Efter några härliga dagar på Bali var vi nu redo att ta oss vidare till vår nästa destination; nämligen Gili-öarna, 3 paradisöar som ligger precis utanför Lombok, en annan ö i Indonesien. Vi började vår resa kl 10 på morgonen, och efter transport i både minibuss och båt på havet var vi runt kl 3 framme på Gili Trawangan, den största och mest populära av de tre öarna. Det finns ingen som helst motortrafik på ön, och det kände vi båda var SÅ skönt efter flera veckor i Laos och Vietnam, där trafiken är galen. Alla transporterar sig istället antingen med hjälp av häst och vagn eller cykel, vilket bidrar till den mysiga och pittoreska stämningen på ön. Vi hittade ett mysigt hostel väldigt centralt på ön, och efter några timmar bestämde vi oss för att gå upp för ett berg tillsammans med några killar från hostelet för att njuta av solnedgången. Även om det kanske bara handlade om en 20 minuters promenad, dock var den i stort sett uppåt hela tiden, har jag nog aldrig varit så svettig i hela mitt liv. Luften var så fuktig att hela min kropp var helt blöt haha. Men solnedgången var superfin så det var värt det!!

Nästa dag bestämde vi oss för att utforska ön till fots, och det slutade med att vi gick runt hela ön, en promenad på ca 3 timmar. Det var så skönt att bara strosa runt längs strandkanten och hoppa i det turkosa havet när det blev alltför varmt. Tyvärr hade jag precis köpt ett par nya flip-flops vilket ledde till ett antal skavsår. Det såg ut som jag hade brutit alla mina tår då jag tejpade alla sår för att undvika att det kom in sand i dem haha.
På kvällen blev det beerpong på hostelet som slutade i en utgång med mycket dans och skratt tillsammans med nyfunna vänner!

Bilder från härliga Gili T. Sista bilden får respresentera alla bilder vi fått ställa upp på här i Asien för att vi är blonda+tvillingar. Här var det en kille som jobbade på hostelet som ville ha en bild haha.

Dagen efter bestämde vi oss för att checka ut från vårt mysiga hostel, och röra oss vidare till nästa ö, Gili Meno! Det var den minsta av öarna, och garanterat den minst exploaterade. På Gili Trawangan fanns det ändå någon slags stadskänsla, men på Gili Meno var i stort hela ön landsbygd med små byar och kohagar. Det var ett helt annat lugn i jämförelse med betydligt mer busy Gili Trawangan, vilket vi tyckte var väldigt skönt. Stränderna var kritvita och renare, detta var en riktig paradisö vi hade hamnat på! Här spenderade vi 3 underbara dagar sovandes i en bungalow med exceptionell frukost, med massa strandhäng och snorkling från stranden (Gili-öarna är kända för sin snorkling och jag kan intyga att det var så fint!!!). En av kvällarna var vi på bio på stranden där vi såg Trolls som jag inte sett förut, men som Karin pratat jättegott om. En extremt glad och positiv film, och efter filmen var jag så taggad och glad! När vi gick hemåt efter filmen var det helt becksvart förutom månen som var helt full och lyste upp vägen för oss. Det var en helt magisk upplevelse, eftersom himlen sträckte sig från horisont till horisont så fick man verkligen känslan av att befinna sig i ett klot. Det var helt otroligt.
Kvällen slutade dock inte där, då vi gick förbi en bar precis vid stranden med livemusik där vi hängde ett bra tag. Massa reggae, sköna människor och varma vindar =Helt perfekt!

Ser ni vattnet??? SÅ fint!!!

Den sista ön vi besökte hette Gili Air och var mindre än Gili Trawangan men större än Gili Meno. Man kan säga att den var lite mitt i mellan de två tidigare, när det gäller antalet människor och nivån av exploation. Det fanns massa mysiga ställen att äta middag på precis vid stranden, och vi bodde återigen i en superfin bungalow, denna gång med pool till och med. Här spenderades dagarna på stranden, med mer sol, bad och snorkling. En av dagarna åkte vi också på en snorklingsutflykt runt om de tre öarna. Vi såg massa sköldpaddor (som var något som vi båda verkligen velat länge), och det var så mäktigt att se dem flyga omkring där i det turkosa vattnet.

Sista kvällen där öppnade sig himlen och regnet öste ner, och vi sprang hem till bungalowen för att hämta badkläder, för såklart ska man bada när det regnar, i alla fall om man heter Karin och Hedvig! Ägaren av vårt bungalow tyckte nog vi var lite knäppa haha. Men det blev ett skönt kvällsdopp!

