och helt okej film. Men inte mer än så.
Betyg: 3½ av 5

6.jpg
bridge1.jpg
Bridge of Spies (Spielberg, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actor in Supporting Role (Mark Rylance), Original Screenplay, Production Design, Original Score, Sound Mixing
Handling: Det är Kalla Kriget och Rudolf Abel tillfångatas och anklagas för att vara en spion för Sovjet. James Donovan anlitas för att försvara Abel, som fälls i domen. I samband med detta skjuter Sovjet ner amerikanska piloten Gary Power. Donovan anlitas nu igen för att förhandla om en bytesakt där Sovjet ska få tillbaka Abel och USA ska få Power. Men Donovan väljer att inkludera den amerikanska studenten Frederic Pryor som är tillfångatagen i Tyskland.  
Min åsikt: Jag lär aldrig förlåta Spielberg för att han inte döpte denna film till ”Salmon fishing in Berlin”, för detta är tamigfanden bästa filmen om laxfiske jag någonsin sett. Skämt åsido: den är snygg, den är intressant, Hanks är bra, Rylance är stentuff men den är tråkig. Förutsägbar och tråkig och väldigt Spielberg. Jag hade hoppats på något lite mer spännande – även om slutet är fenomenalt och informationstexten om Donovan i slutet är m.a.g.i.s.k.
Betyg: 3 av 5

carol1.jpg
Carol
(Haynes, 2015)
Nomineringar: Actress in Leading Role (Cate Blanchett), Actress in Supporting Role (Rooney Mara), Adapted Screenplay, Cinematography, Costume, Original Score
Handling: Baserad på romanen The Price of Salt av Patricia Highsmith. Utspelas i New York på 50-talet och handlar om kärleken mellan Carol och Teresa. Carol går igenom en svår skilsmässa och Teresa inser att hon inte är kär i sin pojkvän och istället finner de varandra trots ett samhälle som går emot deras känslor för varandra. 
Min åsikt: Att Carol inte är nominerad till Best Film är ett galet skämt. Ingen film har någonsin gestaltat kärlek och åtrå på ett så självklart och naket sätt. Blickarna mellan Blanchett och Mara är magiska. Stundvis lite för långsam och enbart snygg vilket drar ner betyget – men en magisk film om kärlek.
Betyg: 4½ av 5

 

spotlight1.jpg
Spotlight (McCarthy, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actor in Supporting Role (Mark Ruffalo), Actress in Supporting Role (Rachel McAdams), Directing, Original Screenplay, Editing
Handling: En film baserat på verkligen händelser. Ett gäng journalister, Spotlight-teamet, som arbetar för tidningen The Boston Globe, avslöjar en enorm skandal gällande sexuella övergrepp på barn och mörkläggningen av dessa övergrepp inom den lokala katolska kyrkan. 
Min åsikt: Filmen har en väldigt intressant handling och jag hade väldigt höga förväntningar på filmen baserat på just handlingen men.. utförandet i sig är inte toppen. Jag håller mig vaken men den känns tråkig. Något saknas. Skådespelarinsatserna är bra och den är väl sådär snygg som Oscarsfilmer ofta är men… Nej. Något viktigt saknas.
Betyg: 3½ av 5

 

5.jpg

starwars1.jpg
Star Wars: The Force Awakens
(Abrams, 2015)
Nomineringar: Editing, Original Score, Sound Editing, Sound Mixing, Visual Effects
Handling: Tre decennier efter förstörelsen av The Galactic Empire kommer nu nya hot. Fokus ligger på den nya ungdomstrion Rey, Finn och Kylo Ren.
Min åsikt: OKEJ SÅ JAG HANN FAKTISKT INTE SE DEN HÄR FILMEN förlåt mig för att jag är kass. Eller såhär: det handlar inte om att jag inte hann utan snarare att A) Jag är inget stort Star Wars-fan och kände aldrig behovet av att slåss med svettiga nördar på biografen (missförstå mig icke; jag _älskar_ svettiga nördar, men jag föredrar om det är svettiga nördar som nördar Harry Potter) B) Den finns inte ute i att titta på. Så jag sket i den här. Den lär vinna något ändå i och med titeln så ja nä. Men jag ska se den. Då uppdaterar jag denna lilla del här. Så kan det gå.
Betyg:

