15/5-17 Måndag Simning 1500m inget speciellt kom iväg sent och hann inte med mycket mer innan simhallen stängde. Har problem med nacken och simningen gör det inte bättre. Hoppas på bättring snart

16/5-17 Tisdag Löpning 7 km med 5.19 i snitt, dåligt snitt men kände mig inte helt 100 skönt att komma ut och röra på sig

18/5-17 Torsdag Cykling 40 km på racer, ett lugnt pass mest för att hålla igång njuta av vädret och ha de allmän gutt.

19/5-17 Fredag Simning 2000 m innan avfärd mot Göteborg och göteborgsvarvet. Måste ändå säga att jag hade ett hyfsat flyt snittade 1.53 m/100 och då körde vi både bröst, rygg och frisim. Passet la vi upp så vi körde 500 m insim olika distanser, sendan en stege med 50, 100, 150, 200, 200, 150, 100, 50 sedan körde vi 200, 150, 100, 50 med paddlar och dolme

20/5-17 Göteborgsvarvet hade tänkt med springa på 1.45 men när jag väl började springa kändes det inte rätt, benen var tunga och fick ingenting tillbaka huvudet fanns på plats med inte till 100 där heller så det var kämpigt första milen sen började det släppa men då var det redan för sent att ta sig in på 1.45. Blev irriterad då många personen gick framför mig och inte visade hänsyn men det är väl det man få ta. Kom iaf in på tid 1.50, tiden tar jag inte med mig men känsla att hela rundan vara pigg och inte alls känna någon trötthet i benen samt att efteråt var hur pigg som helst och idag dagen efter kunna komma ut och träna utan problem. Så jag är nöjd över förbättringen jag har gjort detta året då benen och kroppen blivit starkare och ner van att springa längre sträcker men missnöjd över att det inte visade sig bättre på tiden. Det som känns skönt är att innan började benen göra ont runt 13-17 km nu känns det ingenting alls och stannade man när man var upp runt 13-17 så kändes benen och knäna som gelé och jag trodde man skulle trilla ihop så det är en väldigt positiv utveckling att inte alls ha ont

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Torsdag 11/5-17 Löpning, ett morgonpass på 7 km kroppen har jag för mig kändes pigg och allt rullade på.

Fredag 12/5-17 Blev även det löpning men sprang själv och det brukar alltid sluta illa eller inte illa och illa men jag hade bestämt att jag skulle ta det lugnt och springa runt 11 km men istället blev det 8 km i ett snabbt tempo och pulsen låg på gränsen till pulszon 5 hela tiden trotts att det inte gick så fort (snitt 4.50) men sprang på en skogsslinga och kändes som kroppen inte var helt återställ sen i söndags.

Lördag 13/5-17 Cykling med racer ett kortare pass men grymt härligt var verkligen träning utan mål allt var bara för att det skulle vara roligt och hitta en bra känsla. Blev 39 km på 1.28 (snitthastighet 26.6km/h)

Söndag 14/5-17 Cykling tempo. Hade bestämt att testa lite nya vägar, båda hade en aning om hur vi skulle cykla men inte hur långt det skulle bli men slutade med att det blev 63 km på 2 h och 15 min (28.0km/h i snitt). Det var en bra runda nästa tomt på bilar och ett extra puls är att det finns redan många rundor vi kör åt det hållet som vi kan bygga på med denna delen nu. Hittade även sen en runda som var på 170 km eller 190 km kommer inte riktigt ihåg och det är en jag verkligen kommer vilja testa. Positivt med den är att den går att korta av om man inte känner sig pigg och den går förbi sambos föräldrar så man kan stanna till där om det händer något.

På lördag väntas Göteborgsvarvet, ska bli kul att springa det igen, så resten av veckan kommer vi hålla igång med inte köra något hårt pass.

Likes

Comments

Länge sen sist men träningen har rullat på. En kort återblick de på senaste tiden.

