Idag har vi varit inne i Alghero, närmaste staden som ligger ca 15km från hotellet.
Busshållsplatsen låg 1 km bort och vi var i god tid dit för att reka. Bussen skulle gå 11.03 men dök upp 30 min senare. (Italiensk standard?) Bussturen skulle ta ca 30 min men blev snarare 50 min då en Palm brann på en av vägarna bussen skulle åk. Känns som att Comstrat (mamma Heléns företag) skulle behöva komma hit och styra upp lokaltrafiken en del!
Kanske en företagsresa till våren med oss?😉
Alghero har en gammal del som är jätte mysig med små gränder och en mur ut mot havet.
Vi strosade runt lite, åt lunch och fikade innan vi tog bussen tillbaka. Denna gång bara 5 min sen men istället hoppade den här busschauffören över 4 hållplatser.

Den super tydliga busshållsplatsen.....

Jonas håller koll så att busschaffören kör rätt.😂

Algheros gamla delar

Hur mycket röda smycken som helst. Verkar vara någon korall som de har gott om här.

Solnedgång från vår balkong.

Idag är ingen vanlig dag för idag är det min fina frus födelsedag!
Planen för dagen såg ut som följer: äta lång frukost, sola, bada, snorkla och äta.
Lugn och skön dag i perfekt väder och sällskap!❤️

Vi firade med champagne på balkongen, en present från långväga håll!

Idag var det äntligen dags att åka ifrån bastun! Sängarna på det här hotellet var det hårdaste vi någonsin sovit på.
Båda kände att vi var ganska klara med Rom för den här gången så vi åkte i väldigt god tid till flygplatsen.
Vi var framme på hotellet vid 4 på eftermiddagen och möttes där av en härlig utsikt och perfekt väder! Nästan 10 grader kallare än Rom och precis vid havet, härligt!

Imorgon fyller en viss hustru år och det ska vi såklart fira!

Idag hade Sofia repat sig lite så vi bestämde oss för att testa Hop on Hop off bussarna. Vi började dagen med frukost på terassen med utsikt över Fontana di Trevi.

Under frukosten fick vi höra att varje år kastas ungefär 4 miljoner euro ned i fontänen! De här pengarna ska gå till staten men ingen är riktigt säker på var de tar vägen. Det är fullt med människor vi fontänen från tidig morgon till sen kväll!
Väl på bussarna fanns till bådas besvikelse ingen AC, vi satte oss på taket med förhoppning om lite fläkt. Ibland fläktade det men mest var det stekande hetta. Svett överallt, blev till och med halt på stolarna av allt svett!😱
Vi stannade till vid Colusseum för att Sofia skulle få se, men vi gick snabbt vidare till ett café. Även fast hon är bättre idag så var hon inte så jätte kaxig i dagens 37 grader.
Mycket fina byggnader finns det ju här men det är lite svårt att ta in allt, lite besvikna på guidningen på bussarna då det var lite svårt att hänga med ibland.
Vi gick raka vägen till hotellet där vi tog varsin dusch. Efter några timmars vila gick vi upp på terassen och tog en drink och sedan gick vi vidare till en resturang och åt middag.
Imorgon åker vi till Sardinien och prognosen säger lite svalare väder, vi håller tummarna!

Igår kväll blev Sofia dålig av några gamla popcorn eller något😉 och har varit dålig hela dagen idag.
Vi åt en supersnabb frukost sen har hon legat på hotellrummet hela dagen.
Jag gick en sväng ner till Colusseum och tillbaka, ligger bara 15 min promenad från hotellet. Verkligen mäktigt att se! Köerna var galet långa, jag tror Rom gör sig bättre på våren eller hösten, då det är lite svalare!😅
Var ute ca 1h och gick och det räckte gott och väl i den här värmen!!
På vägen hem köpte jag med vatten, riskakor och bananer till min stackars fru.
Åt både lunch och middag själv ute idag, hoppas att Sofia känner sig bättre imorgon så jag får lite sällskap!

Sista morgonen i Capri! Utsikt från terassen där vi ätit frukost och andra bilden är hotell entre'n från insidan.
Vi tog båten 10.35 från Capri till Neapel.
Från båten såg vi 30-40 delfiner simma förbi!
Vi hade tänkt ta tunnelbanan till tågstationen men Jonas fick någon slags värmepanik så det fick bli taxi. 😉
Vi fick några timmar på tågstationen innan tåget mot Rom skulle gå så vi passade på äta lunch och svettas ikapp med andra resenärer.
Snabbtåget tog en timme och där fanns AC, halleluja! Framme i Rom möts vi av ännu varmare väder, 37 grader. Behöver jag ens nämna att Jonas fick panik...?
Framme på hotellet som ligger precis vid Fontana de Trevi så känns det som att AC'n på rummet inte funkar, efter att stängt dörren till sovrummet så känns det mycket bättre.
Vi tog en sväng på stan Jonas köpte tunna t-shirts och så satte vi oss och drack kallt!
Nu ligger vi och svalkar oss på hotellrummet och ska snart gå ut och äta!
Imorgon testar vi om det finns AC på Hop on Jop off bussarna!🤣