thebigshort1.jpg
The Big Short
(McKay, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actor in Supporting Role (Christian Bale), Directing, Adapted Screenplay, Editing
Handling: En film baserad på verkliga händelser om Dr Burry som förutspår den ekonomiska världskollapsen. Han börjar köpa aktier och ryktet om idioten som chansar på ekonomins förfall sprider sig till ett gäng andra män och tillsammans satsar det på The Big Short: en vågad investering som leder till miljonbelopp och bankernas mörkaste hörn.
Min åsikt: Cirka tre minuter in i filmen minns jag att jag högt sa ”jag älskar den här filmen” till min biokompis. Den är snabb, uppkäftig, skitrolig, genomtänkt och smart men tydligt snodda dokumentärfilmarknep som bara gör filmen bättre. Carell är suverän, Bale är bättre och kombon Wittrock/Magaro är underbar. Det här är bra film – jag är i extas.
Betyg: 4½ av 5

 

4.jpg

room1
Room
(Abrahamson, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actress in Leading Role (Brie Larson), Directing, Adapted Sceenplay
Handling: Ma och Jack bor i Room. Jacob föddes i Room och tror att det är allt som finns i hela världen, för det har Ma sagt. En dag när Jack precis fyllt 5 år berättar Ma sanningen för Jack: de finns en värld utanför Room och de bor här för att Ma kidnappades av en främling för 7 år sedan och hålls nu fången i Room. Nu börjar Ma planera sin och Jacks plan för att fly undan Mas kidnappare. 
Min åsikt: Att Brie Larson är Osarsnominerad är fullt förståeligt. Hennes skådespelarinsatser är helt magnifika och lilla Jacob Tremblay är troligtvis den bästa unga skådespelaren jag skådat. Dessa två ihop med en spännande historia gör hela filmen, tyvärr så är filmen i sig rätt så meningslös. Den går för fort fram och är inte speciellt på något vis. Andra halvan av filmen gjorde mig förbannad eftersom det i stort sätt är en film om en ung kvinna som kidnappas och när hon väl lyckas fly så får hon skulden för allting som hänt henne. Nä, filmen i sig är rätt vardaglig: det är berättelsen, främst första halvan då den andra går för fort fram och är rätt ologisk, och skådespelarinsatserna som lyfter denna skapelse till skyarna.
Betyg: 4 av 5

danish1
The Danish Girl
(Hooper, 2015)
Nomineringar: Actor in Leading Role (Eddie Redmayne), Actress in Supporting Role (Alicia Vikander), Production Design, Costume Design
Handling: Historien om Lili Elbe, den första kvinnan att ha genomgått en könskorrigering. Levde tillsammans med sin fru, konstnären Gerda Wegener, i Danmark. 
Min åsikt: Jag klarar inte av denna film. Den är problematisk på så många vis: vithetsnormen, sexismen, användandes av dödnamn och fel pronomen, transfobin som flödar, uppmålandet av könsidentitet och sexualitet. Ingenting med den här filmen är bra. De få sakerna som är bra (typ att kläderna är snygga och Alicia Vikander är svinbra) betyder noll i sammanhanget. Denna film kommer få en helt egen recension. Se den inte. Ni förtjänar bättre.
Betyg: ½ av 5 (verkligen bara så högt pga Vikanders rollprestation)

3.jpg

brooklyn1.jpg
Brooklyn
(Crowley, 2015)
Nomineringar: Best Film, Actress in Leading Role (Saoirse Ronan), Adapted Screenplay
Handling: Eilis är en ung flicka på Irland. I sitt hemland finner hon inget jobb men genom kyrkan och en viss präst får hon ett jobb i USA, så hon tar båten över havet och flyttar dit. Hon bosätter sig i och börjar arbeta i Brooklyn där hon även möter Tony och blir kär. Efter ett tag sker en familjetragedi på Irland och Eilis får resa hem en stund. Där möter hon Jim. Nu måste Eilis bestämma sig och välja, inte bara vilken man hon vill spendera sitt liv med, utan även i vilket land hon vill bo.
Min åsikt: Det är väldigt ”The Immigrant” om det vore Nicholas Sparks som skrivit den, utan alla de förträffliga twisterna som skulle existera om det vore Jane Austen som skrev den. Tråkig med andra ord. Det vore en så mycket bättre berättelse om det handlade om en kvinna som sket i männen och valde land för att hon faktiskt ville vara där, jag skulle finna en sån historia betydligt mer upplyftande och nytänkande än detta dravel. För övrigt så är filmen svinsnygg och Saoirse än en bra skådespelare men jag förstår inte riktigt vad som gör denna prestation Oscarsvärdig? Förlåt.
Betyg: 3½ av 5