Lördag 6/5-17 Cykling, kom upp i 9 mil, det kändes oerhört bra låg puls men ändå en snitthastighet på 28 och då tog vi det väldigt lugnt i slutet då vägarna inte var de bästa för att cykla i något tempo.

Söndag 7/5-17 Löpning, sprang wings for life vilket blev en lite spontanare då det inte var planerat. Har sprungit loppet innan och kommit runt 21-22 km. Var nervös att jag skulle komma samma sträcka denna gång vilket jag hade tyckt varit en besvikelse då jag har tränat mycket mer löpning än tidigare år. Började loppet i 5.00 min/km och ett tag under loppet var jag nere på 4.50 och det kändes bra pulsen låg i pulszon 4 men under kontroll. Började tröttna runt 24 km då jag själv hade satt upp målet 23 km. Där runt 24 km kände jag en km till sen börjar jag gå då jag började frysa och visste att bilen inte var långt borta. Kom till 25 km och började gå men folk hejade på och då kände jag mig dålig och fortsatte hann 1 km till innan bilen kom ifatt. Jag är nöjd, blev 26 km på 2.10 snitt 5.00 min/km

Måndag 8/5-17 Återhämtning i form av simning.

Onsdag 10/5-17 Löpning 6 km i lugnt tempo, hade hög puls och benen kände sega efter helgen, hoppas på bättring

Likes

Comments

Torsdag Spinningen gick sådär trötta ben och kom aldrig upp i pulsen men kände spontant att det inte spelade mig någon större roll då jag ändå var nöjd.

Lördag 15/4-17 Planen var 21 km löpning, men väderprognosen visade att det skulle komma in ett oväder under eftermiddagen och det gjorde att motivationen var i botten, det skulle var snöblandat regn med blåst. Jag var negativ hela dagen då jag redan var frusen och kände inte för att springa och bli genomblöt och kall på det. Vi kom iaf iväg och precis när vi började springa började det dugga men de var okej, vi sprang på asfalt i skogen och kändes som det tog både regn och blåst. De första 8 km bara dög förbi kände mig hur pigg som helst lite ont i knät och ljumskarna men inte något som hindrade mig. Efter 8 km bytte vi riktning och fick blåsten i ansiktet och då sprang vi på grusväg. Runt 11 km började jag känna att jag höll på bli kall. Vi stannade efter 12 km och för att mat ett par hästar, och då blev jag riktigt kall, när vi satte igång att springa igen så frös jag så det tog nästan 5 km innan jag fick upp värmen igen men vi kom fram och i mål. Det som var det absolut det bästa med hela passet var hur mina ben kändes, jag har alltid runt 15 km känt att benen börjar ta stryk, det börjar göra ont och kännas som gelé, men det upplevde jag inte alls denna gången hade inte ont alls och benen var pigga ökade tempot sista kilometrarna och det kändes kanon. Känns bra att all löpning under vintern har gett något och att tempot var så bra med tanke på mitt PB på halvmara är 1.46 och då kändes inte mina ben så bra som denna gången och inte plusen heller för den delen. Passet: 20,5 km på 1 h och 50 min, snittpuls 165 slag/min (82% av max), snittempo 5.21 min/km

Måndag 17/4-17 Hade inte planerat och planen var att vi skulle ut och cykla men vädret har inte varit med oss, lite kallt och ostadigt så valde att ta en kortare rund löpning för att känna på benen efter helgen. Det kändes bra, bättre än jag hade tänkt mig men kände att man var lite sliten. Passet: 7 km på 38 min snittempo 05:27 min/km snittpuls 161 slag/min

Tisdag 18/4-17 Första gången på ett tag då ingen av oss kände för att inte köra löpning, simning eller cykling så det blev ett kortare pass på gymmet men lite rehab övningar för knät samt lite överkroppsstyrka. Efteråt kände man hur skönt det var och hur pigg kroppen blev av att få köra någonting annat

Onsdag 19/4-17 Startade dagen med ett simpass var över en vecka sedan vi var i simhallen trodde det skulle gå dåligt eftersom det var ett tag sen men det flöt på kände mig stark och kände jag hade ba flyt. Passet: 1300m på 24 min, körde lite blandade sträckor men körde mellan 100-200m med och utan paddlar och dolme.