För omväxlingsskull fick vi upp tidigt idag 😉 då vi skulle åka en båttur runt Capri. Vi fick en härlig tur runt ön med egen skeppare. Vi stannade till på två ställen för att bada varav ett av ställena var "gröna grottan". En liten grotta som vi simmade in i med helt klart vatten, 10 m djupt och man såg hela vägen till botten! Super häftigt!
Vi åkte även igenom Faraglioni som jag skrev om tidigare och pussades som sig bör.😘

Efter lite vila på rummet så tog vi buss upp till Anacapri. Bussresan var ännu värre än taxiresan i Neapel, hur är det ens möjligt? Och både Jonas och jag såg livet passera i revy för en stund.
Väl där kunde man ta en sittlift upp på toppen men kön dit var inte så lockande att stå i. Vi nöjde oss med en fika på torget där vi blev serverad av en Italienare som kunde bland annat Stockholms största gator på svenska.
Efter det gick vi till Axel Munthes hus Villa san Michel. Fantastisk utsikt, som ni säkert sett på instagram och Facebook!😉
Ingen av oss kände något vidare sug efter en till nära döden bussresa så vi gick de berömda 900 trappstegen ner till hamnen igen. Någonstans där på mitten mötte vi ett par som gick uppåt med två resväskor! De ångrade sitt val men det var lite sent att vända efter hälften!
Det fick bli ett svalkande bad efter detta. Vi tog en tidig middag för att sen köpa varsin öl och lite chips och så satte vi oss vid havet och kollade på solnedgången sista kvällen på Capri. Imorgon bär det av mot Rom!

Även idag gick vi upp tidigt för att hinna åka upp till Capris centrum med bergbanan, innan värsta värmen slog till.
Vi gick en sväng bland många exklusiva butiker innan vi fortsatte promenaden bort mot ett av öns lyxigaste hotell och en vacker utsiktsplats över bland annat Faraglioni. Tydligen en populär turistattraktion där man åker båt genom ett berg och det betyder livslång lycka och välgång om man pussas när man åker igenom.
Promenaden tillbaka gick med tyngre steg för min del och framme på torget i centrum tog vi en fika (kaffe, glass och Cola) för 300kr!!
När vi kom ner i hamnen igen var kön till bergbanan 4 ggr så lång som på morgonen!

På Capri bor det ungefär 16.000 människor och under sommaren när flest turister är här så kommer det upp mot 25.000 människor varje dag!
Eftersom vi bor i hamnen så ser vi alla färjor som kommer med stora lass av turister, ser faktiskt helt sjukt ut. Det finns inte så jätte många stränder och de som finns är steniga och proppfullt med människor!
Vi har hittat ett ställe längst bort på stranden där det är lite färre "turister" som Jonas säger. Vi har legat i vattnet i minst 30 min utan att frysa!

Vi tog några drinkar på hotellets terass och tittade på alla människor innan vi gick till hamnen för middag.

Färjorna kommer och går hela dagarna till lite efter 22 på kvällen. På kvällarna kommer även de sjuka lyxbåtarna, från 150 fot och uppåt, in för natten. Restaurangerna är nästan tomma på kvällarna när dagsturisterna har åkt hem. Det blir en väldig kontrast mot dagtid.

Vi gick upp ganska tidigt så att vi kunde komma iväg till Capri i skaplig tid.
Från hotellet till hamnen var det 5 min gångväg, kunde inte bli bättre. Vi köpte en biljett när vi kom fram och 10 min senare satt vi på båten, båda var mycket nöjda över att det fanns AC där!😅
Båten tog 45 min och väl framme på fantastiska Capri så hade vi 5 min gångväg till hotellet, där kunde vi checka in direkt! Vilket flyt vi haft hittills!
Vi bytte om lite snabbt och gick ned till en beach club precis nedanför hotellet för att äta lite.
Resten av dagen bestod av bad i super härligt turkost och varmt vatten, en promenad i kvarteren upp längs berget och middag i hamnen.

Blev inspirerad av mamma som har upprättat en blogg hemifrån, så att vi kan hålla koll på allt som händer på gården. Så vi tänkte att ni som var med på bröllopet kunde få hänga med på vad vi pysslar med i Italien.

I Tisdags FM gick planet från Arlanda till Köpenhamn. I Köpenhamn hade vi 1 h 50 min på oss att byta flyg till Neapel. Jonas tyckte att det var gott om tid jag däremot var lite lätt stressad eftersom jag inte gillar att flyga. Vi hämtade ut vårt bagage och checkade in igen. Från incheckningen skulle vi gå igenom säkerhetskontroll som det var 15 min kö i och sedan en liten lätt promenad på 20 min till gaten. Hetsig som jag är klarade vi av hela proceduren på 15 min och Jonas hängde på några meter bakom båda rätt svettiga.
Vi hade blivit tilldelade olika platser på planet och vi fick inte byta enligt personalen. Jag bytte ändå...

Väl framme i Neapel hinner vi knappt ut ur planet innan Jonas får panik över värmen och säger i panik "Det här går inte, vi måste åka hem!" Då var det i och för sig 34 grader och vindstilla.

Vi tog en taxi till hotellet och vi är fortfarande tacksamma att ha livet i behåll om vi säger så...

Vi bytte om och gick sedan ut en sväng till Neapels shoppinggata. Ingen av oss blev särskilt förtjusta i staden, av det vi hann se. Vi åt pizza på en resturang och sedan gick vi tillbaka till hotellet och tog en drink på hotellets terass.