Hej!

Helgen som var var utan tvekan en av de bättre på länge! Det är inte ofta jag festar loss men jäklar, nu blev det i dagarna tre! Sambons bästa kompis, Karl, kom på långhelgsbesök så en halvdag på fredagen med lite jobb, plugg och en svettig löptur avslutade ledde till en shoppingtur, systemet och avslut på Norrlands nation. Så mycket kul och ett besök på shotluckan senare så var vi tillbaka hemma och hade en lång snacka-skit kväll i soffan.

Lördagen fortsatte i samma tema - megabrunch infallande med våffeldagen, taconight med tequila och en utgång på det! Amazing night<3

Söndagen avslutades med en solskenspromme, en fika och lite grillhäng på kvällen gjorde helgen komplett!

Hoppas ni har en bra vecka!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Hej på er!

Vet inte hur er vardag ser ut just nu men som ni kanske förstått har min vänts helt upp och ner! Jag har tidigare skrivit om rutiner och om hur viktiga de är för mig för att jag ska må bra i min vardag så att tappa alla på ett bräde har varit och är ganska tufft. Trivs galet bra på stället jag gör mitt examensarbete och även deltidsarbetar men det innebär att jag går upp runt 5 på morgonen och sätter mig på ett tåg mot Stockholm för att vara på ett kontor eller ute hos kund en hel dag för att sen åka tillbaka till Uppsala på kvällen. Jag är med andra ord borta mer än 12 timmar per dag från Uppsala och jag har fortfarande inte hittat den där lösningen som funkar just för mig! Men jag jobbart på't! :)

Det som är viktigt för mig och som jag också skrivit om tidigare är mina prioriteringar och de har också kastats om lite. Förut var plugget högst upp men nu är det en blandning av exjobb och vanligt jobb högst upp. Jag vill få in mina tidigare rutiner i mitt nuvarande liv, låter väl inte så svårt? Men jo, för det händer hela tiden saker som jag inte räknar med - möten som drar över, pendeltåg som ställs in och axlar som inte riktigt pallar släpandet av datorer, böcker, kläder och matlådor (hint hint Sofia, dags att skaffa en bättre ryggsäck!)

Sen vet inte riktigt vad jag tycker om att ha blivit kurvigare igen heller faktiskt. Jag saknar mitt slankare jag och att känna mig stark och smidig men jag har helt enkelt inte timmarna på mitt dygn just nu för att hinna få in 5 pass i veckan á 2h på gymmet och 6h pw utöver det. Min verklighet är inte där just nu för den tiden sitter jag numera ner på ett tåg och sover, läser, mailar eller något annat. Försöker numera få in i alla fall 3 pass i veckan men till och med det är svårt oftast och jag kan inte säga att jag känner mig helt okej med det. Jag ska försöka träna direkt efter jobbet innan jag åker tillbaka hem för att inte dra ner tempot för åker jag direkt hem så är jag hemma 19 och då har jag inte ätit middag än heller… Så jag ska göra mitt bästa för att få in lite fler sömntimmar så jag orkar med mina längre dagar! Mint 7 timmar måste det bli så med andra ord läggdags senast 22 om jag ska upp 5... (vem är jag ens?!). Fixa till maten för jag har slarvat som sjutton med kosten och det bidrar till tröttheten och sötsuget som jag slåss en del med. Och sist men inte minst ska jag försöka hitta tillbaka till gymmet på vägen hem!

Men nog om mitt knas, hoppas ni får en grym torsdag i solen! Älskar att vårvädret är på g - snart kan man ha tunnare kläder och skinnjacka! Jackpot!

Likes

Comments

Helloj!

Hur går veckan, fullt upp? Inte tid att laga mat? Blev det den där hamburgaren eller chokladbiten trots att du faktiskt hade tänkt äta något annat? I know the feeling, been there done that och gör det fortfarande ibland! Jag är en människa som blir minst sagt irriterad när jag inte får i mig mat, Hangry helt enkelt!

