Zakynthos stad eller som den även kallas Zante är en mysig stad med både mycket vacker arkitektur och historia. Det finns ett shoppingstråk med små mysiga butiker som säljer allt från väskor, smycken, kläder och som jag kallar det krims krams.

Det finns många restauranger och fik och även här var personalen och servicen bra.

Tilbaka till verkligheten. Nyss hemkomna efter en härlig semester tillbringad på Zakynthos. Den här gången åkte vi med Tui. Hotellet Atlantica Eleon Grand resort and SPA var mycket bra och personalen oerhört trevlig. Maten i restaurangen var god och varierad.

Zakynthos är en liten ö med 32 000 invånare. Man förundras över hur många turister det finns på ön men sevärdheter som shopwreck och turtle Island lockar nog många.

Laganas

Vi hade bra väder hela veckan, någon dag blåste det mer än vanligt men det var bara skönt i värmen. Temperaturen i vattnet var helt fantastik och färgen på vattnet var magisk. Skiftade mellan turkost till mörkblått.

Om jag skall ta upp en sak som var mindre bra med resan så var det kaoset på flygplatsen i samband med hemresan. Ingen ordning och reda, köer från alla håll, ja, ingen struktur helt enkelt. En alldeles för liten flygplats i förhållande til antalet resenärer.

Lite bilder från hotellet

Igår blev det en härlig sallad. Tomat, mozzarella och isbergssallad. Lite olivolja, citronsaft. Salt o peppar samt chilikrydda och torkad oregano.

Jag fullkomligt älskar dessa produkter. Doften är mild och fräsch, i synnerhet Melon & cucumber som är min absoluta favorit. Deodoranten som liksom de andra produkterna innehåller naturliga ämnen har en mild citrusdoft.

Idag gick jag upp tidigt och gjorde frukost till familjen. Det blev amerikanska pannkakor med jordgubbar och Kiwi till, mums. Så mysigt att äta ihop i lugn och ro. Ingen har bråttom.

Solen skiner idag och himlen är härligt blå. Jag hoppas att det håller i sig hela dagen. Skulle vilja ta en lång promenad längs stranden.

Skulle behöva ta tag i strykhögen också..... Blundar för den när jag går förbi den. Ogillar när det är rörigt och trivs bäst när det är ordning i alla garderober och lådor. Jag har en byrålåda i hallen där allt hamnar. Där finns det mesta, knappar, batterier, hundkoppel, solglasögon, frimärken, you name it! Varje helg tänker jag att nu skall jag gå igenom byrålådan, rensa och organisera i den. När jag öppnar den och kollar tänker jag alltid: Tar den nästa helg 😂😂😂

Skönt med helg, det har varit en hektisk vecka. Resten av familjen är lediga och jag kommer att jobba ett par veckor till.

En härlig rosbukett har inhandlats idag. Ville köpa pioner men hittade inga hos floristen idag.

Vi har varit på stan och ätit. Besökte en restaurang som vi alla tycker om men idag blev vi besvikna. Maten var ingen höjdare och var inte snyggt upplagd på tallriken. Såg ut som man bara hafsat på allt. Tråkigt.

Vi skall ta det lugnt här ikväll. Titta lite på någon serie eller en film.

Igår gick vi ner till stranden. Solen sken och himlen var klar och blå. Det blev lite solande, badande och fika.

Gjorde ett kort inlägg för ett par veckor sedan om vår resa till Sardinien. Här kommer ett lite längre inlägg:

Dagarna tillbringades främst på stranden men vi hann även med poolområdet. Ytorna runt hotellet var vackra och välskotta. Fin grönska och vackra växter och blommor. Ordning och reda helt klart. Själva hotellbyggnaden ser inte så kul ut utifrån men restaurang och andra gemensamma ytor måste ha renoverats i närtid. Rummen har fått sig en liten uppfräschning och just när det gäller rummen skulle man kunna göra lite mer tycker jag. I övrigt välstädat i rum korridorer toaletter och matsal.

Hotellet erbjöd många aktiviteter - barnklubbarna var toppen och personalen var engagerad. På kvällarna var det alltid någon form av kvällsunderhållning.

På stranden kunde man hyra båt eller trampbåt. Man kunde även boka tur med en katamaran. I poolen hade de dyklektioner, vattengympa och mycket annat.

En dag tog vi oss in till Alghero, bussturen tar ca 15 min. Vacker stad med mycket historia. Man kan promenera längs hamnen och stadsmuren eller i Alghero Old Town. Fin arkitektur om man är intresserad av detta och många småbutiker (Lite dyrt dock).

Längs hamnen finns det många mysiga fik - här är priserna helt Ok.

Vi åker gärna tillbaka till Sardinien för här finns vackra miljöer, historia, god mat och fenomenala sandstränder.

Idag besökte vi Tjolöholmsslott. Så vackert och wow vilken vacker plats. Nästa gång tar vi med picknickfilt och matsäck.

Inatt kom vi hem från Sardinien. Det har varit en härlig resa som bestått av sol, bad, mat och vackra omgivningar. Vi älskar sandstränder och Sardinien bjuder verkligen på vackra stränder.

Flygtiden är ca 2h och 45min från Landvetter. Alldeles lagom när man reser med barn.

Vi valde All inclusive denna gång då hotellet ligger ca 15-20 min bussfärd från Alghero.

Förra helgen planterade jag om lite i mina krukor. Blev väl helt ok. Idag åkte jag ner till stan för att leta efter ett par sköna, svala vita speakers. Blev ett par Nike som jag känner mig väldigt nöjd med. På vägen hem passerade jag favoritbutiken. Massor med nytt från Mateus, köpte inget denna gången för först behöver jag göra lite plats i köksskåpen. Älskar hemma har jag tagit tag i tvätten eller som jag även kallar det "the never ending story" 😂