Till slut var det dags för oss att bege oss tillbaka till Bali där vårt flyg till Nya Zeeland skulle gå från på söndagen den 12:e mars. Så på lördagen tog vi båten tillbaka till fastlandet, och jag måste säga att det kändes lite vemodigt. Vi hade haft en helt otrolig vecka på Gili-öarna och jag trivdes verkligen med livet därute på havet. Det var som att vara i paradiset och jag kände mig så himla fri där på något sätt! Men när jag tänkte på allt kul vi hade framför oss kändes det lite bättre.

Gili Air

När vi hade kommit fram till hamnen på Bali tog vi en minibuss till Kuta, vilket är staden som ligger närmast flygplatsen. Där firade vi vår sista kväll på Bali och i Asien med att gå ut och dansa!

Pool på hostelet är alltid nice :)

Nu är det alltså dags för oss att flyga vidare till Nya Zeeland, ett helt nytt land och ett helt nytt steg i vår resa. På Nya Zeeland ska vi möta upp två kompisar från Sverige som vi under 4 veckor ska uppleva landet tillsammans med. Det känns nästan som början på en ny resa på något sätt, då jag tror att det kommer bli annorlunda att resa i grupp istället för bara jag och Karin. Jag längtar jättemycket efter att få träffa fina Hilda och Anna igen, det ska bli så kul! Och Nya Zeeland är ett land jag har velat om att besöka så länge, allt jag har hört om det låter som en dröm och jag ser fram emot allt vi kommer att få uppleva.
Vi hörs!

Hej igen!
Återigen lite bristfällig uppdatering från vår sida, men nu är vi tillbaka igen! Det har hunnit hända väääldigt mycket på den månaden sen vi senast skrev, men vi börjar med att uppdatera er om vår tid på Bali i 2 inlägg innan vi om några dagar förhoppningsvis även kan lägga upp något inlägg om våra två första veckor på Nya Zeeland. Men om vi går tillbaka i tiden drygt 1 månad så satt vi i en taxi påväg till Canggu, där detta inlägg börjar.

Vi kom fram till vårt mysiga lilla hostel i Canggu någon gång på eftermiddagen, och träffade direkt en tjej från Spanien och två tjejer från Egypten som vi gick och åt lunch med. Älskar verkligen stämningen på hostel, folk är i regel öppna och inbjudande på ett sätt som inte sker så ofta annars. Och den stämningen sprids nog till folk som kanske inte annars är så, blir som en positiv cirkel på något sätt. Härligt! Efter lunch och häng på hostelet som övergick i någon sorts förfest bestämde vi oss senare för att dra ut tillsammans med ett stort gäng. Under kvällen hängde vi mest med två killar från Norge, två tjejer från Finland och en kille från England som var hur härliga som helst! Mycket diskussioner om russebussar och skam (det blir lätt så när vi träffar norrmän, haha), livemusik, skratt och dans på stranden, en jättehärlig kväll!

Dagen därpå bestämde vi oss för att ta surflektion på stranden i Canggu, som trots allt är ett välkänt surfställe med tydlig surf vibe. Vi hittade till något ställe på stranden, fick en genomgång av tekniken för att sedan ge oss ut i vågorna. Och resultatet? Det gick över förväntan bra! Dock blev jag oturligt nog träffad i huvudet två gånger av brädan, vilket gjorde att jag avbröt lektionen lite i förväg. Vågorna var höga och det var dessutom lätt hänt att en fastnade i en våg, och det faktum att en satt fast i den stora tunga brädan gjorde inte det hela lättare direkt. Det var lite läskigt där ett tag men jag är glad att jag testade på det! Efter surflektionen hängde vi på stranden ett tag innan vi drog till ett ställe för supergod lunch. Väl tillbaka på hostelet var det dags för grillkväll som de trevliga ägarna ordnat! Jättetrevligt och vi somnade gott efter massa god mat!

Dagen därpå bestämde vi oss för att dra vidare till vår nästa destination, Ubud, mer inåt landet på Bali. Efter lite trix och fix kom vi till slut iväg i en Uber (en tjänst som orsakar mycket diskussioner på Bali då vanliga taxichaufförer blir rasande då de tvingas sänka sina priser som ett resultat av Ubers låga priser och ibland kan komma fram och slå (?!) på bilarna) och dryga timmen senare var vi framme! Eftermiddagen och kvällen spenderade vi strosande runt i härliga Ubud, en stad känt för vackra risfält, bra yoga och härlig atmosfär. På kvällen åt vi riktigt goda crepes till middag, längtar efter den måltiden as I'm writing this!

