Hej alla!

Både jag och Frida hade sagt till våra familjer att vi skulle komma hem den 6/3 på söndagskvällen. Men istället så kom vi på onsdagen den 2:a och överraskade dom. Om dom blev överraskade och chockade! Efter att chocken hade lagt sig så var det så härligt att krama om dom igen efter 4 månader sedan sist.

Jag är otroligt glad att jag har gjort denna resa och än mer glad att jag har delat den med min fantastiska Frida. Hon har varit den perfekta resekompisen en kan ha! Nu när jag har kommit hem så har folk frågat mig om det har gått bra sinsemellan oss två. Och det hade helt seriöst inte kunnat gå bättre. Den enda gången vi "bråkade" var över en tvål. Jag ville tvätta bort sminket och Frida vägrade ge mig den. Ni hör ju själva hur töntigt det var. Nu när vi har kommit hem känns det lite märkligt att inte vakna brevid henne varje morgon, eller bara kunna gå ner till stranden. Den här resan har varit helt fantastisk och otrolig på alla möjliga sätt. Så många platser vi har fått se, olika miljöer, upplevt kulturer och en hel del underbara människor som vi har träffat genom resans gång. Jag är lycklig över att resan blev så fantastisk och ser nu fram emot nästa äventyr vad nu det än blir. Tusen tack till alla som har följt oss under resan här via bloggen och tack alla fina människor som vi träffat och delat fina minnen med. Det största tacket av dom alla går ändå till Frida, för att du gjort detta med mig, tycker om dig.

Ett par sista kramar från Ida

Hej! Nu har vi äntligen fått bilderna från vårat canyoing äventyr i Dalat, Vietnam!

Den här dagen var så himla rolig, vi åkte iväg en grupp om 7 med minibuss utanför själva stan. Därefter blev det att trycka ihop oss i en jeep som spelade spicegirls-wannabe, Backstreetboys med fler sköna gamla godingar!

När vi kom till vattenfallen så fick vi öva på att "klättra/hasa" oss ner för en backe som lutade. När vi kände oss säkra med tekniken gick vi rakt på ett ca. 8 m högt fall. Vi båda var lite nervösa innan (vatten i näsan är inget ida gillar, sen så är jag rätt dålig med höjder..) men de gick bra och var så kul! Efter det blev det fler vattenfall, högre och högre. Vi fick även åka baklänges ner med huvudet först för en liten "kana". Efter en lunch med en helt otrolig utsikt så var det dags för det högsta vattenfallet... 65 m! När man stod uppe på berget så såg man inte ner. Det var stup rakt ner. Nervositeten smög på en lite men vilken känsla när man är mitt i det och sen när man kom ner och tittade upp på det man just klättrat ner för. Sjukt högt upp!!!

Med lite adrenalin i kroppen så hoppade vi från en klippa också!

En sjuk dag!

Kramar från oss båda! 💋

Hej alla!

Dagen har verkligen gått i shoppandets tecken! Vet inte riktigt hur många timmar vi spenderat i shoppingcentret MBK sammanlagt nu, men en sak är säkert och det är att det är herrens många timmar. Vi båda har gjort några toppenfynd som vi är väldigt nöjda med. Det blir intressant att se sen hur vi ska rymmas med allt i ryggsäckarna, haha! Men det kommer nog gå fint. Som tur är så har vi ju några fler dagar på oss att klura ut det problemet innan vi måste packa in oss i våra hus igen för sista gången.

Efter all shopping så besökte vi vårt favorit spa för att unna oss en fotmassage. Så otroligt skönt!! Sista dagarna här på andra sidan jorden är våra planer att shoppa, äta gott, gå på bio och massager. Hittills tycker både jag och Frida att vi följer den planen till fullo. Vi unnar oss lite lyx!

Imorn väntar en dag med bio och massage! Ska försöka få komma in på något hotell med pool också så vi kan sola och bada under dagen. Ove-style kör vi med nu. Bo billigt och nyttja andra lyxiga hotell, haha! Underbart!

Kramar från Ida och Frida

Vi med en taxidriver. Han gillade Fridas glajjor så dom bytlånade lite innan vi sedan sa hejdå.

Vilken dag! Vi har hunnit med så mycket idag!
Vi började med att leta reda på en pool, jag (Frida) känner mig så blek.. det var flera veckor sedan vi solade (!!)
Det var så skönt, lite rosenröda stack vi sedan in till stan och spenderade "lite' pengar! Ida fick mig även att göra gelnaglar så nu är dom långa och glittrar i rosa nyanser!!
Vi hann med en rooftop bar också! Så himla häftigt att sitta så högt upp och se ut över Bangkok. Det är så fint på kvällen med allt ljus från husen.