sicario1.jpg
Sicario (Villeneuve, 2015)
Nomineringar: Cinematography, Original Score, Sound Editing
Handling: Kate Macer är en FBI-agent som blir utvald att arbeta åt en hemlig CIA-grupp vars fokus ligger på ett eskalerande kartellkrig på gränsen mellan Mexiko och USA. Någonstans längst vägen inser Kate att uppdraget inte är så enkelt utan hon måste ständigt gå emot sina principer gällande rätt och fel.
Min åsikt: Extremt snygg film. Inledningen är kanon, slutet är magiskt. Däremellan är den liiiite trög – men snygg, spännande och dramatisk med välgjorda twister. Handlingen är genomtänkt och det märks, vilket troligtvis även är varför filmen kan uppfattas som seg: den är lite svår att ta sig an om en känner för att slökolla film nämligen. Men den är jäkligt bra om du orkar ge den den tid som behövs.
Betyg: 4 av 5


the hateful eight1.jpg
The Hateful Eight
(Tarantino, 2015)
Nomineringar: Actress in Supporting Role (Jennifer Jason Leigh), Cinematography, Original Score
Handling: En prisjägare med sitt byte plockar upp ytterligare en prisjägare och en blivande sheriff i sin vagn. Tillsammans flyr de undan en snöstorm och söker skydd i en liten butik. Väl i butiken är butikens ägare borta men de möts istället av fem andra gubbar. Genast blir alla oroliga för vart ägaren är och vilka det är de faktiskt ska spendera de kommande dagarna tillsammans med. 
Min åsikt: Jag är sedan länge ett stort fan av Tarantino och tycker nog att denna är en av de bättre filmerna han har gjort. Valet av skådespelare, främst Jason Leigh och Roth, är geniala och historien är perfekt: rolig, äcklig, spännande och jäkligt blodig.
Betyg: 4 av 5

 

2.jpg

ex machina1.jpg
Ex Machina (Garland, 2015)
Nomineringar: Original Screenplay, Visual Effects
Handling: Caleb är en ung programmerare som vinner en tävling där han får åka ut på en ö och arbeta mer intimt med sin chef Nathan under en vecka. Väl på ön inser han att jobbet för veckan inte alls är vad han tänkt, han ska istället agera testperson i det första officiella mötet mellan jordens första AI (articifial intelligence) i skepnaden av en kvinnlig robot vid namn Ava. 
Min åsikt: En film om snygga brudar och vad snubbar vill göra med dem – men nu är brudarna robotar. Lite så känns det. Den är snygg, skådespelarna gör karaktärerna bra men handlingen är intressant; men jag är så jäkla trött på hela biten med sexualisering av kvinnokroppen som är väldigt tydlig i denna film. Plustecken dock på att Ava är cool och grym i betydelsen av elak men alltså.. nä. Det manipulativa hos Ava övervinner inte idiotin i resten av filmen. Den är larvigt snygg dock vilket är enda anledningen till det höga betyget.
Betyg: 3 av 5

inside out2.jpg
Inside Out
(Carmen & Docter, 2015)
Nomineringar: Original Screenplay, Animated Film
Handling: I människors hjärna finns ett litet kontrollrum styrt av diverse känslor. I Jennys huvud bor Glädje, Vemod, Ilska, Avsky och och Rädsla. Tillsammans sköter de kontrollrummet och bidrar till Jennys kärnminnen och personlighet. En dag råkar Glädje och Vemod hamna utanför hjärnrummet och iväg från kontrollbordet. För att ta sig tillbaka måste de ta sig genom de öar som är Jennys personlighet men istället råkar de förstöra hela Jenny. Nu måste de snabbt tillbaka innan Jenny går sönder helt.
Min åsikt: Detta är en av de mest imponerande barnfilmer jag någonsin sett. Den lär barn om varför vi mår som vi mår och att vi inte alltid bär på ansvaret för det själv. Den visar med humor, kärlek, irritation och rädsla hur alla våra känslor är lika viktiga och hur de alla behövs för att vi faktiskt ska fungera. En enastående film som är minst lika viktig för vuxna som för barn. Disney har gjort det igen.
Betyg: 4½ av 5