Likes

Comments

Efter ha tyckt att träningen har kommit i andra hand och det inte har blivit så många bra eller lika många pass som jag borde köra bestämde jag mig för att lägga till några löppass på morgonen. Sambo fick också följa med på tåget för annars hade jag aldrig kommit ut. Varför just löpning är ett att vi behöver få fler km i benen samt att det är enkel och går oftast snabbt då man inte behöver ta sig någonstans och kan bestämma längd och tempo vilket som passar för just den dagen.

Måndag 10/4-17 Måndagen startade kl. 05.30 med löpning där passet blev ett kortare då det var jobb som väntade för en av oss. Passet: 4 km på 20 min, hade planer på springa lite längre kanske men vi kom iaf ut och det är alltid något på kvällen hade vi bestämt att vi skulle simma. Passet: 3000 m på 55 min kommer inte ihåg passet helt och hållet men huvudelden bestod iaf av 4x5x50, 10x100 med paddlar och dolme och 5x100 utan.

Tisdag 11/4-17 Tisdag betyder löpintervaller och denna dagen stod det snabba på schemat, såg direkt när jag låset passet upplägg att detta kommer bli tufft och det blev det också. Längesedan jag var upp i så hög plus under löpning men kul men det passet får gärna vänta ett par veckor tills jag kör det igen. Benen var riktigt slitna efter passet och höll i sig till onsdagen men det är väl så det ska kännas. Det som var positivt var att jag hann ungefär lika långt varje intervall så även att jag var tröttare kunde jag springa samma sträcka. Det var även första gången denna säsongen som intervallerna gick utomhus och det blir alltid lite jobbigare då jag tycker att det är lite enklare att springa på löpband då man slipper blåset, uppförsbackar och ojämn mark. Passet: det var 4 set utan set vila, det var 5 stycken olika intervaller i varje set och varje intervall skulle vara maximal ansträngning och vilan var lika lång som själva intervallen. Den fem olika var 90 sekunder löpning 90 sekunder vila, 60/60, 45/45, 30/30 och 15/15. Efter sista intervallen alltså 15 var det alltså bara 15 sekunders vila innan du skulle börja nästa set med 90 sekunders maximal ansträngning, det var brutalt men skönt efteråt.

Torsdag 13/4-17 Idag stod det morgonlöp på schemat, var inte så pigg på det och väldigt tjurig. Passet: 7,6 km på 40 min, pulsen var inte alls okej väldigt hög under hela passet plus att benen var tunga som bly och ljumskarna började krångla ett gammal problem som jag oftast brukar få efter hårda intervallpass, tror det beror på att jag är väldigt stel i baksidan, rumpan och resterande höftparti. Senare idag blir det spinning.

Likes

Comments

Onsdag 5/4-17 Löpning Blev ett kortare men några backintervaller det blev bara 5,6 km vilket är lite för kort. Men körde lite uppvärmning till slingan för att sedan köra ett varv i skogen, avslutade med 5 stycken intervaller i backen för att sedan jogga hemåt. Ett skönt pass men känner mig fortfarande seg och hög puls och tung andning.

Torsdag 6/4-17 Cykel Ett passet ute men racern, helt underbart att få vara ute igen, lite besviken trodde jag skulle ha utvecklas mer under vintern men tycker inte jag märker så mycket i hastighet ute. Passet: Var 1h & 20 min sträckan 37 km snittpuls 155

Söndag 9/4-17 Cykel Var lite osäker om vi skulle springa eller cykla men väder här var helt magiskt 17 grader och sol men dock blåset men det blåser väl alltid här så det spelar inte någon större roll. Vi bestämde att vi skulle ta det lite lugnare för att hitta nya vägar att cykla på så det blev det att vi tryckte på sen gick det lite långsammare och att fundera ut vart vi skulle köra. Passet: 2 h och sträckan blev 50 km med en snittpuls på 144.

