Torsdag Spinningen gick sådär trötta ben och kom aldrig upp i pulsen men kände spontant att det inte spelade mig någon större roll då jag ändå var nöjd.

Lördag 15/4-17 Planen var 21 km löpning, men väderprognosen visade att det skulle komma in ett oväder under eftermiddagen och det gjorde att motivationen var i botten, det skulle var snöblandat regn med blåst. Jag var negativ hela dagen då jag redan var frusen och kände inte för att springa och bli genomblöt och kall på det. Vi kom iaf iväg och precis när vi började springa började det dugga men de var okej, vi sprang på asfalt i skogen och kändes som det tog både regn och blåst. De första 8 km bara dög förbi kände mig hur pigg som helst lite ont i knät och ljumskarna men inte något som hindrade mig. Efter 8 km bytte vi riktning och fick blåsten i ansiktet och då sprang vi på grusväg. Runt 11 km började jag känna att jag höll på bli kall. Vi stannade efter 12 km och för att mat ett par hästar, och då blev jag riktigt kall, när vi satte igång att springa igen så frös jag så det tog nästan 5 km innan jag fick upp värmen igen men vi kom fram och i mål. Det som var det absolut det bästa med hela passet var hur mina ben kändes, jag har alltid runt 15 km känt att benen börjar ta stryk, det börjar göra ont och kännas som gelé, men det upplevde jag inte alls denna gången hade inte ont alls och benen var pigga ökade tempot sista kilometrarna och det kändes kanon. Känns bra att all löpning under vintern har gett något och att tempot var så bra med tanke på mitt PB på halvmara är 1.46 och då kändes inte mina ben så bra som denna gången och inte plusen heller för den delen. Passet: 20,5 km på 1 h och 50 min, snittpuls 165 slag/min (82% av max), snittempo 5.21 min/km

Måndag 17/4-17 Hade inte planerat och planen var att vi skulle ut och cykla men vädret har inte varit med oss, lite kallt och ostadigt så valde att ta en kortare rund löpning för att känna på benen efter helgen. Det kändes bra, bättre än jag hade tänkt mig men kände att man var lite sliten. Passet: 7 km på 38 min snittempo 05:27 min/km snittpuls 161 slag/min

Tisdag 18/4-17 Första gången på ett tag då ingen av oss kände för att inte köra löpning, simning eller cykling så det blev ett kortare pass på gymmet men lite rehab övningar för knät samt lite överkroppsstyrka. Efteråt kände man hur skönt det var och hur pigg kroppen blev av att få köra någonting annat

Onsdag 19/4-17 Startade dagen med ett simpass var över en vecka sedan vi var i simhallen trodde det skulle gå dåligt eftersom det var ett tag sen men det flöt på kände mig stark och kände jag hade ba flyt. Passet: 1300m på 24 min, körde lite blandade sträckor men körde mellan 100-200m med och utan paddlar och dolme.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Efter ha tyckt att träningen har kommit i andra hand och det inte har blivit så många bra eller lika många pass som jag borde köra bestämde jag mig för att lägga till några löppass på morgonen. Sambo fick också följa med på tåget för annars hade jag aldrig kommit ut. Varför just löpning är ett att vi behöver få fler km i benen samt att det är enkel och går oftast snabbt då man inte behöver ta sig någonstans och kan bestämma längd och tempo vilket som passar för just den dagen.

Måndag 10/4-17 Måndagen startade kl. 05.30 med löpning där passet blev ett kortare då det var jobb som väntade för en av oss. Passet: 4 km på 20 min, hade planer på springa lite längre kanske men vi kom iaf ut och det är alltid något på kvällen hade vi bestämt att vi skulle simma. Passet: 3000 m på 55 min kommer inte ihåg passet helt och hållet men huvudelden bestod iaf av 4x5x50, 10x100 med paddlar och dolme och 5x100 utan.