Kram fårn Frida

Hej alla!!

Under lördagen besökte vi kvinnomuseet i Hanoi. Det var intressant att få en inblick i hur kvinnors liv honom generationer och olika etniska minoritets folkgrupper sett ut. Det skiljde sig en del ifrån hur kvinnor i Sverige levt och lever.

Senare under dagen mötte vi upp vår kompis från Marocko för att ha en fika tillsammans. En trevlig eftermiddag med en herrans massa skratt igen! Det var Mounas sista dag i Vietnam innan hon skulle tillbaka till Sydkorea där hon är utbytesstudent. Helt underbar människa! Vi hade lärt henne vad fika är så vi hade ett fika avslut. Lite tråkigt att säga hejdå innan hon var tvungen att åka iväg. Otroligt att det kan kännas som att man känt en annan människa i flera år när det egentligen bara är i 4 dagar. Det tycker vi båda är bland det roligaste med den här resan, att vi har fått träffa så många underbara och härliga människor från världens alla hörn. Fantastiskt!

Söndagen börjades tidigt, skedandes vaknade vi upp igen eftersom det var så kallt i rummet. Element verkar inte vara så viktiga att ha inomhus trots att det är kallt ute. Så sovandes i fleece och skedandes har vi spenderat de senaste nätterna tillsammans. Rätt så mysigt om ni frågar mig faktiskt! Och Frida hon instämmer. Fantastiskt att vi än inte är less på varandra! Flyget som gick under förmiddagen tog oss till ett varmt Bangkok. Så här behöver vi inte skeda. Boendet som vi har är nybyggt så sängarna är helt underbara! Vilket var ett tag sedan sist. Dagen spenderades en kort stund i ett shoppingcenter och sedan på en streetfood festival som pågick under helgen. Tur för oss att vi hann ta del av detta! Kvällen avslutades sedan med en bio, vi såg Zootopia. Kan klart rekommendera den filmen! Både jag och Frida älskade den från första till sista minut. Se den helt enkelt!

Kramar från Ida och Frida

Hej alla!

Burrrr vad det är kallt här! Och idag har det varit ännu kallare! Detta resulterade i att vi båda investerade i varsin fleece. Det var välbehövligt i kylan och ytterst behagligt att ha lite varmare kläder på sig. De senaste dagarna har jag fryst som en tok! De har inte byggt sina hus så att de är anpassade till kylan, så det är kallt även inomhus.

Idag testade vi eggkaffe och eggchoklad. Det var galet gott! Vet inte riktigt vad som är "egget" i drycken, det är ett tjockt sött skum ovanpå kaffet eller chokladen. Tror den hade slagit i Sverige! Haha! På kvällen mötte vi upp en tjej från Marocko som vi nu har umgåtts med i 3 dagar, vi träffade henne på båten i Halong Bay. Himla trevligt! Planen är att vi ska ses imorn också innan hon ska åka tillbaka till Sydkorea där hon pluggar. Idag åt vi en god middag och strosade sedan runt på nattmarknaden tillsammans. Kvällen bjöd på många skratt och några bra fynd.

Kramar från Ida!

Förövrigt så tycker jag att denna bild i alla allmänna toaletter är rätt så roande! Hahaha!

• Vietnam

Hejsan! Nu har vi just kommit tillbaka till Hanoi från Halong Bay, vilket vackert ställe!

Igår tog vi en 4 timmars bussresa till Halong Bay, det är ett stort område av kalkstensberg som är ett av världsundren. Väldigt många turister åker dit för att se och uppleva den vackra utsikten som då beatår av berg efter berg! I hamnen hoppade vi på en båt som vi spenderade en natt på. Det ingick mulet väder, kyla, bad, kajak, matlagning, massa mat, en mysig kabin och vi träffade flera härliga och trevliga personer som vi kanske kommer träffa igen!
Mesta tiden spenderades med två tjejer i våran ålder som kom från Tyskland. En tjej från Marocko och en spansk. Även intressant att höra vad tre koreanska killar hade att säga! Vi har lärt oss en massa saker om andra länder och hur saker och ting fungerar där. Koreaner räknar tex tiden man är i magen, så när de föds är de redan 1 år. 96 orna var alltså 21 år nu... jag (Frida) är 95 a och är 20. De räknade även ett år när det är nyår på något vis, satt länge och klurade på det där. haha spännande och kul!
Annats var vi i rätt olika åldrar men lekte lite lekar på kvällen ändå, alla var med och det blev en hel del skratt!

Den här trippen har varit väldigt rolig, kram från oss båda!