Likes

Comments

Längesen sist, mycket har hänt och träning har kommit lite i andra hand motivationen har inte varit den bästa och haft en trött och sliten kropp som inte har velat ge efter, träningen har känts som ett måste och passen har varit sega, tråkiga och framförallt väldigt jobbiga.

Lördag 25/3-17 Spinning och cykling Startade dagen med att köra en timme spinning för klubben som hade anmält ett lag till Spin of Hope, det var ett bergspass men istället för att det var 5 intervaller var det bara 4 st. Hade bestämt innan att jag inte skulle köra lika tungt som jag har gjort på de passen innan då jag efteråt har mått väldigt dåligt. Försökt att hålla 200 w som minst under intervallerna. Under dagen hade det varit kanon väder så jag och sambon bestämde oss att ta en premiär på våra cyklar, tanken var att cykla en runda runt 4 mil men kom ca 8 km innan märkte att det var något konstigt med sambos cykel, för hans del blev det åka bil hem medan jag vände och cyklade hem direkt så blev bara 18 km. Men sak samma det var första turen ute och det kändes underbart!

Söndag 26/3 -17 Handboll Match, spelade 30 min, kändes bra.

Måndag 27/3-17 Simning Väldigt längesedan jag simmade hade bestämt att det skulle bli ett kortare pass. Blev 5x100 5x(4x50), försökte hela tiden hitta flowet. Kändes sådär under hela passet, tyckte inte jag hittade något bra flyt i andningen utan kom urtakt hela tiden

Tisdag 28/3-17 Löpning Blev ett spontanpass tillsammans med en vän, han hade inte spinkigt på väldigt länge och kände det var dags att ta upp löpningen igen så hängde på. Det blev för mig väldigt lugnt men dock kände jag mig väldigt lätt i steget vilken var en underbar känsla. Passet: 11 km snitt 5.28 min/km snittpuls 157 slag/min

Torsdag 30/3-17 Löpning + styrka Blev ett kortade pass på löpbandet ca 5 km och sedan körde jag lite bålstyrka och baksida lår.

Fredag 31/3-17 Löpning Sprang tillsammans med sambon och vännen. Vi körde i lite mer kuperad terräng och sprang på stinger som mynnade ut på en slinga. Det var tungt för benen men jag gillar att springa i den typen av terräng då man måste tänka lite vart man sätter ner fötterna och glömmer bort hur jobbigt det kan vara. Passet: 8 km, 5.24 min/km snittpuls 164 slag/min

Lördag 1/4-17 Cykling Långcykling ute på tempon. Det var första gången någonsin jag körde tempo, till en början med var det lite läskigt men det släppte när man fick upp lite fart. Passet var uppdelat i 2 delar då vi cyklade till sambos syster och fikade. Passet: 84 km snittpuls 139 slag/min och snitthastighet på 29 km/h.

Tisdag 4/4-17 Simning Tanken var jag skulle köra simningen igår men skulle till handbollen vid 8 och hade inte chans att vara i vatten först vid 19.20 så hade bara blivit 20 min i vattnet. Var precis samma känsla denna gången, tycker jag har problem med andningen. Upplever att det känns som att jag inte alls får någon luft och att det känns obehagligt att vara under vattnet med ansiktet. Hoppas det är för jag inte har simmat på länge. Har planer att simma långpass på torsdag. Passet: 1200 m på 24 min blev bara massa 200:ar hela passet eller avslutade med några 50m


Likes

Comments

Onsdag 22/3-17 Passet: Handbollsmatch, spelade ca 40 min.