Tisdag 11/4-17 Tisdag betyder löpintervaller och denna dagen stod det snabba på schemat, såg direkt när jag låset passet upplägg att detta kommer bli tufft och det blev det också. Längesedan jag var upp i så hög plus under löpning men kul men det passet får gärna vänta ett par veckor tills jag kör det igen. Benen var riktigt slitna efter passet och höll i sig till onsdagen men det är väl så det ska kännas. Det som var positivt var att jag hann ungefär lika långt varje intervall så även att jag var tröttare kunde jag springa samma sträcka. Det var även första gången denna säsongen som intervallerna gick utomhus och det blir alltid lite jobbigare då jag tycker att det är lite enklare att springa på löpband då man slipper blåset, uppförsbackar och ojämn mark. Passet: det var 4 set utan set vila, det var 5 stycken olika intervaller i varje set och varje intervall skulle vara maximal ansträngning och vilan var lika lång som själva intervallen. Den fem olika var 90 sekunder löpning 90 sekunder vila, 60/60, 45/45, 30/30 och 15/15. Efter sista intervallen alltså 15 var det alltså bara 15 sekunders vila innan du skulle börja nästa set med 90 sekunders maximal ansträngning, det var brutalt men skönt efteråt.

Torsdag 13/4-17 Idag stod det morgonlöp på schemat, var inte så pigg på det och väldigt tjurig. Passet: 7,6 km på 40 min, pulsen var inte alls okej väldigt hög under hela passet plus att benen var tunga som bly och ljumskarna började krångla ett gammal problem som jag oftast brukar få efter hårda intervallpass, tror det beror på att jag är väldigt stel i baksidan, rumpan och resterande höftparti. Senare idag blir det spinning.

Likes

Comments

Onsdag 5/4-17 Löpning Blev ett kortare men några backintervaller det blev bara 5,6 km vilket är lite för kort. Men körde lite uppvärmning till slingan för att sedan köra ett varv i skogen, avslutade med 5 stycken intervaller i backen för att sedan jogga hemåt. Ett skönt pass men känner mig fortfarande seg och hög puls och tung andning.

Torsdag 6/4-17 Cykel Ett passet ute men racern, helt underbart att få vara ute igen, lite besviken trodde jag skulle ha utvecklas mer under vintern men tycker inte jag märker så mycket i hastighet ute. Passet: Var 1h & 20 min sträckan 37 km snittpuls 155

Söndag 9/4-17 Cykel Var lite osäker om vi skulle springa eller cykla men väder här var helt magiskt 17 grader och sol men dock blåset men det blåser väl alltid här så det spelar inte någon större roll. Vi bestämde att vi skulle ta det lite lugnare för att hitta nya vägar att cykla på så det blev det att vi tryckte på sen gick det lite långsammare och att fundera ut vart vi skulle köra. Passet: 2 h och sträckan blev 50 km med en snittpuls på 144.

Likes

Comments

Längesen sist, mycket har hänt och träning har kommit lite i andra hand motivationen har inte varit den bästa och haft en trött och sliten kropp som inte har velat ge efter, träningen har känts som ett måste och passen har varit sega, tråkiga och framförallt väldigt jobbiga.

Lördag 25/3-17 Spinning och cykling Startade dagen med att köra en timme spinning för klubben som hade anmält ett lag till Spin of Hope, det var ett bergspass men istället för att det var 5 intervaller var det bara 4 st. Hade bestämt innan att jag inte skulle köra lika tungt som jag har gjort på de passen innan då jag efteråt har mått väldigt dåligt. Försökt att hålla 200 w som minst under intervallerna. Under dagen hade det varit kanon väder så jag och sambon bestämde oss att ta en premiär på våra cyklar, tanken var att cykla en runda runt 4 mil men kom ca 8 km innan märkte att det var något konstigt med sambos cykel, för hans del blev det åka bil hem medan jag vände och cyklade hem direkt så blev bara 18 km. Men sak samma det var första turen ute och det kändes underbart!

Söndag 26/3 -17 Handboll Match, spelade 30 min, kändes bra.

Måndag 27/3-17 Simning Väldigt längesedan jag simmade hade bestämt att det skulle bli ett kortare pass. Blev 5x100 5x(4x50), försökte hela tiden hitta flowet. Kändes sådär under hela passet, tyckte inte jag hittade något bra flyt i andningen utan kom urtakt hela tiden

Tisdag 28/3-17 Löpning Blev ett spontanpass tillsammans med en vän, han hade inte spinkigt på väldigt länge och kände det var dags att ta upp löpningen igen så hängde på. Det blev för mig väldigt lugnt men dock kände jag mig väldigt lätt i steget vilken var en underbar känsla. Passet: 11 km snitt 5.28 min/km snittpuls 157 slag/min

Torsdag 30/3-17 Löpning + styrka Blev ett kortade pass på löpbandet ca 5 km och sedan körde jag lite bålstyrka och baksida lår.

