Nu åker vi tåg igen🚂vi tuffar hemåt och vi lämnar Köpenhamn 12:08, vi anländer Göteborg 16:08. Hotell i vår prisklass fanns inte i Köpenhamn men bara 6 min med tåg därifrån fanns ett hotell i Ørestad, en ny stadsdel till Köpenhamn med många fina, moderna hus höga hus. Man fick känsla av vara i nån framtidsfilm.

Söndag kväll tillbringade på Tivoli och jag var med om mitt första fantastiska fyrverkeri, jo det är sant.

I Köpenhamn "Strögade" vi och ifrån Nyhavn åkte vi en båttur under alla broar.

Vi lämnar ett fantastiskt Köpenhamn med mø öl, smørrebröd och en "lilling". Höga kyrktorn, (som vor frelsers kirke), fanns det här oxå, (zoom in så ser ni Tomas högst upp vinkandes på höger sida😜). Köpenhamn har vi inte varit i för sista gången!!

Fredag 7/7 anländer vi till Hamburg kl 17:53 och där blir vi väl mottagna på perrongen av tungt beväpnad polis, märklig känsla. På kvällen gick vi ut en sväng i tumultet. Hela Hamburg var fullt av poliser på grund av G20-mötet! Vart vi än gick kom det polis-piketbilar, 10-15 st i följd, med blåljus och sirener på. Vi hade tänkt gå över en liten bro till ön med nya konserthuset på men den var avstängd. Alla restauranger i centrum var stängda och butiker med stora glasfönster var igenspikade. Vi var aldrig riktigt nära upploppen men vi hörde och förstod var de befann sig, flera helikoptrar cirkulerade över Hamburg. Den enda demonstrationen vi såg var tusentals cyklister som cyklade genom Hamburg plingades på sina cykelklockor😊helt lugnt. Vi har hört sirener hela natten. På fm idag tog vi oss till tågstationen som var omringad av polispiket. När vi kom ut mot perongen stod det säkert ett 30-tal poliser vid var sida om utgången. Jag har nog aldrig sett så mycket poliser på en gång. Nu försöker vi lämna ett stökigt Hamburg, men lokföraren sitter fast i en spårvagn och de går inte just nu pga Trump och Putin😉.

Hotellet var bra låg lite skumt bara😜

Vi såg en del av Hamburg trots allt, de många broarnas stad. Vi hittade ett favoritställe att äta på precis vid vattnet med utsikt över en liten bro.

Hotellet i Dachau var ett jättemysigt litet ställe med jättegod mat men med ett "eget" kyrktorn tvärs över gatan. Det ringde antal klockslag varje timma med start kl 06 på morgonen fram till sista gången 22:00. Varje halvtimme ringde den litegrann och varje kvart ringde den en gång!!!!!
Vi åkte från Dachau in till München vid tretiden. Då fick vi lite turist koma och somnade lite på hotellet. Det har varit en varm dag, som varmast 31 grader! Vi har varit och sett oss om lite i München och hittat lite mysiga ställen, vi fikade på neue Rathouse, vilket fantastiskt ställe! Nu förbereder vi oss för morgondagen. Har bokat hotell i Hamburg och där är det visst nåt stort möte😜. Jaja, vi missar ju powermeat i Lidköping men det kan nog bli happening i Hamburg också😎

Idag har det varit en tung dag, vi gjorde ett besök på koncentrationslägret i Dachau.

Dachau, nu är vi här! Resan hit tuffade på genom ett härligt landskap med Alperna långt borta i bakgrunden. Vi var här 17:30 och skulle då gå en "liten" promenad till hotellet.....i 30 min, då var det 30 grader!!!!!!Nu tar vi det lite lugnt och varvar ner efter promenaden och den 5 timmars långa tågresa.😳Måste få säga att tåg är underskattat, det har funkat jättebra hela tiden. Vi ska försöka äta nåt, men man vill mest bara dricka vatten,🥂, när det är 28 grader varmt halv åtta på kvällen😎🥂

Vi har lämnat Wien bakom oss. En jättemysig stad som vi inte har sett för sista gången. Det finns mycket kvar att se så vi kommer tillbaka😘
Nu , onsdag 5/7 13:36 är vi åter på rälsen på väg till Dachau via München. Vi lämnade Wien 12:30 och beräknas vara framme 16:30, där byter vi tåg mot Dachau.

Wien! Måndag morgon med semester i denna vackra stad, så härlig......så många gamla fina hus.

Hoppat on och off har vi gjort ut till en ny sommarstuga, Schloss Schönbrunn. Vilket slott.! Byggt för att bräcka slottet i Verseiles, men pengarna räckte inte så det blev en liten sommarbostad!!!

Tisdag kväll blev det en hel del Mozart 🎶

Nu är vi i Wien, tåget tog vi från Prag 12:48 och vi var framme 16:48🚂Det var en väldig tur att vi bokat sittplats, ganska trångt med många tågluffare. Det är fler än vi som luffar med resväska😊. Hotellet ligger i centrum denna gången långt från stationen. Vi har ätit Wienerschnitzel och druckit Wien. Imorgon får det bli wienerbröd och kanske nån wienervals😊

Lite mer bilder från våra dagar i rofyllda Prag. Vi hittade lite goda nyheter för oss att äta. Varma "chips" på pinne typ en varm "skivad" potatis. Trdelnik en typisk nationell efterrätt i Prag, typ en varm sockrig munk i strutform med innehåll, vi tog vaniljglass i det var mums👍🏻