Hej på er!

Har nu återhämtat mig efter helgens bravader och vilket lopp! Toughest var svårare men Tough Viking var så mycket jobbigare på grund av min dåliga form - fy fan vad tungt det var! Men SÅ KUL! Jag och två av mina kollegor från ett annat kontor tog oss igenom hela jäkla banan och ärligt så var det som var läskigast elden för det svedde i ansiktet och lågorna var höga men det som var svårast psykiskt var att hoppa i den där isvaken och dyka ner i den svinkalla sjön för att dyka under två stora hinder och doppa huvudet. Ingen kan säga att jag inte badat för har ta mig fan badat i maj detta år! USCH! Fick kallsup och lungorna bara krampade så kroppen greps av panik, det var en unik upplevelse att känna att hjärnan skriker "bara gör det!" medan kroppen skriker "hell NO!". Men skulle lätt göra om det nästa år, inget snack om saken. Det var en skön bekräftelse att känna att trots den sämsta formen styrkemässigt och psykiskt just nu så tog vi oss runt! De båda som jag sprang med var ju galet mycket mer vältränade än mig men även om jag kände mig som en riktigt snigel bredvid dessa så var det ändå skönt att de hejade på. Ska bli bättre till nästa år så jag inte segar ner oss lika mycket!

Måste säga också att jag tror det där är den mest osmickrande bilden tagen på mig år 2017 - nytt personsämsta men jag ser ut som jag kände mig! Svullen, trött och snigel doppad i lera haha! Och den där T-shirten kommer nog aldrig att bli ren igen! 😂

Hoppas ni hade en urhärlig helg med sol och vänner - har min nästa utmaning nu! Skriva klart min exjobbsrapport innan deadline imorgon kl 15! Go kväll!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Hej!

Här kommer en person som är riktigt jäkla less på att dras med denna eländiga förkylning! Jag har varit sjuk till och från sedan i januari vilket är första gången på flera år som jag har haft en så utdragen sjukdom. Vet inte exakt varför men kan ju gissa att det går att härleda till de senaste förändringarna i livet - mat, sömn, träning.. hmm!

Men hur som helst så är det som känns träligast faktiskt att jag på lördag ska springa Tough Viking med jobbet på Stadion i Stockholm och jag har inte varit i såhär dålig form sedan förra året typ. Jag har inte kunnat träna då ansträngningarna ger mig hostattacker och att förkylningen kommer tillbaka även när jag har längre uppehåll och iom att träningen uteblir och jag inte hinner rådda maten som jag borde så har jag gått upp lite och är inte i min bekväma form just nu. Men det jag vet att jag har kvar är konditionen, jag pallar fortfarande springa både intervaller och längre distanser och det känns bra så alltid nått - always look on the bright side of life!

och apropå det - deadlinen för examensarbetet närmar sig med stormsteg och jag tror banne mig att jag kommer klara den utan att stressa sönder de sista dygnen! SÅ GLAD! och kan även berätta att jag har fått anställning på WSP Management i Stockholm från augusti när jag kommer hem från scoutlägret. Ska bli så kul och spännande att få börja nästa äventyr - men måste slutföra detta först!

Hoppas ni hade en bra start på veckan - kommer garanterat att uppdatera lite längre fram om hur tävligen gick men for now så kommer all vaken tid läggas på att skriva rapport eftersom jag ändå inte kan göra nått annat!

Likes

Comments

Hej!

------------------------------------------------------

Kan varna redan nu att jag lördagsfilosoferat lite över hur jag vill leva framöver för har som en del vet inte varit i min egna balans sedan årsskiftet. Jag är galet känslig för förändringar och med allt som skett och som kommer att ske är det bara att hålla i hatten och åka med!

------------------------------------------------------

En sak som är förbaskat svårt i livet är det här med Good Enough och balans. När är det bra nog egentligen och hur sjutton ska man veta det??