Vi började nästa dag med ett yogapass, något som enligt både mig och Hedvig var den bästa yogan vi någonsin testat på! Härlig instruktör, härlig miljö, glasvägg med utsikt över en fin liten dunge, bra träning, ja allt var verkligen perfekt! Upplyfta och utsträckta lämnade vi Yoga Barn och gav oss iväg för att hyra cyklar. Med dem hade vi bestämt oss för att utforska risfälten som låg runt om Ubud. Cykelturen visade sig gå konstant uppför i 2 timmar, i 30 graders värme på hyrcyklar med sådär kvalitet. Jag var lite irriterad där ett tag måste jag medge, men omgivningarna var jättevackra liksom vår destination. Vägen hem tog 30 minuter och jag tror totalt jag trampade 5 gånger, så ni kan ju föreställa er hur mycket det faktiskt lutade. I vilket fall, på kvällen åt vi middag med två tjejer vi träffade på vårt hostel, pratade om utbildningssystem i våra olika länder och andra skillnader, riktigt intressant!

Dagen därpå testade vi på ännu ett yogapass, och den här gången var det acroyoga som stod på schemat. Det var jättekul, speciellt att få testa på övningar med andra akromänniskor från olika delar av världen. Efter en lunch på yogastället var det dags att byta hostel, då vi gärna ville ha ett med pool i den tryckande värmen. Sagt och gjort, vi tog vårt pick och pack och promenerade genom staden till nästa hostel. På vägen träffade vi en fransk kille som också skulle till samma ställe så vi slog följe. Det slutade med att vi såg en film tillsammans på en vegansk restaurang med bio samt åt god balinesisk middag tillsammans. Snackade politik och annat intressant, så roligt att träffa folk från andra länder och diskutera sådana saker och se deras perspektiv på saker och ting!

Nästföljande dag var det dags för något både jag och Hedvig sett fram emot länge, nämligen river rafting! Vi blev körda till en flod någon timme från Ubud, satte på oss hjälm och flytväst och gav oss iväg. Sammanfattningsvis var det mindre adrenalinstinnt än vad vi trott, men ändå riktigt roligt och med väldigt fina omgivningar. Vi raftade tillsammans med två tjejer från Hawaii, så om vi någon gång vill åka dit har vi deras kontaktuppgifter, alltid bra att ha haha! På kvällen tog vi det bara lugnt och såg lite på skavlan på hostelet.

Lyxfrukost i Canggu, Mekka för smoothiebowls och hälsosam mat=dröm för oss!

Helt okej att yoga till denna utsikt ;)

Häftiga risplatåer i Ubud+två väldigt glada men trötta tjejer efter cykelturen.

En nöjd Karin i poolen :)

• Bali

Efter ett par veckor fyllda av äventyrliga upptåg, längtade vi nu så mycket efter havet, att bara få guppa runt i vågorna, ligga och läsa på stranden och njuta av solens varma strålar. Mmmmm. Vi bestämde oss därför för att bege oss mot vår sista destination i Asien, nämligen Bali! När vi vaknade upp dagen efter Gibbon experience, hade vi egentligen ingen aning om hur vi skulle ta oss dit, annat än att första steget på resan var en busstur över gränsen till Thailand, och till landets näst största stad, Chiang mai. Efter en smidig gränskontroll och ännu en stämpel i passet, passerade de 4 timmarna i en varm minibuss som i ett nafs. När vi kom fram till Chiang Mais ganska höga tempo och tydliga storstadspuls, kände vi direkt att vi ville till Bali och havet, och det nu! Vi satte oss på ett cafe och bokade ett flyg som skulle ta oss från Chiang Mai till Bangkok, och sedan från Bangkok till Bali. Gissa om vi var lyckliga!!! Resten av dagen strosade vi runt i ett Chiang Mai som vi ändå kom att tycka om rejält, med mysiga marknader och smala gränder (och massa vegetariska restauranger!!!)

23:40 lyfte planet och vår låååånga resa påbörjades. Själva flygresan till Bangkok tog bara drygt en timme, men sedan gick inte flyget till Bali förrän ca 5 h senare, vilket innebar en lång väntan på de hårda flygstolarna. Som tur är lyckades jag sova mig igenom hela väntan, och sedan även den 5 h långa flygresan till Bali. Jag är nöjd med min insats måste jag säga ;)

Efter nästan 12 h på resande fot var vi alltså äntligen framme på Bali! Väl framme på flygplatsen hade vi faktiskt inte bestämt vart av alla Balis fina platser vi skulle bege oss till, så vi käkade lite lunch medan vi researchade fram var Balis finaste stränder fanns. Det visades sig att de skulle finnas på den allra södraste delen av ön, så vi tog vårt pick och pack och åkte de dryga 45 minutrarna till haveeeet!

