På vår semester var vi och hälsade på hemma på underbara västkusten. Vi tog en liten kvällstur med mamma och pappa från Grebbestad till mysiga Fjällbacka som bara ligger en kort bit med bil därifrån. Det är så fint där. Vi råkade även vara där när det var Seglarvecka, så det var jättemycket båtar i hamnen och det var fest i varenda hus, på varenda båt och på bryggan.

Vi åkte dit på kvällen och fotade lite i solnedgången och när vi gick där på bryggan så stötte vi på en vän som vi gick i skolan tillsammans med när vi var små som bjöd med oss till en stor båt. Han tyckte vi skulle komma med och festa med dem, vi var ju där med våra föräldrar så hade ju inte alls planerat något sånt, men spontana som vi är så gjorde vi såklart det.

Vi gick med till båten och festade med några vänner och bekanta som vi inte sett på väldigt länge och det var så roligt! Vi sov över i båten som hade flera sovrum (!) Det var en otroligt fin lyxbåt alltså riktigt fin verkligen! Sen blev vi hämtade dagen efter. Spontant blir nästan alltid bäst...

Vi var ju i Dubai under ramadan som vi nämnt i ett tidigare inlägg så tänkte skriva lite kort om hur det var att vara där då, lite speciellt och såklart både för och nackdelar med det.

Man får tänka lite extra på vad man har på sig så att man inte går runt för tunnklädd på offentliga platser och bland människorna som bor där. Vi var lite oroliga innan vi åkte hur mycket man skulle behöva täcka sig och hur vi skulle klä oss offentligt i 40 graders värme. Men det var inte så strikt och hårt som vi trodde att det skulle vara.

På den offentliga beachen var vi klädda i baddräkt och alla andra som var där hade ju badkläder som vanligt så det var inget konstigt eftersom man är där och badar. Man fick väl kanske några blickar någon gång under resan där människor som bodde där kollade lite snett på en men annars märkte vi inte mycket alls. Det gick bra att gå i shorts och t-shirt i shopping-galleriorna, det var många som gjorde det.

Under ramadan fastar man ju så de äter och dricker alltså inget på HELA dagen fram tills solen har gått ner. Så duktigt av dem att stå ut i den värmen och inte dricka något på hela dagen, så starkt verkligen. Det är något att tänka på att man respekterar när man är där under den tiden. Man ska helst inte dricka eller äta framför de som bor där, det är onödigt såklart och i galleriorna var många matställen och caféer stängda tills solen gått ner.

Efter solnedgången samlas verkligen ALLA i de olika galleriorna för att äta mat. Sent på kvällen/mitt i natten sitter hela familjer och äter, det är helt fullt med människor överallt och galleriorna hade öppet till 02.00 på natten. Det passade oss väldigt bra eftersom vi inte ville ta någon dagtid till att shoppa, så vi besökte lite olika shoppingmalls på kvällen och natten, för att hinna med så mycket som möjligt och njuta av solen på dagarna.

När vi skulle till stranden som heter Jumeirah Beach, den ligger precis vid Burj Al Arab (Världens enda 7-stjärniga hotell) så hade vi varsin kall kaffe i handen som vi drack på vägen för att vi fick lite bråttom. Den var nästan slut när vi hoppade in i taxin och det var först när vi satt där som vi insåg att det kanske inte var så bra, det kändes så dumt att sitta där och hålla kaffet bredvid han som körde taxin.

Han kunde verkligen inte slita blicken från kaffet. Han kollade hela tiden fram och tillbaka på vägen och kaffet och det var lite tyst och obekväm stämning i bilen. Till slut sa han lite frustrerat "Why do you not drink that??" och vi sa att den var slut, att vi kulle slänga den när vi gick av. Det kändes ju lika dumt att sitta och hålla den i handen som att dricka den precis framför honom men man förstår ju att han blev så förtvivlad av att se en kall dryck i värmen men ingen drack den.

Här kommer några fördelar och nackdelar med att åka dit under ramadan.