I skolan får man lära sig att beroende på vad du siktar på är Good Enough olika saker - ett högre betyg kräver i genomsnitt en högre ansträngning och en högre lägsta nivå på arbetet än ett godkänt. Detsamma gäller i regel på jobbet. Good Enough är att klara sig men inte mer. Men om man är van vid att gå den extra milen varje gång - vad är Good Enough då? Är det fortfarande att stanna när man "klarat sig" eller är det att komma in i mål med en rykande fart? Om man vill komma någonstans, kan man tänka Good Enough eller räcker inte det då??

Under 2016 tränade jag i snitt 4,5 gånger i veckan från april till december. 4,5 gånger, och då är det bara styrkepassen och tabatapassen, inte de många långa promenader som jag tog varje dag. Mellan April och december gick jag, utomhus och bara de längre uppmätta promenaderna mer än 100 mil.

Detta var för mig ett perfekt Good Enough och balans i livet - då. Men NU är detta inte en utan flera extra mil. Min nuvarande Good Enough har jag fått inse är att komma upp i 3 kortare pass varje vecka och om jag har tur en liten lunchpromenad men inte mer. och handen på hjärtat så trivs jag inte alls med hur min kropp reagerat och mår av stressen av de förändringar som kommit under det första kvartalet 2017. Tittar mig i spegeln och tänker att "men jag var ju där, hur kan jag vara här nu??" men den stora skillnaden är att jag hade möjlighet att lägga ner 10h per vecka i gymmet och minst 5-7h på promenader och lätt cardio. Hade ingen pendlingstid eller andra åtaganden som tog mig långt från hemmet utan kunde göra det mesta av både jobb och studier hemifrån. Det var en verklig lyx och jag är galet tacksam för att jag fick det året att hitta hur jag skulle göra för att ta hand om mig själv men nu när jag inte gör det på samma sätt så suger det helt enkeöt vissa dagar. There i said it. jag är inte nöjd med en vardag där jag inte sover lika bra eller äter lika bra eller mår lika bra. och jag borde inte behöva nöja mig med det heller - för alla förtjänar att må bra. Så det som jag måste göra är inte att säga att jag ska gå tillbaka till hur det var i höstas - för det kommer aldrig att bli så igen... utan hitta mitt nya levnadssätt och mina nya rutiner. Det är lätt att veta hur man ska göra men det är hell of a lot horder att genomföra det!

Så Jag hoppas att alla ni som kämpar med er självbild och ert välmående inte ger upp under de tuffa dagarna utan att ni precis som jag tuggar igenom de och finner en väg för att skapa den vardag ni vill ha utifrån de förutsättningar ni givits. Vi är starkare än vi tror och vill vi något tillräckligt mycket och är villiga att jobba för det finns det inte mycket som kan stoppa en!

Ha en grym Vecka!

Likes

Comments

Hej!

Vad gör man när motivationen tryter?
- jo man drar med eller blir meddragen av bästa vänner som också vill bli starka som djur!

Mina första riktiga träningsupplevelser i gymnasiet var med min närmsta tjejkompis Moa - hon var ute och sprang mycket så jag hakade på en dag och ångrade omedelbart det beslutet (love you Moe) men det gjorde att jag hittade löpningen. Det här var typ 2010. Idag är problemet oftast inte att jag inte tycker om träningen, älskar löpningen och känslan av en rensad skalle och endorfinerna och pumpet efter ett tyngre styrkepass, men motivationen är inte alltid där och nu även tidsbristen vilket är en dödlig kombo för träningspassen!

Tur att mina tre närmsta vänninor (nej, vi är inte 80+) och min sambo också tycker om att röra på sig! Detta är en av tjejerna och vi drar på äventyr då och då med scouter och annat trevligt folk och nu när jag pendlar har det äntligen blivit mer av umgängesvaran! Vi brukar köra ett pass tillsammans under arbetsveckan när vi kan, oftast måndagar eller tisdagar och då blir det lite vem som kan utmana den andra mest - precis som det ska vara! So far är hon överlägset starkare än mig men vissa övningar är nya och då kör vi ända in i kaklet tillsammans! Tur att jag också kan bidra med lite grejer haha!