Dessa första dagar på Bali har verkligen präglats av sol och bad vilket har varit så skönt och välbehövligt. De två första dagarna hängde vi bara på den strand som finns närmast oss, och bara njöt av att äntligen vara där. Vi låg och solade i strandkanten medan vågorna då och då kluckade upp och översköljde oss av sitt svalkande vatten. Kvällarna spenderade vi med att kolla på Skavlan och en fin dokumentär om Hans Rosling. Ibland är det skönt att göra saker som påminner precis om kvällsmysen hemma :)

Igår hyrde vi en moppe och gav oss ut i Balis vänstertrafik (!) för lite beach hopping. Vi besökte två nya fantastiska stränder, och ett jättefint tempel som ligger precis vid havet nästan längst ner på Balis södra udde. En mycket härlig dag även om trafiken här på ön ledde till några smärre hjärtattacker. För att ge er en bild av det hela kan jag ju säga att det är heldragna linjer hela tiden på grund av att det är så krokiga vägar. Men tror ni folk kör om ändå trots de heldragna linjerna? Svar: Ja, det är som att de heldragna linjerna inte ens existerar :)

Efter att ha prutat ner priset på en taxi från 500 000 rupiah till 250 000 rupiah (score!), sitter vi i detta nu i bilen som ska ta oss norrut till nästa ställe, där vi ska prova på att surfa! Vi har hört att detta ska vara det bästa stället på hela Bali att prova på för första gången, och vi är grymt taggade över att få se om det är verkligen är så svårt som det ser ut. Det kommer det antagligen att vara, men envisa som vi båda är ska vi nog se till att komma upp på brädan, i alla fall en gång :)

Vi njuter av livet till fullo här på Bali, hoppas ni alla därhemma har det bra. Ni ska veta att vi tänker på er och saknar er, varje dag!

• Bali

Ber om ursäkt för lång tystnad här på bloggen, har väl ingen bra förklaring direkt utan får skylla på lathet helt enkelt haha. Men mycket har hänt sedan sist vi skrev, så vi delar upp det i två inlägg så det inte blir alldeles för långt. Jag börjar med vår sista tid i Laos!

Tidigt på morgonen tog vi en tuk tuk till busstationen där vi skulle ta en buss vidare till vår nästa destination, Luang Namtha. Vi hade fått order om att åka dit, ta en buss till ett annat ställe för att därifrån ta bussen till Namtha. När vi kom till stationen dock fick vi förklarat för oss att så var inte alls fallet, utan vi skulle nämligen ta en buss till ett helt annat ställe för att därifrån ta bussen till vår destination. Kruxet var bara det att i Laos går bara bussarna om de är fulla, vilket betydde att personalen inte kunde garantera att det skulle gå någon buss överhuvudtaget den dagen (??), utan vi fick helt enkelt sätta oss och vänta och se. Vi träffade på en hel del andra backpackers som var minst lika förvirrade som oss, bussystemet i Laos är minst sagt förvirrande och annorlunda från Sveriges! Ungefär 4 timmar senare får vi klart för oss att bussen faktiskt skulle gå (yey!), så lättade satte vi oss på bussen. Resandet gick jättebra med ett smidigt byte och framåt 7 på kvällen var vi framme och hittade ett fint lite guesthouse mittemot nattmarknaden.

Nu befann vi oss alltså uppe bland bergen i allra norraste Laos. Vi hade hört att det fanns en sträcka som gick genom nationalparken belägen bredvid staden, som gick till en liten stad precis på gränsen till Kina. Vi hade hört att vägen dit skulle vara otroligt vacker, så vi bestämde oss för att hyra motorcykel och ge oss ut på vägarna! Sagt och gjort så tog vi oss de fem milen genom nationalparken, på hålfyllda vägar (dvs standardvägar i Laos) och genom häpnadsväckande natur. Väl framme i staden, som bestod av i princip ingenting bortsett från en lokalbefolkning som fullkomligt stirrade ut oss vart vi än gick, bekräftade vi att vi nu sett Kina (på avstånd men ändå!), satte oss på motorcykeln och körde hela vackra sträckan hem igen. Till och med jag, som inte ens har körkort och aldrig kört moppe förut, testade på att köra. Och det gick jättebra! Bortsett från en liten incident ungefär 200 meter från uthyrningsstället.. Då var det dock Hedvig som körde, och jag som satt bakom. Det som hände var att Hedvig körde på som vanligt, bromsade in då en moped framför henne gjorde detsamma, varpå mopeden bakom inte märker det/kör alldeles för fort. Hon kör i alla fall rakt in i oss. Jag hade mina händer bakom moppen, vilket innebar att mina händer klämdes+vår baklykta gick sönder. Som tur var gick allt bra (ni behöver inte bli oroliga nu!) men det var väldigt obehagligt.

Dagen därpå var tanken att vi skulle ut och trekka i nationalparken, då det i princip var huvudanledningen till att vi valt att åka till Luang Namtha. Tyvärr var jag fortfarande alldeles för dålig för att ge mig ut på en 5 timmars hike, och Hedvig kände sig också krasslig så vi båda bestämde oss för att skippa det. Istället tog vi det riktigt lugnt, satt på caféer och läste och åt riktigt god mat. En härlig och välbehövlig dag för oss båda tror jag!