FÖRDELAR

- Inte så mycket turister där under den perioden så det var lätt att få ett bra hotell, det var lätt att få tag på taxi osv.

- Reducerade priser på det mesta, hotell, utflykter, nedsatta priser i butiker m.m.

- Det var aldrig fullt på någon beach club eller något ställe vi ville besöka, så vi kunde göra och se allt vi ville utan problem, och dessutom ta oss tiden och vara på alla ställen utan att bli störda av för mycket folk eller turister.

- Att shopping-galleriorna har öppet till 02.00 på natten så att man kan ta kvällen och natten till att gå inomhus i gallerior och vara ute i solen, bada och hänga på olika beach-clubs på dagarna.

NACKDELAR

- Ingen DJ eller hög musik på några beach clubs/nattklubbar. Serveras ingen alkohol på dagarna (gjorde dock inte oss någonting alls för vi var inte där för att festa, men några drinkar på kvällen gick bra att beställa) Skulle vara roligt att besöka olika beach clubs och nattklubbar under säsong någon gång alltså runt jul och nyår när det är som mest tryck med turister, bara för att uppleva hur det är också.

- Vissa saker som tex infinity-pooler var övertäckta och även en del utflykter så som safari-turen i öknen med kamel-ridning och middag utomhus på kvällen brukar innehålla musik och dans men inte under ramadan.

Det finns otroligt många häftiga byggnader i Dubai och vart du än är, från varenda vinkel så ser allting så himla fint och lyxigt ut. De har verkligen lyckats med att bygga upp en lyxig stad, men precis utanför är det mest bara öken och de finns fattigare områden som känns mer smutsiga med marknader, ungefär som i Thailand. Vi besökte ett sådant område en kväll som heter NAIF SOUK. Men helt ärligt så var det inte något att ha eller se där om man inte är ute efter en sådan typ av marknad.

Dubai har ju även byggnader som de är kända för som är väldigt unika och bara finns just här som världens högsta byggnad, Burj Khalifa, det är en så vacker byggnad som är nästan helig för de som bor här. De har även världens enda 7-stjärniga hotell Burj Al Arab. Det finns en hel del att upptäcka och se i Dubai fast man kanske inte tror det, men att åka upp i världens högsta byggnad tillexempel, hur häftigt är inte det?

När vi bokade vår tid att besöka Burj Khalifa (det måste bokas några dagar i förväg, antingen hemifrån eller där man kan boka olika tours vid hotellet.) Så valde vi att göra det på dagtid för att se utsikten på dagen men man kan också välja att se den i solnedgången, vilket säkert också skulle varit hur mäktigt som helst.

Burj Khalifa har två utsikts-plattformer att välja på, At The Top som ligger på 124 våningen (460 meters höjd) och At The Top Sky på 148 våningen (550 meters höjd). Vi tog oss först till den högsta och sedan till den andra lite lägre, där det även fanns en utomhus-terass. Det trycks in så många människor som det får plats i hissen så man får nästan stå på varandra, det blir kolsvart och sen tar det inte ens 3 minuter att åka upp till 148 våningen på 550 meters höjd. Det kändes ingenting men när man klev av kunde man känna av att det gungade lite, otrolig känsla - och vilken utsikt, wow!

Ett tips! En annan häftig uplevelse att testa om ni åker till Dubai som vi aldrig gjorde men gärna vill testa nästa gång är en helikopter-tur för att se Dubai ovanifrån eller om man vågar prova Sky-Dive!

Hej på er! Litet uppehåll med uppdateringen här på grund av några riktigt härliga dagar på den fantastiska västkusten, där vi kommer ifrån. Vi är uppväxta i ett litet fiskesamhälle, en sommarort på västkusten som heter Grebbestad. Egentligen lite utanför detta, ännu mer ute på landet, så mycket landet det kan bli faktiskt där älgar, lodjur och vargar inte alls är ovanligt förekommande i trädgården.