Så förutom att motivationen brister i tid och otid och att det då bara är att helt enkelt bege sig till gymmet så är kompisträning helt klart en superbra grej att köra på när man vill ha ett jobbigt träningspass, kombinera umgänge och effektivitet, skratta så du gråter och utmana dig själv!

Ha en grym fredag! <3 

Likes

Comments

Hej!

Hur rullar veckan - går det framåt?

En sak som slog mig förra veckan är 1. hur galet bra min mamma är på att slänga ihop sallader och 2. hur bra ljus hon har i köket för matbilder. Typsikt bra kombo i min värld haha!

Här kommer en av mina favoriter - bönsallad med paprika, rödlök, grönsallad och spenat. Toppad med fetaost denna gång! På med salt och peppar samt lite vinäger - bara att njuta!

Så fort solen kommer fram går jag tillbaka till sallader - äter de på tvären och bredden för är inte lika hungrig helt enkelt. Vad har ni för salladstips?

Ha en fortsatt trevlig dag! <3

Likes

Comments

Go kväll!

Sitter och grottar ner mig fullständigt just nu i mekaniken - på fredag är det tenta och tills dess går jag under jorden nästan helt för att få så många timmar som möjligt med tidigare tentor! Men det känns faktiskt bra den här gången, är nervös för att det är viktigt att jag klarar den men är samtidigt ganska lugnt för att iom att jag klarade av Mek2 i höstas så känns inte ämnet "läskigt" längre - för er som inte vet är mekanik min nemesis sedan gymnasietiden och vi har sakta men säkert gått från dödsfiender, nemesis och panikutlösare till bekanta ;)

Helgen som var var fullsmäckad med familjetid men blev riktigt mysig! Långfredagen blev ett par timmat plugg på morgonen innan vi åkte hem till sambons föräldrar. Så blev det en heldag med övernattning och bubbelpoolsbad. Lördag morgon sparkades igång med ett kort och intensivt löppass (jag höll på och kräkas av kramper i magen men höll mig ändå under förra årets snitt-tempo (5.50) så är jäkligt nöjd ändå!). Jag ville verkligen bara lägga mig ner med min klippa i livet sprang ju på så det var verkligen bara att haka efter eller bli lämnad kvar! Länge sedan det var sådana här roller - tydligt tecken på att jag måste skärpa kost och träning nu inför mer tävlingar och avklädda tider!

Självklart bjuder vi på ett tomat-ansikte med eftersvettningar från lördagens tur ;) Vet inte med er men jag känner mig nästan lite lurad på värmen just nu - sol och blå himmel men minusgrader och snö till och från - värre än mina värsta humörsvängningar mother nature!

Efter löpturen packade vi i alla fall in oss i bilen igen för att hämta upp lillebrorsan som var på besök i stan och en vän till honom för nästa påskfirande hemma hos mormor och morfar.Lördag kväll avslutas med en långtur tillbaka hem till Uppsala. Kort men intensivt!

Denna vecka kommer jag inte att åka något till Stockholm såsom det ser ut nu för har helt enkelt för mycket att plugga för att hinna och/eller orka sitta på ett tåg mer än tre timmar per dag. Men så är det - tar igen det nästa vecka!

Hoppas ni hade en bra start på er vecka - jag kämpar fortfarande i sötsugsträsket och förra veckan var extra jobbig pga påsk och att jag är brud med vissa återkommande cravings då och då! Ha det gött!

Likes

Comments

VÅR!

Alltså solen är här, värmen är här och jag älskar det!

Äntligen börjar säsongen av kjolar, tunnare byxor och tunnare jackor i solskenet!

Fredagen kom som en riktig chock för alla i Sverige tror jag och inte minst för mig som skulle varit där men avbokade i sista minuten. Jag är så tacksam för att alla jag känner vid mår bra och jag sörjer med de som drabbades. Allt gott till er alla! <3

En inbokad dejt med sambon resulterade i att jag totalt utklassades i bowling - alltså vi pratar att jag förlorade med mer än 100p på 4 serier! Ännu en gång tacksam för att jag har bättre temperament än när jag var liten!