Dagen därpå var vi uppe med tuppen (det var vi i och för sig varje dag då vi uppenbarligen bodde granne med någon sorts höns/tuppfarm? Kändes som det i alla fall då det var fullt omöjligt att sova längre än till 7 då tupparna började gala. Faktum är att detta drabbade oss på kanske 75% av ställena vi bodde på i Laos, kanske bara är otroligt vanligt med tuppar överallt, vad vet jag?) I alla fall, vi tog oss till busstationen för att köra vidare till vår nästa destination, Huay Xai, belägen precis på gränsen till Thailand. Det var en riktigt trevlig liten by precis vid Mekongfloden, och vi bodde i en bungalow fylld med "empowering quotes", där all boendets vinst gick till kvinnor i närliggande byar på olika sätt. Så bra grej, så vi kunde inte motstå att bo där även om det var lite dyrare än andra alternativ. Ibland är moralen viktigare än plånboken, även för en backpacker på budget!

Är riktigt svag för citat som de här :)

I byn fanns dock inte massor att göra, utan vi spenderade dagen gåendes omkring på gatorna, drickandes shakes, bortjagas av hundar när vi försökte se ett franskt fort, ja, sådant där en gör ni vet. Vi laddade upp rejält inför nästkommande dags riktigt stora äventyr. Vi hade nämligen bokat "The Gibbon Experience", ett av Laos riktigt stora dragplåster och en upplevelse jag läste om redan för mer än ett år sedan när jag drömde mig bort från skolan och sökte runt på internet efter häftiga saker att göra efter gymnasiet. Jag hade längtat efter detta hur länge som helst så ni kan tänka er hur taggad jag var!
Dagen började med en jeepresa ut till en by, där vi började vår första hike. Den var ungefär 1,5 timme lång, i konstant uppförsbacke och tropisk djungelhetta, så det var tufft, speciellt för mig som hade varit sjuk ett bra tag. Men det gick bra och tillslut kom vi fram till platsen för den första ziplinen! The Gibbon Experience går alltså ut på att åka 17 ziplines genom djungeln, den längsta över en halv kilometer lång och den högsta belägen 400 meter över marken. Dagen avslutas med att gruppen sover i en trädkoja 40 meter över marken (världens högst belägna!) dit en endast kan ta sig med hjälp av zipline. Alltså hör ni hur roligt det låter?!? Och det var precis så roligt som jag föreställt mig! Sådana här upplevelser passar ju verkligen både mig och Hedvig perfekt, så vi var båda i vårt esse och njöt så otroligt mycket! Vi hade en underbar grupp och en fantastisk guide som vi skrattade mycket med, och hela upplevelsen var verkligen underbar. Att vakna klockan 6 av djungelns ljud och ziplinea i soluppgången, det var magiskt! Efter två dagar där var vi riktigt trötta men glada, och tog det bara lugnt när vi kom tillbaka till Huay Xai för att spendera ytterligare en natt. Stackars Hedvig drabbades nog av uttorkning då hon inte alls mådde bra, men som tur var mådde hon bättre redan dagen därpå. Och tur var ju det för då skulle vi fortsatta resan och korsa gränsen in till Thailand! Men mer om det i nästa inlägg!

Det här var alltså sista tiden i Laos, ett land som verkligen föll både mig och Hedvig i smaken. Vi befann oss uteslutande i norra delen av landet, och naturen var så otroligt vacker, vart vi än kom. Människorna var dessutom otroligt vänliga och vi upplevde inte alls landet som lika turistigt som Vietnam. Riktigt häftigt land som jag rekommenderar alla att besöka!
Kramar!
/Karin

Update: Detta inlägg skulle kommit upp igår men pga långsamt wi-fi blandat med dåligt tålamod blev det inte så ;) uppdatering om dagen idag (torsdag) kommer i nästa inlägg!