Somrarna har alltid tillbringats i fina Grebbestad med mormor och morfar som har en mysig liten sommarstuga där och även tillgång till en privat sjöbod med brygga. Där har vi tillbringat mycket tid med vår familj på stranden, solat på bryggan, badat i havet och fiskat krabbor när vi var små.

Nu för tiden bor vi ju i Stockholm så det var faktiskt jätteskönt att åka hem till västkusten i några dagar för att byta miljö och såklart hälsa på familjen. När vi hälsar på där, bor vi alltid hos mormor och morfar och det var så underbart att få sova över i sommarstugan i samma rum, samma sängar och med samma mysiga känsla som när vi var små! Så fina minnen som man fick tillbaka och känslan när man var liten och västkusten var vårt hem, obeskrivligt.

Hello! A Short break with the update here because of some really great days on the west coast, where we come from. We are grown up in a small fishing community, a summer resort on the west coast called Grebbestad. Actually a bit outside, even more in the countryside, so much countryside it can be actually where moose, lynx and wolves are not uncommon in the garden.

The summers have always been spent in Grebbestad with grandmother and grandfather who have a cozy little summerhouse there and also access to a private seafront with an amazing view. There we spent a lot of time with our family on the beach, sunbathing on the pier, swimming in the ocean and fishing crabs when we were young.

Nowadays, we live in Stockholm so it was really great to go home to the west coast for a few days to change the environment and of course visit our family. When we go there we always live with grandmother and grandfather and it was so wonderful to sleep in the summer house in the same room, the same beds and the same cozy feeling as when we were small! So nice memories when you got that feeling when you were little and the west coast was our home, fantastic.

Utsikten från sjöboden där vi brukar va!

Så charmiga gamla små hus överallt.

Nu sitter vi på tåget hem till Grebbestad, ett litet fiskesamhälle på Sveriges västkust nära gränsen till Norge, där vi är uppväxta. Vi åker hem för att spendera några dagar med familjen, bara mysa, umgås, bli ompysslade och hämta ny energi och för att pausa stockholmslivet lite. Så välbehövligt att bara landa hemma ett tag, byta miljö och hämta nya krafter.

Now we are on our way home to Grebbestad, a small village on Sweden's west coast near Norway, where we grown up. We go home to spend a few days with the family, just to have a cozy time, hang out, be taken care of and pause Stockholm's life. So much needed to just land home for a while, change the environment and get some new energy.

För att se mer uppdateringar från oss, följ oss på instagram! @Systrarna_A

Vi bodde på Holiday Inn i Al Barsha, ett hotell som ligger nästan mitt emellan Dubai Marinan (10 min taxiresa) åt ena hållet och Downtown (15-20 min med taxi) åt andra hållet. Väldigt trevligt och lugnt vuxenhotell med bra service! Vi hade en jättebra upplevelse förutom första morgonen när vi kom fram 04.00 och fick ett rum som var fuktigt och som luktade väldigt instängt. Vi fick stå ut med att sova där tills nästa dag då vi skulle få ett nytt rum. Så vi kurade ihop oss i sängen med de tjockaste kläderna vi hade packat med oss (knappt några) och försökte sova lite medan vi skakade och frös. Lite komiskt med tanke på att vi precis landat i ett väldigt varmt land med 40 graders värme, haha.

Nästa dag fick vi ett väldigt fräscht och mycket större rum, det var riktigt nice. Det bästa med hotellet var rooftopen med pool, där hängde vi en hel del! Att ligga och svalka sig i en pool på taket samtidigt som man solar och har en drink i handen är inte så dumt ändå. Servicen på hotellet var superbra, så Holiday Inn Al Barsha rekommenderas verkligen om man inte känner för att lägga allt för mycket pengar på ett superlyxigt och hotell men ändå vill bo fint och istället prioritera att upptäcka saker och besöka andra fina platser än bara sitt hotell.

Det var inte alls många på det här hotellet just när vi var där (eftersom det var under Ramadan) vi visste dock inte det när vi bokade, men det gjorde att allt i Dubai var mycket lugnare, vi tänkte berätta mer om det lite senare men det var inte så mycket gäster vid poolen tex, så vi behövde aldrig tänka på att det kanske var fullt så att det inte skulle finnas någon solstol ledig eller att vi inte ville hoppa i poolen och trängas med alla andra. Det var rätt skönt att ha hela takterassen i princip för oss själva!