Tack och lov så går det att reda bot på mitt inre Hangry-monster genom att planera maten på vardagar när tiden är begränsad! Så varje söndag (om jag inte är borta) försöker jag att preppa kommande veckas mat - hacka upp grönsakerna och lägg i lådor då det går fort att slänga ihop salladen till middag. Gör storkok på lunchen och gör klara matlådor att sätta in i kylen! Har en slow cooker som används flitigt nu när det är kallare ute och det blir en hel del linsgrytor och indisk-inspirerad mat med massa kryddor som värmer bra! Men bra och enkla recept är tips för att du ska slippa spendera hela dagen i köket. Även att du storhandlar så du har allt hemma för vem har inte sprungit in på Ica, sådär småhungrig på vägen hem och så har det följt med en massa saker som inte alls behövdes?

Nu i och med att jag har börjat veckopendla har det blivit ännu viktigare att matpreppa än innan eftersom jag inte alls har samma tid som jag haft typ under hösten och mina nycklar är att:

  1. Preppa frukosten dagen innan för att du ska få i dig den eller kunna ta med den!

    Här gör jag chiapudding i stora lass och slevar upp i en mindre burk innan jag ska åka hemifrån. Toppas med bär eller nötter så är jag inte vrålhungrig innan lunch! samma princip gäller om ni vill ha over-night oats, gröt eller kokt egg eller vad som. Ta fram, preppa allt så långt det går och se till att få i er frukosten - muy importante!

  2. Preppa matlådorna på helgen så du har mat både till veckans lunch OCH middag så du inte behöver stå och småäta när du kommer hem!

    Jag skojar inte, efter att jag började pendla så har min kosthållning mer eller mindre ballat ur. Mina luncher varierar från en matlåda till en banan till en buffelunch eller köpesallad. Och när jag kommer hem är jag hungrig som en varg och om jag inte har en färdig måltid blir det en soppa som jag köper, ännu en köpesallad eller en macka till middag och det är katastrof för min mage och kropp som protesterar högljutt! SÅ verkligen mitt största råd - preppa din mat! För både kropp och sinnesro <3

  3. Enkla recept!

    KISS-metoden alla dagar i veckan! Keep it simple stupid <3 God mat behöver inte ha hundra ingredienser eller ta fem timmar att laga - jag lovar. En enkel variant är att göra en nyttigare lasagne med bönpasta, linser, köttfärs/quorn och keso, grytor på linser och rotfrukter och pumpa eller göra större omgångar med potatis och rotfrukter i ugn som du parar med valfria grönsaker och proteinkällor. Jag brukar köra två-tre recept per vecka och rotera måltiderna så jag har olika till lunch och middag!

Likes

Comments

Hej, jag varnar redan nu för att detta är ett känsloladdat inlägg för mig och det är inte glatt, peppande eller något i den stilen. Det är ett hej då.

Helgen som var var en av de längsta, jobbigaste och mest uttömmande jag varit me om. Det som inte får hända hände och mitt i allt var det bara att vara stark och köra på för alternativet att inte göra något fanns inte. Min familjs katt, äldsta, gosiga, vackraste Sessan fick i fredags ont i ena baktassen. I lördags hade det spridit sig till smärta i hela benet så vi åkte in till akuten med henne för att få en undersökning och jag hade redan innan en dålig magkänsla. Efter 2 timmars väntan fick vi komma in, hon fick genomgå hela undersökningsproceduren och hade uppenbart ont i hela vänster bakben. Efter lite om och men och blodprover så fick vi smärtstillande som vi skulle ge var 8:e timma och åkte hem igen. Jag åkte tillbaka till Uppsala för att packa om och ta med mig packning för 10 dagars Stockhomsvistelse medan mamma är i Rumänien. Men så blev det inte. Tidigt söndag morgon är jag tillbaka i Stockholm för att ge nästa dos av smärtstillande till Sessan och hon är värre. Hon vill inte gå, och när jag fick upp henne ur sängen så morrade och skällde hon på mig på ett sätt som bara uttryckte att det gjorde riktigt ont - trots stark smärtlindring i kroppen! Jag får panik, ringer akuten ett 30-tal gånger innan jag får svar. Får tag i mamma som landat och ringer mormor för att få skjuts tillbaka till akuten. Väl där väntar vi i närmre 5 timmar och sen får vi komma in och det avgjorde det. Smärtan hade spritt sig upp längst hela benet upp i ryggraden och hon kunde knappt gå med benet pga smärtan. Alternativen var att låte henne sova kvar, ta en massa tester och drogas ner med ännu starkare smärtlindring eller att låta henne somna in.