Mot Hanoi!!

Hejsan idag har vi tagit ett flyg till Hanoi från Hoi An! Det var verkligen tråkigt att lämna den fantastiska familjen vi bodde hos. Vi lyckades få till en härlig bild med tre av familjemedlemmarna. Deras guesthouse har verkligen varit en dröm!

Flyget mot Hanoi blev en timme försenat. De gjorde ingenting för vi hade ätit på Burger King och var så nöjda så! Väl framme i Hanoi kring 16 tiden bokade vi in oss på två heldagar i Halong Bay. Så tanken är att vi ska övernatta på en båt och åka runt på dagarna för att se den vackra utsikten där!

Kvällen spenderades på en bar med lite härliga människor!

Nu är det godnatt! Kram Frida

• Vietnam

Hejsan vilka otroligt maxade dagar vi haft i Vietnam! Idag har vi hunnit åka på en matlagningskurs. Startade på en marknad och hittade rätt ingredienser, fortsatte till en 'water coconut palm forest'. I den hoppade vi ner i små bambukorgar, dessa söta små saker paddlade det runt i skogen som var helt fantastiskt vacker! Vi krockade med andra korgar, det flätades vigselringar, hattar och små djur medan andra korgar hade racing tävlingar!

Efter det gick vi till stället vi lärde oss att laga maten. Vårrullar, papayasallad, pannkakor/omeletter med skaldjur och annat gott! De bästa var nog att få smaka av allt efteråt. Så mätta som vi blev idag har vi inte varit på länge! Vietnams portioner passar inte en svennebanan 30 cm länge och några handfull kilon tyngre än invånarna på 150 cm.

Shopping.. hmm jo de blev det visst lite av också! Vi hämtade upp våra kläder som vi beställde igår, och wow så snygga!! Hon var så himla duktig! Både jag och Ida var hur nöjda som helst. Hoi An har skräddare i var och varannan butik så vi hade tur som fick en som var rutti! Men shoppingen slutade visst inte där.. konstigt va(?!!) Det blev en sjal och några väskor. Nöjda cyklade vi tillbaka till hotellet!

På kvällen tog vi en mysig middag på en rekommenderad restaurang, gott!

Våra väskor är nu packade och redo att flyga mot Hanoi imorgon!

Sov så gott alla, kram Frida!

Det var inte samma kött vi åt!! svansarna är kvar! bläää 😨 kycklingarna hoppade rund på varandra i den lilla lilla buren.. två dödade tuppar på toppen, huvva!

'Huong Ly cloth shop' vilken härlig kvinna som sydde kläderna, hel nöjda!

Hej alla!

Alltså Hoi An! Vi trivs bra här och boendet vi har nu är blanda det bästa vi haft under hela vår resa. Vi bor på ett guesthouse och familjen som driver det är så trevliga och gulliga! Rummet vi fick är stort, rent och fräscht. Det är till och med så bra att vi har varsin dubbelsäng att sova i! Och sängarna är sköna! Det var ett tag sen kan jag säga, haha.

Vi kom hit väldigt tidigt på morgonen (kring 5.30) så vi väckte hela familjen, vilket kändes lite obekvämt eftersom det var så tidigt. Men dom var så snälla och hjälpsamma. Senare under dagen åkte vi till deras dotter som var designer/skräddare för att få hjälp med att sy upp kläder. Det var så kul att vara där och välja ut modeller och tyger. Hon hade så mycket att välja på och det syntes att hon var duktig. Hon kunde sin sak helt enkelt! Det hela slutade med att Frida sydde upp en långklänning och en höst/vår jacka, och jag sydde upp en kortklänning och en bomberjacka. Spännande att se sen hur de blir!

Tydligen så var det fullmåne nu när vi var här, vilket betydde att dom anordnade en festival på kvällen. Den kallades lantern festival och innebar att kanalen fylldes med massa ljuslyktor. Det var så fint! Gatorna var även dekorerade med lyktor, allt detta skapade en väldigt mysig atmosfär. Kanadensiskan som vi träffade på bussen visste om denna festival så hon hade tipsat oss om den. Så vi träffade upp henne på kvällen för att käka tillsammans och sedan kika på festivalen. Det blev en väldigt trevlig kväll! Toppenbra!

Kramar från Ida och Frida!

Detta var lyktorna som folk köpte för att önska sig något innan de skjutsades iväg på kanalen. De ska även bringa lycka med sig.

Det var galet mycket folk på festivalen! Svårt att ta sig fram och svårt att försöka avspegla i en bild hur pass mycket folk det faktiskt var där.

Jag och Frida med vår kanadensiska kompis Sandrine.