stevejobs1
Steve Jobs (Boyle, 2015)
Nomineringar: Actor in Leading Role (Michael Fassbender), Actress in Supporting Role (Kate Winslet)
Handling: Det handlar om Steve Jobs, medgrundaren till Apple Computer och pionären inom persondatorer, samt personerna som fanns runt honom: dotterna Lisa, medgrundaren Steve Wozniak och teammedlemmen Joanna Hoffman. Filmen kretsar kring lanseringen av Apple Lisa, uppkomsten av Apple Computer och NeXT, ur Jobs försvann från Apple och lanseringen av iMac. En biografisk film som visar Jobs som far, individ, entreprenör, affärsman och människa. 
Min åsikt: Hur kan Kate Winslet vara så äckligt bra i allt hon gör? Varför är Michael Fassbender så bra på att spela idioter? Hur pinsamt är det inte att jag attraheras av Seth Rogen?! Jaja. Långsam och trög men fin film om en av vår tids mest omtalade människor. Intressant porträttering, spännande vinklingar och underhållande – men den hade kunnat haft lite mer pang-på-handling och inte så mycket ”låt oss göra en snygg film-anda. Fin ändå.
Betyg: 3½ av 5

1.jpg

45 years.jpg
45 years
(Haigh, 2015)
Nomineringar:
Best Actress in Supporting Role (Charlotte Rampling)
Handling:
Kate och Geoff har varit gifta i 45 år. En dag får Geoff ett brev med ny information angående en tidigare flickvän som dog. Nyheten skakar om förhållandet rejält. 
Min åsikt:
Jag vet att jag skulle älska denna film om jag var i rätt mode, men jag kunde inte alls få ro när jag såg den. Den är magisk på sitt egna vis men ändå lite långsamt emellanåt trots den himla fina historien. Jag är imponerad egentligen men jag har nog inte riktigt fått ro i kroppen att förstå det än. Helt klart en film jag inte bara kan slötitta på med andra ord..
Betyg:
3 av 5 (med fet möjlighet för att betyget höjs vid re-watch)

anomalisa1
Anomalisa
(Johnson & Kaufman, 2015)
Nomineringar: Animated Film
Handling: Michael Stone är make, far och välkänd författare till en form av självhjälpsbok. Han är desperat efter livsförändringar och beskriver sig själv som uttråkad. En dag åker han på affärsresa till Cincinatti och på hotellet träffar han Lisa. Han är övertygad om att Lisa skulle kunna vara hans livs kärlek och att hon är den enda utmärkande människan på hela jorden. Han ser sin chans att fly sin desperation hos henne. 
Min åsikt: Filmen är snyggt gjort, intressant dialog och spännande lekar med stop motion-ansikten. Något kort vilket gör att filmen känns lite för platt och snabb – men den är bra. Riktigt bra. Jag skrattade högt under majoriteten av tiden och kände att tidigare recesenter hade rätt: för att vara en film utan människor så är detta en av de mest mänskliga filmer jag någonsin sett. Jag zoo-size-gillar den!
Betyg: 4 av 5

joy2.jpg
Joy
(Rusell, 2015)
Nomineringar: Actress in Leading Role (Jennifer Lawrence)
Handling: Joy är en tvåbarnsmamma vars mor bor i ena sovrummet, mormor i ett annat och exmaken i källaren. En dag flyttar även hennes pappa in i källaren och allting blir kaos. När Joy en dag städar och skär sönder händerna på glasskärvor i en mopp kommer hon på idén med en mopp som är självvridbar och som en kan tvätta i tvättmaskin. Genast börjar hon skissa på sin idé och låter anställda sätta ihop prototyper som hon försöker börja sälja genom reklam-tv. 
Min åsikt: Jag vet inte hur de lyckades göra en film om moppar såhär bra egentligen. Inte världens bästa film, väldigt långsam och småtråkig mellanåt men Lawrence är lika bra som hon alltid är och lyfter filmen någon enormt. Kombinationen Russel, Lawrence och Cooper börjar dock kännas lite småtråkig. Även kombinationen Lawrence och Cooper överlag.
Betyg: 3 av 5