Det var alla kategorier den jobbigaste signaturen jag skrivit i mitt liv. Att ha makten att avgöra om någon ska få leva vidare eller ej - det går inte ens att föreställa sig innan en är där…

Så efter 16 år i familjen där jag följt henne med hennes två kattungar som också är i katthimlen nu är större delen av min uppväxt och mitt liv. Jag kommer aldrig att kunna få tillbaka henne och det suger. Ett djur är inte bra ett djur, det är en familjemedlem och oersättlig väl borta. Jag höll ihop mig efteråt tillbaka till Uppsala med min 10-dagars kattvakts-packning och min vänstra hand var helt sönderriven för att jag skulle hålla ihop hela vägen till dörren. Trots allt är jag tacksam över att jag var den som behövde ta besluten och vara med i slutet för jag är den enda som varit med hela vägen förutom min lillebror. Hon visste att hon var älskad och hon somnade in kurrandes i min famn precis där hon krupit ihop så många gånger förr.

Alltid älskad, nu saknad.

Likes

Comments

God morgon!

Måndag igen men drömmer om min magiska lördag-söndag med massa slapp haha! Igår var det vasaloppet och tittade för första gången på loppet medan vi åt frukost hemma så läxade till det med en riktigt god smoothie-bowl!


För denna skapelse använde jag

- två små bananer

- hallon

- blåbär

- 1 skopa vanilj sojaprotein

- mandelmjölk och/eller vatten (till en bra konsistens)

- topping (chiafrön, hallon och kokos)

Den blev riktigt bra och jag höll mig mätt länge så det är ett grymt betyg. Håller mig annars inte mätt på smoothies om jag inte proppar den med sojaprotein eller avokado. Med dessa ingredienser så mättar proteinet också längre än bara med bär och banan så den satt perfa innan gympasset på em (vilket förresten har gett mig träningsvärken från helvetet, kan inte gå i trappor #legday)

Hoppas ni får en grym start på veckan! <3

Likes

Comments

Hej!

Jisses hektiska galna veckor det varit för mig - år 2017 har verkligen kört över mig så långt med pendlande, sjukdomar och förändringar men har äntligen haft ett träningspass utan att hostan återvänt, näsan runnit och lungorna ömmat. Har äntligen tagit mig i kragen och lagt upp en plan för att kunna ha den vardag som jag saknat sedan årsskiftet. Matplaneringen, planera in träningspassen och sänka mängden pass men öka kvaliteten på de så att jag fortfarande känner att de är värdefulla!

Ska bli så skönt att få komma igång igen. innan jul så älskade jag verkligen att gå till gymmet men det fanns ingen direkt saknad, det var en rutin. Rutinen bröts och nu känner jag en stark längtan till att återgå till gymmet, maten och rutinerna som får mig att må så galet bra! Känner mig generellt lite ur form just nu iom den form jag nu faktiskt varit i tidigare men överbevisade mina egna hjärnspöket igår med att köra det första styrkepasset som jag fick av min gamla PT när jag stretade i slutet på april 2016. Jag hade inga problem att köra igenom det, om något modifierade passet och kände att jäklar, kroppen min kan, minns och kör stenhårt! Ännu ett bevis på att it's all in your head!


En anna fördel jag tagit mig för är att jag med det nya gymkortet kan träna vart jag vill, det känns faktiskt sjukt befriande att kunna träna dygnet runt när jag vill vart jag vill.