Fredag 31/3-17 Löpning Sprang tillsammans med sambon och vännen. Vi körde i lite mer kuperad terräng och sprang på stinger som mynnade ut på en slinga. Det var tungt för benen men jag gillar att springa i den typen av terräng då man måste tänka lite vart man sätter ner fötterna och glömmer bort hur jobbigt det kan vara. Passet: 8 km, 5.24 min/km snittpuls 164 slag/min

Lördag 1/4-17 Cykling Långcykling ute på tempon. Det var första gången någonsin jag körde tempo, till en början med var det lite läskigt men det släppte när man fick upp lite fart. Passet var uppdelat i 2 delar då vi cyklade till sambos syster och fikade. Passet: 84 km snittpuls 139 slag/min och snitthastighet på 29 km/h.

Tisdag 4/4-17 Simning Tanken var jag skulle köra simningen igår men skulle till handbollen vid 8 och hade inte chans att vara i vatten först vid 19.20 så hade bara blivit 20 min i vattnet. Var precis samma känsla denna gången, tycker jag har problem med andningen. Upplever att det känns som att jag inte alls får någon luft och att det känns obehagligt att vara under vattnet med ansiktet. Hoppas det är för jag inte har simmat på länge. Har planer att simma långpass på torsdag. Passet: 1200 m på 24 min blev bara massa 200:ar hela passet eller avslutade med några 50m


Likes

Comments

Onsdag 22/3-17 Passet: Handbollsmatch, spelade ca 40 min.


Torsdag 23/3-17 Passet: 5km med ett snitt tempo på ca 4.50. Kändes helt okej, bra fart men kände plusen stack iväg lite, sprang även i mina nya skor. De satt lite hårt, men gick ändå bra. Första passet efter en veckas sjukdom. Trodde det skulle vara värre än det var.

Likes

Comments

Måndag 13/3-17 Passet: Simning 5x100 insim 500 teknik uppdelat i olika sträckor 5x100 start 2’00 (alltså man börjar simma när klockan står på 0 sen kör man sträckan, när det är gjort så börja nästa intervall när klockan står på 0 igen om). Efter tränade jag handboll 1.30, alltså hann jag inte med att köra något längre pass.

Simningen kände bra, det var kul att testa något nytt speciellt det med ha en bestämd starttid, det kommer bli fler gånger under mina simpass, det jag uppskattade var att man blev tvungen att trycka på lite mer då man hade en tid att passa, men simmade ungefär på 1.40/1.43 på 100:arna så skulle nog ha sänkt tiden och kört start 1’55 för att få tycka ännu mer i intervallerna. Har länge tyckt att det har stått stilla i simningen och att jag har legat runt 2.00 min/ 100 länge men det var ett tecken som visar att jag har gått framåt lite i simningen, hoppas det kommer gå lika bra när jag kommer ut och simmar.

Tisdag 14/3-17 Passet: Löpning intervaller 2x1000m tröskel med 200 m jogg vila. 4x(800 m i 10 km tempo, 200m jogg vila). Körde 2 km uppvärmning och sen började på intervallerna, startade från 5.20 min/km och stegring till 4.00 min/km de intervallerna var till en början med lätt men den jobbigare ju längre tiden gick då man ökade farten hela tiden gillade att det var aktiv vila det kändes som på 200 meter att man precis hann ner i en bra puls. 800 intervallerna blev 4.40 min/km, tänkte att jag körde lite snabbare än vad jag hade för tid förra året i början av september då körde jag 10 km på ca 4.52. Intervallerna kändes väldigt lätta visst att man blev ansträng men hade andningen under kontroll under alla intervaller och pulsen låg bra.

Onsdag 15/3-17 ​ Passet: Spinningpass på gymmet (Bergspass), låg kadens med mycket motstånd, kändes bra tycker det var tufft när man hade haft låg kadens med mycket motstånd och kadensen skulle ökas. Annars kändes det bra, idag är benen trött.