trumbo1
Trumbo
(Roach, 2015)
Nomineringar: Actor in Leading Role (Bryan Cranston)
Handling: Dalton Trumbo var en av Hollywoods mest framgångsrika manusförfattare men år 1947 anklagas han och en stor mängd andra Hollywoodmänniskor för att vara kommunister. Trumbo hamnar i rättegång på grund av sina politiska åsikter och fängslas. Efter sin tripp till fängelset är han svartlistan och får inte längre skriva filmmanus. Men Trumbo kan inte släppa sitt skrivande och börjar istället skriva under flera olika pseudonymer och skriver några av de mest framgångsrika filmtitlarna för sin tid.
Min åsikt: Återigen en skittråkig film. Förstår inte varför Oscarsgalan verkar gå ut på tråkig film med bra skådespelare i år? Cranston är superb men det framgår inte ordentligt eftersom filmen är dels dåligt gjord och dels dåligt uppbyggd. Det är en brutal besvikelse eftersom historien om Trumbo faktiskt är väldigt spännande och dessutom viktig då den handlar om relativt modern censur, politiska åsikter och yttrandefrihet. Men en verkar inte kunna få en bra film om kommunism och kreativt skrivande.
Betyg: 2½ av 5

nom212
sonofsaul1
Son of Saul (Nemer, 2015)
Nominering: Best Foreign Language Film (Hungary/Ungern)
Handling: Saul är fånge i ett förintelseläger. Han är en av de som arbetar: han städar upp i gaskamrarna främst men tar ibland på sig småjobb utöver de vanliga arbetsuppgifterna. En dag i gaskammaren hittar han en pojke han tror sig vara sin son och genast bestämmer sig Saul för att ge pojken en proper judisk begravning – men i ett förintelseläger är det lättare sagt än gjort. 
Min åsikt: Denna film är _magisk_. Så äckligt snygg, så äckligt brutal och kal och hård och rå och helt enkelt bara äcklig. Filmtekniken är enastående. Personligen anser jag att slutet var totalt onödigt; de hade kunnat stanna två minuter tidigare eftersom de sista två minuterna är så pass förutsägbara att de mest kändes onödiga. Hade detta varit en amerikansk film hade den nominerats i ca alla jäkla kategorier som vore tänkbart.
Betyg: 4½ av 5

nom21
Best Picture: The Big Short
Actor in Leading Role: Leonardo DiCaprio
Actress in Leading Role: Brie Larson eller Cate Blanchett
Actor in Supporting Role: Tom Hardy eller Christian Bale
Actress in Supporting Role: Jennifer Jason Leigh
Animated Film: Inside Out
Cinematography: Sicario eller Mad Max: Fury Road
Costume Design: Carol
Directing: The Big Short
Film Editing: The Big Short
Makeup and Hairstyling: Mad Max: Fury Road
Music Original Score: Sicario eller The Hateful Eight
Production Design: Mad Max: Fury Road
Sound Editing: Sicario
Sound Mixing: Mad Max: The Fury Road
Visual Effects: Mad Max: Fury Road
Writing Adapted Screenplay: Carol eller The Big Short
Writing Original Screenplay: Inside Out
Best Foreign Language Film: Son of Saul

Värt att nämna: samtliga dokumentärer, kortfilmer, övriga animerade, utländska filmer men även Creed för att Rocky-filmerna helt enkelt inte alls är min grejj uteslöts i denna recension. Uteslöt även Youth trots att jag gärna ser den senare – mest för att den enbart var nominerad till Best Orginal Song och det kändes inte hållbart i denna recension. Jag har medvetet valt att se de 20 filmer som känns som de ”stora filmerna” på årets Oscarsgala – de tunga priserna helt enkelt.