Torsdag 23/3-17 Passet: 5km med ett snitt tempo på ca 4.50. Kändes helt okej, bra fart men kände plusen stack iväg lite, sprang även i mina nya skor. De satt lite hårt, men gick ändå bra. Första passet efter en veckas sjukdom. Trodde det skulle vara värre än det var.

Likes

Comments

Måndag 13/3-17 Passet: Simning 5x100 insim 500 teknik uppdelat i olika sträckor 5x100 start 2’00 (alltså man börjar simma när klockan står på 0 sen kör man sträckan, när det är gjort så börja nästa intervall när klockan står på 0 igen om). Efter tränade jag handboll 1.30, alltså hann jag inte med att köra något längre pass.

Simningen kände bra, det var kul att testa något nytt speciellt det med ha en bestämd starttid, det kommer bli fler gånger under mina simpass, det jag uppskattade var att man blev tvungen att trycka på lite mer då man hade en tid att passa, men simmade ungefär på 1.40/1.43 på 100:arna så skulle nog ha sänkt tiden och kört start 1’55 för att få tycka ännu mer i intervallerna. Har länge tyckt att det har stått stilla i simningen och att jag har legat runt 2.00 min/ 100 länge men det var ett tecken som visar att jag har gått framåt lite i simningen, hoppas det kommer gå lika bra när jag kommer ut och simmar.

Tisdag 14/3-17 Passet: Löpning intervaller 2x1000m tröskel med 200 m jogg vila. 4x(800 m i 10 km tempo, 200m jogg vila). Körde 2 km uppvärmning och sen började på intervallerna, startade från 5.20 min/km och stegring till 4.00 min/km de intervallerna var till en början med lätt men den jobbigare ju längre tiden gick då man ökade farten hela tiden gillade att det var aktiv vila det kändes som på 200 meter att man precis hann ner i en bra puls. 800 intervallerna blev 4.40 min/km, tänkte att jag körde lite snabbare än vad jag hade för tid förra året i början av september då körde jag 10 km på ca 4.52. Intervallerna kändes väldigt lätta visst att man blev ansträng men hade andningen under kontroll under alla intervaller och pulsen låg bra.

Onsdag 15/3-17 ​ Passet: Spinningpass på gymmet (Bergspass), låg kadens med mycket motstånd, kändes bra tycker det var tufft när man hade haft låg kadens med mycket motstånd och kadensen skulle ökas. Annars kändes det bra, idag är benen trött.

Likes

Comments

Lördag 11/3-17 Passet: Löpning 10 km på 52 min snitt på 5:16 min/km & puls 171. Kändes bra, sprang på slinga/ stigar gillar att springa på det underlaget speciellt stigar då jag tycker man måste fokusera på annat än själva löpningen. Tiden får godkänt, stigarena tycker jag drar ner tempot lite men tyckte det kändes bra under passet hade bra flyt och upplevde det inte inte jobbigt.

Söndag 12/3-17 Passet: 60 min cykling hade planer på cykla längre men nästan direkt när jag kom upp på cykeln kände jag att verken kroppen eller huvudet var med, benen var tunga och fick kämpa hela tiden fick ingeting gratis. Var uppkopplade mot zwift och hann 30 km med stigning på 412 meter snitt puls på 153 (76%) pulsen får man säga var under kontroll men känslan var mycket jobbigare. Hade en snitt watt på 193/ 2,7 w/kg det får väl anses som vara godkänt men jag gillar inte känslan jag hade i kroppen. Hoppas att lite riktigt mat kan göra så den härliga känslan kommer tillbaka, även nu att det bara har varit ett träningspass på väldigt länge men gillar inte den känslan som jag hade idag. Bara glömma och fortsätta mot målet.

Träningstiden denna veckan har blivit 6 h & 10 min det är precis på gränsen men har kört lite tuffare pass och avslutade förra veckan men 4 h cyklingen. Hoppas på en bättre träningsveckan kommande men har massor annat planerat så får se hur mycket tid som blir över.



Likes

Comments