Likes

Comments

Lördag 11/3-17 Passet: Löpning 10 km på 52 min snitt på 5:16 min/km & puls 171. Kändes bra, sprang på slinga/ stigar gillar att springa på det underlaget speciellt stigar då jag tycker man måste fokusera på annat än själva löpningen. Tiden får godkänt, stigarena tycker jag drar ner tempot lite men tyckte det kändes bra under passet hade bra flyt och upplevde det inte inte jobbigt.

Söndag 12/3-17 Passet: 60 min cykling hade planer på cykla längre men nästan direkt när jag kom upp på cykeln kände jag att verken kroppen eller huvudet var med, benen var tunga och fick kämpa hela tiden fick ingeting gratis. Var uppkopplade mot zwift och hann 30 km med stigning på 412 meter snitt puls på 153 (76%) pulsen får man säga var under kontroll men känslan var mycket jobbigare. Hade en snitt watt på 193/ 2,7 w/kg det får väl anses som vara godkänt men jag gillar inte känslan jag hade i kroppen. Hoppas att lite riktigt mat kan göra så den härliga känslan kommer tillbaka, även nu att det bara har varit ett träningspass på väldigt länge men gillar inte den känslan som jag hade idag. Bara glömma och fortsätta mot målet.

Träningstiden denna veckan har blivit 6 h & 10 min det är precis på gränsen men har kört lite tuffare pass och avslutade förra veckan men 4 h cyklingen. Hoppas på en bättre träningsveckan kommande men har massor annat planerat så får se hur mycket tid som blir över.



Likes

Comments

Onsdag 8/3-17 Passet: Körde spinningpass på gymmet, de kallar det bergspass, man ska ha låg kadens runt 60-70 men ha ett tungt motstånd. Var 5 stycken backar som höll på runt 6 min, sen var det aktiv vila i 3 min. Pulsen och andningen var under kontroll låg mesadels i pulszon 4 under intervaller. Längesen jag körde detta passet men tycker att jag märker att jag har blivit starkare i benen bara senaste veckorna. I början av intervallerna körde jag runt 220 watt första 3 minuterna och anslutande runt 240 watt sista. Benen kände som sagt starka och kände att jag kunde tycka mycket utan pulsen stack iväg eller att mjölksyran kom i benen. Det var även väldigt roligt att köra ett spinningpass, jag upplevde att man tar i mer när man kör i grupp tillsammans med musik, det var även väldigt skönt att ha en som säger till vad man ska göra tex att man ska öka motståndet eller liknande. Märkte igår att jag hade saknat att sitta, svettas och ta i tillsammans med andra.

Torsdag 9/3-17 ​​​Benen var sega efter föregående träningspass, härlig känsla. På schemat stod det simning och det fick det bli. ​Passet: ​500 meter insim, 5x (4x50 teknik), 5x200, 5x100 paddlar & domle, 5x500 paddlar, 5x50 (långsam, max) och avbad 250 Totalt 4000 m Total tid 1.40. Kändes tungt till en början med hittade inte andningen och började tänka på hur jag skulle göra och då blev allt sämre. Jag tycker väldigt mycket om att lägga in teknikövningar i passen då det känns som man får en bra och lång uppvärmning och sen hoppas jag att tekniken kommer bli lite bättre. 200 meters intervaller skulle man trycka på lite, det var kämpigt och 200 meter är en distans jag inte tycker om då det är långt när man ska trycka på men ändå kort på något sätt, men tog mig igenom med lite pannben och svordomar (ja det sker nästan alltid, alltid irriterad när jag tränar). Sen var det dags för paddla man tycker alltid första 100 att det går fort och man känner sig stark, sen kommer vila och man börjar nästa 100:ing då första 7 m går kanon sen känns det som allt är emot en man börjar bli trött, mjölksyran kommer smygande och farten upplevs går långsammare dock körde jag en första intervallen då det bara skulle vara paddlar körde jag utan sen återgick jag till passet. Sista intervallerna som bestod av 5x50 där en skulle gå långsamt och efter vändning maxfart, jag tyckte det var kul även att man var trött det kändes som man plaskade väldigt mycket kanske det var med planade än fart framåt, de sista intervallerna var mjölksyran i hela kroppen. Passet var bra, mycket intervaller som var mycket fart i, efteråt upplevde jag att armarna var som spagetti, alltså skönt gillar att vara trött efter träningar det låter väldigt konstigt klart man ska vara trött efter träning men jag gillar känsla när man någon timme fortfarande känner att kroppen är skakig då tycker jag har varit ett bra pass men jag vill även inte att alla pass ska vara så utan de långa långsamma återhämtningspassen ska inte underskattas heller.