nom2123
Jag är inte så imponerad av de Osarsnominrade filmerna som helhet, däremot finns det guldkorn här i som helt klart är något av det bästa jag sett någonsin. Fick jag ranka årets favoriter skulle listan se ut såhär:
1. Mad Max: Fury Road / The Big Short
2. Carol
3. Son of Saul
4. Sicario / Room
5. Anomalisa / Inside Out 
På 6e plats (som tekniskt sätt vore ännu lägre) så ligger The Hateful Eight och The Revenant. Därefter orkar jag inte nämna fler filmer för väldigt många i år är tråkiga på ett sätt jag inte upplevt Oscars ha varit tidigare. Liksom en film om en rik snubbe som gillar kuber, en skitkass film om en skitcool kommunist, en film om moppar, en film om världens häftigaste journalistteam men som var superseg, en film som fick helt fel titel och var precis som allt Spielberg alltid gör, en snubbe som lyssnar på discomusik och odlar potäter på Mars. Skärp er. Ni kan fan bättre än det här.

The Big Short borde få vinna de stora filmpriserna, Mad Max de om effekter och looks och utan att ha sett de andra filmerna så säger jag att jag blir skitsur om inte Son of Saul vinner bästa utländska film. Blir även skitsur om Eddie Redmayne skulle få en Oscar i år, om Leo inte får sin Oscar och om The Revenant vinner för årets film.

 

 

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Igår såg jag premiären av Coen-brödernas senaste film, Hail, Caesar! (Coen & Coen, 2016) och kände nu att det helt klart var dags för en ny filmrecension. Så nu jäklar!


Eddie Mannix arbetar på en filmstudio under Hollywood guldera. Hans jobb är att fixa så att studions rykte håller i sig när det gäller film, skådespelare, skvaller och dylikt. En dag kidnappas den världsberömda skådespelaren Baird Whitlock från inspelningen av filmstudions senare storsatsning ”Hail Caesar!” och Mannix måste betala en lösensumma för att få Whitlock tillbaka, samtidigt som han ska hålla alla andra på studion nöjda och hålla pressen borta.

 


Jag har svårt att med ord beskriva vad Hail Caesar är för typ av film, för det är allt i ett. Det är en musikal, en komedi, en mysterierulle, en noir, ett melodrama och en jäkligt bra film med många twister. Skådespelarna gör ett enastående jobb och jag skäms över att jag innan denna film inte varit så förtjust i Channing Tatum, som med andra ord är enastående i denna film. Scarlet Johansson är den bästa arga sjöjungfru jag någonsin skådat, Ralph Fiennes får verkligen vardags-Voldemort att lysa i sin tolkning av pretto filmregissören Mr Laurence Laurentz, Jonah Hill är perfekt trots cirka två meningar, George Clooneys karaktär Baird Whitlock går mest ut på att vara full & snygg (rätt svårt att misslyckas med detta när ca alla tycker att Clooney är just snygg), Tilda Swinton är extremt underhållande som systrarna Thora och Thessaly Thacker och Josh Brolin är superb som alltiallon Eddie Mannix.


Det som binder samman historien är att alla karaktärer arbetar i samma filmstudio. Det är ungefär allt. De flesta historierna berör knappt varandra utan är mer en helhetsbild av hur det såg ut i en filmstudio för 60 år sedan. Det märks att bröderna Coen ville göra en snygg film som visar hur bra film en gång i tiden varit och själva försöker göra en film som flätar samman alla tänkbara genrer och stilar. Ibland lyckas de, ibland undrar jag hur fan de tänkte. Filmen är dock extremt underhållande men det märktes att jag var den enda i biosalongen som tyckte så (detta märktes eftersom jag var den enda som skrattade). De flesta verkar ha sett en filmaffisch med många kändisars namn på och tänkt ”åh ja en film med många kändisar” och förväntat sig en stereotyp sådan film (Valentines Day, New York I Love You, New Years Eve, He’s just not that into you etc). Och det är inte en sådan film. Detta är en bröderna Coen-film. Det finns baktanke, det finns stil och klass och det finns mer än ren & skär underhållning.