Väldigt bra tanke när jag dessutom som nu är mitt uppe i exjobbet! Kan inte riktigt greppa att jag är inne på vecka 7 av 20 på exjobbsrejset! Pratade med min mor om presentationen osv igår och det känns surrealistisk att jag snart kan ta på faktumet att jag är klar och att jag gjorde det. Jag tog mig igenom en tuff utbildning även med stundtals gupp som gjorde det pissjobbigt! Men almost there :D

Idag fyller dessutom min bästa mamma år och detta ska firas med ett svettigt gympass innan en födelsedagsmiddag på någon restaurang - helt klart ännu en fördel med att pendla till Stockholm varje vecka är mer tid med familj och vänner! <3

Hoppas ni får en fantastisk tisdag och att veckan blir grym!


Likes

Comments

Hej och hallå!

Det har varit tyst här ett tag och det finns en enkel förklaring - jag har inte känt för att skriva eller blogga på ett tag. Det har varit galet mycket sedan årsskiftet, jag har börjat exjobba på WSP i Stockholm och avslutat alla kurserna från i höstas. Detta har varit en väldigt stor omställning från mitt tidigare dagsupplägg med fem träningspass i veckan, mycket egen tid som jag kan lägga upp lite hur jag vill till att nu pendla ner till Stockholm från Uppsala ett par dagar i veckan, inte hinna till gymmet innan stängning och mindre tid för promenader då jag går upp 5 för att vara på kontoret till kl 8! Jag säger inte att jag inte hinner träna eller liknande men jag är ganska dålig på att hantera förändringar i min vardag så jag har låtit januari vara en månad av vila, färre timmar på gymmet och fler timmar att justera min vardag.

Helgen var en stolpe som symboliserade ett avslut på en era i mitt liv nämligen min förmodligen sista sittning med W-sektionen då vi hade W-dags gasque i fredags samt Naturvetarbalen som var i lördags. Det var galet kul och jag hade så roligt med vännerna, sambon och massa, massa dans men var en vemodig känsla på söndagen för att allt var över. I juni kommer jag att ha min exjobbspresentation och sen är jag planerat klar med mina studier vid Uppsala universitet. Kan inte fatta det, helt galet!

Men jag känner att efter ett januari av nyheter och omställningar är det dags att prioritera hälsa och välmående igen och för mig innebär det träning och bra mat igen! :) Har i alla fall nu köpt ett gymkort på 24/7 för att kunna träna när jag vill, var jag vill och hur jag vill så jag är inte längre bunden till mitt gym på hemmaplans tider. Nästa steg är att ta fasta på kosten igen som glidit i samma takt som stressen ökat vilket kan sägas en hel del om. Så taggad och sugen på att hitta tillbaka till formen innan jul när jag hade alla målen i hamn - en månad hit eller fit i träningsvärlden på en livstid gör varken till eller från men jag saknar min form och min disciplin, dags att ta tillbaka min vardagsrutin!

Start today!


Likes

Comments

Gott nytt på er!

Jag har tagit jullov och det var riktigt skönt men u är högen av to-do-stuff hög igen och måste betas igenom! Som vanligt vid den här tiden på året så blickar jag tillbaka på hur föregående år varit och jag undrar som alltid, var sjutton tog tiden vägen? År 2016 verkar för många ha varit ett skitår men för mig var det det bästa året jag kan minnas att jag någonsin haft! Jag satte mig innan nyår och gjorde en mental lista på allt jag åstadkommit, upplevt och fått vara med om under 2016 och jag blir så jäkla stolt över mig själv när jag ser den och det är inte ofta jag är det!

Jag har så många intressen och passioner och jag fick göra lite av allt under året

  • Resa, bland det bästa jag vet och en passion: Serbien, Cypern, USA
    (dessutom fick jag en av varje med familjen, partner och vän!)
  • Träning: har aldrig varit i den fysik jag har idag, avslutade 2016 med personbästan i allt och jag älskart!
  • Hälsa (Psykisk och Fysisk): Aldrig varit så frisk som under år 2016. Tog en sjukdag totalt tror jag, vilket för mig inte existerat tidigare. Jag har även uppnått ett av mina personliga mål med balans och en psykisk hälsa som jag inte haft sen i gymnasiet. Trots stress och sjukt arbetstempo har jag aldrig varit så frisk även i huvudet! Tack mig för att du prioriterat mig!
  • Jag har övervunnit migsjälv! Jag har krossat alla mina gränser vad gäller tålighet, arbetsbörda och vad jag kan göra. Några var Toughest, träningsresultat, stresstålighet, i jobb och i balans. Har tagit mig an utmaningar som att pröva studera på 200% och i ämnen jag inte haft förr samt letat exjobb. Galet tacksam för det jag lärt mig!