Vi var väldigt trötta när vi kom fram, efter 12 timmars flygresa och mellanlandning i Istanbul, så vi sov länge första dagen och hängde lite vid poolen på hotellet men sen tog vi oss till kända Nikki beach. Det är faktiskt en av Dubais nyaste beachclub så även om Nikki Beach annars inte är nytt i andra länder så har den inte funnits där så länge. Otroligt fräsch med goda drinkar och klubbmusik och under säsong är det riktigt grymma fester där med DJ's. Nikki Beach Dubai är alltså en av Dubais nyaste och bästa beachclub! Första dagen bjöd i alla fall på trevliga människor och god mat och drinkar där tills solen gick ner. Att bada i havet vid solnedgången var magiskt!

We stayed at the Holiday Inn in Al Barsha, a hotel located almost between the Dubai Marinan (10 min taxi) at one way and Downtown (15-20 min by taxi) the other way. Very nice and quiet adult hotel with great service! We had a great experience except the first morning when we arrived at 4pm and got a room that was damp and smelled very confined. We did have to sleep there until the next day when we were given a new room. So we curled ourselves in bed with the thickest clothes we had packed with us (barely a few) and tried to sleep a little while we shook and froze. A bit funny when we just landed in a very warm country with 40 degrees, haha.

The next day we got a very fresh and much bigger room, it was really nice. The best thing about the hotel was the rooftop pool, where we hung a lot! To lay in a rooftop pool while having a tan and a drink in your hand is not that bad. The service at the hotel was great, so the Holiday Inn Al Barsha is really recommended if you do not feel like spending too much money in a super-luxurious hotel but still want a really good place to stay and instead prioritize discovering things and visiting other nice places than just their hotel.

There were not many at this hotel just when we were there (since it was during Ramadan) we did not know when we booked, but it made everything in Dubai much calmer, we were going to tell you more about it a bit later but there were not so many guests so we never had to think that it might be full of people in the pool area, at restaurants and crowded anywhere. It was quite nice to have the whole rooftop basically for ourselves!

We were very tired when we arrived after 12 hours of flight and stopover in Istanbul so we slept for a long day and hung a little by the pool at the hotel but then we went to the famous Nikki beach. It is actually one of Dubai's newest beach clubs so even though Nikki Beach is not new in other countries, it has not been there for so long. Unbelievably fresh with good drinks and club music and in season there are really awesome parties there with DJ's. Nikki Beach Dubai is one of Dubai's newest and best beach clubs! we spend our first day there with nice people and good food and drinks until the sun went down. Swimming in the ocean at sunset was magical!

Vi måste bara skriva om vad vi precis har upplevt i våra liv. För en månad sen var vi i Dubai och det var inte bara en vanlig semester, det var en dröm som blev verklighet. Vi tänkte dela med oss av det bästa med Dubai som vi upplevde på vår resa, om det var något som var mindre bra och lite tips vad man borde uppleva om man bestämmer sig för att åka dit.

Det blir som en liten guide uppdelad i olika inlägg och för er som kanske blir inspirerade och fascinerade av detta unika land (så som vi blev) har vi skapat en kategori som heter "Dubai Guide" där ni hittar allt, Dubai var verkligen a m a z i n g!

Här kommer lite blandade bilder från vår resa, Njut!

We just have to write a about what we have just experienced in our lives. A month ago we were in Dubai and it was not just a regular holiday, it was a dream that became reality. We thought about sharing the best of Dubai as we experienced on our trip, if there was something that was less good and some tips on what to expect if you decide to go there.

It will be like a small guide divided into different posts and for those who may be inspired and fascinated by this unique country (as we became), we have created a category called "Dubai Guide" where you can find everything, Dubai was really a m a z i n g!

Here are some pictures from our trip, and it comes more, enjoy!