Så vad var det dolda budskapet? Dels att visa på hur mycket bättre film verkade vara förr med vattenbalett, magiska homoerotiska musikalnummer, svartvita filmscener på dialoger i taxibilar och film om hur bra Jesus är. Men det finns även en underliggande politisk diskussion som inte är så dold. Utan väldigt tydlig. Extremt tydlig och larvigt underhållande. De visar på människor som tycker på ett visst sätt och hur detta sätt kanske egentligen skulle vara svinbra, men också på hur samhället försöker intala oss att det vore elakt av oss att överge de samhällssystem som finns nu eftersom det tar hand om oss (trots att det egentligen skiter i oss). Det finns en scen med en politisk debatt som fick mig att skratta hysteriskt. Det finns en scen med en politisk dialog som fick mig att himla med ögonen för att den var så himla ”såhär är det ju för i helvete”.


Bröderna Coens film Hail Caesar är inte en lättsmält film. Det är en hysteriskt knäpp film, med många snygga scener, en magisk studio, fenomenala skådespelare och ett politiskt budskap som jag kan ha övertolkat för att göra filmen ännu bättre. Se den. Men se den bara om du är beredd på en Coen-film. Sen den inte om du vill se en film med Channing Tatum, George Clooney, Scarlet Johansson etc. För det är inte en film om dem. Detta är större än så. Det här är bra film.

Likes

Comments

View tracker

Runt februari 2015 fick jag skriva en recension på delkursen ”skapande svenska II” i Litteraturvetenskap B. En av de litterära verk vi fick välja att recensera var specialnumret av Folk är Folk som gick under rubriken ”Sofia Z-4515”, ett seriealbum som såldes av EU-migranter för en dryg hundralapp men som även innan funnits som seriealbum i vanlig bokbutik. Hur som, detta blev min recension:

z4515

Jag log mot damen jag köpte tidningen av men när jag slår upp ”Sofia Z-4515” gör jag allt annat än ler. Jag påminns om klösmärken på väggarna i gaskammaren på Birkenau, om romska Soraya Post som röstades in i EU tillsammans med öppna nazister, om partier med rot i vit makt-rörelser och om ett samhälle som verkar ha glömt. Jag slår upp ”Sofia Z-4515” börjar gråta för jag känner redan till hennes historia och det känns som att alla andra redan hunnit glömma den.

”Mormor, när tatuerade du dig på armen?” Så börjar seriealbumet och biografin om Sofia Taikons liv, norska ”Folk är folks” specialutgåva under titeln ”Sofia Z-4515”. Det är en enkelt berättad historia om en människas tragiska liv i nazisternas koncentrationsläger. Historien utspelas främst i Sofias hemland Polen som 1939 invaderas av nazisterna och Sofia och hennes familj tillfångatas då de är romer. De transporteras iväg med romer, judar, HBTQ-människor, människor med funktionsvarianter, politiska motståndare, religiösa oliktänkare och kriminella till Birkenaus baracker. Precis före augusti 1944 förflyttas Sofia till koncentrationslägret Ravensbrück och på så vis överlever hon, för efter hennes avfärd gasas samtliga romer ihjäl i Birkenau och Sofia förlorar sin familj. Sofia kommer så småningom till Sverige genom Röda Korsets vita bussar och påbörjar sitt liv här.

Sofias berättelse får mig att känna en djup sorg och ilska. Alla dessa oskyldiga människor som har slaktats för att någon bestämt att de inte duger och jag beundrar Sofia för hennes styrka och mod men även för hennes möjlighet att berätta en historia som denna på ett så avskalat och självklart sätt som inte skuldbelägger utan snarare konstaterar handlingar. Det berättas med ett enkelt språk som lämpar sig för alla åldrar och trots detta går det rakt in i hjärtat. Jag vill tacka ”Folk är folk” som genom försäljningen av detta specialnummer hjälper utsatta EU-emigranter och jag vill tacka alla involverade för att de med så lite som en tidning för hundra kronor påminner ett samhälle i glömska om vad som skedde för inte ens hundra år sedan.

”Sofia Z-4515” berör i sitt enkla men ändå nakna sätt att beskriva en tid så fruktansvärd att jag aldrig kommer förstå hur det kunnat ske. Det är mer än en tidning, det är en påminnelse om det vi inte vill tillbaka till men även påminnelse om vad vi människor lät ske. När Palme citerade Hill sa han ”Sörj inte, organisera er!” och det är precis det som ”Sofia Z-4515” är för mig: min ork att fortsätta kämpa i ett samhälle som har glömt

Likes

Comments