Jag avslutade i alla fall mitt 2016 på topp med familj och underbara vänner!

För år 2017 har jag en del mål som jag satt upp som jag alltid gör. Löften är jobbigt att ge för de kan brytas men mål är det bara att kämpa för, det värsta som kan hända är att man snubblar på mållinjen!

Så för år 2017 vill jag

  • Bli ännu starkare fysiskt och psykiskt (finns specifika träningsmål men det får komma i en egen post!)
  • Ägna mer tid till min sambo, familj och vänner
  • Fortsätta prioritera mig själv och mitt välmående - mår inte jag bra kan jag inte leverera på något plan!
  • Ta min examen
  • Resa

Hoppas ni fått en grym start på ert 2017, puss å kram! <3

Likes

Comments

Hej på er!

Sån jäkla skum men grym måndag det blev! Snacka om blandat plugg, nöjen och träning! Idag körde jag maxtester i benböj och satan jag har byggt min styrka det senaste året. Förra året jag gjorde detta låg jag på ca 65 kg utan bälte och med fri stång. Idag så pallade min kropp 80 kg! känner mig som hulken! ;)

Mål är fan att en dag kunna ta hundra men mitt nyårslöfte var att ta kroppsvikten och med tanke på allt fett jag tappat och de muskler jag byggt så kan jag säga att det gjorde jag med råge!! På onsdag ska jag köra maxtest även i marklyft och är sååå taggad på att se ökningen där!

Så nu är det en dag av plugg till som avslutas med julbord innan det är dags att laga mat en hel dag och preppa inför att åka hem över julen! :) Hoppas eran vecka går undan med dunder och brak! <3

ps. blandsallad med quorn, keso, citronpeppar, aromatsalt, tomat och gurka är to die for!

Likes

Comments

Hej på er!

Helt galet vad hösten flyger iväg, kan inte riktigt greppa att jag är inne på min sista vecka på höstterminen och att detta kan vara den sista höstterminen jag sitter i skolbänken (man ska aldrig säga aldrig, vem vet jag kanske vill göra annat sen?)

Allt går undan med dunder och brak, så även träningen och satan i gatan, jag satt och gick igenom alla mina träningsbilder som jag tagit under året och det har verkligen varit en resa! Jag satt och jämförde med starten som jag hade i april med var jag är nu och det är inte samma människa på bilderna!

Bilderna nedan är tagna med ett års mellanrum ungefär och på den första bilden hade jag redan tränat en hel del och gått ner och gjort den första biten på den resan som sedan fortsatt hela året.

Vet att det är olika ljussättning och kvalité på bilderna men skillnaden är likt förbaskat stor! :)

Så på dessa 6 veckor har jag ökat vikterna i marklyft och benböj från ca 45kg till 60kg och mit mål år 2016 var att klara minst min egen kroppsvikt i maxtesten som görs nästa vecka! (detta är då inte mina maxvikter utan de vikterna jag orkar ca 16 repetitioner med vilket är en jäkla många från 1 rep max!)

Har dessutom fått bättre kontakt med min core (stort problemområde för mig med svag svank) och en starkare bål. Ja, faktiskt så har hela kroppen rätt igenom blivit starkare och jag älskar verkligen känslan av endorfinerna som rusar igenom med pumpen i kroppen efter ett svettigt pass!

Snabbare, starkare och friskare än någonsin - I Love It!

Målet nu är att jobba vidare för att ta min kroppsvikt även i benböj och mark på de högre repetitionerna! Det är målet att ta innan mina 12 veckor med Robin är slut denna gång så nu jäklar jobbar vi vidare och kör på så är det inte långt dit! :D

Ha en grym kväll! <3

Likes

Comments