Helgen spenderades genom att njuta av det fina vädret och att panika lätt över att min tid i Uppsala snart är slut - riktigt fin kombo om ni frågar mig då det resulterade i 2 längre löpturer!

I lördags åkte jag ner till Stockholm för att äta middag med och fira att en av mina tjejkompisar från grundskolan flyttat hemifrån. Så kul att se de igen för har inte sett de fyra tillsammans på jättelänge! Ett inställt tåg och lite krångel senare så var jag hemma sent som attans natten till söndag och fick träffa på en massa knasiga filurer på tåget hem. Tips från pendlarn: ta inte sista tåget till Uppsala från Stockholm om du inte är beredd på en del högljudda individer!

Söndagen spenderades med en hemmabrunch med sambon följt av lite shopping och promenerande i det fina vädret och en löptur på kvällen!

Vi har inlett en sockerfri månad där vi utesluter glass, godis och tillsatt socker i maten. Min mage mår verkligen inte bra just nu så under april drar vi ned på socker, gluten och alkohol för att kroppen ska få lite hjälp på traven! Det går så långt faktiskt bra - bävar smått inför påsken som kommer! Kontoret fick in ett par gigantiska påskägg nu i veckan och jag bokstavligen mässar i huvudet - ta inte en så tar du ingen! För tar man en så kommer fler att följa - så är det bara!

Ha en bra start på påskveckan! 

Likes

Comments

Hej!

Helgen som var var utan tvekan en av de bättre på länge! Det är inte ofta jag festar loss men jäklar, nu blev det i dagarna tre! Sambons bästa kompis, Karl, kom på långhelgsbesök så en halvdag på fredagen med lite jobb, plugg och en svettig löptur avslutade ledde till en shoppingtur, systemet och avslut på Norrlands nation. Så mycket kul och ett besök på shotluckan senare så var vi tillbaka hemma och hade en lång snacka-skit kväll i soffan.

Lördagen fortsatte i samma tema - megabrunch infallande med våffeldagen, taconight med tequila och en utgång på det! Amazing night<3

Söndagen avslutades med en solskenspromme, en fika och lite grillhäng på kvällen gjorde helgen komplett!

Hoppas ni har en bra vecka!

Likes

Comments

Hej på er!

Vet inte hur er vardag ser ut just nu men som ni kanske förstått har min vänts helt upp och ner! Jag har tidigare skrivit om rutiner och om hur viktiga de är för mig för att jag ska må bra i min vardag så att tappa alla på ett bräde har varit och är ganska tufft. Trivs galet bra på stället jag gör mitt examensarbete och även deltidsarbetar men det innebär att jag går upp runt 5 på morgonen och sätter mig på ett tåg mot Stockholm för att vara på ett kontor eller ute hos kund en hel dag för att sen åka tillbaka till Uppsala på kvällen. Jag är med andra ord borta mer än 12 timmar per dag från Uppsala och jag har fortfarande inte hittat den där lösningen som funkar just för mig! Men jag jobbart på't! :)

Det som är viktigt för mig och som jag också skrivit om tidigare är mina prioriteringar och de har också kastats om lite. Förut var plugget högst upp men nu är det en blandning av exjobb och vanligt jobb högst upp. Jag vill få in mina tidigare rutiner i mitt nuvarande liv, låter väl inte så svårt? Men jo, för det händer hela tiden saker som jag inte räknar med - möten som drar över, pendeltåg som ställs in och axlar som inte riktigt pallar släpandet av datorer, böcker, kläder och matlådor (hint hint Sofia, dags att skaffa en bättre ryggsäck!)