Nu har vi varit i Laos lite mer än en vecka, och i måndags rörde vi oss norrut från Luang Prabang till en liten bergsby som heter Nong khiew. Våra sista dagar i Luang Prabang var vi kulturella tillsammans med ett par tjejer som vi träffade på vårt hostel, då vi både besökta museum och tempel. På söndagen gick vi upp tidigt för att bevittna den dagliga allmosan som munkarna får av lokalbefolkningen. Häftig ceremoni även om den förstördes lite av respektlösa turister som bland annat grabbade tag i munkarna för att få dem att posera för en bild. Sånt är tråkigt, men vi njöt ändå av att få en inblick i en del av lokalbefolkningens vardagliga rutiner.
Resten av dagen spenderades tillsammans med våra nya vänner på tempel och museum runt om i staden, och avslutades på vårt favoritställe Utopia.
Dagen efter var det dags att säga hejdå till tjejerna och Luang Prabang, och påbörja resan norrut. Efter en bussresa på drygt 3 h, kom vi fram till vår destination.
Vi har nu i 3 nätter bott i en liten bungalow med utsikt mot floden i denna fantastiskt vackra by. Det är en väldigt liten by, och ibland känns det som att allting står stilla här. Trots detta har vi hittat på mycket under dessa 3 dagar. Första kvällen bjöd ett café i byn på en föreställning med traditionell laotisk dans, och vi fick se massa söta barn dansa i olika häftiga dräkter. Vi fick även själva prova på och dansa tillsammans med barnen, vilket var ruggigt kul men svårt! Gårdagen bjöd på en heldagsutflykt på floden som tog oss till djungeln där vi vandrade uppför ett stort vattenfall, alltså bokstavligt talat i vattenfallet, och även besökte grottor som användes under kriget mot Frankrike på 1960-talet. Vandringen i djungeln var ganska fysiskt ansträngande, men det var riktigt häftigt att plaska runt i vattenfallen omgiven av höga träd och lianer. Även dagen idag har präglats av äventyr, då jag kämpade mig igenom drygt en timmes lång vandring uppför ett stort berg här strax intill byn. Vägen gick i stort sett rakt uppåt hela tiden, och värmen gjorde det inte lättare direkt. Men utsikten uppifrån berget var värd all svett, för Gud vad vackert det var! Helt sagolikt verkligen. Tråkigt nog känner sig Karin lite sjuk igen, vilket gjorde att hon inte kunde följa med. Men det kommer fler berg och vackra vyer!
Imorgon bitti rör vi oss vidare norrut mot byn Luang namtha, för mer äventyrliga upptåg. Vi hörs där!
//Hedvig

Avslutar med två matbilder som representerar all den goda mat vi äter här. Det är sååå billigt och sååå gott, kommer sakna det som tusan när vi åker härifrån.

• Laos

Hej igen!
Wow vad jag älskar detta ställe! Jag har fallit pladask för den charmiga lilla staden Luang Prabang som ligger omgiven av höga berg och precis bredvid Mekongflodens porlande vatten. Staden har ett lugn i sig som smittar av sig och jag som är ett stort fan av att strosa runt har verkligen hamnat rätt.
Karin har tyvärr fått en lite dålig start här i Laos då hon första morgonen blev sjuk och därför varit nästan helt sängliggande dessa 3 dagar. Men nu är hon på benen igen och taggad på att utforska denna vackra stad.
Under dessa 3 dagar i Laos har jag tillsammans med ett gäng nyfunna vänner hunnit med mycket roligt. Vi har hikeat upp till toppen på ett fantastiskt vattenfall (något som Karin också orkade med!), badat i Mekongflodens starka strömmar, njutit av solnedgången från en av Luang Prabangs mysiga restauranger, haft en jamsession tillsammans med locals och bara levt livet!
Karin är dock den ständiga fotografen av oss två, så jag har tyvärr inte så jättemånga bilder att visa er, men ni får hålla till godo med ett par och försöka skapa er en bild av vår tillvaro här.

Dagen idag har än så länge bestått av ett besök på Traditional Arts and Etnological museum här i Luang Prabang, och just i detta nu sitter jag och Karin på Utopia, en restaurang med utsikt över Mekongfloden, och dricker varsin fruktshake. Planen nu är att stanna här i Luang Prabang tills på måndag innan vi rör oss norrut i landet. Jag är taggad på vad resten av Laos har att erbjuda nu när starten har blivit så bra!
Puss på er alla därhemma!

• Laos

Detta inlägg skulle kommit upp för ett par dagar sen, men bättre sent än aldrig! Och snart får ni en uppdatering om våra första dagar i Laos.

