Onsdag 22/3-17 Passet: Handbollsmatch, spelade ca 40 min.


Torsdag 23/3-17 Passet: 5km med ett snitt tempo på ca 4.50. Kändes helt okej, bra fart men kände plusen stack iväg lite, sprang även i mina nya skor. De satt lite hårt, men gick ändå bra. Första passet efter en veckas sjukdom. Trodde det skulle vara värre än det var.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Måndag 13/3-17 Passet: Simning 5x100 insim 500 teknik uppdelat i olika sträckor 5x100 start 2’00 (alltså man börjar simma när klockan står på 0 sen kör man sträckan, när det är gjort så börja nästa intervall när klockan står på 0 igen om). Efter tränade jag handboll 1.30, alltså hann jag inte med att köra något längre pass.

Simningen kände bra, det var kul att testa något nytt speciellt det med ha en bestämd starttid, det kommer bli fler gånger under mina simpass, det jag uppskattade var att man blev tvungen att trycka på lite mer då man hade en tid att passa, men simmade ungefär på 1.40/1.43 på 100:arna så skulle nog ha sänkt tiden och kört start 1’55 för att få tycka ännu mer i intervallerna. Har länge tyckt att det har stått stilla i simningen och att jag har legat runt 2.00 min/ 100 länge men det var ett tecken som visar att jag har gått framåt lite i simningen, hoppas det kommer gå lika bra när jag kommer ut och simmar.

Tisdag 14/3-17 Passet: Löpning intervaller 2x1000m tröskel med 200 m jogg vila. 4x(800 m i 10 km tempo, 200m jogg vila). Körde 2 km uppvärmning och sen började på intervallerna, startade från 5.20 min/km och stegring till 4.00 min/km de intervallerna var till en början med lätt men den jobbigare ju längre tiden gick då man ökade farten hela tiden gillade att det var aktiv vila det kändes som på 200 meter att man precis hann ner i en bra puls. 800 intervallerna blev 4.40 min/km, tänkte att jag körde lite snabbare än vad jag hade för tid förra året i början av september då körde jag 10 km på ca 4.52. Intervallerna kändes väldigt lätta visst att man blev ansträng men hade andningen under kontroll under alla intervaller och pulsen låg bra.

Onsdag 15/3-17 ​ Passet: Spinningpass på gymmet (Bergspass), låg kadens med mycket motstånd, kändes bra tycker det var tufft när man hade haft låg kadens med mycket motstånd och kadensen skulle ökas. Annars kändes det bra, idag är benen trött.

Likes

Comments

Lördag 11/3-17 Passet: Löpning 10 km på 52 min snitt på 5:16 min/km & puls 171. Kändes bra, sprang på slinga/ stigar gillar att springa på det underlaget speciellt stigar då jag tycker man måste fokusera på annat än själva löpningen. Tiden får godkänt, stigarena tycker jag drar ner tempot lite men tyckte det kändes bra under passet hade bra flyt och upplevde det inte inte jobbigt.

Söndag 12/3-17 Passet: 60 min cykling hade planer på cykla längre men nästan direkt när jag kom upp på cykeln kände jag att verken kroppen eller huvudet var med, benen var tunga och fick kämpa hela tiden fick ingeting gratis. Var uppkopplade mot zwift och hann 30 km med stigning på 412 meter snitt puls på 153 (76%) pulsen får man säga var under kontroll men känslan var mycket jobbigare. Hade en snitt watt på 193/ 2,7 w/kg det får väl anses som vara godkänt men jag gillar inte känslan jag hade i kroppen. Hoppas att lite riktigt mat kan göra så den härliga känslan kommer tillbaka, även nu att det bara har varit ett träningspass på väldigt länge men gillar inte den känslan som jag hade idag. Bara glömma och fortsätta mot målet.

Träningstiden denna veckan har blivit 6 h & 10 min det är precis på gränsen men har kört lite tuffare pass och avslutade förra veckan men 4 h cyklingen. Hoppas på en bättre träningsveckan kommande men har massor annat planerat så får se hur mycket tid som blir över.



Likes

Comments

Onsdag 8/3-17 Passet: Körde spinningpass på gymmet, de kallar det bergspass, man ska ha låg kadens runt 60-70 men ha ett tungt motstånd. Var 5 stycken backar som höll på runt 6 min, sen var det aktiv vila i 3 min. Pulsen och andningen var under kontroll låg mesadels i pulszon 4 under intervaller. Längesen jag körde detta passet men tycker att jag märker att jag har blivit starkare i benen bara senaste veckorna. I början av intervallerna körde jag runt 220 watt första 3 minuterna och anslutande runt 240 watt sista. Benen kände som sagt starka och kände att jag kunde tycka mycket utan pulsen stack iväg eller att mjölksyran kom i benen. Det var även väldigt roligt att köra ett spinningpass, jag upplevde att man tar i mer när man kör i grupp tillsammans med musik, det var även väldigt skönt att ha en som säger till vad man ska göra tex att man ska öka motståndet eller liknande. Märkte igår att jag hade saknat att sitta, svettas och ta i tillsammans med andra.