Likes

Comments

Måndag 6/3-17 Passet: 5x100 meter lugnt tempo 5x4x50 m, körde 5 st block och varje block var en teknikövning så körde alltså 5 olika teknikövningar 4x50 meter. Totaltiden på passet blev 53 min varav 29 min var simtid. Hade nästan lika lång vila som effektiv träningstid med skönt då kroppen var lite sliten efter cyklingen på söndagen. Tycker att det är skönt att köra dessa passen som är lite kortare i distans men märker det har börjat gå snabbare.

Tisdag 7/3-17 Passet: Uppvärmning: 3 km i blandat tempo. Huvuddelen 6x800m stegrande fart från 5.30 min/km till 3.50min/km med 200 meter vila i 5.30 tempo avslutade passet med nerjogg ca 1 km. Totalsträckan blev 10 km på 52 min. Snittpuls 159 och maxplus 189. Trodde från början att det skulle bli ett riktigt jobbigt pass då jag hade misstolka själva huvuddelen då jag trodde man skulle börja på ett snabbt tempo och sen öka därifrån men det var så att man skulle börja från sitt distanstempo och ökar därifrån. Intervallen var trösta 400 m ganska så lätta då jag upplevde att man inte hade kommit upp i något super tempo medan de sista 400 m var mer krävande och man var trött när den aktiva vilan startade. Nästa gång jag ska köra detta passet tror jag att jag ska öka hastigheten i vilan så min distansfart blir 5.15 min/km. Plusen steg rejält under slutet av intervallerna men kom snabbt ner igen i vilan. Har kört kontinuerligt med intervaller nu ett tag och ska bli intressant hur mycket detta ger på längre sträckor.

Satte upp lite mål i början av januari som jag har satt ett slutdatum 1/7-17, mina mål var att springa 20 km/ vecka eller 500 km till 1/7 just nu har jag fått ihop 137 km alltså saknas det 363 ligger efter enligt plan skulle ha sprungit ca 200 km så ligger efter med 63 km men jag tror det kommer lösa sig i slutändan. Ett annat mål var att jag till samma datum skulle nått en vikt på runt 62 kg, ett tufft mål visste jag redan innan då jag skulle gå ner 13 kg. Ligger nu runt 70-71 kg pendlar väldigt mycket. Tycker inte alls det har fungerat bra men det är bara mig själv jag kan skylla på då jag inte riktigt har följt min plan och det gick väldigt bra till en början med men nu har stannat av och jag känner jag lite har tappat intresset då jag känner lite att mitt mål inte kommer gå uppnå. Tror jag ska lägga om min plan och istället få har målet så långt bort sätta upp mer korta mål att jag tex ska till en specifik vikt till ett datum. Så nu till måndag ska jag nå en vikt på 69,9 kg idag hade jag en morgonvikt på 71 kg.

Likes

Comments

​5/3-17 Söndag ​Passet ​4 timmar trainer, hade ett snitt på 160 watt (2,2 w/kg 30km/h) & plus 150 i snitt/ 178 i max, körde med zwift och kom 120 km alltså 2/3 av ironman distansen. Passet gick förvånansvärt bra förutom att zwift strulade under hela passet. Sista timmen var tuff mentalt men allt gick bra, under passet drack jag 3 vattenflaskor varav 1/3 var sportdryck och åt en bar, det kändes lagom under passet men i efterhand var jag trött men behövde nog få i mig mer då jag i efterhand kände att jag var väldigt utmattade vilket gick över när jag hade fått i mig mat. 

Ett bra pass för både kropp och knopp, ska bli kul och få se om man har/ hur mycket man har förbättrat sig under vintersäsongen. 


​Veckan totala träningstid ​blev 8 timmar och 28 minuter, bra tid men tanke på att jag hade 2 stycken vilodagar. 

Likes

Comments