Hallå! Nu har vi mycket roligt att berätta! Sent i torsdags kväll kom vi fram till flygplatsen i Hanoi, där vi lyxigt nog blev upphämtade av vårt hostel. Vi installerade oss på vårt hostel som låg i det gamla kvarteret och gick och la oss. Efter frukost på hostelets rooftopbar bestämde vi oss för att gå ut och upptäcka Hanoi tillsammans med två italienska tjejer som bodde på vårt rum. Vi gick runt i princip hela dagen, gjorde egentligen inget speciellt utan insöp atmosfären, kollade på de otaliga marknaderna som kantade gatorna och promenerade runt den stora sjön som ligger mitt i Hanois centrum. Jag gillade verkligen Hanoi, som trots sin status som huvudstad framstod som en mycket mindre och lugnare stad än kaotiska Ho Chi Minh city. Mycket mysigare och härligare stämning, tyckte jag! Vi såg bland annat ett järnvägsspår som gick mellan två raddor av hus mitt inne i staden, riktigt coolt! Efter intressanta diskussioner kring feminismen och frigörelsen i Sverige kontra Italien på ett litet café, gick vi tillbaka till hostelet. Kvällen blev en lugn myskväll då vi nästa morgon skulle upp tidigt för en utflykt till Halong Bay! Vi hade bokat utflykten genom hostelet och redan 7:30 lämnade vi Hanoi för att ta två bussar och två båtar ut till vår slutliga destination, Monkey Island, där vi skulle spendera natten! Dagen bestod av en lång båttur med bad, klipphoppning och kajakpaddling runt i den magiska bukten. Det var verkligen helt fantastiskt vackert och framförallt bristen på andra båtar och turister var en positiv överraskning. Väl tillbaka på ön åt vi en helt fantastisk middag (kändes så lyxigt verkligen!!), tände en brasa på stranden och lekte limbo till lite härlig musik. Kvällen var riktigt trevlig tillsammans med härliga människor från hostelet. Dagen därpå klättrade vi högst upp på berget, en riktigt utmaning där det kändes som man riskerade livet lite till och från haha. Häftigt att testa på lite "free climbing" så att säga! Och utsikten var helt klart värt det, så himla häftigt! Vi fortsatte ner till en annan strand där vi fick hälsa på apor (inte jag direkt då jag är rädd för djur) innan vi hikeade tillbaka till vår strand. Efter lite bad och lunch åkte vi hela vägen tillbaka till Hanoi igen, efter två helt magiska dagar i den fina bukten! På måndagen träffade vi en av mammas vänner som råkar bo i Hanoi för en fika! Hon gav oss massa bra tips inför vår fortsatta resa och det var riktigt intressant att få höra hur det är att bo i ett så annorlunda land som Vietnam, med enpartistat och media som är helt styrd av regeringen. Så spännande! Resten av dagen spenderade vi strosande omkring på Hanois gator än en gång, väntandes på vår buss som skulle avgå 17:00. Vi skulle nämligen mot Luang Prabang, i Laos! En resa på drygt 30 timmar... Resan gick relativt smärtfritt trots att det pressades in minst 15 pers fler än vad det fanns platser för och föraren stannade orimligt ofta. Men det är nästan lite standard nu och det är få saker som gör en förvånad kring just bussresor längre haha. Själva gränskontrollen gick över förväntan bra och nu får vi vara här i 30 dagar! De sista 10 timmarna genom Laos gick genom höga berg och djupa dalar, och landet vi precis kommit till verkar helt otroligt vackert. Är taggad på vad som komma skall! Veckorna i Vietnam har varit fantastiska på många sätt, men har också präglats av en viss stress. Vi visste att vi bara hade 15 dagar att röra oss med på grund av visum, och för utifrån kanske det låter som mycket tid, men det är det verkligen inte. Vietnam är stort och det finns så otroligt många platser värda att besöka. Sista tiden tog vi det lugnare vilket gjorde upplevelsen av varje plats så mycket bättre och mer givande. Att stressa från plats till plats ger verkligen ingenting positivt alls. Så bara känslan att vi nu har 30 dagar här (om vi vill) känns otroligt skönt! Nu ska vi landa här i Luang Prabang och se vad denna lilla stad har att erbjuda.
Hoppas allt är toppen med er, vi hörs!
/Karin

En slutar aldrig förvånas över hur mycket folk faktiskt kan lasta på sina mopeder ;)

Hejsan!
Just nu sitter vi på ett café och njuter av en varsin frappe i väntan på att åka till flygplatsen. Nu ska vi nämligen till Hanoi, huvudstaden! Igår lämnade vi Hoi An och tog den lokala bussen (dörrarna var öppna hela tiden och av & påstigning gick i princip till så att föraren saktade in medan passagerare lämnade/steg på bussen i farten. Spännande!) till den närliggande staden Da Nang. Sista dagen i Hoi An hyrde vi moppe, och trots en del nervositet (främst från min sida) gick allt hur bra som helst! Jag vägrade köra i den galna trafiken så jag överlät det åt Hedvig, som klarade det med bravur! Trots att hon faktiskt aldrig kört moped tidigare. Imponerande! Vi körde till en närliggande strand som vi hade hört bra om, bara för att upptäcka att den praktiskt taget var förstörd. Någon sorts naturkatastrof hade drabbat området för ett år sedan, hotellen längs stranden ekade tomma och restaurangerna var desperata efter gäster. Det var tråkigt att se, hur människor som på många sätt är helt beroende av turismen, förlorar sin inkomst och sina jobb på grund av något som människan inte kan styra över. Utsikten över havet var i alla fall häpnadsväckande, och jag tog en svalkande simtur i det stormiga havet.