Torsdag 9/3-17 ​​​Benen var sega efter föregående träningspass, härlig känsla. På schemat stod det simning och det fick det bli. ​Passet: ​500 meter insim, 5x (4x50 teknik), 5x200, 5x100 paddlar & domle, 5x500 paddlar, 5x50 (långsam, max) och avbad 250 Totalt 4000 m Total tid 1.40. Kändes tungt till en början med hittade inte andningen och började tänka på hur jag skulle göra och då blev allt sämre. Jag tycker väldigt mycket om att lägga in teknikövningar i passen då det känns som man får en bra och lång uppvärmning och sen hoppas jag att tekniken kommer bli lite bättre. 200 meters intervaller skulle man trycka på lite, det var kämpigt och 200 meter är en distans jag inte tycker om då det är långt när man ska trycka på men ändå kort på något sätt, men tog mig igenom med lite pannben och svordomar (ja det sker nästan alltid, alltid irriterad när jag tränar). Sen var det dags för paddla man tycker alltid första 100 att det går fort och man känner sig stark, sen kommer vila och man börjar nästa 100:ing då första 7 m går kanon sen känns det som allt är emot en man börjar bli trött, mjölksyran kommer smygande och farten upplevs går långsammare dock körde jag en första intervallen då det bara skulle vara paddlar körde jag utan sen återgick jag till passet. Sista intervallerna som bestod av 5x50 där en skulle gå långsamt och efter vändning maxfart, jag tyckte det var kul även att man var trött det kändes som man plaskade väldigt mycket kanske det var med planade än fart framåt, de sista intervallerna var mjölksyran i hela kroppen. Passet var bra, mycket intervaller som var mycket fart i, efteråt upplevde jag att armarna var som spagetti, alltså skönt gillar att vara trött efter träningar det låter väldigt konstigt klart man ska vara trött efter träning men jag gillar känsla när man någon timme fortfarande känner att kroppen är skakig då tycker jag har varit ett bra pass men jag vill även inte att alla pass ska vara så utan de långa långsamma återhämtningspassen ska inte underskattas heller.

Likes

Comments

Måndag 6/3-17 Passet: 5x100 meter lugnt tempo 5x4x50 m, körde 5 st block och varje block var en teknikövning så körde alltså 5 olika teknikövningar 4x50 meter. Totaltiden på passet blev 53 min varav 29 min var simtid. Hade nästan lika lång vila som effektiv träningstid med skönt då kroppen var lite sliten efter cyklingen på söndagen. Tycker att det är skönt att köra dessa passen som är lite kortare i distans men märker det har börjat gå snabbare.

Tisdag 7/3-17 Passet: Uppvärmning: 3 km i blandat tempo. Huvuddelen 6x800m stegrande fart från 5.30 min/km till 3.50min/km med 200 meter vila i 5.30 tempo avslutade passet med nerjogg ca 1 km. Totalsträckan blev 10 km på 52 min. Snittpuls 159 och maxplus 189. Trodde från början att det skulle bli ett riktigt jobbigt pass då jag hade misstolka själva huvuddelen då jag trodde man skulle börja på ett snabbt tempo och sen öka därifrån men det var så att man skulle börja från sitt distanstempo och ökar därifrån. Intervallen var trösta 400 m ganska så lätta då jag upplevde att man inte hade kommit upp i något super tempo medan de sista 400 m var mer krävande och man var trött när den aktiva vilan startade. Nästa gång jag ska köra detta passet tror jag att jag ska öka hastigheten i vilan så min distansfart blir 5.15 min/km. Plusen steg rejält under slutet av intervallerna men kom snabbt ner igen i vilan. Har kört kontinuerligt med intervaller nu ett tag och ska bli intressant hur mycket detta ger på längre sträckor.

Satte upp lite mål i början av januari som jag har satt ett slutdatum 1/7-17, mina mål var att springa 20 km/ vecka eller 500 km till 1/7 just nu har jag fått ihop 137 km alltså saknas det 363 ligger efter enligt plan skulle ha sprungit ca 200 km så ligger efter med 63 km men jag tror det kommer lösa sig i slutändan. Ett annat mål var att jag till samma datum skulle nått en vikt på runt 62 kg, ett tufft mål visste jag redan innan då jag skulle gå ner 13 kg. Ligger nu runt 70-71 kg pendlar väldigt mycket. Tycker inte alls det har fungerat bra men det är bara mig själv jag kan skylla på då jag inte riktigt har följt min plan och det gick väldigt bra till en början med men nu har stannat av och jag känner jag lite har tappat intresset då jag känner lite att mitt mål inte kommer gå uppnå. Tror jag ska lägga om min plan och istället få har målet så långt bort sätta upp mer korta mål att jag tex ska till en specifik vikt till ett datum. Så nu till måndag ska jag nå en vikt på 69,9 kg idag hade jag en morgonvikt på 71 kg.