Sen vet inte riktigt vad jag tycker om att ha blivit kurvigare igen heller faktiskt. Jag saknar mitt slankare jag och att känna mig stark och smidig men jag har helt enkelt inte timmarna på mitt dygn just nu för att hinna få in 5 pass i veckan á 2h på gymmet och 6h pw utöver det. Min verklighet är inte där just nu för den tiden sitter jag numera ner på ett tåg och sover, läser, mailar eller något annat. Försöker numera få in i alla fall 3 pass i veckan men till och med det är svårt oftast och jag kan inte säga att jag känner mig helt okej med det. Jag ska försöka träna direkt efter jobbet innan jag åker tillbaka hem för att inte dra ner tempot för åker jag direkt hem så är jag hemma 19 och då har jag inte ätit middag än heller… Så jag ska göra mitt bästa för att få in lite fler sömntimmar så jag orkar med mina längre dagar! Mint 7 timmar måste det bli så med andra ord läggdags senast 22 om jag ska upp 5... (vem är jag ens?!). Fixa till maten för jag har slarvat som sjutton med kosten och det bidrar till tröttheten och sötsuget som jag slåss en del med. Och sist men inte minst ska jag försöka hitta tillbaka till gymmet på vägen hem!

Men nog om mitt knas, hoppas ni får en grym torsdag i solen! Älskar att vårvädret är på g - snart kan man ha tunnare kläder och skinnjacka! Jackpot!

Likes

Comments

Helloj!

Hur går veckan, fullt upp? Inte tid att laga mat? Blev det den där hamburgaren eller chokladbiten trots att du faktiskt hade tänkt äta något annat? I know the feeling, been there done that och gör det fortfarande ibland! Jag är en människa som blir minst sagt irriterad när jag inte får i mig mat, Hangry helt enkelt!

Tack och lov så går det att reda bot på mitt inre Hangry-monster genom att planera maten på vardagar när tiden är begränsad! Så varje söndag (om jag inte är borta) försöker jag att preppa kommande veckas mat - hacka upp grönsakerna och lägg i lådor då det går fort att slänga ihop salladen till middag. Gör storkok på lunchen och gör klara matlådor att sätta in i kylen! Har en slow cooker som används flitigt nu när det är kallare ute och det blir en hel del linsgrytor och indisk-inspirerad mat med massa kryddor som värmer bra! Men bra och enkla recept är tips för att du ska slippa spendera hela dagen i köket. Även att du storhandlar så du har allt hemma för vem har inte sprungit in på Ica, sådär småhungrig på vägen hem och så har det följt med en massa saker som inte alls behövdes?

Nu i och med att jag har börjat veckopendla har det blivit ännu viktigare att matpreppa än innan eftersom jag inte alls har samma tid som jag haft typ under hösten och mina nycklar är att:

  1. Preppa frukosten dagen innan för att du ska få i dig den eller kunna ta med den!

    Här gör jag chiapudding i stora lass och slevar upp i en mindre burk innan jag ska åka hemifrån. Toppas med bär eller nötter så är jag inte vrålhungrig innan lunch! samma princip gäller om ni vill ha over-night oats, gröt eller kokt egg eller vad som. Ta fram, preppa allt så långt det går och se till att få i er frukosten - muy importante!

  2. Preppa matlådorna på helgen så du har mat både till veckans lunch OCH middag så du inte behöver stå och småäta när du kommer hem!

    Jag skojar inte, efter att jag började pendla så har min kosthållning mer eller mindre ballat ur. Mina luncher varierar från en matlåda till en banan till en buffelunch eller köpesallad. Och när jag kommer hem är jag hungrig som en varg och om jag inte har en färdig måltid blir det en soppa som jag köper, ännu en köpesallad eller en macka till middag och det är katastrof för min mage och kropp som protesterar högljutt! SÅ verkligen mitt största råd - preppa din mat! För både kropp och sinnesro <3

  3. Enkla recept!

    KISS-metoden alla dagar i veckan! Keep it simple stupid <3 God mat behöver inte ha hundra ingredienser eller ta fem timmar att laga - jag lovar. En enkel variant är att göra en nyttigare lasagne med bönpasta, linser, köttfärs/quorn och keso, grytor på linser och rotfrukter och pumpa eller göra större omgångar med potatis och rotfrukter i ugn som du parar med valfria grönsaker och proteinkällor. Jag brukar köra två-tre recept per vecka och rotera måltiderna så jag har olika till lunch och middag!

Likes

Comments