Da nang är Vietnams tredje största stad, och eftersom vårt flyg går härifrån tänkte vi passa på och spendera lite tid här. Igår checkade vi alltså in på ett riktigt backpackerhostel med härlig stämning och många backpackergäster! Vi åt mat på en supergod vegansk restaurang och gick på en "free walking tour" som hostelet anordnade. På kvällen hängde vi på hostelet, spelade biljard och fotbollsspel och pratade med andra härliga backpackers.

Idag besökte jag och Hedvig ett museum med många gamla häftiga hinduiska statyer, som faktiskt var riktigt intressant! Vi bestämde oss sedan för att gå till stranden vilket innebar en 40 minuters promenad. Även på denna strand var utsikten spektakulär, bergen reste sig högt över horisonten och det dimmiga vädret ökade effekten än mer. Både idag och igår har det nämligen regnat en del och varit allmänt dåligt väder, något som helt ärligt inte gjort så mycket då det fortfarande är varmt och skönt. Nu sitter vi alltså här på caféet och ska strax åka mot flygplatsen. Vi kommer fram sent ikväll och imorgon ser vi fram emot att utforska Hanoi.

Hoppas allt är jättebra med alla därhemma! Vi skickar lite extra kramar till alla i Brodénsläkten, vi saknar er massa idag.
Vi hörs snart igen!!
/Karin

När vi skulle ta oss till busstationen i Hoi An, promenerandes i ösregn :))

Hej igen!
Dagarna i Mui Ne kantades av lite tråkigheter då jag blev dyngförkyld med feber och hosta som gjorde mig sängliggande i 3 dagar. Tur i oturen hamnade vi på ett jättemysigt hostel där vi sov i bungalower gjorde av bambu på madrasser under palmer. Karin roade sig med att bada i de höga vågorna och åka på utflykt runt om Mui Ne.

Bilder från Mui ne!

Nu har vi med hjälp av en bussfärd på 15 timmar, förflyttat oss ca 80 mil norrut i Vietnam till en liten stad som heter Hoi an. Det är en gammal stad fylld med fina hus, färgglada lyktor och mycket turister. Nu den 28:e januari firades nämligen det kinesiska nyåret in, vilket även är stort i Vietnam, något som gör att det just nu är mycket turister i landet. Hoi an är hittills vår favoritstad i Vietnam, den är jättefint belägen precis vid en flod och inte långt ifrån höga, frodiga berg och dalar.
Igår hyrde vi cyklar och utforskade omgivningarna, och idag har vi varit uppe i bergen och kollat på hinduistiska tempel. 2 bra och soliga dagar helt i min smak! Vi har också hunnit med att lämna in alla våra kläder på tvätt, ätit kilovis med nudlar och önskat gott nytt år till massa glada vietnameser.
Vi trivs bra här och kommer mer och mer in i våra nya liv som backpackers. Imorgon blir det stranden!!!

Hoi an:

• Vietnam

Hallå där! Nu är klockan halv ett på dagen här i Vietnam, och vi har precis checkat ut från vårt hostel. Igår var vi ute hela dagen och upptäckte Ho Chi Minh. En riktigt häftig stad, med matstånd, grönsaksmarknader och mopeder överallt. En sådan där stad som jag aldrig skulle klara av att bo i (bara det att man nästan får en hjärtattack varje gång man ska korsa en gata), men som är innebär en riktig upplevelse att spendera några dagar i. Vi besökte bland annat krigsmuseet, en av de största turistattraktionerna här i staden. Inträdet var 7 kr så inga stora pengar (även om 7 svenska kronor är 15000 viatnamesiska dong, här är vi alltså miljonärer), men museet var riktigt häftigt! Hemskt med mycket bilder på barn som påverkats av agent orange (giftiga ämnen som släpptes ner i Vietnam under kriget), döda kroppar och beskrivningar av tortyrmetoder som användes i de vietnamesiska fånglägren. Riktigt intressant att lära sig mer om ett krig jag inte visste särskilt mycket om, men som väckte stor uppståndelse runt om i hela världen under tiden det pågick. Efter museet gick vi och kollade på en "Water Puppet Show", en typisk vietnamesisk föreställning med olika dockor i vatten till livemusik. Svårt att förklara haha, men det var riktigt coolt och olikt allting jag tidigare sett! Vi åt streetfood för 14 kr (för 2 pers??) , besökte en nattmarknad och bokade en bussbiljett till vår nästa destination innan vi drog oss hemåt till rummet och sov. Nu sitter vi här i hostelets cafe och väntar på bussen som ska ta oss till den lilla kuststaden Mui Ne, 5 timmar nordöst om Ho Chi Minh. Ska bli härligt att se havet och se vad denna lilla fiskestad har att erbjuda! Hoppas allt är bra därhemma, massa kramar!