Likes

Comments

​5/3-17 Söndag ​Passet ​4 timmar trainer, hade ett snitt på 160 watt (2,2 w/kg 30km/h) & plus 150 i snitt/ 178 i max, körde med zwift och kom 120 km alltså 2/3 av ironman distansen. Passet gick förvånansvärt bra förutom att zwift strulade under hela passet. Sista timmen var tuff mentalt men allt gick bra, under passet drack jag 3 vattenflaskor varav 1/3 var sportdryck och åt en bar, det kändes lagom under passet men i efterhand var jag trött men behövde nog få i mig mer då jag i efterhand kände att jag var väldigt utmattade vilket gick över när jag hade fått i mig mat. 

Ett bra pass för både kropp och knopp, ska bli kul och få se om man har/ hur mycket man har förbättrat sig under vintersäsongen. 


​Veckan totala träningstid ​blev 8 timmar och 28 minuter, bra tid men tanke på att jag hade 2 stycken vilodagar. 

Likes

Comments

​4/3-17 Lördag​ Ingen träningen igår, idag blev det cykling på trainern med min racer. Sambon hade kört ett intervallpass innan på cykeln 1 min x6 med ett watt runt 330-350 (4,2w/kg), bra för vara en nybörjarcyklist, hade planer på köra samma men fanns ett damlopp som skulle precis börja på zwift. ​Passet: Loppet var 28 km exklusiv uppvärmning och avhyvling, tiden på själva loppet blev 47:21 och snittwatt 2.94w/kg

Likes

Comments

2/3-17 Torsdag ​Simning ​Passet: ​Insim 500 meter uppdelat i olika distanser. Huvudset 600 meter i lugnt tempo (distansfart), 4x 150 i ett medeltempo, 12x50 vila 30 s med fartökning startade varje intervall i distansfart för att sen ökat till medeltempo och avsluta varje intervall med ett maxtempo, 5x100 med paddlar och dolme avslutade allt med att köra en 100 meter med ökad fart. Avslutade passet med 100 meter avbad. Totalt 3000 meter med simtid på 56 min totaltid 1.21. Kul pass att köra, de första korta intervallerna kändes lätta men märkte i slutet att plusen stack iväg och mjölksyran kom. Axlarna var trötta när vi gick på paddlarna, men kände skönt att låta kroppen få arbeta. Bästa snittempo på länge 01:52/100, kul!


Likes

Comments

27/2-17 Måndag Spelade match. Känslan i kroppen var sådär benen kändes sega och tunga, fick ingeting gratis i löpningen. Spelade 60 min

28/2-17 Tisdag Ingen träning som höjde plusen, hade planer på köra spinning men uteblev pga dålig sömn natten mellan måndag och tisdag då jag var hemma 01.30 från Lund.

1/3-17 Onsdag 7.00 Simning kortpass; Uppvärmningen kändes till en början med ansträngde men kom väldigt snart in ett bra flyt. Provade siktsim men var tvungen att blunda hela tiden förutom när man kollade riktningen, uppskattades blir fler gånger. Passet: Insim 400 m uppdelat 8x50 teknik 6x100 paddlar/dolme, dolme. Körde första 100:arna med paddlar men tog av dem pga axeln började krångla. Inget planerat pass från början mer ett pass som för det är kul och härligt att starta dagen med träning.

1/3-17 Onsdag 19.00 Löpning intervaller på löpband; Bestämde att köra korta intervaller med hög fart, första gången jag körde just detta passet och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, visste inte heller hur jobbigt det skulle bli, vilken fart jag skulle köra på och hur många men körde passet som det var. Skulle vara 30 sek maxsprint med 1 minuts ståvila x 10. Första intervallen hade jag farten 17 km/h (på löpbandet) men avslutade på 20,2 km/h de sista 2. Om jag ska köra detta passet en annan gång tror jag att jag ska lägga mig runt 19-20 direkt. Passet var inte så jobbigt som jag hade trott men det beror på att jag inte körde så hårt i början, vilan kändes länge men nästa gång tror jag att det kommer bli bättre med den vila om man ökar i hastighet tidigare. Benen kändes pigga men knäat gjorde ont under uppvärmning. Passet: Uppvärmning: 20 min olika hastigheter ca 3 km Huvuddel: 30 s x10 med 60 s vila Nervarvning: 10 min i olika hastighet + stretch. Totalt blev det ca 35 min och sträckan ca 5,5 km. Kul pass, lite annorlunda även det jag brukar köra men väldigt roligt att testa något nytt med fart i, skönt att köra lite kortare intervaller.


Likes

Comments